برای دهه فجر چه کنیم؟!
حتما شما هم #دغدغه ی آن را دارید که دهه فجر را چگونه در مسجد و یا مجموعه خود برگزار کنید.
وارد جزئیات نمیشوم و فقط چند نکته را یادآور میشوم:
از موارد مهم غافل نشوید ، خود را جای تک تک افراد بگذارید ، از #نوجوانی که شاید برای اولین بار جذب این جشن ملی شده یا شاید #پیرمرد کهنه سالی که خود هم در جریان انقلاب بوده است ، برنامه ی خود را طوری بریزید که با بقیه برنامه ها متفاوت باشد ، یعنی به گروه سرود ، پخش چند کلیپ و در نهایت پذیرایی بسنده نکنید.
برنامه باید جذاب و گیرا باشد ، برنامه باید بسیار عالی و مختصر برگزار شود ، برنامه باید دارای ظرافت های خاص خودش باشد، برنامه باید به #اصل_انقلاب بپردازد نه به فرع....
با گذاشتن تمام این آیتم ها به یک برنامه کامل و جامع میرسید . شما برای نشان دادن یک کار بزرگ آن را در آن وهله مقایسه میکنید با قدرت حریف ، و همین قدرت کار شما رو نشان میدهد.
شما باید از سختی های انقلاب بگویید ، از قدرت ساواک و رژیم آن زمان بگویید ، از انحرافات اجتماعی و اختلاف طبقاتی که در آن زمان اتفاق افتاد بگویید.
شما باید از شهدای برجسته انقلاب بگویید و مهم تر از آن باید بگویید که انقلاب اسلامی در دل خود نیروهایی #تربیت کرد که در طول هشت سال دفاع مقدس با سن کمی که داشتن جزء فرماندهان جنگ بودند.
حتما انقلاب اسلامی را متصل کنید به امام خمینی (ره) و شهدای دفاع مقدس را متصل کنید به انقلاب اسلامی .
👈 یادتان باشد اول #مخاطب_شناسی کنید ، دوم #موقعیت_شناسی و سوم خود را برای اجرا آماده کنید.
از برنامه های کلیشه ای که هر سال در حال انجام است خودداری کنید ، همان برنامه هایی که دیگر صدا و سیما هم دچارش شده است.
برای جشن پرشکوه انقلاب اسلامی ، فلان خواننده را دعوت میکنند ، و به جای روشنگری و ثمرات انقلاب ، دلقک دعوت کرده و برای مردم لطیفه های سخیف میگوید.
نگذارید انقلاب اسلامی فراموش شود.
نگذارید این جشن ملی ، به همین سادگی تمام بشود.
نگذارید امام خمینی (ره) فراموش شود که اگر این شود سیلی محکمی خواهیم خورد...
✍مصطفی کریمی
#دهه_فجر
#انقلاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود تربیتی
تصمیم بزرگ
گاهی باید یه تصمیم بزرگ در زمان کمی بگیریم.
مثلا: مشغول برنامه یادواره شهداییم یا هر برنامه دیگه ای
وسط ماجرا یه اتفاقی میفته مثلا سخنران نمیاد دکور میریزه بهم.
یا مثلا وسط اردویی دندون یکی از بچه ها میشکنه، اتوبوس خراب میشه و...
نسخه:
تو همون لحظه کمی صبر کنید مثلا یک دقیقه با کسی صحبت نکنید نشنوید وهیچ کاری نکنید فقط آروم باشید تا وعده خدا محقق بشه.
دوکار میکنه:
۱. وکان حقا علینا نصر المومنین
۲. هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین.
البته باید این ملکه ذهنت بشه که تو اون شرایط سخت اینا یادت بیاد.
بعد، منطقی ترین کاری که به ذهنت میاد رو انجام بده
ما بهش میگیم حجت فرهنگی، البته گاهی هم منطق عقلی نیست منطقش دله.
مثال:.توسلی شهید برونسی کرد.به حضرت زهرا(س) واز یک میدون پیشرفته مین عبور کرد. شرحش رو خودتون سرچ کنید و بخونید.
#تجربه_های_من
#تجربه_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5877280131709403140.pdf
212.7K
کاوشی در #اعتیاد نوجوانان
بلوغ و مصرف مواد مخدر
✍حجة الاسلام ابراهیم اخوی
#آسیب_شناسی
#نوجوانان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5980892859060977749.pdf
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مدیریت فرهنگی
تصمیم گیری در شرایط بحرانی
شرایط بحرانی یعنی یک حالت غیر عادی و غیر طبیعی ، یعنی یک اتفاق ناگهانی.
در شرایط بحرانی باید برنامه ریزی فکری کرد یعنی در همان لحظه به عقل و منطق رجوع کنیم و احساسات را کنار بگذاریم.
الف ) کارهایی را که در شرایط بحرانی نباید انجام داد :
۱- خونسردی بیش از حد، که باعث می شود نیرو احساس وظیفه برای حمایت نکند.
۲ - هیجان بیش از حد که باعث وحشت زدگی و بحرانی تر شدن وضعیت شود.
۳- یکسان بودن رفتار مدیر در شرایط عادی و بحرانی
این رفتار برای مدبر ضعف است ، چون اگر کار خوب پیش رود باید مدیر خوشحال شود و آن را نشان دهد و اگر کار خوب پیش نمی رود باید به نیرو گفته شود تا به خودش آید. پس باید بحران را در جای خودش نشان داد.
بحران ها را در مرحله اول خودتان حل کنید و اگر نتوانستید به رده های بعدی انتقال دهید.
ب ) کارهایی را که در شرایط بحرانی باید انجام داد :
۱- آرامش خود را حفظ کردن ، یعنی بحران موجب تضعیف منطق و عقلانیت ما در تصمیم گیری نشود . آرامش یعنی وضعیت روحی که احساسات بر آن حاکم نباشد بلکه عقلانیت بر آن حاکم باشد
۲- مدیر باید بداند در شرایط بحرانی باید ریسک کرد ( خطر پذیری )
یعنی در شرایط بحرانی نباید فکر کند کارش نتیجه می دهد یا نه . بلکه باید ریسک کند و به آن عمل کند
٣- نکته مهم : همواره به خاطر داشته باشید اگر در محیطی یا مطلبی قابلیت بحران باشد آن بحران اتفاق خواهد افتاد . یعنی مدیر باید آن مطلب را اتفاق افتاده فرض کند ، پس باید برای این اتفاق از قبل برنامه داشته باشد
💭چگونه تصمیم بگیریم ؟
١- به سرانجام تصمیم بیندیشیم ، یعنی فکر کنیم وقتی تصمیم گرفته شد چه نتیجه ای می گیریم و به چه عاقبتی می رسیم
۲- برای بار آخر تجربه ها را مرور کرده ، به بحث بگذارید
۳ - با توجه به آنچه که راجع به تصمیم گفتیم مجددا باید تجربه ها را مرور کنیم ، وقتی به نتیجه رسیدیم قاطعانه تصمیم بگیریم.
#مدیریت_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5789888057020776787.pdf
922K
کتاب اصول مدیریت و تربیت فرهنگی
ویژه سرگروه ها
#مدیریت_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ضد تشکیلات
قسمت دوم
راهبردهای ضدّتشکیلات
۳. یکی از شیوه های خواباندن فعالیّت های خود جوش تشکیلاتی پولی کردن فعالیّت های تشکیلاتی می باشد.
مقام معظم رهبری به وفور اشاره کرده اند که من هیج امیدی به فعالیّت های دولتی ندارم و هر چه هست در فعالیت های خود جوش است. ویژگی تشکیلاتهای خود جوش اینست که براساس اخلاص کار میکنند و نتیجه کار خود را در تاثیری که بر جامعه می گذارد می بینند. رقابتش با دیگران بر سر اینست که کار وی تاثیر بیشتری روی جامعه نسبت به کار دیگران بگذارد. پس از مدّتی کارکردن این در وجود وی نهادی( نهادینه:اصطلاح اشتباه) می شود.
اگر بیاییم و نتیجه کار آنها را در قالب پول یا درجه و … به آنها بدهیم دیگر فرد به تاثیر فعالیّت خود در جامعه نگاه نمی کند بلکه آنچه برایش مهم است و آنرا بازده کار خود می بیند فیش حقوقی اش هست.
رقابتش با دیگران بر سر رقم فیش حقوقی اش هست. پس از مدّتی پول برایش نهادی میشود. این در کنار حرص و طمع به پول بیشتر سبب می شود که عملکرد و بازده کاری برای وی مهم نباشد، پس از مدّتی تشکیلاتی که تا دیروز دنبال تاثیر بر جامعه بود و دغدغه اعضا این بود امروز به دنبال پول بیشتر است.
بی مربوط نیست که ۸۰% بودجه دولتی صرف بروکراسی(کاغذبازی، سیکل اداری، نیروی انسانی، تجهیزات و…) می شود و فقط ۲۰% صرف خدمت
نمونه چنین سازمانهایی را می توان در مقایسه وضعیت فعلی و وضعیت اول انقلاب نهادهای انقلابی دید. رقابت را از خدمت و شهادت به پول، ترفیع و…تبدیل کردیم.
۴. مقام معظّم رهبری: هر چه را مردمی کردیم پیروز شدیم و هرچه را مردمی نکردیم شکست خوردیم.
برای انهدام یک تشکیلات و نفراتش، یکی از راهها دولتی کردن،رسمی کردن روابط بین اعضاء مبتنی بر بروکراسی و کم کردن روابط شخصی بین اعضاء می باشد.
از جمله شاخه های این بحث می توان به جریان دولتی کردن مساجد و تأسیس هیأت امناء در مساجد در زمان دولت اصلاحات اشاره کرد که کارهای فرهنگی درون مساجد را با اختلال روبرو کرد، اشاره کرد.
به معنایی دیگر کار فرهنگی خارج از چارچوب نظر هیأت امناء غیر منطقی قلمداد می گردد. در موارد بسیاری شاهد این بوده ایم که هیأت امنا حاضرند هیچ فعالیّت فرهنگی در مسجد صورت نگیرد ولی یک نفر جوان دست به کار فرهنگی نزند. هر چه و هرکه را خواستیم نابود کنیم دولتی می کنیم.
قسمت اول:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3848
#ضد_تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf