#نماز_وحشت
۱_ مستحب است در شب اول قبر دو ركعت نماز وحشت براى ميت بخوانند. و دستور آن اين است كه در ركعت اول بعد از حمد، يك مرتبه آيةالكرسى و در ركعت دوم بعد از حمد، ده مرتبه سوره "انا انزلناه" بخوانند، و بعداز سلام نماز بگويند: "اللهم صل على محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الى قبر فلان" و به جاى كلمه فلان، اسم ميت را بگويند.
۲_ نماز وحشت را در هر موقع از شب اول قبر مىشود خواند، ولى بهتر است در اول شب بعداز نماز عشا خوانده شود.
۳_اگر بخواهند ميت را به شهر دورى ببرند، يا به جهت ديگر دفن او تاخير بيفتد، بايد نماز وحشت را تا شب اول قبر او تاخير بيندازند
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:خواندن نماز لیلة الدفن برای چند نفر
سؤال: آیا می توان یک نماز (لیلة الدفن، وحشت) را برای چند نفر خواند؟
جواب: خواندن یک نماز لیلة الدفن برای چند نفر به امید ثواب، مانعی ندارد.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
چرا_برای_تغییر_دین_گردن_زده_می_شوم.mp3
4.49M
🔴چرا برای تغییر دین در اسلام، گردن می زنند؟
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#ارتداد
#اعدام
#اسلام
#پادکست
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#انتقام_یا_رحمت_اسلامی
✴️ پرسش
اگر اسلام دین رحمت و گذشت است، پس انتقام چرا؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
انتقام از ریشه «ن ـ ق ـ م» و در لغت به معناى انکار کردن، کینه کشیدن، کیفر دادن، مؤاخذه همراه با کراهت و مبالغه در کیفر و عقوبت آمده است.(1) در اصطلاح به عقوبتى خاص اطلاق مىشود؛ یعنی فرد در برابر کسى که به او بدى کرده به همان اندازه یا بیشتر بدى کند.(2) همچنین انتقام گاهی به انسان نسبت داده مىشود و گاهی به خداوند. تفاوت آنها در این است که انتقامهای بشرى بیشتر در پى زیانى است که فرد بر اثر عجز از ناحیه دشمن دیده و بدینوسیله مىخواهد ناکامى و شکست خود را جبران کند اما انتقام الهى بر اثر آسیب دیدن خداوند یا براى تشفى خاطر نیست بلکه انتقام او به معناى کیفر دادن گناهکاران بر اساس حق و عدالت است.(3)
حس انتقامجویی یک اصل حیاتى است که خداوند آن را در وجود همه انسانها و حتى برخى حیوانات به ودیعه نهاده است؛ لیکن بهرهورى از این حس خدادادى بهتناسب مورد، داراى احکام و وجوه گوناگونى است که مىتوان آن را به انتقام لازم، مجاز و ناپسند تقسیم کرد.
1. انتقام لازم:
انتقامى است که بر اساس معیار عقلانی انجام مىپذیرد و آن انتقام اجتماعى است که غرض از آن، حفظ نظام و احقاق حق عمومی است. اسلام با هرگونه ظلم و تعدى، به فرد یا جامعه مخالف است. ازاینرو مقابله با ستمگران و گرفتن حق مظلومان را امرى ممدوح و گاه واجب مىشمارد.
قرآن کریم درآیات 14و 15 سوره مبارکه توبه به مسلمانان فرمان مىدهد که با کافران و مشرکان نبرد کنند تا ضمن رفع شرک و کفر از روى زمین، خشم مؤمنان ستمدیده فرونشسته و دلهای آنان تشفى یابد.
2. انتقام مجاز:
اگر ستم و تجاوز متوجه شخص انسان شده باشد و انتقام گرفتن او پیامدى براى دیگران نداشته باشد این کار جایز و روا خواهد بود؛ بدین معنا که انسان در اینگونه موارد، بین گرفتن انتقام از ظالم یا عفو او مخیر است:
«کیفر بدی، مجازاتی است همانند آن و هر کس عفو و اصلاح کند پاداش او باخداست»(4)
حضرت امام زینالعابدین(ع) میفرمایند: «حق کسى که به تو بدى کرده این است که او را عفو کنى ولى اگر مىدانى عفو او سبب زیان مىشود مىتوانى انتقام بگیرى.»(5)
3. انتقام مذموم و ناروا:
قسم دیگری از انتقام وجود دارد که انتقام منفی، مذموم و ناروا محسوب شده و درست در مقابل یکى از بزرگترین فضائل اخلاقى یعنی عفو و گذشت قرار میگیرد.
اگر انتقام، برخاسته از تعصبهای جاهلانه، دشمنیهاى ناروا و همراه با تجاوز و تعدى باشد ناروا و مذموم است؛ زیرا در این انتقامها نهتنها حقى احقاق نشده و ظلمى برطرف نمىگردد بلکه موجب تضییع حقوق دیگران و منشأ ظلم و فساد خواهد گشت. انتقامى که در روایات و کتب اخلاقى از رذایل اخلاقى شمردهشده و مؤمنان از آن نهى شدهاند همین قسم از انتقام است.
نتیجه آنکه بین رحمت اسلامی و انتقام، تناقضی نیست بلکه هرکدام باید در جایگاه خودش استفاده شود. درصورتیکه ظلم و بدى متوجه حقوق عموم بوده و گرفتن انتقام موجب جلوگیرى از ظلم، فساد و ناامنى گردد دین اسلام، گرفتن انتقام را لازم دانسته و بر آن تأکید کرده است؛ اما آنجا که حقوق فردى در میان است و گذشتن از انتقام، مفسدهاى در پى ندارد اسلام عفو را از انتقام بهتر دانسته و کسانى را که از حقوق خویش بگذرند مستحق پاداش و اجر الهى دانسته است. بنابراین اگر اسلام رحمت دارد،عزت و زیر بار ظلم نرفتن هم دارد همانگونه که خدا اگر ارحمالراحمین است منتقم و قاصم الجبارین هم میباشد.
پینوشت:
1. مفردات راغب، ص 822
2.تفسیر المیزان، ج12، ص86
3. همان، ص 87
4.شورى، آیات 40 ـ 41
5. بحارالانوار، ج71، ص 9
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
👈اهلسنت:حضرت زهرا(س) از ابوبکر راضی شد.
👈شیعه: رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر افسانه است.
✅شیعه برای ادعای خویش به این روایت بخاری استدلال می کند.
فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ عَلَى أَبِي بَكْرٍ فِي ذَلِكَ فَهَجَرَتْهُ فَلَمْ تُكَلِّمْهُ حَتَّى تُوُفِّيَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِتَّةَ أَشْهُرٍ فَلَمَّا تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا وَلَمْ يُؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عَلَيْهَا
✍️...فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وي سخن نگفت تا ازدنيا رفت. فاطمه بعد از رسول خدا شش ماه زنده بود و چون از دنيا رفت همسرش علي شبانه او را دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خودش بر بدن فاطمه نماز خواند
صحيح البخاري ، ج 4 ، ص 1549 ، ح3998
⁉️حال اهلسنت برای ادعای خویش به چه روایت صحیحی استدلال میکند، پس ما مطالبه و تحدی میکنیم علمای اهلسنت را که:
❇️یک روایت صحیح و بدون اشکال برای ادعای رضایت حضرت زهرا(س) از ابوبکر ارائه کنید.
💢سوالی که باید هر اهلسنتی از مولوی های خویش بپرسد.
#افسانه_رضایت_حضرت_زهرا_ابوبکر_
#فاطمیه
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
audio_2020-01-10_10-10-46.ogg
1.54M
📍چرا رسول الله -صلی الله علیه وآله- پیامبر جنیان نیز بود؟!
#پادکست
🎙 #جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#پاسخ_به_سوالات_اعتقادی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
سقوط هواپیما.pdf
396.4K
#تحلیل_بررسی_سقوط_هواپیما_مسافربری
#جواد_حیدری
#پست_پیشگام
#تلخی_ها_و_شیرینی_ها
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#وضو
موضوع:نجس بودن اعضای وضو
همه مراجع :اگر یکی از اعضای وضو نجس باشد و بعد از وضو شک کند که پیش از وضو آنجا را آب کشیده یا نه ، چنانچه در موقع وضو ملتفت پاک بودن و نجس بودن آن جا نبوده ، وضو باطل است .(1) و اگر می داند ملتفت بوده یا شک دارد که ملتفت بوده یا نه ، وضو صحیح است. و در هر صورت جایی را که نجس بوده باید آب بکشد.
(1)آیات عظام سیستانی و مکارم شیرازی: وضوی او صحیح است، ولی باید برای نماز آن را آب بکشد و اگر چیزی با آن ملاقات کرده تطهیر کند.
پی نوشت:
توضیح المسائل مراجع معظم مسأله ۲۷۸
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا روایت صحیحه ای در مورد شهیده بودن حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع شیعی وجود دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
اصل شهادت حضرت فاطمه الزهراء سلام الله علیها از امور ثابت و قطعی تاریخ می باشد که بر مبنای نقل ها و روایات و اخبار به تواتر و قطعیت می رسد و از همین رو نیازی به سیر در اسناد اخبار و مرویات کتب روایی و تاریخی برای اثبات چنین امری نداریم اما در این مطلب، به یکی از روایات معتبر و صریح الدلاله در اثبات شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اشاره می شود:
در روایتی با سند صحیح در اصول کافی آمده است:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنِ الْعَمْرَکِیِّ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِیهِ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: إِنَّ فَاطِمَهَ ع صِدِّیقَهٌ شَهِیدَهٌ وَ إِنَّ بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ لَا یَطْمَثْن.
الکافی،ج۲،ص۴۸۹و۴۹۰،ح۳
امام کاظم علیه السلام می فرمایند : فاطمه (ع) صدیقه ی شهیده است و دختران انبیاء دچار حیض نمی شوند.
سند روایت:
سند این روایت صحیح است و علمای بسیاری نیز آن را تصحیح کرده و معتبر شمرده اند.
فرزند شهید ثانی (ابومنصور حسن بن زین الدین عاملی – متوفی ۱۰۱۱هـــ) این حدیث را در کتاب ”منتقی الجمان” آورده و شرط کرده که صرفا احادیث صحیح و حسن را در این کتاب نقل می کند.
منتقى الجمان،ج۱،ص۲۲۴
مجلسی اول (محمد تقی مجلسی – متوفی ۱۰۷۰ هـــ) در روضه المتقین می نویسد:
و فی الصحیح عن علی بن جعفر عن أخیه أبی الحسن علیه السلام قال: إن فاطمه صدیقه شهیده و إن بنات الأنبیاء لا یطمئن …..
روضه المتقین،ج۵،ص۳۴۲ ط کوشانپور
مجلسی دوم (محمد باقر مجلسی – متوفی ۱۱۱۰هـــ) می نویسد:
الحدیث الثانی صحیح.
مرآه العقول،ج۵،ص۳۱۵ ط دار الکتب الاسلامی
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#نفاس
پرسش ۲۱۸ . خون نفاس چيست؟
«نفاس» از ماده «نفس» گرفته شده است. «نفس» چندين معنا دارد كه يكى از اين معانى، خون است.
نفاس در اصطلاح به خونى گفته مى شود كه پس از زايمان، از زن خارج مى شود. زن را در اين هنگام «نفساء» مى گويند. آغاز خون نفاس از زمانى است كه اولين جزء بچه از شكم بيرون مى آيد. بنابر اين خونى كه پيش از آن ديده مى شود، خون نفاس محسوب نمى شود. حداقل آن يك لحظه و حداكثر ده روز است. زن پس از پاك شدن، بايد غسل نفاس به جا آورد.
نکته: در بين برخى از عوام مشهور است كه مى گويند: زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم غسل (چله) انجام دهد؛ اين سخن هيچ ارزش و اعتبارى ندارد.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۸ و العروة الوثقى، ج ۱، النفاس.احكام بانوان، پرسمان .
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:شرایط پیوستن به وسط نماز میت
سوال: شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟
جواب. اگر کسی در اثنای نماز میت به امام ملحق شود، می تواند اقتدا کند و در تکبیر تبعیت از امام می نماید و تکبیر اول خودش را اول نمازش قرار می دهد و به وظیفه خود عمل کرده و شهادتین را می گوید و هنگامی که امام مثلا تکبیر سوم را گفت باید با او تکبیر بگوید که تکبیر دوم او باشد، بنا بر این صلوات بر نبی و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرستد و وقتی که امام نماز را تمام کرد بقیه تکبیرها با دعاها را، در صورت امکان هر چند مختصر، می گوید و اگر مردم مهلتش ندادند باید فقط تکبیر را پشت سر هم بدون دعاها در محل ایستادن خود بگوید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110