تکلیف چیست؟
یکی از مهمترین دلایلی که تو را به این سمت و این راه حق کشانده «هدایت» است، #هادی بودن توست.
کلمه «هدایت» در قرآن در موارد فراوانی استعمال شده است ولی ریشه و اساس همه آنها به دو معنی بازگشت میکند. «هدایت تکوینی» و «هدایت تشریعی».
هدایت تکوینی برای تمامی موجودات قرار دارد و منظور از آن رهبری موجودات به وسیله پروردگار زیر پوشش نظام آفرینش و قانونمندی های حساب شده جهان هستی است.
اما هدف ما در این جا هدایت تشریعی می باشد که به وسیله پیامبران و کتاب های آسمانی انجام میگیرد و انسان ها با تعلیم و تربیت آنان در مسیر تکامل پیش می روند.
«آنها را راهنمایانی قرار دادیم که به فرمان ما مردم را هدایت میکنند» (انبیاء / 73 – سجده / 24 )
#هدایت در آیات و روایات به دو معنی آمده است. ارائه طریق(نشان دادن راه) و ایصال به مطلوب(رساندن به مقصد).
هدایت پیشوایان الهی نیز از هر دو طریق صورت میگیرد. گاه تنها به امر و نهی قناعت میکنند، ولی گاه با نفوذ باطنی در دلهای لایق و آماده، آنها را به هدف های تربیتی و مقامات معنوی می رسانند.
ممکن است کسی یا چیزی وسائل حیاتی را در اختیار داشته باشد، اما طرز استفاده از آن را نداند، مهم آن است که به طرز کاربرد آنها آشنا باشد و این همان چیزی است که ما در موجودات مختلف به خوبی می بینیم که : چگونه هر کدام از آنها نیروهایشان را دقیقا در مسیر ادامه حیاتشان به کار میگیرند. چگونه لانه می سازند ؟ تولید مثل می کنند؟ فرزندان خود را پرورش میدهند؟ از دسترس دشمنان مخفی می شوند و یا به مبارزه با دشمن برمی خیزند؟
انسان ها نیز دارای این هدایت تکوینی هستند. ولی، از آنجا که انسان موجودی است دارای عقل و شعور، خداوند هدایت تکوینی اش را با هدایت تشریعی اش به وسیله پیامبران همراه و همگام کرده است که اگر از آن مسیر منحرف نشود، مسلما به مقصد خواهد رسید. به تعبیر دیگر انسان به خاطر داشتن عقل و اختیار، وظائف و مسئولیت ها و به دنبال آن، برنامه های تکاملی دارد که حیوانات ندارند و به همین دلیل علاوه بر هدایت های تکوینی نیاز به هدایت تشریعی نیز دارد.
تکلیف
حال که دانستی هدف پیامبر اسلام و ائمه، هدایت و راهنمایی مردم به سوی حق بوده، این سوال برای تو پیش می آید که #تکلیف من در این زمانه چیست؟
حال باید دید بهترین مصداق هدایت در عصر و دوران ما چیست؟ چه کنیم که مانند رسول خدا و ائمه، هدایت دیگران را به دست بگیریم و هادی باشیم؟
اگر کمی چشمان خود را باز کنی و دید خود را وسیع تر کنی و مرزها را بشکنی، متوجه خواهی شد که در وسط میدان هدایت ایستاده ای. جایی که آماده ای برای کار تربیتی و هدایت دیگران.
سرگروهی بهترین مصداقی است که میتوان برای ادامه روند هدایت معرفی کرد.
حال در عصر ما این عرصه و میدان خالی مانده، این سنگر دیگر رزمنده ای ندارد که لباس رزم بپوشد و به مبارزه و جهاد فی سبیل الله برود. تربیت و هدایت در دوران ما مظلوم واقع شده است و حال آماده ای که به ندای مظلومی جواب لبیک گویی که فرموده اند هرکسی ندای مظلومی را بشنود و او را یاری نرساند از ما نیست. میشنوی؟ صدای انسانهایی را که به دنبال راه حق و مستقیم هستند و نیست یاری رساننده ای که آنها را به مقصد برساند، برخیز و لباس تقوا بپوش، سلاح ایمان خود را کامل کن ، خشاب مهارت خود را جا بزن و در این میدان عمل بتاز که نوبت توست، هنگام هنر نمایی تو رسیده، اگر سلمان ها و ابوذرها برای دین مجاهدت کرده اند، اگر نافع بن هلال ها و حبیب بن مظاهرها با خون خود اسلام را پایدار نمودند ، اگر همت ها و باکری ها رفتند تا این انقلاب و نظام استوار بماند، حالا تو آمده ای تا امام زمانه ات تنها نباشد، آمده ای تا یاری کنی حضرت صاحب الزمان(عج) را. آمده ای تا #کادر_سازی کنی برای #انقلاب که مبادا با تند بادهای فتنه ای لرزه به جانش بیفتد. آفرین بر تو که به میدان تربیت قدم گذاشته ای.
خودت را مصطفی بدان، تو برگزیده شده ای، انتخاب شده ای تا افرادی را به سمت راه حق بکشانی، تو انتخاب شده ای تا گروهی را به نور خدا آشنا کنی ، تو انتخاب شده ای تا سرگروه باشی و هادی و این تکلیف توست.
#یادداشت
#تکلیف
#فقط_من_و_شما_مانده_ایم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تدبیر تشکیلاتی
⬅️بخش دوم
تدبیر تشڪیلاتی
بخش دوم
💠عدم تناقض در حرف و عمل.
برای خودتان در تشکیلات اعتبار کلامی به دست بیاورید. آنچه در تئوری بیان میکنید با آنچه در عمل انجام میدهید تناقض نداشته باشد.
#تدبیر_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
امام خامنهای: ما باید مواظب خودمان و زیر دستهایمان باشیم. باید مواظب باشیم که اولاً کار انجام بگیرد؛ ثانیاً درست انجام بگیرد؛ یعنی غلط و بد انجام نگیرد؛ محکم انجام بگیرد. گاهی میشود که دوتا چکش باید روی میخ زد، تا محکم بشود؛ اگر یکی زدی، این سست کاری است. پس، اولاً اصل انجام گرفتن است؛ ثانیاً در جهت بودن و درست بودن؛ ثالثاً محکم کاری؛ رابعاً سرعت عمل است. ۱۳۷۰/۱۰/۱۲
#امام_خامنهای
#تشکیلات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب
📚به توان تشکیلات
✅ کتاب «به توان تشکیلات» به قلم #سلمان_هاشمیان و #جواد_جلوانی در ۳۵۰ صفحه به همت انتشارات « #حدیث_راه_عشق » به چاپ رسید.
✨این کتاب با این سوال شروع می شود که چرا بعد از سی سال از انقلاب اسلامی هنوز #ضرورت_کار_تشکیلاتی و کار گروهی منسجم و تشکیل هستههای مقاومت در میان #جبهه_فرهنگی انقلاب حس نمی شود؟ هزاران مجموعه، پایگاه، کانون، حوزه، ارگان و سازمان داریم، کلی نیرو داریم، همه هم توی هم می لولند؛ اما کار چندانی هم صورت نمی گیرد.
🔴مشکل کار در کجاست؟ چرا نیروهای ما مدام کاسه چه کنم چه کنم دست گرفته اند؟ نمی دانند امروز چه #وظیفه و #مسئولیتی بر دوش دارند؟ #اولویت بچههای فرهنگی دهه چهارم انقلاب چیست؟ و… این مجموعه شاید بهانهای باشد برای پاسخ به این دغدغهها.
💠 «تصاعد هندسی در فعالیت های فرهنگی انقلابی» عنوان دومی است که روی جلد کتاب خودنمایی می کند. این تعبیر بدان معنی است که در فعالیت های گروهی اگر #اصول_کار_تشکیلاتی رعایت شود، توان افراد با هم جمع نمی شود، بلکه در هم ضرب می شود و به «توان» و «تصاعد» بالا می رود.
#معرفی_کتاب
#تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
غریبانه ترین جهاد
یادداشتی به بهانه روز معلم
غریبانه ترین جهاد
جهاد فرهنگی است
آنانی که در گمنامی و بی پولی
کار تربیتی می کنند
یک دنیا انگ و اتهام می خورند
و مرگشان را
کسی شهادت نمی خواند.
#اول:
اگر معلمی شغل انبیاء است، مربی گری و کار تربیتی شیوه و روش انبیاست.
در برخی روایات آمده وقتی عابد به عرصه محشر می آید و قرار است راهی بهشت شود ندا می آید:
"انطلق الی الجنه"
به سوی بهشت برو!
پس او به ازای عبادتش به بهشت وارد می شود بدون هیچ تشریفاتی.
اما در مقابل وقتی قرار است یک #مربی تربیتی وارد بهشت شود ندا می آید:
"قف،تشفع للناس بحسن تادیبک لهم"
یعنی بایست؛ بدون تشریفات و مراسم خاص حیف است تو وارد بهشت شوی، اول کسانی را که تربیت کرده ای بفرست داخل بهشت ، یعنی اول بچه های مسجد و حلقه و گروهت را شفاعت کن بعد از آن نوبت خودت می شود که با شکوه وارد شوی.
#دوم:
مربی حق شفاعت دارد
اولا شفاعت بالاصاله و بالحقيقه از آن خداست.
و ثانيا خداوند شفاعت را به اولياء الله و مقربان درگاه خداوند واگذار مي کند ، و در رأس همه آنها خاندان عظيم الشان پيامبر اسلام (ص) هستند.
امام صادق(ع):
"اذا کان یوم القیامه بعث اللَّه العالم و العابد، فاذا وقفا بین یدى اللَّه عز و جل قیل للعابد انطلق الى الجنة، و قیل للعالم قف تشفع للناس بحسن تادیبک لهم "
در روز رستاخیز خداوند" عالم" و" عابد" را بر می انگیزد به عابد میگوید تنها به سوى بهشت رو اما به عالم میگوید براى مردمى که #تربیت کردى شفاعت کن"
(اختصاص مفید بنقل بحار ج ۳ ص ۳۰۵)
#سوم:
مربی خودش یک امت است
رسول گرامی اسلام(ص) میفرمایند:
«آيا به شما خبر دهم كه بخشنده ترين بخشنده ها كيست؟
بخشنده ترين بخشنده ها خداست و من بخشنده ترين فرزندان آدم هستم
و بعد از من از همه شما بخشنده تر، كسي است كه علم و دانشي را فراگيرد و آنرا نشر دهد و به ديگران بياموزد،
چنين كسي، روز قيامت، خود به صورت امتي برانگيخته خواهد شد!»
(ميزان الحكمة 6/474)
#چهارم:
استغفار تمام موجودات برای مربی
پيامبر گرامى اسلام(ص) مى فرمايند:
«انّ معلّمَ الخيرِ يستغفرُ لهُ دوابُّ الارضِ و حيتانُ البحرِ و كلُّ ذي روح فىِ الهواءِ و جميعُ اهلِ السَّماءِ و الارضِ و اِنَّ العالمَ و المتعلّمَ فىِ الاجرِ سواءٌ بِاتيانِ يومَ القيمةِ كَفَرسَى رهان يزدحمان.»
تمامى جنبندگان روى زمين و ماهيان دريا و هر موجود زنده اى در فضا و همه اهل آسمان و زمين براى معلمى كه نيكى به مردم بياموزد طلب آمرزش مى كنند. دانشمند و دانشجو در پاداش با يكديگر برابرند و در روز قيامت بدين سبب، بسان دو اسب مسابقه با يكديگر به رقابت مى پردازند...
بحارالانوار جلد2صحفه17
#پنجم:
مربی احیا کننده اسلام است
عبد السلام بن صالح هروی می گوید: از امام رضا(ع) شنیدم که فرمودند:
« رحِمَ اللهُ امراً احیا امرَنا »
خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند.
به حضرت گفتم: چگونه کسی می تواند امر شما را زنده کند. حضرت فرمودند:
«یتعلمُ علومَنا و یعلمهَا الناسِ»
علوم ما را یاد بگیرند بعد به مردم یاد بدهند.
برادر من!
خواهر من!
مربی!
سرگروه!
کار تربیتی یعنی گرفتن دست چند جوان و نوجوان و رساندن آنان به خدا
حال ممکن است عده ای بگویند که آقا ما سرگروه ها قابلیت نداریم و از این حرف ها.
در جواب این عده می گوییم که اگر شما این کار را انجام ندهید و برای حزب خدا یارگیری نکنید، حزب شیطان بسیار آماده است و غافل نمینشیند. از طرفی این ویژگی را در خود نهادینه کنید، می رویم به سراغ حدیثی از امام رضا(ع).
اگر مردم بدانند که کلام ما چه قدر زیباست حتما از کلام ما پیروی می کنند.(جلد اول کتاب اهل بیت در قرآن صفحه 534)
ذکر روایت تنها به منزله روایت خوانی نیست. اگر ما خود را مخاطب روایت بدانیم هر زمان که در محضر علی بن موسی الرضا(ع) قرار میگیریم خود را مسئول می بینیم که در مقابل این حدیث حضرت چه کرده ایم، عمریست در مسجد و بسیج فعالیت می کنیم و کلی مطلب از معصومین آموخته ایم و حال باید به دیگران نیز یاد بدهیم.
حضرت در ابتدای روایت می فرماید «رحِمَ الله» خدا رحمت کند، عبارت دعایی حضرت در شروع پاسخ ، سبب برکات و خیرات کثیری برای هر سوال کننده ای است. وجود مقدس حضرات معصومین حجه الله فی الرض هستند و چنانچه در حق کسی دست به دعا بردارند به یقین آن فرد در دنیا و آخرت عاقبت به خیر می شود.
دیگر جایی برای تامل نمی ماند، باید حرکت کرد، حرکت به سمت احیاء نمودن امر اهل بیت.
شما عزیزان سرگروه احیا کننده این امر هستید و ان شاء الله مورد رحمت خدا و دعای حضرت رضا(ع) قرار خواهید گرفت.
✍ م.انصاری
#یادداشت
#بدانیم_چرا_انسان_خلق_شدهایم
#فقط_من_و_شما_مانده_ایم
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
راههای ایجاد صفات نیکو در انسان
هدف #تربیت، دستیابی به انسان ایدهآل است. صفات حسنه در انسان ایدهآل، مبناهای مختلفی ندارند که بهصورت مجزا مطرح شوند. شجاعت، گذشت، قناعت، زهد و … کثرتهایی هستند که به یک وحدت برمیگردند و آن حسنظن به خدا است.
ممکن است #مربی بخواهد شاگردش خدا را راستگو، قادر، کریم و حکیم بداند، اما راه بروز این صفات در او را نداند که چگونه است و از کجا پیدا میشود.
اساس کار این است که او با حقیقت آشنا شود؛ به بیان دیگر راهی از درون او به نامحدود باز شود. تقویت حسن ظن به خدا در کودک، تعبیه راهی از درون به نامحدود است؛ این کار اساس تربیت و مادر کل صفات و خصوصیات ایدهال او را تشکیل خواهد داد.
راه این است که او با خدا آنچنان که هست، آشنا شود تا در او صفات عمیق و ریشهدار نمود پیدا کند. مثلا «شجاعت ایمانی»، شجاعتی برخاسته از عمق وجود و دررابطه با کشف خود است و این برخلاف آن شجاعتی است که انسان از طریق مطالعه، بررسی، تجربه و برخورد با مسائل پیدا میکند. وقتی انسان خودش را کشف کرده و حسنظن به خدا پیدا کند، شجاع میشود و شجاعتی پیدا میکند که از بطنِ وجود و عمق رابطه با خدا سرچشمه میگیرد و نشانهاش این است که هرچه فشار بیشتری وارد آید، ظهورش بیشتر میشود. در مقابل این شجاعت، ترس است که مولود سوءظن به خداست. اگر حسنظن به خدا پیدا شود، شجاعت جای ترس را میگیرد.
داشتن حسنظن به خدا، یعنی اینکه فرد، خدا را در عالم هستی راستگو، حکیم، کریم، قادر، عالم، مدیر، مدبر و در یک کلمه فعال و مراقب اوضاع ببیند. این دید به انسان قوت قلب وصفناشدنی در برخورد با دیگران و محیط میدهد و میتواند در هر میدانی با این پشتیبان وارد شود.
مرحوم آیتالله حائری شیرازی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
17.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیر #احترام و #محبت و #اخلاق_نیکو در متربی
📌 حجت الاسلام پور شعبانعلی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه به تحصیل متربیان
#تحصیل
#امتحانات
مربی محور، نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf