چند #وظیفه برای یک مسئول تشکل(گروه):
📌 با #اخلاق باشد :
یک وظیفه ی رهبر تشکل(یا مربی) ، این است که علاوه بر #الگو بودن در مسایل اخلاقی ، در وجود خود ، یک خود وجودی بیدار ایجاد کند تا نسبت به خود و رسیدگی نسبت به #اخلاق خود، در طول مدت مدیریت تشکل یا گروه ، به خود هشدار دهد. خلاصه تر می توان گفت که ، بایستی رفتار عملی خود را رسیدگی کند تا مبادا دچار #رذائل_اخلاقی گردد.
📌 خود را نسبت به سطح #معنویات اعضا تشکل یا گروه مسئول بداند. نباید اعضا گروه از نظر سطح #ایدئولوژی و #عقاید به حال خود رها شوند.
📌 نسبت به نوع رابطه خود با اعضا یا رابطه بین اعضا بی تفاوت نباشد. همیشه تنظیم کننده سیاست ها و جنس رابطه ها در مجموعه خود باشد و برای داشتن یک مجموعه #روابط_سالم در تشکل و مجموعه ، تمام تلاش خود را انجام دهد.
📌 #رفاقت_بازی را تعطیل یا کمرنگ کند:
از جمله آفت های موجود در گروه ها و تشکل های مذهبی ، انجام امور با ابزار رفاقت است . البته این ابزار شاید در ابتدای راه پاسخگو و حلال مشکلات باشد اما با ایجاد ساختار و ضوابط اجرایی در مجموعه ، بایستی کمرنگ تر شود .
رهبر گروه در صورت تکیه بر این ابزار بایستی منتظر #آفت های آن باشد ، از جمله بی انگیزه شده سایر اعضا ، ایجاد #اختلاف ساختاری در مجموعه ، فراموش شدن اهداف تشکل ، شخص محور شدن مجموعه ، طرفداری و #جناح_بازی و...
لذا اگر به ناچار یک رهبر گروه در آغاز راه از این ابزار استفاده می کند ، بایستی به تدریج با تعریف #ساختار و #ضوابط، از این ابزار کمتر استفاده نماید.
#تشکیلات
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
#مسول_فرهنگی
مربی محور، یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
بچه های تشکیلاتی
🔸آدمهای #بزرگ درباره ایدهها سخن میگویند!
🔸آدمهای متوسط درباره چیزها سخن میگویند!
🔸آدمهای کوچک پشت سر دیگران سخن میگویند!
🔹آدمهای #بزرگ درد دیگران را دارند!
🔹آدمهای متوسط درد خودشان را دارند!
🔹آدمهای کوچک بیدردند!
🔸آدمهای #بزرگ عظمت دیگران را میبینند!
🔸آدمهای متوسط به دنبال عظمت خود هستند!
🔸آدمهای کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران میبینند!
✅ بچه تشکیلاتی ها ، آدم های بزرگی هستند...
#اخلاق_تشکیلاتی
#تشکیلاتی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
Aeine-07.pdf
2.69M
معرفی کتب تشکیلاتی استاد محمدمهدی نجاتی
#معرفی_کتاب
#تشکیلاتی
مربی محور،یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
تـــ مثل تجربھ
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔺تجربه اول🔺
🔹عنوان تجربه: جـــدول محاسبه نفس🔹
🔸شـــــرح تجــــربه🔸
✍در این تجربه ، جـدولے تهیه می شود که شامل سه بخش" مشارطه" ، " مراقبه" ، و " محاسبه" ویژگی گـروه سنی راهنمایی، دبیرستان و بالاتر از آن است. .مطابق دستورالعمل اجــرایی این جـدول ، مخاطب ابتدای هر روز با خود شرط می کند تا در انجام اعمال نیک و ترک بدیها تلاش نماید و در طول روز نیز به مراقبت از این مشارطه خویش می پردازد. در خاتمه و در مرحله پایانی، شب ها قبل از خواب ، مخاطب جدول " حاسبوا قبل ان تحاسبوا " به حسابرسی از نفس خود می پردازد و امتیازات مثبت و منفی گفتار و کردار خود را در طول روز،با دقت محاسبه و تعیین می کند.
🔹-هدف از اجــراے تجربه:🔹
عادت به حسابرسی از نَفس ،تمرین انجام اعمال نیک و ترک اعمال زشت به صورت تدریجے
🔹نڪتــه مرتبط تڪمیلے🔹
رسول گرامی اسلام (ص) در ضرورت محاسبه نفس می فرماید:‹‹حاسبــوا انفسڪم قبل ان تحاسبوا›› یعنی : پیش از آنکه به حسابتان برسند،خـود را ارزیابی کنید.
امام صادق (ع) نیز خطاب به پسر جندب می فرمایند:
ای پسر جندب ! برهر مسلمانی که ما را می شناسد لازم است که در شب و روز عملش را بر خود عرضـه کند و حسابگر خویش باشد، پس اگر عمل خوبی یافت بر آن بیفزاید و اگر عمل بدی یافت از آن استغفار نماید تا در رستاخیز خـوار نگردد.
هم چنین امام موسی کاظم(ع) به هشام بن حکم در این باره فرموده اند: ‹‹لیس منا من لم یحاسب نفسه فی ڪل یوم››
از [خاصــان ] ما نیست کسی که روزانه به حساب خـود رسیدگی نکند.
منبع:کتاب "ت مثل تجربه" محمدمهدی نجاتی
#تجربه
مربےمحور،مسجدمدار
@morabi_masjed
🔶دفترچه خاطرات آقای مربی
💠صفحه اول💠
⭕️استادم می گفت هیچ وقت فراموش نکن هدف ، رسیدن به خداست، کار فرهنگی فقط وسیله است.
یه وقت هدف رو گم نکنی...
خلوت ، زیارت عاشورا ، قرآن ، نماز اول وقت ، نماز شب فراموشت نشه!
ادامه دارد...
#مربی
#دفترچه_خاطرات
#خاطرات_آقای_مربی
مربی محور؛یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب:
منابع تربیت کاربردی
محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روانشناسی تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و #مربیان محسوب میشود و مخاطبان میتوانند با مطالعه آن با روانشناسی و شاخههای آن، یادگیری و سطوح آن، فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.
چکیده:
کتاب روشهای تربیت اخلاقی،کاربردی مجموعهای است مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین (ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسانها از گمراهی و ضلالت مؤثّر است.
مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیتپذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه میشود، شخصیتش شکل میگیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلیالله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبهای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان میداند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد میشود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقیای که اسلام برای انسانها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد.
در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایههای اخلاق میپردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روشهای سازنده اخلاق، روشهای بازسازی اخلاق، روشهای تثبیت اخلاق، روشهای کمکی در اخلاق، روشهای جهتدهنده اخلاق و روشهای بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار میدهد.
تألیف : دکتر غلامعلی افروز
انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان
#معرفی_کتاب
#تربیتی
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه #تربیت است.
با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در #عمل مربی دیگران باشد.
این نقش به ویژه در افرادی از قبیل #مربی، #معلم ، #والدین و #روحانی بسیار حساس تر می باشد و متربی، مربی خود را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند.
حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه.
بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :
« لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » یعنی
« به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست »
و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و....
البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
#مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
#شنبه_های_تربیتی
#الگو
#تربیت
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed