eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: آیا فقط شیعیان بهشتی هستند؟ .................................................................................................... ✍️ پاسخ: در پاسخ به سؤال فوق سه دیدگاه وجود دارد: 1️⃣دیدگاه افراطی (کثرت‌گرایان): این گروه معتقدند: همه مذاهب و شرایع حق بوده و پیروان آن‌ها هم اهل نجات می‌باشند. باید توجه داشته باشیم عقل سلیم چنین دیدگاهی را متناقض نما(پارادوکسیکال) و غیر مقبول می‌داند و نمی‌پذیرد. از باب مثال: چگونه ممکن است؛ هم‌عقیده کسی که می‌گوید خدا جسمانی است و هم‌عقیده کسی که می‌گوید خداوند غیر جسمانی است، جمع شود؟!!! 2️⃣دیدگاه تفریطی (انحصارگرایان): این طیف معتقد هستند: یک مذهب حق هست و پیروان همین مذهب حقه، اهل نجات می‌باشند و بهشت جای اغیار نیست. اما با توجه به آیات شریفه قرآن کریم و روایات آل الله علیهم صلوات الله این نظر نیز با این کلیت، صحیح نیست. 3️⃣دیدگاه اعتدال: (شمول گرایان)،: این گروه بر این عقیده هست که: هرچند مذهب حق، یک مذهب بیشتر نمی‌تواند باشد (شیعه)، ولی پیروان دیگر مذاهب می‌توانند اهل نجات باشند با این شرط که، در شناخت مذهب حق کوتاهی نکرده و به تعبیری جاهل مقصر نباشند(لجوج ومعاند نسبت به‌حق) که د راین صورت استحقاق عذاب دارند و الا اگر جاهل قاصر بوده، یعنی مذهب حق به آن‌ها نرسیده و یا اتمام‌حجت بر آن‌ها نشده باشد ، اهل نجات هستند . قران کریم در تأیید این نظریه می‌فرماید: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ‏ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»؛ «و ما تا رسول نفرستيم (و بر خلق اتمام حجّت نكنيم) هرگز كسى را عذاب نخواهيم كرد». (1) پی‌نوشت: 1. اسراء/15 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا خدا دیده می‌شود؟ .......................................................................................................... ✍️ جواد حیدری نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم(رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد. دلایل ممتنع بودن رؤیت خداوند به معنای مذکور، متعدد هست که به دو مورداشاره می‌شود: الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان. درحالی‌که خداوند از تمام این امور منزه است. ب: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود یا تمام ذات الهی را می‌بینیم که لازمه‌ی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن مرکب بودن و دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست. قران کریم می فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشم‌ها او را نمى‏بينند؛ ولى او همه چشم‌ها را مى‏بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمت‌ها، و باخبر از دقايق موجودات،) و آگاه (از همه) چيز است‏». (1) نکته ی دوم: اگر معنای رؤیت خداوند؛ مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیده‌ام عبادت می کنم؟ و وقتی ذعلب میپرسد: کیف تراه؟ حضرت می فرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ‏ الْعُيُونُ‏ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏...»؛ «چشم‌ها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمى‏بيند، ولى دل‌ها با حقايق ايمان او را مى‏بيند». (2) پی نوشت ها: 1. انعام/103 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258 @javadheidari110
"زمزمه‌ی محبت" استاد، حقیر جمعه به مکتب آمدم، چون طعم محبت چشیده‌ام. نگاه کودکانه‌ام دوخته‌ شده‌است به استاد نستوهی که حتی با وجود بیماری، خوابیده تدریس می‌کند. او واژگان را هجا می‌کند و من خیره می‌شوم به لبهای پرمهرش اما منظورش را فهم نمی‌کنم، سکوت می‌کنم شاید یکبار دیگر درس امروز را تکرار کند. استاد، حقیر درس‌های ماندگار و خاطرات شیرین‌‌تان را آویزه‌ی گوش خود و شاگردانم کرده‌ام. باران که می‌بارد تداعی‌گر خاطرات بخشندگی ابرمردانی همچون شماست. باران که می‌بارد زمین زنده می‌شود و من امروز از لطف دیدار شما زنده شدم. باران من ببار اما نه نم‌نم، بلکه مثل قدیم‌ترها ممتد ببار و کلام مهرآمیزت را در قلبم حک کن. من از خودم شکوه دارم که امروز باران می‌بارد اما بر زمین وجودم نمی‌نشیند، این بار باریدنت با وقت‌‌های دیگر متفاوت است، این‌بار بارش‌ات با بغض همراه است. 🖊دل‌گویه‌ای از جواد حیدری در وصف جناب استاد حضرت آیت‌الله سید حسن شفیعی. https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
2_1152921504696577338.mp3
5.38M
🔖آیا طبق آیات قرآن، آسمان ها و زمین بهم متصل بوده اند؟😳 📃پاسخی کوتاه به ادعای اسلام ستیزان_ دکتر سها 📣استاد جواد حیدری ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
2_1152921504615514572.mp3
12.22M
🔸: امامت شناسی 🎤 استاد جواد حیدری 🔺جلسه چهارم 🔰 کاری از مجموعه الغدیر 🔘@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: آیا برای انجام کارها ،استخاره، مفید است؟ @javadheidari110 ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول : استخاره به معنای طلب کردن خیر، از پروردگار عالم، برای انجام هر کاری، امری پسندیده و مورد سفارش اهل‌بیت علیهم‌السلام هست. مرحوم شیخ حر عاملی (ره) در وسایل الشیعه، بابی با عنوان (بَابُ كَرَاهَةِ عَمَلِ الْأَعْمَالِ بِغَيْرِ اسْتِخَارَةٍ – مکروه بودن انجام عمل بدون استخاره- گشوده‌اند. (1) نکته دوم: نوع دوم استخاره، به معنای خاص و رایج بین مردم هست،که هنگام تردید و تحیر برای انجام کاری، متوسل به آن میشوند که در این مورد، نکاتی تقدیم میشود: الف): برای انجام هر کاری ، مخصوصا اگر دارای اهمیت باشد ،ابتدا باید از فکر و اندیشه بهره ببریم که امام علی علیه‌السلام فرمودند: الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَة *فکر مانند آیینه‌ای صاف ، زشتی و زیبایی امور را به انسان نشان میدهد. (2) ب): بعد از اندیشیدن و تفکر، مشورت کردن و بهره بردن از عقل جمعی، مورد سفارش ، آموزه‌های اسلام عزیز هست. امیرالمؤمنین علیه‌السلام میفرمایند: لَا ظَهِيرَ كَالْمُشَاوَرَة*هيچ پشتيبانى همچون مشاوره نيست. (3) ج ) اگر کسی ،بعد از تفکر و مشورت، نسبت به انجام عمل ،مردّد و متحیّر، باقیمانده باشد ، فقط و فقط برای رفع تحیر و نجات از حالت تردید ، میتواند اقدام به استخاره با آدابی که برای آن بیان‌شده است، نماید. نکته سوم: طبق نظر مراجع معظم تقلید، عمل به استخاره واجب نیست. (4) پینوشت : 1. وسائل الشيعة، ج8، ص: 79 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 470 3. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 478 4. http://www.leader.ir/fa/book/11?sn=4568 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ ✅تخریب شخصیت دیگران حرام و گناه است که بصورت های مختلفی انجام می شود. ⭕️انواع زیر آب زنی: 1⃣ ارائه گزارش نادرست در خصوص یک فرد این بدان معنی است که عملی که از سوی فردی سر نزده است به وی نسبت داده شود و تلاش شود با استفاده از شواهد و مدارک ساختگی کاری را به فردی نسبت داده یا از او سلب کنند. 2⃣ ارائه گزارش صحیح در خصوص یک فرد. در این شیوه یک عمل نادرست فرد برجسته شده و با بزرگ نمایی به رئیس گزارش می شود تا به این ترتیب موقعیت کاری وی تضعیف شود و یا آنکه جایگاه اجتماعی او تخریب گردد. 3⃣ ترکیب اطلاعات صحیح و نادرست در خصوص یک فرد. زیرآب زن حرفه ای معمولا از این شیوه برای دستیابی به اهداف خود بهره می برد بدان معنا که کارها و رفتار های کسی که قصد تخریب او را دارد به شیوه دلخواه خودش تفسیر کرده و نظرات شخصی خودش را به دیگران القا می نماید. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b