هدایت شده از اهلقلموقوللیِّن
معرفی منابع کلامی.pptx
12.33M
سلام و عرض تسلیت ایام وفات شهادت گونه ی حضرت زینب سلام الله علیها.
پاور پوینت هایی که یکی از بزرگواران حاضر در مباحثات حقیر تنظیم فرموده اند تقدیم حضور شد.
20 کلید ارزشمند در پاسخ به سوالات و شبهات مربوط به عدل الهی . — تشکر از مهندس رضایی عزیزم که از بحث عدل الهی ارائه شده در جمع نورچشمانم زحمت تنظیم را کشیده اند.
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🌷 اصفهان - کارشناس مرکز پاسخگویی به سوالات دینی به شبههای در ارتباط با اینکه چرا با وجود بازگشت حضرت زینب (س) به مدینه، مزار ایشان در شام قرار دارد، پاسخ داده است.
🔸 سه شنبهها با پاسخ به شبهات دینی✅
#استاد_جواد_حیدری
📝 خبرگزاری مهر:
↪️ mehrnews.com/news/4753370
🆔 @javadheidari110
💠 پرسش:
آيا ريختن آب روي قبر در دين اسلام سفارش شده؟تآثيري بر احوال ميت دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در اره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1)
🔻در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2)
البته نمي توان چنين روايتي را برای همه ی افراد، قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است.
🍀در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد.
از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4)
🔹با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد.
اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5)
✍️در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند.
🔹با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد.
پي نوشت ها:
1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91.
2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442.
4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396،
5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
سلام به همه ی عزیزان
در پاسخگویی ها فراوان با خرافات گوناگون برخورد کرده ام!
از هر منطقه و شهری «خرافه» ای مخصوص .
امروز برایم تازگی داشت:
چند نفر از شهرهای مختلف؛
صحبت از یک «مژه» نه کمتر و نه بیشتر!!!
کجا؟ لابلای صفحات قرآن!!!!
آن هم فقط آیات سوره ی بقره !!!!!
جل الخالق.
با سلام
بهبودی نسبی احوال استاد سبحانی دا م عزه را شنیدم.
ضمن ابراز خوشحالی ازاین بابت برای جناب استاد عمر پر برکت و خیر کثیر آرزومندم.
شاگرد کوچک استاد
⁉️ تعطیلی نماز جماعت مساجد کار درستی نیست.
تمام مردم حتی کسانی اهل مسجد نیستند امیدشان به پویایی مسجد است.
اجتماع مومنین بلا را دور می کند حتی با چند نفر هم هست نباید در مسجد را بست.
شنیده ام برخی مساجد اصلا دربش قفل است.
💡 سلام علیکم
▪️برای پاسخ به سوال فوق نکات زیر را باید توجه کرد:
1- در سرتا سر منابع دینی و فقه شیعی حفظ جان خود در مقابل بیماری ها از مهم ترین واجبات الهی است تا آن جا که واجبات الهی اگر با حفظ جان تزاحم پیدا کند آن واجب الهی را از وجوب ساقط می کند مثلا در مورد مقدمات نماز اگر وضو برای انسان ضرر داشته باشد وضو ساقط شده و تیمم واجب می شود ،و اگر کسی با وضو در این حال نماز بخواند وضو و نماز او باطل است.
در مورد روزه مقام معظم رهبری می فرمایند:
کسی که میداند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربهی شخصی حاصل شده باشد یا از گفتهی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.
2- درتعریف ضرر فقها 3 نکته را بیان می کنند:
الف- ضرر یعنی بیمار شدن.
ب- تشدید بیماری.
ج- طولانی شدن مدت بیماری.
آیت الله مکارم شیرازی می فرمایند:
در صورت خطر مرگ، بیمار نمى تواند درمان را قطع کند. همچنین جایى که ضرر مهمّى به او مى رسد، و درمان آزار مهمّى به او نمى رساند.
3- در کنار حفظ جان خود،حفظ جان دیگران نیز از واجبات شرعی است در این مورد فقهای عظام در بحث تیمم می فرمایند:
هرگاه بترسد که اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند خود او یاعیال و اولاد او، یا رفیقش و كساني که با او مربوطند مانند نوکر و کلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند، یا به قدری تشنه شوند که تحمّل آن مشقّت دارد، باید به جای وضو و غسل تیمّم نماید و نیز اگر بترسد حیوانی که مانند اسب و قاطر معمولاً برای خوردن سرش را نمی برند از تشنگی تلف شود، باید آب را به آن بدهد و تیمّم نماید (اگرچه حیوان مال خودش نباشد)و همچنین است اگر کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد تلف شود.
4- قول و تشخیص پزشکان و سفارشهایی که ایشان میکنند بر هر انسانی لازم است. فرزند مرحوم آیتاللهالعظمی فاضل لنکرانی بیان می کنند سال ها که در کنار پدرم بودهام میدیدم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمیگیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است.
5- کسی که مبتلا به ویروس کرونا، ایدز یا هر ویروس دیگر باشد و می داند که اگر با تماس با کسی، فرد مقابل مبتلا شده و فوت می کند، تمامی کارشناسان می گویند که در اینجا عامل دیگر نقشی نداشته و از نظر فقهی و حقوقی باید دیه قتل عمد را بپردازد.
🔸با توجه به نکات بالا و تاکید پزشکان بر سرعت انتشار ویروس کرونا لازم است که از اجتماعات پرهیز کنیم و یکی از این اجتماعات نمازهای جماعت می باشد که تا برطرف نشدن این مشکل باید در تزاحم بین برگزاری نمازجماعت و حفظ جان خود و مردم ،مهم را فدای اهم کنیم و نمازهای جماعت و مطلق اجتماعات تعطیل شود البته امور مساجد در اطلاعیه خود تاکید کرده که:
حتی الامکان درب مساجد در اول وقت شرعی (به مدت 30 دقیقه) باز باشد.
پی نوشت:
1-رساله توضیح المسائل مراجع معظم (مسأله 674)
2- پایگاه: farsi.khamenei.ir
3- پایگاه: hadana.ir
4- پایگاه: makarem.ir
5- پایگاه: portal.anhar.ir
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110