هدایت شده از جواد حیدری
#صوفی_کیست_؟
#صوفیه_چیست_؟
🔉#جواد_حیدری
🔰ارائه شده در تالار گفت و گوی #حرم_امام_رضا علیه السلام
🌐لینک دریافت کنفرانس:
https://b2n.ir/k54500
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
❓صوفی کیست؟صوفیه چیست❓
تصوف یکی از جریانهای ضدفرهنگی است که با گرایشهای گوناگون در کشورهای اسلامی رواج دارد
♦️تصوف در لغت♦️
تصوف باب تفعل به معنای صوفیشدن،گرایش به صوفیداشتن است
♦️چیستی و ماهیت تصوف♦️
🍃ابوسراجطوسی در کتاب اللُمَع فی التصوف ترجمهی مهدیمجتبی معتقد است صوفیان مانند فقهاء و زهاد به دنبال علم خاص یا ویژگی اخلاقی معین نبودند زیرا آنها خود سرچشمهی تمام دانشها و دارای مجموعه احوال بودند
او معنای بلندی را برای صوفی مطرح کرده است یعنی معتقد است صوفی هم بینش دینی و هم منش دینی و هم کُنِش دینی دارد
علمای کلام در مورد اعتقاد و بینش بحث میکنند، علمای اخلاق در پی منش دینی هستند میگویند اینگونه زندگی بکن آنگونه زندگی نکن علمای فقه دنبال کُنش دینی هستند که اعمال و فروع دین به چه شکلی باشد اما ابوسراج طوسی معتقد است صوفی سرچشمهی تمام دانشهاست
🍃جملاتی که از حسن بصری متوفای ۱۱۰ هست دلالت بر این دارد کلمهی صوفی،صوفیه و تصوف در قرن۲رواج یافته
🍃جناب سهروردی معتقد است اقوال مشایخ در مورد ماهیت تصوف به بیش از هزار قول میرسد
جناب هجویری در کشفالمحبوب بابی دارند بنام باب تصوف که در آنجا صوفی را مصداق عبادالرحمن در آیهی سورهی فرقان میداند و یک حدیث ساختگی که بنده در هیچیک از منابع روائی نیافتم و فقط در منابع صوفیهاست را به پیامبر نسبت میدهد و معتقد است که ایشان فرمودهاند:کسی که صدای صوفیه بشنود اما ایمان به آنها نیاورد خدا او را جزء غافلین مینویسد
صوفی نامی است که کاملان ولایت و محققان و عالمان را به این نام خواندند
آنکه به محبت مصفا شود صافی بُوَد،آنکه مستغرق دوست شود و از غیر دوست بَری شود صوفی شود
🍃جناب قُشَیری وجه تسمیهی صوفی و تصوف را صوف پوشیدن میداند چنانچه تَقَمُّص و پیراهن پوشیدن از این روی بُوَد ولیکن این قول به صوفی اختصاصی ندارد اینکه چون پشمینه میپوشند آنها را صوفی گویند صرفا به این خاطر نیست و اگر کسی بگوید ایشان منسوب هستند به اصحاب صفه،چنين صحبتی صحیح نیست
🍃عبدالرزاق قاسانی میگوید:تصوف تعلق به اخلاق الهی است
♦️تحلیل درست و دقیق از تصوف♦️
تصوف را ما باید در ۲ منزل و جایگاه تبیین کنیم
✅ ۱)تصوف در مقام تعریف(همین تعاریفی که بیان شد)که در این مقام ما هیچ مشکلی با تصوف نداریم چون این همان عرفان اصیل اسلامی است که دغدغهی انبیاء نیز همین امر بوده که تخلقوا باخلاقالله
❌۲)تصوف در مقام تحقق(همین مورد مدنظر ماست) بحث ما این است که آیا تصوف در مقام تحقق با تصوف در مقام تعریف تطبیق دارد یا خیر؟ صحبت ما این است که آیا فرقههای صوفیهای که در مقام خارج تحقق یافتهاند، آيا در مقامتحقق آت توصیف و تحلیلهائی که در مقام تعریف گفته شده را دارا هستند یا خیر؟
✍پاسخ:خير دارا نیستند شاهد ما بر این مطلب انحرافات و مشکلاتی است که نه تنها صوفیهی معاصر بلکه صوفیهای که از صدر اسلام پیدا شد دارای انحرافات بودهاند
♦️آسیبشناسی فرقههای صوفیه♦️
1⃣نقش عاملهای بیرونی در پیدایش تصوف:
نباید تصور کرد تصوف زائیدهی تاریخ اسلام است بلکه عوامل دیگری در شکلگیری آن نقش داشته از جمله افکار و مذاهب هندی،بودائی که در عصر معاویه به اسلام گرویدند،کتب هندی ترجمه شد و دقیقا روش زندگی صوفیانه را بیان کرد که شیخ صدوق در کتاب کمالالدین و تمامالنعمه و مرحوم مجلسی در بحارالانوار آورده شده است
آشوبها نزاعهای سیاسی،در قرن اول و دوم، دنیاطلبی، فتوحات، تماس با رهبانیت مسیحی منجر به ایجاد تصوف شد و موجب شد برخی منزوی شوند و تمایل به شرکت در مسائل اجتماعی،سیاسی را از دست بدهند
تفسیر به رای از مفاهیم و تعلیمات دینی با پیشفرضهای صوفیانه هندی برای تطبیق دادن کارهای خود با قرآن،آیات را به دلخواه به تأویل بردند،خروج از اعتدال، حرام کردن طیبات مائده۸۷
2⃣خانقاهسازی
3⃣تأویلقرآن
4⃣اسلامگزینشی:مشکل اساسی آنها
5⃣بهرهبردن استعمار از تصوف
6⃣ اباحهگری
♻️نتیجه اینکه
✅هیچ اشکالی بر تصوف در مقام تعریف نیست اگر تصوف عبارت باشد از پذیرفتن خُلق و خوی خدا از جهت علم و عمل و گفتار، چه کمالی از این بالاتر چراکه برانگیخته شدن پیامبران و اولیاء برای تحصیل علم الهی بوده اما آیا حقیقت تصوف در مقام تحقق نیز همانند مقام تعریف است؟البته که اینچنین نیست
بنابراین ما با تصوفی که عطار در الهینامهاش میگوید مشکلی نداریم زیرا در چنین تصوفی شخص دل از تمام عالم میبُرَد و دنیاگریزی به معنای مثبت دارد با اینها مشکلی نداریم
تصوف چیست در صبر آرمیدن
طمع از جملهی عالم بریدن
❌مشکل کجاست؟ مشکل آنجائی است که گروهی فقط در اسم با صوفیه مشترک هستند اما صوفی نیستند. یعنی مقام تحققشان با مقام تعریفشان خیلی متفاوت است
از زمان صدر اسلام تا زماننا هذا،اهل تصوف آسیبها و اشکالات و انحرافات بسیار جدی داشتهاند
#تصوف
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
آیا در زمان حاضر ، امکان مباهله وجود دارد؟
......................................................................................................................................
️ پاسخ:
نکته اول : مباهله ، به معنى نفرين كردن دو نفر یا دو گروه به يكديگر(بعد از اثر نکردن منطق و استدلال) است، بدين ترتيب که افرادى كه باهم گفتگو درباره يك مسئله مهم مذهبى دارند در یکجا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند.
نکته دوم : از رواياتى كه در منابع اسلامى نقلشده ،استفاده مىشود که ، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست.از امام صادق علیهالسلام ،نقلشده كه فرمود:«…إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…»؛«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد».(1)
نتیجه : مباهله یک حکم عمومی هست.
پینوشت:
1. نور الثقلين جلد 1 صفحه 351
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
⭕️ مباهله در احادیث شیعه و اهل سنت/ اعمال روز مباهله را بهتر بشناسیم.
#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبرگزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/966309
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑
نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی میلرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام).
روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که:
«نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد.
طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد.
سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد.
بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.»
همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز.
شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است.
نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده.
شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده.
اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد.
اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده.
دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل میکند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کردهاند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣
ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد..
اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که میلرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بیخبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانههای غیرواقعی بودن آن خبر است.
وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد.
وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفیگری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بیاعتبار که ناقلش تنها خودشانند!
ــــــــــــــــــــ
1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢.
2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛
همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛
همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛
الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
#برنامه_و_مسابقه_چشم_به_راه
#هر_هفته_جمعه_ها
تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید.
برای رسیدن به پاسخ، برنامه #چشم به راه را ساعت ۱۲:۰۵ بشنوید.
#رادیو_اصفهان
کارشناس: استاد#جواد_حیدری
هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند .
@javadheidari110
علت غیبت امام زمان.m4a
5.04M
⁉️ علت غیبت امامزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف؟
🔊پاسخکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b