eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.4هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️❇️ ده یادآوری به سرگروه ۱- هيچ‌وقت در گروه از "این کار را بكن و آن کار را نكن" سخن نمي‌گوييم ۲- دينداري را با سخت‌گيري به بچه‌ها تحميل نمي‌كنيم ۳- با كمك سه عنصر لبخند، تواضع و صميميت، “رفاقت” را به اعضاي گروه هديه مي‌كنيم ۴- تلاش مي‌كنيم تا روحيات، انديشه‌ها، آرزوها و احساسات مخاطبانمان را بشناسيم ۵- با لحن قيم مآبانه و بزرگ‌منشانه با آنان سخن نمي‌گوييم ۶- با ديدن ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت منفي نمي‌كنيم ۷- به شخصيت آنها بهاء مي‌دهيم و سخنانشان را مي‌شنويم ۸- جلوه‌هاي زيباي دينداري و الگوهاي عملي هم‌سو با جاذبه‌هاي فطري جوانان و نوجوانان را به آنها معرفي مي‌كنيم ۹- دين را مخالف شادي، نشاط، زندگي و سرزندگي معرفي نمي‌كنيم ۱۰- ادبيات گفتارمان به روز است، سعه صدر داريم و شيوه برخوردمان با متربيان ناصحانه و آمرانه نيست مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_53617913.pdf
118K
#نوجوان ✅جزوه معرفی الگو برای نوجوان از استاد اخوی #جزوه #الگو مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نبرد نامتقارن فرهنگی افسرانِ جوانِ گمنام، کارآمدتر از ژنرال‌هایِ کارکشته امروز در هر گوشه ای سخن از آسیبهای اجتماعی و قربانیان جنگ نرم دشمن است. قربانیانی که خود را قربانی نمیدانند و این کار رسیدگی به خسارات جنگ را دشوار میکند. هجمه ها از هر سو سرازیر میشود، فضای مجازی، ماهواره، بازاریابی شبکه ای و... در این میان اما جوانان گمنامی که در گوشه گوشه کشور و بدون داشتن هیچ یک از امکانات دستگاههای دولتی و حکومتی در قالب حلقاتی کوچک اما درونزا و بی نیاز از بیرون و دارای اثرات فراوان بیرونی در حال شکل دهی فرماندهان جوانی هستند که در عین گمنامی در آینده آمادگی پذیرش مسئولیتهای بزرگ را دارند. در چنین شرایطی تنها و تنها جوهره درونی انسان به مدد او می آید. افراد درونزا، افرادی هستند که امکانات محدود بیرونی را برای شکوفایی امکانات نامحدود درونی کنار گذاشته اند و آنقدر قدرت دارند که میتوانند نه تنها امکانات بیرونی را بسیج کرده و به کارگیرند، بلکه آنها را ارتقاء و توسعه میدهند. در شرایطی که دستگاه‌های فرهنگی دشمن برای جذب افراد میلیاردها دلار پول خرج می‌کنند، اینجا بی‌ادعا در راه‌پله‌های مساجد و کانون ها و ... مراحل سه‌گانه جذب و تثبیت و رشد را با توانمندی ‌های درونی خود اجرا کرده و فرماندهانی تربیت می‌کنند که حکیم سعدی شیرازی درباره آن‌ها می‌فرماید: سیاهی لشکر نیاید به کار یکی مرد جنگی به از صد هزار کادر سازانی گمنام که در هیاهوی رسانه ‌ای و تبلیغاتی توان دادن افراد را دارند و با تمام نداشتن امکانات به ‌واسطه قوت شخصیت، از متمکنانِ بی‌ شخصیت دشمن برترند. راجر هووارد به ‌درستی تشخیص داده است بحران ‌ها در ایران را جوانان گمنام انقلابی داوطلب پرانگیزه خنثی می‌کنند و نه سیاست‌ گذاریهای پرطمطراق سازمان‌ها و نهادهای مثلاً مسئول! همان گروه‌ها خودجوش مردمی که رهبر عزیزمان بارها مسئولین را به پشتیبانی از آنها فراخوانده و امام عزیز مسئولین را انذار داده بود که در صورت کم ‌توجهی به آن‌ها دچار عذاب دردناک الهی خواهند شد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🏴احساس نکنیم که این محرم تکلیف از روی دوش‌مان برداشته شده! ✨ آن نعمتی که خدا روز قیامت حتماً از ما سؤال می‌کند، نعمت ولایت است. 🚩خدّام حسین(ع) دست‌بردار نیستند، اما شاید امسال مُدل کار خود را تغییر دهند. 📝 امام‌صادق(ع) دربارۀ آیۀ «لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ» فرمود: این سؤالِ روز قیامت، از نعمت‌هایی مثل غذاها و برخی امکانات رفاهیِ دنیا نیست! روز قیامت از نعمت ولایت و محبت ما اهل‌بیت(ع) سؤال می‌کنند که با این نعمت چه‌کار کردید؟ (تفسیر فرات کوفی/ ۶۰۶) ⏳ امسال محرم که محدودیت‌هایی ایجاد شده است یک‌وقت کسی به سرش نزند: «خُب حالا دیگر تکلیف عزاداری از ما برداشته شده! چون اوضاع، کرونایی است پس بی‌خیال! برویم دنبال کارمان» پس آیه «لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم‏» را می‌خواهی چه‌کار کنی؟ 💡شاید امسال خدا می‌خواهد با این اوضاع کرونایی، عزاداران امام حسین(ع) را امتحان کند که آیا در شرایط سخت هم پای کار هستند یا خیر؟ البته منظور ما این نیست که همان مجالس عادی خودمان را بدون ملاحظات بهداشتی برگزار کنیم که خدای نکرده موجب شیوع کرونا بشود، ولی کار دیگری جای آن انجام دهیم. احساس نکنیم که تکلیف از روی دوش‌مان برداشته شده است! 🔰 خدّام امام‌حسین(ع) دست‌بردار نیستند، اینها خودشان را به‌خاطر نعمت ولایت، بدهکار می‌دانند و می‌گویند «من نمی‌توانم برای امام‌حسین(ع) کار نکنم!» البته ممکن است مُدل کار خودشان را تغییر بدهند، ولی دست بر نمی‌دارند. 💢 کدام خادم امام‌حسین(ع) که شب‌ها در هیئت خدمت می‌کرده، محرم می‌تواند در خانه بیکار بنشیند و به امورات شخصی خودش بپردازد؟ حتماً اقداماتی را انجام می‌دهد؛ از پارچۀ سیاهی زدن به درِ خانۀ خودش، از شلوغ کردن در خیابان‌ها با علائم و نمادهای حسینی و... حتماً یک اتفاق‌های دیگری رقم خواهد خورد؛ مثل اطعام گسترده برای نیازمندان و برای عموم مؤمنین و... 🎙علیرضا پناهیان 📌حسینیه اعظم زنجان - ۹۹.۵.۱۸ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
رشد فردی 💢 گاهی با خود می‌اندیشم که اگر فرد حداقل‌هایی را برای کار تربیتی و تبلیغی نداشته باشد؛ حتی اگر نیتش هم درست باشد، نتیجه کارش خراب‌کاری است... 😔 خدا رحم کند 🤲 تقریبا روزی نیست که با خود نگویم که خدایا ما را از شر کارهای خیرمان حفظ کن! ✅ سالها پیش این شعر را از مرحوم نراقی دیدم. خیلی از ابیاتش از خاطرم رفته بود تا این‌که به تازگی دوباره پیدایش کردم. ✨ شعری پر مفهوم برای مربیان و مسوولان فرهنگی: 🔹〰🔹🔸〰🔸🔹〰🔹 نفس خود ناکرده تسخیر ای فلان! چون کنی تسخیر نفس دیگران؟ نفس را اول برو در بند کن! پس برو آهنگ وعظ و پند کن! منبری بگذار بهر خود نخست! وانگهی برجه به منبر تند وچست! آتشی در دل برافروز آنگهی گرم کن هنگامه وعظ ای رهی! تا ز سوز دین نگردد دل کباب دم نگردد گرم ای عالی جناب! تا تو را سوزی نباشد در جگر دم مزن کاندر دمت نبود اثر ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محرم‌ محرم است.. چه کرونایی چه غیر کرونایی.. 😔 عزای اشرف اولاد آدم است و روزهای پریشانی زینب کبری سلام الله علیها 🤚نگذاریم رونق عزای حسینی کم شود. 📱 اگر توفیق مجالس حضوری را نداریم از شرکت در مجالس مجازی که محروم نیستیم 🏴 زدن پرچم و سیاهی که ممنوع نیست... شاید محرمی دیگر را نبینیم... 🤲 اَلَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفَرَج✨ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام خامنه‌ای: بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا اللَّه». خب، رنجهایش چه؟ ...جوابش این است که: و کفی باللَّه حسیبا مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مهارتهای مربی دلیل انجام کارها فرض کنید بهتون بگن قراره پنج ساعت واستید جلو در خونتون بی دلیل !!!😳 اونوقت شما حتی با بیشترین میزان به کسی که گفته این کار رو انجام بدید نهایتا چند دقیقه اول اونجا محکم و با اراده هستید. وقتی اونجا بودنتون رو ندونید ، ندونید چه مزایایی براتون داره و انجام ندادن اون کار چه آسیبهایی داره ، کم کم سرد میشید و دیگه اونجا کاری نمیکنید و میرید. ولی اگر بدونید ؛ حتی اگر قرار باشه یک شبانه روز اونجا بایستید ، با کامل و اراده محکم انجام میدید. بهتره دلیل هرکاری رو به مخاطبینمون بگیم ، تا اینکه با زور یا فشار یا ناراحتی ازشون چیزی بخوایم. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
1_35547245.pdf
407.4K
🔸خلاصه کتاب «اخلاق تشکیلاتی» مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5807454464671482264.pdf
602.2K
مباحثی پیرامون سرگروه، متربی و حلقه مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نزدیک انتخابات هست، کانال فقط و فقط مختص بچه انقلابی ها هست، لطفا سازش طلب ها و کسایی که خوششون از مذاکره میاد عضو نشوند. بچه های انقلابی اینجا دیگه جای تعارف نیست و اگه میخواهید تا از اخبار فتنه طلب ها و احمدی نژادی ها برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 آگاه بشین عضو بشین و اگه نپسندیدین ترک بزنید. 👇🌷🌹 گزینه های احتمالی کاندیدا ریاست جمهوری آینده رو تک تک با هم بررسی می کنیم و از خیانتِ خیانتکاران بی پرده حرف میزنیم اگه خواستید عضو بشین تا دچار انتخاب بد نشین، مبنا فقط حضرت آقاست 👇👇🌷🌹 بیایید تا در کنار هم از فتنه آینده پرده برداری کنیم. https://eitaa.com/joinchat/311492664C1e0cc387d1 @entekhabatt1400
با اینکه اخلاق خوبی داری ولی...!؟ یعنی امر به معروف و نهی از منکر. امر به معروف ونهی از منکر آداب و احکام خاص خودشو داره که برای شناخت آنها حتما باید به رساله رجوع کرد. اما نکاتی که در اینجا به اون اشاره میشه صرفا تجربیات شخصی بوده والبته  پشتوانه ی روایی و حدیثی هم دارند. در  امر به معروف شخص باید حتما خوش اخلاق باشه - حوصله به خرج بده و عجله نکنه - و بیشتر با عملش نشون بده که کار درست چیه. باید توجه کنیم که قرار نیست که همه ی حقایق رو به زبون بیاریم بلکه بهترین راه بیان حقیقت از طریق عمل است یعنی مثلا با اصرار و مداومت در نماز اول وقت خوندن درستی این کار رو متذکر بشیم. این نکته خیلی مهم را باید در نظر داشت که همه ی ما انسان ها داری یک فطرت مشترک هستیم. برخی خیلی ناشیانه همه چیز را به زبان میارن و فکر می کنن که همیشه باید با سر و صدا کردن حقیقت رو بیان کرد یا اینکه با عصبانی شدن و داد و فریاد و ... میشه  امر به معروف کرد که انصافا خیلی وقتها اینجور کارها نتیجه ی عکس هم داره و باعث دلسردی و دلزدگی دیگران نسبت به دین و دیندار میشه در امر به معروف  آدم باید خیلی صبور باشه و همیشه لبخند به صورت داشته باشه. و اما نهی از منکر در نهی از منکر این نکته خیلی مهمه که ما باید عمل زشت یک فرد را مورد نقد قرار بدهیم نه خود آن فرد. اگر قرار باشد که ما خود شخص را نقد کنیم این بی انصافی است که با دیدن یک عمل اونو کاملا مورد سرزنش قرار دهیم و نکات مثبت شخصیت او را نبینیم. همیشه برای نهی از منکر اول باید به فرد نکات مثبت شخصیتش را متذکر شد تا او تو را شخصی با انصاف بداند و صداقت تو را درک کند و به سایر حرفهای تو هم گوش بدهد وقتی تو انصاف داشته باشی اگر نقدی داشتی شخص براحتی می پذیره ولی اگر شخصیت طرف مقابل رو کاملا سیاه نشون دادی بدون شک او هم در برابر تو موضع می گیره و بعدش هم جدال و بحث بی فایده است. نکته ی دیگه اینه که تا جای ممکن نباید در میان جمع دیگری رو نصیحت کرد و این خیلی مهمه! چرا که این کار شخصیت فرد را خرد می کنه پس تا جای ممکن در جایی که کسی دیگر اونجا نیست به او بدی عملش را گوشزد کنیم البته این کار تاثیر کلام را هم بالا می بره بعد از اینکه حقیقت رو گفتید همه چیز رو فراموش کنید و همیشه رازدار باشید تا به شما و سخن شما اعتماد کنند.  البته اگر کسی از دوستان که به شما وابستگی داره وبه گناه کردن اصرار داره و احساس می کنید که فقط با قهر کردن یا اخم کردن میشه روی او تاثیر گذاشت و اونو از گناه دور کرد این کار هم در جای خود می تونه تاثیر بالایی داشته باشه ولی باز هم باید مواظب بود که افراطی عمل نکنیم. البته  اگر کسی که دیگه امیدی به تاثیرپذیری او ندارید و می دونید که قلب سیاه و اعتقادی خراب داره که می تونه خودتون رو هم منحرف کنه باید ازش دور شوید چرا که دوستی با این افراد واقعا بدبختی میاره! مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🦋 تشکیلات شبکه‌ای 🌺 وقتی یک سازماندهی پنهانی، تبلیغات و تعلیمات امام را دنبال می‌کرد... مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
☀️ ما برای تاثیرگذاری به این احتیاج داریم که شاگرد یا متربی دوستمان داشته باشد و تندخو نمی‌تواند محبتی جلب کند تا اثری بگذارد. امیرالمومنین على عليه ‏السلام فرمودند: 💎 خوش‏‌رفتارى، بر محبّت دل‏ها مى‏‌افزايد. حُسنُ الصُّحبَةِ يَزيدُ في مَحَبَّةِ القُلوبِ 📚 غررالحكم، حدیث ۴۸۱ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🧠 فکری که مشغول این سریال و آن مسابقه و فلان سرگرمی و بهمان بازی است نمی‌تواند به امور مهم بپردازد. 👈 هیچ روزگاری مثل این زمان لزوم تعیین جایگاه بازی و سرگرمی و دادن بینش در این حوزه به این حد از اهمیت نبوده است. 🤓 متربی ها را هشیار بار بیاوریم. ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تعلیم لازمه تربیت است نقطه ی هدف در کار فرهنگی با رویکرد تربیتی، انجام دادن  امر  مهم  تعلیم و تربیت انسان‌ها و تلاش برای رشد و تعالی آنهاست. تعلیم، عبارت است از فراهم آوردن زمینه‌ی مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای ذهنی انسان. در حدیثی از امیرالمومنین (ع) خطاب به جوانان توجه کنیم که فرمود: شرف و حیثیّت انسانی خود را با ادب، و دین خود را با دانش حفظ کنید. خیلی حرف مهمّی است. دانش، دین را حفظ می‌کند؛ این منطق اسلام است. 🔹پس کسب و ترویج علم و معرفت دین اصل اول برای کار است چه برای خود مسئولین فرهنگی و چه برای مخاطبین کار فرهنگی! باید معارف دین را به گوش همه رساند. براین اساس مسؤولان باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینه ای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا  مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را  از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. بنابراین تعلیم و آموزش، درواقع اولین شرط لازم برای تربیت  به شمار می آید. پس لازم است مسئولین فرهنگی اسباب تعلیم و تربیت خود را با انواع روش ها اعم از مطالعه، کلاس های اخلاق و … فراهم کرده و مکرر درباره وظایف خود و دغدغه های فرهنگی مجموعه فکر کنند. باید تلاش کرد که سیستم تربیتی اسلام را شناخت. بخش عمده ای از و بی روشی موجود در کشور درواقع ناشی از « شناخت نداشتن » از سیستم تربیتی اسلام است. سیستم  اسلام  بسیار دقیق است و حتی برای تقسیم عادلانه ی  نگاه معلم بین دانش آموزان نیز توصیه های لازم  را  در خود دارد. این ما هستیم که  از  ابعاد و ظرایف آن بیخبریم. در حقیقت مکتب الهام بخش اسلام، مالامال از دستورهای اخلاقی و تربیتی دربار ه ی انسانهاست. این دستورها  را میتوان از لابلای آیات قرآن و سیره ی عملی اهل بیت(ع) بیرون کشید و متناسب با آن عمل کرد. مربی محور،نونگاهی اصیل به تربیت دینی @morabi_masjed
✍ چــــــرا تربیٺـــــــــ؟... تربیت فرایندی است که در سراسر عمر انسان اتفاق می افتد و جنبه دارد. اسلام به تربیت جانبه فرد معتقد است. 🔸 تعلیم و تربیت یعنی فرد در ابعاد : الف• فکری و عقلانی ب• معنوی ج• اخلاقی د• اجتماعی و• عاطفی ه• بدنی 🔸 تعلیم و تربیت یعنی کردن به تا بهتر تشخیص دهد. در یک جمله ساده امیر مومنان(ع) می فرمایند : علم آن است که در کلمات و متوقف شود و درجه علم آنست که در و وجود انسان ظاهر شود . 🔸 از ویژگےهای تربیت اسلامی آن است که در تمام تلاش های انسان، یک را دنبال می کند و آن عبادت و بندگی . ⇐ اهداف تربیت اسلامی عبارتند از : ١. خود و خود ٢. دهی علم وحکمت ٣. دینی مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
⁩کار تشکیلاتی در نهج البلاغه بی نظمی آفت کار فرهنگی و تربیتی سفارش امیرالمومنین(ع) به رعایت تقوا و رعایت نظم در کارها همراه با نگاهی است، یعنی می توانیم آن را در کارهای جمعی یا همان کار تشکیلاتی استفاده کنیم.... ایشان می فرمایند: در کارهایتان نظم داشته باشید؛ الف) کارهای شخصی و فردی؛ ب) کارهای جمعی و گروهی؛ این نظم در جمع هم میتواند معانی مختلفی داشته باشد وقتی از کسی سؤال می کنند نظم یعنی چه؟ می گوید: یعنی هر چیزی را در جای خودش قرار دهیم؛ آیا قرار دادن کتاب در کتابخانه و قراردادن البسه در کمد و یا قرار دادن وسایل آشپزخانه به ترتیب در کنار یکدیگیر رعایت نظم است؟ تا حدی می توان گفت: بله، این رعایت نظم است، اما کنار هم چیدن فقط رعایت نظم نیست بلکه به عدالت و انصاف چیدن خیلی مهم تر از چیدمان تنهاست؛ ما در زندگی شخصی باید نسبت به لوازم اطراف که مادی است و همچنین لوزام زندگی و حیات که معنوی است، عدالت را رعایت کنیم؛ مثلا عدالت در نظم یعنی وسایل مورد نیاز یک کودک را پایین تر قرار دهیم تا بتواند به آسانی از آن استفاده کند؛ وسایل خطرناک را در دسترس کودک قرار ندهیم تا در غفلت ما خودش را به خطر بیاندازد؛ این می شود انصاف؛ برای وسایل حساس مکانی را در نظر بگیریم که دچار آسیب نشوند، از وسایل زندگیمان به نحو احسنت مواظبت کنیم؛ انصاف و نظم در شهرسازی یعنی به فکر عبور و مرور معلولین نیز باشیم... در حیات معنوی هم باید رعایت عدالت و انصاف کنیم اینکه هر حرفی نزنیم، هر چیزی بشنویم به هر چیزی نگاه نکنیم یا نظم فکر و اعتقادی ما دچار خدشه نشود؛ سخن گفتن، خندیدن، شوخی، بحث و جدل، گوش دادن، محبت کردن، تنبیه، تشویق، تأیید یا رد کردن، همنشینی، صله رحم، عبادت و در کنار خانواده بودن قسمت کوچک از حیات معنوی ما است که باید در آن رعایت عدالت، انظباط، انصاف و اخلاق بشود... در کار که حیات معنوی و است، نظم، عدالت، انصاف و اخلاق حرف اول را میزند، متربی باید با یک نحوه آموزش و یه نحوه رفتار در مجموعه مواجه باشد و اگر حس کند بی نظمی و بی انصافی در مسائل جاریِ فعالیت فرهنگی، نحوه آموزش و همچنین طرزِ برخورد و رفتار است سعی میکند خود را از مجموعه دور کند و تلاش مسئولین و مربیان عزیز راه به جایی نمیبرد... البته یأس و ناامیدی متربی کمترین عکس العمل است، شدت عکس العمل به شدت بی نظمی بستگی دارد و شدت عکس العملها میتواند مشکلات مجموعه را بیشتر کند، اگر دانش پژوه ما ، فعال فرهنگی ما و متربی ما مجموعه را ترک کند میتواند دیگران را نیز با خود همراه کند، آن هم با استدلال قویی ای مثل بی نظمی و بی عدالتی و بی انصافی، مثلاً اینکه تعدادی از متربیان نورچشمی هستند و دیگران مورد توجه نیستند و مسائلی مانند این... هر عقل سلیمی این استدلال را میپذیرد البته اگر واقعاً این ضعفها وجود داشته باشد... بزرگترین گروهها و حلقه های فرهنگی است، آفتی که اکثر مراکز فرهنگی به آن دچار هستند، مراکز و گروههایی که دچار چالش میشوند، ریزش دارند، حرکتشان بسیار کند است و نمیدانند مشکلاتشان چیست و از چه ناحیه ای ضربه میخورند باید اول نگاه به نظمشان بیاندازند... لازم است مجدداً عرض شود نگاهتان به مقوله نظم خیلی وسیع باشد، کوچکترین برنامه ها و رفتارها باید نظم داشته باشند، باید از یک قائده ی منطقی و دینی بهره مند باشند، باید پشت اش به استدلالات قوی و اصول اخلاقی و دینی گرم باشد، مستدل و مستحکم در مقابل هر هجمه و سؤال محکم بایستد و میدان را به تعارضات و شبهات و اخلالها ندهد... مثلاً اگر یک متربی راجع به یک رفتار یا برنامه سؤال کرد باید بتوانید با استدلال منطقی و عقلی جوابش را بدهید تا جایی که برنامه و رفتار شما را برگرفته از تعالیم دینی بیابد؛ هرچند این مسئله نیز آفتی دارد و آن شعاری بودن اقتباسها و استدلالهاست، یعنی نباید شعار دهیم که ما به دستورات دینی و اخلاقی عمل میکنیم بلکه باید در عمل آن را عرضه کنیم... ✍حجة الاسلام خاتمی خوانساری مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔻توقف وجود ندارد رهبر انقلاب: هیچ وقت نباید خسته بشویم. شنفتید آیه‌ی قرآن را «فاذا فرغت فانصب»(۱)؛ وقتی از کار فراغت پیدا کردی، یعنی کارت تمام شد، تازه قامت راست کن، یعنی شروع کن به کار بعدی؛ توقف وجود ندارد. «فاذا فرغت فانصب. و الی ربّک فارغب» ۱۳۹۱/۰۶/۲۸ 🔸(۱)قرآن کریم، سورۀ انشراح، آیه۷ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abe
با اینکه اخلاق خوبی داری ولی...!؟ یعنی امر به معروف و نهی از منکر. امر به معروف ونهی از منکر آداب و احکام خاص خودشو داره که برای شناخت آنها حتما باید به رساله رجوع کرد. اما نکاتی که در اینجا به اون اشاره میشه صرفا تجربیات شخصی بوده والبته  پشتوانه ی روایی و حدیثی هم دارند. در  امر به معروف شخص باید حتما خوش اخلاق باشه - حوصله به خرج بده و عجله نکنه - و بیشتر با عملش نشون بده که کار درست چیه. باید توجه کنیم که قرار نیست که همه ی حقایق رو به زبون بیاریم بلکه بهترین راه بیان حقیقت از طریق عمل است یعنی مثلا با اصرار و مداومت در نماز اول وقت خوندن درستی این کار رو متذکر بشیم. این نکته خیلی مهم را باید در نظر داشت که همه ی ما انسان ها داری یک فطرت مشترک هستیم. برخی خیلی ناشیانه همه چیز را به زبان میارن و فکر می کنن که همیشه باید با سر و صدا کردن حقیقت رو بیان کرد یا اینکه با عصبانی شدن و داد و فریاد و ... میشه  امر به معروف کرد که انصافا خیلی وقتها اینجور کارها نتیجه ی عکس هم داره و باعث دلسردی و دلزدگی دیگران نسبت به دین و دیندار میشه در امر به معروف  آدم باید خیلی صبور باشه و همیشه لبخند به صورت داشته باشه. و اما نهی از منکر در نهی از منکر این نکته خیلی مهمه که ما باید عمل زشت یک فرد را مورد نقد قرار بدهیم نه خود آن فرد. اگر قرار باشد که ما خود شخص را نقد کنیم این بی انصافی است که با دیدن یک عمل اونو کاملا مورد سرزنش قرار دهیم و نکات مثبت شخصیت او را نبینیم. همیشه برای نهی از منکر اول باید به فرد نکات مثبت شخصیتش را متذکر شد تا او تو را شخصی با انصاف بداند و صداقت تو را درک کند و به سایر حرفهای تو هم گوش بدهد وقتی تو انصاف داشته باشی اگر نقدی داشتی شخص براحتی می پذیره ولی اگر شخصیت طرف مقابل رو کاملا سیاه نشون دادی بدون شک او هم در برابر تو موضع می گیره و بعدش هم جدال و بحث بی فایده است. نکته ی دیگه اینه که تا جای ممکن نباید در میان جمع دیگری رو نصیحت کرد و این خیلی مهمه! چرا که این کار شخصیت فرد را خرد می کنه پس تا جای ممکن در جایی که کسی دیگر اونجا نیست به او بدی عملش را گوشزد کنیم البته این کار تاثیر کلام را هم بالا می بره بعد از اینکه حقیقت رو گفتید همه چیز رو فراموش کنید و همیشه رازدار باشید تا به شما و سخن شما اعتماد کنند.  البته اگر کسی از دوستان که به شما وابستگی داره وبه گناه کردن اصرار داره و احساس می کنید که فقط با قهر کردن یا اخم کردن میشه روی او تاثیر گذاشت و اونو از گناه دور کرد این کار هم در جای خود می تونه تاثیر بالایی داشته باشه ولی باز هم باید مواظب بود که افراطی عمل نکنیم. البته  اگر کسی که دیگه امیدی به تاثیرپذیری او ندارید و می دونید که قلب سیاه و اعتقادی خراب داره که می تونه خودتون رو هم منحرف کنه باید ازش دور شوید چرا که دوستی با این افراد واقعا بدبختی میاره! مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب مجموعه ۷ جلدی برنا جلد اول این نظام نامه تربیتی (کتابهای برنا) مربوط است به مبانی نظری و نقشه راه کلی و شش جلد بعدی هریک به بررسی مبانی، اصول، راهبردها و روشهای زیرنظام های اصلی این نظام تربیتی می‎پردازند. 🔹 جلد اول (مبانی نظری و نقشه راه کلی): مبانی، اصول، ویژگی‎های دانش‎آموز مستعد، ویژگی هایی انسان مطلوبی که قرار است در کانون ها تربیت کنیم و راهبردهای اصلی کار کانون ها در عرصه های مختلف در این جلد مورد بحث قرار گرفته است. 🔹 جلد دوم (مدیریت در مجموعه تربیتی) در این جلد ماهیت مدیریت در مجموعه های تربیتی روشن و مبانی و اصول مورد نیازِ مدیریت مجموعه ها و تشکلات تربیتی ارائه شده است. سپس با رعایت اختصار به تبیینِ راهبردها و وظایف مدیریت این مجموعه ها پرداخته شده و مهمترین آسیب‎ها و آفات مدیریت مجموعه های تربیتی مورد بررسی قرار گرفته است. مولف در پایان این کتاب به بیان روشها و راهکارهای مهم و اساسی تجربه شده در مجموعه‎های تربیتی موفق کشور پرداخته است. 🔹 جلد سوم (تربیت کادر و مربی) در این کتاب به طور مفصل به مبانی خاص مسئله تربیت کادر مجموعه های تربیتی و اصول خاص و راهبردهای اساسی آن پرداخته و پس از آن روشهای تربیت کادر در طی دو دوره عمومی و تخصصی تبیین شده است. نگاه مولف به تربیت کادر برای مجموعه های تربیتی، تربیت از دل متربیان همین مجموعه ها است. امری که کلید اصلی درون زایی، پویایی، توسعه و گسترش مجموعه‎های تربیتی است. در کنار ارائه روشها و برنامه ها سعی شده منابع مناسبی برای دوره های آموزش کادر ارائه شود. اهمیت فوق‎العاده مسئله تربیت کادر در مجموعه های تربیتی سبب شده که پرحجم ترین کتاب مجموعه برنا به نظام تربیت کادر اختصاص داده شود. 🔹 جلد چهارم (جذب و گزینش): در این جلد سعی شده است برپایه خصوصیات انسان مستعد که در جلد اول تبیین شده بود، طرحی جامع از روشهای جذب و گزینش مستعدین به مجموعه های تربیتی ارائه شود. با این هدف تجربیات مجموعه های کادر ساز و نخبه پرور کشور را بررسی شده است. 🔹 جلد پنجم (تعامل با خانواده): بستر تربیتی انسان حاصل برآیند تاثیرات مؤلفه های محیطی متعددی است. مهمترین این مولفه ها در جامعه دینی عبارتند از خانواده، مسجد، مدرسه و گروه همسالان. در این جلد سعی بر آن شده تا با شناخت بیشتر این اضلاع، نقش و جایگاه هریک و نسبت آنها با هم و نیز نکات مهم در تعامل مثبت تشکل های نخبه پرور با خانواده، مدرسه و مسجد به اختصار تبیین شود. 🔹 جلد ششم (معرفت و تهذیب): در این جلد از کتاب سعی شده تا با بهره گیری از کتب تربیتی و تجربیات عملی مجموعه های تربیتی موفق، روندی معقول و منطقی در امر معرفت افزایی و تهذیب ارائه شود و قالب های تربیتی مناسب به همراه توضیحات کاربردی و بسیار مفید در اختیار مربیان قرار گیرد. 🔹 جلد هفتم (آموزش و تعلیم) : بسیاری از مجموعه های تربیتی در کنار کار تربیتی به فعالیت علمی نیز می پردازند. در این جلد از کتاب مبانی، راهبردها، قالب ها، روش‎ها و سیر آموزشی مناسب برای کار علمی در مجموعه هایی که می خواهند به این سو حرکت کنند، تبیین شده است. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت حداکثری نباید با حداقلی صحبت کنیم. حداقلی صحبت کردن با جوانها این است که به او بگوییم: دو رکعت نماز خواندن یا حجاب داشتن مگر چقدر سخت است، خوب انجام بده دیگر! ما باید جوانان را با قله آشنا کنیم. چون جوان اساساً بلند همت است و به کم قانع نیست. گاهی اوقات پدر و مادرها و ، بچه‌ها را حداقلی بار می‌آورند. مثلاً می‌گویند: پسرم تو معتاد نشو، نماز هم بخوان، من دیگر چیزی از تو نمی‌خواهم! این بدترین شیوه تربیت است ... مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
اخلاق سازمانی 💢 در برخورد با موسسات، کانون‌ها، مراکز و مجوعه های فرهنگی، با کمی دقت اموری جالب توجه را می‌شود کشف نمود مثلا ⭕️ بیشترشان گمان می‌کنند: 🔸 ساختاری منحصر به فرد و شرایطی کاملا ویژه دارند. 🔹 ممتازند و بهترین عملکرد را نسبت به بقیه دارند. 🔸 نیازشان منحصر به خودشان است و کسی جز خودشان این را درک نمی‌کند. 🔹 و چندان به تعامل با دیگران احتیاج ندارند. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مربی باید مراقب باشد: 🦋 سرزنش کمش شاید اثرگذار باشد اما اگر زیاد شود رابطه را نابود می‌کند. امیرالمؤمنین عليه‌السلام: 💎 هرگاه سرزنش كردى، جايى [براى بازگشت] باقى بگذار! إذا عاتَبتَ فَاستَبقِ! 📚 غررالحكم حدیث۳۹۷۷ ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅پرورش راستگویی در گروه راستی یک امر طبیعی و فطری است و از نهاد انسان مایه میگیرد. در یک گروه تربیتی را نمیتوان نادیده گرفت یا آن را به زمان دیگری حواله داد. افرادی که در گروه به اعضاء علاقمند هستند و احساس مسولیت میکنند باید به مطالب زیر توجه نمایند: ۱. یکی از عوامل مهم پرورش انسان محیط خانواده است. در محیط خانواده است که فرد شکل میگیرد و از اخلاق پدر و مادر و سایر معاشرین تقلید مینماید.  راسل می نویسد: اگر بخواهید بچه ها دروغ گفتن را نیاموزند چاره ای نیست جز اینکه بزرگترها با نهایت دقت در برابر بچه‌ها راستی را پیشه کنند. ۲. فرد طبعا دروغگو نیست بلکه فطرت اولیه‌اش اقتضا دارد که راستگو باشد‌. دروغ گفتن او علت دارد اگر علل و عوامل شناخته و از آنها جلو گیری شود‌، طبعا راستگو خواهد شد‌. از این عوامل‌: ترس از مجازات و سرزنش و ...  ۳. اگر می‌دانید فردی از گروه کار خلافی را مرتکب شده و باید او را راهنمایی کنید مانند یک پلیس خشن و گستاخ او را بازجوئی و سؤال پیچ نکنید تا به جرم خویش اعتراف کند‌. ممکن است برای حفظ آبروی خویش حقیقت را کتمان نماید و دروغهایی بر زبان جاری سازد‌. ۴. هیچگاه اعضا را به چیزی تهدید نکنید که قصد انجام آن را ندارید‌، این هم به اعتبار شما لطمه میزند وهم باب دروغگویی را باز می‌کند . حالا چرا این را مجزا مطرح کردیم در حالی که مشخص است دروغگویی ما باب دروغگویی دیگران را هم باز می‌کند‌؟  دلیلش این است که تهدید دروغین یکی از روشهای غلط متداول است و در مجموعه‌های مختلف بکارگیری آن دیده شده است و این احتیاج به توجه ویژه دارد‌.  و البته فراموش نشود که این قضیه اغلب به ضعف در مدیریت باز می‌گردد‌. یعنی اگر برنامه و را بداند هیچگاه برای کنترل به این روشها متوسل نمی‌شود‌. ۵. سختگیری بیش از اندازه و توقعاتی بیش از مقدار توانایی و استعداد ممکن است فرد را به دروغگویی وادار کند‌. ۶. واقع بین نبودن در مقابل اشتباهات اعضاء و تغافل بعضا زمینه کذب در کلام و رفتار را پدید می‌آورد‌. ۷. اگر اتفاقا از عضوی دروغی صادر شد سعی کنید انگیزه دروغ او را پیدا کنید و درصدد علاج برآیید‌،‌ اما اصرار نکنید که با استنطاق و بازجوئی دروغ گفتنش را به اثبات برسانید و او را شرمنده و رسوا سازید‌. از اثبات دروغ گفتنش نه تنها نتیجه‌ای نمی‌گیرید بلکه او را بی باک‌تر و پر‌رو‌تر خواهید ساخت و این برخلاف اصول تربیتی اجتماعی است. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf