نگاه استاد پناهیان به کار تشکیلاتی
اگر تشکل ها به این ضروریات پایبند بودند…
بگذارید دربارۀ چند ضرورت در فضای جبهه فرهنگی صحبت کنم. اگر تشکلها به این ضروریات پایبند بودند، نقطۀ قوت آنهاست، در غیر این صورت، نقطهضعف محسوب میشود:
۱. اولین رسالت هر تشکل افزایش معرفت و معنویت خود اعضاء/ خودسازی
طبیعتاً یکی از عواملی که میتواند فعالیتهای تشکلهای مردمی را رشد و ارتقا بدهد، افزایش معرفت و معنویت در درون این تشکلهاست. من نمیتوانم کمبود چنین وضعیتی را یکی از نقاط ضعف بشمارم چون آمار دقیقی ندارم که وضعیت چگونه است، ولی به نظرم میرسد ما همیشه باید خودمان را در اینباره مقصر بدانیم. یک تشکل مردمی، یک نهاد و کانون مردمی باید اولین رسالت خودش را این بداند که به خودسازی بپردازد. زمینۀ ارتقای معرفتی و معنوی اصحاب خودش و اطرافیانش را فراهم کند. این افراد در هر کاری که باشند، معرفت و معنویتشان در آن کارها بازتاب پیدا خواهد کرد. این یکی از موضوعات خیلی مهم است.
۲. «کار بدون #اولویت» انجام ندهیم
یکی دیگر از موضوعات مهم این است که ما باید با یک تفکر راهبردی برنامهریزی کنیم. اصلاً کار غیرمفید یا مفید ولی بدون اولویت انجام ندهیم، براساس علاقه و استعداد و خیلی از این موضوعات کار نکنیم. بعضی وقتها یک کار هست که دمِدستمان است، بعضی وقتها یک کار هست که به آن علاقه داریم. عیبی ندارد اینجور کارها انجام بگیرد. کارهای خوب، همیشه برکاتی دارند ولی وقتی که ما کار دارای اولویت انجام بدهیم، کارهایی که موجب جریانسازی میشود، کارهایی که امروز وقتش است، آنوقت ثمره کارمان خیلی بیشتر خواهد شد.
تشکلها باید مدام با هم گفتگو کنند و در همه شهرها و محیطهایی که حضور دارند، مدام در تبادل نظر باشند تا بتوانند به کارهای دارای اولویت برسند.
۳. قدرت #انعطاف داشته باشیم
نکتۀ بعدی آنکه تشکلها باید قدرت انعطاف داشته باشند. من تا دیروز این کار را انجام میدادم و در این موضوع کار میکردم، حالا موضوعم و شیوهام را عوض کردم.
چهطور ما از نهادهای دولتی انتظار پویایی داریم، آنوقت یک کانون فرهنگی و یک تشکل مردمنهاد را میبینیم که به خاطر نداشتن انعطاف، دچار ایستایی میشود و پویایی ندارد.
#استاد_پناهیان
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Din Tashkilati 3 - Emam.pdf
1.26M
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی
#جزوه دین تشکیلاتی۳
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی بزرگانی چون: امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، امام موسی صدر، شهید بهشتی و….
«دین تشکیلاتی۳» با عنوان «اخلاق کار تشکیلاتی در سیره امام خمینی (ره)» شامل صحبت هایی ناب و دلنشین از امام عزیزمان است که با محوریت کارجمعی و تشکیلاتی استخراج شده است.
جزوه اول:
eitaa.com/morabi_masjed/3453
جزوه دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/3539
#دین_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۴
از افراد و حتّی مجموعهها به تنهایی کار بر نمیآید، باید یک کار وسیع جبههای انجام داد. این کار هم جز با حضور مردم امکان ندارد. یعنی ابتکارات مردم خیلی از کارها را میکند.
۱۳۹۲/۲/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یک #ایده و #تجربه موفق:
ارسالی کاربران
عنوان تجربه : "قرار شبانه-محاسبه نفس"
هدف از اجرای تجربه: عادت دادن افراد به انجام محاسبه ی نفس روزانه
شرح تجربه:
اهمیت مسئله ی خودسازی فردی بر همگان آشکار است و محاسبه نفس روزانه، می تواند گامی اساسی در جهت خودسازی فردی باشد.
با مطالعه ی آیات قرآن و سخنان اهل بیت و دفترچه های محاسبه ی نفس شهدا به الگویی برای محاسبه ی نفس کردن رسیدیم.
دفترچه ای مشابه "دفترچه محاسبه نفس روزانه یکی از شهدا" طراحی کرده (البته بدون نوشته و خالی). و ساز و کار مربوطه برای کمک به عادت شدن این امر برایشان طراحی شد.
ملزومات:
دفترچه محاسبه نفس
یک مربی پای کار
یک گروه علاقمند به خودسازی
با ثبت نام مجازی در ایتا از داوطلبانی که دوست داشتند به این حدیث امام کاظم(ع) عمل کنند کار خود را شروع کردیم(با یک گروه 15 نفره)
"از ما نيست كسی كه هر روز اعمال خود را محاسبه نكند تا اگر نيكى كرده از خدا بخواهد بيشتر نيكى كند و خدا را بر آن سپاس گويد و اگر بدى كرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نمايد."
مراحل انجام کار:
دفترچه ها در اختیار 15 نفر قرار گرفت.
گروه مجازی در ایتا با عنوان "قرار شبانه-محاسبه نفس" ایجاد شد و 15 نفر عضو گروه شدند. (عملا یک حلقه مجازی، با یک مربی و 14 متربی ایجاد شد.)
همه اعضا موظف شدند هرشب محاسبه ی نفس روزانه خود را در دفترچه شان بنویسند و بین ساعت 9:30 تا 12 شب عبارت "محاسبه نفس کردم" را برای مربی (در خصوصی) ارسال کنند.
مربی در تاریخ مورد نظر برای افرادی که در همان شب محاسبه نفس کردند حضور و برای بقیه غیبت درج می کند.
کل سال را به دوره های 16 روزانه تقسیم کردیم و برای متربیان تفهیم شد که در هر 16 روز فقط اجازه دارند 6غیبت داشته باشند و گرنه محرومیت، جریمه و حتی حذف از گروه برایشان در نظر گرفته می شود.
سیاست تشویقی: در پایان هر 16 روز، یک کتاب خوب بین همه ی اعضا قرعه کشی می شود و به فرد برنده تقدیم می شود.(لازم به ذکر است که قرعه کشی به گونه ای تنظیم شده که شانس برنده شدن هر نفر با توجه به تعداد روزهایی که محاسبه نفس داشته بالاتر باشد)
مربی در پایان هر 16 پس از قرعه کشی، برنده را در گروه مجازی اعلام می کند و دوره بعدی شروع می شود.
ایجاد انگیزه برای ادامه مسیر هم با مطالب، فیلم ها و تصاویر داخل گروه انجام می شود.
برای تامین جوایز هم در خود اعضا کمک گرفته می شود. بعضی جوایز توسط مربی خریداری می شود و متربیان پس از خواندن کتاب در صورت تمایل آنرا به مربی برمی گردانند تا در قرعه کشی های بعدی استفاده شود(هزینه کمتر بهره وری بالاتر)
نکات تکمیلی:
دفترچه محاسبه نفس توسط خودمان و به صورت آتش به اختیار طراحی و چاپ شده و فایل pdf، دفترچه محاسبه نفس روزانه هم در ادامه موجود است.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_44213126.pdf
1.61M
فایل pdf دفترچه محاسبه نفس شش ماهه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_45042160.docx
270.6K
فایل word دفترچه محاسبه نفس شش ماهه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
علت دین گریزی جوانان
🔴چرا برخی جوانان دین گریز هستند؟
قبل از بیان جواب، توجه به این نکته لازم است که دین گریزی عده ای از جوانان نباید ما را نسبت به قشر جوان بدبین کند و این حقیقت که نسل جوان امروز ما در طول تاریخ، بی نظیر است را از نظر بیندازد. در حال حاضر، جوانان ما از درک بسیار بالایی در امور دینی برخوردار هستند و گرایش بسیار زیادی به معنویت دارند و شاهد بر این مدعا آمار روزافزون ورود به حوزه های علمیه، استقبال روبه رشد از مراسم اعتکاف و... است.
دین گریزی، در طول تاریخ همواره جزو دغدغه های بزرگان دین بوده و این مسأله به جوانان اختصاص ندارد؛ بلکه به همه اقشار و سنین مربوط می شود وعلل زیادی می تواند داشته باشد. در ایجا به تعدادی از این عوامل اشاره می شود:
1⃣ گاهی دین گریزی معلول جهل به دین است، اگر انسان، دین حقیقی را که اسلام الهی است از طریق قرآن و اهل بیت علیهم السلام بشناسد و خود هم خواهان خوشبختی دنیا و آخرت خود باشد، از دین گریزی دست برمی دارد.
2⃣ گاهی دین گریزی معلول عملکرد خشن خانواده های دیندار در دینداری است؛ خانواده هایی که بددین و دیندار بدی هستند سبب دین گریزی نسل خود می باشند.
3⃣ گاهی سبب دین گریزی، عملکرد زشت بعضی مدّعیان تولی و حکومت است که نام اسلام را یدک می کشند؛ افراد ضعیف الإراده و ناآگاه وقتی عملکرد زشت آنها را می بینند، دین گریز می شوند. وچه نیکوست اگر دین گریزان و به ویژه جوانان دین گریز، به جای این که معیار عدم پذیرش دین را خانواده خشونت گرا، یا مدّعیان دینداری و حکومت دینی قرار دهند، کتاب خدا، قرآن مجید و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام و روش دینداران واقعی و معتدل و مستقیم را معیار و میزان برای پذیرفتن دین قرار دهند و از دین گریزی که سبب خرابی دنیا و آخرت است بگریزند.
4⃣ روشهای نادرست در آموزش دینی در دوران کودکی و نوجوانی؛ ضعف و سستی بنیانهای دینی در برخی از خانوادهها که منجر به عدم تربیت و پروش صحیح جوانان شده است. غفلت والدین از تربیت دینی فرزندان و عدم توجه آنها به مسائل معنوی و صرف تمام سعی خود در برطرف کردن نیازهای مادی باعث می شود که فرزندان، بدون داشتن اعتقادات صحیح و محکم رشد کرده و وارد اجتماع شوند و به همین خاطر در مقابل مفاسد و انحرافات موجود در جامعه هیچگونه مصونیتی نداشته باشند و با فراهم شدن زمینه گناه در آن وارد شوند.
5⃣ تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد و القای شبهه درباره دین که گاهی پاسخ آن را ندیده اند و در ذهن برخی جای گرفته است؛ این امر گاهی در غالب تهاجم فرهنگی و تولیدات فرهنگی و فیلم و ماهواره و ... بوده و گاهی نیز از طریق القای شبهاتی که به نظر آنها دین درباره آنها پاسخی ندارد.
6⃣ عملکرد منفی و نامطلوب بعضی از دستگاههای فرهنگی در سالهای اخیر و میدان دادن به افراد و عناصر غیرمعتقد به نظام اسلامی، و ترویج فرهنگ غربی از سوی آنان
7⃣ کمکاری نیروها و دستگاههای انقلابی در تولید برنامههای سالم و جذاب و مفیدی که بتواند اوقات فراغت جوانان را پر کند و آنان را از توجّه به برنامههای ضد اخلاقی و فاسد فرهنگ بیگانه باز دارد؛
8⃣ کم کاری در انتقال ارزشها توسط دستگاههای فرهنگی، از نسل های اوّل به دوم و سوم؛ هرچند این انتقال تا حدّی توسط خود نسل اول و دوم و سوم محقق شده و تصمیم گیری های صحیح در بزنگاه ها از نتایج این انتقال ارزش هاست، لکن ظرفیت کار بیش از اینهاست. البته نسل جدید از جهت شعور و شعار بسیار فراتر و عمیق تر از نسل اوّل در صحنه بوده و شاهد آن رشد در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و علمی و سیاسی و... می باشد و همیشه عدّه ای در این صحنه ها به نقطه مطلوب نمی رسند که کار جدی تری را می طلبد.
#اصول_کار_تربیتی
#دین_گریزی_جوانان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_15931333.pdf
459.1K
جزوه آموزشی مخاطب شناسی دینی جوان
جوانان چه ویژگی های اختصاصی دارند ؟
چگونه می توان با یک جوان ارتباط گرفت؟
روش انتقال پیام به جوان چیست ؟
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🍁قال الصادقُ -عليه السلام- :
🍁بادِروا اَحْداثَكُمْ بالحَديثِ قَبلَ اَنْ يَسْبِقَكُم إلَيْهِم ُ الْمُرجِئَةُ»
🌿امام صادق عليه السلام فرمودند: احاديث اسلامي را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه ي تربيتي ،تسريع نماييد پيش از آنكه مخالفين گمراه ،بر شما پيشي گيرند و سخنان نادرست خويش را در ضمير پاك آنان جاي دهند و گمراهشان سازند🌿
«كافي جلد ٦ ،صفحه ٤٧»
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Ûº´®´ó Ý _´Õ´ ½ƒ¬´ ÑÚþý ýƒ´ ¼ñ®ý ß´áý ¡ƒÚÑ´Ù.pdf
1.76M
استانداردهای کیفی حلقه های صالحین
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لزوم آموزش فرهنگ جهاد مجازي
دغدغه امروز اكثر خانواده ها :
چطور بفهمم پسرم ، دخترم ،خواهرم ، برادرم ، دوست صميمي ام از اينترنت چه استفاده اي ميكند ؟
نكنه يه وقت اين كامپيوتر و اينترنت بچمو منحرف كنه ، فاسد كنه ....
حتي اونهايي كه بچه حزب اللهي هستند و ريشه اعتقادي محكمي دارند تو اين فضا كه وارد ميشن ... بزارين نگم بقول دوستان "سه نقطه "
يك كار لازم و ضروري امروز #فرهنگ_سازي در اين حوزه است.
يك دوره آموزشي برگزار كنيم با متون مناسب و محتواي برنامه ريزي شده
اين كار رو در هر كانون فرهنگي و پايگاه و مجموعه ای ميشه انجام داد
اصلا امام جماعت مسجد چه اشكال داره ، جوونهايي رو كه ميدونه تو اينترنت ارتباط دارند بعد نماز هر شب جمع كنه
نيم ساعت ، بيشتر هم نميخواد
مباحثي مثل :
احكام مجازي - احكام جهاد مجازي
اخلاق مجازي
خطرات اخلاقي و معنوي در فضاي مجازي
شيوه هاي مبارزه با نفس در جامعه مجازي
دوست يابي و يار گيري در فضاي مجازي
ضرورت ها و اهميت حضور سالم و موثر در فضاي مجازي
ابزارهاي جهاد مجازي
سايت ها و ابزار هاي مفيد در فضاي مجازي
رو معرفي كنند.
اهميت توليد در فضاي مجازي بجاي مصرف زدگي
و امثال اين بحث ها ....
آقا اصلا امكانات نميخواد اين كارا ، لا اقل اگه انرژی اين كارا رو نداریم اتاق هاي فكر در مساجد و محلات و مجموعه هامون تشكيل بديم ، شعار هم نديم
بشينيم كتاب و جزوه تاليف كنيم بديم معلم هاي كامپيوتر مدارس اطراف تا بين درس از اين مطالب استفاده كنند.
#جهاد_فرهنگی
#فضای_مجازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
📸 طرح | «دو نیاز مهم برای مقابله با تهاجم فرهنگی، #کار و #ابتکار است»
#امام_خامنه_ای
#فرمانده
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#سروش
http://sapp.ir/morabi_masjed
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1945370624cb6236abeaf
فرهنگ و مجموعه هایی که جزیره ای کار می کنند
فرهنگ به مثابه ی هوا است. هوایی که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید تنفس کنیم. هوایی که از نان شب واجب تر است!
متاسفانه آنچه امروزه با آن زیاد مواجهیم پایگاه ها،کانون ها و تشکل های فراوان و متعددی است که هر یک می کوشند به سهم خود، هوای فرهنگ را داشته باشند.
مجموعه هایی که در نگاهی وسیع تر ،به جزیره های کوچک و بزرگی می مانند که میان یک اقیانوس عظیم، از هم دور افتاده اند.
جزیره هایی با اصول مشترک اما معطوف به اقلیم کوچک خویش! این است که اغلب از هر جزیره یک صدا بلند است.
صداهایی تک تک که وقتی در هوای فرهنگ می پیچند،در هم گُم می شوند و ناشنیده می مانند.
بدیهی است که موقعیت چنین جزیره هایی باید خطرناک باشد! جزیره هایی که بدون ارتباط با هم فعالیت می کنند و از هم بی خبرند.
جزیره هایی که اگر چه ذیل عنوان “فرهنگ اسلامی – ایرانی” در حال فعالیت هستند اما بعضا دچار آفتی به نام “فرهنگ فرنگی یا غربزدگی فرهنگی ” هستند. چرا که از شناسایی عناصر خودی باز مانده و غفلت کرده اند.
دلیل این غربزدگی شاید این است که همه یک مفهوم بسیطی از فرهنگ را در ذهن دارند و به گفته خود در خدمت فرهنگ هستند اما وقتی دقیق تر می شوی می بینی در شناخت ،تعریف و عملکرد هنوز تکلیفشان با فرهنگ اسلامی روشن نیست!
دلیل دیگر آفت زدگی این مجموعه ها، شاید تفسیر نادرست و به کارگیری اشتباه ضرب المثل “کار نیکو کردن از پر کردن است” در عرصه فرهنگ باشد!!
حال آن که #انتظام_فرهنگی مهم تر از انبوه آن است.
این همان مهم ترین دلیل آفت زدگی است؛ یعنی کار نکردن در چهارچوب یک تشکیلات واحد و منسجم.
تشکیلاتی به نام “جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی”.
در یک جبهه است که نیروها تحت یک فرماندهی مشترک به خط می شوند، پرورش می یابند، با هم مرتبط می شوند ، فعالیت هایشان از محدوده ی اقلیم کوچک خویش بیرون می آید و معطوف به جامعه می شود.
در سایه ی فعالیت در چنین تشکیلاتی،حرکت ها و فعالیت های مقطعی تبدیل به یک حرکت مستمر می شود؛حرکتی که به دنبال ایجاد تحول مثبت و پیشرفت است نه در موضع انفعال و حفظ وضع موجود.
حرکتی که اگرچه ابزارش فرهنگی است اما اهدافش کاملا عینی و اجتماعی و یا اقتصادی است.حرکتی فرهنگی که در خدمت جامعه است و هدفش اصلاح اجتماع و اقتصاد و …است.
در سایه ی چنین تشکیلاتی می توان آرمانگرایی فرهنگ اسلامی را تعریف کرد و شناساند، فرهنگی که آرمانش در یک فضای جهانی شکل می گیرد و مخاطبش جامعه ی بشری است.
فرهنگی که می توان با آن افق های دور دست را رصد کرد و نه تنها محله و شهر و کشور،بلکه جهان را به وضعیت مطلوب رساند.
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf