یک گوش خوب چقدر هزینه دارد؟
ضرورت کار تربیتی با وجود کمبود امکانات
ما در تابستان کارهایی میکنیم اما در طول سال تعطیل میشود و دوباره در تابستان شروع میکنیم اما هنر این است که با وجود کمبودها کار تربیتی کنیم.
اگر پول ندارید، میتوانید داخل مسجد بنشینید و با بچهها حرف بزنید و بخندید.
بروید مطالعه کنید و گوش خوبی برای بچهها باشید، اینکه خرجی ندارد. اولین کاری هم که میکنید این باشد که به بچهها اجازه سخن گفتن بدهید و خودتان گوش کنید.
قویترین مربی کسی است که کمتر از کلام استفاده کند. یکی از کارهای اساسی برای نفوذ در میان نوجوانها و کار کردن، این است که گوش خوبی باشیم. پدر و مادرها هم باید «گوش» خوبی باشند تا بچهها به سراغ «گوشیها» نروند. اگر شما گوشهای خوبی نباشید، بچهها سراغ گوشیها میروند؛ زیرا پشتشان یک گوش خوب است! خلاصه اینکه با وجود کمبود امکانات هم میشود کار کرد.
مگر یک گوش خوب چهقدر خرج دارد؟
در مسجد بنشین و طوری باش که جوانها حرفهای دلشان را به تو بگویند. بچهها کسی را ندارند که با آنها حرف بزنند.
حالا بعد از اینکه این حرفها را شنیدیم چه باید کرد؟ روشن است باید تلاش کنید؛ مگر خرازی و همت و… چه میکردند. بروید اسلحه پیدا کنید؛ اسلحه این کار در قرآن و روایات است؛ در کتابهای آقای مطهری، صفایی، طاهرزاده و آیت الله مصباح است. بروید بگردید و ببینید چه کسی کار تربیتی کرده، بخوانید و بیائید کار کنید.
اگر پول هم نبود، نهایتش این است که برخی کارها تعطیل میشود، مثلا اردو برگزار نمیکنید و یا به فلان پارک نمیروید.
با همین امکانات اندک هم میتوان کارهای بسیاری انجام داد. بله! اگر زمین چمن و سالن سرپوشیده هم مهیا شود، خیلی بهتر است. ان شاء الله روزی مسئولین اینها را به شما واگذار میکنند ولی فرصتی نیست که بخواهیم منتظر شویم زیرا بار روی دوشمان است.
استاد مجتبی وافی
#تربیتی
#امکانات
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
قرارگاه راهبردی جوانان مومن و انقلابی🇮🇷
جریان سازی فرهنگی چگونه #جریان_سازی کنیم؟ 🔴بخش پنجم #اولویت_شناسی 🔹حتماً در استان یا شهر یا محل
جریان سازی فرهنگی
چگونه #جریان_سازی کنیم؟
🔴بخش ششم
#ارث_بری ممنوع
🔹برخی فکر میکنن برای جریان سازی و تأثیر بیشتر بهتره که در چندین مجموعه عضو بشن. در چندین مجموعه مسئولیت بگیرن. لذا تکلیفدان شون درد میگیره و در چندین تشکل و انجمن و مجموعه، مسئولیت میگیرن. ما به این تعدد مسئولیت ها میگیم ارث بری از چندین مجموعه.
🔹یکی از مشکلات و واقعا معضلات کار تشکیلاتی ما بچه های انقلابی اینه که سیم خودمون رو به خیلی جاها وصل کردیم. هر جایی یه نوک میزنیم! تو هر دم و دستگاهی یه مسئولیت میگیریم! تو انجمن دانشگاهمون معاون سیاسی شدیم، تو بسیج مسئول فلان دوره شدیم، تو مسجد محلمون شدیم مسئول یه حلقه؛ توی فلان جمعیت یا حزب یا جبهه سیاسی در شهرمون شدیم مسئول رسانه؛ در فضای مجازی هم در برخی تشکیلات های مجازی هم مسئولیت گرفتیم که فلان موضوع رو پیش ببریم و ... .
🔹گاه می بینید یه آدم رسانه ای، روابط عمومی یه اداره شده، مسئول رسانه یه حزب سیاسی یا یه تشکل فرهنگی شده، خودش یک یا چند رسانه داره، سردبیر یا عضو شورای سردبیر یه رسانه دیگه هم شده و ... .
🔹فرق نمیکنه بین روحانی و غیرروحانی! روحانی دیدم که در چندین مجموعه فرهنگی مسئولیت گرفته، آخرش هیچکدوم رو هم نمیرسید به درستی انجام بده.
🔹تعدد مسئولیت ها مث تعدد مشاغل هست. چند آدم چندشغله سراغ دارید که امروز توی جامعه به عنوان یه آدم #جریان_ساز الگو شده باشه؟ ابوالمسئول بودن برای من بچه حزب اللهی همانقدر بده که ابوالمشاغل بودن برای بزرگان سیاسی!!
🔹من آدمای زیادی طی این چندسال دیدم که اینجوری بودن و بعداز سالها نه مؤثر بودن، نه تأثیرگذار بودن، نه فعال بودن نه ... . حتی برخی شون بریدن! تمرکز خودشون رو از دست دادن و کل بار رو رو زمین گذاشتن!
🔹وقتی آدم سیمش به چندین مجموعه وصله، واقعیتش اینه که نمیرسه. همه مجموعه ها هم تا می بینن شما یه توان خوبی دارید، هر مجموعه ای دوست داره شما رو جذب کنه. شما هم سرِ رودروایسی یا علاقه و شهوتِ مسئولیت میرید و در مجموعه های مختلفی پست میگیرید. کار هیچکدوم رو هم نمیتونید انجام بدید. کار اون مجموعه ها رو زمین می مونه.
🔹بعد از چندسال هم احساس میکنید آدم موفقی نبودید و نیستید چون کار هیچکدوم از مجموعه ها رو به درستی انجام ندادید. لذا احساس پوچی میکنید. از همه چیز می برید. وقتی موفقیتی نمی بینید دیگه ترک میکنید. همه اون مجموعه ها هم به مرور دیگه علاقه به شما و کار شما ندارن. بعدها اگه بخوایید به تنهایی یه کاری رو شروع کنید دیگران پای کار شما نمیان چون آدم موفقی نبودید! لذا موفق نمیشید جریان سازی کنید.
🔹اشتباه نشه منظور این نیست که قطع ارتباط کنید! خیر با همه مرتبط باشید با همه رابطه داشته باشید اما عزیزم، سیمت رو به همه جا وصل نکن. ببین کدوم کار اولویت داره. کدوم مجموعه اولویت داره. توان خودت رو ببین بعد بسم الله.
🔹حرف اینه که #ارث_بری از چندین پدر یا چندین مجموعه ممنوع! ما باید بدونیم که نمیشه از چندین مجموعه ارث برد. اگه میخوایید #جریان_ساز باشید تعداد پست ها و مجموعه ها رو به حداقل برسونید. یه کار یا دو کار خوب رو بگیرید و ادامه بدید تا به نتیجه برسید. بله خودتون رو دیگه تا آخر عمر در همون نقطه نگه ندارید. میتونید به مجموعه های مهمتر و بالاتر برید. ولی اول کار خودتون رو به همه جا نچسبونید. چون توان شما محدوده؛ وقت شما محدوده؛ تخصص شما محدوده.
✍ داود مدرسی یان
قسمت قبلی این مطلب رو اینجا بخونید:
1⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4831
2⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4889
3⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4932
4⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4974
5⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5010
ادامه مطلب را در دوشنبه های فرهنگی دنبال کنید
#جریان_سازی
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🍃وحدت تشکیلاتی 🍃
🌳یک تشکیلات واحد، اولین و واضح ترین معنایش این است که افرادی که در این تشکیلات کار می کنند به دنبال یک جهت واحدی، به دنبال گمشده ی واحدی می گردند، آن هم با همکاری و همراهی و همگامی با یکدیگر. پس اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی؛ اخلاق تشکیلاتی یعنی اخلاق اسلامی منظم، یعنی چگونگی برخورد دو برادر، دو هم فکر، دو هم آهنگ، دو هم جهت.
💠امام خامنه ای 💠
#اصول_کار_تشکیلاتی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
#سروش
http://sapp.ir/morabi_masjed
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
✅ بسته کامل اردویی
اردو یکی از برنامه های ثابت و پرجاذبه همه مجموعه های تربیتی است.
اردو قابلیت ها و ظرفیتهایی تربیتی بسیاری دارد از جمله:
🔸 شناخت ویژگی های متربیان چون در موقعیت های متنوع قرار می گیرد
🔹 رشد و تقویت روحیه همکاری متربیان ( زندگی جمعی، مسئولیت اجتماعی دادن، مسئولیت مشترک دادن به آنها)
🔸اردو بستری مناسب است برای شناخت روحیات ( متربیان برای مربی و متربی برای خودش)
🔹بستری مناسب برای اجرای برنامه غیر آموزشی
🔸بستری مناسب برای تمرین اخلاق و ترک عادات نا مناسب
🔹بستری مناسب برای رشد خلاقیت ها بدلیل محدودیت ها
🔸بستری مناسب برای آمادگی پیداکردن برای مقابله با مشکلات
🔹بستری مناسب برای انس و الفت بین متربی و مربی و اعضای گروه با هم
🔸بستری مناسب برای تخلیه سالم انرژی
🔹رشد و تقویت شخصیت، اعتمادبه نفس، اراده، تفکر، زندگی جمعی، هویت و انسجام گروهی
و ...
تربیت و رشد از جمله اهداف اصلی برقراری اردو است.
یکی از هنرهای مربی؛ برگزاری اردوهای هدفمند و استفاده حداکثری از قابلیت های این برنامه است.
امروز بسته کامل اردویی تقدیم میشود که ان شاالله برای رسیدن به این اهداف کمک مربیان باشد.
#اردو
#اردوی_تربیتی
مربےمحور؛نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_438344138891460756.doc
434.7K
🔸اردوی تربیتی چگونه و با کدام برنامه؟
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_193444777256026426.pdf
1.33M
اردوی تربیتی:
فرآیند برگزاری اردو
اصول برنامه ریزی اردو
مسائل تربیتی اردو
و...
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_404736011210326330.docx
20.9K
برای یک #اردو چه اقداماتی لازم است؟
✍مصطفی اخلاقی لطف
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_443017514281075150.pdf
8.11M
جزوه اردو داری
کلیات اردو
تشکیلات اردو
در مسیر اردو
اردوگاه
هم اندیشی
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_5969792236911591796.pdf
430.7K
#اردو و موارد مورد نیاز آن
تعریف اردو
اهداف اردو
فواید اردو
وظایف مربیان
ایمنی اردو
برنامه های فرهنگی و...
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_410582522557106411.pdf
111.2K
🔰جُنگِ شبانه در اردو
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_438344138891460758.pdf
956K
🔸آموزش بازی های اردویی
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
نرم افزار «بازی های اردویی»
شامل ۵۵ بازی اردویی و محلی
دانلود نرم افزار از بازار:
http://cafebazaar.ir/app/?id=Ghasem.Game.Ordoo&ref=share
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
@morabi_masjed
4_438344138891460757.pdf
2.92M
🔸شعرهای اردویی
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_438344138891460759.pdf
1.11M
چک لیست وسایل مورد نیاز اردو
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
4_764795416125374542.zip
1.45M
روش های امداد و نجات ویژه ی اردو ها و افزایش معلومات عمومی
#اردو
مربی محور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت شابلونی
💢 از فاجعه های تربیتی زمانه ما می توان از یکسانی تربیت دختران و پسران یاد کرد.
⭕️ ما در تربیتمان شابلونی عمل کرده، با دو خلقت متفاوت خدا یکسان عمل می کنیم.
❌ دختران ما همان درس های پسران را می خوانند و بعد هم مهندس می شوند و تحصیلاتی چون پسران برای خود برمی گزینند و از حکمت خلقتشان که مادری است رفته رفته فاصله می گیرند و تن به هر شوهری نمی دهند و حوصله فرزند آوری و فرزند داری ندارند و...
و این مشکلات فراوانی به بار آورده و می آورد که ما شاهد یکی از آنها که شیوع طلاق بی رویه هست می باشیم.
♨️ با تربیت شابلونی، دختران بازی خورده کاراته، فوتبال، رانندگی کامیون، مهندسی و کارهای سنگین دور از خلقتشان را آرزو می کنند و از خانه و خانه داری می گریزند.
🔸 حضرت امیرالمومنین علی (ع) درباره تفاوت های بایسته خلق و خوی زنان و مردان فرمودند :
✿ برخی از نيكوترين خلق و خوی زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند :
تكبر و به خود باليدن، ترس، بخل.
☣ هرگاه زنی متكبر باشد، بيگانه را به حريم خود راه ندهد،
☣ و اگر بخيل باشد، اموال خود و شوهرش را نگهبان است،
☣ و چون ترسان باشد، از هر چيزی كه به آبروی او زيان رساند فاصله می گيرد.
📚 نهج البلاغة ، حکمت ۲۳۴ .
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🔆 افسوس که با ترک فرهنگ غنی اهل بیت علیهم السلام دچار وضعیت نابسامان فعلی شده ایم.
کاش
✅ پژوهشگران بیشتر به این موضوع بپردازند.
و کاش
✅ مدیران مدارس و مراکز تربیتی دختران از همرنگی با جماعت و فرهنگ غرب، فاصله گرفته، هماهنگی با مکتب اهل بیت علیهم السلام را محقق سازند.
••✾•🍃🌺🍃•✾••
#آسیب_شناسی #مربی #مربی_محور #تربیت
مربےمحور،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
❇️ مربی هوشیار پا به پای تحریک احساسات و شهوات - که کار این روزهای ابلیس است - با تحریک عقول بینش ایجاد می کند.
👁 نقش چشم #در تربیت آن هم در روزگار ما قابل کتمان نیست.
👀 با بهره بردن از کلمات نورانی اهل تربیت علیهم السلام از بینش دهی نسبت به این موضوع غافل نشوید.
قال امیرالمومنین علی علیه السلام:
☀️ در بدن هیچ عضوى كم سپاستر از چشم نيست، در پى خواست آن نرويد كه شما را از ياد خداوند عزّ و جلّ باز می دارد.
📕 غرر الحكم و درر الكلم، ص : ۵۶۰
#مربی #مربی_محور #تربیت
در صفحه اینستاگرام مربی محور بخوانید:
مگس نباشیم و مگس تربیت نکنیم❗️
https://www.instagram.com/p/By8iV4egaRm/?igshid=1emt4kitidijg
جریان سازی فرهنگی
چگونه #جریان_سازی کنیم؟
🔴بخش هفتم
نقش زنان و دختران
🔹بالای 80 درصد برنامه های نهادهای فرهنگی چون بسیج، سازمان تبلیغات، حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، قرارگاه خاتم الاوصیاء، مساجد و ... برای آقایون تعریف شده و دختران و زنان رو اصلاً در برنامه خودشون نمی بینن یا کمتر توجه می کنن.
🔹یکی از دلایل اصلی #شکست طرح و برنامه های فرهنگی که توسط همین نهادها یا تشکل های دانشجویی و دانش آموزی و مجموعه های خودجوش اجرا شده، همین نکته است که نقش اساسی برا خانم ها قائل نشدن. دوره ها، کارگاه ها، کلاس ها، اردوها، همایش ها، جلسات برنامه ریزی و ... عمدتاً برا مردان تعریف شده. لذا خودبخود 50 درصد مخاطبین رو از دست میدن!
🔹ببینید، 50 درصد جامعه ما رو زنان تشکیل دادن؛ یعنی 50 درصد مخاطبان هر نهاد، هر مجموعه، هر فرد که میخواد #جریان_ساز باشه خانم ها هستن؛ وقتی برای خانم ها برنامه تعریف نشده باشه یعنی خودبخود 50 درصد رو از دست دادید و تازه میخواید رو 50 درصد مردان کار کنید که موفق هم نمیشید!
🔹مساجد که سنگرهای اصلی جهاد فرهنگی و بصیرتی محسوب میشن، معمولاً یا قسمتی برا زنان ندارن، یا اگه دارن طبقه بالا یا گوشه کوچکی از مسجد هس. در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان هم سرد و نمور! بدون وسایل گرمایشی و سرمایشی، فرش هم که براشون نمیذارن و روی موکت باید بنشینند! اگر اغراق نکنم بالای 70 درصد مساجد ما اینجورن.
🔹خیلی از لیدرها و بزرگان انقلابی جداً فکر می کنن که اگر مردان اصلاح بشن جامعه اصلاح میشه لذا تمام جلسات تصمیم گیری و تصمیم سازی و برنامه ریزی هم فقط آقایون نشستند! از اون طرف جریان غرب گرا به فکر سوءاستفاده از موقعیت زنان هس با کارهای نمادین؛ با نقش تراشی های نمادین! با مسئولیت دادن های نمادین! از این طرف هم در جبهه خودی می بینیم که توجه ویژه نمیشه.
🔹بُعد دیگر ماجرا اینه که بانوان حزب اللهی هم این شرایط رو پذیرفتن؛ معمولاً خودشون هم که میخوان کاری رو شروع کنن، حرکت جریان سازی رو کلید بزنن خودشون رو محدود میکنن به اینکه میخوان فقط برا خانم ها کار کنن و کاری به آقایون ندارن و همین باعث میشه که اقدامات اونها هم جریان ساز و مؤثر نباشه.
🔹من بارها به این نوع خانمها گفتم شما که دارید این کار فرهنگی یا سیاسی یا معرفتی رو انجام میدید چرا نمیخوایید دایره مخاطبین تون رو به آقایون هم گسترش بدید؟ چرا احساس ضعف میکنید؟ یعنی آقایون نمیتونن در زمین بازی شما نقش ایفا کنن؟ میخوایید دوره برگزار کنید خودتون رو محدود نکنید که مخاطبان فقط خانما باشن!
🔹اگه یه نهاد، یه تشکل، یه مجموعه خودجوش میخواد جریان ساز باشه، یکی از اصلی ترین ملزومات این جریان سازی، بها دادن به دختران و زنان هست. 50 درصد حتی بیشتر از 50 درصد از بودجه ها، امکانات، ظرفیت ها و .. رو باید به خانم ها تخصیص داد. باید در اتاق فکرهای نهادهای انقلابی، در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها حتما از ظرفیت زن ها استفاده بشه. در مورد نقش زنان و دختران باید تجدیدنظر کنیم چه اینکه به آنان نقش تصمیمساز و تصمیمگیر بدهیم چه اینکه در مقام مخاطب به اونها توجه ویژه بشه.
🔹یه خانم میتونه رو شوهر و بچه هاش و برادراش و خواهراش و خانواده ش مؤثر باشه. شک نکنید سرمایه گذاری رو قشر زنان و دختران همه ش سوده و هیچ ضرری نداره. اما یه مرد نهایتاً خودش اصلاح بشه اما تأثیرش رو خانم و بچه هاش به نسبت کمتره.
🔹خانم ها میتونن در طرح ریزی، برنامه ریزی، کار فکری و فرهنگی و بصیرتی، سخنرانی، یادداشت نویسی، مدیریت رسانه های مکتوب و الکترونیکی و مجازی، تدریس و ... به کشور و به جریان انقلابی کمک کنن اما در برخی مناصب اجرایی مثل وزارت یا فرمانداری محدودیت هایی دارن که بحث ما نیست.
🔹راستی تا یادم نرفته عرض کنم ماجرای سند 2030 رو تعدادی از زنان مؤمنه که هر هفته با هم جلسات فکری و هم اندیشی داشتن متوجه شدند که در حال برگزاری در کشوره و بعد از طریق رحیم پور ازغدی و سایر مقامات پیگیری شد.
🔹فراموش نکنید رعایت حریم محرم و نامحرم و اخلاق اسلامی جزو بدیهیات این مسئله است.
✍ داود مدرسی یان
قسمت قبلی این مطلب رو اینجا بخونید:
1⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4831
2⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4889
3⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4932
4⃣ eitaa.com/morabi_masjed/4974
5⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5010
6⃣ eitaa.com/morabi_masjed/5040
ادامه مطلب را در دوشنبه های فرهنگی دنبال کنید
#جریان_سازی
#فرهنگی
مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی
http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf