شرح یک مسئله مهم در کار فرهنگی
👈 منوط دانستن کار به پول و امکانات
🔺شرح مسئله:
به گمان بعضی از افراد، بدون پول و امکانات جریان فرهنگی حتماً محتوم به شکست خواهد بود و کار کردن با دست خالی و بدون حمایت مسئولان حتی در مخیله ی این افراد نیز نمی گنجد.
🔺پاسخ :
اولاً در این خصوص تجربه ثابت کرده است که در مساجد و مجموعه های مدل و موفق کشور، هیچ وقت پول و امکانات حرف اول را نزده است بلکه در این مجموعه ها، پیشرفت کلی جریان کار، بیش از همه، مرهون ایثار، مجاهدت و دلسوزی جوانان پرشور، مومن و انقلابی بوده است.
ثانیا برای انجام این کار مهم، ما نیز معتقدیم که در مقابل بودجه های کنگره آمریکا در مقابله با اسلام، نباید به صورت قطره چکانی و کمیته امدادی از فعالیت های فرهنگی_تربیتی جامعه حمایت کرد اما فرض را بر این بگذارید که یک سال بودجه های فرهنگی کشور قطع شود آیا در این صورت، شما حاضرید مجموعه خود را تعطیل کنید و کار فرهنگی نکنید؟
البته حقیقت امر آن است که مسئله بودجه، برای انجام کار فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است، تسهیل کننده و تسریع کننده امور است اما اگر پول نبود که نباید کار را متوقف کنیم.
بلکه مهم در این خصوص این است که ما بتوانیم با این کار باری از دوش نظام برداریم آن هم به صورت #خود_جوش و خودکفا، نه آنکه خدای نکرده، باری بر روی دوش نظام باشیم.
بنابراین هنر مربیان و فعالان فرهنگی و تربیتی در مجموعه های مختلف آن است که بتوانند در مدت زمانی کوتاه، مجموعه را به لحاظ نیازهای مادی خودکفاء نماید، تا حدودی به استقلال برساند و بتواند صرف نظر از کمک ها و حمایت های برون تشکلی قادر به ادامه حیات فرهنگی و تربیتی مؤثر و مفید در تشکل متبوعش باشد.
#اصول_کار_تربیتی
#فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abesf
ضد تشکیلات
قسمت سوم
راهبردهای ضد تشکیلات
۵. یکی از مهم ترین شیوه های ضد تشکیلات، ترویج حسّ غرور و خود شیفتگی در بین دشمن است. از این شیوه تیم های فوتبال استفاده زیادی می کنند. خود را در چشم حریف کوچک و حریف را در نظر خودش بزرگ جلوه می دهند تا گرفتار غرور شود.
براساس تجربه عملیّاتی، تیم های عملیّاتی سپاه در داخل کشور هر وقت در پی پیروزی های گذشته احساس غرور کرده اند، عملیّات بعدی را با شکست سختی سپری کرده اند.
در زمان جنگ نیز عملیّات هایی مانند رمضان و کربلای ۴ در پی غرور فرماندهان و نیروها از نتیجه عملیّات های قبل و تدبیر خود به شکست انجامیده است.
به قول یکی از علماء، سنّت لا یزال الهی اینست که دماغ مغرور را به خاک بمالد.
راه علاج و پیشگیری از غرور اینست که هر کاری را نتیجه تدبیر خدا و فعل او بدانی و برای خودت هیچ اثری قائل نشوی مگر وسیله دست خدا
قسمت اول:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3848
قسمت دوم:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3939
#ضد_تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_49830326.pdf
332.7K
📝نسخه PDF بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان
🔹در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب با صدور «بیانیهی گام دوم انقلاب» و برای ادامهی این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دههی گذشته پرداخته و توصیههایی اساسی بهمنظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرمودهاند.
🔹بیانیهی «گام دوم انقلاب» تجدید مطلعی است خطاب به ملت ایران و بهویژه جوانان که بهمثابه منشوری برای «دومین مرحلهی خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی» خواهد بود و «فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی» را رقم خواهد زد.
🔹این گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور است نزدیک خواهد کرد.
@morabi_masjed
ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰 تجربـــه بیستم
🔹عنوان تجــــربہ🔹ایول شاگرد بهُلول عاقل
🔷🔹 شــرح تجـــربہ
✍ هر وقت در گروه ما، یڪ نفر حدیث و روایت قشنگی تعریف می ڪند، اعضای گروه دسته جمعی او را تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد امام صادق(ع) "(دو بار)، و وقتی یڪی از بچـه ها ، نڪتہ تأمل بر انگیز، حڪایتی زیبا و یا شعری حڪیمانه می گوید سایر اعضاء او رو تشویق می ڪنند و می گویند:"ایول شاگرد بهلول عاقل-(دو بار)- ویا "ایول شاگرد سعدی و حافظ"، "ایول شاگرد ملای رومی"،این مطلب را مربی متعهد یڪ گروه فرهنگی می گفت و می افزود: ما برای تنبیه و توبیخ افراد هم جملاتی را رمز گذاری ڪرده ایم ڪه به صورت غیر مستقیم به بچه ها می گوییم : شنیده ام یڪ نفر پایش لغزیده و مسیر را اشتباه رفته و مثلا˝ چنین ڪاری ڪرده است، پس ما بعنوان دوستان او متذڪر می گردیم:
ما زیاران چشم یاری داشتیم
خود غلط بود آنچه می پنداشتیم
همچنین در این روش می توان از تشویق های معنوی دیگر هم چون: "طیب طیب الله احسنت بارڪ الله" ونیز صلوات و "اجـرڪم عند الله" و امثال آن، متناسب با حال و هوای جلسه و سنین مخاطبان استفاده ڪرد.
البته در این تجربه بهتر است تشویق بچه های ڪوچک و گروه های سنی دبستان به شیوه ای مشابه شیوه زیر باشد:
"آفرین صد آفرین بچه خوب و نازنین فرشته روی زمین"
🔶🔸 هدف از اجــــراے تجـــربہ
تشویق و ترغیب بچه ها به انجام رفتار و ڪردار نیڪ و گفتار پسندیده.
🔷🔹 نڪتـــہ مرتبط تڪمیلے
✍ البته، در انجام این قبیل تجربیات حتما˝ باید مراقب بود ڪه مبادا با تشویق های ما، ڪسی در گروه دچار توهم خود برتربینی شود، هم چنین باید توجه داشته باشیم ڪه در این روش همه اعضای گروه در شرایط مقتضی مورد تشویق قرار گیرند و نیز در تشویق ها و توبیخ های احتمالی افراد مورد ستایش و یا تحقیر واقع نشود. مثلا˝ به جای اینڪه بگوییم: شما الگوی راستگویی و صداقت در گروه هستی! بگوییم"احسنت به این صداقت در گفتار شما، راستگویی همیشه و از همه ڪس زیباست و از شما بچه مسجدی خوب و زیباتر.
"ویا بجای اینڪه بگوییم: حیف است به امثال شما بگوییم بچه مسجدی و بسیجی؛ به آنها بگوییم:" حیف است ڪسی در این فضای معنوی دهانش را به واژه های نامأنوس آلوده نماید"، اینجا محل تردد ملائڪه است."
این تجربه را هم چنین می توان:" مسیر احسنت گویان"، "ایستگاه تشویق و تنبیه"، "بچه خوب ایول داره"، ویا" بچه مشدی ماشاء الله "و از این دست نامید.
📚 " ت مثل تجربہ" محمد مهدے نجاتے
#تجربه
مربے محــــور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed