#کلیدهای_تربیتی
#تربیت را حین عصبانیت رها کنید!
هر حرفی فقط دلتان را خنک می کند.
♨️ بهترین نسخه عصبانیت سکوت است همین.
#کلید_تربیت
#تربیتی
#مربی_محور
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه #تربیت است.
با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در #عمل مربی دیگران باشد.
این نقش به ویژه در افرادی از قبیل #مربی، #معلم ، #والدین و #روحانی بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند.
حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه.
بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :
« لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی
« به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست »
و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و....
البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
#مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
#شنبه_های_تربیتی
#الگو
#تربیتی
#مربی_محور
#مربی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تکلیف گرا باشید...
نکاتی برای یک فعال فرهنگی
عرصه #فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.
موضوع فعالیتهای مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#تشکیلات_فرهنگی
#فرهنگی
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
'مهندسی فرهنگی و قرآن.docx
19.6K
مهندسی فرهنگی
متن سخنان استاد بهجت پور پیرامون مهندسی فرهنگی و قرآن در جمع دانش پژوهان تخصصی تفسیر
#دوشنبه_های_فرهنگی
#فرهنگی
#مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حل بسیاری از مشکلات با تربیت تشکیلاتی
تشکیلاتی شدن ظرفیت میخواهد و ظرفیت انسان را نیز افزایش میدهد.
در اخلاق تشکیلاتی، نکاتی را باید رعایت کرد که اگر رعایت کنید، تشکیلات رشد میکند، خود فرد رشد میکند و برکت به تشکیلات میآید.
اگر بی اخلاقی شود، در تشکیلات، برکت هم میرود. اگر اخلاقی تشکیلاتی را رعایت کنید، تشکیلات قوی خواهد شد و افراد بیشتری جذب میشوند. اگر در کشور نیز تشکیلات شکل بگیرد، دیگر اخبار مثلا مجلس و ... اهمیتش کاهش مییابد و همه چیز حول محور کنگرهها و تشکیلات میچرخد.
ولیِ خدا از انسانهای با ظرفیت میتواند استفاده کند. آدمهای باظرفیت در تشکیلات ساخته میشوند؛ وگرنه مالک اشتر هم که باشی ممکن است اشتباهات فاحش از شما سر بزند.
مدیران قوی کسانی هستند که قبلا تشکیلاتی بودند. آنهایی که تشکیلاتی نبودند دچار آسیب شدند و نمیتوانند از همه ظرفیتها استفاده کنند و قدرت متقاعدکنندگیشان پایین است. قدرت بهرهبرداری از مشورت را ندارند و تحلیلشان از مسائل ضعیف است.
اما مدیران تشکیلاتی، آدمهای قوی دور و بر خود میگذراند و کار را محکم جلو میبرند. ما خیلی از فقدان این موضوع صدمه میخوریم.
اگر تشکیلات انقدر میتواند قدرت بدهد و برای جامعه فایده داشته باشد، باید ببینیم که چه اخلاقیاتی برای بقای تمایلات لازم است در درون آن وجود داشته باشد.
دلیل عدم استقبال عمومی از تشکیلات در میان جامعه، رعایت نشدن اخلاق در تشکیلات است.
@morabi_masjed
اگر کسی حرفی میزند، قسمت درست حرفش را تائید کنید و هدف حرفش که درست است را به عنوان یک نکته مثبت مطرح و تعریف کنید. از خود ظرفیت نشان دهید. بعد به نقطه ضعفش بپردازید؛ البته نیت خوانی نکنید ولی برایش تبیین کنید. هرچند حواستان باشد که او را متهم نکنید. باید با حسنظن با مومنین برخورد کنید و بهترین جایش هم همین جاست.
باید بتوانید برای افراد گروه و تشکیلات خود دلایل خوبی بیاورید. درست است که هدف و نیت شما خیر است، اما صبر، دقت و مهارت میخواهد. این اخلاق است. بداخلاقی است که حرف زور بخواهی بزنی و مردم بپذیرند.
سعی کن حتیالمقدور رئیس نشوی. اگر در هر تشکیلاتی قویترین آدمها به دنبال رئیس کردن بقیه باشند، آن تشکیلات به اعلی میرسد؛ اما اگر کار خود را راحت کنند و رئیس شوند و بقیه قویها را بیرون بریزند و یک سری ضعیف دور و بر خودشان جمع کنند، این میشود باند! رئیس نشو، رئیس بساز، این از مفهوم شایستهسالاری بسیاری قویتر است.
جنگ مگر چگونه پیش میرفت؟ فرماندهان دفاع مقدس میدیدند که نیروهای زیر دستان از خودشان برتر هستند و به آنها پیشنهاد پستهای بالاتر و فرماندهی میدادند، اما آنها قبول نمیکردند و میگفتند که ما همانجا و با همین شرایط بهتر میتوانیم کار کنیم.
یکی دیگر از نکاتی که باید در اخلاق تشکیلاتی رعایت کنید، این است که عیب برادرت را به خودت نسبت بده و حسن خود را به وی نسبت بده.
استاد پناهیان
#تشکیلات
#اخلاق_تشکیلاتی
#تربیت
#مربی_محور
#مربی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
کوتاه نوشته های تربیتی
🔸نکته چهارم
در ارتباط با دانش آموزان و زندگی با آنها دو چیز خیلی مهم است. اگر این دو را تأمین نکنیم، خستگی و دل زدگی و جدایی بچه ها را خواهیم دید. یکی «محتوای غنی» است. اگر خالی شدیم از حرف و ایده و طرح و رهنمود درست و درمان، آن وقت این بچه نیاز روحی و فکری خودش را در جای دیگر جستجو خواهد کرد. باید محتوای خودمان را غنی و کارآمد و قابل ارائه و بروز کنیم. ما محتوا کم نداریم انصافا! کمی ذوق و سلیقه و همت عالی میخواهد تا محتوا را از اینهمه منابع عالی که داریم، پیدا کنیم.
دومی هم «قالب جذاب» است. قالب و روش ارائه برنامه ها و طرز انتقال محتواها خیلی مهم است. شما میبینید که در دنیای عجیب امروز، محتواهای مسموم و خطرناک و خانمانسوز را با چه جذابیتی به خورد ما میدهند! حرف خوب را اگر در قالب هنرمندانه و فرم پسندیده بزنی آن وقت مخاطب کنارت میماند. حلقه، اردو، بازی، هیات، باشگاه و... قالب هایی هستند که جذابند اما کافی نیستند. باید «قالب های نو» بسازیم.
#کوتاه_نوشته_های_تربیتی
#مربی #مربی_محور
✍حسن مجیدیان
@Hamim1377
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ده یادآوری برای همه کسانی که میخواهند تربیت کنند:
۱. هيچوقت در گروه از "این کار را بكن و آن کار را نكن" سخن نميگوييم.
۲. دينداري را با سختگيری به بچهها تحميل نميكنيم.
۳. با كمك سه عنصر #لبخند، #تواضع و #صميميت، “رفاقت” را به اعضای گروه هديه ميكنيم.
۴. تلاش ميكنيم تا روحيات، انديشهها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم.
۵. با لحن قيم مآبانه و بزرگمنشانه با آنان سخن نميگوييم.
۶. با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نميكنيم.
۷. به شخصيت آنها بهاء ميدهيم و سخنانشان را ميشنويم.
۸. جلوههاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي همسو با جاذبههاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفی مي كنيم.
۹. دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نميكنيم.
۱۰. شيوه برخوردمان با آمرانه نيست.
#اصول_کار_تربیتی
#مربی #مربی_محور
#تربیت
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تبلیغات در کانالهای فرهنگی:
@morabi_masjed
@soruod
#شبانه پست آخر( ۲۲ تا ۱۰ صبح):
1⃣بنر👈 ۱۲ هزار تومان
2⃣بنر+ریپ👈 ۱۵هزار تومان
#روزانه پست آخر(۱۲ تا ۲۲):
3⃣بنر👈 ۱۸ هزار تومان
4⃣بنر+ریپ👈 ۲۳ هزار تومان
✅فقط تبلیغ کانال، برنامه ها، خدمات و کالاهای ارزشی و فرهنگی پذیرفته میشود.
❌از پذیرش تبلیغات زرد، سبک و غیر واقعی و همچنین افزایش ممبر و گسترده ها و پرداخت هدیه و شارژ و... معذور هستیم.
📌عواید تبلیغات صرفا در امور فرهنگی هزینه میشود.
سفارش:
@morabi_admin
تکلیف گرا باشید...
نکاتی برای یک فعال فرهنگی
عرصه #فرهنگ رنگ و بوی دنیایی ندارد. پس بر اساس هوا و هوس و اهداف مدیریتی خود، قرارگرفتن در مقام و جایگاه های اجتماعی وارد مجموعه نشوید.
موضوع فعالیتهای مجموعه خود را بر مبنای احساسات و جوّ موجود در جامعه انتخاب نکنید.
گاهی برخی به دلیل توانمندیهای زیاد و انرژی فراوان دوست دارند کاری کنند، اما این دوست داشتن با کار موثر انجام دادن و دل امام زمان (عج) را شاد کردن، تفاوت دارد.
برخی تشکلها انسان اتوکشیده تربیت میکنند.
شما به عنوان فعال فرهنگی تکلیفگرا باشید و به تکلیف خود عمل کنید.
برخی به بهانه جذب در ساختارها و سازمانهای مدیریتی- دولتی وارد دورههای آموزشی و فرهنگی میشوند. اگر زودتر از موعد مقرر شما را فعال و یا کارشناس فرهنگی بدانند به شما ظلم کردهاند. زیرا جلوی احساس نیاز و تشنگی شما را میگیرند. فعال فرهنگیِ حقیقی آنقدر نقش پررنگی دارد که اگر از تشکل خود بیرون بیاید خسارت فراوان به تشکل وارد خواهد شد. زیرا در حقیقت :
فعال فرهنگی کسی است که در جامعه یا اثر دارد یا حرفی برای گفتن دارد.
برخی دلال فرهنگی هستند، نه فعال فرهنگی؛ نمیشود از فرهنگ پول در آورد. در سیرهی علوی در سیاست و اقتصاد و فرهنگ، اثری از تمایلات دنیوی دیده نمیشد.
گاهی نیروهای تشکلی شبکه نمیشوند و همدیگر را قبول ندارند. معمولاً حضور در کلاس و دورهای را مفید نمیدانند. نقد هم نمیکنند. گاهی خود را نیز قبول ندارند. گاهی اگر کسی خودجوش اظهارنظر میکند، ممکن است بقیه به او برچسب بچسبانند و او را زیر سوال میبرند. پس هوای نفس خود را کنترل کنید و دید خود را توسعه دهید.
در کار فرهنگی احساسات فرد را به کار یا چیزی تحریک و تربیت نکنید. بدون آموزش، مهارت و حضور فرمانده، سرباز را وارد میدان جنگ نکنید. برای مثال مقام معظم رهبری بیشتر به افسران جنگ نرم احتیاج دارد. اگر کسی را تحریک کنید که بدون تخصص و مهارت بجنگد، بعد از مدتی نه مسئول گروه و نه افراد تشکل، هیچکدام رشد نمیکنند.
بسیاری از تشکیلات «فردمحور» هستند. در تشکیلات خود از افراد بت نسازید. این عمل مغایر با شایستهسازی و زمینهسازی کادر زبدهی ایمانی است. آدم تربیت کنید. کاری کنید بقیهی افراد هم محور اساسی تشکیلات شما شوند.
چند نکته کلیدی برای فعالان فرهنگی
برای رهبری کار کنیم نه به جای رهبری.
در جریان کار فرهنگی قطبنما، جهتنما و دیدهبان نداریم. وضعیت فرهنگی شهر مشهد را به درستی رصد کنیم.
شهید مهدوی همرزم شهید حکمت میگفت: «چهقدر سنگین است ماندن نه واماندن.»
به رشد نیروها کمک کنیم و به تنهایی کار نکنیم.
هویزه نمونه جنگیدن در راه خدا با دستهای خالی است.
ابراهیم مرتضی و همسر ایشان در لبنان 15 هزار حزبالله لبنان تربیت کردند. به این فکر کنیم تا به حال چند انسان را تربیت کردیم؟
#تشکیلات_فرهنگی
#فرهنگی #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
«برنامه ریزی فرهنگی در تشکل ها »
مولف: سعید قاسمی
ناشر کتاب: به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی)
تشکلهای فرهنگی، مردمی با توجه به اهمیتی که در ارائه محصولات و فعالیتهای فرهنگی به عموم و خصوصأ جوانان دارند باید برنامه ای دقیق داشته باشند و کتاب "برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی در تشکل ها" تا حدود زیادی راهکارهای تنظیم این برنامه ریزی را ارائه کرده است.
#معرفی_کتاب #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
چرا باید تشکیلاتی باشیم؟
🔸تشکیلاتی بودن یک ابزار است برای رسیدن به #هدف و حال این ابزار برای پیشبرد سیر تکاملی هدف ، نیازمند یک عامل یا عوامل انسانی است
عامل یا عوامل انسانی همان ما هستیم که در یک مجموعه چند نفره در (مسجد) یا چند صد نفره (بسیج محلات) یا سایر مجموعه های فرهنگی و انقلابی ، برای میل و رسیدن به اهداف دور هم جمع شده تا فعالیت تشکیلاتی را با محوریت یک رهبر یا راهبر انجام دهیم.
🔸 در پله اول می بایست این عامل انسانی خود به درجه ای از خودسازی فردی رسیده باشد تا بتواند از ابزار تشکیلات برای رسیدن به اهداف استفاده کند.
این #خودسازی را در نگاهی دیگر می توان خودشناسی نیز تعبیر کرد ، اینکه من بدانم خود وجودی ام در محیط پیرامونم به دنبال چه چیزی ست.
لیکن این مرحله را می توان مرحله اول دغدغه مند ساختن تعریف کرد .
برای مثال یک شخص مسلمان فکر میکند که در محیط زندگی خود با چه مواردی از رذایل اخلاقی روبرو ست ، همین تفکر و یافتن مشکلات و ناهنجاری ها نشان دهنده دغدغه این شخص برای اصلاح جامعه است.
و حال این شخص یا اشخاص دارای #دغدغه ، به صورت #جمع ، می بایست از ابزار تشکیلات استفاده کننده تا فعالیت هایشان دارای نتایج مثبت و اثری دائم برای جامعه باشد
🔸 عامل انسانی که در مرحله اول دغدغه مندی ست ، قبل از شروع کار بایستی خود را بسازد زیرا قدم اول در سازندگی ، ساختن خود است
اگر انسان خود را نساخته باشد در ساختن دیگران موفق نمی شود ، ما باید و باید در مرحله اول به انچه که می گوییم رسیده باشیم ، مانند پیامبران اللهی که اول خود را ساخته بودند و بعد شروع به سازندگی دیگران می کردند.
اگر پیامبر می گوید امین باشید اول خودش امین است و یا اگر می گوید صادق باشید اول خودش صادق است ، البته رهبران فعالیت های تشکیلاتی بایستی بیشتر به این نکته توجه کنند.
حال اگر ما به مساله خودسازی توجه نداشته باشیم کارمان فایده لازم را نخواهد داشت چه بسا انرژی و وقت چندین ساله یک مجموعه برای رسیدن به یک هدف ارزشمند صرف شود ولی قدمی به سمت هدف تعریف شده برداشته نشود.
این مطلب نه اینکه مختص به مسائل مذهبی باشد ، نه ، در هر کار گروهی و تشکیلاتی عامل انسانی بایستی این مرحله را طی کند یعنی باید خود را برای کار آماده کند ، یعنی عوامل موثر در رسیدن به هدف را در خود ایجاد کند.
شرح هدف در کار تشیکلاتی سرفصلی است جداگانه ، که در پست های بعدی توضیح داده خواهد شد.
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#تشکیلات #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
حجت الاسلام نظافت.pdf
146.8K
جزوه "ضرورت کار تشکیلاتی"
حجة الاسلام نظافت
#تشکیلاتی #مربی
#مربی_محور
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅چهار پیشنهاد برای حلقه تربیتی در روز عید غدیر خم
(بخش اول)
عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده تر و مبارک تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل بیت نیست.
توجه ویژه به این عید بزرگ و شرح واقعه غدیر و بزرگداشت این روز در مجموعه های تربیای لازم و ضروری است.
برگزاری جلسات معرفتی ، برپایی جشن ، برگزاری مسابقات و ... می تواند برای حلقه ها برنامه ریزی شود.
در اینجا چند پیشنهاد برای بزرگداشت این روز برای مجموعه های تربیتی ارائه می گردد:
🔷🔹پیشنهاد اول:
همواره سادات در بین شیعیان از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده اند و به همین علت رسم بر این است که شب عید غدیر و روز عید، مردم به دیدار و دست بوسی سادات و ذریه امیرالمومنین (ع) می روند و ادای احترام به سادات می کنند. این سنت براساس واقعه غدیر وحضور مومنان و حاجیان صحرای غدیر خم و تبریک به امیرمومنان , علی (ع) در لبیک به ندای پیامبر گرامی اسلام (ص) : من کنت مولا فهذا علی مولا انجام می گردد ؛ و سادات نیز ضمن پذیرائی با شربت و شیرینی و اهدای هدیه ای از میهمانان قدردانی می کنند.
انجام این سنت پسندیده توسط اعضای مجموعه و دیدار با سادات بذر محبت و ارادت به خاندان اهل بیت علیهم الاسلام را در دل جوانان و نوجوانان می پروراند.
دیدار با امام جماعت و روحانیون محل و مسجد که سید هستند ؛ دیدار با خانواده شهدای سادات و اعضائ مجموعه که از سادات هستند می تواند برای حلقه ها در روز عید غدیر برنامه ریزی شود. قبل از روز عید غدیر در جلسه صالحین واقعه غدیر و آداب عید غدیر را برای حلقه ها تشریح کنید.
🔷🔹پیشنهاد دوم:
برگزاری مراسم عقد اخوت در بین اعضاء حلقه.
درباره آداب عمل عقد اخوت در این روز نقل شده است:
دست راست خود را بر دست راست برادر مؤمن بگذارد و خود صیغه اخوت را چنین بخواند «واخَیتُک فِیالله وَصافَیتُک فِیاللهِ وصافَحتُک فِیاللهِ، وَعاهَدتُالله وَمَلائِکتَهُ وَکتُبَهُ وَرُسُلَهُ وَاَنبِیاءَهُ، وَالاَئِمَّهِ المَعصومینَ علیهمُ السَّلامُ، عَلی اَنّی اِن کنتُ مِن اَهلِ الجنَّه وَالشَّفاعَه، وَاُذِنَ لی بِاَن اَذخُلَ الجَنَّه لا اَذخُلُها اِلّا وَاَنتَ مَعی» آن گاه آن فرد مؤمن بگوید «قَبِلتُ» پس بگوید «اَسقَطتُ عَنک جَمیعَ حُقوقِ الاُخوَّهِ ما خَلاَ الشَّفاعَهَ وَالدُّعاءَ وَالزِّیارَهَ».
برادر دینی تو شدم و با تو صاف و خالص شدم و مصافحه میکنم و با تو در راه خدا دست میدهم و عهد بستم با خدا و فرشتگان و کتابها و پیامبرانش و امامان معصوم(ع) بر اینکه همانا اگر من از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه داده شد به من که وارد بهشت شوم، داخل بهشت نگردم مگر اینکه تو با من باشی، سپس برادر مؤمن میگوید: قبول کردم و پذیرفتم و ساقط کردم از تو همه حقوق برادری را جز شفاعت و دعا و زیارت را!باید توجه داشت که با اجرای عقد برادری، حقوق برادری در ضمن صیغه مخصوص برادری بر انسان بار میشود، در منابع حدیثی، روایات متعددی در زمینه حق مؤمن بر برادر مؤمنش بیان شده که از جمله میتوان به ثواب دیدار برادران مؤمن، معانقه، یاد کردن آنان، مسرور ساختن آنها، زدودن غم از سینه برادر مؤمن، عیادت و تلاش برای رفع حوائج آنها یاد کرد.
برپایی مراسم جشن در شب عید و انجام مراسم عقد اخوت بین اعضائ حلقه با هم و حتی با مربی و سرگروه می تواند از برنامه های عید غدیر باشد.
در پایان مراسم جشن هیئت، اعضایی که می خواهند با هم برادر شوند (یا همه اعضاء دست خود راست خود را روی هم بگذارند) و صیغه برادری توسط (ترجیحا) روحانی مسجد یا هیئت خوانده می شود.
قبل از برگزاری این مراسم آداب و تکالیفی که بر عهده برادران دینی هست بیان کنید.
ادامه دارد...
#عید_غدیر
#مربی_محور
#مربی #غدیر
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf