eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
376 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 پرسش : استفاده از پودر ژلاتین که عموما از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای:حلیت و حرمت ژلاتین دایرمدار موادی است که از آنها تهیه می شود؛ ژلاتین گیاهی حلال است و ژلاتین تهیه شده از استخوان حیوان های حلال گوشت که ذبح شرعی نشده اند حلال است و اما ژلاتین تهیه شده از پوست حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده، نجس و حرام است و ژلاتین تهیه شده از اجزای حیوانات حرام گوشت حرامند؛ و در هر صورت اگر ژلاتین دارای قسم حلال و حرام باشد و شما ندانید آنچه می خواهید بخورید از کدام قسم می باشد، محکوم به حلیت است. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: ايا امام زمان(عج) زن و فرزند دارند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد زن و فرزند امام مهدى(ع) سه احتمال وجود دارد: أ) حضرت ازدواج نکرده است. لازمه این احتمال آن است که امام(ع) یکى از سنتهاى مهم اسلامى را ترک کرده باشد، که با شأن امام سازگار نیست. امّا از سوى دیگر چون غیبت از اهمیت بیشترى برخوردار است؛ به ناچار امام از سنت چشم پوشى مى کند، که اشکالى ندارد. براى حفظ مصلحت بالاتر، از مصلحت پایینتر چشم پوشى مى گردد. ب) حضرت ازدواج نموده امّا فرزندى ندارد. نداشتن فرزند به سبب غیبت است. پذیرش این فرض، سؤالى را با خود مى آورد که آیا همسرش هم از عمر طولانى بهرهمند است یا این که مدّتى با حضرت زندگى کرده و بعد از دنیا رفته است؟ در این صورت حضرت به سنت ازدواج عمل کرده و بعد بدون زن و فرزند زندگیش را ادامه مى دهد. ج) حضرت زن و فرزند دارد. با پذیرش این فرض، این سؤالات مطرح است: آیا آنان نیز عمرى طولانى دارند؟ فرزندان حضرت نیز فرزندانى دارند؟ اگر دارند، این همه اولاد، در پى اصل خویش مى افتند و همین کنجکاوى، مسئله را به جایى مى رساند که با فلسفه غیبت منافات دارد. از روایات نیز مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند(1) و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند. (2) با توجه به مطالب مذکور، نمى توان یکى از این سه احتمال را قاطعانه پذیرفت و این به مقتضاى خرد ورزى است که در جایى که دلیل کافى براى اثبات یا انکار چیزى وجود ندارد، از ابراز حکم قطعى خوددارى گردد. پی نوشت: [۱]. شیخ طوسى، کتاب الغیبه، ص ۱۶۲. [2]. مسعودى، اثبات الوصیه، ص ۲۲۱. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-12_06-44-26.ogg
1.66M
❎چرا خدا تمام پیامبرانش را در خاور میانه خواست تا ظهور کنند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات #اعتقادی 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
ویژگی های ولی فقیه.ogg
12.28M
#ولایت_فقیه #ویژگی_ها_شرائط_معیار_ها #رهبر_امام_جامعه_زعامت_دینی #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه ⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی ⏺خداشناسی ⏺الحاد فقه_احکام اخلاق و مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ @javadheidari110 ⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
💠سوال: رابطه اخلاق و عمل را بیان کنید؟ ✍️ پاسخ: آنچه که از انسان به عنوان رفتار یا عمل سر می زند از صفات و ویژگی های درونی او نشأت می گیرد. به عنوان مثال کسی که حسادت در قلب او ریشه دوانیده در رفتار و عمل نیز حسادت خود را بروز می دهد و یا کسی که روحیه انفاق دروجودش نهادینه شده باشد همواره در رفتارش بخشش مشهود است. رفتارهای ما بازتاب ویژگی های درونی ماست و اعمال ما برگرفته از ریشه های اخلاقی. البته تکرار یک عمل نیز می تواند در تقویت آن رذیلت یا فضیلت اخلاقی موثر باشد چرا که تکرار عمل باعث می شود بعد از مدتی آن عمل به شکل ملکه و عادت درآمده و آن عمل به راحتی از انسان صادر شود. لذا عملکرد انسان می تواند تاثیر مستقیم بر شکل گیری اخلاق و اخلاقیات نیز می تواند تاثیر مستقیم بر عمل انسان داشته باشد. بنابراين، عمل و اخلاق در يكديگر تاثير متقابل دارند و هر كدام مىتواند به نوبه خود سبب پيدايش ديگرى شود. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: از یک طرف می گویید مکتب اخلاقی اسلام ثابت است و نسبیت در اخلاق را رد می کنید و از طرف دیگر دروغ مصلحتی را مورد تایید قرار می دهید. چگونه این تناقضات را حل می کنید؟ ✍️ پاسخ: ازدقت نظر شما سپاسگزاریم نکته مهم این است که بین استثناءاتی که در برخی از احکام دیده میشود با بحث نسبیت تمیز قایل شوید.کسانی که قایل به نسبیت در اخلاق هستند هیچ اصل اخلاقی ثابتی را قبول ندارند بلکه عمل اخلاقی را مساوی با پذیرش عموم مردم می دانند.مثلا می گویند دروغ نه خوب است و نه بد، اگر در جامعه ای مردم دروغ را پسندیدند و درآن جامعه دروغگویی باب شد دروغ برای این جامعه خوب است و اگر در جامعه ای دیگر، مردم دروغ را بد دانستند دروغ برای آن جامعه بد است. اما در آموزه های اسلام اصول وارزش های اخلاقی ثابت است دروغ همواره بد است و راستگویی همیشه خوب.پس فرق آن با نسبیت در این است که ارزش و یا ضد ارزش بودن یک اخلاق در جامعه، نمی تواند معیار مناسبی برای تشخیص فعل اخلاقی باشد. دروغ مصلحتی نیز یک امر استثنایی در برخی شرایط خاص و ویژه است لذا وجود برخی استثنایات انگشت شمار آنهم در شرایط خاص، موجبات از بین رفتن آن قاعده کلی را فراهم نمی آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀 💠 سؤال: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: آیت الله خامنه ای: جواب: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشد، استفاده از آن جایز نیست و هزینه مقدار که استفاده کرده اید، ضامن هستید. منبع: سایت مقام معظم رهبری @javadheidari110
💠پرسش: بعضی از نویسندگان، وحی را حاصل نبوغ فکری بشر می‌دانند. آیا این فرضیه درست است؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: پیامبران الهی با ارائه‌ی معجزه، صدق ادعای خود را که ارتباط با خداوند باشد به اثبات می‌رسانند و با طرح یک فرضیه که بر پایه‌ی احتمال بنانهاده شده است نقض نمی‌شود. نکته دوم: این مسئله صرفاً یک ادعا بوده و هیچ استدلال عقلی مؤید آن نیست. نکته سوم: قسمتی از مطالبی که وحی بیان می‌کند، خبر دادن از حوادث آینده هست که هیچ خطایی در آن دیده نمی‌شود این در حالی است که نوابغ در هر رتبه‌ای از نبوغ هم که باشند بااحتیاط و تردید از حوادث آینده خبر می‌دهند و مصون از خطا نیستند. نکته چهارم: حاملان وحی و مدعیان نبوت، به تصدیق نقل متواتر تاریخی، بندگانی صالح و صادق بوده‌اند و بااین‌وجود تمام تعالیم خود را به پروردگار عالم نسبت می‌داده و برای خود هیچ ادعایی نداشته‌اند. نتیجه اینکه: فرضیه‌ی نبوغ نمی‌تواند ارتباط پیامبران از طریق وحی را با خداوند نقض و رد کند. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠پرسش: اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده اين چه دينيه آخه؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نه‌تنها باعث ارتداد نمی‌شود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1) نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است. نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیق‌تر آن موضع‌گیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه می‌شود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، به‌صرف تغییر عقیده، محکوم‌به اعدام نمی‌شود. نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئه‌ای است که نمونه‌ی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عده‌ای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلی‌الله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2) نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثی‌سازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد. پی‌نوشت‌ها: 1. زمر/17 و 18 2. آل‌عمران/72 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
هدایت شده از امیر صالحی
💠 پرسش: آیا هدیه اگراز مخارج سال زیاد بیاید خمس آن باید پرداخت شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ آِیات عظام امام خمینی،خامنه ای،نوری همدانی،مظاهری: واجب نيست خمس آن را بدهد، اگر چه احتياط مستحب است، خمس آن را بدهد. آیات عظام اراكي، خوئي، گلپايگاني،سيستاني، صافی،سبحانی: واجب است خمس آن را بدهد آیات عظام مکارم شیرازی،بهجت،فاضل لنکرانی: احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. آیات الله وحید خراسانی: در صورتی که آن بخشیده شده قدر و قیمت معتنابهی نزد مردم داشته باشد و از مخارج سالش زیاد بیاید خمس آن را باید بدهد. آیت الله شبیری زنجانی: اگر مالی که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد بلکه بنابراحتیاط اگر مال ارزشمندی هم نباشد خمس آن را بدهد. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع تقلید مسأله1753 🍀🍀 🍀🍀🍀@javadheidari110 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠پرسش: لیبرال به چه معناست و لیبرالیسم چیست؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: لیبرال از liber به معنای آزادی است. لیبرالیسم به معنای اصالت آزادی هست. این مکتب از قرن هفدهم به وجود آمد و اولین نظریه‌پرداز آن جان لاک انگلیسی بوده است. لیبرالیسم دارای مراحلی بوده که اولین دوره آن، آزادی از اخلاقیات و دین بوده است. لیبرال‌ها معتقدند: انسان نباید در قید ارزش‌های اخلاقی و دینی باشد و در انجام گناهان، فحشاء و فساد آزاد است. این دیدگاه جزء اولین افکار و بینش‌ها در فروپاشی اخلاق و دین در جامعه و گسترش فساد بوده که آثار مخرب آن در عصر ما فروپاشی خانواده، گسترش تجاوز به حقوق دیگران، آزادی جنسی، قانونی شدن هم‌جنس‌بازی و...بوده است. در اواخر نیمه دو قرن هفدهم آدام اسمیت بحث آزادی اقتصاد را مطرح کرد به این معنی که نباید دولت جلوی گسترش ثروت سرمایه‌دارها را بگیرد و از اقشار آسیب‌پذیر و فقیر دفاع کند. این امر موجب گسترش بانک‌های ربوی و چپاول اموال فقراء به نفع ثروتمندان شد. این دیدگاه از سرمایه‌دارها و صاحبان کارخانه و شرکت‌ها حمایت می‌کرد، که ثمره آن به وجود آمدن نظام سرمایه‌داری بود که در اثر ما و در حال حاضر موجب اعتراضات عمومی در کشورهای غربی با نظام سرمایه‌داری بانام جنبش %99 بوده است یعنی درآمد و ثروت جهان فقط در اختیار یک درصد مردم قرار دارد و بقیه برای آن‌ها نوکری می‌کنند. مرحله سوم لیبرالیسم آزادی سیاسی بوده است که افراد معتقد به لیبرال در مراکز حکومت قرار گیرند. خلاصه اینکه در نظام لیبرال ارزش‌های اخلاقی جایگاهی ندارد و دنیازدگی و گرایش به لذایذ دنیوی اولین حرف را می‌زند. و درعین‌حال قانون تنازع بقاء در آن حاکم است که هرکس قدرت داشته باشد و خود را به مراکز قدرت متصل کرده وبر طبق خواسته‌های آن‌ها عمل کند خوب زندگی خواهد کرد اما در غیر این صورت باید برای صاحبان قدرت و ثروت کار کند.(1) پی نوشت: 1. برگرفته از کتاب واژه‌نامه فرهنگی سیاسی شهریار زرشناس، ص 213 به بعد 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پاسخ جزوه زنده ها مرده اند.pdf
1.26M
پاسخ به جزوه ی «زنده ها مرده اند» 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پرسش: لطفاً در مورد «بَداء» و حقیقت آن توضیح دهید. ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: برای فهم اجمالی در مورد بداء نکاتی تقدیم می‌شود : نکته اول : مسئله بداء جایگاه مهمی در عقاید شیعه به خود اختصاص داده است . مرحوم صدوق به سند خود از زراره از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام) نقل می‌کند که فرمود : « مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ مِثْلِ الْبَدَاءِ.»؛ «خداوند عز و جل به چیزی مثل بدا عبادت نشده است.(1) نکته دوم : بدا در لغت عبارت است از ظهور بعد از خفا و این معنا مستلزم جهل به شی و تغییر رأی است که هر دو در حق خداوند محال است. پس مراد از بداء که در احادیث امامیه آمده ، معنای لغوی آن نیست. بلکه مراد از بدا این است که : انسان به سبب اعمال خوب و بد خویش قادر بر تغییر سرنوشت ( تقدیر مشروط و معلّق ) خود هست. نکته سوم : آیات و روایات فراوانی ، به این حقیقت اشاره دارد که به یک نمونه اشاره می‌کنیم: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُون» ؛ «و چنانچه مردم شهر و ديارها همه ايمان آورده و پرهيزكار مىشدند همانا مادرهای بركاتى از آسمان و زمين را بر روى آن‌ها مىگشوديم ولیکن (چون آيات و پيغمبران ما را) تكذيب كردند ما هم آنان را سخت به كيفر كردار زشتشان رسانيديم»(2) نکته چهارم : در صحیح بخاری ، از پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه نقل‌شده است که فرمودند: «إِنَّ ثَلَاثَةً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ أَبْرَصَ وَأَقْرَعَ وَأَعْمَى بَدَا لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ان یبتلیهم » ؛ « سه تن در قوم بنی اسراییل بودند یکی کچل ، دیگری پیس و سومی نابینا ، آنگاه برای خداوند بدا حاصل شد که آن‌ها را آزمایش کند»(3) پی‌نوشت : 1. التوحيد (للصدوق)، ص: 332 2. اعراف/96 3. صحیح بخاری:4/172 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
www.Alqadeer.ir (2).mp3
8.5M
📌 سلسله مباحث تربیتی 🎧 "علل دروغ‌گویی در کودکان و نوجوانان و راه‌های مقابله با آن"-۱- ▫️ استاد جواد حیدری 🔘 @Alghadir_fa 🔘 @javadheidari110
◼️ فرارسیدن ایام جانسوز شهادت بی بی دو عالم، دخت گرامی نبی مکرم اسلام (ص)، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، بر حضرت بقیة الله الاعظم، مهدی موعود (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، و نیز بر همه مسلمان جهان و به ویژه شیعیان تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
️سوال: 🔰منظور از ام ابيها چیست؟ ✍پاسخ: ✅در كتاب مقاتل الطالبين و كشف الغمه آمده است كه امابيها از كنيه هاي حضرت فاطمه زهرا(س) است كه پيامبر اكرم(ص) به آن حضرت ميفرمود امابيها؛ يعني، مادر پدرش (مادر من). مي توان در اين رابطه احتمالاتي را بيان كرد: 1- عرب ها در نامگذاري سه چيز دارند: اسم، لقب و كنيه. اسم مانند فاطمه، لقب مثل زهرا، كنيه مانند " ام ابيها" حضرت فاطمه (س) افزون بر نام، از چندين لقب و كنيه بهره مند است. انتخاب كنيه ها ممكن است به جهت خاصي باشد. رمز اين نام گذاري ممكن است جهت اظهار محبت باشد، همان گونه كه متداول است پدر در اظهار محبت نسبت به دخترش مي گويد: مادرم ، و نسبت به پسرش مي گويد: بابايم، يعني پيامبر جهت اظهار محبت به دخترش فرمود: تو مادر بابات هستي . 2 - شايد بدين جهت باشد كه در دوره غربت اسلام، حضرت با پدرش رفتاري داشت همانند رفتار مادر به فرزند[1] و پيامبر (ص) نيز بسيار به دخترش علاقه مند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر. پيامبر (ص) دست فاطمه (س) را مي بوسيد. هر گاه به سفر مي رفت آخرين كسي كه با او خدا حافظي مي كرد ، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او ديدار مي كرد. حضرت زهرا (س) مانند مادري دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش مي گرفت، از او نگهداري مي كرد، زخم هايش را مرهم مي گذاشت رنج ها و دردهايش را كاهش مي داد. اين گونه ابراز عواطف دو سويه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است. 3 - مادر هر چيزي اصل و اساس او است. ممكن است مقصود آن باشد كه حضرت فاطمه اصل و اساس درخت رسالت است، چنان كه در روايت آمده است: "شجره طيبه پيامبر اسلام (ص) ساقه اش علي و ريشه اش فاطمه، ميوه اش فرزندان او و شاخ و برگش شيعيان حضرت مي باشند". اگر ريشه درخت نباشد، درخت خشك مي گردد و طراوت خود را از دست مي دهد. حضرت زهرا (س) اگر نبود، درخت اسلام سرسبزي و نشاط خود را از دست مي داد. 4 - ممكن است بدان جهت باشد كه چون خداوند زنان پيامبر (ص) را به كنية "ام المؤمنين" گرامي داشت، به ذهن خطور كند كه آنان مهم ترين زنان روي زمين هستند، حتي از حضرت فاطمه (س) بالاترند، از اين جهت حضرت رسول او را به "ام ابيها" خطاب كرد تا از اين وسوسه ها و خطورات ذهني جلوگيري كند؛ يعني اي زنان پيامبر (ص) اگر شما به منزلة مادران مؤمنان هستيد، حضرت فاطمه به منزلة مادر پيامبر است.[2] پي نوشت: [1]. سيد جعفر شهيدي، زندگاني حضرت فاطمه(س) ص 40. [2]. احمد رحماني همداني، فاطمه زهرا شادماني دل پيامبر (ص) ص 267 - 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: اقدام امیرالمؤمنین علیه‌السلام در مقابل ،جسارت کنندگان به ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها چه بود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌تصریح آیات شریفه قرآن کریم ، و روایات نبوی ،معصوم بوده و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است . يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم…..اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوالأمر [اوصياى پيامبر] را!(1) قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله : عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُ من علی دور ماه حیث ما دَار.(2) نکته دوم : امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند اما چون طبق وصیت پیامبر مامور به صبر بودند ، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود ، صبوری فرمودند. فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَكَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِي كَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ يَا ابْنَ صُهَاكَ لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَيَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّكَ لا تَدْخُلُ بَيْتِي. علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به‌شدت كشيد و بر زمين زد و بر بينى و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛ ولى به ياد سخن پيامبر صلی‌الله عليه واله و وصيتى كه به او كرده بود افتاد، فرمود: اى پسر صُهاك! قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهى و عهدى كه پيامبر با من بسته است، نبود، مىدانستى كه تو نمىتوانى به خانه من داخل شوى»(3) نکته سوم : وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است : «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.» تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، صبر كن تا بر من وارد شوي.(4) پی‌نوشت: 1. نساء/59 2. کفایت الاثر ، ص 20 3. كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 4. بحار الأنوار، ج 22، ص 484 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: دختر مجردی هستم که علاقمند به ازدواجم اما شریطش فراهم نمی شود لطفا راهنمایی کنید؟ ✍️ پاسخ: درابتدابایدعرض کنم که دغدغه ونگرانی انسان برای ازدواج امری کاملاطبیعی ودرراستای پاسخ به نیازهای او است.توجه و تمرکزبرمساله ازدواج به خودی خود مطلوب است امادرعین حال نبایدعامل اختلال درزندگی انسان شود. نداشتن خواستگاربرای دختران امروزی یک پدیده اجتماعی است که نه تنها شما بلکه تعدادزیادی ازدختران جامعه ما با آن روبروهستند. توجه کنیدکه بروزهرمشکلی، به عوامل متعددی وابسته است که برخی ازآنها دراختیار ماو برخی دیگر، خارج از کنترل مامی باشند لذاماوظیفه داریم دربرابرآنچه توانایی تغییرش راداریم اقدام نموده وشرایط را تغییر دهیم ودرمقابل آنچه خارج ازکنترل ماست،صبر نموده وباتوکل وتوسل، کاررابه خداوندواگذارنماییم. نکته مهم این است که دختران برای ازدواج و انتخاب شدن باید دیده شوند ودیده شدن نیز مستلزم حضوردرجمع خانواده ودوستان وآشنایان می باشد لذا با رعایت ضوابط شرعی حضورخود را در جمع های دوستانه و خانوادگی و فامیلی پررنگ تر کنید.درعین حال می توانید با حضور درجلسات و مکانهای عمومی مانند مسجد و مکانهای مذهبی شانس خود برای انتخاب شدن را بالا ببرید.ویژگی انزواطلبی و دوربودن از محیط های اجتماعی و ضعف دربرقراری روابط اجتماعی در برخی ازدختران منجربه این شده که خواستگاری به سراغ آنها نرود. مشكل ديگر برخي از دختران ايراد گرفتن هاي زياد از خواستگاران وتوقعات بالااست که امیدواریم شما جزاین دسته نباشید.اگردربین دوستان و آشنایان، فردمورداطمینان ودلسوزوباتجربه ای را می شناسید ودرعین حال کیس مناسبی برای ازدواج سراغ دارید می توانید با مشورت ازاودرخواست نمایید تا بطورکاملا غیر مستقیم شما رابه کیس مورد نظر پیشنهاد دهد تابدین وسیله از طریق واسطه بتوانید دراین امرموفق شوید.دقت کنید که هرگز خودتان به طور مستقیم نظر پسر را درمورد خود نپرسید و با او رابطه ای برقرار نکنید. اگرتوانایی تغییر محل زندگی را دارید می توانید ازوالدین درخواست کنید تا با تغییر محل سکونت و اسکان دریک محله و محیط بهتر شرایط ازدواج را برای شما سهل تر نمایند گاهی بودن دریک محله که ازحیث فرهنگی محله بدی تلقی می شود باعث دورشدن خواستگاران ازآن محیط می شود. مطلب بعدی این که دردیدگاه الهی انسان باید بدین باوربرسد که هرآنچه که درزندگی اش رقم میخورد رابه چشم لطف و رحمت و محبت الهی بنگرد چه بسا همين تأخير، شناخت و آگاهى شما راازمساله ازدواج بيشتر و عميقتر كند و موفقيتتان را چندين برابر كند كه در نتيجه به صلاح شما خواهد بود. توجه به امتحانات و آزمايش هاي الهي نیزدریچه دیگری است که شما می توانید با نگاه کردن ازاین دریچه صبرخودرادوچندان نمایید. گاهي آدمي چيزي را به منفعت و مصلحت خويش تشخيص مي دهد، در حالي كه چنين نيست و گاهي چيزي را بد و شرّ مي پندارد، حال آن كه روزنة رحمت الهي از همان جا به رويش گشوده مي گردد. خداوند در قرآن می فرماید: عَسي أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسي أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می داند ، و شما نمی دانید.(1) از قرار گرفتن در تنهايي و بيكاري پرهيز كرده و سعي كنند با دختران هم سن و سال خود در فعّاليّت هاي گروهي و دسته جمعي همچون فعّاليّت هاي ورزشي، هنري شركت نمايند .بیشتر به مطالعه بپردازید و اوقات فراغت خود را پر کنید. امروزه فعالیتهای زیادی در رابطه با امر ازدواج جوانان صورت گرفته و عده ای از افراد به صورت خودجوش کمر همت بسته اند تا دختران و پسران دم بخت را به یکدیگر معرفی کنند و شرایط ازدواج آنان را فراهم نمایند قطعا در شهر شما چنین افراد یا مراکزی در نقش واسطه وجود دارند شما می توانید با معرفی خود و ویژگی های خود به این افراد یا مراکز، منتظر معرفی کیس مناسب برای ازدواج باشید البته نسبت به امین بودن و مورد اطمینان بودن این افراد ومراکزتحقیق کرده و چنانچه افراد درستی بودند می توانید خود را به آنها معرفی کنید. ازدعا و توسل دست برنداریدوناامیدنشویدوبرای حل این مساله به حضرات ائمه اطهار عليهم السلام بويژه امام جواد عليه السلام متوسل شويد. در صورتي كه به هر دري زديد ولي موفق به اين كار نشديد، نبايد فكر كنيدکه دنیا به آخررسیده است. زندگي ما جنبه هاي ديگري هم دارد؛ كار، ورزش، هنر، تحصيل، فعاليت هاي فرهنگي و مذهبي، تفريح و ... كه بايد به آنها پرداخت و اين مسأله را فراموش كرد، تا زمينه آن فراهم شود. 1 سوره بقره آیه 216 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: هر موقع با خواهر و برادرم رفت و آمد می کنم اسباب ناراحتی و دعواو قهر را فراهم می کنند و همیشه هم اونها مقصرند و باعث این اختلافات میشن، آیا میتونم با اونها قهر کنم و رابطه را قطع کنم؟ ✍ پاسخ: یکی از دستورات اخلاقی اسلام صله رحم می باشد .صله رحم به معنی رسیدگى، احسان، خبرگیرى و ... نسبت به نزدیکان است . در سخنان معصومین علیهم السلام برای صله رحم، فواید و آثار دنیوی و اخروی فراوانی ذکر شده است. امام باقرعلیه السلام می فرمایند: «صلة الرحم تحسّن الخلق و تسمّح الكف و تطیّب النفس و تزید فى الرزق و تنسىء فى الاجل». صله رحم موجب حُسن رفتار و بخشش است و پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ مىشود.(1) در مقابل قطع رابطه ها و بریدن از خویشاوندان، به حدی شوم و نفرت بار و در نظر خداوند، ناپسند است که به شدت مورد مذمت قرارگرفته است. این ادب معاشرت در اسلام، اختصاص به بستگان پاک و با تقوا و بی آزار ندارد بلکه یک وظیفه اخلاقی است، که نسبت به اهل گناه بلکه کفار هم ثابت است .حتی اگر بستگان، موجبات آزار انسان را هم فراهم کنند، بازما حق گسستن پیوند را نداریم. مردی خدمت رسول خداصل الله و علیه واله و سلم آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من خویشاوندانی دارم که من با آنان پیوند میکنم و رابطه دارم، اما آنان آزارم میدهند. تصمیم گرفته ام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود:آنگاه، خدا هم تو را ترک میکند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدا فرمود: به کسی که محرومت کرده، عطا کن، با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار ساز، کسی که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین کردی، خداوند پشتیبان تو خواهد بود.(2) صله رحم دارای مصادیق متعددی است گاهی انسان به منزل دیگران می رود و ازآنها دیدن می کند اما گاهی رفت و آمدها منجر به کینه و کدورت می شود در این صورت می توان از سایر مصادیق بهره گرفت .کمک مالی، جانی و زبانی از دیگر مصادیق صله رحم می باشد.گاهی حتی احوالپرسی از طریق تلفن و پیامک و به طور غیر مستقیم نیز می تواند ما را درتوجه به این امر اخلاقی یاری رساند.بنابراین چنانچه خواهر و برادر شما با شما به خوبی رفتار نمی نمایند درمرحله اول بر شما لازم است که از حیث اخلاقی با گذشت و عفو با آنها برخورد نمایید و از اشتباهات آنها چشم پوشی کنید اما چنانچه این رابطه موجبات ناراحتی و ضرر دنیوی و آخروی شما را فراهم می کند می توانید شکل رابطه را تغییر داده و نه از طریق قهر کردن بلکه با کم کردن ارتباط با روشهای دیگراز طریق کمک و مهربانی و حمایت مالی برای آنها جبران نمایید. خداونددر رابطه با قطع پیوندها در قرآن مىفرمايد: الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را ، پس از محکم ساختن آن ، میشکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند ، قطع نموده ، و در روی زمین فساد میکنند اینها زیانکارانند. (3) از مضمون اين آيه استفاده مىشود كه قطع رابطه با فاميل و نيكى نكردن به آنان از ويژگىهاى فاسقان مىباشدپس معلوم مىشود كه قرآن، قطع رحم و برهم زدن پيوند خويشى و فاميلى را به شدت مورد مذمت قرار داده است. البته گاهی ممکن است ما درقضاوت دچار اشتباه باشیم ودیگران را خطاکار بدانیم لذا توصیه می شود در هرکاری اول درموردخودمان احتمال خطا و اشتباه بدهیم وبعد با بررسی موضوع چنانچه به یقین رسیدیم که اشتباه ازجانب ما نبوده می توانیم با تذکر و نصیحت و هم صحبتی مودبانه دیگران را نسبت به اشتباهشان آگاه نماییم اما اگر این روش نیزموثر نبود می توان با کم کردن رابطه و تغییر شکل رابطه، ارتباطات را مدیریت کرد تا هم قهر و کینه و کدورت نباشد و هم از برقراری رابطه آزرده خاطر نشویم. 1 بحار الأنوار ، العلامة المجلسي ، ط دارالاحیاء التراث ، جلد 71 ، صفحه 114 2 بحار الأنوار ،العلامة المجلسي، ط دارالاحیاء التراث ، جلد 71 صفحه 100 3 سوره بقره آیه 27 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#شهادت_حضرت_زهرا #فاطمیه #کتب_شیعیان #گروه_تبلیغی_پاسخگو وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان @javadheidari110