هدایت شده از پرسمان جهادی
#پست_پیشگام14
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟
✍️#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
در علم پزشکی به عامل بیماریزا که در سلولهای زنده ی یک پیکر تکثیر میشود «ویروس_ Virus» می گویند.
ویروس، قادر است انواع شکلهای حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتریها و آرکیاها را آلوده کند.
این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، #کرونا فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم.
این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.!
شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ.
یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است.
برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند.
در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند».
اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟
آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟
برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم.
روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرجالمهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958)
این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند.
روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 656)
همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است.
وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ».
به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274)
روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 372)
در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم:
اولا: سند هر دو روایت ضعیف است .
ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور.
معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه»؟
هدایت شده از پرسمان جهادی
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور».
نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد.
از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
🔔 #خبر_ویژه
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم
🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/flHsH
📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5
🌀تبلیغ دین در شرایط بحران
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @javadheidari110
باسمه تعالی
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم.
🔹عقربه های ساعت آهسته آهستته به ثانیه های پایانی سال نزدیک می شوند. کم کم نوای «یا مقلب القلوب و الابصار» گوش ها را نوازش می دهد. آری به «عید نوروز» نزدیک می شویم.
عید باستانی ما ایرانی ها؛ جلوه های زیبای فراوانی دارد.
صله ی رحم، مسافرت، دستگیری از نیازمندان و فقراء و به صورت ویژه یاد اموات و گذشتگان بودن و زیارت قبور.
آری! قشنگی و جذابیت عید، علاوه بر شادابی و سرسبزی طبیعت؛ به این سنت های ایرانی، اسلامی است.
اما امسال عید ما رنگ و بوی هر ساله ی خود را ندارد و دچار ویروس منحوسی شده است که با هر ویروسی که می شناختیم متفاوت و متمایز است؛ ویروس کرونا.
چه دین منعطف و معقول و جامعی داریم.
برای هر شرائط و موقعیتی، برنامه ای متناسب بیان فرموده است که البته باید از کارشناسان دین جویا شد و از متخصصین کسب تکلیف کرد که این حکم عقل و سیره ی عقلاست.
همان دینی که صله ی رحم را موجب حُسن رفتار و بخشش، پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ می داند؛ (1) همان مذهبی که زیارت اهل قبور را امری مستحب تلقی کرده و به همه ما سفارش کرده، قبورمومنین و مومنات را زیارت کنیم و دعا بر سر قبر والدین را به اجابت نزدیک تر می داند؛ (2) حفظ جان خود و سلامت بدن دیگران را بسیار مهم جلوه داده تا جایی که اگر فعلی باعث تحت الشعاع قرار دادن سلامت افراد و جامعه شود را محکوم می کند.
عقل که حجت درونی انسان است و اهل بیت علیهم السلام که حجت های ظاهری پروردگار عالم هستند؛ به ما آموخته اند: وقتی بین دو کار تزاحم پیش آمد، باید کار مهمتر را (اهم) بر کار دیگر (مهم) مقدم کنیم.
آری! حواسمان باشد سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم.
بیایید امسال را به گونه ای دیگر به پایان برسانیم و سال جدید را آغاز.
در خانه ماندن را تمرین کنیم و صله ی رحم را از راه های دیگر به جا آوریم. تلفنی صحبت کنیم و از پیام رسان های داخلی برای دیدن همدیگر کمک بگیریم.
پاداش در خانه ماندن و کمک به تسریع بهبودی بیماران عزیز کشورمان را به اموات و گذشتگانمان هدیه کنیم و با تلاوت قرآن و رسیدگی به امور منزل، هم صفا را به خانه های خود بیاوریم و هم زمینه ی شادی روح امواتمان را فراهم کنیم.
از خداوند کریم و حکیم، صحت و عافیت را برای مردم ایران زمین خواستاریم و آرزوی سالی پر خیر و برکت را برای آنان طلب داریم و اطمینان داریم با پیروی از بزرگان دین و تبعیت از پزشکان متعهد، این آزمون سخت را پشت سر می گذاریم.
پی نوشت ها:
1. بحار الأنوار ، ج 71 ، ص 114
2. معاد شناسی علامه طهرانی ، ج ۱ ، ص ۱۹۰
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
⁉️یک سؤال:
میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟
🔴پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند.
با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمىشود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مىشود.
به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مىدهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند.
اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى
برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مىكنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مىشوند".
پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مىداند. (1)
نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است.
به قول شاعر:
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبهپذير و مهربان است(2)
پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 38
2. حجرات/12
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟
✍ پاسخ:
نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد.
مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1)
نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند.
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2)
نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود:
مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3)
مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4)
نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد.
پی نوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448
2. همان
3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110
4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
✅پرسش:
اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟
🌺پاسخ:
شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است:
📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است.
📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.»
☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟
فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مىخوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن.
📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد.
📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است.
برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
قم و کرونا Mix.mp3
7.41M
#پناه_بردن_به_قم !!!
#کرونا
#پادکست
📣 پاسخگویی توسط: استاد #حیدری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110