هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5898026301217833687.pdf
1.66M
آوینی، تراز کارهای فرهنگی مردمی
چرا آوینی؟
#کتابی ویژه فعالان فرهنگی
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
پای درس تشڪیلات
قسمت اول(از۵)
يک تشکيلات نمونه چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟
(شهید بهشتی) گفته بود:
"ما براي اين که بتوانيم کارهاي بزرگي را انجام دهيم، بي شک بايد متشکل باشيم. رابطه هاي ايماني، اعتقادي، علمي، و ديني سازمان نيافته براي رسيدن به بخشي از اهداف و تحقق بخشيدن به قسمتي از مراحل يک انقلاب مي تواند کافي باشد؛ ولي براي رسيدن به بخشي ديگر از اهداف و تحقق بخشيدن به آن قسمت ديگر از آرمان هاي يک انقلاب کافي نيست...
ما همچنان بر داشتن يک تشکل پافشاري داريم؛ اما شرط آن اين است که :
۱- تشکل بايد #پاسدار_ارزش ها باشد، نه پاسدار خود، نگهبان ارزش ها باشد، نه نگهبان خود
۲-تشکل بايد #سازنده ما،آسان کننده ي خودسازي براي ما و کمکي به «سيرالي الله» براي شرکت کنندگان در اين تشکل باشد.
۳-شرط سوم، اين که اين تشکيلات به درد مردم بخورد، نه اين که يک باري باشد بر دوش اين جامعه،
آن چه در ادامه مي آيد ده توصيه ي اوست که حدود سی سال پيش در جمع انجمن هاي اسلامي سازمان بهزيستي بيان شده؛ اما انگار حرف هايي است که جدیدا براي ما گفته است...
برادرها و خواهرهايي که بار سنگين مسئوليت ها را بر دوش داريد و چشم ها در انتظار نتايج تلاش هاي به هم پيوسته ي شماست، خوش آمديد! شماها در اقليت هستيد و ديگر نمي خواهيم تعارف بکنيم که اقليت نيستيم.
شما اقليت مؤمن مي خواهيد چه کار کنيد؟
ادامه دارد...
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
کادرسازی تشکیلاتی در حلقه صالحین
🌀ایراد:
یکی از مهمترین نقایص کار خیلی از مربیان و مدیران فرهنگی ، حتی اونهایی که کارشون خیلی خوبه ، کادرسازی نکردن و تکی کار کردن و آموزش ندادن یک نفر بغل دستشون برای ادامه دادن یا گسترش کار و مسیر هست… این مشکل در تشکیلات فرهنگی ما خیلی فراگیر هست. تعداد محدودی مجاهدت می کنن و تموم میشن و بعدش تعطیل میشه یا کار تغییر مسیر پیدا میکنه..! این بده.
به فکر سرگروه پروری و مدیرپروری و کادرسازی باشید در کنار خودتون…
🌀راهکار:
سرگروه پروری در یک حلقه
یکی از کارهایی که در این حلقه نوجوان انجام می شود، رویکرد سرگروه پروری است. در هر جلسه یکی از اعضا مطلبی را از پیش آماده می کند، در حلقه ضمن اینکه آن را ارائه می کند، بقیه را هم باید در بحث مشارکت داده و نیز حلقه را اداره کند. یعنی ارائه مطلب، مشارکت دادن اعضا در بحث، پرسش و پاسخ، نظرسنجی و از همه مهمتر اداره حلقه و نظم آن، بر عهده این سرگروه جلسه، تحت حضور و نظارت مربی (سرگروه اصلی) حلقه است و این سرگروه هر چند جلسه یکبار به صورت دوره ای عوض می شود.
از مهمترین خاصیت های این کار، افزایش توانمندی مدیریتی و افزایش اعتماد به نفس و نیز روحیه سخنوری و روابط اجتماعی در نوجوانان حلقه، و نیز افزایش مطالعه آنها که منجر به افزایش آگاهی و اطلاعات و بصیرت آنها شده و سرانجام در دراز مدت منجر به پرورش سرگروه ها و مدیران فرهنگی لایق آینده می شود.
#اصول_کار_تشکیلاتی
#مهارتهای_مربی
مربےمحور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_426840829198336097.mp3
5.74M
یک #هشدار جدی
«تقوای جمعی از لوازم کار تشکیلاتی»
#امام_خامنه ای
#تشکیلات
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
pyxv vpyy qzpy tpv tvzt.pdf
140.3K
#ایده هایی برای #محرم
منبر و هیئت
خیمه و ایستگاه صلواتی
تابلو اعلانات و اکرانهای شهری
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
ایده های محرم برای مخاطب نوجوان.pdf
45.3K
#ایده های یک خطی ویژه #محرم برای مخاطب نوجوان
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از یک کانال ویژه👇
کانال تخصصی ســـــرود
انتشار آهنگ باکلام، بی کلام و متن سرودهای دانش آموزی
آموزش تشکیل گروه سرود
همیار مربیان و معلمان پرورشی
تا آسمان راهی نیست...
http://eitaa.com/joinchat/3328049163C7a1c2d0799
یک تربیت خوب
حضرت علامه طباطبایی درباره شرط یک تربیت خوب فرمودند:
«تربیتی دارای اثر صالح است که مربّیِ آن، دارای ایمان به آن چه که به متعلّم می آموزد باشد.
علاوه بر این، عَملش با عِلمش مطابقت کند و اما کسی که اصلاً به گفته های خود ایمان ندارد و یا بر طبق آن عمل نمی کند، امید خیری از تربیتش [نسبت به دیگران] نباید داشت.»
«حکمت زلال»- ص ۱۷۷
#مربی
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5956146713495339229.pdf
519.3K
#جزوه مخاطب شناسی تربیت دینی نوجوان
......................................
#مخاطب_شناسی
#نوجوان
🌱مربی محور
@morabi_masjed
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5961071589284905196.pdf
459.1K
#جزوه مخاطب شناسی تربیت دینی جوان
......................................
#مخاطب_شناسی
#جوان
🌱مربی محور،
@morabi_masjed
✅ شرایط موفقیت مربی
موفقیت مربی کودک و نوجوان و جوان مشروط به داشتن شرایط زیر است:
1 - آشنایی با معارف گسترده دین; هر چه مربی با معارف دینی (آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام) آشناتر باشد، میدان سخن و بیان برای او
بازتر خواهد بود. این مهمترین شرط موفقیت در این عرصه است.
2 - آگاهی از روحیات کودکان، نوجوانان و جوانان و «کشش ها»، «گرایش ها» و زمینه های «اثرپذیری » و شیوه های «اثرگذاری » بر آن ها، که دانش
روان شناسی آگاهی های مفیدی در این زمینه ارائه می دهد.
3 - آگاهی از اشعار، ضرب المثل ها، تمثیلات و تسلط بر ادبیات و توان استفاده به موقع از این گونه تعبیرات.
4 - شناخت زمان; از آنجا که نیازهای کودکان و نوجوانان در هر عصر و شرایطی متفاوت است، مربی موفق کسی است که با درک بهتر نیازهای آنان،
برنامه ای مفید و جهت دهنده و مرتبط با زمینه های موجود تهیه، تنظیم و اجرا کند.
5 - توانایی جلب توجه کودکان و نوجوانان به مطالب با بکارگیری آداب و فنون کلاسداری.
6 - توان تاثیرگذاری از راه تحریک عواطف و برانگیختن نفوس کودکان و نوجوانان.
7 - توانایی اقناع و باوراندن مساله.
🔆🔒 قانع کردن جوانان نیاز به استفاده از برهان و دلیل دارد ولی کودکان و نوجوانان با جلب توجه نمودن آنان به سخن، مطالب را خواهند پذیرفت. البته مطالب ارائه شده به این گروه نیز باید مستند و مستدل باشد ولی بیان دلیل و برهان های طولانی و خشک برای آن ها خسته کننده و غیرضروری است.
🔸🔹🔶🔷🔵🔷🔶🔹🔸
#مهارتهای_سرگروه
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
محرم، نوجوان، تربیت
شاید اگر زمانی باورش سخت بود که نوجوانی نابالغ چگونه ممکن است به میدان جنگ برود، رزم آوری کند، حماسه بیافریند و تاریخ ساز شود، تک تک روزهای هشت سال دفاع مقدس کافی بود برای ثبت روزانه صدها حماسه از این جنس که خالقانش «فهمیده» هایی بودند نوجوان اما بزرگ و بزرگ منش، فهمیده هایی که بعدها عکس های صورت های بی محاسن و معصومشان با پیشوند «شهید» زینت بخش شهرها و کوچه هایمان شد.
اما شب پنجم محرم ، شب عبدالله بن الحسن علیه السلام است، نوجوان نابالغی که در صحرای کربلا برای اولین بار این افسانه را به واقعیت مبدل کرد و شاید هر سال هزاران نوجوان در این شب ویژه خود را در جایگاه نوجوان حماسه ساز صحرای کربلا می بینند که آیا در نوجوانی آنقدر بزرگ شده اند که حامل پیام عاشورایی سید الشهداء باشند!؟
هیات میثاق با شهداء دانشگاه امام صادق علیه السلام در برنامه شب پنجم سال گذشته خود دست به ابتکاری زد تا به نوجوانان حاضر در مجلس خود برای همزاد پنداری با نوجوان کربلا کمک کرده باشد.
در ابتدای مراسم سینه زنی، حاج میثم مطیعی مداح مجلس از نوجوانان حاضر در این جلسه خواست تا خود را به کنار منبر برسانند و اجرا کنندگان اصلی نوحه شب پنجم نوجوانان مجلس باشند.
پس از لحظاتی صدها نوجوان از گوشه و کنار مجلس خود را به کنار منبر رسانده بودند تا خالق لحظاتی زیبا و تاثر برانگیز باشند، نوجوانانی که با پیراهن عزای سیدالشهدا آماده اجرای نوحه ای بودند که بصورت ویژه برای آنها تدارک دیده شده بود.
ما همه "فهمیده ایم" نام نوحه ای بود با شعری از محمدمهدی سیّار ویژه نوجوانان مجلس؛
حاج میثم از مستمعین مجلس می خواهد تا سکوت کنند و این نوجوانان باشند که گوشواره بند اول نوحه را زمزمه کنند و چه زیبا و با چه شور و حرارتی نوجوانان مجلس زمزمه می کنند که
(جسمم، جانم فدای تو حسین جان)
وقتی صدای نازک نوجوانان در مجلس می پیچد، حال مستمعین هم متحول می شود و اشکهاست که جاری می شود.
همچنان که میثم مطیعی مشغول خواندن بندهای نوحه است، حال و هوای خاص این نوجوانان و اشک های روان آنها دلهای همه را صیقل می دهد و متاثر می کند و هر بیننده ای را به این فکر وا می دارد، که نوجوان و حماسه سازی با شور و شعور افسانه نیست.
این را در بند بعدی نوحه نوجوانان هم باتمام وجود فریاد می زنند:
"اگه سن و سالم کمه، باشه
اگه نوجوونم ولی مَردم
بیاین تا ببینین شجاعت رو
محاله بترسم یا برگردم
بیاین ببینین همه، اگه که سنم کمه
چه شوری به پا میکنم توی میدون
که هر جوری هس میام، برا دفاع از امام
سپر میشم و میگذرم از سر و جون"
و زمانی که به بند پایانی و تکرار گوشواره اصلی نوحه می رسند با تمام وجود وصدای نوجوانانه خود فریاد می زنند که:
"مرد رزمم / اگرچه نوجوونم
تا معرکه / خودم رو میرسونم
پای آقا / تا آخرش میمونم"
(یا ثارالله حسین حسین حسین جان)
اما بند آخر این نوحه یادی بود از عبدالله بن الحسن های عصر ما و زمانی که مداح این بند را می خواند، چهره های مصمم و جدی این نوجوانان هر کسی که این صحنه ها را از نزدیک می دید به خود مطمئن می کرد که در دوره کنوانسیون حقوق کودکان، هنوز دوره شیهد فهمیده ها تمام نشده ونه تنها تمام نشده که صدها وهزاران بار تکثیر شده است.
"یه روز نوجوونای با غیرت
برای جهاد لحظه میشمردن
واسه این که تا جبهه راهی شن
قلم تو شناسنامه میبردن
بگو دشمن بشنوه، که ما هم "فهمیده" ایم
که ایران هنوزم پر از بچه شیره
فداییهای امام، شعارمون یک کلام:
امیری حسینٌ و نِعم الامیره"
و شاید بلندترین فریادهای خودرا برای همخوانی این بند خرج کردند که:
"ما مردای / فردای این کشوریم
تا به آخر / بسیجی رهبریم
تا به آخر / بسیجی رهبریم"
(یا ثارالله حسین حسین حسین جان)
شاید خیلی از نوجوانان مجلس شب پنجم هیات میثاق با شهداء این را به زبان نیاورده باشند ولی قطعا در این شب صدها عهدو پیمان در دلها بسته شد و خوب می دانیم که عهد و پیمان دوران شباب و نوجوانی یعنی چه ....
شاید تولید کارهایی اینچنین موثرترین اتفاقاتی باشد که در یک هیات عزاداری برای تربیت نسل های جوان تر می تواند اتفاق بیافتد، کارهایی برای نوجوانان، جوانان و دختران که می تواند زمینه ای را برای حس همزاد پنداری آنها فراهم کند تا بتوانند خودرا در زمین کربلا و کربلای امروزشان پیدا کن
#هیئت
#تربیت
#فرصت_تربیتی_محرم
#محرم
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
هدایت شده از نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
4_5855116528504013035.pdf
2.8M
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود
نویسنده: اصغر طاهرزاده
#کتاب
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ میشود نویسنده: اصغر طاهرزاده #کتاب مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ
آنچه در این کتاب میخوانید سلسله بحثهايي است که استاد طاهرزاده تحت عنوان «آنگاه که فعاليتهاي فرهنگي پوچ ميشود» مطرح کردهاند. ايشان به عنوان معلمي که در سطوح مختلف آموزشی سالهاي متمادي تدريس کرده و در چندين مسئوليت فرهنگي، در رابطه با چگونگي فعاليتهاي فرهنگي سالهاي سال انديشيده و قبل از انقلاب اسلامي تا کنون همواره دغدغه رشد سطح #فرهنگ_ديني جامعه را داشتهاند، در يک جمعبندي نهايي حرفهاي خود را در اين نوشتار خدمت ارائه داده تا عزيزاني که در امور فرهنگي و ديني برنامهريزي ميکنند و فعاليت مينمايند، قبل از آنکه با بيثمري نتايجِ کار خود روبهرو شوند، به موضوعاتي که در اين کتاب مطرح شده است بينديشند.
مباحث این کتاب، همانطور که از عنوان آن پیداست بیشتر به #آسیب_شناسی فعالیتهای فرهنگی میپردازد و لذا هوشیاری عزیزانی را که دستاندرکار فعالیتهای فرهنگی هستند برميانگیزاند. از این رو ممکن است سبک و سیاق مطالب عدهای را به این سوء تفاهم بکشاند که نباید هیچ فعالیتی انجام داد.
در حالیکه این نوع مباحث نه برای تعطیل کردن جریان فعالیتهای فرهنگی و نه محکوم کردن فعالان فرهنگی است، بلکه به بازنگری و بررسی عوامل آسیب زای فعالیتهای فرهنگی میپردازد تا مسیر رشد حقیقی گم نشود.
بدیهی است که در جای جای کتاب به آسیبهای فعالیتهای فرهنگی آنگاه که از مسیر صحیح منحرف میشود اشاره شده است.
#معرفی_کتاب
#فرهنگی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@morabi_masjed
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•