audio_2020-10-05_20-52-25.ogg
532.5K
❎چرا ائمه و پیامبران همشون از اعراب بودند؟!!
نمیشد دو سه فارس پیامبر بشن؟
🎙استاد جواد حیدری
#شبهات_اعتقادی
#سؤالات_کاربران
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
تشویق فرزندان به نماز
1. توجه به دورة نوجواني و ویژگی استقلال طلبي و جلب توجه در او.
2. قطع تذکرات پی در پی. امام علي مي فرمايند: «الافراط فى الملامة تشب نيران اللجاج ؛ زياده روى و افراط در ملامت و سرزنش، آتشِ عناد و لجاجت را مشتعل مى نمايد.»
3. چون دوستان برای او اهمیت دارند و تعلق به گروه همسالان دارد، ضمن احترام به آنها، از طریق وصل او با دوستان مناسب اقدام کنید.
4. به رأي و انديشه او احترام بگذاريد و اجازه دهيد خودش به ارزش نماز پي ببرد و آن را برگزيند و براي بيتوجهياش به نماز، حساسيتِ زيادي نشان ندهيد. حساسيت بيش از حد، جلو تفكر او را ميگيرد.
5. به روش الگويي خود ادامه دهيد.
6. سعي كنيد به گونه اي عمل كنيد كه آثار نماز و عبادات را در رفتار شما ببيند. مانند خوش اخلاقی، احترام به مردم.
7. همیشه بخصوص قبل از انتقاد و توصیه به نماز، بر صفات خوب او تاکید کنید.
8. از روش القاي غير مستقيم (هدية كتاب دربارة نماز، داستانهايي در باب نماز و ...) استفاده كنيد.
*** نماز صبح***
سه مرحله اي عمل نماييد:
الف. اولين باري كه او را صدا مي زنيد زماني باشد كه خودتان از خواب بيدار مي شويد.
ب. بار دوم زماني است كه وضو گرفته ايد و مي خواهيد به نماز بايستيد.
ج. و مرحله سوم بعد از اقامه نماز است.
در هر سه مرحله، رعايت اين نكات را توصيه مي كنيم:
- در مرحله اول و دوم براي صدا زدن، كنار رختخواب او رفته و به آرامي چند مرتبه با اسم يا لقبي كه به آن علاقمند است، او را صدا كنيد و سپس رها نماييد.
- در مرحله سوم كنار رختخواب او برويد و با ماساژ دادن نقاطي از بدنش كه براي او خوشايند است (مثل گردن، لاله گوش، پشت دست و...) به آرامي صدايش بزنيد.
- زمانِ بيدار شدنِ او را طوري تنظيم كنيد كه بعد از نماز، به كار مورد علاقه اش مثل ورزش بپردازد.
***نباید های آموزش نماز***
الف. براي نماز، متوسل به زور نشويد چون اينكار باعث خواهد شد كه از نماز خاطرات تلخي در ذهن او به جا بماند.
ب. تذكرِ به نماز را زماني مطرح نكنيد كه موقع تفريح و يا ديدن فيلم مورد علاقه او مي باشد.
ج. هيچ وقت فرزند خود را (در مورد نماز و يا ساير اموري كه مي خواهيد او را تشويق به انجام آن نماييد)، با سايرين مقايسه نكنيد. بخصوص در جلو جمع.
د. نباید احساس خستگي كند. لذا در مورد مستحبات یا تند تند نماز خواندن سخت نگیرید.
ه. کتاب «روش های پرورش احساس مذهبی نماز در کودکان و نوجوانان» نوشته آقای دکتر غلامعلی افروز، انتشارات انجمن اولیا و مربیان و «هدایت نوجوان به سوی نماز» آقای دکتر علی قائمی مراجعه نمایید.
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
💎 سه حق پدر و مادر بر فرزند
🔻امام صادق عليهالسلام:
يَجِبُ لِلوالِدَينِ عَلَى الوَلَدِ ثَلاثَةُ أشياءَ؛ شُكرُهُما عَلى كُلِّ حالٍ و طاعَتُهُما فِيما يأمُرانِهِ و يَنهَيانِهِ عَنهُ في غَيرِ مَعصِيَةِ اللّه ِ و نَصيحَتُهُما فِي السِّرِّ وَ العلانِيَةِ
🔻پدر و مادر را بر فرزند سه حقّ است:
◻️ در همه حال #شكرگزار آنها باشد؛
◻️ در هر چه او را امر و نهى مىكنند، به جز معصيت خدا، #اطاعتشان كند
◻️ در نهان و آشكار #خيرخواه آنان باشد.
📚 تحف العقول، ص ۳۲۲
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
🛑بسم الله الرحمن الرحیم🛑
🖤السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام 🖤
✍ #جواد_حیدری
جواد حیدری:
منبع ديني زيارت اربعين، روايات متعددي است که يکي از آنها روايت امام حسن عسکري علیه السلام است که از حضرت امام حسن عسکري(ع) روايت شده است كه «علامتهاي مؤمن پنج چيز است، پنجاه و يك ركعت نماز فريضه و نافله در شبانه روز، زيارت اربعين، انگشتر به دست راست كردن، پيشاني برخاك نهادن درسجده و بسم الله را بلندگفتن»
اگر دقت کنيم همه ی اين امور، شعار هاي شيعه است و بايد ظهور و بروز داشته باشد.
پس زيارت اربعين به عنوان يکي از وظايف شيعه است که امام حسن عسکري آن را در ضمن نشانه هاي مومن بيان فرموده اند.
از قديم الايام هر زمان که زمينه زيارت اربعين فراهم بوده جمع مشتاق زيارت ابا عبده الله به صورت پياده به سوي کربلا حرکت مي کردند تا به امروز که اين حرکت به اوج خود رسيده است.
براي زيارت اربعين فوايد بسياري قابل ذکر است:
اول اين که انسان وظيفه ايماني خود را در زيارت اربعين که امام حسن عسکري بيان کرده است انجام مي دهد و به فيوضات معنوي و مادي اين زيارت نائل آيند
دوم اين که اين زيارت شعار شيعه است يعني شيعه با گردهمايي عظيم اربعين ظهور و نمو خود را نشان ميدهد تا جايي که همچنين جمعيتي در جهان بي سابقه است که براي يک هدف يک جا جمع شوند اين گردهمايي موجب اقتدار شيعه است. اسرائيل و سرويس هاي خبري او حتما از اين حرکت آگاه هستند و به خوبي مي دانند اين جمعت اگر هر عزمي داشته باشد محقق خواهد شد پس خيال خام در سر نخواهد پروراند.
سوم اين حرکت عظيم باعث همبستگي کشور هاي شيعه شده تا جايي که دو کشور عراق و ايران که در کمتر از 30 سال پيش مشغول جنگ با هم بودند امروز به برکت امام حسين و اربعين حسيني در کنار هم قرار گرفته اند مردم عراق از ايرانيان پذيرايي مي کنند و اين را در هيچ کجاي جهان نمي توانيدپيدا کنيد(دو کشور که با هم جنگ کرده اند و هزاران کشته داده اند به اين زودي در کنار هم قرار بگيرند)
چهارم اين که استکبار جهاني هميشه خواسته است شيعه که در جهان بسيرا تاثير گذار بوده است را از هم جدا کرده و به اختلاف افکني بين آنها مشغول شود و خود از آب گل آلود نفت و ذخاير آنها را به تاراج ببرد ولي اين زيارت باعث بيداري شيعيان شده است و "حب الحسين يجمعنا" هميشه استعمار خواسته از دعواي عرب و عجم سوء استفاده کند ولي اين حرکت به تعميق روابط آنها انجاميده است.
نکته ی قابل ذکر این است که: امسال به خاطر شرائط ویژه بابت وجود و شیوع ویروس منحوس کرونا، وظیفه ی ما تبعیت از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروناست که مقام معظم رهبری مصوبات این ستاد را لازم الاجرا دانستند و بدان تاکید کردند.
به هر حال اگر توفیق حضور در کنگره ی عظیم اربعین را از دست دادیم می توانیم با خواندن دعاهایی که برای این روز وارد شده است؛ پاداش و ثواب این زیارت را درک کنیم و ان شاء الله جز زائران اربعین حسینی قرار بگیریم.
از مهم ترین زیارات این روز، زیارت اربعین می باشد. که مضامین والا و بالای آن در معرفت بخشی به عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام بسیار موثر است.
#اربعین
@javadheidari110
✍️#جواد_حیدری
⭕️مراسم اربعین،حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی
✅هدف اصلی حضرت امام حسین(ع) احیا عقلانیت و مبارزه با جهالت است که امام صادق(ع) در زیارت اربعین به آن اشاره دارد.
برای درک قیام حضرت اباعبدالله باید تاریخ قبل از قیام مورد مطالعه ، تحقیق و بررسی قرار بگیرد زیرا از یک جهت وقتی تاریخ قبل از قیام اباعبدالله الحسین(ع) را مشاهده میکنیم که بنیامیه و در راس آن معاویه با حاکم کردن جهل و مبارزه با عقلانیت چندین برنامه را در راس برنامههای خود قرار داده بود و تمام اینها در راستای معیوب کردن باطن اسلام بود یعنی با حفظ پوسته و ظاهر اسلام، در صدد ضربه زدن به باطن و اصل اسلام بوده است.
معاویه تعصبات قومی و عربی را بر جامعه حاکم کرده بود و با آموزش اشعار عرب جاهلی و مقدم کردن عرب بر عجم، موجب آن شده بود که غیر عرب نسبت به عرب هیچ ارزشی در دستگاه بنی امیه و سیاست های او نداشته باشد.
با کارهایی که معاویه انجام داده بود مردم بین خلافت و اسلام تفاوتی قائل نبودند و چنان برنامهریزی شده بود که اعتراض به خلیفه و دستگاه خلافت همچون تعرض به اسلام است بنابراین کسی جرات انتقاد به خلافت و یا سرپیچی از دستگاه خلیفه و اقدامات دیگری که بنیامیه و معاویه انجام داده بودند را نداشت.
با این اقدامات که در سایه جهل و نبود عقلانیت اتفاق افتاده بود باطن اسلام معیوب شده بود لذا در زمان یزید اباعبدالله الحسین فرمودند«اگر بنا باشد این مسیر ادامه دار باشد باید فاتحه اسلام خوانده شود» و به همین دلیل حضرت قیام کردند.
هدف قیام امام حسین(ع) را افراد مختلف از جهات مختلف به بررسی وآنالیز گذاشتهاند اما بهترین و اساسیترین هدف قیام امام حسین(ع) در کلام امام صادق(ع) و در زیارت اربعین بیان شده است، حضرت در زیارت اربعین میفرمایند:« امام حسین نه تنها خون تن خود را بلکه خون دل خود را فدا کردند تا اینکه بندگان را از جهالت و گمراهی نجات دهند».
جهل همیشه در مقابل علم نیست بلکه در بیشتر موارد در مقابل عقل است و وقتی میفرمایند مبارزه با جهالت یعنی احیا عقلانیت پس هدف اصلی حضرت امام حسین(ع) احیا عقلانیت و مبارزه با جهالت است که امام صادق(ع) در زیارت اربعین به آن اشاره دارد.
مراسم اربعین و امثال آن، حفظ و استمرار نهضت عقلانی حسینی است به طوری که میلیونها زائر در مراسم اربعین یک صدا و یک دل با محوریت محبت و مودت آل الله و امام حسین(ع) خط بطلانی بر سیاستهای معاویههای و یزیدهای زمانه میکشند و در عمل به جهانیان نشان میدهند که مثلا عرب بر عجم برتری ندارد و تفاوتی بین آنها نیست و ملتهای ایران و عراق و یا شیعه و سنی در کنار هم، یک دل و یک صدا اتحاد عظیم اسلامی را رقم میزنند.
این که بین عرب و عجم و یا شیعه و سنی تفاوتی وجود ندارد بلکه در مسائل اجتماعی، یک دل و یک صدا و به مانند دو دست درهم تنیده در مقابل استکبار جهانی ایستادهاند، ثمره احیا عقلانیت است که در سایه قیام اباعبدالله الحسین(ع) رقم خورده است و یک صدا فریاد میزنند که در مقابل ظلم ظالمان ترسی به دل راه نمیدهیم.
چنانکه میبینم با همه تهدیدهایی که از طرف دشمنان نسبت به برگزارکنندگان این مراسم عظیم صورت گرفته است، هرسال گرمتر و پرحرارتتر از گذشته اتفاق میافتد که با استمرار این حرکتهای عقلانی و معنوی زمینه ظهور حضرت حجت(عج) فراهم میشود چرا که براساس روایات در سایه حکومت عدل جهانی حضرت مهدی(عج) عقلانیت به اوج خودش خواهد رسید.
@JAVADHEIDARI110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🤔آیا اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت نشانه ی حقانیت اهل سنت است؟چون همیشه اشکال میکنند اگر حقانیت با شیعه است چرا در طول تاریخ شیعه مدام در اقلیّت بوده است؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
1.هيچگاه اكثريت نشانه حقانيت و اقليت نشانه خلاف آن نيست بلکه مومنان به پيامبران، از زمان حضرت نوح(ع) تا عصر حضرت خاتم(ص) در اقليّت بودند،حضرت نوح ع که 950 سال تبلیغ کردند گروندگان و مومنان به ایشان بسیار اندک بودند قران در این باره چنین میفرماید:"وَما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قليل" "جز اندكي به همراه او ايمان نياوردند".
و باز خداوند به پيامبر يادآور ميشود:"وَما أَكْثَرُ النّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤمِنين یعنی هر چند بكوشي، اكثريت مردم ايمان نميآورند»."
2. اگر بناست اکثریت حق باشد الآن جمعیت مسلمانان نسبت به سایرین در اقلیت است و با این استدلال باید حکم به حقانیت آن ها داد.
3.اصولاً شیعه در برهه های مختلف زمان در طول تاریخ تاریخ به عنوان،اپوزیسیون و مخالف نظام حاکم شناخته شده است و نظام های سیاسی بر ریشه کن کردن آنها همت گمارده اند برای مثال:
الف)صلاح الدین ایوبی پس از خیانت به فاطمیون تصمیم به قتل عام شیعیان گرفت و گروه بیشماری را به قتل رسانید!
ب)در دوران حکومت عثمانی ها به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام"نوح" ۴۰۰۰۰ چهل هزار شیعه در ترکیه سربریده شدند.
لذا با توجه به کشتارهای اینچنینی در طول تاریخ بقای شیعه در جهان و حضور علمای مبرز شیعه در تمام رشته ها از معجزات الهی است،و الحمدلله اکنون با روشن شدن حق و حقیقت روز به روز گروندگان به دامن تشیع بیشتر میشوند!
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
❗️ عامل تمام گرفتاریها
🔻امام باقر عليه السلام:
ما مِن نَكبَةٍ تُصِيبُ العَبدَ إلاّ بِذَنبٍ
➖ هيچ گرفتارى به بنده نمى رسد مگر به سبب #گناه.
📚 الكافى، ج ۲، ص ۲۶۹
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دقالباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟
✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن بهشدت پرهیز کرد و با توجه به اینکه «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر بهعنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب میشود، چراکه بدعت در دین نهی شده است.
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_فارس_نیوز
↪️ http://fna.ir/dd3jqx
🆔 @javadheidari110
💠 پرسش:
قرآن کریم شرط چندهمسری را رعایت عدالت ذکر کرده و در جای دیگر رعایت عدالت را غیرممکن میداند. آیا میشود نتیجه گرفت که چندهمسری در اسلام مشروع نیست؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
1️⃣نکته ی اول: ازنظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن، در ميان شيعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرایط آن، جاى گفتگو و چانه زدن نيست و از ضروريات فقه اسلام محسوب مىشود. (1)
2️⃣نکته ی دوم: قرآن کریم بهوضوح و روشنی، چندهمسری را تجویز کرده و میفرماید: «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباع»؛ «بنابراين از [ديگر] زنانى كه شمارا خوش آيد دودو و سه سه و چهار چهار به همسرى بگيريد». (2)
اما برای انجام این عمل، رعایت عدالت بین همسران را شرط میکند و می فرماید:« فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا»؛ «پس اگر مىترسيد كه با آنان به عدالت رفتار نكنيد، به يك زن يا به كنيزانى كه مالك شدهايد [اكتفا كنيد]». (3)
با در نظر گرفتن نکته بعدی مشخص میشود منظور از عدالت در این آیهی شریفه، عدالت عملی و خارجی هست و نه عدالت قلبی.
3️⃣نکته ی سوم : قرآن کریم خطاب به کسانی که دارای چند همسر هستند و اقدام به چندهمسری نمودهاند میفرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ»؛ «و شما هرچند حريص [بر عدالت] باشيد، هرگز نمىتوانيد [ازنظر علاقه و ميل قلبى] ميان زنها [بی كه در عقد خوددارید] عدالت ورزيد». (4)
منظور در این آیه شریفه؛ عدالت در محبت قلبی است که غیرممکن بوده و این نوع عدالت را پروردگار عالم نسبت به همسران طلب نکردهاند و ادامه آیه شریفه این مطلب را تأیید کرده و می فرماید: « فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً»؛ «پس تمايل خود را بهطور كامل متوجه یکطرف ننماييد تا ديگرى را بهصورت زنى سرگردان و بلاتكليف رها كنيد». (5)
همانطور که مشاهده میفرمایید قرآن کریم در مسئله محبت به همسران، انصاف را طلب میکند و نه عدالت را.
🔰نتیجه اینکه: در تعدد زوجات، عدالت عملی (نفقه وتقسيم وقت برای رسیدگی به امور شخصی زنان)، شرط است و عدالت در محبت که امر قلبی و خارج از توان انسان است، خواسته نشده است.
پینوشت ها:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 256
2. نساء/3
3. همان
4. نساء/129
5. همان
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 رهبر انقلاب: به بنده گاهی میگویند شما چرا به دولت تشر نمیزنید؛
🔻بنده ده برابر جلسات دیگر دارم که شما از آنها خبر ندارید..
🔻فایده تشر در معرض عام چیست؟
🔻اینها ضرر دارد، باید سنجید
🔻دعوا کردن راه اصلاح نیست
🔻تشکیلات موازی با دولت راه اصلاح نیست.
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
در روایات اهلبیت علیهمالسلام آمده است ، قرآن کلام خداست ؛ بیش از این نگویید .سؤال اینجاست ، نظر اهلبیت علیهمالسلام در مورد کلام خداوند چیست؟ حادث است یا قدیم؟
...............................................................................................
✍ پاسخ:
برای رسیدن به جواب صحیح به نکات زیر توجه فرمایید:
نکته اول : در مورد قدیم و یا حادث بودن قران کریم ، در جریان اهل سنت ، نظرات مختلفی مطرحشده است و بعضی معتقد به قدیم بودن قرآن وعدهی دیگر معتقد به مخلوق بودن آن میباشند .و این اختلاف در قرون اولیه باعث درگیریهای خونینی شد که در کتب تاریخی به «محنت قرآن» مشهور شده است.
نکته دوم : اهلبیت علیهمالسلام ، در این فضا ، پیروان خود را از فرورفتن در این مسئله منع نموده و مصلحت را در این دیدند که شیعیان ، به کلام الهی بودن قران بسنده کنند.
ریّان بن صلت از امام رضا علیهالسلام سؤال میکند : در مورد(حدوث و قدمِ) قرآن چه میفرمایید؟ امام میفرماید : «كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»؛قرآن کلام خدا است، از آن تجاوز نکنید.(1)
نکته سوم : امامان علیهمالسلام در مواردی که فضا را سالم و غیر آلوده میدیدند ، رأی خود در مسئله را ابراز نموده و تصریح کردهاند که تنها خدا خالق است و غیر او مخلوقاند و حادث.
محمد بن عیسی بن عبید یقطینی روایت میکند که امام هادی علیهالسلام در ضمن نامهاش به یکی از شیعیان خود در بغداد چنین نوشته است:«... وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّه..»؛و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است (پس مخلوق است و حادث)(2)
پینوشتها:
1. الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 546
2. التوحيد (للصدوق)، ص: 224
🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110 👈
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
از چه سنی ، آموزههای دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفیشده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد میکند»(1)
نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع میشود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا میکند.
نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهمالسلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2)
نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزههای دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بستهزبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش».
پینوشت:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393
2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67
وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان
@javadheidari110
audio_2020-10-12_20-45-19.ogg
679.5K
❎چرا لعنت میکنیم شمر و یزید رو؟خب شایدتاحالا خدا بخشیده باشه اونارو؟
🎙استاد #جواد_حیدری
#شبهات_اعتقادی
#سؤالات_کاربران
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
🌷همچون شهدای بدر و أحد شویم
🔻امام زینالعابدین علیهالسلام:
مَن ماتَ علی مُوالاتِنا فی غَیبةِ قائمِنا أعطاهُ اللّه ُ أجرَ ألفِ شَهیدٍ مِثلِ شُهَداءِ بَدرٍ و اُحُدٍ
💎 هرکه در زمان غیبت قائم ما بر موالات و دوستی ما بمیرد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و اُحد به او عطا کند.
📚 بحارالأنوار: ۸۲/۱۷۳/۶
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
در مورد صحبت های آقای شجاعی :
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، نسبت به طاق کسری، با الفاظی مثل، شاید، محتمل است ووو در صدد تایید حرکت انقلابی خود در شکست طاغوت دارند آن هم بعد از وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی .
هیچ سنخیتی بین این حرف با تبیین آقای شجاعی نیست.
در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها و جبرائیل :
امام روح الله در صدد تبیین محدث بودن حضرت زهرا سلام الله علیها هستند که جبرائیل اخبار آیندگان را برای ایشان نقل می کرده است و امام می فرماید : شاید اخبار و مسائل ایران هم جزو این اخبار باشد و هیچ بحثی از دلداری و اخبار انقلاب در کلام امام نیست.
اقای شجاعی و امثال ایشان باید در نحوه ی گفتار آن هم در تریبون زنده و آن هم صدا و سیما بیش از این دقت کنند تا کلام و مقام و سیاق موجب سوء برداشت ها نشود.
کلام آخر: حقانیت انقلاب و عظمت امام روح الله، نیاز به برخی تحلیل های عجیب و غریب ندارد.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴پرسش:
آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟
✍پاسخ :
نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیهالسلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیانشده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق میگیرد.
امام جواد علیهالسلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت میکنم». (1)
نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیهالسلام، پاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، برتر از زیارت امام حسین علیهالسلام ، بیانشده است که برای فهم دقیقتر مطلب، متن روایت را تقدیم میکنیم:
علی بن مهزیار از امام جوادعلیهالسلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیهالسلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت میکننددرحالیکه پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند». (2)
همانطور که از متن روایت استفاده میشود، امام علیهالسلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیهالسلام به خاطر سختگیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و همچنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند.
نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، نسبت به امام حسین علیهالسلام، نسبی و مربوط به یکزمان و موقعیت خاص بوده است.(3)
پی نوشت ها :
1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 256
2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج4، ص: 584
3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج99، ص: 39
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❎پرسش:
منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟
......................................................................................................................................
✅ پاسخ:
نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروفتر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد.
نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیشازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد».
نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند.
نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است.
نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرمودهها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهلبیت علیهمالسلام نقلشده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2)
پی نوشت:
1. عنکبوت/48
2. تفسير برهان ج 4،ص 332
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️ چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی مأمون را قبول کرد؟
✅مردم نیاز مبرم به وجود امام داشتند و در آن روزها امت با جریانات فکری و فرهنگی غریبی که توسط زنادقه و ملحدین که شبهات فراوانی را وارد میساختند رو به رو بودند پس بر امام واجب بود که پایمردی کند و امت را نجات دهد.
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/975905
🆔 @javadheidari110