eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️معنای صحیح «انتظار» برای امام زمان (عج) چیست؟ ✅برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه است، در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است. 🖊 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ snai.ir/974756 🆔 @javadheidari110
▪️غرق تلاطم شده بحر محیط ▪️یک سره درد است بساط بَسیط ▪️شد چهلم روز عزای حسین ▪️جان جهان باد فدای حسین 🔳 #اربعین حسینی تسلیت باد 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
3️⃣2️⃣ 📝موضوع:برداشتی از زیارت اربعین ♦️سند زیارت: 🔺علامه مجلسی 🖌مرحوم مجلسی کتابی دارد با نام زاد المعاد که آخرش کتابی در دعا دارد با نام مفتاح الجنان درباره این زیارت می نویسد : فَرُوِيَ بِسَنَدٍ مُعْتَبَر 📙زاد المعاد،ص247. 🏴🏴 ♦️محتوای زیارت اربعین 🔺1.اعتقادات یک شیعه 1.1)تولی نسبت به دوستان خدا و تبری و بیذاری از دشمنان خدا: 🖌 تولی: « اللَّهُمَّ إِنِّي أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِيُّكَ وَ ابْنُ وَلِيِّكَ وَ صَفِيُّكَ وَ ابْنُ صَفِيِّك‏ » 🖌تبری : « فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِهِ اللَّهُمَّ إِنِّي أُشْهِدُكَ أَنِّي وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاه‏» 🔅تذکر: اگر کسی در کتابهایش یا سخنراهایش فقط تولی داشت،نمی توان وی را شیعه امام حسین دانست. 🏴🏴 2.1:امام در اندیشه شیعی الف)امام حجت خدا بر بندگان است و به انتخاب او امام میشود نه انتخاب مردم. 🖌 « جَعَلْتَهُ سَيِّداً مِنَ السَّادَةِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَةِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَةِ وَ أَعْطَيْتَهُ مَوَارِيثَ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلَى خَلْقِكَ مِنَ الْأَوْصِيَاء .... َ أَشْهَدُ أَنَّكَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّينِ وَ أَرْكَانِ الْمُسْلِمِينَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِينَ (پناهگاه مومنین)وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِيُّ الرَّضِيُّ الزَّكِيُّ الْهَادِي الْمَهْدِيُّ» . 👈 در حدیث امام رضا علیه السلام نیز می خوانیم: ِ «إِنَّ الْإِمَامَةَ خِلَافَةُ اللَّهِ وَ خِلَافَةُ الرَّسُول‏». ب)امام باید نسل پاک باشد : 🖌«.. وَ اجْتَبَيْتَهُ بِطِيبِ الْوِلادَةِ» «... أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الْأَصْلَابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الطَّاهِرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجَاهِلِيَّة بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْكَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِيَابِها؛ گواهى ميدهم كه تو در صلب هاى بلندمرتبه و رحم هاى پاك نورى بودى، جاهليت با ناپاكي هايش تو را آلوده نكرد، و از جامه هاى تيره و تارش به تو نپوشاند، » 📌 یزید در مجلسش به امام سجاد گفت: َ «إِنَ‏ هَذَا(=امام حسین)‏ کان َیفْخَرُ عَلَيَ‏ وَ يَقُولُ- أَبِي خَيْرٌ مِنْ أَبِ يَزِيدَ وَ أُمِّي خَيْرٌ مِنْ أُمِّهِ وَ جَدِّي خَيْرٌ مِنْ جَدِّهِ وَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ فَهَذَا الَّذِي قَتَلَهُ (همینها بود که او را کشت) فَأَمَّا قَوْلُهُ بِأَنَّ أَبِي خَيْرٌ مِنْ أَبِ يَزِيدَ فَلَقَدْ حَاجَّ أَبِي أَبَاهُ فَقَضَى اللَّهُ لِأَبِي عَلَى أَبِيهِ (خدا به نفع پدرم حکم کرد) وَ أَمَّا قَوْلُهُ بِأَنَّ أُمِّي خَيْرٌ مِنْ أُمِّ يَزِيدَ فَلَعَمْرِي لَقَدْ صَدَقَ إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ خَيْرٌ مِنْ أُمِّي وَ أَمَّا قَوْلُهُ جَدِّي خَيْرٌ مِنْ جَدِّهِ فَلَيْسَ لِأَحَدٍ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يَقُولُ بِأَنَّهُ خَيْرٌ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَمَّا قَوْلُهُ بِأَنَّهُ خَيْرٌ مِنِّي فَلَعَلَّهُ لَمْ يَقْرَأْ هَذِهِ الْآيَةَ قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْك‏ ». 📙مجلسی،بحار الانوار،ج45،ص131. ┅═✧ @mahdi_vazneh✧═┄
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
🗨پرسش: چگونه گناهان کوچک را هم جدی بگیریم؟ ✍️ یکی از اموری که منجر به جسارت انسان بر انجام گناهان بزرگ می شود نادیده گرفتن گناهان کوچک است.از جمله روش های شیطان برای فریب انسان همین کوچک جلوه دادن گناه در نظر اوست.تا جایی که انسان با انجام گناهان کوچک، پتانسیل لازم برای ارتکاب گناهان بزرگ تر را بدست می آورد و اگر این رویه ادامه پیدا کند حتی ممکن است بدترین گناهان را نیز مرتکب شده و نهایتا بگوید مگر چه کرده ام؟ گناه هر چند كوچك باشد چون نافرمانى خداست، بزرگ است. رسول اكرم صلّى الله عليه وآله در سخنى به ابوذر فرمودند: يَا أَبَا ذَرٍّ لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ اى اباذر به كوچك بودن گناه نگاه نكن و لكن نگاه كن كه چه كسى را معصيت مى كنى(1) و در روایتی دیگر از ایشان آمده است: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ الْكَافِرَ یَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِهِ مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى بيند كه مى ترسد به روى او بيفتد و كافر گناه خويش را مانند مگسى مى بيند كه از جلوى بينى اش رد شود .(2) بنابراین راه برون رفت از این حالت، حفظ احساس ندامت و پشیمانی از گناه و اقدام در جهت جبران آن است.این که انسان بفهمد گناه کرده و دغدغه رفع آن و از بین بردن عوارض آن را داشته باشد نعمت بزرگیست. البته دقت کنیم که صرف وجدان درد داشتن به هنگام گناه و یا بعد ازآن کفایت نمی کند بلکه باید سریعا توبه و استغفار نمود و جبران مافات کرد. که اگر جبران نشود کار ما به ناکجا آباد کشیده خواهد شد. پی نوشت ها: 1.مستدرك الوسائل، ج 11، ص 329 2.مجموعةورام، ج‏2، ص‏53 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 پرسش: از كجا بفهميم كه خداوند بزرگ ما را به چه اندازه اي دوست دارد و جايگاه ما در پيشگاه او كجاست؟ ✍️ پاسخ: همين سئوال را مردي از امام باقرعليه السلام پرسيد امام در پاسخ فرمود: "به قلبت رجوع كن . ببين كه آيا دوستان خدا را در دل دوست داري ( و با دشمنان او دشمني؟)اگر چنين حب و بغضي را در خويش يافتي ، بدان كه پروردگار نيز تو را دوست مي‏دارد". (1) بهترين راهي كه مي‏توان فهميد كه آيا خداوند ما را دوست دارد و از ما راضي است، اين است كه به قلب خود رجوع كرده و ببينم: آيا او و هر آن چه را كه به او تعلق دارد و وابسته به او است ، دوست داريم و به آنچه براي ما پسنديده و از ما خواسته، از احكام و قوانين ديني و عبادات و غير عبادات ، راضي بوده و به آن عشق مي‏ ورزيم؟ با او بودن و راز و نياز با او را بهتر مي‏ پسنديم و بر كارهاي ديگر ترجيح مي‏ دهيم؟ آيا دوستان او و نشانه‏ هاي وي را دوست داريم؟از دشمنان او متنفريم .به هر كار و هر چيزي كه او حرام و ممنوع ساخته، نزديك نمي شويم؟اگر اين گونه ايم، يقين بدانيم كه قطار حيات و زندگي ما بر روي ريل صراط مستقيم و رضايت و رضوان الله در حركت است . از کلام حضرت امام باقر(ع) همين معنا را مي‏ يابيم: "خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد. دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد".(2) بنابراين وقتي به كار خوبي دست مي‏ زنيد و نيت قربه الي الله مي‏ كنيد، در مسير رضاي الهي قرار گرفته‏ ايد اما وقتي به كار ناشايستي دست مي‏ يازيد، از اين رضايت دور شده‏ ايد. رضايت پروردگار يك نشانه روحي در انسان دارد و آن شادي دل، سبكي قلب و سهل‏ گيري در برابر سختي هاي دنيا است. دريافت و درك اين حالت، بسته به هر شخص متفاوت است. پي نوشت ها: 1. كليني، الكافي، دار الكتب الاسلاميه،ج 2، ص 126، باب حُبّ الله. 2. علامه مجلسي، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، ج 75، ص 187، حديث 27. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷 اصفهان - کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به شبهه‌ای در ارتباط با اینکه چرا با وجود بازگشت حضرت زینب (س) به مدینه، مزار ایشان در شام قرار دارد، پاسخ داده است. 🔸 سه شنبه‌ها با پاسخ به شبهات دینی✅ #استاد_جواد_حیدری 📝 خبرگزاری مهر: ↪️ mehrnews.com/news/4753370 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: میخواستم بدونم آیا باید کسی که در حق ما ظلم کرده و باعث به هم ریختن زندگیمون شده رو بخشید؟آیا هر کسی که در حق ما بدی میکنه رو باید ببخشیم تا خدا راضی باشه از ما؟اگه نبخشیم چی میشه؟ ✍️ پاسخ: در جریان ظلم و آزار و اذیت، با دو امر روبرو هستیم.یکی شخصی که مورد ظلم قرار گرفته و مظلوم واقع شده و دیگری شخصی که ظلم کرده و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است. برای هر یک از این دو گروه، وظایف و دستورات و توصیه هایی وجود دارد که عمل به آن دستورات سعادت آنها را به همراه خواهد داشت. کسی که ظلم می کند باید سریعا از عمل خویش توبه نماید و شرط پذیرش توبه،حلالیت طلبیدن و رضایت صاحبان حق است بنابراین او نباید از هیچ کوششی برای کسب رضایت دریغ نماید. اما کسی که مورد ظلم قرار گرفته است، صاحب حق بوده و حق دارد ببخشد یا نبخشد و تا وقتی او اعلام رضایت ننماید و از حق خویش نگذرد، همچنان شخص متعدی مدیون است چرا که رضایت صاحبان حق در آموزه های اسلامی دارای اهمیت زیادی است به گونه ای که در صورت عدم رضایت آنها، انسان در روز قیامت در این زمینه باید پاسخگو باشد. اما با وجودی که صاحب حق، می تواند از خطای دیگران نگذرد، از جهت اخلاقی در آموزه های اسلام توجه او به عفو و بخشش و گذشتن از دیگران معطوف شده است. عفو و بخشش از خطای دیگران در دیدگاه اسلام امری ارزشی تلقی می شود و کسی که به راحتی از خطای دیگران بگذرد نزد خداوند جایگاه بالایی خواهد داشت. خداوند در قرآن مي فرمايد: و لا تستوي الحسنة و لا السيئة ادفع بالتي هي احسن (1) هرگز نيکي و بدي در جهان, يکسان نيست؛ هميشه بدي خلق را به بهترين عمل (که نيکي است) پاداش ده. با توجه به این آیه بخشش وعفو ، نوعی پاسخ دادن بدی با خوبیست که توصیه اخلاقی قرآن است. انسان مومن همیشه در صدد نزدیک شدن و تقرب به خداوند است وشرط تقرب ، رنگ خدا شدن است بدین معنا که همان ویژگی ها و صفاتی که خداوند دارد را در وجود خود، متجلی نماید. از جمله صفات باری تعالی صفت بخشش و عفو است . بنابراین اگر بخواهیم (از حیث صفات و ویژگی ها)شبیه خداوند شویم باید بخشش را بیشتر تمرین نماییم.چرا که وقتی شخصی، می بخشد قبل از اینکه سود این بخشش به حال دیگری باشد، این سود عاید خودش می شود او با این کار خود را ملبس به صفتی از صفات خداوند متعال نموده و از این طریق بر میزان تقرب خویش به خداوند افزوده است. هرچقدر تقرب به خداوند بیشتر باشد برکت در زندگی انسان بیشتر خواهد شد. علاوه بر این در سایه بخشش و عفو، آرامشی کم نظیر نصیب انسان می شود. جلب رحمت و بخشش الهی نیز از دیگر آثار عفو و بخشش است. خداوند در قرآن می فرماید : و ليعفوا وليصفحوا الا تحبون ان يغفر الله لکم و الله غفور الرحيم (2 ) و نسبت به خلق عفو و گذشت پیشه کنند و از بدیها درگذرند آیا دوست نمی دارید که خدا هم در حق شما مغفرت و احسان کند که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است . توصیه می کنیم که برای خداوند به راحتی بگذرید و با خداوند معامله کنید تا بهترینها نصیبتان شود.وقتی شما در مواقع مختلف از خداوند مى‏ خواهید که از گناهان و اشتباهاتتان در گذرد، باید شما نیزاز خطاهاى دیگران چشم پوشی کنید تا خود مورد مغفرت قرار گیرید و اگر به این باور برسید که فایده بخشش به خود شما بازمی گردد لحظه ای برای بخشیدن درنگ نخواهید کرد. پی نوشت ها: (1) سوره فصلت / 34 (2) سوره نور / 22 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢زیارت اربعین، نماد تشیع ✍کارشناس_اخلاق ✍جزئیات بیشتر در لینک زیر: http://shabestan.ir/detail/News/844225
💠 پرسش: آیا درست است که عقاید شیعه را فردی یهودی با نام ابن سباء درست کرده است؟ ✍️ پاسخ: 🔺نکته اول: یکی از شبهات دائمی وهابیت درباره مبداء شیعه،عبدالله بن سباء می باشد. آنان چنین می گویند که: فردی یهودی در زمان خلافت عثمان به مقابله با عثمان پرداخت،و عقایدی چون رجعت،انتصابی بودن خلافت و.. را در جامعه تبلیغ کرد ومذهب تشیع از آن شروع شد. 🔻نکته دوم: در بین احادیث شیعه و سنی از ابن سباء یاد شده است.منتهی اکثر این روایت ضعیف و غیر قابل اعتبار می باشد. 👈در منایع حدیثی شیعه از رجال کشی روایاتی درباره ابن سباء آمده است که مطابق آنها این شخص حضرت علی علیه السلام را خدا می دانست. که ایشان وی را به خاطر این عقید ه غالیانه کشتند. و سخنی از یهودی بودن وی و تبعیت بزرگان اصحاب رسول الله صلی الله علیه واله از ایشان و بنیان گذاری مذهب تشیع توسط وی در آنها وجود ندارد. 👈در منابع سنی هم عموما راوی روایات مربوط به ابن سباء،سیف بن عمر است. که مطابق سخنان بزرگان اهل سنت وی شخصی دروغگو و ضعیف می باشد. 🔹نتیجه: با دقت در مجموع روایات شیعه و سنی نتیجه می گیریم ابن سباء نقشی در تاریخ تشیع نداشته است. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝