⭕️مصاحبه با خبرگزاری فارس - حقوق اقلیت ها⭕️
استاد جواد حیدری در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با اشاره به رعایت حقوق اقلیتها در اسلام اظهار کرد: اسلام اگرچه تمام مردم ازجمله پیروان ادیان دیگر را به پذیرش دین خود دعوت میکند، ولی ازآنجاکه اکراه در دین را نمیپذیرد، با کسانی که این دین را نمیپذیرند با مسالمت رفتار کرده و برای آنان حقوقی تحت عنوان «حقوق اقلیتها» قرار داده است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تشریح اقلیتها در جامعه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: بامطالعه کتب تاریخی میتوان به این موضوع پی برد که اقلیتها به دو شکل در جوامع مسلمان ظهور پیداکردهاند که میتوان ابتدا به اقلیتهای مذهبی اشاره کرد چراکه دین مبین اسلام به پیروان ادیان نیز به دیده احترام مینگرد.
این فعال فرهنگی، دومین شکل اقلیت در جوامع مسلمین را اقلیتهای نژادی نام برد و ابراز داشت: مسلمانان نسبت به اقلیتهای نژادی هیچگونه مشکل اساسی نداشته و ندارند؛ زیرا اسلام با اجرای طرح مساوات و اخوت اسلامی، هرگونه تبعیض و برتری نژادی را از بین برده است.
حیدری، در ادامه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات گفت: خداوند متعال در این باره میفرماید، «ای مردم! ما شمارا از یک مرد و زن آفریدیم و شمارا تیرهها و قبیلهها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است». بهطوریکه در عصر ظهور اسلام هم مشاهده میکنیم افرادی از قبیل «سلمان» از ایران، «صهیب» از روم و «بلال» از حبشه بهعنوان هسته اصلی و فعال جامعه اسلامی بودند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حقوق اقلیتهای دینی را میتوان در چند بخش خلاصه کرد که بخش نخست آن حقوق عقیدتی یعنی حق اعتقاد و تدین است چراکه اسلام اگرچه مردم و مخصوصاً اهل کتاب را به دین حقیقی دعوت میکند ولی در انتخاب آن، انسان را آزاد میگذارد؛ در همین رابطه خداوند در قرآن کریم میفرماید «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی».
وی بخش دوم حقوق اقلیتهای دینی را حمایت در پناه قانون مطرح کرد و اذعان داشت: از مصادیق رأفت اسلام به اقلیتهای مذهبی، حمایت در پناه قانون از هرگونه ظلم و تعدی است، آنان درصورتیکه به شرایط ذمّه عمل کنند جان و مال و آبرویشان در امان است.
حیدری در ادامه اذعان کرد: حضرت علی (ع) در خصوص تبیین حمایت در پناه قانون به حکومت میفرمایند «به من خبر رسیده که فردی از لشکر معاویه بر زن مسلمان و زنی دیگر از اهل کتاب که همپیمان با مسلمانان است واردشده و خلخال و دستبند و گردنبند آنها را بهزور گرفته است... لذا اگر انسان مسلمان بعدازاین واقعه به جهت تأسف بر آن بمیرد نباید سرزنش شود».
@javadheidari110
👇ادامه
کارشناس پاسخگویی به شبهات، حقوق مالی و اقتصادی را از دیگر حقوق اقلیتهای دینی بیان کرد و گفت: شیخ مفید میگوید «خداوند متعال جزیه را به جهت حفظ خون اهل کتاب و منع از بردگی کشاندن آنان و حفظ اموالشان قرار داده است» و همچنین شهید اول میگوید: «شراب کافری که استتار کرده محترم است و کسی که آن را غصب نماید قیمت موجود نزد حلال شمرده را ضامن است. و همچنین است خوک».
وی در ادامه پیرامون حقوق اجتماعی اقلیتهای دینی بیان داشت: اهل کتاب حق هرگونه شغلی را در کشورهای اسلامی دارند مگر شغلی را که اسلام اجازه نداده است و نمیتوانند علنی به آن تظاهر کنند، اسلام حقوق اجتماعی اهل کتاب را نیز مراعات کرده و درصورتیکه به درجهی فقر و استضعاف رسیدند برای آنان حقوقی مقرّر کرده است بهطوریکه امام علی (ع) با دیدن پیرمرد نصرانی که در حال گدایی کردن بود؛ فرمودند «از او کار کشیدید و هنگامیکه پیر شد و از کار عاجز گشت او را رها کرده و از او منع نمودید؟! از بیتالمال به او انفاق نمایید».
حیدری همچنین به بیان حقوق مدنی اقلیتهای دینی در اسلام پرداخت و گفت: اسلام حقوق مدنی اهل ذمّه را نیز محترم شمرده و بر عقد و ایقاعاتی که نزد آنان منعقد میشود، ترتیب اثر داده است؛ مگر اموری همچون پیمانهای جنگی با دشمنان اسلام که باعث تضعیف مسلمانان باشد بهطوریکه «حق ارث»، «وصیت» و «صدقه و وقف» آنان را امضا کرده و هر گز اجازه نداده تا کسی آن را ابطال کرده و یا تغییر دهد و یا آن را در غیر موردش مصرف نماید.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان ازنظر اسلام، مخلوقی متمایز از سایر مخلوقات و دارای کرامت است، هرچند عقیدهای خاص برای خود داشته باشد بهطوریکه از پیامبر اکرم (ص) فرمودند «هرگاه نزد شما شخصی کریم از قومی آمد او را آرام کنید».
وی با تأکید بر آنکه اسلام نسبت ناشایست به اقلیتهای مذهبی را حرام کرده است اظهار داشت: ابی الحسن حذّاء میگوید: «من نزد امام صادق (ع) بودم، کسی از من سؤال کرد، بدهکار تو چه کرد؟ من به او گفتم، او فرزند زن زناکار است، در این هنگام امام صادق (ع) نگاه تندی به من کردند، عرض کردم: فدایت گردم، او مجوسی است و مادرش خواهرش است که حضرت فرمودند «آیا این ازدواج در دینشان نکاح بهحساب نمیآید؟».
حیدری در پایان متذکر شد: اسلام به جهت تکمیل مکارم اخلاق و پیاده کردن آن در سطح جامعه آمده است، و گستردگی آن به حدّی است که پیامبر نور و رحمت، ارزشهای اخلاقی را در معاشرت با غیرمسلمانان نیز تعمیم داده است، لذا ایشان به عیادت همسایه یهودی خود رفت و همچنین ازجمله وصایای امام باقر (ع) در این مورد این است که فرمود «و اگر شخص یهودی با تو مجالست کرد، همنشینی او را نیکو بدار».
#حقوق_اقلیت_ها
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ پوشش ⭕️
🔺 آیا می دانستید، #پوشش در تمام کشورهای دنیا، #اجباری هست.
⭐️ دقت شود، پوشش، غیر از حجاب اسلامی است.
✅هر حجاب اسلامی، پوشش هست ولی هر پوششی، حجاب اسلامی نیست.
✍جواد حیدری
#حجاب
#پوشش
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ تدبیر حکیمانه ⭕️
💥 وقتی مردم، از ذوالقرنین خواستند تا در برابر ظلم و فساد یاجوج و ماجوج به آن ها کمک کند، آن حکیم فرزانه، سدّی بنا نهاد که به تعبیر زیبای قرآن کریم: فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا؛ از آن پس آن قوم نه هرگز بر بالای آن سد شدن و نه بر شکستن آن سد و رخنه در آن توانایی یافتند.(۹۷/کهف)
◀️ اگر سکوهای بیگانه مثل واتساپ و اینستا و ... در راستای سیاست های یاجوج و ماجوج زمانه، یعنی اسرائیل و آمریکا، فعالیت می کنند، باید حکیمی مثل ذوالقرنین، سدّ و فیلتری در برابر آنان ایجاد کند که با هیچ فیلترشکنی، نتوانند زمینه ی فساد و #اغتشاش در جامعه ایجاد کنند.
✅ این تدبیر حکیمانه ی قرآن کریم، در برابر فتنه انگیزی دشمنان است.
◀️ تحلیل رفع فیلتر از برخی سکوهای خارجی، توسط دولت وفاق، با شما خوبان .
❌ نکته ی مهم در این آیه ی نورانی، مطالبه گری مردم از یک مدیر دانا و توانا هست.
✍#جواد_حیدری
#مطالبه
#مدیر_متخصص_توانمند
#نفوذ
#دشمن_شناسی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔸حکم خمس کشاورزی درخت کار
⁉️ ما کشاورزان درخت میکاریم و به طور طبیعی چوب درخت یک ساله، خیلی قابل استفاده نیست، بلکه در مدّت طولانی (حداقل چند سال) آماده میشود؛
الف) آیا در این صورت به رشد درختها در طیّ این سالها خمس تعلّق میگیرد؟
ب) وقتی درختان چندساله را فروختیم، با فرض اینکه خمس سالهای قبل را پرداخته باشیم یا نپرداخته باشیم تکلیف ما چیست؟
✅ الف) با فرض اینکه سرمایهی اولیه مخمّس باشد در اولین سال پس از کاشت درختها به مقداری که صدق ربح کرده و ارزش مالی داشته باشد، پس از کسر مقدار تورّم، خمس تعلّق میگیرد و همین طور است در سالهای بعد.
ب) پس از فروش درختها درآمد حاصله پس از کسر اصل سرمایه مخمّس و مقدار تورّم آن، سود سال فروش محسوب میشود و اگر خمس ربح مربوط به رشد درختها در سالهای قبل، پرداخت شده باشد، آن مقدار و تورّم آن نیز کسر میشود و اگر پرداخت نشده باشد، بلافاصله باید با ملاحظه تنزّل ارزش پول پرداخت شود.
🔺 احکام خمس، صفحه ۲۳، مسئله ۳
#خمس
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
❌ دوگانه های کاذب❗️
✅نکته ی اول: سخن در این است که برخی، تا یک اتفاق مذهبی و دینی می افتد، فریاد وامصیبتاه بر می آورند و می گویند: این مراسم مربوط به عرب هاست؛ ما خود تمدن داریم و و و .
اما همین قوم، تا کریسمس و ولنتاین می شود، جلوتر از همه فریادِ: وای عشق من را سر می دهند و فراموش می کنند که ایرانی و صاحب تمدن هستند.
✅نکته ی دوم: وقتی عقل به امام و پیشوا و معصوم و هادی بودن فردی حکم کرد، وجدان به تبعیت از آن فرمان می دهد. فارغ از اینکه زادگاه و مکان رشد و تعالی آن کجا باشد.
✅نکته ی سوم: برخی آداب و رسوم، جنبه ی ملی و یا مذهبی و دارای منفعت دینی و دنیایی هستند.
انجام و جشن و عزا، در این امور، منعی ندارد.
آنچه باعث تعجب و شگفتی است، جشن و شادی نسبت به فرهنگ های وارداتی غربی با محوریت غضب و شهوت و بی بند و باری و بی حیایی است که عقل به مذموم بودنش، حکم می کند.
❇️نتیجه اینکه: سیاست و برخوردِ دوگانه ی متناقض، معقول و منطقی نیست و انسان باید با محوریت عقل و شرع، خوبی ها و بدی ها، باید ها و نبایدها را به نظاره بنشیند.
✍ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⬅️ توجیهات عقلانی برای تثلیث از طرف مسیحیان
❗️تشبیه تثلیث به تخم مرغ و حالات آب و حالات و نسبت های اشخاص!
بزرگان مسیحی برای اثبات دکترین تثلیث، دلایل عقلانی و وحیانی را مطرح میکنند. در دلایل عقلانی به مثالهایی همچون "تخم مرغ که از سه بخش پوسته، سفیده و زرده تشکیل یافته است"، "آب که در سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد و هر سه حالت درذات یکی است"، "هر شخص میتواند فرزند، همسر و پدر (یا مادر) باشد اما در اصل یکی است" و الی آخر، اشاره میکنند.
✅ اما در ارتباط دادن این مثالها به تعریف خدا و تثلیث ناتوان هستند. بعنوان نمونه: پوستۀ تخم مرغ خصوصیات سفیده و زرده را ندارد، و سفیده نیز خصوصیات دو بخش دیگر را ندارد، و همینطور است زرده؛ آب خصوصیات یخ و بخار را ندارد، و یخ خصوصیات آب و بخار را ندارد، و بخار نیز همینطور. مثالِ «یک شخص در سه وضعیت فرزندی و همسری و پدری» نیز به تثلیث بی ربط است چرا که در تثلیث ما سه شخص مجزا از هم داریم اما در مثال مذکور شخص یکی است فقط موقعیت اش به اطرافیان متفاوت میباشد. از سوی دیگر در تعریف خدا خصوصیاتی مانند وجود ازلی و قادر مطلق مطرح شده است که با خصوصیات مولود و چند شخصی (که منطقا" همگی در یک زمان نمیتوانند قادر مطلق باشند) در تضاد است؛ چرا که هم تولد نشان دهندۀ وجود آغاز برای مولود است و هم در یک زمان نمیتوان چند قادر مطلق داشت.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b