غریبانه ترین جهاد
یادداشتی به بهانه روز معلم
غریبانه ترین جهاد
جهاد فرهنگی است
آنانی که در گمنامی و بی پولی
کار تربیتی می کنند
یک دنیا انگ و اتهام می خورند
و مرگشان را
کسی شهادت نمی خواند.
#اول:
اگر معلمی شغل انبیاء است، مربی گری و کار تربیتی شیوه و روش انبیاست.
در برخی روایات آمده وقتی عابد به عرصه محشر می آید و قرار است راهی بهشت شود ندا می آید:
"انطلق الی الجنه"
به سوی بهشت برو!
پس او به ازای عبادتش به بهشت وارد می شود بدون هیچ تشریفاتی.
اما در مقابل وقتی قرار است یک #مربی تربیتی وارد بهشت شود ندا می آید:
"قف،تشفع للناس بحسن تادیبک لهم"
یعنی بایست؛ بدون تشریفات و مراسم خاص حیف است تو وارد بهشت شوی، اول کسانی را که تربیت کرده ای بفرست داخل بهشت ، یعنی اول بچه های مسجد و حلقه و گروهت را شفاعت کن بعد از آن نوبت خودت می شود که با شکوه وارد شوی.
#دوم:
مربی حق شفاعت دارد
اولا شفاعت بالاصاله و بالحقيقه از آن خداست.
و ثانيا خداوند شفاعت را به اولياء الله و مقربان درگاه خداوند واگذار مي کند ، و در رأس همه آنها خاندان عظيم الشان پيامبر اسلام (ص) هستند.
امام صادق(ع):
"اذا کان یوم القیامه بعث اللَّه العالم و العابد، فاذا وقفا بین یدى اللَّه عز و جل قیل للعابد انطلق الى الجنة، و قیل للعالم قف تشفع للناس بحسن تادیبک لهم "
در روز رستاخیز خداوند" عالم" و" عابد" را بر می انگیزد به عابد میگوید تنها به سوى بهشت رو اما به عالم میگوید براى مردمى که #تربیت کردى شفاعت کن"
(اختصاص مفید بنقل بحار ج ۳ ص ۳۰۵)
#سوم:
مربی خودش یک امت است
رسول گرامی اسلام(ص) میفرمایند:
«آيا به شما خبر دهم كه بخشنده ترين بخشنده ها كيست؟
بخشنده ترين بخشنده ها خداست و من بخشنده ترين فرزندان آدم هستم
و بعد از من از همه شما بخشنده تر، كسي است كه علم و دانشي را فراگيرد و آنرا نشر دهد و به ديگران بياموزد،
چنين كسي، روز قيامت، خود به صورت امتي برانگيخته خواهد شد!»
(ميزان الحكمة 6/474)
#چهارم:
استغفار تمام موجودات برای مربی
پيامبر گرامى اسلام(ص) مى فرمايند:
«انّ معلّمَ الخيرِ يستغفرُ لهُ دوابُّ الارضِ و حيتانُ البحرِ و كلُّ ذي روح فىِ الهواءِ و جميعُ اهلِ السَّماءِ و الارضِ و اِنَّ العالمَ و المتعلّمَ فىِ الاجرِ سواءٌ بِاتيانِ يومَ القيمةِ كَفَرسَى رهان يزدحمان.»
تمامى جنبندگان روى زمين و ماهيان دريا و هر موجود زنده اى در فضا و همه اهل آسمان و زمين براى معلمى كه نيكى به مردم بياموزد طلب آمرزش مى كنند. دانشمند و دانشجو در پاداش با يكديگر برابرند و در روز قيامت بدين سبب، بسان دو اسب مسابقه با يكديگر به رقابت مى پردازند...
بحارالانوار جلد2صحفه17
#پنجم:
مربی احیا کننده اسلام است
عبد السلام بن صالح هروی می گوید: از امام رضا(ع) شنیدم که فرمودند:
« رحِمَ اللهُ امراً احیا امرَنا »
خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند.
به حضرت گفتم: چگونه کسی می تواند امر شما را زنده کند. حضرت فرمودند:
«یتعلمُ علومَنا و یعلمهَا الناسِ»
علوم ما را یاد بگیرند بعد به مردم یاد بدهند.
برادر من!
خواهر من!
مربی!
سرگروه!
کار تربیتی یعنی گرفتن دست چند جوان و نوجوان و رساندن آنان به خدا
حال ممکن است عده ای بگویند که آقا ما سرگروه ها قابلیت نداریم و از این حرف ها.
در جواب این عده می گوییم که اگر شما این کار را انجام ندهید و برای حزب خدا یارگیری نکنید، حزب شیطان بسیار آماده است و غافل نمینشیند. از طرفی این ویژگی را در خود نهادینه کنید، می رویم به سراغ حدیثی از امام رضا(ع).
اگر مردم بدانند که کلام ما چه قدر زیباست حتما از کلام ما پیروی می کنند.(جلد اول کتاب اهل بیت در قرآن صفحه 534)
ذکر روایت تنها به منزله روایت خوانی نیست. اگر ما خود را مخاطب روایت بدانیم هر زمان که در محضر علی بن موسی الرضا(ع) قرار میگیریم خود را مسئول می بینیم که در مقابل این حدیث حضرت چه کرده ایم، عمریست در مسجد و بسیج فعالیت می کنیم و کلی مطلب از معصومین آموخته ایم و حال باید به دیگران نیز یاد بدهیم.
حضرت در ابتدای روایت می فرماید «رحِمَ الله» خدا رحمت کند، عبارت دعایی حضرت در شروع پاسخ ، سبب برکات و خیرات کثیری برای هر سوال کننده ای است. وجود مقدس حضرات معصومین حجه الله فی الرض هستند و چنانچه در حق کسی دست به دعا بردارند به یقین آن فرد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر می شود.
دیگر جایی برای تامل نمی ماند، باید حرکت کرد، حرکت به سمت احیاء نمودن امر اهل بیت.
شما عزیزان سرگروه احیا کننده این امر هستید و ان شاء الله مورد رحمت خدا و دعای حضرت رضا(ع) قرار خواهید گرفت.
✍ م.انصاری
#یادداشت
#بدانیم_چرا_انسان_خلق_شدهایم
#فقط_من_و_شما_مانده_ایم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
راههای ایجاد صفات نیکو در انسان
هدف #تربیت، دستیابی به انسان ایدهآل است. صفات حسنه در انسان ایدهآل، مبناهای مختلفی ندارند که بهصورت مجزا مطرح شوند. شجاعت، گذشت، قناعت، زهد و … کثرتهایی هستند که به یک وحدت برمیگردند و آن حسنظن به خدا است.
ممکن است #مربی بخواهد شاگردش خدا را راستگو، قادر، کریم و حکیم بداند، اما راه بروز این صفات در او را نداند که چگونه است و از کجا پیدا میشود.
اساس کار این است که او با حقیقت آشنا شود؛ به بیان دیگر راهی از درون او به نامحدود باز شود. تقویت حسن ظن به خدا در کودک، تعبیه راهی از درون به نامحدود است؛ این کار اساس تربیت و مادر کل صفات و خصوصیات ایدهال او را تشکیل خواهد داد.
راه این است که او با خدا آنچنان که هست، آشنا شود تا در او صفات عمیق و ریشهدار نمود پیدا کند. مثلا «شجاعت ایمانی»، شجاعتی برخاسته از عمق وجود و دررابطه با کشف خود است و این برخلاف آن شجاعتی است که انسان از طریق مطالعه، بررسی، تجربه و برخورد با مسائل پیدا میکند. وقتی انسان خودش را کشف کرده و حسنظن به خدا پیدا کند، شجاع میشود و شجاعتی پیدا میکند که از بطنِ وجود و عمق رابطه با خدا سرچشمه میگیرد و نشانهاش این است که هرچه فشار بیشتری وارد آید، ظهورش بیشتر میشود. در مقابل این شجاعت، ترس است که مولود سوءظن به خداست. اگر حسنظن به خدا پیدا شود، شجاعت جای ترس را میگیرد.
داشتن حسنظن به خدا، یعنی اینکه فرد، خدا را در عالم هستی راستگو، حکیم، کریم، قادر، عالم، مدیر، مدبر و در یک کلمه فعال و مراقب اوضاع ببیند. این دید به انسان قوت قلب وصفناشدنی در برخورد با دیگران و محیط میدهد و میتواند در هر میدانی با این پشتیبان وارد شود.
مرحوم آیتالله حائری شیرازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تاثیر #احترام و #محبت و #اخلاق_نیکو در متربی
📌 حجت الاسلام پور شعبانعلی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه به تحصیل متربیان
#تحصیل
#امتحانات
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅اهمیت تبلیغات در کار فرهنگی
پاسخ به چند سوال مهم:
💠۱-به نظر شما اگر ما در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبلیغات و اطلاع رسانی داشته باشیم اشکالی دارد؟
💠۲- اگر تبلیغات و گزارش عملکرد داشته باشیم، یعنی ریا کرده ایم و و مغایر با اخلاص و کار برای رضای خدا و گمنام بودن است؟
💠۳- واقعا اگر کار برای رضای خداست دیگر چرا اطلاع رسانی برای خلق خدا؟
و از این دست سوالات و ابهامات....
⬅️واقعا حد و مرز تبلیغ و گزارش کجاست؟؟
🔸خداوند طول عمر با عزت به حاج آقای قرائتی عنایت فرماید،
ایشان فرمودند: مردم، کار خیری کردید حتما نشان بدهید که دارید کار خیر میکنید، اصلا بگذارید بگن ریا میکنه کار خیر بکنید و نشرش بدید بذار کار خیر در جامعه و بین مردم شناخته بشه و مردم یادبگیرند کار خیر انجام بدهند اون دنیا هم کسی گفت ریا بوده گردن من محسن قرائتی، من گردن میگیرم🔸
شرکت های بزرگ وقتی پروژه ای رو شروع می کنند یه مبلغ بسیار هنگفتی رو هم برای تبلیغ و معرفی محصول در نظر میگیرند.
اگر واقعا ۱۰ تومان هزینه محصول میشود به اندازه ۱۰ تومان هم هزینه تبلیغات آن محصول میکنند تا مشتری را مجاب به خرید بکنند.
ما، فعالان فرهنگی، اجتماعی نیز اگر به دنبال نشر خوبی و توسعه کیفیت زندگی مطلوب هستیم بایست از ابزار رسانه استفاده کنیم، چه ابزار تبلیغاتی سنتی همچون منابر که از قدیم الایام یکی از اصلی ترین ابزارهای اطلاع رسانی و تبلیغات دینی و اسلامی ما بوده است که حتی از موثرترین ابزار به ثمر نشستن انقلاب ما هم همین مساجد و هییات مذهبی بوده اند که باعث نشر و ترویج افکار حضرت امام گردیدند
تا به امروز که یکی از قدرتمندترین ابزارهای رسانه ای فضای مجازی بوده است و بایست به شکل جدی و حرفه ای این ابزار را شناخت و در راستای ترویج فرهنگ ناب محمدی و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و خط امام و رهبری از آن بهترین بهره برداری را نمود.
انتخابات مجلس آخرین و یا شاید شگفت انگیزترین نتیجه شبکه های مجازی ویژه تلگرام بود که حداقل در تهران کاملا بر روی آرای مردم تهران و نتایج انتخابات تاثیری شگفت انگیز داشت.
پس پشت کردن به این فضا و اینگونه ابزاری اطلاع رسانی خطایی نابخشودنی است و این فضا آنقدر اهمیت دارد که حضرت آقا شورای عالی مجازی تشکیل میدهند، پس این در اهمیت اطلاع رسانی در فضاهای مجازی
و
اما از سویی دیگر همیشه از بچگی به ما میگفتند که بچه ها کاری اگر در مسجد و بسیج میکنید سعی و همتتان بر این باشه که برای رضای خدا باشه نه خلق خدا و کاری اثرگذاره که مخلصانه و بدون چشم داشت باشه....
واقعیت معیار و عیار اخلاص در عمل رو حضرت حق تعیبن میکند و نه بندگان خدا و اینکه واقعا مخلصانه و گمنام است و آن یکی ریاکارانه و فریبکارانه در ید بنی بشر نیست
اما در فضاهای اجتماعی و فعالیت های اجتماعی ما اصطلاحی داریم به نام «سرمایه اجتماعی»،
مقوله ای که امروزه بسیار مورد تاکید فعالان اجتماعی بوده است.
شاید بتوان بزرگترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را بسیج دانست که حضرت امام توانستند با ایده بسیج مردمی اولین و بکرترین سرمایه اجتماعی را بطور عملیاتی و موفق اجرایی نمایند که این سرمایه امروزه در خارج از مرزها و کیلومتر ها آنطرف مرزها نیز در حال توسعه است
پس باید از نگاه حضرت امام درس گرفت که اگر به دنبال ترویج گفتمان انقلاب هستیم بایست سرمایه اجتماعی انقلاب را افزایش دهیم اگرچه یقینا اخلاص حضرت امام باعث این رشد و نمو و برکت سرمایه اجتماعی بسیج گردیده است اما به یاد داشته باشیم بسیج با ارایه خدمات ارزشمند توانست این سرمایه را ایجاد نماید و امروز هم اگر بخواهیم همه نهادهای اجتماعی در جامعه فعال و پویا باشند بایست که راه خدمت به مردم را پیش بگیرند و این خدمات را به گوش همگان برسانند تا «فرهنگ خدمت» نهادینه شود تا راه برای کار داوطلبانه باز شود و همیشه در یاد داشته باشید که جهت توسعه کار داوطلبانه باید ابزار آن به درستی شناخته و اجرا شود
از اولین اصول کار داوطلبانه انهم بصورت کاملا حرفه ای و تشکیلاتی ارایه و اطلاع خدمت به گوش مردم و ذینفعان است تا همه ترغیب به فعالیت شوند و تا زمانی که شما به درستی گزارش ارایه ننمایی مطمنا هم افراد تیم خود را کم کم دچار بی انگیزگی میکنی و هم آن کار خیر و خوب با شدت فزونی پیدا نمی کند پس بیاییم کارهای خوب یکدیگر را نشر دهیم تا خوبی منتشر شود تا فعالیت اجتماعی داوطلبانه توسعه پیدا کند و انشالله خداوند هم به نیت ما اخلاص عنایت نماید تا اثر کار خیر ما تاثیر چندبرابری پیدا کند.
#تبلیغات
#کار_فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
#خارج_از_موضوع
🌺سند۲۰۳۰ و قورباغه پخته🌺
اگر شما يک قورباغه را در ظرفی از آب جوش بياندازيد٬ بلافاصله تلاش می کند تا از داخل آن به بيرون بجهد؛ اما اگر آنرا در ظرف آبی با حرارت معمولی بياندازيد در آن باقی می ماند. حال اگر ظرف آب را بر روی شعله بگذاريد و به تدريج دمای آب را افزايش دهيد٬ تا زمانی که درجه حرارت آب تا حدود ۳۰ درجه سانتيگراد بالا می رود٬قورباغه هيچ عملی انجام نمی دهد و تمامی نشانه ها مبنی بر اين است که او از وضعيت خود بسيار هم راضی است.
با افزايش تدريجی درجه حرارت٬ قورباغه سست تر و سست تر می شود تا آنجا که ديگر قادر به به بيرون آمدن از ظرف نمی باشد و علی رغم اينکه هيچ مانعی برای خروج از ظرف وجود ندارد٬ همانجا می ماند تا در نهايت بپزد و بميرد.
چرا چنين اتفاقی می افتد؟ به خاطر اينکه ساختار درونی قورباغه به نحوی است که خطر را تنها در مواردی که اتفاقی ناگهانی در محيط اطرافش رخ می دهد٬تشخيص می دهد و نه در مواردی که خطر به صورتی آرام و تدريجی گسترش می يابد.
الان دقیقا مانند قورباغه پخته سند۲۰۳۰در برخی از مدارس کشور در حال اجرا است.
مراقب باشیم بچه هامون مانند قورباغه...
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ابتذال در مدارس
به بهانه هفته معلم
در فضای مجازی فیلمهای زیادی از پخش آهنگ مستهجن و مبتذل در مدارس به بهانه جشن روز معلم و با حضور مدیران و معاونین مدرسه در چند روز اخیر منتشر شده است
آهنگهایی که حاوی عبارات و مضامین بسیار زننده و جنسی است.
واقعا این گونه مدارس جای تربیت فرزندانمان است؟
وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی این شرایط باشد.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره پخش موسیقیهای زیر زمینی در مدارس توضیح داد.
مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به پخش برخی کلیپها در مدارس که حاشیهساز شده است،اظهار کرد:
با هرگونه تخلف در حوزههای علمی، آموزشی و فرهنگی که در مدارس اتفاق بیفتد برخورد قانونی میکنیم.
وی ادامه داد: شادابسازی مدارس فقط در چارچوب شرع و قانون باید انجام شود و هرگز این فرآیند نباید مساوی با ابتذال باشد، اگر عواملی خارج از مدرسه در خارج از فضا حضور پیدا کنند و منجر به وقایعی نظیر همین پخش کلیپهای خارج از عرف در مدارس شوند، به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: از تمام افرادی که به هر شکل از چنین مسائلی در مدارس اطلاع دارند، تقاضا میکنیم اخبار و مستندات خود را از طریق اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تهران و همچنین شماره تلفنهای ۸۸۹۶۴۰۰۶ و ۸۸۹۵۴۵۰۶ و سایت رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش مطرح کنند.
وی تأکید کرد: ماجرای پخش موسیقیهای خارج از عرف در مدارس هم در حال پیگیری است و نتایج آن را سریعا اعلام خواهیم کرد.
منبع:
https://www.yjc.ir/00T3IQ
تدبیر تشڪیلاتی
بخش سوم
💠- از برنامههای مصوب و ابلاغی پیروی کنید. برای پیشبرد برنامههای تشکیلات مجدانه تلاش کنید. حتی اگر کاری خارج از مسوولیت اما در توانتان بود انجام دهید. یادتان باشد که پیشرفت تشکیلات و پیشرفت شما به هم گره خورده است.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#تدبیر_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نمونه کار تشکیلاتی
🔻رسولخدا(ص) مردم شهر مدینه را به گروههای ۱۰نفره، سازماندهی کرد و بالای سرِ هرکدام از آنها، یک رئیس یا سرگروه قرار داد که نامش «عریف» بود. خودِ این سرگروهها با یک شورای مرکزی ۱۲نفره به نام «نقبا» در ارتباط بودند؛ یعنی بهواسطه نقبا، به پیامبر متصل میشدند.
🔻در جامعۀ ما، اگر ائمه محترم جمعه و جماعات، مانند رسولخدا(ص) به سازماندهی و شبکهسازی مخاطبان خود اقدام کنند، کارها بهتر پیش خواهد رفت. نمیشود صرفاً با سخنرانیهای عمومی به اصلاح جامعه پرداخت.
آیا مسجدیهای ما به گروههای ۱۰نفره سازماندهی شدهاند؟!
🔻 #سازمان_دهی و تشکیلات، هم عامل رشد معنوی و اخلاقی است و هم لازمۀ قوی شدنِ مردم در معیشت است.
مسجد محل ارتباط گرفتنِ مردم با یکدیگر است؛ نه اینکه صرفاً در کنارِ هم بنشینند، نماز بخوانند و بروند و باهم کاری نداشته باشند!
🔻کنارِهمنشستن در صف نماز جماعت، باید مقدمۀ تعاون و تشکیلاتی زیستن باشد و #امام_جماعت، رئیس گروه است؛ نه اینکه صرفاً پیشنماز باشد.
👤علیرضا پناهیان- ۹۶.۱۱.۱۶
🚩دانشگاه صنعتی شریف
#تشکیلات
#استاد_پناهیان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چگونه تشکیلات کارآمد بسازیم؟
قسمت۱۴
حیات یک تشکیلات به این است که مرتّب زیر نظر باشد. یعنی یک نفر دائم به آن تشکیلات نگاه کند، این نگاه مثل نور چراغ قوه است و تا زمانی که به یک نقطه افتاده باشد آن نقطه روشن است، امّا به مجردی که چراغ قوه را گرداندید، دیگر آن نقطه روشن نیست.
۱۳۷۳/۴/۲
#تشکیلات_کارآمد
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⬛️ تک روی ، عقب ماندگی به همراه دارد.
📌 اگر ما بخواهیم بی سازمان و بی تشکیلات فعالیت کنیم موفق نخواهیم شد .
اگر این مطلب را پذیرفتید که چه بهتر
اگر هم نپذیرفتید به ۵۰ سال پیش تا حالا می ماند که
همه مان خُرد شدیم
له شدیم
قوایمان تلف شد
هر کس راه خودش را رفت
و
مشکلات بیشماری پیش آمد
نتیجه هم این شد که دیگران هزاران فرسنگ از ما جلو افتاده و رفتند
اما ما هنوز همین جا هستیم
و بازهم می مانیم
میل خودتان است .
می خواهید بپذیرید
نمی خواهید هم نپذیرید
📝 سخنان امام موسی صدر در جمع روحانیون . قم . مهر ۱۳۴۴
#تشکیلات
#امام_موسی_صدر
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔰آنچه که #رپ بر سر نوجوان می آورد ...
⭕️نکاتی حائز اهمیت برای نوعی از موسیقی
ابتدای یادداشت را با حرف نوجوانی شروع میکنم که دچار حالی پریشان شده و سخت مضطر است ...
«« روز های اول برام خیلی مهم نبود چه کسی این رپ رو خونده و فقط دوست داشتم گوش بدم اونم به صورت تفریحی ،( یادمه اولین رپی که گوش دادم رو از دوستم گرفتم) بعده ها بیشتر گوش میدادم تا جایی که وقتی از مدرسه میرسیدم خونه باید حتما هندزفری تو گوشم بود و حتی سره سفره هم گوش میکردم.
کم کم اعتیاد بهش پیدا کرده بودم ولی اخه چیزه بدی نبود ...
من چیزایی رو گوش میکردم که درد جامعه رو بیان میکرد و خیلی خوب میتونست اونارو مطرح کنه ، اما بعد از یه مدت دیگه وقتی سر درسام بودم نمیتونستم تمرکز کنم ، زود اعصابم خورد میشد و کم کم ادم خشونت طلبی شده بودم . بعضی وقتها خیلی پر انرژی بودم و بعضی وقتا تو فامیل گوشه گیر بودم .
علتش رو نمیدونستم ولی کم کم دیگه دین هم برام دچار نواقصی بود و احساس میکردم باید دینم رو عوض کنم ....
الان سر درگمم و ....»»
خب در متن همه چیز کاملا واضح است ، نوجوانی حدود ۱۵ ساله دچار عارضه ی اعتیاد به موسیقی آن هم از نوع رپ شده است . وقتی امروزه با برخی از نوجوانان صحبت میکنید متوجه میشوید بعضی از تشدید های کلمات را خیلی مکرر استفاده میکنن و موقع صحبت کردن نمی توانند حروف و کلمات رو بیان کنند .
آسیب های رپ از آن چه که فکر میکنید بیشتر است و در این یادداشت انشاءالله به صورت تیتروار و مختصر مطرح میشود و در یادداشت های بعدی به بررسی مشکلات و مسائل میپردازیم.
1⃣اولین مشکلی که برای نوجوان بعد از گوش دادن رپ فارسی برایش به وجود می آید ، #عدم_تمرکز است ، نوجوان دیگر نمیتواند حواس خود را جمع مطلبی کند و به دلیل خاصیت این مدل موسیقی
دچار اختلال فکری میشود.(اختلال در تمرکز)
2⃣دومین مشکل از آن جا شکل میگیرد که نوجوان دچار #اعتیاد به موسیقی میشود و مدام خود را وابسته به این سبک موسیقی میداند.(اعتیاد به رپ)
3⃣سومین مشکل این است که به خاطر بعضی از فحاشی هایی که در این نوع موسیقی انجام میشود نوجوان مجبور است از هندزفری استفاده کند و همین عامل باعث از بین رفتن #شنوایی او میشود .(اختلال شنوایی)
4⃣چهارمین مشکل #عدم_ظرفیت موجود نوجوان است ، ظرف او بسیار ظریف است و برای هجمه ای از مشکلات جامعه قدرت و توان درک ندارد و در نتیجه دچار شکست روحی میشود ، یعنی میخواهد کاری انجام بدهد حالا چه درست چه اشتباه اما نمیتواند ...
5⃣پنجمین مشکل آن است که با گوش دادن به این نوع موسیقی دچار #اختلال_عصبی شده و سریعا واکنش نشان میدهد ، فکر میکند با داد و بیداد میتواند کاری کند و همین عامل باعث تشنج روحی و عصبی او میشود .
6⃣ششمین عامل مخرب #گوشه_گیری و منزوی شدن نوجوان است که باز هم میتوان آن را با عامل های بالا پیوند زد.
7⃣هفتمین مشکل ان جاست که دیگر نوجوان نمیتواند درست صحبت کند ،
یعنی دچار #اختلال_گفتاری شده و در نتیجه به خاطر همین دیگر در جمع دوستان حاضر نمیشود و کم کم از جمع دور میشود.
8⃣هشتمین مشکلی که برای او پیش می آید قبح بعضی از کلمات برای او شکسته میشود و دیگر به راحتی بعضی از کلمات توهین آمیز را به کار می برد ... (#قبح_شکنی)
9⃣نهمین مشکل ان است که او #بی_هویت میشود ، یعنی با توجه به حرف هایی که در اون موسیقی میشنود و فطرت پاکی او دارد دچار تناقض شده و چون در حال شکل گیری شخصیت می باشد و هنوز ثبات شخصیتی پیدا نکرده سریعا دچار تحول میشود و چون این تحول با فطرتش تناقض دارد دچار #دوگانگی شخصیت نیز میگردد.
این یادداشت ادامه خواهد داشت ...
✍مصطفی کریمی
#یادداشت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5862916945027793001.mp3
9.84M
🎙شاهکلید تربیت
🔺حجت الاسلام #عالی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اهتمام به پایان دلپذیر در امور تربیتی
استفاده از نکات روانشناسی در تبلیغ و تربیت
💡 می دانید چرا برندگان مدال برنز از برندگان مدال نقره خوشحالترند؟
اگر به چهرهی قهرمانان ورزشی روی سکوهای المپیک نگاه کنید متوجه میشوید که برندگان مدال برنز از برندگان مدال نقره خوشحالتر هستند.
✨ دلیل این موضوع اثر پایانی است که ورزشکاران تجربه میکنند. ورزشکاران برنده مدال برنز مسابقات را با پیروزی (خاطره خوش) تمام میکنند اما برندگان مدال نقره با شکست (خاطره بد) مسابقات را بهپایان میرسانند.
💫 دانیل کاهنمن برنده نوبل اقتصادی در تحقیقی میگوید که مغز ما در یادآوری خاطرات اثر پایانی آن را بهیاد میآورد و نتیجه میگیرد که آن موقعیت خوب یا بد بوده.
مثلا در پایان یک رابطه، اگر رابطه با گفتگوهای بدی پایان یابد افراد تمام آن رابطه را بد میدانند و برعکس.
کاهنمن به این اتفاق نام تئوری اثر پررنگ پایانی را داد. این تئوری میگوید که اقدامهای آخر مهم است. شکل پایان دادن یک کار و آخرین اقدامات ما اگر رنگ و بوی پیروزی داشته باشد ما احساس شکست نداریم و بالعکس.
و این یعنی به پایان دلپذیر امور تربیتی و تبلیغی بیشتر اهتمام ورزیم.
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_48283802.doc
1M
#طرح_تربیتی_مدارس_امین
این فایل حاصل تفکرات و اندیشه های گروه بزرگی از علمای #تربیت هست که چندسالی هست که در کشور در حال اجراست.
هدف اصلی طرح، تربیت دانش آموزان است، به طوری که باورها و رفتارهای اساسی دینی در وجود آنها نهادینه شود و برخی از رفتارهای ضروری ارزشی را به تناسب ظرفیت و رشد خود تجربه کنند.
#مدارس_امین
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf