eitaa logo
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
8.4هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
339 فایل
امام خامنه ای:کارباید تشکیلاتی باشد. کادر سازی کار تشکیلاتی مطالبه گری تربیت نیرو در طراز انقلاب ✔رسانه تحلیلی خبری قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی ارتباط با کانال @sharheaani ادمین تبادل و تبلیغ @Aghiigh79
مشاهده در ایتا
دانلود
"متربی" کیست؟ واژه ی دارای تاریخچه ی طولانی در نظریات تربیتی نیست و بیشتر با واژه ی "شاگرد" مورد استفاده قرار گرفته است. در روند تربیت یک تربیت کننده داریم که به قصد رشد و تغییر در فرد یا افراد کوشش هایی را انجام می دهد. این فرد با توجه به واژه ی تربیت، مربی نامیده می شود و فرد یا افراد زیر دست یا تحت تربیت،متربی یا متربیان نامیده می شوند. بنابراین باید متربی را هر فردی بدانیم که با و و برای رسیدن به اهداف ، تغییر ،تحول و مورد توجه قرار می گیرد. اینکه چه کس یا کسان قصد این اهداف را دارند در این بحث مهم نیست اما باید این را تاکید کنیم که متربی تنها یک طرف این کوشش است که ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشد. جنس یا سن او تنها نشان دهنده ی میزان این تغییرات است و تاثیری در نیازمندی به تربیت ندارد. همه به تربیت یا رشد نیازمندند اما ممکن است بعضی به زمان های بیشتری اجتیاج داشته باشند. 🌱متربی باید با برنامه شامل روند مستمری گردد. شاید لازم باشد که این نکته مورد تایید قرار گیرد که بهترین نوع تربیت را باید در میان افرادی دید که از این واژه برداشت مناسبی دارند و گاه خانواده ها نیز از آن غافلند و ممکن است آن را با ادب که نوعی قانون آموزی است یکی بدانند. 🌱متربی با برنامه مورد تغییر قرار می گیرد. او ابتدا با توانایی هایی که دارد مورد توجه بوده و سپس با تلاش و کوشش که ممکن است در دوران های مختلف برای همان فرد متفاوت باشد، به تغییرات مورد نظر دست می یابد. این تغییرات در واقع نوعی ابتدای کار محسوب می شوند. تغییراتی که باید زمینه ی رشد انسانی را مهیا سازد. متربی فردی است که می تواند رشد یابد به قله های تعالی برسد و خود را از آن چیزی که هست به آن چیزی که می تواند باشد، برساند. بنابراین دارای اهدافی است که همه جنبه ی انسانی دارند. تحصیلش باید نشان دهنده ی کوشش های انسانی او باشد و همین طور نتیجه ی علم آموزیش در خدمت آدمی و آدمیزاده ها گردد. متربی شخصی است که قادر به رشد می باشد و مربی می کوشد تا او را به آن هدف برساند. بنابراین تعریف شاگرد هم می تواند متربی تلقی گردد اگر هدف از آموزش های او رسیدن به تغییراتی در جهت رشد و تعالی باشد. اگر صرفا انتقال معلومات باشد تنها  ذکر "شاگرد "بودن کافی است. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
سرگروه.. مربی .. والدین عزیز.. آهای دلاور تو باید بکوبی زمین.. (غرور، نفس، بی عفتی) با قلق خودش.. اگه کج بزنی میکوبنت زمین #مربی #بایدهاو_نبایدهای_تربیتی مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
آموزش تربیتی همه می گویند ماهی گیری بهتر از ماهی دادن است ولی کمتر عمل می شود. در باید داد و بعد مسیر داد. وقتی هم نیاز به آموزش بود باید مبنا داد اصل داد نه این که مخاطب را با انبوه اطلاعات مواجه کرد. آسیب دوره های شهیدمطهری این است که اندیشه های ایشان می تواند در چند اصل بیان شود ولی این طور آموزش داده نمی شود سعی داریم همه چیز را به مخاطب بگوییم. مربےمحور؛نونگاهے اصیل بہ فرهنگ و تربیت دینے @morabi_masjed
هشدار تربیتی 💎 من بَدءَ بعیوب الناس فلیبدَء بنفسه هر که می خواهد به عیوب مردم مشغول شود پس بر او باد به عیوب خویش. ⚘عیب کسان منگر و احسان خویش دیده فرو بر به گریبان خویش #‌هشدار_تربیتی #آفات_مربی مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصول کار فرهنگی را بیاموزیم؟ بخش دهم(از۱۳) در ۹ بخش قبلی به بررسی "بایسته های کار فرهنگی مطلوب" و "بایسته های برنامه ریزی در کار فرهنگی" پرداختیم. قسمتهای قبلی را از طریف لینکهای زیر همین پست مطالعه بفرمایید. در ادامه "بایسته های گروه هدف در کار فرهنگی" را شرح خواهیم داد. ➕شناخت اقشار مختلف جامعه گروه هدف ما در کار فرهنگی، بیشتر جوانان هستند. برای شناخت آنها باید اقشار جامعه را شناخت. اقشار مختلف جامعه عبارتاند از: ۱ .قشر سفید: افراد بی عیبی که در جامعه به دور از هرگونه نقص هستند. ۲ .قشر سیاه: مجرمان جامعه و افراطیها. این قشر حدود ۲درصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص میدهد. نمیتوانیم با روشهای فرهنگی اقشار سیاه را هدایت کنیم، بلکه روش برخورد با آنها روشی انتظامی و قضائی است. ۳ .قشر خاکستری: قشری که مخاطبان ما در کار فرهنگی، هستند. جالب است بدانید بسیاری از متولیان فرهنگ آنقدر وقت خود را برای قشر سیاه میگذارند که عموم افراد مجموعه را از یاد میبرند. درحالی که باید بیشتر وقت خود را در مجموعه صرف ۹۸ درصد دیگر کنیم و برای آنها برنامه ریزی کنیم. صحبت ما درباره ی عموم جامعه است؛ یعنی افرادی که گاهی اوقات نمازشان را نمیخوانند، چون نسبت به آن جهل دارند؛ بدحجاب هستند، چون نمیدانند و... بحث ما درباره ی افرادی است که شبهای قدر و دهه ی محرم به مجموعه می آیند. اینها اقشار خاکستری جامعه هستند. پس گروه متوسط جامعه گروه هدف ماست. 〰〰〰〰〰〰〰〰 منبع: بایسته های کار فرهنگی در تشکلها سید محمد انجوی نژاد ::قسمتهای قبلی این مبحث:: بخش اول: eitaa.com/morabi_masjed/71 بخش دوم: eitaa.com/morabi_masjed/162 بخش سوم: eitaa.com/morabi_masjed/291 بخش چهارم: eitaa.com/morabi_masjed/454 بخش پنجم: eitaa.com/morabi_masjed/585 بخش ششم: eitaa.com/morabi_masjed/779 بخش هفتم: eitaa.com/morabi_masjed/967 بخش هشتم: eitaa.com/morabi_masjed/1128 بخش نهم: eitaa.com/morabi_masjed/1230 مربـــی محـــور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#چهل_حدیث_فرهنگی حدیث پنجم: در انتخاب همکار فرهنگی به ظواهر اکتفا نکنیم... •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• @morabi_masjed •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◻️ چطور بفهمیم به درد کار فرهنگی می خوریم؟ 🔺 حجت الاسلام مهدوی أرفع مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌💠پای درس تشڪیلات قسمت اول يک تشکيلات نمونه چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟ (شهید بهشتی) گفته بود: "ما براي اين که بتوانيم کارهاي بزرگي را انجام دهيم، بي شک بايد متشکل باشيم. رابطه هاي ايماني، اعتقادي، علمي، و ديني سازمان نيافته براي رسيدن به بخشي از اهداف و تحقق بخشيدن به قسمتي از مراحل يک انقلاب مي تواند کافي باشد؛ ولي براي رسيدن به بخشي ديگر از اهداف و تحقق بخشيدن به آن قسمت ديگر از آرمان هاي يک انقلاب کافي نيست... ما همچنان بر داشتن يک تشکل پافشاري داريم؛ اما شرط آن اين است که : ۱- تشکل بايد پاسدار ارزش ها باشد،نه پاسدار خود، نگهبان ارزش ها باشد،نه نگهبان خود ۲-تشکل بايد سازنده ما،آسان کننده ي خودسازي براي ما و کمکي به «سيرالي الله» براي شرکت کنندگان در اين تشکل باشد. ۳-شرط سوم، اين که اين تشکيلات به درد مردم بخورد، نه اين که يک باري باشد بر دوش اين جامعه، آن چه در ادامه مي آيد ده توصيه ي اوست که حدود سی سال پيش در جمع انجمن هاي اسلامي سازمان بهزيستي بيان شده؛ اما انگار حرف هايي است که جدیدا براي ما گفته است... برادرها و خواهرهايي که بار سنگين مسئوليت ها را بر دوش داريد و چشم ها در انتظار نتايج تلاش هاي به هم پيوسته ي شماست، خوش آمديد! شماها در اقليت هستيد و ديگر نمي خواهيم تعارف بکنيم که اقليت نيستيم. شما اقليت مؤمن مي خواهيد چه کار کنيد؟ ادامه دارد... مربےمحور،نونگاهے اصیل به فرهنگـ و تربیت دینے @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
درکار تشکیلاتی ابتدا باید جذب نیرو کرد زیرا با دشمنی که تشکیلاتی کار می کند نمی توان به تنهایی مبارزه کرد. نیرویی باید جذب کرد که بتوان با آن، #یک_دل و #یک_هدف بود. مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
یک آسیب شایع تشکیلاتی در هر تشکل افرادی هستند که با عنوان نسل اول یا موسسین شناخته می شوند که ارتباط با نسل اول جذب شده در مجموعه هم با همین افراد بوده است اما با گذشت زمان که مخاطب اول جای خود را به نسل بعد از خودش می دهد، موسسین سنشان بالا می رود و دیگر نمی توانند آنطور که باید به مخاطب رسیدگی کنند ولذا نگهداشت مخاطب با مشکل مواجه می شود که در نهایت این مسئله می تواند موجب از کار افتادن مجموعه شود. شاید دیده باشید که بسیاری از مجموعه ها، مساجد، پایگاه ها و... در برهه ای بسیار عالی عمل میکنند ولی با گذشت چند سال به رکود و سکون می رسند. اما اگر تشکل بخواهد به حیات خود ادامه دهد باید افرادی را همواره به عنوان خود تربیت کند. البته این نکته اساسی است که حتما نمی گوییم افراد در تشکل بمانند و ساختار را حفظ کنند بلکه آنچه مهم است این است که همان عاملی که باعث به وجود آمدن تشکل شده است، همان در اعضا درونی شود تا آنها در هر موقعیتی که بودند اهداف تشکل را دنبال کنند و خود را همچنان یک عضو بدانند نه اینکه ارتباطات، به خاطر زنده شدن خاطرات و یاد گذشته ها باشد. مربے محور،نونگاهے اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| دو اصل مهم در مدیریت و تشکیلات 🎙| استاد حسن رحیم پور ازغدی مربی محور؛نونگاهے اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از مربی سرود
📚 کتاب مربی جزوات و کتب فرهنگی،تربیتی و تشکیلاتی به درخواست کاربران محترم، و جهت دسترسی آسان تر ، جزوات و کتب منتشر شده در کانال #مربی_محور در این کانال بازنشر خواهد شد. http://eitaa.com/joinchat/198049794C750f089038
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ایده هایی برای جشن تکلیف رسیدن به سن تکلیف، شکوفائی گل وجود در بوستان توحید و  آغاز ادب به پیشگاه خداوند متعال است. ایده های که در ادامه ملاحظه می فرمایید می تواند در برگزاری مراسم جشن تکلیف عملی گردد: ۱. برگزاری مسابقه قرائت سوره حمد و سوره توحید همراه با اهدای جوایز، البته جایزه می ­تواند یک گواهی با امضای روحانی مسجد هم باشد. ۲. پخش کلیپ طنز با این عنوان که “دیگه مرد شدی، یه مرد دیگه این کارها رو نمی­ کنه/دیگه خانوم شدی یه خانوم این کارها رو نمی ­کنه”. همچنین پخش نمایش عکس­ های کودکی نوجوانان. ۳. گرفتن عکس یادگاری ویژه روز جشن تکلیف. ۴. اهدای کتاب­ "نامه های بلوغ" و اعلام یک تاریخ برگزاری مسابقه از این کتاب تا بدین بهانه چند روز دیگر کنار هم جمع بشوند. ۵. انتخاب مشاور در زمینه مسائل شرعی برای هر نوجوانی که تازه به سن تکلیف رسیده است. باید شماره تلفن و اطلاعات رابط در اختیار نوجوان قرار داده بشود و بالعکس. هر مشاور می ­تواند در حاشیه جشن تکلیف، گروه کوچکی تشکیل بدهد و خود را معرفی کند و زمینه آشنائی نوجوانان را جهت انجام راحتتر مشاوره با خویش فراهم نماید تا بعدا به راحتی از او کمک بگیرند. ۶. هم­خوانی شعر “بچه شیعه” به ویژه توسط دختران که سنشان کمتر است و از جذابیت بیشتری هم برخوردار است. ۷. تلاوت دسته­ جمعی عهدنامه ۸. می­ توان به جای چادر سفید که تنها برای نماز و مسجد استفاده می­ شود، چادر مشکی هم هدیه داد تا بدانند چادر تنها برای نماز نیست، برای حجاب هم هست. ۹. فرد ملکف می­ تواند در صورتی که جشن تکلیف برگزار نمی­ شود بین دو نماز در مسجد حاضر بشود و عهدنامه بخواند و بگوید که از این به بعد خداوند به او نگاه ویژه ­ای دارد. ۱۰. هدیه دادن کتاب رساله نوجوان به قلم آیت ­الله مکارم شیرازی و آیت­ الله سیستانی که بطور مفصل تهیه شده است. ۱۱. اعطای کتابچه محاسبه نفس که از همان ابتدا محاسبه نفس را بیاموزد. ۱۲. برگزاری دوره اصول عقاید که دچار سردرگمی در برخی موارد اصلی نشود. ثبت نام دوره می­ تواند در همان مراسم جشن تکلیف انجام بشود و در مسجد اجرا گردد. ۱۳. نصب عکس ­های مکلفین در برد مسجد و ارائه یک معرفی اجمالی از آنها به مدت ده الی بیست روز ۱۴. اجرای سرود توسط مکلفین با موضوع جشن تکلیف جشن تکلیف به تفکیک دختران و پسران در این کانال موجود است: https://eitaa.com/soruod مربےمحور؛نونگاهی اصیل به فرهنگـ و تربیت دینے @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671300.pdf
393.5K
درسنامه نهم: الگو ویژگی های رفتاری حضرت زهرا(س) سطح۱(۹تا۱۱سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671339.pdf
708.1K
درسنامه نهم: حامی حضرت زهرا(س) حامی ولایت سطح۲(۱۲تا۱۵سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6028525090050671350.pdf
621.3K
درسنامه هشتم: رضایت الهی زندگی بر محور رضایت الهی سطح۳(۱۶تا۱۸ سال) مربی محور؛ یک تجربه متفاوت فرهنگی @morabi_masjed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چگونه متربیان را به شنیدن مباحث دینی ترغیب کنیم؟ یکی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است". اگر شما به عنوان یک با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید: 🔹اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان  به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد. 🔹دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی. در مرحله بستر سازی مربی باید از قبل و طبق طرحی مدون به آماده سازی مخاطب برای پذیرش آموزه های دینی بپردازد در این مرحله آشنا سازی متربیان با مفاهیم دینی و ضرورت فراگیری آن بسیار حایز اهمیت است. پس از آن نوبت به آموزش می رسد که این مرحله را می توان معادل" تبیین دین" دانست. در این مرحله، مربی سعی می کند به تغییر نگرش افراد بپردازد و به اصطلاح ایمان را در جان و دل آنان وارد نماید. و درنهایت در این دسته بندی آموزشی، مرحله سوم فرآیند تربیت دینی در افراد، عمل کردن به آموزه های دینی یا همان سلوک رفتاری است. بنابراین اگر مربی، قبل از بسترسازی مناسب (در مرحله اول) به آموزش بپردازد و بدون آموزش (مرحله دوم) انتظار عمل کردن را از مخاطب داشته باشد راه به بیراهه رفته است. 🔹وسوم آنکه اگر می خواهید اعضای گروه را برای شنیدن مباحث دینی و اخلاقی ترغیب نمایید لازم است با هدف رغبت انگیزی در مخاطبان، نکات و توصیه های ذیل را در طرح مسائل این چنین به کار ببندید: 🔸شروع بحث با طرح یک سؤال باشد، به گونه ای که مخاطب را به تأمل وادار کند و اهمیت موضوع برایش آشکار شود. 🔸طرح موضوع به شیوه ای جذاب و تازه با بکارگیری ابزارهای هنری یا وسائل کمک آموزشی نوین همچون پاورپوینت و امثال آن، صورت پذیرد. 🔸اعلام دقیق مدت زمان جلسه و تقسیم آن به دو بخش گفتگوی طرفینی و جمع بندی نهایی توسط مربی 🔸تأیید، تشویق و هدایت مباحث اعضای گروه به سمت و سویی که احساس رضایت مندی در جمع حاصل شود. 🔸استفاده از نکات علمی، به روز و جدید در جمع بندی نهایی توسط مربی و یا در خلال صحبت های اعضاء به گونه ای که مخاطب را تشنه شنیدن حرف های پایانی شما نماید. معنای این سخن آن است که اگر بر فرض کسی ادعا کند همه این حرف ها را نشنیده است هنوز در مرحله اول متوقف مانده و لازم است در ادامه به فهم، باور و عمل در این باره دست یابد. مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینے @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_6041725650560090277.pdf
913K
نفوذ و تربیت این گزارش تحلیلی، تلاشی است برای شناسایی ساختارها و بسترهای نفوذ دشمن در نهادهای تعلیم و تربیتی کشور مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی @morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
معرفی کتاب مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی کتاب «فرماندهی تربیتی؛ پاسخ به پرسشهای فرماندهان پیرامون فعالیتهای تربیتی بسیج» را روانه بازار کرد. این کتاب در قطع رقعی و در ۶۸ صفحه تهیه و تنظیم شده است. قیمت نسخه مکتوب این کتاب ۵۵۰۰ تومان است. برای تهیه این کتاب میتوانید با معاونت پژوهش و نشر تماس بگیرید. شماره تماس: ۷۶۷۰۲۴۴۵-۰۲۱ #معرفی_کتاب #فرماندهی_تربیتی @morabi_masjed