ت مثل تجربه
یکصد تجربه موفق فعالان فرهنگی مساجد
🔰 تجربه نوزدهم
🔹عنـوان تجــــربہ🔹از تو می خواهم خدا
🔶🔸 شــــرح تجــــربہ
✍ این روش برای برقراری انس و الفت ڪودڪان و نوجوانان با "دعا و نیایش"، بسیار اثر گذار و مفید است. در این روش، مربی از اعضای گروه می خواهد نیایش های نا تمامی را ڪه هر ڪدام موضوع شروع یڪ جلسه حلقه تربیتی است ڪامل ڪنند و در ابتدای جلسات آینده برای جمع بخوانند، بعنوان مثال، مربی از متربیان می خواهد نیایش های ناتمام زیر را حداڪثر تا پنج خط تڪمیل ڪرده و در گروه مطرح نمایند.
🔹ای دانای مهربان ،علم من اندڪ و نادانسته هایم بسیار است....
🔸 خداوندا، ای نگارگر منظره های چشم نواز.......
🔹 ای نیرومند مهربان ڪه به من سلامتی بخشیدی.......
🔸 ای ڪہ نامت شفای هر دردی است..
🔹 خداوندا،جز تو بہ ڪسی امید ندارم و جـز تو....
برای انجام این تجربه می توان از اعضای گروه خواست دستهایشان را بہ سوی آسمان بالا ببرند و بعد از بیان هر بند از نیایش دوستشان با صدای بلند آمین بگویند. البته شڪل ساده انجام این تجربہ ،واگذاری دعای پایان جلسات بہ اعضای حلقہ تربیتی است ڪہ توسط همہ متربیان صورت می پذیرد.
🔷🔹 هدف از اجـــراے تجربہ
آشنا ڪردن ڪودڪان و نوجوانان با گفتگو با خدا و ذڪر و نیایش و دعا
🔶🔸 نڪتـــہ مرتبط تڪمیلے
✍ دعا، عاطفی ترین، شخصی ترین، ساده ترین و نزدیڪ ترین راه ارتباط انسان با خدای مهربان است.
ڪودڪان و نوجوانان معمولا˝ معانی دعاها را نمی فهمند،پس بهتر است تلاش ڪنیم تا دعاڪردن و لذت بردن از دعاها را بہ زبان ساده و روان و در همان دوران ڪودڪی و نوجوانی بہ فرزندانمان بیاموزیم. البتہ برای انجام هرچه بهتر این تجربہ لازم است ڪہ مربی از قبل مفهوم دعا و نیایش و مواردی را ڪہ می توان در رابطہ با آن دعا ڪرد بہ اعضای حلقہ بیاموزد.
علاوه بر این استفاده از تشویق های قرآنی و معنوی،برای بهترین دعاها و حلقہ نیایش ها و ساده گرفتن بہ افراد، بہ شڪلی ڪہ بتوانند بہ راحتی حرف دلشان را با خدا بزنند جزء رموز موفقیت این تجربہ ارزشمند است پس در این تجربہ حتما˝ باید بہ اعضای گروه یادآور شد ڪہ برای شرڪت فعال در نیایش و دعاهای دستہ جمعی گروه، می توانند بی هیچ تعارف و تڪلفی با خدا سخن بگویند بہ قول شاعر:
🌀هیچ آدابی و ترتیبی مجوی هرچه می خواهد دل تنگت بگوی🌀
از دیگر عناوین این قبیل تجربیات عبارتند از:"امن یجیب گویان"، "ای پناه بی پناهان"، "از تو یاری می طلبم"، "بی تڪلف با خدا"، "حرف هایم را می شنوی"، ویا " گفتگوهای منتشر نشده با خدا"، و امثال آن.
📚 "ت مثل تجـــربہ" محمدمهدے نجاتے
#تجربه
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
محتوای ویژه دهه فجر و #چهل_سالگی_انقلاب:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3711
برای دهه فجر چه کنیم؟!
حتما شما هم #دغدغه ی آن را دارید که دهه فجر را چگونه در مسجد و یا مجموعه خود برگزار کنید.
وارد جزئیات نمیشوم و فقط چند نکته را یادآور میشوم:
از موارد مهم غافل نشوید ، خود را جای تک تک افراد بگذارید ، از #نوجوانی که شاید برای اولین بار جذب این جشن ملی شده یا شاید #پیرمرد کهنه سالی که خود هم در جریان انقلاب بوده است ، برنامه ی خود را طوری بریزید که با بقیه برنامه ها متفاوت باشد ، یعنی به گروه سرود ، پخش چند کلیپ و در نهایت پذیرایی بسنده نکنید.
برنامه باید جذاب و گیرا باشد ، برنامه باید بسیار عالی و مختصر برگزار شود ، برنامه باید دارای ظرافت های خاص خودش باشد، برنامه باید به #اصل_انقلاب بپردازد نه به فرع....
با گذاشتن تمام این آیتم ها به یک برنامه کامل و جامع میرسید . شما برای نشان دادن یک کار بزرگ آن را در آن وهله مقایسه میکنید با قدرت حریف ، و همین قدرت کار شما رو نشان میدهد.
شما باید از سختی های انقلاب بگویید ، از قدرت ساواک و رژیم آن زمان بگویید ، از انحرافات اجتماعی و اختلاف طبقاتی که در آن زمان اتفاق افتاد بگویید.
شما باید از شهدای برجسته انقلاب بگویید و مهم تر از آن باید بگویید که انقلاب اسلامی در دل خود نیروهایی #تربیت کرد که در طول هشت سال دفاع مقدس با سن کمی که داشتن جزء فرماندهان جنگ بودند.
حتما انقلاب اسلامی را متصل کنید به امام خمینی (ره) و شهدای دفاع مقدس را متصل کنید به انقلاب اسلامی .
👈 یادتان باشد اول #مخاطب_شناسی کنید ، دوم #موقعیت_شناسی و سوم خود را برای اجرا آماده کنید.
از برنامه های کلیشه ای که هر سال در حال انجام است خودداری کنید ، همان برنامه هایی که دیگر صدا و سیما هم دچارش شده است.
برای جشن پرشکوه انقلاب اسلامی ، فلان خواننده را دعوت میکنند ، و به جای روشنگری و ثمرات انقلاب ، دلقک دعوت کرده و برای مردم لطیفه های سخیف میگوید.
نگذارید انقلاب اسلامی فراموش شود.
نگذارید این جشن ملی ، به همین سادگی تمام بشود.
نگذارید امام خمینی (ره) فراموش شود که اگر این شود سیلی محکمی خواهیم خورد...
✍مصطفی کریمی
#دهه_فجر
#انقلاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
خود تربیتی
تصمیم بزرگ
گاهی باید یه تصمیم بزرگ در زمان کمی بگیریم.
مثلا: مشغول برنامه یادواره شهداییم یا هر برنامه دیگه ای
وسط ماجرا یه اتفاقی میفته مثلا سخنران نمیاد دکور میریزه بهم.
یا مثلا وسط اردویی دندون یکی از بچه ها میشکنه، اتوبوس خراب میشه و...
نسخه:
تو همون لحظه کمی صبر کنید مثلا یک دقیقه با کسی صحبت نکنید نشنوید وهیچ کاری نکنید فقط آروم باشید تا وعده خدا محقق بشه.
دوکار میکنه:
۱. وکان حقا علینا نصر المومنین
۲. هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین.
البته باید این ملکه ذهنت بشه که تو اون شرایط سخت اینا یادت بیاد.
بعد، منطقی ترین کاری که به ذهنت میاد رو انجام بده
ما بهش میگیم حجت فرهنگی، البته گاهی هم منطق عقلی نیست منطقش دله.
مثال:.توسلی شهید برونسی کرد.به حضرت زهرا(س) واز یک میدون پیشرفته مین عبور کرد. شرحش رو خودتون سرچ کنید و بخونید.
#تجربه_های_من
#تجربه_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5877280131709403140.pdf
212.7K
کاوشی در #اعتیاد نوجوانان
بلوغ و مصرف مواد مخدر
✍حجة الاسلام ابراهیم اخوی
#آسیب_شناسی
#نوجوانان
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5980892859060977749.pdf
327.6K
منابع مفید درباره جوان و نوجوان
#معرفی_کتاب
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
مدیریت فرهنگی
تصمیم گیری در شرایط بحرانی
شرایط بحرانی یعنی یک حالت غیر عادی و غیر طبیعی ، یعنی یک اتفاق ناگهانی.
در شرایط بحرانی باید برنامه ریزی فکری کرد یعنی در همان لحظه به عقل و منطق رجوع کنیم و احساسات را کنار بگذاریم.
الف ) کارهایی را که در شرایط بحرانی نباید انجام داد :
۱- خونسردی بیش از حد، که باعث می شود نیرو احساس وظیفه برای حمایت نکند.
۲ - هیجان بیش از حد که باعث وحشت زدگی و بحرانی تر شدن وضعیت شود.
۳- یکسان بودن رفتار مدیر در شرایط عادی و بحرانی
این رفتار برای مدبر ضعف است ، چون اگر کار خوب پیش رود باید مدیر خوشحال شود و آن را نشان دهد و اگر کار خوب پیش نمی رود باید به نیرو گفته شود تا به خودش آید. پس باید بحران را در جای خودش نشان داد.
بحران ها را در مرحله اول خودتان حل کنید و اگر نتوانستید به رده های بعدی انتقال دهید.
ب ) کارهایی را که در شرایط بحرانی باید انجام داد :
۱- آرامش خود را حفظ کردن ، یعنی بحران موجب تضعیف منطق و عقلانیت ما در تصمیم گیری نشود . آرامش یعنی وضعیت روحی که احساسات بر آن حاکم نباشد بلکه عقلانیت بر آن حاکم باشد
۲- مدیر باید بداند در شرایط بحرانی باید ریسک کرد ( خطر پذیری )
یعنی در شرایط بحرانی نباید فکر کند کارش نتیجه می دهد یا نه . بلکه باید ریسک کند و به آن عمل کند
٣- نکته مهم : همواره به خاطر داشته باشید اگر در محیطی یا مطلبی قابلیت بحران باشد آن بحران اتفاق خواهد افتاد . یعنی مدیر باید آن مطلب را اتفاق افتاده فرض کند ، پس باید برای این اتفاق از قبل برنامه داشته باشد
💭چگونه تصمیم بگیریم ؟
١- به سرانجام تصمیم بیندیشیم ، یعنی فکر کنیم وقتی تصمیم گرفته شد چه نتیجه ای می گیریم و به چه عاقبتی می رسیم
۲- برای بار آخر تجربه ها را مرور کرده ، به بحث بگذارید
۳ - با توجه به آنچه که راجع به تصمیم گفتیم مجددا باید تجربه ها را مرور کنیم ، وقتی به نتیجه رسیدیم قاطعانه تصمیم بگیریم.
#مدیریت_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5789888057020776787.pdf
922K
کتاب اصول مدیریت و تربیت فرهنگی
ویژه سرگروه ها
#مدیریت_فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
ضد تشکیلات
قسمت دوم
راهبردهای ضدّتشکیلات
۳. یکی از شیوه های خواباندن فعالیّت های خود جوش تشکیلاتی پولی کردن فعالیّت های تشکیلاتی می باشد.
مقام معظم رهبری به وفور اشاره کرده اند که من هیج امیدی به فعالیّت های دولتی ندارم و هر چه هست در فعالیت های خود جوش است. ویژگی تشکیلاتهای خود جوش اینست که براساس اخلاص کار میکنند و نتیجه کار خود را در تاثیری که بر جامعه می گذارد می بینند. رقابتش با دیگران بر سر اینست که کار وی تاثیر بیشتری روی جامعه نسبت به کار دیگران بگذارد. پس از مدّتی کارکردن این در وجود وی نهادی( نهادینه:اصطلاح اشتباه) می شود.
اگر بیاییم و نتیجه کار آنها را در قالب پول یا درجه و … به آنها بدهیم دیگر فرد به تاثیر فعالیّت خود در جامعه نگاه نمی کند بلکه آنچه برایش مهم است و آنرا بازده کار خود می بیند فیش حقوقی اش هست.
رقابتش با دیگران بر سر رقم فیش حقوقی اش هست. پس از مدّتی پول برایش نهادی میشود. این در کنار حرص و طمع به پول بیشتر سبب می شود که عملکرد و بازده کاری برای وی مهم نباشد، پس از مدّتی تشکیلاتی که تا دیروز دنبال تاثیر بر جامعه بود و دغدغه اعضا این بود امروز به دنبال پول بیشتر است.
بی مربوط نیست که ۸۰% بودجه دولتی صرف بروکراسی(کاغذبازی، سیکل اداری، نیروی انسانی، تجهیزات و…) می شود و فقط ۲۰% صرف خدمت
نمونه چنین سازمانهایی را می توان در مقایسه وضعیت فعلی و وضعیت اول انقلاب نهادهای انقلابی دید. رقابت را از خدمت و شهادت به پول، ترفیع و…تبدیل کردیم.
۴. مقام معظّم رهبری: هر چه را مردمی کردیم پیروز شدیم و هرچه را مردمی نکردیم شکست خوردیم.
برای انهدام یک تشکیلات و نفراتش، یکی از راهها دولتی کردن،رسمی کردن روابط بین اعضاء مبتنی بر بروکراسی و کم کردن روابط شخصی بین اعضاء می باشد.
از جمله شاخه های این بحث می توان به جریان دولتی کردن مساجد و تأسیس هیأت امناء در مساجد در زمان دولت اصلاحات اشاره کرد که کارهای فرهنگی درون مساجد را با اختلال روبرو کرد، اشاره کرد.
به معنایی دیگر کار فرهنگی خارج از چارچوب نظر هیأت امناء غیر منطقی قلمداد می گردد. در موارد بسیاری شاهد این بوده ایم که هیأت امنا حاضرند هیچ فعالیّت فرهنگی در مسجد صورت نگیرد ولی یک نفر جوان دست به کار فرهنگی نزند. هر چه و هرکه را خواستیم نابود کنیم دولتی می کنیم.
قسمت اول:
https://eitaa.com/morabi_masjed/3848
#ضد_تشکیلات
#آسیب_شناسی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
Din-Tashkilati-6-Bozorgan-Tashkilat-.pdf
1.48M
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی
#جزوه دین تشکیلاتی۶
سلسله جزوات «دین تشکیلاتی» با موضوع اندیشه های تشکیلاتی بزرگانی چون: امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله العالی)، امام موسی صدر، شهید بهشتی و….
«دین تشکیلاتی۶» با عنوان «در محضر بزرگان تشکیلات» به خلاصه ای از اندیشه های تشکیلاتی امام خمینی (ره)، امام خامنه ای (مدظله) و شهید بهشتی (ره) پرداخته است.
جزوه اول:
eitaa.com/morabi_masjed/3453
جزوه دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/3539
جزوه سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/3607
جزوه چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/3683
جزوه پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/3850
#دین_تشکیلاتی
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هدایت شده از پیوست؛ اخبار انتخابات
4_5965055665373185341.pdf
1.99M
جزوه مقدماتی راهنمای تشکیل گروه سرود
PDF
فهرست:
➕مقدمه (چرا سرود؟)
➕سرود چیست؟
➕سرود از لحاظ قالب و فرم
➕ساختار سرود
➕صدای انسان چیست؟
➕مراحل تولید صدا
➕انواع همخوانی ها
➕مراحل تشکیل گروه سرود:
۱. رهبر گروه
۲. انتخاب اعضا و تکخوان
۳. مکان تمرین
۴. امکانات مورد نیاز
۵. زمان و زمان بندی تمرین
۶. انتخاب سرود
۷. اجرای نمایشی
۸ نکات مهم
➕مراحل تمرین سرود
➕۲۰ نکته برای تمرین سرود
➕نکات مهم برای اجرا
➕ده فرمان برای اجرای سرود
➕خلاصه کوتاهی از مبانی تئوری موسیقی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abea
چگونه متربیان را به شنیدن مباحث دینی ترغیب کنیم؟
یکی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است".
اگر شما به عنوان یک #مربی_تربیتی با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید:
🔹اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد.
🔹دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی.
در مرحله بستر سازی مربی باید از قبل و طبق طرحی مدون به آماده سازی مخاطب برای پذیرش آموزه های دینی بپردازد در این مرحله آشنا سازی متربیان با مفاهیم دینی و ضرورت فراگیری آن بسیار حایز اهمیت است.
پس از آن نوبت به آموزش می رسد که این مرحله را می توان معادل" تبیین دین" دانست.
در این مرحله، مربی سعی می کند به تغییر نگرش افراد بپردازد و به اصطلاح ایمان را در جان و دل آنان وارد نماید.
و درنهایت در این دسته بندی آموزشی، مرحله سوم فرآیند تربیت دینی در افراد، عمل کردن به آموزه های دینی یا همان سلوک رفتاری است. بنابراین اگر مربی، قبل از بسترسازی مناسب (در مرحله اول) به آموزش بپردازد و بدون آموزش (مرحله دوم) انتظار عمل کردن را از مخاطب داشته باشد راه به بیراهه رفته است.
🔹وسوم آنکه اگر می خواهید اعضای گروه را برای شنیدن مباحث دینی و اخلاقی ترغیب نمایید لازم است با هدف رغبت انگیزی در مخاطبان، نکات و توصیه های ذیل را در طرح مسائل این چنین به کار ببندید:
🔸شروع بحث با طرح یک سؤال باشد، به گونه ای که مخاطب را به تأمل وادار کند و اهمیت موضوع برایش آشکار شود.
🔸طرح موضوع به شیوه ای جذاب و تازه با بکارگیری ابزارهای هنری یا وسائل کمک آموزشی نوین همچون پاورپوینت و امثال آن، صورت پذیرد.
🔸اعلام دقیق مدت زمان جلسه و تقسیم آن به دو بخش گفتگوی طرفینی و جمع بندی نهایی توسط مربی
🔸تأیید، تشویق و هدایت مباحث اعضای گروه به سمت و سویی که احساس رضایت مندی در جمع حاصل شود.
🔸استفاده از نکات علمی، به روز و جدید در جمع بندی نهایی توسط مربی و یا در خلال صحبت های اعضاء به گونه ای که مخاطب را تشنه شنیدن حرف های پایانی شما نماید.
معنای این سخن آن است که اگر بر فرض کسی ادعا کند همه این حرف ها را نشنیده است هنوز در مرحله اول متوقف مانده و لازم است در ادامه به فهم، باور و عمل در این باره دست یابد.
#اصول_کار_تربیتی
#مهارتهای_سرگروه
#شنبه_های_تربیتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینے
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
3dd0631c0b5ee3c25fee9b746c42c1fae75972da.pdf
1.18M
روشهای تربیتی
🔸فرق اصل و روش
🔹فرق روش و شیوه
🔸دسته بندی روش ها
#روشهای_تربیتی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت به سبک حضرت زهرا.pdf
52.2K
تربیت به سبک حضرت زهرا(س)
۸درس از حضرت زهرا سلام الله علیها در تربیت فرزند
#تربیت
#روشهای_تربیت
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
شرح یک مسئله مهم در کار فرهنگی
👈 منوط دانستن کار به پول و امکانات
🔺شرح مسئله:
به گمان بعضی از افراد، بدون پول و امکانات جریان فرهنگی حتماً محتوم به شکست خواهد بود و کار کردن با دست خالی و بدون حمایت مسئولان حتی در مخیله ی این افراد نیز نمی گنجد.
🔺پاسخ :
اولاً در این خصوص تجربه ثابت کرده است که در مساجد و مجموعه های مدل و موفق کشور، هیچ وقت پول و امکانات حرف اول را نزده است بلکه در این مجموعه ها، پیشرفت کلی جریان کار، بیش از همه، مرهون ایثار، مجاهدت و دلسوزی جوانان پرشور، مومن و انقلابی بوده است.
ثانیا برای انجام این کار مهم، ما نیز معتقدیم که در مقابل بودجه های کنگره آمریکا در مقابله با اسلام، نباید به صورت قطره چکانی و کمیته امدادی از فعالیت های فرهنگی_تربیتی جامعه حمایت کرد اما فرض را بر این بگذارید که یک سال بودجه های فرهنگی کشور قطع شود آیا در این صورت، شما حاضرید مجموعه خود را تعطیل کنید و کار فرهنگی نکنید؟
البته حقیقت امر آن است که مسئله بودجه، برای انجام کار فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است، تسهیل کننده و تسریع کننده امور است اما اگر پول نبود که نباید کار را متوقف کنیم.
بلکه مهم در این خصوص این است که ما بتوانیم با این کار باری از دوش نظام برداریم آن هم به صورت #خود_جوش و خودکفا، نه آنکه خدای نکرده، باری بر روی دوش نظام باشیم.
بنابراین هنر مربیان و فعالان فرهنگی و تربیتی در مجموعه های مختلف آن است که بتوانند در مدت زمانی کوتاه، مجموعه را به لحاظ نیازهای مادی خودکفاء نماید، تا حدودی به استقلال برساند و بتواند صرف نظر از کمک ها و حمایت های برون تشکلی قادر به ادامه حیات فرهنگی و تربیتی مؤثر و مفید در تشکل متبوعش باشد.
#اصول_کار_تربیتی
#فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیتی دینی
http://sapp.ir/morabi_masjed
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abesf