✅نکاتی برای یک فعال فرهنگی
#اصول_کار_فرهنگی
عرصه فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد تشکل نشوید.
موضوع فعالیتهای تشکل خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث بیستم و یکم:
شبیخون فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
تعاریف فرهنگ
تعاریف متنوعی هم از فعالیت فرهنگی، ارائه شده که تعدادی از آنها در ذیل آورده شده است:
1. فعالیتهای فرهنگی صرف نظر از ارزش مادی و تجاری آنها، میتوانند در نهایت به تولید کالاها و یا خدمات فرهنگی نیز کمک کنند.
2. مجموعهای از تجارب، اتفاقات، مراسم و غیره که دانش افراد یا علاقه آنها را نسبت به خود و یا دیگر گروههای فرهنگی، اجتماعی، فکری یا میراث فرهنگی افزایش میدهد.
3. کار (فعالیت) فرهنگی، فعالیتی است که تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی بشر را دربر میگیرد. کاری است که همه افراد جامعه را متأثر میسازد و این با نفوذ در ارتباطات و روابط علت و معلولی و تأثیر و تأثرات افراد جامعه بر یکدیگر، شدنی خواهد بود.
4. فعالیت فرهنگی، فعالیتی است که موجبات این را فراهم آورد که افراد بتوانند در تمام ابعاد زندگی روزانه خود، چه به طور انفرادی و چه جمعی، خود را به دیگران بفهمانند.
5. فعالیت فرهنگی عبارت است از مجموعه اقداماتی که برای تغییر در مجموعه توان انسانی یک جامعه صورت میگیرد.
6. فعالیت فرهنگی به آن دسته از فعالیتهایی گفته میشود که اعضای یک جامعه در آن شرکت داشته و به وسیله آن شخصیت و تواناییهای خود را بسط و گسترش میدهند.
در مجموع میتوان این تعریف را ارائه کرد که فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهایی هستند که هدف آنها تغییر، تقویت و یا توسعه ارزشها، بینشها و دانشهای (اطلاعات) جامعه و در نتیجه روابط اجتماعی جامعه باشد.
#تعریف_فرهنگ
#کارفرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اهمیت تشکیلات از نظر رهبر انقلاب
🔸مجموعههای انسانی مثل ماشین نیستند که انسان یک دکمهای را بزند و این ماشین به خودی خود شروع کند به کار کردن. مجموعههای انسانی، مجموعههایی از ارادهها، فکرها، سلیقهها و خواهشهای نفسانیِ صحیح و غلط هستند، نظارت، بسیارمهم است.
۱۳۸۷/۶/۲
#کار_تشکیلاتی
#رهبری
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو اصل مهم در مدیریت و تشکیلت
استاد حسن رحیم پور ازغدی
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_38769396.docx
14.9K
شاید گرفتن نسخه از دکتری که خود به نسخه تجویزیش عمل کرده است عاقلانه ترین راه باشد.
وصیت نامه شهید کاظم گمار برای بچه هایی است که می خواهند کار #تشکیلاتی کنند.
#شهید_گمار
#کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه پانزدهم
🔹عنوان تجربه🔹 شماره تلفن تماس باخدا
🔶🔸شـــرح تجـربه
✍در ابتدای جلسه،مربی از متربیان می پرسد:ڪدامیڪ از شما تلفن همراه دارد؟
برخی می گویند داریم و برخی می گویند نیاز نداشتیم نخریدیم! اینبار همه می گویند: داریم ،پس ادامه می دهد:فڪر می ڪنید ضروری ترین تلفن هایی ڪه باید در دفترچه تلفن خانواده های ما موجود باشند،ڪدامند؟
اعضای گروه ،از تلفن اورژانس،اطلاعات۱۱۸،آتش نشانی،تاڪسی سرویس ها وبیمارستان ها از این قبیل سخن می گویند امّا شما پس از تأیید همه موارد بالا،اظهار می دارید:ضروری ترین شماره تماسی ڪه همه ما هر روز و هر لحظه به دانستن و استفاده از آن نیازمندیم شماره تلفن تماس با خداست ڪه آن عبارتست از "۲۴۴۳۴" البته با ڪد ۱۷،در ادامه از اعضاے گروه می خواهید حدس بزنند ارقام این شماره برگرفته از چیست؟ و وقتی متربیان تظراتشان را در این خصوص بیان نمودند،اعلام می ڪنید این شماره تلفن اشاره دارد به تعداد رڪعت های نمازهای واجب یومیه و عدد آنها در صبح و ظهر و عصر ومغرب و عشاء.
دراین روش هم چنین می توانید به بچه ها بگویید:دوستان! هرڪدام از ما در زندگی ،۱۴شماره تماس همراه داریم ڪه همیشه در دسترس است، همواره پاسخگوست و هیچ گاه تحت تأثیر ترافیڪ خطوط و مشغولی شبڪه واقع نمی شود. چهارده شماره تلفن ما در زندگی ،چهارده معصوم علیهم السلام هستند ڪه در تمام طول شبانه روز،ارتباط با آنها برای ما آنتن می دهد و هر وقت احساس نیاز ڪردیم می توانیم ڪدهای ارتباطی ذیل را زیر لب زمزمه ڪنیم تا ارتباطمان برقرار شود.
ڪدهایی هم چون یا حسین(ع)،یازهـرا(س)،یاعلی(ع)ویا غریب الغربا(ع).
این تجربه را می توان علاوه براین:(ڪد پرواز)،(ورودے آسمان)،(شماره گذرنامه بهشت)،(پل ارتباطی با عرش)،(ادعونی استجب لڪم)،وامثال این نامگذاری کرد.
🔶🔸هدف از اجراے تجـربه
برقراری انس و الفت با پروردگار هستی و تعمیق دوستی و ارادت به اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام
🔷🔹نڪته مرتبط تڪمیلے
✍در این تجربه سعی شده است از طریق ڪد گذاری ارتباط با خـدا و امامان معصوم(ع) در مخاطبان،به شیوه ای جالب توجه و ابتڪارے ،بچه ها را با مفاهیم انس با پروردگار اهمیت و جایگاه نماز و دوستی با عترت و اهل بیت(ع) آشنا ڪرد، به ڪارگیری واژه هایی مثل ڪد،رمز،شماره تماس،تلفن همراه ورودے، وامثال آن در این روش، جذابیت موضوع رابیشتر می ڪند.
هم چنین لازم به یادآورے است در این ڪه،بیان طرح تمثیلے موضوعاتی از این دست،ماندگاری اینگونه مفاهیم را در اذهان مخاطبان دو چندان خواهد ڪرد وچه بسا بچه های گروه،تا پایان عمر فراموش نڪنند ڪه مربی مسجدشان بارها می گفت:(شماره ثابت دائمی تماس با خدا عبارتست از "۲۴۴۳۴"این شماره را همواره به خاطر بسپارید.)
⚜به قول بابا طاهر⚜
خوشا آنانڪه الله یارشان بی
به حمد و قل هو الله ڪارشان بی
خوشا آنانڪه دائم در نمازند
بهشت جاودان بازارشان بی
📚 "ت مثل تجربه" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ایده:
اردوی شبانه درون پایگاهی
🔷مقدمه:
در کارتربیتی صالحین علاوه بر جـذب و تثبیت متربی میبایـــست آن را رشد داد ازطرفی فعالیت هایی همچون اردوی جذب،اردوهای تربیتی و تفریحی بر ادامه سیر این حرکــت مهم اثرگذار است.در طرح اردوی شبانه درون پایگاهی بر اصل تثبیت متربی تاکید شده است و با این حرکت سبب ایجاد صفا وصمیمیت میان اعضای صالحین پایگاه شده وتحولی به ارمغان آورده است در این ایده یک تجربه باهم بودن را متربیان کسب میکنند.
🔷تاریخچه ای از طرح:
این ایده درکرج و توســــــط یکی از پایگاه های مقاومت شهر بنام مسجد صاحب الزمان اجـرا گردید.ایده اردوی شبانه درون پایگاهی به منظور ایجاد صفا و صمیمیــــت و وحدت میان متربیان عضو حلقـات صالحین پایگاه بود که با حضور مربی صالحین(امام جماعت)،سرگروه های حلقات مسجد و متربیــــان این پایگاه یک شب را درپایگاه مقاومت بسیج می گذرانند.در اجرای این برنامه تلاش گردید که متربیان در کنار یکدیگر صمیمیت را حس کنند و با اجرای مسابقات ورزشی و فرهنگی و فعالیت هایی گروهی تجربه خوبی را در کنار یکدیگر رقم بزننـد.با این کار علاوه بر ایجاد محبت میان متربی زمینه تثبیت آن در مسجد و حلقه دوچندان فراهم میشود.
الف)هدف:
_ارتقای روحیه نشاط و تعالی میان ارکان صالحین پایگاه مقاومت
_افزایش صمیمیت و محبت میان متربیان عضو حلقات
_تثبیت متربی در حلقه صالحین ومسجد
#ایده
#اردو
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک مربی خوب از نگاه قرآن دارای چه ویژگیهای است؟
پاسخ:
در آیات متعددی از قرآن، در توصیف ویژگیهای پیامبران، صفاتی برای آنان نقل شده است.
با توجه به اینکه این بزرگواران برترین و والاترین مربیان و معلمان بشریت هستند، این صفات میتواند سرمشق خوبی برای دیگر افراد، در امر تربیت مردم باشد.
مهمترین ویژگی یک مربی خوب، #دلسوز بودن او است که این حالت به اشکال گوناگون ظهور میکند. در ادامه با استفاده از آیات قرآن، به برخی از این صفات اشاره میشود:
۱. همدل بودن:
اگر یک مربی دلسوز زیردستان خود نباشد، اهمیت زیادی برای آنان قائل نمیشود و عاقبت و سرنوشت آنها برایش ارزش زیادی نخواهد داشت.
در توصیف پیامبر گرامی اسلام(ص) در قرآن آمده است:
از خود شما پیامبری به سویتان آمده که رنج کشیدن شما برایش سخت است.
توبه، 128
۲. علاقهمندی زیاد به رشد یافتن:
مربی و معلم خوب کسی است که رشد و ترقی شاگردانش منتهای آرزویش باشد و در این کار سر از پا نشناسد. در ادامه آیه قبل، به عنوان وصف دیگر پیامبر(ص)، چنین میگوید:
او اشتیاق زیادی برای هدایت شما دارد.
۳. مهربانی:
مهربان بودن صفتی قلبی است که لازمه تربیت کردن است. مربی نامهربان راه به جایی نخواهد برد. از اینرو در پایان آیه سابق چنین آمده است:
او نسبت به کسانی که راه حق را پذیرفته و اهل ایمان شدهاند، بسیار مهربان است.
۴. تلاش شبانه روزی:
یک مربی واقعی که دلسوز باشد، شبانه روز در فکر امور مربوط به زیردستان خود بوده و از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند. زمان برای او مطرح نیست و هر وقت که لازم باشد، وظیفه خود را به جا میآورد. حضرت نوح در شرح وظیفه خود چنین میگوید:
خدایا من شبانه روز مردم را به سوی تو دعوت کردم.
نوح، 5
۵. غمخوار بودن:
در توصیف حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) در آیات متعددی قرآن آمده است که آن قدر غمخوار مردم بودند که به خاطر اصرار آنان بر گمراهیشان آن قدر غمگین میشد که نزدیک بود از بین برود. در سوره شعراء آمده است:
نزدیک است که به خاطر ایمان نیاوردن مردم، به خاطر غم و اندوه خود را هلاک کنی.
شعراء، 3
#ویژگیهای_مربی
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_38760123.mp3
1.27M
🔒آموزش مفاهیم دینی به کودکان را از چه سنینی باید شروع کرد ؟
🔓 پاسخ توسط استاد : داوودی نژاد
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اهداف ویژه کار فرهنگی
دستیابی به #اهداف_فرهنگی نیازمند برنامه ریزی کار شناسانه است در این برنامه ریزی باید به دو مقوله توجه نمود:
۱. نیاز شناسی
۲. آسیب شناسی.
در بحث نیاز شناسی، بررسی میشود که در مراحل سنی مختلف شخص با چه نیازهایی روبه رو است و از چه طریقی میتوانیم مفاهیم دینی فرهنگی را به او منتقل کرد.
در مرحلة آسیب شناسی، باید آن دسته از آسیبها و آفتهایی را که جوان، نوجوان و را تهدید میکند، شناسایی کرد و آن گاه به آسیب درمانی پرداخت.
برای اینکه بتوان اهداف ویژه یک کار فرهنگی راتبیین کرد، باید نخست دردهای جامعه را شناسایی نمود و آن گاه در جهت درمان آن دردها و ضعف ها برنامه ریزی کرد.
پنج ضعف عمده و اصلی در جامعه کنونی عبارت است از:
۱. ضعف روحیه تعبد و بندگی در جامعه
۲. ضعف روحیه علمی
اگر عموم مردم در زمینههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عالمانه برخورد کنند بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.
۳. عدم تبیین فرهنگ سیاست دینی
یعنی به رغم اینکه عنوان میشود سیاست از دیانت جدا نیست، ولی در جامعه به خوبی تبیین نشده است.
۴. عدم رشد فضایل اخلاقی به صورت عام و فراگیر
یعنی اخلاق دانش آموزی، دانشجویی، پزشکی، استادی و هنوز درجامعه فراگیر نشده است.
۵. نشستن غبار بر روی فطرت پاک انسانی یا عدم توجه به گرایشهای فطری
بر اساس این مشکلات و ضعفها اهداف ویژه درجامعه ما، میتواند به شرح زیر باشد:
۱. تقویت روحیة بندگی و عبودیت،
۲. تقویت روحیه علمی،
۳. تبیین فرهنگ سیاست دینی،
۴. بستر سازی برای شکوفایی و رشد گرایشهای فطری،
۵. رشد فضایل اخلاقی
برای تقویت هر کدام از این بخش ها، میتوان از رسانههای جمعی، جلسات پرسش و پاسخ، میز گرد، نشریات، اردوهای آموزشی و تفریحی چندروزه و استفاده کرد.
#هدف_کار_فرهنگی
#کار_فرهنگی
#اهداف_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
#چهل_حدیث_فرهنگی
حدیث بیست و سوم:
جوان نگری در کار فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فرصتهای فرهنگی را بشناسید
برای کار فرهنگی شناسایی فرصتهای فعلی در شهرها و روستاهای پیرامونی ضروری است.
از سویی، باید روحانیان و طلاب خوش فکر هر منطقه را شناسایی کنیم. باید فردی را که فعالیت سازنده یا همسو با ما انجام میدهد، کمک و حمایت کنیم؛ زیرا موفقیت او، موفقیت جبهه فکری و فرهنگی انقلاب در شهر، و تضعیف جبهه مفسدان است.
نمیتوانیم صرفاً کناری بنشینیم و منتظر تحول فرهنگی در منطقه خومان باشیم. تا خودمان وارد کار و فعالیت نشویم، نباید انتظار تحول فرهنگی و دینی در شهر و منطقه خود را داشته باشیم.
غیر از توجه به سرمایه انسانی حفظ پایگاهها و پاتوق های قدیمی هم مهم و از مصادیق استفاده از فرصت هاست.
حفظ پایگاه های قدیمی و سپس راه اندازی پایگاههای جدید
پایگاه و پاتوق برای فعالیت به راحتی به دست نمیآید و در اختیار ما قرار نمیگیرد.
پس دقت کنیم از همین فرصتها و پایگاههایی که داریم درست استفاده کنیم.
متأسفانه بسیاری از ما از سنگرها و پاتوقهای موجود استفاده شایانی نمیکنیم، و در حفظ آنها کوشا نیستیم، اما همواره درصدد فتح سنگرها و ایجاد پاتوقهای جدیدیم.
این درحالی است که باید پاتوقها و سنگرهایی را که داریم به وضعیت تثبیت شده ای برسانیم و سپس برای ایجاد پاتوقها و فعالیتهای جدید اقدام کنیم.
#آسیب_شناسی
#فرصت_های_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای انقلاب و دهه فجر:
آهنگ باکلام، بیکلام و متن سرود
https://eitaa.com/soruod/1611
https://eitaa.com/soruod/1603
https://eitaa.com/soruod/1594
https://eitaa.com/soruod/1570
https://eitaa.com/soruod/1551
https://eitaa.com/soruod/1544
https://eitaa.com/soruod/1535
https://eitaa.com/soruod/1528
https://eitaa.com/soruod/1514
https://eitaa.com/soruod/1490
https://eitaa.com/soruod/1483
https://eitaa.com/soruod/1467
https://eitaa.com/soruod/1458
https://eitaa.com/soruod/1451
https://eitaa.com/soruod/1406
https://eitaa.com/soruod/938
امام خمینی(ره) چگونه به کار تشکیلاتی می نگریست؟
امام خمینی (ره) با فهم ضرورت کار تشکیلاتی در قالب جمعیتهای سیاسی مردمی و با نظارت علما همواره بر نوعی همکاری و تعاون در میان نیروهای انقلابی تأکید داشت و با نزدیک کردن نیروهای اصیل انقلاب به سمت هم و در یک راستا قرار دادن آنها، استراتژی منظمی را برای هدایت جریانهای سیاسی در کشور طراحی کرد.
امام خمینی (ره) با حمایت مستقیم از نیروهای اصیل انقلاب اسلامی بهتدریج ماهیت نیروهای منحرف را برملا ساخت و پیروزی تمام عیار انقلاب اسلامی را رقم زد.
در نهایت، از تشکیل مؤتلفهی اسلامی تا تأسیس حزب جمهوری اسلامی روندی صعودی در تاریخ همگرایی نیروهای انقلابی مشاهده میشود و این همگرایی بیش از هر چیز مدیون رهبری واحد و یکپارچه امام خمینی (ره) است که سبب میشود نیروهای انقلابی در زیر چتر فرماندهی ایشان با یکدیگر به همکاری بپردازند و با وجود دسیسههای دشمن در طرح تفرقه میان نیروهای انقلاب همچنان نظام اسلامی را حفظ کنند. وحدتی که در سالهای جنگ نمونهی دیگری از کار تشکیلاتی را در جبهههای هشت سال دفاع مقدس به نمایش گذاشت و این بار دشمن بعثی را با تمام حمایتهای جهانی با بنبستی ناگزیر مواجه و به عقبنشینی وادار کرد.
#امام_خمینی
#ضرورت_تشکیلات
#تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تشکیلات.docx
100.4K
جزوه تشکیلاتی
حفظ اسرار تشکیلات
#تشکیلات
#جزوه_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf