attachment (6).mp3
7.63M
❓سؤال : چه شد که جهنمی شدید؟!!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم
📣 پاسخگویی توسط: استاد #حیدری
#سوره_مدثر
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
♦️سلام روایات است از ائمه (ع) در باره بهترین اوقات همبستری که یکیش این است میگویند کسی که در روز دوشنبه به دنیا میاد حافظ قرآن خواهد بود ولی بعضی افراد که در روز دوشنبه به دنیا میاد حافظ قرآن نیستند میخواستم یک دلیل منطقی بفهمم
سلام علیکم
به چند نکته توجه داشته باشیم:
1. گاهی یک دستورالعمل مربوط به شخص خاص بوده و این نسخه برای همه نیست. (قضیه ی شخصی)
2. گاهی روایتی اشاره به یک عامل می کند و عوامل تاثیر گذار دیگر در رسیدن به نتیجه در روایات دیگر مطرح شده است.
مثلا : شب دوشنبه زمینه هایی دارد(چه معنوی و چه دنیوی) که اگر کسی در این شب انعقاد نطفه اش اتفاق افتاده باشد و بعد در صدد حفظ قرآن بر آید و تلاش کند به این نقطه راحت تر و بهتر می رسد و نه صرف انعقاد نطفه.
3. گاهی زمینه ی رسیدن به هدف (مثلا حافظ قران بودن) فراهم است ولی موانعی پیش می اید که از رسیدن به هدف باز داشته می شویم.
تنبلی- عدم مشورت- عدم برنامه ریزی ووو
نتیجه اینکه: این چنین روایاتی به هیچ وجه اشاره به علت تامه و اصلی بودن ندارند و باید شرائط دیگر و موانع را هم در نظر گرفت.
#روایات
✍🏻استاد حیدری
@javadheidari110
audio_2019-12-01_02-59-13.ogg
2.25M
⚖️۳- آیا به صلیب رفتن مسیح -علیه السلام- کفاره گناهان ماست؟!
#اسلام_شبهات #مسیحیت_تبشیری
#کاری از مجموعه فرهنگی تبلیغی پاسخگو با همکاری گروه مذهبی الغدیر
🍂 @javadheidari110 🍂
💠پرسش:
چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع)در کربلا عنوان شده است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیر مومنان(ع)فرمود:
«لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (ع) بار یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود.
با توجه به این نکته حال باید گفت:
اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع)در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع)یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.(۲)
ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست میداشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
پانوشت:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه ۲.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
مشکلات و رهبری.pdf
119.7K
#رهبری_و_مشکلات_جامعه
#پست_پیشگام
#تفکیک_قوا
#دیکتاتوری
#قانون_اساسی
چرا رهبری در مشکلات متعدد جامعه ورود نمی کنند؟
#جواد_حیدری
🍂 @javadheidari110 🍂
رزق، تنها یک ابزار برای بندگی بهتر است - خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه
http://shabestan.ir/detail/News/862621
آیا امام زمان (عج) تنها فرزند امام حسن عسکری (ع) بوده اند؟
پاسخ:
امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در سال ۲۳۲ هـ . ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمد.[۱] آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود از جمله مهتدی و معتمد عباسی.[۲] هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند اما قول مشهور این است که: از ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ متولد شده است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره خواهیم کرد.
گفته شد برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند از جمله این فرزندان "محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و..."[۳] اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) می دانند و نام دیگری را ذکر نکرده اند. در این رابطه شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: "امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[۴] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[۵] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[۶]
علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[۷]
ثانیاً یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[۸] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[۹] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.
نتیجه گیری:
عقیده علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) می باشد، که در سال ۲۵۵ هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد. اقوال دیگری که در این رابطه هست مبنی بر داشتن فرزندانی دیگر، مورد قبول علمای شیعه نیست.
پی نوشت ها:
[۱] . شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۳ق، ج ۲، ص ۳۱۳.
[۲] . طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۷ق، ج ۲، ص ۱۳۱.
[۳] . حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت(علیهمالسلام)، قم، مؤسسه آل البیت(علیهمالسلام)، ۱۴۱۰ق، ص۱۱۲ به نقل از هدایة المخطوطه.
[۴] . شیخ مفید، پیشین، ص ۳۳۹.
[۵] . کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، ۱۳۸۱، ج ۱، ص ۲۶۴.
[۶] . طبرسی، پیشین، ص ۲۵۱.
[۷] . سید محمد رضا حسینی، همان، ص ۱۱۲ به نقل از بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۱۱۶.
[۸] . کلینی، پیشین، ج ۱، ص ۵۰۵.
[۹] . علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، ۱۳۸۱ق، ج ۳، ص ۱۹۹.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠پرسش:
طبق حدیثی از امام حسن عسکری علیهالسلام، نشانههای مؤمن یکی زیارت اربعین یکی انگشتر دست راست کردن هست میخواستم بدونم اگه کسی توفیق زیارت اربعین نداشته باشه مومن نیست؟ و اینکه انگشتر دست کردن اینقدر ارزش داره که نشانه مؤمن میشه. لطفاً توضیح بدید این حدیث را.
#اربعین_زیارت_انگشتر
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
از امام عسکری علیهالسلام روایتشده است: «عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم»؛ «پنج چیز از علامات مؤمن است، پنجاهویک رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن، بلند خواندن بسمالله الرحمن الرحیم» (1)
دو نکته :
یک : مؤمن دارای نشانههای متعددی هست که حضرت در این روایت شریفه درصدد بیان بعضی از این نشانهها بودهاند و نه همه آنها.
دو : اگر کسی موفق به زیارت اربعین شود از نشانههای ایمان است ولی چنین نیست که کسی این عمل را انجام ندهد از دایره ایمان خارج شود.
اما در مورد انگشتری :
الف : انسان مختار است انگشتری را در دست راست و یا دست چپ استفاده کند و روایاتی تصریح به مختار بودن انسان در این امر دارد.(2)
ب : در روایات انگشتری در دست راست کردن از نشانههای شیعیان امام علی علیهالسلام، شمردهشده است و لذا در این روایت شریفه علامت مؤمن ذکرشده است. (3)
ازآنجهت که این کار، فرد را در زمرهی شیعیان و کسی که دغدغهی اجرای معارف اهلبیت علیهمالسلام را دار است، قرار میدهد ، دارای ارزش و از نشانههای مؤمن شمردهشده است.
پینوشت:
1. كتاب المزار- مناسك المزار(للمفيد)، النص، ص: 53
2. وسایل الشیعه، ج 5، ص 79
3. همان، ص 82
@javadheidari110
#حکم_شرعی
#آمیزش
سوال:آيا زن مىتواند هنگام آميزش به طور طبيعى عزل كند؟
همه مراجع:
اگر شوهر راضى باشد، اشكال ندارد و در غير اين صورت عزل زن حرام است.
تبصره. عزل زن به اين است كه هنگام آميزش خود را كنار بكشد به طورى كه آب شوهر در رحم او ريخته نشود.
پی نوشت: امام، فاضل، نورى و مكارم: تعليقات على العروه، ج ۲، كتاب النكاح، الفصل الاول، م ۶ بهجت، توضيحالمسائل، متفرقه، م ۱۱ سيستانى، منهاجالصالحين، ج ۳، م ۱۰ صافى، هدايهالعباد، ج ۲، كتاب النكاح، م ۱۰ خامنهاى، استفتاءات، س ۱۳۵۳ تبريزى، صراط النجاه، ج ۱، م ۷۹۶ و دفتر: وحيد. پرسمان
💻کانال رسمی استادجوادحیدری
➠ @javadheidari110
#حکم_شرعی
#فروش_مال_وقفی
معامله چيزی را كه وقف شده باطل است، ولی اگر بطوری خراب شود كه نتواند استفاده ای را كه مال برای آنها وقف شده از آن ببرند ، مثلا حصير مسجد بطوری پاره شود كه نتوانند روی آن نماز بخوانند فروش آن اشكال ندارد، و در صورتی كه ممكن باشد بايد پول آن را در همان مسجد به مصرفی برسانند كه به مقصود وقف كننده نزديكتر باشد.
پی نوشت:
رساله مراجع معظم مسئله2094
💻کانال رسمی استادجوادحیدری
➠ @javadheidari110
هدایت شده از صاحب نیوز
🔴 شیشه ها را بالا نکشیم
🔹 آنچه بیش از خریدن یک جنس و پرداخت پول به بچههای کار اهمیت دارد، روش برخورد با این کودکان است
🔸برخوردی که می تواند عزت نفس آنها را بالا ببرد و یا کرامت انسانیشان را خدشه دار کند، لبخندی که میتواند خنده را بر لبانشان بنشاند و یا اخمی که تخم کینه و حقد در دلشان بکارد
🔹بحث بر سر خریدن یا نخریدن اجناس از این کودکان نیست، بحث بر سر کمک کردن یا کمک نکردن به آنها نیست، بلکه حرف اصلی این است که آنها کودکند و در انتخاب این جایگاه دخلی ندارند، پس نباید با نگاه و رفتارمان آزارشان دهیم
🖊به قلم زهرا ابراهیمی
📝 ادامه یادداشت در لینک زیر🔻
↪️ snai.ir/981905
🆔 @sahebnews_ir
🔴 چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) برابر با زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا است؟
✅حضرت عبدالعظیم حسنی از جمله محدثان و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدت های علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
#خبر_گزاری_ارزشی_صاحب_نیوز
📝 ماجرای ثواب زیارت ایشان چیست🔻
↪️ snai.ir/981899
🆔 @javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:حکم سفر بدون رضایت پدر و مادر
پرسش : اگر فرزندی علی رغم نهی والدین از سفر به مسافرت برود، نمازش در آن سفر چه حکمی دارد؟
جواب: سفری که اسباب اذیت پدر و مادر باشد حرام است و انسان باید در آن سفر نماز را تمام بخواند و روزه هم بگیرد.
آیت الله مکارم شیرازی: چنانچه فرزند با نهى پدر و مادر سفر نماید بطورى که مایه اذیّت آنها شود، باید نماز را باید بنابر احتیاط واجب تمام بخواند.
پی نوشت:
رساله مراجع معظم مسأله ۱۲۹۵
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #پاسخ_شبهه | "چرا حضرت معصومه -سلام الله علیها- ازدواج نکردند؟!"
🎙 استاد جواد حیدری -کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی-
#خبرگزاری_فارس
🖇 http://fna.ir/darb7m
🍃 @javadheidari110 🍃
آیا_مذهب_شیعه_مخالف_حق_تبلیغ_دیگر.mp3
3.84M
❓سؤال : آیا مذهب شیعه مخالف تبلیغ دیگر ادیان است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#حق_اعتراض_در_حکومت_اسلامی
✴️ پرسش
آیا در زمان حکومت اسلامی، مردم حق نقد،اعتراض،اعتصاب و ... دارند؟
🍁🍁🍁
✅ پاسخ
از نگاه دینی نقدپذیر بودن حکومتها امری مسلم است و انتقاد و اعتراض جزء لاینفک حقوق و آزادیهای سیاسی مردم به شمار میآید و حتی بالاتر از حق،یک تکلیف محسوب میگردد،تکلیفی بهمنظور اصلاح و بهبود یافتن امور حکومت. البته انتقاد و اعتراض نسبت به عملکردها و سیاستهای دولت، حدود و شرایطی دارد که عدم رعایت آنها ممکن است مسیر سازنده و هدف اصلاح طلبانه انتقاد و اعتراض را منحرف نموده و تغییر دهد.صدالبته از بیان این نکته هم نباید واهمه داشت که انتقاد و اعتراض به هر شیوهای صورت گیرد، گونهای پیکار سیاسی است که بهمنظور تأثیرگذاری بر قدرت انجام میگیرد. ازاینرو، در کلیه حکومتها؛ اعم از دموکراسی و غیر آن، پیکار سیاسی علنی، محدود خواهد بود.(1)
درصدد هستیم که این موضوع مهم را مختصراً در چهار محور ریشهها، شیوهها،حدود و آداب انتقاد البته از نگاه دینی مطرح کنیم.
برخی از ریشهها و ادله انتقاد:
1. نظارت همگانی (امربهمعروف و نهی از منکر): یکی از مستندات ما آیه 104آلعمران است که میفرماید: «وَلتَکُن مِنکُم أُمّة یَدعُونَ اِلی الخَیرِ و یَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ و یَنهَونَ عَنِ المُنکَر».
2. نصیحت زمامداران مسلمان:بر اساس نگرش اسلامی، یکی از پایههای مدیریت و سیاست اجتماع، نصیحت و خیرخواهی متقابل حکومت و مردم نسبت به همدیگر است. در نگاه امیرالمؤمنین(علیهالسلام) بدترین حالت زمامدار این است که مردم تصور کنند، وی از تملّق و چاپلوسی، لذت میبرد و لذا میفرماید: مردم! با من همانند گردنکشان سخن نگویید و آنگونه که از افراد خشمگین، کنارهگیری میشود، دوری مجویید و با ظاهرسازی با من سخن مگویید. گمان نبرید اگر سخن حقی به من بگویید، بر من گران آید... .(2)
3. خطاپذیری حاکمان:حضرت امیر(علیهالسلام) به مردم میفرماید: از گفتن حق یا مشورت در اجرای عدالت خودداری نکنید؛ زیرا من خود را برتر از آن نمیدانم که اشتباه نکنم و از آن در امان باشم.(3)
تعدادی از شیوههای انتقاد و اعتراض:
1. تذکر و نقد آشکار: منتقدان باید در نقد خود شفاف،واضح و مستند برخورد نمایند.
2. پاسخ طلبی: امام علی (علیهالسلام) خطاب به مالک اشتر میفرماید: اگر مردم به تو بدگمان شدند، عذر خویش را آشکارا با آنان در میان بگذار و از بدگمانی نجاتشان ده.(4)
حدود انتقاد و اعتراض:
حدود ایجابی انتقاد و اعتراض، برآورده شدن خواست منتقدان و معترضان و تحقق اصلاحات لازم، در هر سطحی است، اما حدود منفی یا سلبی آن را عدول از قواعد و اصول مبارزه در حکومت و انحراف از مسیر اصلاحی تعیین مینماید.
اما تعدادی از آداب آن:
1. علم و آگاهی. مهمترین شرط لازم برای طرح انتقاد و اعتراض، علم و آگاهی و مستند حرف زدن است.
2. حسن نیت
3. موقعیتشناسی. اگر در طرح انتقادات و اعتراضات به موقعیت سیاسی و بینالمللی نظام اسلامی توجه نشود، ناخواسته آب به آسیاب دشمن ریخته خواهد شد.
نتیجه آنکه انتقاد و اعتراض یکی از نیازهای اساسی جامعه و نظام اسلامی است و اگر بتوان نخستین خطا را با تذکر یا نقد علنی مستقیم یا باواسطه، اصلاح نمود، اصلاً ضرورتی ندارد که به اقدامات عملی دیگری، هرچند مجاز، متوسل شد و به استناد شواهد تاریخی، آزادی انتقاد در حکومت دینی، تا بدان جا پذیرفته است که میتوان از آن بهمنزله اهرم فشار قوی، علیه انحرافات و کجرویهای حکومت استفاده کرد.
پینوشتها:
1. موریس دورژه، بایستههای جامعهشناسی سیاسی، ترجمه ابوالفضل قاضی،ص 225
2. نهجالبلاغه،خطبه 216
3. همان
4. همان،نامه 53
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
علت نامگذاری قرآن به کریم.mp3
2.01M
❓سؤال : علت نامگذاری قرآن به کریم چیست؟ غیر از قرآن مجید، قرآن دیگری داریم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
♦️با توجه به اینکه اسلام دین حق است در قیامت حساب ادیان دیگر که دارای کتب آسمانی هستند به چه صورت خواهد بود؟؟
🔸همه ی انسان ها مکلف هستند دین حق را بشناسند و از آن تبعیت کنند.
افراد در قبال دین حق دو گروه هستند:
جاهل قاصر
جاهل مقصر
اگر در تشخیص دین حق و عمل به آن کوتاهی کنند «مقصر» خواهند بود و مستحق عذاب.
اما اگر دین حق به هر دلیلی بدان ها نرسد و یا قادر به تشخیص نباشند و یا به خاطر موانع عقلانی و عقلائی، موقعیت تحقیق، تبعیت و عمل وجود نداشته باشد، فرد معذور است و عقاب و ثواب بر اساس فطرت و عقل او اتفاق می افتد.
« ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا»
#قاصر #مقصر
✍🏻استاد حیدری
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
پیشگام ولایت فقیه.pdf
128.5K
#پست_پیشگام
موضوع:بررسی محدوده تبعیت از ولی فقیه(آن چه می پسندیم و نمی پسندیم)
گردآوری :حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🍀
🍀🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:حكم تراشيدن ريش
سوال:تراشيدن ريش تمام صورت، با ماشين يا تيغ چه حكمى دارد؟
جواب:همه مراجع (به جز بهجت و صافى و مکارم ): تراشيدن ريش – خواه با تيغ باشد يا ماشين بنابر احتياط واجب حرام است.
آيات عظام بهجت و صافى: تراشيدن ريش حرام است.
آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط این است که از ریش تراشى مطلقاً خوددارى شود، ولی چنانچه قسمت چانه به صورت ریش پروفسوری باقی بماند، تراشیدن بقیه اشکالی ندارد.
پی نوشت:
امام، استفتاءات، ج ۲، مكاسب محرمه، س ۷۹ ؛ نورى، استفتاءات، ج ۱، س ۴۹۲ و ۴۹۳ ؛ مكارم، استفتاءات، ج ۲، س ۷۵۰ و ۷۵۳ ؛ تبريزى، استفتاءات، س ۱۰۸۹ و ۱۰۹۶ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۹۵۷ و ۹۵۵ ؛ سيستانى، Sistani.org، ريش تراشى، س ۱ و ۳ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۴۲۱ و ۱۴۱۶ .
🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع: حکم شارژ تلفن همراه با برق مسجد و اماکن عمومی
پرسش: حکم شارژ تلفن همراه در مساجد و حسینیه ها چیست ؟
پاسخ:
آیت الله خامنه ای:تابع چگونگی وقف این برق است. اگر استفاده از آن در این گونه امور برای نمازگزاران رایج باشد در حد متعارف اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: جایز نیست مگر اینکه از سوی مسجد یا حسینیه به جهت مصالحی محلی برای این کار قرار دهند.
پی نوشت:سایت هدانا(http://hadana.ir/)
🍀
🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀@javadheidari110
آیا پیامبر عرب هستند؟.mp3
3.95M
❓سؤال : آیا پیامبر عرب است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
پاسخ : در این صوت🔊 جواب سوال را بشنویم.
📣 پاسخگویی توسط :استاد#حیدری
#پادکست
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
چه كار كنيم كه سوء ظن خود را نسبت به اطرافيان كم كنيم؟
#اخلاق_رذائل_سوء_ظن
✍️ پاسخ:
بدبيني و سوء ظن يكي از رفتارهاي ناپسند و زشت انسانها است خداوند در مذمت بدبيني به مؤمنان ميفرمايد: اي كساني كه ايمان آورده ايد از بسياري از گمانها بپرهيزيد كه پاره اي از گمانها گناه است.(1)
مراد از گمان و ظنهايي كه بايد از آنهاخود داري كرد گمانهاي ناروا و سوء ظن است ومنظور از خود داري از سوء ظن، ترتيب اثر ندادن به بدبيني هاست .
يكي از عللي كه باعث شده خداوند در آيات زيادي بدبيني افراد بدبين را مورد سرزنش و مذمت قرار دهد به سبب آثار ويرانگر آن است، از جمله: غيبت، تهمت، بخل، حقد و كينه توزي، حسادت، شرك و نفاق، بروز اختلافات و...
درمان هر بيماري و هر دردي از جمله بدبيني منوط به شناخت و آگاهي از علت پيدايش آن و سپس از بين بردن آن علتهاست، شما ميتوانيد با مراجعه به درون خود و تأمل و تفكر درحال خويش پي ببريد كه به چه دليل نسبت به ديگران بدبين هستيد (مرحله تشخيص بيماري)و بعد با از بين بردن آن دليل و سبب، به درمان بيماري و مشكل بپردازيد در اين رابطه به توصيه ها و راهكارهاي زير به طور جدي عمل كنيد.
1- مطالعه آيات و رواياتي كه در مذمت ونكوهش بدبيني و سوء ظن آمده است و مراجعه به تفاسير مربوط به آنها؛ از اين طريق اطلاعات و آگاهي شما نسبت به مضرات بدبيني بيش تر ميشود. و زود تر آن را از خود دور ميكنيد.
2- هر گاه نسبت به كسي سوء ظن پيدا كرديد در مقام عمل هيچ ترتيب اثري به آن ندهيد؛ بلكه سعي كنيد با فرد مورد سوء ظن رفتاري آميخته با حسن ظن داشته باشيد؛ يعني رفتاري آميخته با انصاف، جوانمردي، مروت و خير خواهي نسبت به او. تا اين كه اين صفت ناپسند به تدريج ضعيف شود و نهايتا از بين برود.
پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ميفرمايد: به برادرانتان خوش بين باشيد تا به صفاي دل و پاكي طبع دست يابيد.(2)
امام علي(عليه السلام) درباره ضرورت خوش بيني به مؤمنان ميفرمايد: رفتار برادرت را به بهترين وجه آن حمل كن تا زماني كه كاري از او سر زند كه راه توجيه را بر تو ببندد. (3)
3- هر گاه كه مورد حمله سوء ظن واقع شديد به خدا پناه ببريد و از او كمك بطلبيد.
4- در مواقع سوء ظن، افكار خود را با گفتن ذكر و خواندن دعا، روزنامه، مجله، كتاب و... منحرف سازيد.
5- صفات مثبت و پسنديده ديگران را مد نظر قرار دهيد و آنها را براي ديگران بازگو كنيد.
پی نوشت ها:
1.حجرات، آیه 12
2.مصباح الشریعه، عبدالرزاق گیلانی، ص 464
3. كافي، ج 2، ص 362
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿