هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ت مثل تجربه
یڪصد تجربه موفق فعالان فرهنگے مساجد
🔺تجربه پنجم🔺
🔹عنوان تجـربه: اعطای گواهینامه نمــاز
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍یکی از دبیران پرورشی با انگیزه و مجاهد فرهنگی این مـرز و بوم می گفت: در حیاط مدرسه چادری با داربست بنا مردم وسه روز در هفته، روزی دو ساعت در آن مکان به دانش آموزان صحیح خوانی نماز را آموزش می دادم.
این مربی تربیتی در ادامه تصمیم می گیرد برای بچه هایی که نناز تقریبا کاملی بجا می آورند گواهینامه نماز صادر نماید لذا بر سر در چادر موجود تابلویی بزرگ نصب می کند بدین مضمــــون" محل صدور گواهینامه نماز"
البته ،در این تجربه ،مربی کسی را مردود نمیکند بلکه به افراد فرصت تمرین بیشتر داده و زمان آزمون بعدی آنها را در فرمهایی شکیل و زیبا به آنها ارائه می کند. هم چنین برای ترغیب دانش آموزان به دریافت " گواهینامه نماز" علاوه بر هنجار سازی در مراسم صبحگاه ،می توان امتیازاتی از قبیل شرکت در اردوهای فصولی،مسابقات ورزشی و جنگ های شادی و فرهنگی را فقط به افراد دارای گواهینامه اختصاص داد.این تجربه را می توان هم چنین "دریافت گذرنامه بهشت"، " کارت ورود به آسمان"،" باقدسیان"،"معراج مؤمن"و یا طرح"اول مایحاسب به العبد" نامید.
🔹هدف از اجراے تجربه🔹
فراگیری صحیح خوانی نماز، هنجارسازی پیرامون اداء کامل فریضه صلاة در دوران نوجــوانی
🔸نڪته مرتبط تڪمیلے🔸
✍نماز یک نوع تمرین وظیفه شناسی است. کسی که به نمازهای روزانه پایبند باشد لااقل خود را به انجام یک وظیفه مقید کرده و عادت داده و همین عادت مانعی در برابر بی بند وباری و سهل انگاری او نسبت به انجام وظایف دیگر و نیز عامل پیشرفت او در زندگی است. قرآن کریم می فرماید: ‹‹استعینوا بالصبر والصلوة›› یعنی در راه زندگی از شکیبایی و نماز کمک بگیرید.
بنی ثقیف یکی از قبایل بزرگ اسلان در سال هشتم هجرت، اعلام آمادگی کرد که به اسلام ایمان آورد ولی از خواندن نماز معاف باشد حضرت رسول(ص) فرمودند:‹‹... و اما الصلوة فانه لا خیر فی دین لا صلاة فیه›› یعنی ‹‹.اما در مورد نماز ،مسلمان شدنی که با نماز خواندن همراه نباشد ارزشی ندارد..››
چه بسا افرادی هستند که علی رغم این همه اهمیت نماز و تأکید اسلام به اداء کامل این فریضه، متأسفانه تا سنین پنجاه، و شصت سالگی و بعضا تا پایان عمر هم ، نمازشان را اشتباه یا ناقص به جا می آورند وچه زیباست این تجربیات را در همان اوان کودکی و نوجوانی به طور صحیح و کامل بیاموزیم زیرا که به تعبیر معروف" الدرس فی الصغر کا النقش فی الحجر" است و توگویی با انجام این تجربه این نقش را در سن کودکی بر سنگ حک میکنیم که ماندگار بماند.
📚 "ت مثل تجـربه" محمد مهدے نجاتی
#تجربه
مربے محــور
یڪ تجربہ متفاوٺ فرهنگے
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374545.pdf
491.2K
جزوه ارزشمند"کلیات برنامه های تابستانه"
#تابستان
مربی محور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
﷽
با توجه به درخواست و نیاز کاربران محترم کانال تخصصی #ســـــرود به عنوان ضمیمه اول کانال مربی محور راه اندازی شد:
کانال تخصصی ســـــرود
انتشار آهنگ باکلام، بی کلام و متن سرودهای دانش آموزی
آموزش تشکیل گروه سرود
همیار مربیان و معلمان پرورشی
تا آسمان راهی نیست...
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671294.pdf
552.2K
درسنامه سوم:نعمت
نعمتهای خداوند
سطح۱(۹تا۱۱سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671333.pdf
576.3K
درسنامه سوم: میدان مبارزه
موانع وسختيهای بندگی خدا
سطح۲(۱۲تا۱۵سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671344.pdf
542.9K
درسنامه سوم:پیامدهای یک اشتباه
اشتباهات کوچک،پیامدهای بزرگ
سطح۳(۱۶تا۱۸ سال)
#درسنامه
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
مخالفت با عرف
بعضی ها تربیت را در مخالفت با عرف و متمایز شدن با جامعه در همه شئون می دانند.
🔎گاه با وضع قوانین سخت، ساز مخالف می زنند
🔍و گاه با اظهار مخالفت های پر هزینه.
به نظر می رسد آنچه مربی آگاه باید با آن مخالفت کند عبارت است از
⏸ معصیت و ترک طاعت خدا و مخافت با سنت آل الله ⏸
خود این کار بسیار ظریف و گاه طاقت فرساست و دیگر جای مخالفتی با عرف باقی نمی گذارد.
به خصوص آن عرفی که بتوان از آن از لحاظ تربیتی هم بهره برد.
🏳 مثلا مقابله با دورهم نشینی شب یلدا اگر ارتکاب گناهی ندارد؛ چه ضرورتی دارد؟
اگر این رسم عرفی مقبول است چرا باید با آن مقابله کرد؟
🏳 و یا چرا باید قوانین دشواری وضع کنیم که هیچ محیط تربیتی آن را وضع نکرده؟
🚫 خود را با مخالفت با عرف، روبروی متربیانتان قرار ندهید.
#شنبه_های_تربیتی
#هشدار_تربیتی
مربی محور
نونگاهی اصیل به تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_764795416125374469.zip
850.2K
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
تطابق قول و فعل مربی
یک مربی باید تا انجا که می تواند خود عامل به احکام و دستورات دین باشد تا مربی هم اینگونه تربیت شود. مثالی است معروف که می گویند :
🔸 اگر مربی مکروهی انجام دهد متربی دچار گناه می شود 🔸
لذا بهتر است که مربی خود عامل باشد به احکام الله .
گناه به طور کلی اثر تخریبی عجیبی برشخصیت انسان دارد . بویژه برای مربی و معلم ، گاهی ممکن است یک گناه دستاورد تربیتی یک عمر انسان را هدر دهد .
شهید ثانی (ره) دوری از گناه را سبب تقویت حافظه می داند . با توجه به همین نقش حساس گناه در مورد عالم است که امام صادق(ع) می فرماید : یغفر للجاهل سبعون دنبا قبل ان یغفر للعالم ذنب واحد . .
جزوه تعلیم و تربیت رضا محمدی
#مهارتهای_مربی
مربی محور؛
نونگاهی اصیل به تربیتی دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟
بخش هفتم(از۱۳)
➕تحقیق و بررسی
برای برنامه ریزی در کار فرهنگی باید تحقیق کرد و دانست که آن کار تا به حال انجام شده است یا نه و اگر انجام شده، تا چه مرحله ای پیشرفته است.
آنگاه میتوان متناسب با آن فعالیت برنامه ریزی کرد.
🔺برای نمونه، کاری که امسال میخواهد آغاز شود، پنج سال پیش در جایی دیگر شروع نشده باشد.
کسی که بخواهد تجربه های قبل را دوباره تجربه کند پشیمان میشود.
برای کار فرهنگی باید جست وجو و بررسی کرد.
وقتی میگوییم باید برای کار فرهنگی شش ماه زحمت بکشیم و تلاش کنیم، کار را ادامه نمیدهند، یا اگر بخواهیم دوره ای آموزشی هم بگذاریم، استقبال نمیکنند و میگویند سخت نگیرید.
امروزه برای هر حرفه باید دوره دید و مدرک گرفت؛ در غیر این صورت اجازه ی انجام دادن آن کار را نخواهیم داشت پس؛ برای اینکه کار پخته و کامل انجام شود، باید اطلاعات جمع کرد؛ حتی اگر با صرف هزینه باشد.
〰〰〰〰〰〰〰〰
::قسمتهای قبلی این مبحث::
بخش اول:
eitaa.com/morabi_masjed/71
بخش دوم:
eitaa.com/morabi_masjed/162
بخش سوم:
eitaa.com/morabi_masjed/291
بخش چهارم:
eitaa.com/morabi_masjed/454
بخش پنجم:
eitaa.com/morabi_masjed/585
بخش ششم:
eitaa.com/morabi_masjed/779
#کار_فرهنگی_مطلوب
#فرهنگی
مربـــی محـــور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
مثل نیلوفر
در بسیاری از نظراتی که دوستان منت گذاشتند و برای ما ارسال کرده اند،نقطه مشترکی هست.
نقطه مشترک بسیاری از دوستان، #زبان_گله بود که همگی از وضع موجود مساجد و مجموعه های فرهنگی و تربیتی، زبان به گلایه و شِکوِه گشوده بودند...
از نبود امکانات
از همراه نبودن مسولان
از درک نشدن و ...
اما باید گفت:
یک بچه حزب اللهی؛ یک فعال و #دلسوز فرهنگی و یک جوان مومن انقلابی باید مانند گل #نیلوفر باشد!
چرا !؟
گل نیلوفر در مرداب می روید تا همه بدانند در #سختیها باید #زیباترینها را آفرید...
نیلوفر کمال زیبایی نیز به شمار می آید...
نیلوفر نماد انسان فوق العاده با اراده ای محکم است؛ زیرا بدون هیچ ناپاکی از آب های گِل آلود خارج می شود...
یک فرزند انقلاب؛ یک #نیروی_فرهنگی ؛ باید به گونه ای باشد که شرایط محیط نتواند بر وی تحمیل گردد! و بلکه اوست که بر شرایط محیط غالب می شود.
#دوشنبه_های_فرهنگی
#یادداشت
مربی محور؛
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب
کتاب اصول کار فرهنگی
این کتاب تبیین بایسته های «فعالیت های فرهنگی» است. در این کتاب تلاش شده تا به ابعاد مختلف انجام فعالیت های خرد و کلان فرهنگی نگریسته شود و با نگاهی اجمالی و در بعضی موارد با بررسی تفصیلی هر آن چه را که در کار فرهنگی دینی با جوانان و نوجونان مورد نیاز است مورد مطالعه قرار گیرد. عناوین سرفصل های متعدد کتاب که حکایت گر محتوای آن است به شرح ذیل می باشد.
جوشناسی، مدیریت فرهنگی، روش شناسی کار فرهنگی و ایجاد طرح فرهنگی، اصول برنامه ریزی و آسیب های آن، مهارت شناسایی و جذب و ارتباط گیری، اخلاق کار فرهنگی و آسیب شناسی کار فرهنگی.
نویسنده در پایان و در قالب دو فصل دیگر، نمودار کار فرهنگی و چارت پیشنهادی خود برای مجموعه های فرهنگی را نیز عرضه داشته است.
نویسنده : سید مجتبی حسینی
ناشر: کوله بار فرهنگی
#معرفی_کتاب
مـــــربی محـــــور
یک تجربه متفاوت فرهنگی
@morabi_masjed
شبکه سازی تشکیلاتی
تا حالا رأس تشکیلات، حلقه اول و حلقه دوم و سوم آن مشخص شده است که از طریق لینک های زیر میتوانید قبل از مطالعه ادامه مطلب، مطالب مربوط به آن را مطالعه کنید:
eitaa.com/morabi_masjed/822
eitaa.com/morabi_masjed/824
تقسیم وظایف
تا وقتی سازوکاری بوجود نیاید و افراد مشغول کار شوند،کار تشکیلاتی بوجود نیامده است. در اینجا تمرکز اصلی رهبر تشکیلات بر روی حلقه اول است و حلقه اول هرکدام موظف می شوند که خودشان افرادی را توجیه کنند و جذب تشکیلات نمایند. در اینجا ابتدا کل کارهای موجود در تشکیلات لیست می شود و در چند محور کلان به افراد حلقه اول واگذار می شود. هر نفر موظف می شود که افرادی را جذب کند و با آن ها وظایف محوله را انجام دهند.
در این قسمت با هماهنگی که توسط رأس تشکیلات بین افراد ایجاد می شود ارتباطات تشکیلاتی شکل می گیرد. قوت هر یک از این ارتباطات در حلقه های پایین تر قوی تر است.
ارتباط محور تحقق تشکیلات
یکی از محور های اصلی کار تشکیلاتی که اگر این محور از تشکیلات حذف شود اضمحلال تشکیلات رخ می دهد، موضوع ارتباط است. این نکته خیلی قابل تامل است. هر جا آدم های تشکیلاتی با هم دارند کار تشکیلاتی می کنند حواسشان باید باشد که ارتباط منظم و منسجم با هم داشته باشند.
نظم مؤلفه اول ارتباط
منظم از حیث توالی های این ارتباط است و منسجم از حیث ابعاد این ارتباط است. در فعالیت های خودمان می توانیم این دو را تطبیق بدهیم که مقداری ملموس شود.
نظم یعنی جلسات هر هفته برگزار شود مثلا می دانیم که چهارشنبه ها ظهر هر هفته جلسه داریم اگر این رها شود شاکله تشکیلات از هم می پاشد. ولو اینکه شما صرفا هدفتان دور هم جمع شدن باشد و مثلا فقط چایی بخورید و بروید. خود این جمع شدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مثلا توصیه بزرگان این است که همین طور، دور هم جمع شوید. این نظم است.
در اینجا خود این نظم و انضباط است که موضوعیت پیدا می کند نه محتوای جلسه و…
پس ارتباط، روح کلی قوام بخش تحقق تشکیلات است که خود این ارتباط با دو مؤلفه نظم و انسجام است که محقق می شود. پس این را بدانید که اگر هر جایی خواستید کار تشکیلاتی بکنید حواستان به این باشد که ارتباط باید با یکدیگر داشته باشید و بدون ارتباط نمی شود. من بدانم که هفته ای یک بار کسی که محور یا هماهنگ کننده تشکیلات است به من پیامک می زند و دیگر هیچ، ولی نظم دارد.
روایت می گوید «قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَلُول» کار اندک ولی مستمر بهتر از کار زیاد ولی بدون دوام است.
این مداومت داشتن و نظم داشتن کار خیلی مهم است. و وقتی این طور مداوم شد و منظم همه خودشان را با آن تنظیم می کنند و دیگر بیرون نمی آیند، اما اگر به هم ریخت، می بینید که دیگر نمی آیند. یک جلسه می آیند و جلسه دیگر نه.
#مبانی_کار_تشکیلاتی
#چهارشنبه_های_تشکیلاتی
مربی محور؛
تشکیلات،زمینه ساز ظهور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
کار اندک ولی مستمر، بهتر از کار زیاد ولی بدون دوام است.
#تشکیلات
مـــربی محـــور،
تشکیلات،زمینه ساز ظهور
@morabi_masjed
خود کنترلی تشکیلاتی
📌 خودمان را بازخواست کنیم
🔸 از نظر خودم ، در وظیفه ام کم کاری نکردم...
🔸 از من بهتر مگه میتونستن پیدا کنن؟؟؟
🔸 خیلی بیشتر از توانم دارم کار میکنم...
▪️ این جملات را به تکرار در مجموعه های از هم پاشیده میتوان شنید ، مجموعه هایی که با بررسی عملکرد اعضای آن به راحتی میتوان به این مساله پی برد که هیچ خط کشی بر عملکرد این اعضا تعریف نشده است و هریک خود را در حد یک اسطوره قبول دارند در صورتیکه با بررسی و بازخواست عملکردشان به راحتی می توان به این نتیجه رسید که اینگونه اشخاص برای تشکیلات ثمره ای جز هیچ ندارند.
▪️ باید بدانیم در اینگونه مجموعه ها به دلیل نبود #عامل_بازخواست_کننده ، سرانجامی جزء شکست در انتظار این مجموعه نخواهد بود.
▪️بهترین راه جهت مبتلا نشدن مجموعه ها به این مشکل ، ایجاد یک #عامل_بازخواست_کننده در درون تک تک اعضا برای خود کنترلی ست ، به نحوی که عضو ها ، بعد از شناخت اصول و هدف تشکل ، نسبت به چگونگی اقدام ها و فعالیت خود آنهم طبق اصول تشکل ، یک خودکنترلی فعال داشته باشند .
پس چه بهتر قبل از انکه عملکردمان مورد بازخواست قرار گیرید خودمان ، خودمان را بازخواست کنیم....
▫️ پیامبر خدا صلى الله عليه و آله :
خداوند متعال از هر سرپرستى نسبت به آنچه سرپرستى اش را به او وا گذار كرده است بازخواست مى كند ؛ خواه از آن به خوبى سرپرستى (نگهدارى) كرده باشد، يا تباهش كرده باشد .(كنز العمّال)
#اخلاق_تشکیلاتی
#کار_تشکیلاتی
مربی محور،
تشکیلات؛زمینه ساز ظهور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
morabi_masjed_tashkilat.mp3
4.13M
ضدِ تشکیلات؛
دلایل فروپاشی نظامهای فرهنگی
قسمت اول
سخنرانی حجت الاسلام #انجوی_نژاد
#کار_تشکیلاتی
#ضد_تشکیلات
مـــربی محـــور
تشکیلات،زمینه ساز ظهور
@morabi_masjed