eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از !!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
°~|••🌸🎥••|~° . •📺‌• . 🔹یک‌دقیقه‌با‌اهل‌سنت . 🔹انکار فضائل حضرت امیرالمومنین👈حذف نام حضرت علی-علیه السلام-از تفسیر آیه مباهله.!!!! . . 🔺ارائہ←علی نعمتی . ⭕️|• ⭕️|•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ اطعام مسکین ویتیم واسیر در یک روز بود، نه سه روز🛑 نقلی که میگوید اهل بیت(علیهم السلام) سه روز پیاپی غذای خود را به فقیر ویتیم واسیر دادند وتمام این مدت گرسنه ماندند، وحتی در برخی کتب بنا به نقلی منسوب به جابر بن عبدالله انصاری گفته شده که حسنین(علیهما السلام) از شدت گرسنگی می‌لرزیدند!، منشأ این نقل از منابع اهل سنت است نه از امامان ما (علیهم السلام). روایت امام صادق(علیه السلام) از آن واقعه بنا بر آنچه در تفسیر قمی ودر تفسیر مجمع البیان به نقل از تفسیر قمی آمده، اینست که: «نزد حضرت فاطمه(علیها السلام) مقداری جو بود. با آن «عَصیدة» (کاچی، نوعی حلوا) درست کردند. هنگامی که آماده شد وآنرا پیش رویشان گذاشتند مسکینی آمد وگفت: مسکینم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سوم آنرا به او داد. طولی نکشید که یتیمی آمد وگفت: یتیمم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) برخاست ویک سومِ دوم را به او داد. سپس اسیری آمد وگفت: اسیرم، رحمت خدا بر شما باد. امیرالمؤمنین(علیه السلام) یک سوم باقیمانده را به او داد. بدین ترتیب خودشان آنرا نچشیدند. وخدای سبحان این آیات را در شأنشان نازل کرد.» همانطور که مشاهده میشود در روایت امام صادق(علیه السلام) تمام ماجرا در یک روز بوده نه سه روز. شیخ مفید نیز در کتاب «مسار الشيعة»، تاریخ این ماجرا را در شب بیست وپنجم ذي الحجة، یعنی مجموعاً در یک شب، ونزول سورۀ انسان را در فردای آن، روز بیست وپنجم گفته است. نکتۀ دیگر راجع به روزه بودن اهل بیت(علیهم السلام) در آن روز ونیز علت روزه، در این روایت حرفی از نذر وروزه وافطار نیامده ومیماند تعبیر آیۀ شریفه که میفرماید ﴿يُوفُونَ بِالنَّذْر﴾(انسان: ٧) واز آن فهمیده میشود که این اطعام در پی وفای به یک نذر بوده. شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعة» سخن از روزه آورده وبر اساس سخن ایشان این نذر، نذر روزه واین اطعام بهنگام افطار بوده. اما اینکه سبب این نذر چه بوده؟ آیا حسنین(علیهما السلام) مریض بودند واین روزه به نیت شفای ایشان بوده؟ وآیا این نذر پیش یا پس از بکار بستن راههای طبیعی درمان بوده؟ گرچه همۀ اینها محتمل است اما نقل معتبری در این خصوص نیست ونمیتوان بطور حتم نسبت داد. اما راجع به روزه بودن حسنین(علیهم السلام)، شیخ مفید گرچه نزول آیه را در حق امیرالمؤمنین، حضرت فاطمه، امام حسن وامام حسین(علیهم السلام) بیان کرده اما تصدق وروزه بودن را تنها به امیرالمؤمنین وحضرت فاطمه(علیهما السلام) نسبت داده وحرفی از روزه بودن حسنین(علیهما السلام) نیاورده. دربارۀ ذکر فضائل اهل بیت(علیهم السلام) والگوگیری از آن بزرگواران، مرحوم شیخ صدوق حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل می‌کند به این مضمون که مناقب وفضائل ما اهل بیت را از خودمان بگیرید واز مخالفانمان نقل نکنید؛ زیرا مخالفان ما دربارۀ فضائل ومناقب ما اخباری را جعل کرده‌اند!؛ «إنّ مخالفينا وَضَعُوا أخباراً في فضائلنا!»1️⃣ ای کاش به مفاد این فرمایش امام رضا(علیه السلام) عمل میشد.. اگر فرضاً هیچ ملاکی برای ترجیح روایت امام صادق(علیه السلام) بر خبرِ منقول از دیگران نمیبود همین غیرطبیعی بودنِ سه روزِ پیاپی گرسنگی کشیدن واکتفا به آب، وعدم اهتمامِ سرپرست خانواده به تهیۀ غذایی دیگر در هر روز پس از هر انفاق، خصوصاً با آن وصفِ منقول نسبت به حسنین(علیهما السلام) که می‌لرزیدند وبا آن شدت ضعفی که نسبت به حضرت زهرا(علیها السلام) نقل میشود، ونیز با ترسیم چنین تصویری از پیامبر رحمت(صلّی الله علیه وآله) که سه روز پیاپی از اهل بیتش بی‌خبر باشد!، اینها قرائنِ استبعادی ونشانه‌های غیرواقعی بودن آن خبر است. وبا معلوم شدن این حقیقت که آنچه در واقعۀ ایثار واز خودگذشتگی در اطعام به مسکین ویتیم واسیر روی داد در یک شب بوده است نه در سه شب، دیگر جایی برای طرح چنین اشکالی نمیماند که چرا امیرالمؤمنین(علیه السلام) به مفاد سفارش پیامبر(صلّی الله علیه وآله) مبنی بر «لا صدقةَ وذو رَحِمٍ محتاج»2️⃣ عمل نکرده باشد وکودکان خردسال وبشدت نیازمند خود را بر دیگران مقدم نکرده باشد. وجهت اطلاع اینکه طرح این اشکال از سوی بنیانگذاران سلفی‌گری، إبن تیمیّه وشاگردش إبن قیّم جوزیّه، وبعنوان دلیلی برای انکار شأن نزول آیات مربوطه در فضیلت اهل بیت(علیهم السلام) بوده است، که اساس آن مبتنی بر نقلی است بی‌اعتبار که ناقلش تنها خودشانند! ــــــــــــــــــــ 1️⃣ عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ١: ٢٧٢. 2️⃣ من لا یحضره الفقیه(صدوق، ٣٨١ق) ٢: ٦٨، ح١٧٤٠؛ همان ٤: ٣٦٩، ح٥٧٦٢؛ همان ٤: ٣٨١، ح٥٨٢٨؛ الإختصاص(مفید، ٤١٣ق): ٢١٩. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه ربیع‌الأول؛ تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش. خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند. و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند. شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦. @javadheidari110
audio_2020-08-16_20-13-31.ogg
965.3K
❎آیا پس از شهادت امام حسین ع از میان بانوانی که اسیر شدند درخواست کنیزی صورت گرفت؟و آیا کشف حجاب در آن واقعه اتفاق افتاد؟ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو ♻️شبهات 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
هدایت شده از روز‌نوشت
گاهی سختی‌های زندگی، انسان را مچاله می‌کند.آنقدر اوضاع تلخ می‌شود که آدم دلش می‌خواهد احساس درماندگی‌اش را به گوش دیگری برساند تا شاید آرام گیرد. اما نباید فراموش کرد که از دل همین استیصال‌ و سختی‌ها، انسان فرصت تجربه‌ی حس بی کسی را بدست می‌آورد. حس بی پناهی و انقطاع از دیگری، اتصال انسان را به مبداء خلقت و خداوند مهربان بیشتر می‌کند. وقتی انسان، بی واسطه و بدون حضور دیگری، تنهایی را تجربه کند و بارسختی‌ها را بدوش کشد و وقتی انسان ناگزیر از مواجهه‌ی با تلخی‌ها گردد، خودبخود دل از آنچه تا بحال بدان دلبسته بود می‌کَند و تنها دل در گرو لطف پروردگارش می نهد. سختی‌ها و بی‌پناهی‌ها فرصتیست برای درک حضور پناهی همیشگی یعنی همان خدا. آدم بی‌پناه می‌تواند تا جایی پیش رود که خود را در آستانه‌ی پناهی امن حاضر ببیند و در سایه‌ی سختی‌ها بر میزان تاب آوری‌اش بیفزاید. https://eitaa.com/roznevesht
⁉️ اگه حکومت پادشاهی بده چرا پیامبر صلی الله علیه واله و امامان علیهم السلام بصورت موروثی امامت کردن؟ 🔰 پاسخ: در تعریف عرفی موروثی بودن که قبیح است باید گفت: اگر شخصی فرزند بزرگ پسر خود یا در نبود آن؛ فرزند دیگر خود را بدون هیچ استحقاق و شایستگی به جانشینی خود انتخاب کند؛ گفته میشود که بصورت موروثی انتخاب شده است. 💢 اما در رابطه با ائمه علیهم السلام : 1⃣ اولا: پیامبر ص باید پسر خود را جانشین قرار میداد و حال که پسرش از دنیا رفته بود باید دخترش جانشین میشد نه امام علی ع که فرزندش نبود. و همچنین نباید امام حسین ع امام میشد بلکه فرزند بزرگ امام حسن ع امام می بود، یا نباید امام کاظم ع امام میشد بلکه باید فرزند بزرگ امام صادق ع عبدالله افتح امام می بود. 2⃣ ثانیا: در اعتقادات تشیعه امام باید معصوم باشد و چنین کسی که بدون استحقاق و شایستگی و بصورت پارتی بازی به جانشینی برگزیده شود امام نخواهد بود و مورد قبول نیست و خلاف اعتقادات تشیعه و امامان تشیع است. 3⃣ ثالثا: همان طور که پیامبر ص را خداوند انتخاب نموده است و بصورت ارثی پیامبر نشده اند امامان ع را نیز خداوند برگزیده است و پیامبر ص و شخصی دیگری هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب آنها ندارند و فقط ابلاغ کننده بوده است. " الله اعلم حیث یجعل رسالته" 4⃣ رابعا: خداوند متعال نیز در انتخاب ائمه ع بخاطر علمی که نسبت به آنان داشت و از آنها شایسته تر را نیافته بود آنان را به امامت و پیشوای مردم برگزید. @javadheidari110
🖤حکم ازدواج زانیه(زن شوهردار) با زانی بعد از فوت همسرش سؤال: آیا زن شوهرداری که زنا کرده می تواند بعد از فوت همسر، و سپری شدن عده ی وفات با زانی (مرد زناکار) ازدواج نماید؟ امام خمینی(ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهر دار موجب حرمت ابدی می شود. تحریرالوسیله، 1408 ه.ق، ج 2، ص 281، م 22 استفتائات، ج 3، ص 297 و 298، س 12 و 14 آیت الله اراکی(ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار یا زنی که در عده ی طلاق رجعی است، بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. المسائل الواضحه، 1414 ه.ق، ج 2، ص 86، م 2412، توضیح المسائل، 1379، ص 444، م 2412 آیت الله بهجت (ره) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. جامع المسائل، 1385، ج 3، ص 571، م 3 آیت الله تبریزی(دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابراحتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 2، ص 339، م 1263، توضیح المسائل، 1383، ص 368، م 2412 آیت الله خوئی(ره) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1422 ه.ق، ص 430، م 2412، العروة الوثقی مع تعلیقه، ج 2، ص 600، م 19 آیت الله سیستانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار بنابر احتیاط واجب موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1425 ه.ق، ص 480، م 2362، منهاج الصالحین، 1426 ه.ق، ج 3، ص 61، م 180 آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. هدایة العباد، 1420 ه.ق، ج 2، ص 435، م 24 و 25، جامع الاحکام، 1382، ج 2، ص 49 آیت الله فاضل لنکرانی (ره) زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی نمی شود. لذا اگر بعد از طلاق یا فوت زوج و انقضای عدّه با هم ازدواج کرده اند عقد آن ها صحیح است و تمام احکام زن و شوهری بر آن مترتب می شود و فرزندان آنها حلال زاده هستند، ولی اگر عقد واقع نشده است احتیاط این است که با هم ازدواج نکنند. جامع المسائل، ج 2، ص 450 س 1263 العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج 2، ص 705، م 19 آیت الله گلپایگانی (ره) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. مجمع المسائل، 1412 ه.ق، ج2، ص 209، س 587 هدایة العباد، 1417 ه.ق، ج 2، ص 343، م 1186 آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه) در صورتی که ازدواج کرده باشند ازدواج آن ها را بر هم نمی زنیم، ولی اگر ازدواج نکرده باشند می گوییم احتیاط کنند. و فرقی بین علم و جهل و دخول از طرفین نیست. استفتائات، ج 3، ص 241، س 3 آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. توضیح المسائل، 1383، ص 477 476، م 2394، 2399 آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه) خیر، نمی تواند؛ زیرا زنا با زن شوهردار موجب حرمت ابدی می شود. منهاج الصالحین، ج 3، ص 302 م 1263 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
زندگی امروزه‌ی ما بسیار تحت تاثیر سیاست‌ است.گویا فرهنگ و اجتماع و اقتصاد ما نیز بشدت از سیاست تاثیر پذیرفته است. ازجمله ویژگی‌های این نوع زندگی عدم روشن بودن آینده است. آینده‌ای مبهم، فردایی ناپیدا و جاده‌ای مه گرفته محصول همین سیاست‌هاست. وقتی همه چیز بر اساس نظم و منطق پیش رود، حدس اتفاقات کار دشواری نیست.بنابراین نتیجه‌ی هرکاری مشخص است مگر مواردی خاص و استثنائی. اما جایی که سیاست‌ها نظم منطقی نداشته باشد، حدس لحظه‌های پس از هر لحظه سخت است و دشوار. در این شرایط نمی‌توان آینده را ترسیم کرد و نقشه‌ی راه کشید. دقیقا مثل زمانی‌ که مه همه جا را گرفته و تو قادر نیستی جز منطقه‌ای محدود مقابل چشمانت را به نظاره بنشینی. هوای مه آلود، ترس و وهم را بر قلبت حاکم می‌کند و قدرت تمیز و تشخیص را از تو می‌گیرد. مهِ، بر ابهامت می‌افزاید و سردر گُمت می‌کند. در هوای مِه آلود خوف و رجائی بر وجودت مسلط می‌شود که نه به امیدش امیدیست و نه بر ترسش نفعی. سیاست‌های نادرست تصور روشن انسان از آینده را تاریک می‌سازند. من به مِه می‌اندیشم و به سیاست نیز... https://eitaa.com/roznevesht @javadheidari110
🖐خمس وسایل منزل 🌺سوال:به جهت نياز وسايلى خريده ام؛ ولى با اينكه بيش از يك سال از خريد آنها مى گذرد هيچ استفاده اى نكرده ام، آيا به اينها خمس تعلق مى گيرد؟ 🏵همه مراجع (به جز آیات عظام سيستانى و وحيد): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد. 🌺آيت اللّه سيستانى: بايد خمس آن را بپردازد؛ مگر اينكه وجود آن در خانه ضرورى باشد و در وقت نياز نتواند فورا آن را تهيه كند. در اين صورت اگر تهيه آن از قبل متعارف باشد، خمس ندارد.] 🌺آيت اللّه وحيد: خمس دارد.[۳] 🌹تبصره. بايد توجه داشت هر چند عبارت رساله هاى عمليه مراجع، در مورد «كتاب» است؛ ولى كتاب خصوصيتى ندارد و اين حكم شامل هر وسيله اى است كه مورد نياز انسان باشد. 🎁پی نوشت: [۱].امام، استفتائات، ج ۱، س ۴۱؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۴۰؛ خامنه اى، اجوبة، س ۹۲۲ و ۹۰۴؛ نورى، استفتائات، ج ۱، س ۲۶۷؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۰۲؛ بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۷۶؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۸۸ و ۸۲۶؛ مكارم، توضيح المسائل، م ۱۵۰۷. [۲]. دفتر: سيستانى. [۳]. دفتر: وحيد. (احكام خمس،پرسمان) امیر صالحی: 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110.
سوال: کسی که خوابی دیده دیگران براش تعبیر خوبی نکردن آیا به این تعبیر خوابها اعتنا و اعتماد بکنه یا نه؟ پاسخ: در رابطه با خواب و تعابیری که براتون فرمودند چند نکته خدمتتون عرض کنم 💟 افرادی که برای شما خواب تعبیر می کنند یا سایت ها یا کتابهایی که حتی در باب تعبیر خواب نوشته شده هیچ کدام از اینها ارزش علمی و دینی و شرعی ندارند به صورت سالبه ی کلیه یعنی هیچ ارزشی ندارن. مساله ی تعبیر خواب یک عنایت الهی است برای برخی از افراد مثل حضرت یوسف عنایت میشه اینطور نیست که پیش هر کسی بریم تا خوابمان رو تعبیر کنه، چنین تعابیری که برای شما شده هیچ اهمیتی قائل نشید و اصلاً هم نگران نباشید چون ممکنه انسان بدترین خواب را ببینه اما بهترین تعبیر رو داشته باشه بهترین خواب رو ببینه بدترین تعبیر رو داشته باشه ولی نیاز به معبر داره. 💟 بسیاری از خوابها، خوابهای نفسانی است بر اساس روایت مرحوم کلینی در کافی شریف، سه نوع خواب داریم: نفسانی، شیطانی، رحمانی بسیاری خواب ها نفسانی است، بسیاری خوابها شیطانی است که اساساً تعبیری نداره. تشخیص این خوابها بر عهده ی کیست؟ معبر. آیا معبِّر سراغ دارین؟ خیر پس چه کنیم خوابمون رو؟ مرحوم شیخ عباس قمی در بحث باقیات الصالحات مفاتیح بیان فرمودند که خواب را براي کسی نقل نکنید مگر برای عالم و معبر و ناصح. خوب چکار کنیم؟ وظیفه ای در قبال خواب دیدن هایمان نداریم. انسان صدقه بده، برا کسی تعریف نکنه، به هر شکلی که خواب دیده بگه ان شاءالله خیرِ. رندگی مون رو بر اساس عقلانیت، مشورت، تلاش، کوشش، توسل و توکل ان شاءالله پیش ببریم. ♻️شبهات 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110