#حکم_اجرای_عقد_اخوّت
پرسش :جاری کردن عقد اخوّت چه احکامی دارد ؟
پاسخ :شايسته است برادران مومن، در روز غدير، با يکديگر عقد اخوت و برادري به شکلي که در مفاتيح آمده، جاري کنند که بعد از آن سزاوار است برخي امور را رعايت نمايند:
1- براي يکديگر دعا کنند.
2- در زيارت ها بجاي ديگري نيز زيارت کنند.
3- در آخرت يکديگر را شفاعت کنند.
پی نوشت:
https://makarem.ir
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
باسمه تعالی
#پست_پیشگام
#جواد_حیدری
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
⭕️ چرا صحابه بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله، حدیث غدیر و امثال آن را معیار برای تعیین خلیفه قرار ندادند؟
📝پاسخ:
نکته ی اول: جریان غدیر و دلالت آن بر ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام، از متواترات تاریخ می باشد که هیچ شبهه ای در اصل اتفاق و جانشینی حضرت علی علیه السلام، باقی نمی گذارد.
نکته ی دوم: کسی که به تاریخ زندگانی صحابه رجوع کند موارد زیادی را در حیات سیاسی ان ها می بیند که با پیامبر مخالفت کرده اند و چه استبعادی دارد که عمل نکردن به حدیث غدیر و امثال آن نیز از همین موارد باشد؟
بعضی از این موارد عبارتند از: «رزیه یوم الخمیس» (مصیبت روز پنجشنبه: یعنی روز رحلت پیامبر خدا صلوات الله و سلامه علیه که در همان روز فرمود دوات و قلمی بیاورند تا برای آن ها چیزی بنویسد که بعد از او گمراه نشوند، ولی مخالفت کرده و پیامبر خدا را متهم به هذیان گویی کردند) (صحیح بخاری، ج 1، باب کتابة العلم، ح3 و ج4 ص 70)
«سریّه ی أسامه بن زید» (لشکری که پیامبر خدا در اواخر عمر شریفشان به فرماندهی اسامه برای مقابله و حمله به رومیان تجهیز کرد و اصرار بر حضور صحابه در آن لشکر داشت ولی عده ای از آن ها از حضور در لشکر اسامه خودداری کردند). (طبقات ابن سعد، ج 2، ص 189)
«صلح حدیبیه» که دسته ای از صحابه امضای پیمان صلح توسط پیامبر را مورد اعتراض قرار دادند و با نظر ایشان مخالفت کردند. (صحیح بخاری، ج 2، ص 81، کتاب الشروط)
مرحوم علامه شرف الدین علامه، در کتاب «النص و الاجتهاد» بیش از هفتاد مورد از این نوع مخالفت ها را که در زمان رسول خدا اتفاق افتاده را بر شمرده اند.
با در نظر گرفتن این تعداد مخالفت از طرف صحابه و آن هم در زمان حیات رسول خدا؛ هیچ استبعادی برای مخالفت صحابه بعد از حیات ایشان از طرف صحابه نیست.
نکته ی سوم: در زمان رسول خدا و صدر اسلام، توده ی مردم تابع تصمیمات بزرگان قبیله ی خود بودند و از خود استقلال رای نداشتند؛ به همین خاطر بعد از غرض ورزی بزرگان خود در مخالفت با امر صریح رسول خدا، آن ها هم به خاطر تطمیع و تهدید، از موضع حق فاصله گرفتند.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🍃 @javadheidari110 🍃
هدایت شده از روزنوشت
آدم ها خودشان به آستانه ی تحملشان واقفند.
دقیقا می دانند که کجا و کِی، ظرف وجودشان لبریز می شود و طاقتشان طاق.
دقیقا از حالات درونیشان می فهمند که الان بر لبه ی پرتگاهی عمیق ایستاده اند.
دقیقا تکان خوردن پایه های متزلزل سعه ی صدر وجودشان را زلزله طور، حس می کنند.
من می گویم اگر ما آدم ها بازدارنده ای از درون، نداشته باشیم با این شرایط تسلیم غضب خواهیم شد.
باید چیزی باشد تا در این شرایط به واسطه اش کظم غیظ کنیم.
ذکر، توسل، دعا و کمی گفتگو با خدا آبیست بر آتش غیظ
تجربه اش کنیم....
#آرامش
#کظم_غیظ
#خود_کنترلی
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از عصر آب
#سوالهای_غدیر
💠 آیا زنان در غدیر با امام علی علیه السلام بیعت کردند؟
⤴️ جواب:
الف) در اسلام،زنان نیز باید بیعت کنند (نک:ممتحنه/12؛الکافی،ج5،ص527.).
ب) در غدیر خم،همه حاضرین اعم از مرد و زن باید بیعت می کردند. در تفسیر عیاشی می خوانیم:«ثم أمر الناس ببيعته- و بايعه الناس لا يجيء أحد إلا بايعه» (تفسير العياشي، ج1، ص: 329).
ج) بنا بر نقل شیخ مفید زنان مثل مردم بیعت کلامی داشتند. « پیامبر (صلی الله علیه و اله) امر فرمودند: بیعت کنند. مردها دسته دسته بر حضرت علی(علیه السلام) وارد شده و می گفتند: یا امیر المومنین.👈 سپس همسران رسول الله (صلی الله علیه و اله) و زنان سایر مسلمین،همینگونه بر امیر المومنین(علیه السلام) سلام دادند» (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص: 176 )
💡 تذکر: بنا بر فحص و پژوهشی که صورت گرفت، آنچه امروزه از نحوه بیعت زنان در غدیر مشهور است یافت نشد. چه آنکه الان مشهور است زنان در پس پرده در ظرف آبی دست میزدند که دست امیر بیان(علیه السلام) در آن بود.
🔦 البته اگر فردی سندی معتبر بر این ادعا دارد،به ما خبر دهد.
@Age_of_water
نابینایان و نامه ی اعمال.ogg
591.4K
⚫️چگونگی خواندن نامه اعمال توسط کافران نابینا و ناشنوا در آخرت⚫️
#چگونگی_خواندن_نامه_اعمال_توسط_کفار
#شبهه_تناقض
#ناشنوا
#نابینا
#کافر
#آخرت
🎙استاد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از روزنوشت
گل ها همیشه نماد زیبایی بوده اند و طراوت.
آدم هایی هم که اهل گل خریدن هستند اکثرا اهل ذوقند.
بوی اسپند هم همیشه یادآور خاطرات شیرین کودکی بوده.
اما حالا گل ها و اسپندها شده اند اِلِمان فقر، نماد بی عدالتی.
کافیست سرت را بچرخانی و گل فروش ها را ببینی.
حالا ذوقی برای خریدن نیست و هرچه هست ترحم است.
بی عدالتی بشر را به فضاحت کشانده و بشر همچنان در حال تماشا....
وبشر همچنان در حال شنیدن حرف های زیبا.
#عدالت_بهشت_گمشده
#کودکان_کار
#زنان_گل_فروش
#زنان_بی_پناه
#درد_دیگران_درد_من_است
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#حکم_شرعی
#روزه_استیجاری
پرسش: آيا مي توان با داشتن روزه واجب، روزه استيجاري گرفت؟
پاسخ:
آیات عظام امام، سيستاني، شبيري: کسي که روزه قضاي رمضان دارد مي تواند براي بجا آوردن روزه ديگري اجير شود.
آیات عظام خويي ،تبريزي، وحيد: کسي که روزه واجب دارد مي تواند روزه استيجاري بگيرد.
آیت الله خامنه اي: اگر روزه واجب غيرقضاي ماه رمضان باشد مطلقا مي تواند روزه استيجاري بگيرد اما اگر قضاي ماه رمضان بر عهده اش باشد در صورتي که تبرعي و رايگان نباشد، اشکال ندارد.
آیت الله بهجت: استيجار جايز است اما اگر استيجار تبرعي باشد در حکم روزه مستحبي است پس نمي تواند به صورت مجاني روزه ديگري را بجا آورد.
آیت الله فاضل: در صورتي مي تواند اجير شود که امکان گرفتن روزه واجب خود را داشته باشد.
آیت الله نوري: کسي که خود روزه قضا دارد نمي تواند قضاي روزه واجب ميت را بگيرد.
منبع:
منهاج الصالحين، کتاب الصوم،م1035- امام استفتائاتج1 احکام نمازس232-فاضل جامع المسائل .ج1 س586
.................
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#احکام
#پرداخت_کفاره_به_واجب_النفقه
❌پرسش:
آيا ميتوان به واجب النفقه كفاره داد؟
✅پاسخ:
آیات عظام امام، خويي، تبريزي، وحيد، بهجت، فاضل، سيستاني، صافي:كفّاره روزه را نميتوان به واجب النفقه در امور مربوط به نفقه اش داد.
پاورقي:
1- منهاج الصالحين، ج 2، م 1580؛ سيستاني، منهاج الصالحين، ج 2، م 773؛ امام: امام: تحرير الوسيله، في احكام الكفارات، م 18؛ فاضل، الاحكام الواضحه، م 2012؛ بهجت، جامع المسائل، ج 4، كتاب ظهار، ص 239؛ صافي: هدايه العباد، ج 2، في احكام الكفارات، م 18.
.................
برگرفته از برنامه اندرویدی احکام روزه
http://pasokhgoo.ir
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/amirsalehi110
پرسش:
علل مخالفت با واقعه غدیر خم چه بود؟ ......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
عوامل متعددي را مي توان براي مخالفت با اين واقعه برشمرد که به برخي از آن ها اشاره مي شود.
🔺دلايل روانشناختي:
حسد به عنوان مهمترين عامل روانشناختي درباب مخالفان با غدير مطرح است.
ابن عباس مي گويد: « اما صرف قومنا عنا الامر، فعن حسد,قد والله عرفته وبغي والله علمته بيننا و بين قومنا(1)؛علت دوري اين قوم از ما فقط به خاطر حسادت مي باشد». خلیفه سوم نیز به امیر المومنین علیه السلام گفت: «ما ذنبي اذا لم يحبک قريش ،و قد قتلت منهم سبعين رجلا،کان وجوههم سيوف الذهب(2)؛من چه کنم که قريش تو را دوست ندارند.». و چه نيکو سروده ابن شهفيه :
ان يحسدوک علي علاک فانما متسافل الدرجات يحسد من علا
اني لاعذر حاسديک علي الذي اولادک ربک ذوالجلال و فضلا(3)
يعني: اي علي علیه السلام! اگر بر تو حسد ورزند به خاطر جايگاه والاي تو است. انسان هاي پست و فرو مايه به برجستگان حسد مي ورزند.
🔺دلايل معرفت شناختي:
مخالفان غدير د رمعرفت شناسي نيز مشکل داشته و دارند , آنان به خاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت و مساله خلافت و جانشيني رسول خدا , در صف مخالفان غدير قرار گرفته اند.
🔺دلايل جامعه شناسي:
از جمله دلايل جامعه شناسي براي مخالفان غدير مي توان به موارد زير اشاره نمود: جوان بودن حضرت علي؛ تعصبات قبيله اي؛ مانوس نبودن مساله جانشيني در جامعه عرب .
________________________________________
________________________________________
پی نوشتها:
1.قاموس الرجال،ج6،ص 37؛ابن ابی الحدید،شرح نهج البلاغه ابي الحديد،ج9،ص9.
2.ابن شهر آشوب،المناقب،ج3،ص220.
3.علامه امینی،الغدير فى الكتاب و السنة و الادب، ج6، ص: 540
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از روزنوشت
گاهی فقط باید نشست و نظاره کرد محبت اهل بیت را.
عجیب واسطه هایی هستند برای ضمانتمان پیش خدا.
عجیب مهربانند این خانواده.
گاهی فقط باید نشست و زمزمه کرد:
زخمی ام التیام می خواهم
التیام از امام می خواهم
السلامُ علیک یا ساقی
من علیک السلام می خواهم
مستی ام را بیا دو چندان کن
جام می پشت جام می خواهم
گاه گاهی کمی جنون دارم
من جنونی مدام می خواهم
تا بگردم کمی به دور سرت
طوف بیت الحرام می خواهم
لحظه ی مرگ چشم در راهم
از تو حسن ختام می خواهم
#غزل
#سید_حمید_رضا_برقعی
#التیام
#مرا_دریاب
#بی_تو_دریای_دلم_مرداب_است
https://eitaa.com/roznevesht
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
audio_2019-02-22_16-43-30.ogg
1.03M
امامت اصول دین است امر به این مهمی چرا نام از هیچ یک امامان در قرآن نیامدهاست؟
ولی نام زید و بیشتر حیوانات در قرآن آمده؟
🎙استاد حیدری
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110