نبرد نامتقارن فرهنگی
افسرانِ جوانِ گمنام، کارآمدتر از ژنرالهایِ کارکشته
امروز در هر گوشه ای سخن از آسیبهای اجتماعی و قربانیان جنگ نرم دشمن است. قربانیانی که خود را قربانی نمیدانند و این کار رسیدگی به خسارات جنگ را دشوار میکند. هجمه ها از هر سو سرازیر میشود، فضای مجازی، ماهواره، بازاریابی شبکه ای و...
در این میان اما جوانان گمنامی که در گوشه گوشه کشور و بدون داشتن هیچ یک از امکانات دستگاههای دولتی و حکومتی در قالب حلقاتی کوچک اما درونزا و بی نیاز از بیرون و دارای اثرات فراوان بیرونی در حال شکل دهی فرماندهان جوانی هستند که در عین گمنامی در آینده آمادگی پذیرش مسئولیتهای بزرگ را
دارند.
در چنین شرایطی تنها و تنها جوهره درونی انسان به مدد او می آید. افراد درونزا، افرادی هستند که امکانات محدود بیرونی را برای شکوفایی امکانات نامحدود درونی کنار گذاشته اند و آنقدر قدرت دارند که میتوانند نه
تنها امکانات بیرونی را بسیج کرده و به کارگیرند، بلکه آنها را ارتقاء و توسعه میدهند.
در شرایطی که دستگاههای فرهنگی دشمن برای جذب افراد میلیاردها دلار پول خرج میکنند، اینجا #جوانانی بیادعا در راهپلههای مساجد و کانون ها و ... مراحل سهگانه جذب و تثبیت و رشد را با توانمندی های درونی خود اجرا کرده و فرماندهانی تربیت میکنند که حکیم سعدی شیرازی درباره آنها میفرماید:
سیاهی لشکر نیاید به کار
یکی مرد جنگی به از صد هزار
کادر سازانی گمنام که در هیاهوی رسانه ای و تبلیغاتی توان #رشد دادن افراد را دارند و با تمام نداشتن امکانات به واسطه قوت شخصیت، از متمکنانِ بی شخصیت دشمن برترند.
راجر هووارد به درستی تشخیص داده است بحران ها در ایران را جوانان گمنام انقلابی داوطلب پرانگیزه خنثی میکنند و نه سیاست گذاریهای پرطمطراق سازمانها و نهادهای مثلاً مسئول!
همان گروهها خودجوش مردمی که رهبر عزیزمان بارها مسئولین را به پشتیبانی از آنها فراخوانده و امام عزیز مسئولین را انذار داده بود که در صورت کم توجهی به آنها دچار عذاب دردناک الهی خواهند شد.
#افسران_جنگ_نرم
#کار_فرهنگی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
panahian-1.mp3
5.4M
چگونه کار فرهنگی انجام دهیم؟
استاد پناهیان
#کار_فرهنگی
#استاد_پناهیان
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار فرهنگی فقط حرف نیست...
استاد رحیم پور ازغدی
#کار_فرهنگی
#استاد_رحیمپور_ازغدی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Din Tashkilati 2 - sadr.pdf
2.54M
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی
#جزوه دین تشکیلاتی۲
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی بزرگانی چون: امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، امام موسی صدر، شهید بهشتی و….
«دین تشکیلاتی۲» صحبتی دیگر از امام موسی صدر است که تحت عنوان «اهمیت کار جمعی در تبلیغ دین اسلام»آماده دریافت است. به شدت توصیه می شود به علاقه مندان به مباحث کار تشکیلاتی و فعالین فرهنگی و مبلغان دینی که این جزوه را مطالعه نمایند.
جزوه اول:
eitaa.com/morabi_masjed/3453
#دین_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۳
ما اگر بخواهیم درمقابل جبهه دشمن کارکنیم، هم باید تنوع داشته باشیم، هم باید ابتکار داشته باشیم، هم باید انگیزه داشته باشیم، هم برنامه داشته باشیم، کارمان هدایت شده باشد و این نمی شود مگر با تشکیل جبهه.
۱۳۹۲/۲/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
"همه چیز درباره کار تشکیلاتی"
این کتاب که با محوریت کار تشکیلاتی در فعالیت های فرهنگی انقلابی نگاشته شده است، متشکل از ۱۲ فصل است.
این اثر به دنبال چیستی و چرایی کار تشکیلاتی است. در خلال گفتارهای شخصیت های مختلف در خصوص این موضوع، روشن می گردد که کار تشکیلاتی در اسلام ریشه دار است. در این اثر با بررسی اشکال مختلف کار تشکیلاتی در زمان های مختلف، مدل نهایی آن تبیین می شود.
این اثر توسط جواد جلوانی و سلمان هاشمیان گردآوری شده است و توسط انتشارات حدیث راه عشق منتشر گردیده است.
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
منفعت طلبی تشکیلاتی
تصور غلط در مورد کار تشکیلاتی
در خصوص کار تشکیلاتی، فرهنگ اشتباهی در سطح جامعه ما جا افتاده است و آن اینکه؛ گاهی که فرد یا افرادی تصمیم به عضویت در یک جریانی می گیرند، با این انگیزه اقدام می کنند که آن جریان، ممنون و سپاسگزار این فرد یا افراد باشد و همواره پاسخگوی انواع و اقسام خواسته های آنها.
بنابراین، جریان، بدهکار اعضاست نه بالعکس و همواره چشم اعضا برای برآورده شدن حاجات و نیازمندی های شان به سوی جریان و تشکیلات متبوع است.
حتی قبل از اینکه فردی رسما عضو تشکیلاتی گردد، با حضور در محضر مسئول ذیصلاح، به صراحت عنوان می کند که تشکیلات پس از عضو شدنم چه کار و خدمتی برای من می تواند انجام بدهد و یا حضور من در این تشکیلات چه منفعتی به حال من و خانواده ام دارد و بسیاری اوقات پیش می آید که به وضوح چیزی بیان نمی گردد ولی همواره نوع نگاه این آدم و افراد مختلف عضو به این سمت و سو است که به چه شکل و امکانی، منافعی از ناحیه تشکل برای خود و اطرافیان خویش اختصاص بدهند.
با توجه به همین فرهنگ اشتباه است که متأسفانه ما صاحب تشکلات استاندارد قدرتمند نشده ایم و اگر هم هست بسیار اندک اند.
اینجاست که پیشنهاد به ویژه برای جوانان این است که اولا حتما کار تشکیلاتی در پیش گرفته شود، چرا که امور دنیا به گونه ای از طرف خدای متعال طراحی شده است که با کار فردی و شخصی به مطلوب نهایی نخواهد رسید و ثانیا دشمنان، امروزه دقیقا ازین سنت الهی یعنی کار تشکیلاتی سوء استفاده کرده، تلاش دارند بر جهان به ویژه کشورهای اسلامی سلطه پیدا کنند و ثالثا در حرکت به سوی کار تشکیلاتی تکلیف محور باشد نه خود محور، خداخواهانه باشد نه خودخواهانه، ابزار باشد، نه هدف و برای رسیدن به خدا باشد نه دنیا، عضو، به تشکیلات بدهکار باشد نه طلبکار و همواره به جای این سئوال که تشکیلات برای من چه کار و خدمتی کرده، از خود بپرسد که من برای تشکیلات چه کاری کرده و چه منفعتی رسانده و یا در آینده خواهد رساند!.
تکلیف محور به این معناست که من به عنوان یک شخص مسلمان وظیفه دارم اول خود را به حقایق هستی آشناکرده، راه رشد و تعالی و به خدا رسیدن را طی کنم و سپس برای هدایت بقیه همنوعان خود نیز تلاش ورزم و مسئولیت هدایتگری را به نحو مطلوب انجام بدهم، اما رسیدن به این مأمول قطعا به تنهایی ممکن نیست، پس بایستی در کنار سایر برادران مؤمن و مسلمانی قرار بگیرم که آنها نیز عین هدف و برنامه ی من را دارند.
✍م.انصاری
#یادداشت
#آسیب_شناسی
#تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#ایده
آموزش اصلاح موی سر ایرانی _ اسلامی در پایگاه
خروجی این ابتکار: ۳ نفر از بسیجیان کاملا مهارت لازم را داشته و در پایگاه به اصلاح موی سر بسیحیان میپردازند
💢پایگاه مقاومت بسیج ولی عصر(عج) بیجار
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰تجربه هفدهم
🔹عنوان تجربه🔹مناظره "الف "با" یاء"
🔶🔸شـــرح تجــربه
✍چندین مربی مسجدی می گفتند ڪه در دوره دبیرستان، پیش دانشگاهی و دانشجویی و یا قبل از ورود به دانشگاه ،جلسات مناظره ای تشڪیل می دهیم ڪه در آن افراد یا گروه ها،در نقش مخالفان و موافقان بسیاری از آرمانها و ارزش های موجود و یا هنجارها و روش های فرهنگی،تربیتی واخلاقی حاضر در جامعه ظاهر می شوند و با شور وحرارت خاصی، با یڪدیگر مناظره می ڪنند.
مناظراتی همچون مناظره "بد حجاب با باحجاب"، "نمازخوان و بی نماز"، "اصول گرا و اصلاح طلب"، "مسجدی و غیر مسجدی"، و یا "بسیجی و غیر بسیجی".
مناظره "الف " با " یاء"، " مسجدی و غیر مسجدی "، ویا "بسیجی و غیر بسیجی".
مناظره "الف" با " یاء" یعنی مناظره اول و آخر یڪ تفڪر.
البته، در این روش مربّی باید ازقبل ،افراد و گروه های موافق و مخالف شرڪت ڪننده در مناظرات را ،به انواع و اقسام ادلّه و استدلات لازم براے اثبات عقیده خـود مجهز ڪند و نتیجه گیری نهایی را به مخاطبان بسپارد.
🔷🔹هدف از اجـــرای تجربه
مجهز ڪردن مربیان به ادلّه و استدلات موافقان و مخالفان آرمان ها، ارزشها و هنجارهای موجود و توانمند ڪردن اعضای گروه در خصوص بحث و گفتگو و مناظره منطقی
🔶🔸نڪتـه مرتبط تڪمیلی
✍در این روش ،مربی حتما˝ باید از قبل تفاوت مباحثه ،مجادله، و مناظرت را به متربیان بیاموزد و ویژگی های جدال احسن را به آنان یادآور شود تا از ڪدورت های احتمالی در خلال اجرای برنامه،ممانعت به عمل آورد و بتواند نتیجه گیری نهایی را در فضایی دوستانه و منطقی به دست آورد.
هم چنین،برای انجام موفق این تجربه ، مربی حتما˝ باید مواظب باشد تا در اذهان مخاطبان،شبهات نادرست وارد نشود ونیز تلاش نماید تا در جریان این قبیل مناظره ها صحیح ترین پاسخ ها به اشتباه ترین پرسش ها اختصاص یابد. مثلا˝ مربی باید سعی ڪند در پاسخ به سؤالات مثل این سؤالات ڪه:" مگرخدا به نماز ما احتیاج دارد ما ڪه تنها قرص نماز را می خوریم" ویا اینڪه"دل باید پاڪ باشد چادر و مقنعه چه ضرورتی دارد؟!" بهترین ،درست ترین، و "درعین حال مختصر و مفید ترین پاسخ را به مخاطب بازگو نماید."
📚 "ت مثل تجربه" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
رسالت های مربی!
مربیان حلقه های تربیتی وظایفی به عهده دارند که بسیار مهم و قابل توجه است و موفقیت طرح در گرو توجه مربیان به این رسالت هاست.
مهمترین این وظایف به این شرح است:
۱-برقراری رابطه عاطفی بین خود و هریک از اعضای حلقه به طوری که فردِ مخاطب مربی را نزدیک ترین دوست و محرم ترین فرد بداند.
۲-تلاش برای ایجاد جوی صمیمی و عاطفی بین اعضای حلقه، به طوری که دیگر ۱۰ انسان جدا از هم نباشد بلکه چنان به هم متصل شده باشند که با یکدیگر انس و الفت گرفته و به آسانی حاضر به جدایی نباشند.
۳-برگزاری برنامه های پر شور و نشاط برای بچه ها، برنامه هایی همچون ورزش،مسابقه، تفریح، اردو و...(مخصوصا در دوران جذب)
برگزاری این برنامه ها تضمین حضور بچه ها در برنامه های حلقه است.
۴-برگزاری جلسات رسمی (در دوران جذب حداکثر هفته ای دوجلسه) همراه با تماس برای جلسه، پذیرایی، حضورغیاب و ...که در این جلسات ابتدا ۱۰ دقیقه قرآن تلاوت شود سپس ۱۰ دقیقه داستان گفته شود و چند دقیقه هم به پرسش و پاسخ بگذرد.
۵-حضور مداوم در مسجد و پایگاه (مثلا ۵ شب در هفته) و تشکیل جلسات غیر رسمی با بچه های حلقه که خودشان داوطلبانه آن ساعت در پایگاه حضور یافته اند.
۶-برقراری ارتباط خصوصی با تک تک بچه ها برای شنیدن مشکلات و مسائل آنها و پاسخ دادن به پرسش های آنها یا مطرح کردن مسائلی که آن فرد خاص دچار آنهاست...
از طریق:
صبحت های خصوصی در مسجد...
قدم زدن در مسیر منزل...
تماس های تلفنی...
دعوت از فرد برای انجام کاری خاص در کنار مربی و ....
#رسالت_مربی
#وظایف_مربی
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_150942648478206522.pdf
264.6K
سیر مباحث تربیتی(جوان)
#سیر_تربیتی
#جوانان
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک نکته
بچهها را هم باید تربیت کرد و هم باید “تربیت کردن ” را به آنها یاد داد
آنها در برهههای مختلف نیاز دارند که خودشان و اطرافیانشان را تربیت کنند.
در کار تربیتی هرگز نمیتوان از تاثیر دوست و یا به طور کلی گروه همسالان غافل شد.
متربیان هم باید تربیت شوند هم یاد بگیرند که تربیت کنند.
هر کدام از متربیان ما به نوبه خود میتوانند نماینده مجموعه در گروه های همسال و حتی خانواده خود باشند.
#تربیت
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
سرودهای دانش آموزی
باکلام، بیکلام و متن سرود
با موضوع حضرت زهرا(س):
https://eitaa.com/soruod/2044
با موضوع انقلاب و دهه فجر:
https://eitaa.com/soruod/2041
معرفی گروه های سرود فعال سراسر کشور:
https://eitaa.com/soruod/1877
-تربیتی-نوجوان1.docx
57.4K
سیر مباحث تربیتی(نوجوان)
#سیر_تربیتی
#نوجوانان
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
راه اندازی اتاق فکر در مجموعه های فرهنگی
مساله فکر و ایده یکی از مسائل مهم در برهه زمانی کنونی است ، همزمان با طرح مسائل و مفاهیم مهمی نظیر پیشرفت علمی ، نهضت تولید علم و جهاد علمی مساله جهاد فکری و جریان سازی فکری و اعتقادی در جامعه به یک موضوع مهم و حیاتی تبدیل شده است.
چیزی که این روزها رهبر معظم انقلاب هم روی آن تاکید فراوان دارند و یا ایجاد مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی فرهنگی اجتماعی ، بیان مسائل مرتبط با سبک زندگی و اعلام نهضت فکری و ایده پردازی برای رفع چالش ها و موانع پیشرفت محتوایی انقلاب سعی بر پررنگ سازی آن و هشدار دادن به مردم کمال طلب ایران اسلامی دارند.
💠راهکار :
در تمام مجموعه های فرهنگی و پایگاههای مقاومت بصورت عادی مجموعه ای از اعضا هستند که برنامه ریزی و سیاست گذاری گروه را انجام می دهند.
شایسته است با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مساله تفکر و ایجاد نو آوری و خلاقیت در روش های تبلیغ و بیان معارف اسلامی و برای بررسی موانع و مشکلات پیشرفت انقلاب ، این تیم ها بصورت سازماندهی شده تر ، فعالیت های خود را گسترش داده و با جذب افراد اهل فکر و نظر و تشکیل جلسات منظم و بصورت موضوعی اقدام به تشکیل اتاق فکر برای بررسی مسائل و طرح ایده ها و طرح های خلاقانه و کاربردی برای حل آنها نمایند .
💠شیوه عملکرد :
اعضا قدیمی و با تجربه مجموعه و اهل فکر و ایده بعلاوه افرادی که با مجموعه بنحوی ارتباط دارند و اهل فکر و مطالعه هستند را دعوت کرده و جلسات منظم هم اندیشی تشکیل دهید.
موضوعات و مباحث جلسات هم اندیشی را از قبل مشخص کنید و به شرکت کنندگان از قبل اطلاع دهید.
بسته به وقت و توان افراد گروه ، یک برنامه هفتگی یا دوهفتگی و یا ماهیانه منظم تنظیم و تصویب کنید و از همه بخواهید بطور منظم در این جلسات شرکت کنند.
💠باید کار خروجی داشته باشد.
مسائل مختلف مجموعه نظیر دلایل رکود فعالیت ها در مجموعه ، شیوه های اجرای بهتر طرح های خاص و ... میتواند موضوعات خوبی برای شروع باشد و در پایان جلسات ، نتایج حاصل از بحث و بررسی های انجام شده در جلسه بصورت مکتوب در اختیار کادر اجرایی آن مجموعه قرار گیرد.
محصول اتاق فکر لازم است #عملیاتی و #اجرایی باشد.
یعنی طرح و ایده و راهکار برای مشکلات و مسائل ارائه شود نه که فقط بنشینند افراد تحلیل و سخنرانی کنند و جو نا امیدی ایجاد کنند.
سعی شود در صورت امکان مباحث جلسه ضبط و توسط یک نفر از اعضا اتاق فکر بازنگری و مکتوب شود .
حتما جلسات دبیر جلسه داشته باشد و همه افراد موظف باشند از حرف دبیر جلسه برای زمانبدی جلسه پیروی کنند و دبیر هم باید مراقب باشد تا زمان جلسه بصورت مناسب برای طرح موضوع و چاره اندیشی همچمنین برای ارائه وقت مناسب به هر کدام از اعضا اتاق فکر تقسیم شود .مدیریت زمان و جمع بندی جلسات به عهده دبیر جلسه باشد .
میتوان بصورت دوره ای یا هر جلسه دبیر جلسه را عوض کرد .
تابلو برای کار درست نکنید .عنوان سازی نکنید.
💠کار ریشه ای و موثر
حتما منتظر نباشید تا ایده ها و طرح های خروجی اتاق فکر اجرایی شود.
محصول اتاق فکر ، فکر و ایده و طرح خلاقانه و مدبرانه است نه اجرای طرح ها ...
ایده تولید کنید.
البته اگر بتوانید آنها را اجرایی کنید خودتان یا توسط دیگران خیلی خوب است اما منتظر اجرا نباشید .نظریه پردازی و ایده پردازی کنید.
با چاپ و انتشار محصولات اتاق فکر (فکر ها و ایده ها) و یا قرار دادن آن بر روی فضای اینترنت امکان استفاده از آن را برای دیگران مهیا کنید ممکن است در مجموعه یا محله یا شهر شما امکانات و شرایط اجرای طرح یا ایده شما ایجاد نشود اما در شهر و یا مجموعه و یا حتی کشور دیگری این طرح های شما اجرا و شما نیز ماجور گردید.
#کار_فرهنگی
#اتاق_فکر
مربی محور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf