1_53141836.mp3
10.74M
چرا از کار فرهنگی خسته میشویم؟
#کار_فرهنگی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
افت انگیزه در مجموعه های فرهنگی چگونه رخ می دهد و راه علاج آن چیست؟
بخش اول(از۴)
چطور میشود آدمها با انگیزههای قوی میآیند ولی انگیزهها آرام آرام کم میشود و آرام آرام آن گرما به سردی می رود و افراد آن انگیزه ها و اشتیاق ها را از دست می دهند و به دنبال زندگی های خودشان میروند؟
آنهایی که سن و سالی دارند یادشان میآید که در گذشتهها دوستانی خیلی پر شور و شوقتر از ماها همراه ما بودند آن قدری که آنها میدویدند و تلاش میکردند ما در خودمان این همت و عُرضه را نمیدیدیم ولی یواش یواش رفتند و به زندگی شان پرداختند و از این فضاها دور شدند.
یکی وقتی دانشگاه قبول شد، رفت. یکی وقت متاهل شد، رفت. یکی وقتی بچه دار شدند، رفت. یکی وضع مالیش خراب شد، رفت و آرام آرام اطرافتان که نگاه میکنید می بینید که همان لاکپشتهای سابق دارند میآیند و این خرگوشها خیلی هایشان رفته اند، آنهایی که خیلی هم جوش و خروش داشتند رفته اند.
در تاریخ برای این موارد صدها نمونه میتوانید پیدا بکنید. اصلا تاریخ، تاریخ موجهایی است که برخاسته ولی بعد از مدت کوتاهی آن موج بزرگ، کوچک و کوچک و کوچکتر شده است و در آخر یک فکر روی آب بیشتر نماده است.
یکی از مشکلات همه ماهایی که #دغدغه کار فرهنگی داریم همین است که بچههایی را جذب میکنیم، میبینیم شور و شوق دارند گاهی صبح و ظهر و شب همراهند ولی آرام آرام، آرام میگیرند و از آن موج اول و فضای نخست جدا میشوند.
چرا بچهها را میگوییم؟ خودمان و اطرافیان مان، چرا اطرافیان مان را میگوییم؟ اصلا خود من، نگاه میکنم روزهای اول که آمده بودم هیچ چیز جلودارم نبود. الان هزار اولویت جدید در زندگی ام پیدا شده است و هزار کار تازه دارم و خودم هم میفهمم که من دیگر آن آدم روز اول نیستم. چرا انگیزه هایمان افت میکند و چرا آرام آرام دست از کار بر میداریم؟ این سوالِ مهم و بزرگی است.
مراد از #افت_انگیزه، کاهش گرایش نسبت به یک هدف در طول زمان است.
دقت کنید مراد از افت انگیزه تغییر اهداف نیست، خیلی از اوقات یک آدمی اول همراه ماست بعدا بحثهای علمی و کارهایی را میبیند به حرفهایی میرسد که دیگر عاقلانه نمیداند با ما بیایید و درست نمیداند که همراهی کند. این شخص دچار افت انگیزه نشده است، بلکه به استدلال تازهای رسیده است که زندگیش را جدا کرده و مسیر دیگری میخواهد برود و این، محل بحث ما نیست.
شما اینگونه موارد را فقط در فضاهای فرهنگی مشاهده نمیکنید بلکه در امور خیر و کارهای خوب و حتی حرکتهای انقلابی ولو غیر مذهبی نیز مشاهده میکنید و میبینید که افرادی خیّر تعدادی مدرسه ساخته اند و افرادی را اطعام کرده اند و همینطور جوانان مردم را در کارهای خوب مشغول کرده اند ولی میبینید بعد از مدتی انگار سیر شده و ارضا میشوند و آرام می گیرند؛ و به کارهای دیگر میپردازند.
برای تحلیل این مسئله اولین نکتهای که به ذهن میآید این است که در واقع این، یک مکانیسم طبیعی در آدم و انسان است که فوران احساس دائمی نیست. گاهی اینطوری میشویم یعنی وقتی وارد میشویم هیجانی ما را میگیرد، حسی در ما میجوشد، ولی مکانیسم طبیعت ما این است که ما میزان اثرگذاری روانی یک حادثه و یک پیام و یک شور برایمان زمان دارد. بعد از مدتی به طور طبیعی چه اتفاقی میافتد؟ آن تصویر و حرف و صحنه دیگر اثر اول را ندارد. گاهی تکرارها قساوت کامل برای آدم میآورد و دیگر آدم هیچ حسی ندارد.
ادامه مطلب در دوشنبه های فرهنگی
#افت_انگیزه
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
جزوه راهنمای تشکیل گروه سرود:
https://eitaa.com/soruod/2521
ضربه سخت را از تشكلهاي "احساس تكليفي" خورديم❗️❗️
امشب ما نمي خواهيم بگوئيم برويد كار تشكيلاتي كنيد و آنرا ترويج دهيم بلكه برعكس مي خواهم بگويم بسادگي براي انجام كار تشكيلاتي احساس تكليف نكنيد، چرا زود احساس تكليف مي كنيد كه نماينده مجلس شويد؟ چرا سريع احساس تكليف ميكنيد كه تشكل ديني برپا كنيد؟ چرا زود احساس تكليف مي كنيد هيات برپا كنيد؟ و... .
كسي كه بيشتر وقتش را براي خودش نمي گذارد و اهل مراقبه نيست ، چگونه احساس تكليف در او ايجاد مي شود كه تشكل ديني بر پا كند؟ چگونه به خود اجازه مي دهد با اين نفس اماره در راس يك تشكيلات قرار بگيرد؟ ضربه اي كه ما از تشكل هاي يكدفعه اي مومنين خورديم بيشتر از خلا تشكل نداشتن هايمان است. با اينكه در خيلي از عرصه ها ما نياز فوري به تشكل هاي قوي داريم، در عرصه هاي فرهنگي، اقتصادي، علم وفناوري و سياسي، و درست است كه نتوانسته ايم تشكلهاي قوي ايجاد كنيم در صورتي كه بقول آقا بهترين حربه براي هدايت انسانها تشكلهاي ديني هستند، اما با تمام اين خلاها، ضربه بيشتر را ما از برخي تشكل هاي ديني خورديم، كساني كه سريع احساس تكليف كردند و تشكيلات راه اندازي نمودند.
افرادي كه اهل محاسبه و مراقبه نيستند چگونه مي توانند يك برنامه فرهنگي موثر برپا كنند. چقدر تشكل هاي ديني كه شروع و نيتشان خوب بود اما اين عدم مراقبه ها باعث ايجاد تفرقه و فروپاشي آن تشكل شده است.
تشكيلات مانند يك ماشين بايد عمل كند و همه قسمتهاي آن بايد تحت فرمان يك نفر باشند ولي متاسفانه اين منيتها باعث شده كه در تشكل هاي ديني باندبازي راه بيفتد.
حجت الاسلام موسوی
#کار_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Akhlaghe-Tashkilati.docx
85.5K
اخلاق تشکیلاتی
حجه الاسلام نظافت
#اخلاق_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۹
اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامیِ منظّم. یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو همجهت. اگر کسانی با هم به یک جهت حرکت میکنند، این یک نوع دیگر برخورد است، برخورد همکاری، همگامی و همراهی است.
۱۳۵۹/۳/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود پرستی تشکیلاتی
🔸اگر انسان دید کار معینی را اگر من بکنم کار خیلی مهمی است اما اگر فلان آقا بکند،کار بی ارزشی است،معلوم میشود این فرد به جای #حق_پرست بودن، #خود_پرست است.
🔸اصل در انسان #خداپرست این است که #ترازویش برای وزن کردن خودش و اعمال خودش و وزن کردن دیگران و اعمالشان،یکی باشد.با همان ترازویی که خوبی ها و عیب های دیگران را می سنجد،خوبی ها و عیب های خودش را بسنجد.
🔸هر حزبی،تشکیلاتی،،سازمانی اگر این شرط را داشته باشد،اصول و ارزش های اسلامی را داشته باشد از نظر ما #حزب_الله است در غیر این صورت #حزب_شیطان است.
#اخلاق_تشکیلاتی
#شهید_بهشتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
جزوه راهنمای تشکیل گروه سرود:
https://eitaa.com/soruod/2521
4_5861579384837637147.mp3
6.2M
سه خسارت بزرگ چهارشنبه سوری برای نوجوانان که کسی آن را نمیبیند.
امام صادق(ع):
خداوند متعال فرموده است هر کس بنده مؤمن مرا اذیت کند، همانا خود را براب جنگ با من آماده کرده است.
(کافی ج۲ ص۳۵۰)
ازنوجوانانی که در #چهارشنبه_سوری،
باعث آزار دیگران می شوند؛ چند نفرشان درون خانواده یا مدرسه، با مفهوم #حق_الناس، به درستی آشنا شده اند؟!
اگر #مدارس و #خانواده درطول سال #دستورات_دینی را درست به بچه ها آموزش میدادیم، برای جلوگیری از ایجاد خطر، دیگر نیازی به ترساندن بچه ها از سوختگی #چهارشنبه_سوری نبود!
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
روش-شناسی-ارتباط-با-جوانان.pdf
548.7K
روش شناسی ارتباط با جوانان
بر اساس نظریه عمر، هر دوره ای از عمر فرد در طول زندگی اش دارای ویژگی های منحصر به فرد است. از جمله این دوران، دوره جوانی است. به اقتضای این دوره، ویژگی هایی در شخصیت و منش فرد بروز میابد که شناخت آن هم برای افراد و هم برای کسانی که در ارتباط با جوانان هستند لازم می باشد.
بدون تردید آسیب پذیرترین و در عین حال پر انرژی ترین قشر از اقشار یک جامعه، جوانان آن جامعه هستند. نویسنده معتقد است، از آنجا که مخاطبان اصلی دشمنان در عرصه فرهنگ، جوانان هستند پس برای مصونیت بخشی جوانان از آسیبهای فردی و اجتماعی وهدایت وراهنمایی آنان لازم است که با جوانان ارتباط موثر و مفید برقرار کنیم یعنی در دل آنان جایی برای خود باز و محبت آنان را جذب کنیم.
نویسنده در این مقاله به بررسی ویژگی های جوان و اقسام ارتباط و چگونگی برقراری ارتباط مفید و سازنده با قشر جوان پرداخته است.
#جوانان
#روش_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
استفاده تربیتی از احساسات و عواطف
یکی از راههای نفوذ و زیربناهای قابل استفاده جهت بهکارگیری #عوامل_تربیت، استفاده صحیح از احساسات و عواطف متربی است که اگر بهجا و بهموقع استفاده شود، بهرههای تربیتی زیادی را بهدنبال خواهد داشت.
احساسات و عواطف به دو صورت بهکار گرفته میشوند:
الف) برخورد مستقیم
گاهی مربی به گونهای احساس متربی را بهکار میگیرد که در سطح فهم او است؛ یعنی متربی میفهمد که مربی این کار را برای چه هدفی و چه منظوری انجام میدهد، مثلا وقتی مربی متربی را تنبیه میکند، متربی هدف از آن را بهراحتی متوجه میشود.
به این نوع کارگیری از احساس را «برخورد مستقیم» میگویند. همه عوامل بهصورت مستقیم، احساسات و عواطف متربی را به کار میگیرند.
ب) برخورد غیرمستقیم
گاهی برخورد مربی با متربی پیچیده و فنی است؛ یعنی فهم غرض مربی برای متربی روشن نیست. آنچه متربی میبیند، روبنا و ظاهر کار است، در حالی که مربی هدفی بالاتر را دنبال میکند. بسیاری از کارهای هنری مثل داستان از این قسم هستند.
وقتی مربی برای متربی داستان میگوید، آنچه در ظاهر اتفاق میافتد، خواندن یک داستان جذاب است، اما هدف مربی از این کار، انتقال یکسری مهارتها، معارف و آگاهیها به متربی است.
نکته پایانی
برخورد مستقیم همان استفاده از عوامل تربیتی نظیر تشویق، تنبیه و محبت است؛ اما مربی در شیوه غیرمستقیم از یکسری تکنیکهای تربیتی مثل داستان، کوچک جلوه دادن خسارت و چشمپوشی از ضعفهای ناخواسته استفاده میکند که معمولا متربی هدف اصلی را درنمییابد.
#روشهای_تربیت
#احساسات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیتی که با ملایمت و مهرورزی همراه نباشد اثربخش نیست.
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) میفرمایند:
ملايمت، با هيچ چيز همراه نشد، جز اين كه آن را آراست و از هيچ چيز برداشته نشد، مگر اين كه آن را زشت كرد.
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اصلاح یک نگاه ضد معرفتی_فرهنگی
🚨 یکی از آفتهای مهم در تشکلهای فرهنگی ، نگاه ابزاری به افراد مجموعه و به روابط انسانی بین اعضاست، که این اشتباه بزرگ، ریشه در عدم فهم درست از مفهوم ولایت بین مومنان دارد.
(رجوع کنید به فصل ولایت در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، انتشارات صهبا)
🔅 یکی از بهترین فرصتهایی که در آن میتوانیم مجموعه را از این آفت واکسینه کنیم، تعطیلات عید است.
چه خوب است که با تلفن زدن به دوستان نزدیک تشکیلاتیمان و تبریک گفتن عید به آنها و همچنین فرستادن پیامک با خطاب شخصی به سایر دوستان تشکیلاتیمان یا حتی عید دیدنی های مرسوم نشانبدهیم که رفاقت ها و برادری ها در مجموعه اصالت دارد و با این کار دوستیهای خود را ریشهدارتر کنیم.
#نوروز_فرهنگی
#نوروز_تشکیلاتی
#آسیب_شناسی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
افت انگیزه در مجموعه های فرهنگی چگونه رخ می دهد و راه علاج آن چیست؟ بخش اول(از۴) چطور میشود آدمها
افت انگیزه در مجموعه های فرهنگی چگونه رخ می دهد و راه علاج آن چیست؟
بخش دوم(از۴)
بخش اول را مطالعه کنید:
eitaa.com/morabi_masjed/4204
نقش اشتغالات جدید در افت انگیزه
این خاصیت و ویژگی روانی ماست که وقتی ابتدائا با چیزی از حیث روحی چِفت میشویم آرام آرام شُل شده، اثرش کم میشود و یواش یواش خنثی میشود. پس افت انگیزه امری طبیعی است، در خمیر مایه خلقت ماست، توجیه دارد تا جایی که هُلَش میدهید ادامه میدهد، دست که ازش برداشتید چند متری میرود و بعد هم میایستد؛ چون سنگین است، چون این زمین شیب ندارد، حالا از آن طرف میگویم که افت انگیزه امری طبیعی است. یعنی باید ما به آن تَن بدهیم؟ یعنی رهایی ندارد و باید دائما هُل داد؟ مگر میشود؟
عامل دوم که باعث افت انگیزه میشود اشتغالات جدید است. ببینید طرف پر از انگیزه است ولی به سن دانشگاه رفتن رسیده است، خود ما هم ترغیبش میکنیم برود، الان میآید مسجد شما و محل کار شما با شما همکاری دارد، ولی الان در دانشگاه برای او 17 واحد گذاشتند یعنی 6 و 7 درس دارد حضور و غیاب میکنند، امتحان میگیرند و اگر هم درسَت ضعیف باشد مشروط میشوی که هزار و یک بدبختی هم بعدش داری که شاید خیلی هایتان تجربه هم کرده باشید.
غالبا شاگردان اول فرصت نمیکنند بیایند مجموعه، مگر اینکه خیلی فعال باشند. قصه این است که اشتغال جدید کار قبلی را تحت تاثیر خود قرار میدهد و باز این هم طبیعی است که مگر ما چند ذهن داریم؟ مگر چقدر ظرفیت روانی داریم؟ الان از صبح دغدغه امتحان و سوال و کلاس و درس و حضور غیاب و مشروطی را داشتم بعد از ظهر هم آمدم مسجد .
قبلا تمام وقت اینجا بودم ولی الان بطور طبیعی ذهن و دلم دو جا تقسیم شده است. مگر میشود همیشه در کانون فرهنگی کار کرد؟ خوب کانون فرهنگی که به آدم پول نمیدهد تازه اگر پول هم بدهد میدانید مشکل چیست؟ بعد از مدتی همان شور و شوقها تبدیل میشود به حق الزحمه و حق الزحمه به قول بچههای ریاضی رابطه یک به یک با میزان کار آدم دارد، یواش یواش آدم کارمند میشود و کارمند هم کارمندی کار میکند نه با انگیزه. بماند اینطوری است جای دیگر هم که برود چطوری است؟ بالاخره که زندگی است فردا دانشگاه تمام شد کار است کار تمام شد عیال است و عیال باشد احتمالا بچه و خانواده و اینها هم هست، بدهی هست و… میبینید یک مجموعه به طور طبیعی صد نفره شروع کرده بعد از چند سال، از آن مجموعه یکی دو نفر بیشتر نماندند و گاهی هم هیچ کس نمیماند.
پس مشکل دوم در افت انگیزه، اشتغالات طبیعی است که برای آدمها تعریف می شود.
ادامه مطلب در دوشنبه های فرهنگی
#افت_انگیزه
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نوروز تربیتی
🌱برخی نکات که می توان متربیان نوجوان را در فرصت مقتضی نسبت به ایام نوروز متوجه نمود:
1⃣ دقت و توجه به زنده شدن زمین و گیاهان در بهار، قدرت و لطف خدای متعال، تذکر معاد و ....،
به جهت دستور حجت خدا مبنی بر
اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور.
هنگامی که بهار را دیدید زیاد از قیامت یاد کنید.
2⃣ همکاری با مادر و پدر در خانه تکانی، کارهای مسافرت و ... و اطاعت بیشتر از آنها در این ایام
3⃣ توجه به استفاده بهتر از عمر و به بطالت نگذراندن اوقات و تصمیم راجع به استفاده محدود از تلویزیون و ...
4⃣ اهمیت و آثار صله رحم با بستگان و ثواب آن و نیت کردن اطاعت خدا هنگام دید و بازدیدها و تنها نماندن در خانه
5⃣ ضرورت رعایت محرم و نامحرم در دید و بازدیدها و مسائل شرعی آن و عدم اختلاط و شوخی با نامحرم
6⃣ فراموش نکردن تکالیف درسی و انجام به موقع آن و توزیع آن به جای انباشت آن برای روزهای آخر، مشغول نشدن زیاد به گیم و ...
7⃣ فراموش نکردن یاد امام زمان علیه السلام به خصوص در هنگام اذان و مکانهای زیارتی و توجه به این که امام زمان ربیع الانام و بهار انسانها و دلهاست.
8⃣ قرار روزانه برای دادن صدقه (ازعیدی ها) برای سلامتی و تعجیل ظهور حضرت، قرائت قرآن گرچه ۱۰ آیه، دعای فرج، نماز به خصوص در اول وقت، ...
9⃣ دعا کردن آنان که گردن ما حق دارند مثل معلمان و دوستان هم کلاسی، و هم چنین شیعیان دنیا و کشورمان، هنگام زیارت ها، در نماز و ...
0⃣1⃣ لذت از همراهی با خانواده، سفرهای احتمالی، هوای پاک و استراحت کردن
1⃣1⃣ ایجاد همزیستی بهتر با اهل خانواده به خصوص کوچکترها و تمرین کنار گذاشتن درگیری های بی ارزش
2⃣1⃣ و تمرین برای حذف یک صفت نه چندان خوب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf