eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
398 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش:وضو گرفتن در روایات چه فضیلتی دارد؟ ✍️ پاسخ: دائم الوضو بودن توفيقي است كه به لطف خدا چنانچه شامل حال انسان شود داراي آثار وبركات فراوانی مي باشد.اين كه انسان دائم با طهارت باشد خواه ناخواه اين طهارت بيروني ابزاري خواهد شد براي ترغیب نسبت به طهارت درون در واقع وضو گرفتن بر روی وضو توجه انسان را نسبت به خداوند بيشترنموده وراه ذكر قلب را بر انسان مي گشايد.با مداومت برطهارت ظاهری،همانگونه كه اين اعضاء را با آب مي شوييم به همين ترتيب از خدا مي خواهيم كه اين اعضاء را از مرتكب شدن به گناه نیز باز دارد. از جمله فضيلت هايي كه براي اين امر در روايات ذكر شده است كفاره ي گناهان وهمچنين وسيله اي براي پذيرش توبه است علاوه بر اين آثاري همچون بركت در زندگي وافزون شدن رزق وروزي واز بين رفتن فقر را براي اين عمل مستحب ذكر كرده اند. در روايات زير به چند اثر از دائم الوضو بودن اشاره شده است. قال الصادق علیه السلام : الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛(1) وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى برد. الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُور(2) تجديد وضو، همانند نورى است بر روى نور ديگر مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ الْحَدِيثَ (3) امام صادق عليه السلام مي فرمايند:هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ(4) رسول خدا صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:بر وضو مواظبت نمي كند مگر مومن رُوِّينَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ يَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ (5) پيامبر خدا مي فرمايند:فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند. قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ (6) حضرت رسول اكرم صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:کسی که وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد؛ مستوجب رضوان بزرگ خدا میشود. پی نوشت ها: 1 وسائل الشیعه ، ج ۱، ص ۲۵۶ 2 وسائل الشيعه ج1 ص 377 3 وسائل الشيعه ج1 ص378 4 مستدرك الوسائل ج1 ص356 5 مستدرك الوسائل ج 1 ص 357 6 مستدرك الوسائل ج1 ص 358 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
حضور زنان در ورزشگاه.pdf
412.4K
مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی @javadheidari110
💠سوال:چه کار کنم تا کمی هم به فکرآخرتم باشم؟چگونه به آخرت علاقمند شوم؟ ✍️ پاسخ: 1.زندگی انسان از نگاه قرآن محدود به عالم دنیا نیست بلکه انسان پس از گذر از جهان مادی به عالم آخرت منتقل می شود 2.رغبت و میل انسان در هر کاری به میزان معرفت و شناخت او بر می گردد. قرآن می فرماید: «مَنَ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ و مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»؛ هر كس كِشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هر كس كشت دنیا را بخواهد. از همان به او عطا مى كنيم و در آخرت بهره و نصيبى ندارد.(1) 3.چنانچه انسان بفهمد که زندگی در اخرت زندگی جاودانه است و برگشتی ندارد لاجرم بدنبال مهیا کردن خود برای آخرت می رود. 4.چنانچه انسان به این باور برسد که لذت و خوشی اخرت قابل مقایسه با لذتها و خوشیهای دنیا نیست و از طرفی عذاب اخرت نیز بسی عظیم تر و بزرگ تر است نسبت به دنیا ،در این حالت توجه اش به عملش بیشتر خواهد شد. 5.بهترین توشه برای اخرت تقواست و انسان در سایه ی تقوا می تواند معرفت خود را افزون تر نماید و بدنبال آن بر رغبت خود نسبت به آخرت بیفزاید. قرآن می فرماید: « قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»؛ بگو: كالاى دنيا اندك است و آخرت براى كسى كه تقوا داشته باشد، بهتر است.(2) 6.درروایات به ما توصیه شده است که بسیار به یاد آخرت باشید یعنی دائما سعی کنیم آخرت و نتیجه ی گناه را در ذهن خود تداعی کنیم. حضرت علی عليه السلام می فرمایند: مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ؛ هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او كم شود(3) 7.رغبت به آخرت در پرتو بی رغبتی به دنیا نصیب انسان می شود . امام علی علیه السلام می فرمایند: لايَنْفَع العَمل لِلآخرة مَعَ الرغبَة في الدُّنيا؛ با رغبت به دنیا، كار براى آخرت بى فايده است.(4) پی نوشت ها: 1 سوره شوری، آیه 20 2سوره نساء، آیه 77 3غرر الحكم : 8769 4میزان الحکمه ، حدیث 42 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
♨️سوال: 🔰آيا سادات گناه کار به جهنم ميروند يا در زمهرير و جاي سرد خواهند بود؟ ✍پاسخ: ✅در پاسخ چند نکته باید بیان شود: نکته اول: قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و می‌فرماید : «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ «هر كس درگرو اعمال خويش است». (1) و هم‌چنین صراحتا بازگو می‌کند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»؛ «و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست». (2) نکته دوم: پروردگار عالم، گنه‌کاران را اعم از سید و غیر سید، مستحق عذاب و آتش جهنم می‌داند و بدان تصریح می‌فرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ»؛ «و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست». (3) نکته سوم: هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان می‌کنند. قرآن کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان می‌فرماید؛ «سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ»؛ «و به‌زودی وارد آتشى شعله ور و پر لهیب مى شود». (4) نتیجه اینکه: سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگین‌تر می‌کند همان‌طور که قران نسبت به زنان پیامبر می‌فرماید: «هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است». (5) پی‌نوشت: 1. مدثر/38 2. نجم/39 3. جن/23 4. مسد/3 5. احزاب/30 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
حجاب اجباری.pdf
162.2K
#پست_پیشگام #حجاب_اجباری مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 🔰عاقبت تجسس در کار مردم 🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيقٍ. 🔻امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: در کار مردم تفتیش مکن که در این صورت بدون دوست می‌مانی. 📚کافی، ج۲، ص۶۵۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
#احکام_شرعی #اعتکاف #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠پرسش: آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان می‌رسد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم 🔹نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایه‌ی حکومت ایشان عدل و داد در گستره‌ی هستی حاکم می‌شود. (1) 🔹نکته دوم: از ضروریات مذهب اهل‌بیت علیهم‌السلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعه‌ای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق می‌شود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2) بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص می‌دهد. (3) 🔹نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهم‌پیچیده می‌شود؛ اما آنچه از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام به دست می‌آید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید می‌زند که با انسان‌های موجود و جهان کنونی متفاوت‌ است. (4) 📚پی‌نوشت‌ها: 1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281 2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42 4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
💠 سوال:در برابر تمسخر دیگران نسبت به عقایدمان چه واکنشی نشان دهیم؟ ✍️ پاسخ: مهمترین نکته ای که می توان در این شرایط از آن مدد جست مسئله ی حلم وبردباری است.در واقع حلم وبردباری از ويژگي هاي مهمي است كه در آموزه های اسلام به ما سفارش شده وهمواره کسانی که این ویژگی را با خلق نیکو درآمیخته اند نتیجه ی مطلوب گرفته اند. این شیوه را نیز در سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بسیار دیده ایم.به طوری که آن بزرگواران تا جایی که مصلحت ایجاب می کرد در برابر توهین کنندگان با ملایمت برخورد می کردند. از نظر اسلام يكي از گناهان بزرگ توهين به ديگران است اسلام براي شخصيت فردي و حيثيت اجتماعى مؤمنان احترام قائل است.اگر كسي به ديگري توهين كند، بايد هر چه سريع تر توبه كند و تخريب صورت گرفته را جبران نمايد .اما بر ما لازم است در برخورد با این افراد مخصوصا اگر از نزدیکان باشند سعه ی صدر بخرج دهیم وبا رفتار درست دینی نمونه ی یک انسان متعادل باشیم. بنابراین اولین وظیفه ی ما تذكر دادن - آن هم با دلسوزي و رفاقت - بدون تندي و عصبانيت است.البته افرادی که توهین می کنند نیز متفاوتند بعضی ها با انگیزه ی دشمنی نسبت به دین توهین می کنند اما عده ای از روی جهالت. چنانچه توهین کنندگان از دشمنان باشند مقابله ی با آنها بر ما لازم است اما چنانچه از دوستان ناآگاه باشند لازم است از طریق برخورد مناسب با آنها مشکل را حل نماییم.روش برخورد با توهین کنندگان به عقاید ما، در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود گاهی نصیحت کردن تاثیرگذار است وگاهی سکوت ،در بعضی شرایط تحمل کردن ودر بعضی شرایط دیگر، تنها اکتفا کردن به عمل. بنابراین لازم است شما در این شرایط مخاطب شناس خوبی باشید وبا ویژگی های افراد وروش تاثیرپذیری آنها آشنایی پیدا کنید تا در هر موقعیت از روش مخصوص استفاده نمایید.كسى كه در معاشرت با چنين افرادى قصد امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد به اين نكته توجّه داشته‏ باشد که با سلاح حكمت و منطق وارد شود و با ملايمت و شفقت آن‏ها را متوجّه اشتباهشان كند. قرآن كريم در اين باره مى‏فرمايد: «أُدْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتى‏ هِىَ أَحْسَنُ ...» با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آن‏ها به روشى كه‏ نيكوتر است، استدلال و مناظره كن(1) هرگز از روش مقابله ی به مثل استفاده نکنید.زيرا بديهى است كه عقايد هر كس براى خودش محترم است و او توهين به آداب و رسوم و عقايدش را توهين به خودش تلقّى مى‏كند و از خود واكنش نشان مى‏دهد. دراین شرایط بايد به شخصيّت افراد احترام گذاشت و شايسته است كه انسان قبل از شروع نصيحت، قدرى روى نكات برجسته و مفيدى كه در طرف وجود دارد، تأكيد ورزد و جايگاه او را از اين جهت تثبيت نمايد. البته فراموش نکنید یکی از بهترین شیوه های ارتباطی روش غیر مستقیم است.شما با عمل نیکوی خود ومحبت کردن به آنها ،کمک کردن،دلجویی کردن وسایر مصادیق لطف می توانید آموزه های دین خود را به آنها نشان دهید تا به این سمت متمایل شوند. پی نوشت: 1 سوره نحل آیه 125 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿