ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه چهاردهم
🔹عنوان تجربه🔹 دنج ترین کنج خلوت با خدا
🔶🔸شـــرح تجـربه
✍یڪ مربی خواهـر بسیجی ،برای آنڪه بتواند به اعضای گروهش لذّت خلوت با خدا را بچشاند،طرح جالبی به ذهنش رسیده بود، او می گفت:در اردوی مقاطع دبیرستان و دانشگاه ،بعد از زمینه سازی های لازم و بیان مطالبی با موضوع بندگی و معرفت پروردگار متعال،از متربیان می خواهیم یڪ ربع تا نیم ساعت در دنج ترین ڪنج های منطقه اردویی واقع در ڪوهها و دشت های اطراف با خدا خلوت نمایند و وقتشان را به "درد دل با خدا" اختصاص دهند.
در این تجربه دیده شده ڪه صحنه های زیبایی از خلوت انس با پروردگار خلق شده است. هم چون وقتی ڪه یڪ خواهر لابلای صخره ها مخفی می شود تا ڪسی او را نبیند و ریا نشود دیگری به بالای قلـه رفته و بندگی را معادل صعود و عروج فرض ڪرده است و سومی در عمق درّه جای گرفته ڪه از خدا شرم دارم به خاطر ارتڪاب اعمال ناپسندی ڪه انجام داده ام.
این مربی نڪته سنج می گفت: خواهران مسجدی وقتی بزرگ می شوند و از گروه فاصله می گیرند،باز هم ،هرجا همدیگر را میبینیم با حسرت می پرسند: خانم از اردوهای خلوت با خدا چه خبـر؟ هنوز هم از این اردوها؟ ما نمی توانیم شرڪت ڪنیم؟!
🔶🔸هدف از اجراے تجربه
تمرین دعا و نیایش، آشنایی با آداب بندگی،چشیدن لذت خلوت و انس با معبود
🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلے
✍بدون شڪ در دوره تثبیت،یڪی از عوامل اصلی تداوم ماندگاربه متربیان در گروه ،چشیدن مزه ے حس عمیق معنوی در جمع است.
حس هایی هم چون"خواندن یڪ زیارت عاشورای با حال"، "هم خوانی نجوای آسمانی"، "ڪجایید ای شهیدان خـدایی"،"دم گرفتن"، سینه زدن و یا دیدار با علماء و شرڪت در مجالس وعظ و پند و اندرز.
در تجربه بالا اگر از قبل آداب دعا و نیایش را با متربیان بازگو نماییم و نمونه هایی از لذّت انس با معبود توسط اولیاء الله و مقربین درگاه حق را به آنان متذڪر شویم حتما˝ افراد حس عمیق معنوی ارزشمندی را درڪ خواهند ڪرد ڪه شیرینی آن هرگز فراموش نخواهد شد.
سایر عناوینی ڪه می توان به این چنین تحربه ای اطلاق ڪرد عبارتند از "خلوت انس با معبود"، "گدایی در میخانه"،"دمی با همدمی"،"بایار پس از اغیار" و ازین قبیل.
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
کلیدهای تربیتی
✴️ بچه ها باید ما را اهل عمل ببینند تا اهل حرف.
🎗مثلا ببینند ما خودمان اولا نسبت به مطالب بزرگ و کوچک عاملیم نه این که فقط به آنها توصیه می کنیم.
🔍به این حدیث نیک بنگرید:
💫قال الإمام الحسين عليه السلام:
✨ لِلسَّلامِ سَبعُونَ حَسَنَةً،
✨ تِسعٌ وَسِتُّونَ لِلمُبتَدِئِ،
✨ وَ واحِدَةٌ لِلرادِ.
📗تحف العقول، ص ۲۴۸
💫 امام حسین علیه السلام می فرمایند:
✨ سلام کردن هفتاد حسنه و ثواب دارد،
✨ شصت و نه ثواب از برای سلام کننده،
✨ و یک ثواب برای جوابگو است.
🌹 شما نسبت به فرزند یا شاگردتان، از کدام دسته اولیا و یا معلمان هستید؟
🔹سلام را با سلام جواب می دهم.
🔸سلام را با سرتکان دادن جواب می دهم.
🔺به درستی جواب سلام هم نمی دهم.
♦️ابتدا به سلام می کنم.
#کلیدهای_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
متربی را با حرف هایی که ظاهرشان قشنگ و باطنشان خراب است آشنا کنیم.
دلت پاک باشد؛ یعنی:
این همه دستورات دین مهم نیست
⚡️چگونه می شود با اعتنا نکردن به خدا و امر الهی دل پاک بود؟
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چراغ راهنما در روش تربیت!
شناسایی سه منبع مهم در روش تربیت
تربیت را به «شکوفا کردن استعدادهای انسان و تأمین نیازهای او» تعریف کردیم. سؤالی که ممکن برای هر دغدغهمند تربیتی پیش بیاید، این است که کدام روش میتواند شکوفایی بههمراه داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ، باید شناخت کافی از سه منبع داشتهباشیم که در ادامه آنها را معرفی میکنیم:
موضوع (انسان)
شناخت موضوع از دو جهت بر تعیین روش تربیت اثرگذار است:
۱ـ روش باید بهگونهای باشد که هیچیک از استعدادها و توانمندیهای موضوع در آن نادیده گرفته نشود؛ یعنی باید بتواند مجموعه توانمندیها را بهکار بگیرد و به شکوفایی برساند.
۲ـ بر زندگی هر موجودی قواعدی حاکم است که در تمام زندگی او جریان دارد؛ این قواعد محدودیتهایی هستند که راه فراری از آنها نیست، بنابراین هر تحولی در مسیر رشد، بر پایه همان قواعد امکانپذیر خواهد بود، مانند مقدار نور و آبی که یک درخت برای ثمر دادن به آنها نیاز دارد.
هدف
هدف در هر موجودی بر اساس تواناییهایش تعریف میشود؛ مشخصه اصلی هدف قابل دستیابی بودن آن است؛ بنابراین اگر هدف بزرگتر و یا دورتر از میزان توانایی موضوع (انسان) باشد، نرسیدن به آن قطعی خواهد بود. هدف همواره از دامن موضوع سر بلند میکند و میان آنها یک نسبت مستقیم برقرار است.
محیط
اینگونه نیست که در هر مقطع تاریخی و با هر شرایط فرهنگی از یک روش ثابت برای تربیت استفاده کرد، زیرا طبیعی است که کودک بهخاطر تأثیرپذیری و تعاملش با محیط اطرف، طعمه هر جریان فکری و تربیتی شود. از طرفی وقتی اندیشههای رقیب برای تسلط بر روح، قلب و ذهن کودک فعال هستند، نباید صرفا به انتقال راهکارهای خودی دلخوش کرد، بلکه باید چارهای هم برای اندیشه رقیب درنظر گرفت، زیرا ممکن است تمام تلاشها با هجمه آنان از بین برود.
#تربیت
#راهنمای_اهداف_تربیتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅نکاتی برای یک فعال فرهنگی
#اصول_کار_فرهنگی
عرصه فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد تشکل نشوید.
موضوع فعالیتهای تشکل خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث بیستم و یکم:
شبیخون فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•