💠 حدیث روز 💠
🌷همچون شهدای بدر و أحد شویم
🔻امام زینالعابدین علیهالسلام:
مَن ماتَ علی مُوالاتِنا فی غَیبةِ قائمِنا أعطاهُ اللّه ُ أجرَ ألفِ شَهیدٍ مِثلِ شُهَداءِ بَدرٍ و اُحُدٍ
💎 هرکه در زمان غیبت قائم ما بر موالات و دوستی ما بمیرد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و اُحد به او عطا کند.
📚 بحارالأنوار: ۸۲/۱۷۳/۶
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
در مورد صحبت های آقای شجاعی :
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، نسبت به طاق کسری، با الفاظی مثل، شاید، محتمل است ووو در صدد تایید حرکت انقلابی خود در شکست طاغوت دارند آن هم بعد از وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی .
هیچ سنخیتی بین این حرف با تبیین آقای شجاعی نیست.
در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها و جبرائیل :
امام روح الله در صدد تبیین محدث بودن حضرت زهرا سلام الله علیها هستند که جبرائیل اخبار آیندگان را برای ایشان نقل می کرده است و امام می فرماید : شاید اخبار و مسائل ایران هم جزو این اخبار باشد و هیچ بحثی از دلداری و اخبار انقلاب در کلام امام نیست.
اقای شجاعی و امثال ایشان باید در نحوه ی گفتار آن هم در تریبون زنده و آن هم صدا و سیما بیش از این دقت کنند تا کلام و مقام و سیاق موجب سوء برداشت ها نشود.
کلام آخر: حقانیت انقلاب و عظمت امام روح الله، نیاز به برخی تحلیل های عجیب و غریب ندارد.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴پرسش:
آیا پاداش زیارت امام رضا علیه السلام، از زیارت امام حسین علیه السلام هم بالاتر است؟
✍پاسخ :
نکته اول : فضیلت و ارزش زیارت امام رضا علیهالسلام در روایات، باعظمت، بزرگ و دارای آثارمتعددی، بیانشده است که البته آثار و برکات به زیارت بامعرفت تعلق میگیرد.
امام جواد علیهالسلام فرمود: «ضَمِنْتُ لمن زَارَ أَبِي علیه السلام بِطُوسَ عَارِفاًبِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى»؛ «هرکسی پدرم را در طوس بامعرفت زیارت کند، بهشت را برای او ضمانت میکنم». (1)
نکته دوم: در روایتی از امام جواد علیهالسلام، پاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، برتر از زیارت امام حسین علیهالسلام ، بیانشده است که برای فهم دقیقتر مطلب، متن روایت را تقدیم میکنیم:
علی بن مهزیار از امام جوادعلیهالسلام، نقل کرده که به امام عرض کردم: «جُعِلْتُ فِدَاكَ زِيَارَةُ الرِّضَا علیه السلام أَفْضَلُ أَمْ زِيَارَةُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام ؟فَقَالَ زِيَارَةُأبی أَفْضَلُ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِي لَا يَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّيعَة»؛ «فدایتان شوم!زیارت امام رضا افضل است یا زیارت امام حسین علیهالسلام؟حضرت جواب دادند:زیارت پدرم و این برتری به خاطر این است که امام حسین را همه مردم زیارت میکننددرحالیکه پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند». (2)
همانطور که از متن روایت استفاده میشود، امام علیهالسلام علت برتری را بیان فرمودند و آن داشتن زائرین کمتر حضرت رضا علیهالسلام به خاطر سختگیری عباسیان است. لذا برای تشویق مردم به زیارت حضرتشان در یک مقطع زمانی خاص، و همچنین به خاطر تحمل آزار و اذیت بیشتر زائرین در آن موقعیت زمانی، امام علیه السلام، زیارت حضرت رضا را افضل از زیارت امام حسین سلام الله علیه، بیان فرمودند.
نتیجه اینکه: دلیل برتری ِپاداش زیارت امام رضا علیهالسلام، نسبت به امام حسین علیهالسلام، نسبی و مربوط به یکزمان و موقعیت خاص بوده است.(3)
پی نوشت ها :
1. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج2، ص: 256
2. الكافي (ط-الإسلامية)، ج4، ص: 584
3. بحار الأنوار (ط-بيروت)، ج99، ص: 39
کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
❎پرسش:
منظور از أُمّی بودن پیامبر چیست؟
......................................................................................................................................
✅ پاسخ:
نکته اول: در مورد «امی» بودن، سه احتمال وجود دارد؛الف): به معنى درس نخوانده* ب): به معنى كسى است كه در سرزمين مكه تولد يافته* ج): به معنى كسى است كه از ميان امت و توده مردم قيام كرده است. ولى معروفتر از همه معنای اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر هست، و البته ممكن است هر سه معنى باهم مراد باشد.
نکته دوم : در اينكه پيامبر اسلام صلیالله علیه واله، به مكتب نرفت و خط ننوشت، در ميان مورخان بحثى نيست و قرآن نيز صریحاً مىگويد:« وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لَارْتابَ الْمُبْطِلُونَ»؛« پیشازاین نه كتابى مىخواندى و نه با دست خود چيزى مىنوشتى تا موجب ترديد دشمنانى كه مىخواهند سخنان ترا ابطال كنند گردد».
نکته سوم: پس از بعثت نيز در هیچیک از تواريخ نقل نشده است كه او خواندن و نوشتن را از كسى فراگرفته باشد، بنابراین به همان حال امى بودن تا پايان عمر باقى ماند.
نکته چهارم:باید دقت شود که، درس نخواندن غير از بىسواد بودن است؛ هيچ مانعى ندارد كه پيامبر اکرم،به تعليم الهى،" خواندن"- يا-" خواندن و نوشتن" را بداند، بیآنکه نزد انسانى فراگرفته باشد، زيرا چنين اطلاعى بدون ترديد از كمالات انسانى است و مكمل مقام نبوت است.
نکته پنجم :معارف بلند و احکام و قوانین جامع و کامل که در قرآن کریم و نیز در فرمودهها و سیرهی آن حضرت ، متجلی است، بهترین گواه بر مقام علمی و دانش وسیع آن حضرت هست. همچنین، رواياتى كه از امامان اهلبیت علیهمالسلام نقلشده ،مىخوانيم: پيامبر اکرم، مىتوانست بخواند و يا هم توانايى خواندن داشت و هم توانايى نوشتن.(2)
پی نوشت:
1. عنکبوت/48
2. تفسير برهان ج 4،ص 332
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️ چرا امام رضا(ع) ولایتعهدی مأمون را قبول کرد؟
✅مردم نیاز مبرم به وجود امام داشتند و در آن روزها امت با جریانات فکری و فرهنگی غریبی که توسط زنادقه و ملحدین که شبهات فراوانی را وارد میساختند رو به رو بودند پس بر امام واجب بود که پایمردی کند و امت را نجات دهد.
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_صاحب_نیوز
↪️ snai.ir/975905
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دقالباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟
✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن بهشدت پرهیز کرد و با توجه به اینکه «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر بهعنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب میشود، چراکه بدعت در دین نهی شده است.
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_فارس_نیوز
↪️ http://fna.ir/dd3jqx
🆔 @javadheidari110
🌀آخرین کلمات امام حسن (ع) با لب های خونی: «اگر یارانی داشتم پیوسته با معاویه جنگ می کردم»
🔰 امام حسن (ع) امام صلح یا مبارزه با مستکبر⁉️
🔸مردى نزد امام حسن عليه السّلام رسيده و گفت: اى زاده رسول خدا، گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى، و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!.
🔻قالَ: أَتَيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَذْلَلْتَ رِقَابَنَا وَ جَعَلْتَنَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَبِيداً مَا بَقِيَ مَعَكَ رَجُلٌ؟
🔸حضرت فرمود: براى چه؟!
🔻قالَ وَ مِمَّ ذَاكَ؟
🔸گفت: به اينكه حكومت را تسليم اين طاغيه نمودى!. حضرت فرمود: بخدا اين حكومت به او واگذار نكردم جز براى اينكه يار و ياورى براى خود نيافتم، و اگر نه با او شبانه روز جنگ میکردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد، ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم، و هيچ خيرى نديدم، اينان عارى از هر وفا و عهدى در سخن و كردار و دمدمى مزاجند، اينان معتقدند كه قلب و دلشان با ماست ولى شمشيرهاشان عليه ما كشيده شده است.
🔻قالَ قُلْتُ بِتَسْلِيمِكَ الْأَمْرَ لِهَذَا الطَّاغِيَةِ قَالَ وَ اللَّهِ مَا سَلَّمْتُ الْأَمْرَ إِلَيْهِ إِلَّا أَنِّي لَمْ أَجِدْ أَنْصَاراً وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنْصَاراً لَقَاتَلْتُهُ لَيْلِي وَ نَهَارِي حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ لَكِنِّي عَرَفْتُ أَهْلَ الْكُوفَةِ وَ بَلَوْتُهُمْ وَ لَا يَصْلُحُ لِي مِنْهُمْ مَنْ كَانَ فَاسِداً إِنَّهُمْ لَا وَفَاءَ لَهُمْ وَ لَا ذِمَّةَ فِي قَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ إِنَّهُمْ لَمُخْتَلِفُونَ وَ يَقُولُونَ لَنَا إِنَّ قُلُوبَهُمْ مَعَنَا وَ إِنَّ سُيُوفَهُمْ لَمَشْهُورَةٌ عَلَيْنَا
🔸مرد گفت: همين طور با من سرگرم صحبت بود كه ناگاه خون بالا آورد، ظرفى طلبيد و از معده اش آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد.
🔻قالَ وَ هُوَ يُكَلِّمُنِي إِذْ تَنَخَّعَ الدَّمَ فَدَعَا بِطَسْتٍ فَحُمِلَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ مَلِيءٌ مِمَّا خَرَجَ مِنْ جَوْفِهِ مِنَ الدَّمِ
🔸عرض كردم: اى زاده رسول خدا اين چه حالى است كه شما را رنجور مىبينم؟!
🔻فقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنِّي لَأَرَاكَ وَجِعاً
🔸فرمود: اين طاغيه كسى را مأمور نموده كه به من سمّ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مىبينى تكّه تكّه از دلم خارج مىشود.
🔻قالَ أَجَلْ دَسَّ إِلَيَّ هَذَا الطَّاغِيَةُ مَنْ سَقَانِي سَمّاً فَقَدْ وَقَعَ عَلَى كَبِدِي وَ هُوَ يَخْرُجُ قِطَعاً كَمَا تَرَى
🔸عرض كردم: آيا قصد درمان آن را نداريد؟!
🔻قلْتُ أَ فَلَا تَتَدَاوَى؟
🔸 فرمود: دو مرتبه اين سمّ را به من خورانده و آن را درمان كرده ام ولى اين بار هيچ دوايى برايش نيافتم. و بمن خبر رسيده كه معاويه نامه اى به پادشاه روم ارسال نموده و درخواست سمّ كشنده مايعى نموده، و او در جواب نامه گفته در دين ما جايز نيست كه كمر به قتل كسى ببنديم كه قصد جان ما را نكرده است.
🔻قالَ قَدْ سَقَانِي مَرَّتَيْنِ وَ هَذِهِ الثَّالِثَةُ لَا أَجِدُ لَهَا دَوَاءً وَ لَقَدْ رُقِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى مَلِك الرُّومِ يَسْأَلُهُ أَنْ يُوَجِّهَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمِّ الْقَتَّالِ شَرْبَةً فَكَتَبَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ أَنَّهُ لَا يَصْلُحُ لَنَا فِي دِينِنَا أَنْ نُعِينَ عَلَى قِتَالِ مَنْ لَا يُقَاتِلُنَا
🔸 و معاويه در نامه بعدى به او نگاشته كه: اين فرد فرزند مردى است كه در ارض تهامه شورش نموده و قصد مطالبه حكومت پدرش را دارد، و من میخواهم كسى را مأمور كنم تا اين زهر را به او بنوشاند تا تمام عباد را راحت و آسوده و همه جا را آرام كنم. و همراه اين نامه هداياى بسيارى روانه ساخت تا اينكه پادشاه روم نيز اين سمّ كه مرا با آن مسموم نمود را برايش ارسال نمود البتّه با شرط و شروط.
🔻فكَتَبَ إِلَيْهِ أَنَّ هَذَا ابْنُ الرَّجُلِ الَّذِي خَرَجَ بِأَرْضِ تِهَامَةَ وَ قَدْ خَرَجَ يَطْلُبُ مُلْكَ أَبِيهِ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَدُسَّ إِلَيْهِ مَنْ يَسْقِيهِ ذَلِكَ فَأُرِيحَ الْعِبَادَ وَ الْبِلَادَ مِنْهُ وَ وَجَّهَ إِلَيْهِ بِهَدَايَا وَ أَلْطَافٍ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ بِهَذِهِ الشَّرْبَةِ الَّتِي دَسَّ فِيهَا فَسُقِيتُهَا وَ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ شُرُوطاً.
📚الاحتجاج،ج2، ص292
#شهادت_امام_حسن_علیه_السلام
#صلح_امام_حسن
╭┅─────────┅╮
♨️ @javadheidari110
╰┅─────────┅╯
💠 حدیث روز 💠
❗️عاقبت تحقیر فقیر
🔻امام رضا عليهالسلام:
مَن لَقِيَ فقيرا مُسلِما فَسَلَّمَ علَيهِ خِلافَ سَلامِهِ علَى الغَنيِّ ، لَقِيَ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يَومَ القِيامَةِ و هُو علَيهِ غَضبانُ
⚠️ هر كس با مسلمانى فقير روبهرو شود و به او سلامى متفاوت با سلامى كند كه به ثروتمند مىكند، روز قيامت خداوند عزّ و جلّ را ديدار كند در حالى كه خدا از او در خشم است.
📚 الأمالي للصدوق: ۵۲۷/۷۱۴
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110