هدایت شده از سعید
سلام بر دوستان خوبم 🌸
شبتون فاطمی و منوّر به نگاه مهدی!
امشب شب نهم دیماه و سالروز حماسه ی غرور آفرین آنست.
پس از فتنه ی ۸۸ و ورود شغالان و روباهان انگلیسی و کفتارهای داخلی و برخی خواص بی خاصیت پر ادعا که همگی دست به دست هم داده بودند وخواستند فتنه و جنگ احزاب دیگری در تاریخ بوجود بیاورند و ولایت فقیه را اربا اربا کنند ،مردم ما به صحنه آمدند و مشت محکمی بر دهان همه ی آنها کوبیدند و هزینه های تلیاردی آنان را محو و نابود کردند.
به روایتی امشب شام غریبان حضرت صدّیقه ی طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها نیز هست و از طرفی در آستانه ی سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم دوست داشتنی مون هست.
بالاخره نمیشه ساکت و بی تفاوت نشست.
تصمیم گرفتم یک کار جدید خدمتتون ارائه بدم.
وجه مشترک همه ی این مناسبتها مسئله ی ولایت هست.
شهادت اولین شهیده ی راه ولایت حضرت زهرا سلام الله علیها و سالروز شهادت مالک اشتر علی،حاج قاسم عزیز و در آخر حماسه ی نهم دیماه تودهنی محکم مردم ما به احزاب منحرف و طاغی.
لذا فکر میکنم کتاب #کف_خیابون# اثر محمدرضا حدادپور جهرمی بصورت صوتی بتونه حق مطلب را ادا کنه.
این کتاب که به سرچشمه ای از فتنه ی ۸۸ بصورت مستندداستانی پرداخته بخوبی نقش هرکدام از احزاب رابیان کرده.
درنظر دارم ازا مشب این کتاب را بصورت صوتی تقدیمتون کنم به شرطی که شما بزرگواران نیز ما را دنبال کنید و سعی کنید اعضای کانال را حداقل به ۳۰۰ عضو برسانید که دوستان بیشتری از این هدیه ی ناقابل استفاده کنند.
☀️ثواب این کتاب صوتی را تقدیم میکنم به پیشگاه با عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها و شهدای مقاومت بالاخص حاج قاسم عزیز و شهدای فتنه ی ۸۸.
نثار ارواح طیبه ی شهدا صلوات
#یک_پیشنهاد
#کتاب_صوتی
#کف_خیابون
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓
🌿@saeed814
┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
🍂🍃🌾💐🥀🌹🌹🌹
.:
🖋سوال نهم:روایت صحیح شهادت حضرت زهرا س در منابع اهل سنت
📋توضیح سوال: برادران اهل سنت ادعا دارند در منابع انها روایت صحیحی که حکایتگر شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد نیست.و آنچه شیعه بدان استناد میکند دروغ است.
جواب:
1⃣ پنهان کردن حقایق
متاسفانه در بین کتابهای بزرگان عامه حذف و کتمان حقایق فراوان مشاهده میشود.ذهبی از دانشوران مشهور این طایفه می نویسد: « ..كَمَا تَقَرَّرَ عَنِ الكَفِّ عَنْ كَثِيْرٍ مِمَّا شَجَرَ بَيْنَ الصَّحَابَةِ، وَقِتَالِهِم رَضِيَ اللهُ عَنْهُم أَجْمَعِيْنَ، وَمَا زَالَ يَمُرُّ بِنَا ذَلِكَ فِي الدَّوَاوينِ، وَالكُتُبِ، وَالأَجْزَاءِ،... فَيَنْبَغِي طَيُّهُ وَإِخْفَاؤُهُ، بَلْ إِعْدَامُهُ، لِتَصْفُوَ القُلُوْبُ وَتَتَوَفَّرَ عَلَى حُبِّ الصَّحَابَةِ وَالتَّرَضِّي عَنْهُمُ، وَكُتْمَانُ ذَلِكَ مُتَعَيِّنٌ عَنِ العَامَّةِ، اختلافات صحابه با یکدیگر و جنگ و نبرد با همدیگر،سزاوار است که تمام ان مطالب از بین برود و مخفی گردد،بلکه معدوم و نابود شود؛تا قلبها نسبت به صحابه صاف گشسته و موجب محبت بیشتر مردم به صحابه شود» *1* ابن هشام پیشوای تاریخیشان در مقدمه کتابش می نویسد من برخی مطالب ابن اسحاق را حذف کردم . یکی از علل این امر :« و بعض يسوء بعض الناس ذكره؛برخی مطالب را مردم دوست نداشتند بشنوند» آورده است *2*ابن ابي دارم از راویان معتبر می گوید: «إنّ عمر رفس فاطمة حتّي اسقطت بمحسن ؛ عمر لگدي بر حضرت زهرا (س) زد تا محسن سقط گرديد ». ذهبی ابتدا وی بسیار ستوده و گفته وی: امام و پيشوا، حافظ و دانشمند است. در آخر می نویسد: «شيخ ضال معثر؛ ان ابی دارم پيرمردى گمراه و خطا کار است» *3* چگونه مىتوان باور داشت كه شخصى امام، حافظ و فاضل لقب بگيرد، در تمام عمرش ثابت قدم باشد، داراى حافظه قوى و معرفت دينى باشد، و روايتش در مرتبهاى باشد كه تمام علما بر آن اتفاق دارند؛ ولى در عين حال به همين شخص، گمراه و خطا كار نيز گفته شود؟!
آيا تعريفها و وصفهايى همچون: امام، حافظ، فاضل، موصوفا بالحفظ والمعرفة، با كلماتى همانند: «شيخ ضال معثر» قابل جمع است؟ آري، تعصب بيش از حد و دفاع نامعقول از مكتب خلفا و تلاش يراى حفظ آبروى آنها، شخصيت عظيمى همچون ذهبى را كه به جرأت مىتوان او را از اعجوبههاى تاريخ اسلام ناميد، به جايى رسانده است كه در يك صفحه از كتابش اين گونه دچار دوگانهگويى مىشود. برادران اهل سنت ما نباید با این وضع توقع داشته باشند جزئیات حادثه مثل کتابهای ما در آثار آنان نیز بیان شده باشد.لیکن با تمام این مطالب حقیقت هموراه مثل آفتاب جلوه گری دارد. به برخی از اسناد صحیح عامی (=سنی) اشاره میشود.
2⃣از ابن ابی دارم نقل کردهاند :« إنّ عمر رفس فاطمة حتّى أسقطت بمحسن،عمر به فاطمه لگد زد که سبب سقط محسن گرديد»*4*
بلاذري (270هـ) : با سند صحیح می نویسد : « إن أبابكر آرسل إلي علي يريد البيعة ، فلم يبايع ، فجاء عمر و معه فتيلة . فتلقته فاطمة علي الباب فقالت فاطمة : يابن الخطاب ! أتراك محرّقا عليّ بابي ؟! قال : نعم ، و ذلك أقوي فيما جاء به أبوك؛ ابو بكر به دنبال علي براي بيعت كردن فرستاد چون علي(عليه السلام) از بيعت با ابوبكر سرپيچي كرد، ابوبكر به عمر دستور داد كه برود و او را بياورد ، عمر با شعله آتش به سوي خانه فاطمه(عليها السلام) رفت. فاطمه(عليها السلام)پشت در خانه آمد و گفت: اي پسر خطّاب! آيا تويي كه مي خواهي درِ خانه را بر من آتش بزني؟ عمر پاسخ داد: آري! اين كار آنچه را كه پدرت آورده محكم تر مي سازد .» *5* راویان نقل بلاذری بدین قرارند
🔴مدائنی :رجالیان عامه وی را ستوده و حدیثش را معتبر می دانند *6*
🔵 مَسْلَمَة بن محارب: ابن حبان از دانشوران بزرگ عامی وی را مورد اطمینان می داند*7*
🔘 سليمان التَيْمي: مزى در تهذيب الكمال مىنويسد: «قال الربيع بن يحيى عن شعبة ما رأيت أحدا أصدق من سليمان التيمي كان إذا حدث عن النبي صلى الله عليه وسلم تغير لونه؛ربيع بن يحيى از شعبة بن حجاج نقل مىکند که گفت: احدى را راستگوتر از سليمان تيمى نديدم، هر زمان كه حديثى از پيامبر اکرم نقل مىنمود رنگش (صورتش) تغيير مىکرد»*8*
⚫️عبدالله بن عون: نيز مزي در تهذيب اكمال مي نويسد : « قال علي: وهذا قبل أن يحدث ابن عون، ولو كان ابن عون قد حدث ما قدم عليه عندي أحدا؛ قبل از اينكه ابن عون بر كرسي تدريس حديث بنشيند علي بن مديني مي گفت : اگر ابن عون حديث بگويد هيچ كس را بر او مقدم نمي كنم» *9*
〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿〰➿
📎📎پیوست📎📎
1_(ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج10،ص92).
2_(ابن هشام،السیره النبویه،ج1،ص5).
3_(سير اعلام النبلاء، ج 15، ص 578. ).
4_ ( ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج15،ص578).
5_(انساب الاشراف، بلاذري، ج1، ص586) .
6_(ذهبی،سیر اعلام النبلاء،ج10،ص400).
7_( ابن حبان،الثقات، ج7، ص 490 ) .
8_(تهذيب الكمال ج 12، ص8).
9_(تهذيب الكمال ج 15 ، ص 397).
@javadheidari110
❓ چه نیازی به امامت و رهبری دینی وجود دارد که از سوی خداوند منصوب شود یا مردم او را برگزینند؟
🔰 اگر جامعه دارای پیشوا و رهبر نباشد، دچار هرج و مرج و نابودی خواهد شد و به همین دلیل سیرۂ عقلا در طول تاریخ بشر همواره بر این بوده است که جامعه دارای حاکم و رهبر باشد.
💢 بنابراین جامعه از دو حال خارج نیست:
✅ یا دارای امام هست و یا نیست.
⭕️ فرض دوم به زوال و نابودی اجتماع منتهی می شود و تنها فرض اول صحیح است.
👈 حال که جامعه لزوما رهبر می خواهد از دو حال خارج نیست:
1⃣ یا این رهبر می تواند عالم، عادل، متقی، دل سوز، مردمی، صالح و شایسته باشد.
2⃣ یا نا آگاه، ستمگر، فاسد، تبه کار، خودخواه و خلاصه ناصالح و غیر شایسته.
✳️ بدیهی است که عقل و وجدان، فرض اول را بر می گزیند؛ اما گاهی ممکن است امر، دایر بين صالح و ناصالح و واجد تمام شرایط مذکور و غیر واجد نباشد بلکه امر بين صالح و اصلح باشد؛ یعنی مسئله افضلیت مطرح باشد.
♻️ در اینجا بین اهل سنت و شیعه اختلاف است، اکثر اهل سنت بر این باورند که با وجود افضل و اصلح، امامت فاضل و صالح اشکال ندارد.
🔶 و این نیز خلاف عقل و منطق است؛ زیرا از نظر عقل ترجیح بدون مرجح جایز نیست؛ تا چه رسد به ترجیح مرجوح بر راجح؛ بنابراین، از نظر عقل تنها یک راه باقی می ماند آن هم امامت شخصی که از لحاظ همه فضایل افضل بر تمام انسان های زمان خود باشد و بر این امامت از نظر شیعه چیزی جز حکم عقل و منطق و فطرت انسان نیست. در این بینش، نه محدودیت آزادی مطرح است و نه استبداد و نه چیزی که خلاف عقل و فطرت باشد بلکه چون تنها خداوند می تواند صلاح فرد و اجتماع را تأمین کند و این کار را هم به حکم عقل انجام می دهد، فرض های دیگر را مردود اعلام می دارد.
#استاد_جواد_حیدری
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ @javadheidari110
#ولایت_فقیه
.:
💢سوال دهم: علت دفن شبانه حضرت زهرا چیست؟
🔰توضیح: دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خليفه،اسرارى است كه در درون خود پيامها دارند. درست است كه فاطمه اين چنين خواست و اين گونه وصيت كرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است كه زهرا سلام الله عليها وصيت تاريخياش را با اين در خواستها به پايان مىبرد؟! مگر نه اين است كه خشم و ناراحتياش را نسبت به دشمنانش اظهار مىكند و در واقع چندين پرسش را در برابر نگاههاى تيز بين مورخان و آيندگان مىگذارد تا به پرسند: چرا دختر پيامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علي عليه السلام بدون اطلاع ابوبكر و عمر بر وى نماز خواند؟ آيا كسى كه جانشين پيامبر بود ( آن گونه كه خود ادعا كردهاند) شايستگى نماز خواندن بر وى را نداشت؟ و...
♻️جواب:
◀️دفن شبانه، در روايات اهل سنت
محمد بن اسماعيل بخارى مىنويسد: «وَعَاشَتْ بَعْدَ النبي صلى الله عليه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها؛فاطمه زهرا سلام الله عليها، شش ماه پس از رسول خدا زنده بود، زمانى كه از دنيا رفت، شوهرش علي عليه السلام او را شبانه دفن كرد و ابوبكر را با خبر نساخت»*1* ابن بطال در شرح صحيح بخارى مىنويسد: «أجاز أكثر العلماء الدفن بالليل... ودفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة ليلاً، فَرَّ بِهَا من أبى بكر أن يصلى عليها، كان بينهما شىء؛ اكثر علما دفن جنازه را در شب اجازه دادهاند. علي بن ابوطالب، همسرش فاطمه را شبانه دفن كرد تا ابوبكر به او نماز نخواند؛ چون بين آن دو اتفاقاتى افتاده بود»*2*
⏪دفن شبانه،در روایات شیعی
امام صادق فرمودند: « عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِيهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام لِأَيِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (عليها السلام) بِاللَّيْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ قَالَ لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا يُصَلِّيَ عَلَيْهَا رِجَالٌ [الرَّجُلانِ]؛علي بن ابوحمزه از امام صادق عليه السلام پرسيد: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود: فاطمه سلام الله عليها وصيت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند»*3* سید محمد موسوی عاملی معروف به صاحب مدارك رضوان الله تعالى عليه مىگويد:
إنّ سبب خفاء قبرها (عليها السلام) ما رواه المخالف والمؤالف من أنها(عليها السلام) أوصت إلى أمير المؤمنين (عليه السلام) أن يدفنها ليلا لئلا يصلي عليها من آذاها ومنعها ميراثها من أبيها (صلى الله عليه وآله وسلم)؛علت مخفى بودن محل دفن فاطمه سلام الله عليها آن گونه كه مخالف و موافق نقل كردهاند اين است كه آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام سفارش كرد تا او را شبانه دفن كند تا آنان كه او را اذيت كرده و از ارث پدرش محروم كرده بودند بر وى نماز نخوانند.»*4*
✅نتیجه:با توجه به مدارك موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت، دليل دفن شبانه آن حضرت وصيت آن حضرت بود كه نمىخواست افرادى كه بر او ستم كردهاند، بر جنازهاش نماز بخوانند و با اين كار خشم خود را از غاصبان خلافت جاودانه ساخت.
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀
📌📌پ.ن:
1️⃣(صحیح بخاری،ج6،ص395،باب حرمه لحم الحمر الانسیه و ج 3، ص 253، كتاب المغازي، باب 155 غزوة خيبر، حديث 704).
2️⃣( ابن بطال،شرح صحیح بخاری،ج3،ص325).
3️⃣( شیخ صدوق،علل الشرایع،ج1،ص185).
4️⃣( مدارک الاحکام،ج8،ص279).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا سرمایه کسب و کار خمس دارد؟
✍️پاسخ:
✅طبق نظر آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی:
👈اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن خمس آن نمی تواند با باقی مانده سرمایه مطابق شأن خود کار کند و کارکردن با بقیه، هزینه زندگی او را تأمین نمی کند، سرمایه خمس ندارد؛ اما اگر سرمایه به مقداری باشد که با دادن خمس با باقی مانده آن می تواند هزینه زندگی را تأمین کند بر سرمایه خمس تعلق می گیرد و باید خمس سرمایه را بدهد. ولی اگر با دستگردان کردن می تواند پرداخت کند، باید پرداخت نمایید.
✅به نظر آیت الله شبیری زنجانی:
👈سرمایه ای که مورد نیاز انسان است و با کمتر از آن زندگی او در حد آبرو و شئونش اداره نمی شود، خمس ندارد.
✅به نظر آیت الله سیستانی:
👈سرمایه خمس دارد اما اگر سرمایه کم باشد و با دادن خمس با باقی مانده آن نمی تواند زندگی را اداره کند، در این صورت باید با مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید خود دستگردان کند و خمس آن را کم کم و به تدریج پرداخت کند.
✅به نظر آیت الله وحید خراسانی:
👈به سرمایه خمس تعلق می گیرد: اگر سرمایه به مقدار وافی برای کارکردن باشد به فتوی خمس دارد و اگر به مقداری باشد که با دادن خمس، کارکردن با باقی مانده آن کفایت امور زندگی را نکند به احتیاط واجب باید خمس سرمایه پرداخت شود. (در احتیاط واجب می توان به مرجع دیگری که بعد از مرجع تقلید اعلم باشد و فتوی بر عدم وجوب خمس داشته باشد رجوع نمود.)
📚منابع: استفتائات مراجع عظام در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#حکم_شرعی
#خمس_سرمایه
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d
.:
*️⃣سوال یازدهم: جفای سلمان و حضرت زهرا علیها السلام
⚜️توضیح سوال: مطابق روایتی که سید بن طاووس اورده است،سلمان فارسی به فاطمه زهراء سلام الله علیها وارد شده در حالیکه ایشان حجاب کاملی نداشته و گاهی ساق پاهایشان پیدا میشود. در این دیدار زهراء سلام الله علیها به سلمان می گوید به من جفا کردی. حال آیا چنین مطلبی صحیح است؟
💠↖️جواب:
🅰️اصل روایت :
سید بن طاووس روایت مفصلی ذکر کرده است که آنچه ناظر به سوال است این قسمت روایت است که گفته: « .. .قَالَ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ فَهَرْوَلْتُ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ فَإِذَا هِیَ جَالِسَهٌ وَ عَلَیْهَا قِطْعَهُ عَبَاءٍ إِذَا خَمَّرَتْ رَأْسَهَا انْجَلَى سَاقُهَا وَ إِذَا غَطَّتْ سَاقَهَا انْکَشَفَ رَأْسُهَا ْ ثُمَّ قَالَتْ يَا سَلْمَانُ جَفَوْتَنِي بَعْدَ وَفَاةِ أَبِي ص قُلْتُ حَبِيبَتِي...؛ سلمان مىگوید: من بهسوی خانه فاطمه حرکت کردم، پس از ورودم به خانه دیدم که فاطمه نشسته و یک قطعه عبا در بردارد ولى هرگاه آن را روى سرش مىکشد پاهایش بیرون مىماند و هرگاه پاهایش را مىپوشاند سرش نمایان مىشود. فاطمه به من فرمود:به پس از پدرم به ما جفا کردی»*1*
🅱️بررسی روایت
1🅱️ این روایت، را سید ابن طاووس به جهت اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) دعایی را برای رفع تب به سلمان فارسی تعلیم میدهد، «حرز حضرت فاطمه» نامگذاری کرده است.
2🅱️برخی از راویان این روایت، اسمی از آنها در منابع رجالی نیامده و مجهول هستند. از اینرو، این روایت دارای سند معتبری نیست. مثلا:
🔵حسن بن محمد بن سعيد مي باشد که توثيق ندارد *2*
🔘 جعفر بن محمد بن بشرويه مجهول است *3*
⚫️ عبد الله بن سلمان الفارسي مجهول *4*
⚪️ محمد بن إدريس بن سعيد الأنصاري( مجهول ).
3🅱️سخن فاطمه زهراء تنقیص سلمان نیست چه انکه ابتدا حضرت علی فرمودند :« يَا سَلْمَانُ جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّه» کلمه «جفوتنا» به معنای دوری کردن است. یعنی مردم از ما دوری کردند تو چرا دوری میکنی. سلمان پاسخ داد: « فَقُلْتُ حَبِيبِي أَبَا الْحَسَنِ مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُم؛ ای حبیب من مگر میشود از شما دور بود! در فراق رسول الله محزون بودم و نتوانستم به زیارت شما برسم» در ادامه می خوانیم که فاطمه زهراء مشتاق دیدار او بوده است. در نتیجه این حدیث منقصت مقام سلمان نیست.
4🅱️در متن روایت چنین آمده است که: حضرت زهرا سلامالله علیها، «عباء» بر سر داشتند. با دقت در معنای «عباء» اشکال سخیف وهابیان روشن میشود.در کتابهای لغت چنین آمده است: «و هي آخر لباس تلبس عند الحركة الى مقصد؛ عباء، آخرین لباسی است که هنگام حرکت به سمت مقصد پوشیده میشود».*5*
پس مشخص میشود، حضرت زهرا سلامالله علیها حجاب کامل داشته و علاوه بر آن پارچهی بلندی بر بدن گرفته بودند که با پوشاندن سر، پاهایی که باحجاب دیگر پوشیده شده بود، بیرون میماند. روایاتی تصریح دارد که برخی از زنان عادی و متدیّن آن موقع در زیر عبایی که داشتند، شلواری میپوشیدند که تمام پای آنها را میپوشاند مانند آنچه امروزه در زیر لباسهایی مانند مانتو شلوار میپوشند، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «خداوند رحمت کند زنانى که پاى خود را با پوشیدن شلوار درست میپوشانند»*6*
پس ادعای بی حجابی فاطمه زهراء بی اساس است.
5🅱️طبق نظر بزرگان شیعه و سنی، سلمان فارسی پیرمردی با حداقل 250 سال سن بودهاند.*7*
و بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، رعایت حجاب برای بانوان در مقابل مردانی که به خاطر داشتن سن بالا، هیچ میلی به زنان ندارند، لزومی ندارد. قرآن کریم میفرماید: «…غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجال…». *8*
✴️نتیجه:وهابیها با استناد به یک روایت ضعیف و با ارائه دادن یک ترجمه غلط، رسوایی دیگری برای خود رقم زدند.
〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶
📌📌پ.ن:
1️⃣(سید بن طاووس،مهج الدعوات و منهج العبادات،ص6و7).
2️⃣( المفيد من معجم رجال الحديث، ص 154).
3️⃣(علي النماري الشاهرودي، مستدركات علم رجال الحديث،ج2،ص191).
4️⃣( همان،ج5،ص26).
5️⃣(التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج8، ص: 10).
6️⃣(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 467).
7️⃣(الاستیعاب، ج ۲، ص ۱۹۵).
8️⃣(نور/31).
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
.:
💢سوال دوازدهم: چرا علی رغم حضور امام علی علیه السلام، زهرای مرضیه ی سلام الله علیها، پشت درب حاضر شدند؟
🔲توضیح: گفته اند
🔺اولا:مطابق کدام منبع ادعا می کنید حضرت، پشت درب خانهاش بوده است.
🔺ثانیا:بر فرض چنین مطلبی را بپذیریم یعنی شما اینقدر علی بن ابیطالب را بی غیرت می دانید که همسرش را به مصاف مردان نامحرم بفرستت و شاهد جسارت به وی باشد.
💬پاسخ:
🏴علت رفتن پشت درب توسط صدیقه شهیده:
🔮آن چه كه از برخي از روايات استفاده مي شود: حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك در ورودي منزل نشسته بود و با ديدن عمر و همراهان وي، درب را به روي آنان بست.
مرحوم عياشي در تفسيرش ، نوشته اند: :« ... فلما انتهينا إلي الباب فرأتهم فاطمة صلوات الله عليها أغلقت الباب في وجوههم وهي لا تشك أن لا يدخل عليها إلا باذنها، فضرب عمر الباب برجله فكسره، وكان من سعف، ثم دخلوا فأخرجوا عليا ( عليه السلام ) ملببا.... ؛...چون نزديك خانه رسيديم، فاطمه آنان را ديد و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را كه از شاخه هاي خرما ساخته شده بود، با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند و علي را بيرون آوردند در حالي كه كمرهاي خود را بسته بودند.»✨1✨از برخی روایات دیگر مشخص می شود، حضرت فاطمه پشت در بود و از پشت در با آنها صحبت می کردند تا مانع ورود آنها بشوند. علامه مجلسی می نویسد: « فاطمة فوقفت من وراء الباب؛ فاطمه زهراء پشت در بودند»✨2✨
🔮دفاع از اصول اعتقادات بر عهده هر مسلمانی است.امام باقر به همه شیعیان دستور میدهد با مخالفان وجود امام زمان با سوره قدر مناظره کنند✨3✨امام صادق(علیه السلام میفرماید: «خَاصِمُوهُمْ وَ بَینُوا لَهُمُ الْهُدَی الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیهِ وَ بَینُوا لَهُمْ ضَلَالَتَهُمْ ؛ با اهل سنت به مخاصمه بپردازید و هدایتی که خداوند عالم نصیب شما کرده را برای آنها بیان کنید.گمراهیهایی که دارند را برای آنها بیان کنید.»✨4✨موسی بن جعفر به محمد بن حکیم فرمودند: « كلم الناس و بين لهم الحق الذي أنت عليه و بين لهم الضلالة التي هم عليها.»✨5✨امام صادق به گروهی از اصحابش فرمود: «بينوا للناس الهدى الذي أنتم عليه و بينوا لهم [ضلالهم الذي هم عليه] و باهلوهم في علي بن أبي طالب ع فأمر بالكلام و دعا إليه و حث عليه.» (همان) شیخ طوسی می نویسد: « والتقیة - عندنا - واجبة عند الخوف علی النفس وقد روی رخصة فی جواز الافصاح بالحق عندها؛ در مواردی که ما میخواهیم حقانیت اهلبیت و مذهب شیعه را بیان کنیم به ما اجازه دادهاند، ولو اینکه خوف بر نفس داشته باشیم؛»✨6✨وقتی وظیفه شیعیان که پرورش یافته اهل بیت علهیم السلام هستند چنین است. قطعا فاطمه زهراء که خودش محل نزول جبرئیل و در بیت وحی زندگی میکند مشخص است. فاطمه زهراء به وظیفه اش عمل نمود. عوض اینکه عمل ایشان مورد سوال باشد. باید ازکسانی که به درب خانهاش جسارت کردند سوال نمود چرا چنین جسارتی کردند.
🔮باز کردن درب برای نامحرم در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه و اله نیز گزراش ده است : « رسول خدا (ص) از خانه زينب دختر جحش بيرون آمد و وارد خانه امّ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وي بود، مدتي نگذشته بود كه علي آهسته دقّ الباب كرد، رسول خدا (ص) بيدار شد، امّ سلمه پاسخ نداد، پيامبر فرمود: بلند شو و در را باز كن»✨7✨
🏴عدم دفاع علی علیه السلام
💎اميرمؤمنان عليه السلام در مرحله اول و زماني كه آن ها قصد تعرض به همسرش را داشتند، از خود واكنش نشان داد و با عمر برخورد كرد، او را بر زمين زد، با مشت به صورت و گردن او كوبيد؛ اما از آن جايي كه مأمور به صبر بود از ادامه مخاصمه منصرف و طبق فرمان رسول خدا صلي الله عليه وآله صبر پيشه كرد. در حقيقت با اين كار مي خواست به آن ها بفهماند كه اگر مأمور به شكيبائي نبودم و فرمان خدا غير از اين بود، كسي جرأت نمي كرد كه اين فكر را حتي از مخيله اش بگذراند؛ اما آن حضرت مثل هميشه تابع فرمان هاي الهي بوده است. سليم بن قيس هلالي كه از ياران مخلص اميرمؤمنان عليه السلام است، در اين باره مي نويسد: «...فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ ...؛ علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بيني و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛... »✨8✨
💎علی به وظیفهاش عمل نمود . امام کاظم علیه السلام در حدیث مفصلی به عهدی که حضرت علی با رسول الله در صبر بر مصائب داده اشاره فرمودند.
در قسمتی از این حدیث می خوانیم که علی علیه السلام پس از شنیدن اینکه حرمش هتک حرمت میشود با صورت به زمین خورد سپس فرمود : « نَعَمْ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ إِنِ انْتَهَكَتِ الْحُرْمَة »✨9✨احمد بن حنبل از پیشوایان عامی در اين خصوص چنين نقل مي کند: «... إنه سَيَكُونُ بعدي اخْتِلاَفٌ أو أَمْرٍ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ ؛ علي بن ابيطالب عليه السلام فرمودند:رسول خدا صلي الله عليه و آله به من فرمودند:به زودي بعد از من اختلاف و درگيري و اتفاقات بدي خواهد افتاد؛در اين زمان؛اگر توانستي که صلح کني؛پس همين کار را بکن{وظيفه تو اين است که اختلاف و جنگ نکني} »✨10✨هيثمي در خصوص سند اين روايت گويد: «رواه عبدالله ورجاله ثقات»✨A✨همان طور که مي بينيد در روايت از «سين» استفاده شده يعني به زودي. رسول خداصلی الله علیه و اله وظيفه اميرمومنان ع را مشخص کرده و بايد در موقعي که حقش را گرفتند ،صبر کند و اختلاف و جنگ نکند.و اميرالمومنين عليه السلام هم دقيقا همين کار را کرد .
💎پيامبر که شجاعتش فوق شجاعت حضرت علي (ع) بود در مواردي در برابر ظلم هايي که مي ديد صبر مي کرد پيامبر (ص) در برابر چشمش سميه را با وضع فجيعي کشتند و از او هم دفاع نکرد آيا شجاعت پيامبر زير سوال رفت؟! آيا مي شود گفت حضرت شجاعت نداشت ؟ آيا شجاعت ايشان از حضرت علي (ع) کمتر بود؟! چرا پيامبر صلي الله عليه و اله هنگام هجرت به مدينه بخاطر اينکه گرفتار مشرکين نشود، حضرت علي عليه السلام را بجاي خود در بسترش خواباند آيا شجاعت حضرت علي عليه السلام از شجاعت پيامبر (ص) بيشتر بود؟ آيا پيامبر (ص) از مشرکين مي ترسيد؟ پس شما هر جوابي را از پيامبر صلي الله عليه و اله بدهيد ما نيز همان جواب را درباره حضرت علي عليه السلام مي دهيم .
💎اهل سنت اصرار دارند كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام همسر عمر بوده است؛ اما مي بينيم كه هنگامي كه مغيرة بن شعبه اهانت زشتي به امّ كلثوم كرده و او را با امّ جميل، زنا كار مشهور عرب تشبيه و قياس مي كند، عمر هيچ عكس العملي از خود نشان نمي دهد. ابن خلكان در وفيات الأعيان مي نويسد: «ثم إن أم جميل وافقت عمر بن الخطاب رضي الله عنه بالموسم والمغيرة هناك فقال له عمر أتعرف هذه المرأة يا مغيرة قال نعم هذه أم كلثوم بنت علي فقال له عمر أتتجاهل علي والله ما أظن أبا بكرة كذب عليك وما رأيتك إلا خفت أن أرمي بحجارة من السماء؛ ام جميل (كسي كه سه نفر شهادت دادند مغيره با او زنا كرده است، و به خاطر امتناع شاهد چهارم از شهادت، از حد رهايي يافت) در حج، با عمر همراه شده و مغيره نيز در آن زمان در مكه بود. عمر به مغيره گفت: آيا اين زن را مي شناسي؟ مغيره در پاسخ گفت: آري اين امّ كلثوم دختر علي است! عمر گفت: آيا خودت را به بي خبري مي زني؟ قسم به خدا من گمان مي كنم كه ابوبكرة در باره تو دروغ نگفته است؛ و هر زمان كه تو را مي بينم مي ترسم كه از آسمان سنگي بر سر من فرود آيد!»✨B✨همچنین : هنگامي كه ياران رسول خدا صلي الله عليه وآله به خانه عثمان ريختند و همسر او را زده و انگشتش را قطع كردند، او از همسرش دفاع نكرد. طبري، در تاريخش مي نويسد: « وجاء سودان بن حمران ليضربه فانكبت عليه نائلة ابنة الفرافصة واتقت السيف بيدها فتعمدها ونفح أصابعها فأطن أصابع يدها وولت فغمز أوراكها وقال أنها لكبيرة العجيزة وضرب عثمان فقتله؛ سودان بن حمران آمد تا او را كتك بزند، نائله دختر فرافصه (زن عثمان) خود را بر روي او انداخت، سودان شمشير را گرفت و انگشت او را قطع كرد و سپس دست به پشت او زد و گفت: عجب پشت بزرگي دارد، سپس عثمان را زد و كشت.»o✨آیا سائل و شبهه افکن عثمان را هم بی غیرت میداند؟ اهل تسنن از اين مطلب هر پاسخي دادند، ما نيز همان پاسخ را به آن ها خواهيم داد.
♻️نتیجه:
الف) بنابر وظیفه ورسالت دینی حضرت فاطمه سلام الله علیها ، از علی علیه السلام دفاع نمود.
ب)با دقت در آنچه ذکر گردید، مشخص مي شود که يک مصلحتي بوده است که پيامبر و معصومين بهتر مي دانستند در این مورد به چه صورت برخورد کنند.
〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️
📌📌 پ.ن
1️⃣(عیاشی،تفسیر العیاشی،ج2،ص67).
2️⃣(مجلسی،بحار الأنوار،ج30،ص293).
3️⃣(کلینی،الکافی،ج1،ص619).
4️⃣(مجلسی،بحار الانوار،ج10،ص452).
5️⃣(مفید،تصحيح اعتقادات الإمامية، ص:71).
6️⃣(طوسی،التبیان فی تفسیر القرآن، ، ج 2، ص 435، باب حکم التقیة ).
7️⃣ (ابن عساکر،تاريخ مدينة دمشق ، ج 42، ص 470).
8️⃣(الهلالي، سليم بن قيس (متوفاي80هـ)، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568).
9️⃣ (کلینی،الکافی،ج1،ص282).
🔟(احمد بن حنبل،المسند،ج2،ص106،مسند علی بن ابی طالب).
🅰️(مجمع الزوائد ج 7 ص 234).
🅱️(إبن خلكان،وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج6، ص366).
🅾️(طبري، تاريخ الطبري، ج 2، ص 676)
♨️@javadheidari110
🏴انا لله و انا الیه راجعون
لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد
حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان و طلاب معزز تسلیت عرض میکنیم
الفاتحه مع الصلوات
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت میکنند ، صحت دارد؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته اول :در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شدهاند و عالمان بهعنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفیشده و از مردم خواستهشده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1)
نکته دوم : توجه در منظومهی روایی اهلبیت علیهمالسلام ،انسان را به این نکته رهنمون میکند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشتهای خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آنها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشودهاند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهلبیت علیهمالسلام فتوا میدهد»(2)
نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند :
الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند میباشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعلشدهاند.
ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف میباشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلیالله علیه و اله بودهاند.
ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقهها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف میباشند،شامل میشود.
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 67
2. وسائل الشيعة، ج27، ص: 124
@javadheidari110
.:
🛑سوال سیزدهم:اگر درب خانه آتش زدند باید مسجد هم اتش می گرفت
☑️توضیح : شما شیعیان باور دارید،به حکم حدیث رسول الله تنها دربی که در مسجد رسول الله باز می شد. درب خانه علی است. حال اگر بنابر ادعای شما درب را آتش زده باشند حتما باید مسجد رسول الله نیز آتش می گرفت.درحالیکه هیچ گزارشی از آتش گرفتن مسجد رسول الله در عهد خلافت شیخین نرسیده است.
🔲پاسخ:
🔵خانه دو در داشته است
گفته شد که خانه بسیاری از صحابه، یک در خروجی به مسجد داشت که مستقیماً از آن وارد مسجد میشدند. پس از گذشت مدتی، خداوند به پیامبرش وحی فرستاد که مسجدت را پاکیزه گردان و توصیه کن که کسی آنجا نخوابد و دستور بده تا درهایی که به مسجد باز میشوند، مسدود گردند... و هیچ شخص جُنُبی نباید در آن رفت و آمد کند.1🏴داد تا درهای متصل به مسجد بسته شوند، خانه علی(ع) را استثنا کرد، که به دنبال آن، برخی لب به اعتراض گشودند، اما با این پاسخ پیامبر(ص) مواجه شدند: «... بهتر است بدانید که من با نظر شخصی خودم هیچ دری را نبسته و هیچ دری را باز نگذاشتهام، بلکه تنها دستوری به من داده شد که از آن اطاعت کردم!»2🏴 در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره بسته شدن درهای متصل به مسجد، چنین آمده است: «... دستور بده تا همه درهایی که به مسجد باز میشود بسته شود، مگر خانه علی(ع) و مسکن فاطمه(س)...»3🏴درِ دیگری که در نقلها از آن سخن به میان آمده و معروف به «در خانه فاطمه(س)» است، به مسجد النبی(ص) باز نمیشد، بلکه به سمت کوچه قرار داشت. ابوهریره گزارش میکند: «هنگام ظهر بود که با پیامبر(ص) به بازار قینقاع رفتیم ... پیامبر در فناء خانه فاطمه نشست...»4🏴مقابل خانه قرار دارد.5🏴با توجه به اینکه در نقل دیگری از همین ماجرا گزارش شده است حضرتشان «بر در خانه فاطمه ایستاد»6🏴 میتوان نتیجه گرفت که این «در» و این «فضای بزرگ پیرامون آن»، درون مسجد قرار نداشت وگرنه ابوهریره باید اینگونه گزارش میکرد که پیامبر(ص) به درون مسجد رفته و در داخل مسجد و مقابل درب خانه فاطمه(س) ایستاد!. حلبي در کتاب سيره به اين مطلب اشاره کرده است: «وجعل لبيت علي كرم الله وجهه باب من الخارج»7🏴
🔵حضرت علی دو خانه داشتند
پس از ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) از دامادشان خواستند تا برای خود و همسرش خانهای تهیه کند. خانهای که علی(ع) تهیه کرده بود، مقداری با خانه پیامبر(ص) فاصله داشت. پیامبر(ص) دوست داشت که خانه دخترش به او نزدیکتر باشد. زهرا(س) خانه حارثه بن نعمان را پیشنهاد کرد. حارثه که از این پیشنهاد آگاه شد، به پیامبر(ص) عرض کرد: من و اموالم در اختیار خدا و پیامبرش هستیم! سپس خانهاش را در اختیار علی(ع) و فاطمه(س) قرار داد.8🏴
❇️نتیجه:
اتفاقات رخ داده يا در خانه دوم بوده و يا اينکه از در خارج مسجد بوده است.
شبه افکن گفته بود ایشان منکر شهادت دختر رسول الله است لیکن وقتی به همان کتابی که وی آدرس داده مراجعه می کنیم چنین می خوانیم:« ❓روايات و سخناني كه گويندگان در منابر و بعضي از نويسندگان در كتاب هايشان نوشته و گفته اند كه عمر پهلوي فاطمه (سلام الله عليها) را شكسته، به نظر شما درست است؟»مرحوم آيت الله خوئي در پاسخ فرموده است: «اين روايات مشهور و معروف است»9🏴 پناه بر خدا از شر دروغگویان.
🔵محمد جواد حجتی کرمانی می نویسد: «در مورد وفات حضرت زهراء در منابع متقدم و متاخر...وازه وفات به کار رفته است»10🏴 همو کتاب مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی که درباره اثبات شهادت زهراء شهیده نوشته است را «ناکام»در اثبات مدعی ارزیابی میکند(همان)
اولاً: وفات كلمه اي است عام كه هم شامل مرگ طبيعي و هم شامل شهادت مي شود؛ زيرا در بسياري از موارد حتي در كتاب هاي معتبر، نسبت به شهادت امام حسين، امير مؤمنان، جعفر طيار عليهم السلام و همچنين در باره خليفه دوم و سوم نيز كلمه وفات به كار رفته است.طبرسي در الإحتجاج مي نويسد:«محمد بن الحنفية بعد وفاة أخيه الحسين صلوات الله عليه»11🏴امير مؤمنان عليه السلام از كلمه «وفات» استفاده شده است:«عن عمرو بن حبشي قال خطبنا الحسن بن علي بعد وفاة علي فقال لقد فارقكم رجل بالأمس لم يسبقه الأولون بعلم....»12🏴 بينيم كه خود آن ها در كتاب هايشان همواره از كلمه «وفات» در باره عمر استفاده كرده اند.
.:
بلاذري در انساب الأشراف مي نويسد:«وخطب فاطمة بنت عمر الخطاب رضي الله تعالي عنه، بعد وفاة عمر، وأصدقها مائة ألف....»13🏴
ای کاش عالیجناب کمی مطالعه می فرمود،سپس شهادت بتول عذرا را انکار می کرد.
〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️〰♦️
✏️پ.ن:
1⃣(الکافی، ج 5، ص 340).
2⃣(احمد بن حنبل، فضائل الصحابه،ج2،ص 581)
3⃣(کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی،ج5،ص 340)
4⃣ (بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح البخاری، ج 3،ص66)
5⃣(ابومحمد، محمود بن احمد، عمدة القاری، ج 11، ص 239)
6⃣( زاز، احمد بن عمرو، البحر الزخار(مسند بزاز) ج 15، ص 106)
7⃣(السيرة الحلبية،ج3،ص461)
8⃣(ابن سعد، طبقات الكبري، ج 8، ص 18-19)
9⃣(صراط النجاه، ج 3، ص 314)
🔟(حجتی کرمانی،ولای علی پایه وحدت اسلامی،به نقل از:علی لباف،دانشنامه شهادت حضرت زهراء،ص12)
11⃣(الطبرسي الاحتجاج، ج 2، ص 136)
21⃣(إبن أبي شيبة الكوفي، المصنف في الأحاديث والآثار، ج 6 ص 371 و ج 7، ص 4)
31⃣(البلاذري، أنساب الأشراف، ج 2، ص 257)
💠 حدیث روز 💠
💎 خبری خوشحال کننده از رسول مهربانیها
🔻پيامبر اكرم صلياللهعليهوآلهوسلم:
مَنْ سَرَّ مُؤْمِنا فَقَدْ سَرَّنى وَ مَنْ سَرَّنِى فَقَدْ سَرَّاللّهَ
❇️ كسى كه مؤمنى را خوشحال كند، مرا خوشحال نموده و كسى كه مرا خوشحال نمايد، خدا را خوشحال كرده است.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۲۸۷
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
❇️ وحدت در کلام آیت الله مصباح یزدی
اما در برابر معاندین و یا کسانی که آن چنان تحت تاثیر تبلیغات اینان قرار گرفتهاند که یقین کردهاند که مذهبشان حق و مذهب شیعه باطل است، چه وظیفهای داریم؟ اگر ما در بیان حق و اثبات بطلان مذاهبِ باطل، کوتاهی کنیم به خدا، به پیغمبر صلی الله علیه و آله، به انسانیت، به شهدا، به گذشتگان و به آیندگان خیانت کردهایم. در این صورت ما هم عملا جزء شیاطینی شدهایم که راه حق را مسدود میکنند.
بنابراین ما دو وظیفه داریم؛ یک وظیفه، وظیفه علمی است که باید در فضای علمی و تحقیقی مبانی تشیع را اثبات کنیم؛ چون معتقدیم اسلام حقیقی تشیع است و آنچه که اهلبیت علیهم السلام پذیرفته و عمل کردهاند همان چیزی است که پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودهاند. وظیفه دوم رفتار مناسب داشتن است. پرخاشگری، بیادبی، بیاحترامی کردن کار صحیحی نیست. این کارها باعث میشود که هدف ما به تأخیر بیافتد یا نقض شود. این راهی است که شیطان به انسان نشان میدهد و او گمان میکند که چنین رفتاری شجاعت است.
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
❇️سوال چهاردم: انکار شهادت حضرت زهرا توسط علمای بزرگ شیعه
💠توضیح : شیخ طوسی از دانشوران شیعی ادعا دارد تمام شیعه شهادت حضرت زهراء را باور دارند.درحالیکه شیخ مفید پذیرش شهادت را برای برخی شیعه میداند. و خوئی دیگر عالم شیعیاست که شهادت زهراء سلام الله علیها را منکراست.فردی دیگر نیز دردوران معاصر رسما می گویند: وفات زهراء . حال انتساب این سخن به این عالمان درست است یا نه؟
🔲پاسخ:
📝وقتی معصومان ما شهادت حضرت زهراء را باور دارند برای شیعه فصل الخطاب است. هرکسی با هرمیزان علمیت که باشد سخنش چون مخالف با ماثورات اهل بیت است،قابل قبول نیست.
📝برای روشن شدن مطلب باید عین سخنان ان عالمان را آورد و بررسی نمود چنین برداشتی از سخنان انان درست است یا خیر. در ادامه عین عبارات این اعلام را آورده و به قضاوت می نشینیم.
📍📍سخن شیخ مفید:
مفید در کتابش الارشاد می گوید: « در شیعه هستند کسانیکه مىگويند فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى داشت كه او را در هنگام حاملگى، رسول خدا ص محسن ناميده بود و سقط شد. بنا بر اين فرزندان امير المؤمنين على ع بيست و هشت نفراند سلام اللَّه عليهم اجمعين.» 1💫برای اینکه مراد شیخ مفید مشخص شود باید واژه شیعه را معنا کرد ،سپس با استفاده از کتابهای دیگر مفید و سخنان شاگردانش به تحقیق درباره نظر مفید درباره شهادت زهراء بتول و سقط محسنش پرداخت.
مفید در کتاب مهمش «اوائل المقالات» ابتدا شیعه را تعریف کرده و نتیجه میگیرد:« و إذا ثبت ما بيناه بالسمة بالتشيع كما وصفناه وجبت للإمامية و الزيدية الجارودية من بين سائر فرق الأمة لانتظامهم بمعناها » 2💫 پس مشخص می شود که کلمه شیعه علاوه بر امامیه شامل زیدی ها نیز می شود. در نتیجه وقتی شیخ مفید می گوید برخی از شیعیان چنین باوری دارند مشخص میشود که منظورش امامیه است نه اصناف دیگر شیعه چون زیدی و اسماعیلی.
شیخ مفید در امالی خودش داستان حمله به خانه زهراء بتول را آورده است 3💫و در کتاب دیگرش نوشته است:«فَرَفَسَها بِرِجلِه وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِابْنٍ اسْمُهُ الْمُحَسِّنُ فَأَسْقَطَتِ الْمُحَسِّنَ مِنْ بَطْنِهَا» 4💫 علاوه بر این اگر شیخ مفید منکر احراق بیت بود چرا شاگردانش چیزی گزارش نکرده و مثل تمام شیعیان جریان شهادت را ذکر کردهاند. کراجکی از شاگردان مهم مفید است که در کتابش بارها از استادش نکات علمی نابی را یادآور می شود. وی این حدیث را از رسول الله صلی الله علیه و اله نقل میکند: « مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ يَظْلِمُ بَعْدِي فَاطِمَةَ ابْنَتِي وَ يَغْصِبُهَا حَقَّهَا وَ يَقْتُلُهَا» 5💫این سید مرتضی است که در کتابش ابتدا سخنان بزرگان سنی درباره حمله به بیت وحی را ذکر کرده6💫 و بعد می نویسد: «روایاتی که مستفیضه است بل متواتر که فاطمه زهراء برای انکه ان دو نفر بر جنازهاش حاضر نشوند وصیت کرد شبانه دفن شود» 7💫سپس می گوید«چه عذری است برای کسیکه خانه زهرائ و علی را آتش زد» 8💫 شیخ طوسی شاگرد دیگر مفید است که می گوید :در سقط محسن هیچ اختلافی بین شیعه نیست9💫اگرآنچه آمدرا نپذیرد باز می توان سخن شیخ را حمل بر تقیه نمود. چه انکه محل زندگیاش بغداد بود و در روزگار او شیعه در راحتی نبود. ابن جوزی در اتفاقات سال 398 قمری اشاره می کند شیخ مفید فقیه شیعه بود در آن عصر. در محله کرخ درگیری شدیدی بین شیعه و سنیان شد. می خواستند به مفید تعرض کنند. سپس به دستور امیر لشگر در شب 23 ماه رمضان از بغداد اخراج شد « فراسل أبا عبد الله ابن المعلم فقيه الشيعة بأن يخرج عن البلد ولا يساكنه، ووكل به فخرج في ليلة الأحد لسبع بقين من رمضان.» 10💫دهد در ماه ربیع الاول مفید از بغداد به خاطر درگیریهای شیعیان ومخالفین اخراج شد11💫 مخالفین آنقدر بغض مفید را داشتند که حتی از مرگش خوشحال شدند. خطیب بغدادی می نویسد: « كان أحد الأئمة الضلال هلك به خلق من الناس إلى أن أراح الله المسلمين منه»12💫ابن و شیراز فردی به نام ابن النقیب بزرگ مخالفین نقل می کند که او وقتی خبر وفات مفید را شنید سجده شکر به جا اورد و سپس گفت: « ما أبالي أي وقت مت بعد أن شاهدت موت ابن المعلم»13💫
📍📍 سخن آیت الله خوئی
➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖
📌📌پ.ن:
1⃣(مفید ،الارشاد،ج1،ص355)
2⃣(مفید،اوائل المقالات،ص37)
3⃣(الأمالي، صص ۴۹ و ۵۰، المجلس السادس حديث ۹)
4⃣(مفید،الاختصاص،ص185)
5⃣(کراجکی،کنزالفوائد،ج1،ص150)
6⃣ (سید مرتضی،الشافی،ج3،ص240)
7⃣(همان،ج4،ص115)
8⃣(همان،ص119)
9⃣( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156).
🔟(ابن جوزی،المنتظم،ج7،ص237)
1⃣1⃣(مرآة الزمان،ج18،ص267)
2⃣1⃣(بتاريخ بغداد،ج4،ص374)
3⃣1⃣(ابن كثير،البداية والنهاية،ج12،ص22)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
.:
◽️🔻سوال پانزدهم: بنا بر فقه شیعه حضرت زهرا وارث پدرش نیست.
💬توضیح سوال: شيعيان در مذهبشان معتقدند كه زن از زمين و عقار ارث نمي برد، پس چگونه معتقدند كه فدك ارث حضرت زهرا(عليها السلام) است؟
✴️پاسخ:
اگر به رساله هاي عمليّه توجه شود آنچه به مذهب شيعه در اين سوال نسبت داده شده برداشت صحيحي نمي باشد. زيرا شيعه مي گويد زن در زمين و عقار ارث نمي برد، و فرق است ما بين زن و فرزند دختر، آنچه در سوال طرح شده در رابطه با زن و شوهر است نه دختر نسبت به پدر و مادر، اجماع فقها شيعه بر اين است كه اولاد دختر و يا پسر از پدر ارث مي برند. براي اثبات اين مدعي خوب است رساله هاي عمليّه فارسي و يا عربي (مثل الجامع الشرايع) شيعه ملاحظه شود.و متن هر دو مسئله در رساله ها چنين آمده است:
🌱مسأله 2731 از رساله امام خميني(رحمه الله)
اگر وارث ميت فقط يكنفر از دسته اول باشد مثلا پدر يا مادر يا يك پسر يا يك دختر باشد، همه مال ميّت به او مي رسد....
و اگر يك پسر و يك دختر باشد مال را سه قسمت مي كنند دو قست را پسر و يك قسمت را دختر مي برد و اگر چند پسر و چند دختر باشند مال را طوري قسمت مي كنند كه هر پسر دو برابر دختر ببرد.
🌱مسأله 2771. اگر مردي بميرد و اولاد نداشته باشد چهار يك مال او را زن و بقيه را ورثه ديگر مي برند و اگر از آن زن يا از زن ديگر اولاد داشته باشد هشت يك مال را زن مي برد و بقيه را ورثه ديگر مي برند و زن از همه اموال منقول ارث مي برد ولي از زمين و قيمت آن ارث نمي برد. اين دو مسأله در ميان فقهاء اجماعي است و جاي اختلاف نيست.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
#شرایط_سجده_سهو - #واجبات_سجده_سهو
👌 #طهارت_سجده_سهو
آیا برای انجام سجده سهو وضو لازم است ؟
-احتیاط مستحب است با طهارت باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی: و نیز مواردی كه در لباس نمازگزار شرط میباشد، در لباس او شرط نیست لکن احتیاط مستحب است.)
-بنابر احتیاط واجب با حالت وضو و طهارت باشد. (آیت الله مکارم )
👌 #قبله_سجده_سهو
آیا در انجام سجده سهو رعایت قبله لازم است؟
-بنابر احتیاط مستحب رو به قبله باشد. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله سیستانی)
-بنابر احتیاط واجب رو به قبله باشد. (آیت الله مکارم )
👌 #پوشش_سجده_سهو
آیا در انجام سجده سهو، رعایت پوشش واجب است؟
-بنابر احتیاط واجب لازم است. (حضرت امام، امام خامنه ای ، آیت الله مکارم)
-بنابر احتیاط مستحب لازم است. (آیت الله سیستانی)
👌 #مسمای_سجده_سهو
آیا در سجده اعضای سجده روی زمین قرار گیرد؟
-احتیاط (مستحب) آن است که تمام آنچه در سجدۀ نماز واجب است، خصوصاً قرار دادن هفت موضعِ سجده بر زمین، در سجدۀ سهو مراعات شود، هرچند واجب نبودن چیزی که صدق مسمّای سجده بر آن توقف ندارد، خالی از قوّت نیست. (حضرت امام)
-پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد. (آیت الله سیستانی)
-گذاردن مواضع سجده بر زمین واجب است. (آیت الله مکارم)
👌 #مایصح_السجود_سجده_سهو
آیا در سجده سهو واجب است پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار دهد؟
-پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد. (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
-باید پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد. (آیت الله مکارم)
👌 #ذکر_سجده_سهو
آیا گفتن ذکر در سجده سهو واجب است؟
-گفتن ذكر در سجده سهو واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید. (حضرت امام، آیه الله سیستانی)
-بنابر احتیاط واجب باید ذکر «بِسْمِ اللّهِ وَ بِاللّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ ايُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ» در سجده سهو گفته شود.(آیه الله مکارم)
آدرس:
العروة الوثقی مع التعلیقات فصل غایات الوضوء، و کتاب الصلاه، فصل فی القبله، فصل فی ما یستقبل له، و فصل فی الصلوه، فصل فی الستر و الساتر، م9؛ و کتاب الصلاه، سجود السهو، م7، توضیح المسائل مراجع، ج1، م780؛ و م790؛ حضرت امام، تحریرالوسیله، ج1. م5، و مقدمۀ سوم: ستر و ساتر (پوشش و لباس نمازگزار)، م1، امام خامنه ای، اختلاف فتاوی ارسالی سال 99، ، استفتای خصوصی، سایت، شمارۀ ۸۸۵۵۶۱، تاریخ استفتا: ۳۱خرداد۱۳۹۷.آیه الله سیستانی، توضیح المسائل جامع م1524و1525.توضيح المسائل آقای مکارم مساله1106؛ و سایت آیت الله مکارم:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45603&mid=258370
#حکم_شرعی
#سجده_سهو
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/3475177519C28bfc4298d