eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: درآیات قران هدایت و ضلالت به اراده خدا است چون می‌فرماید: (يُضِلُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاء)؛ هر که را بخواهد هدایت و هر که را بخواهد گمراه می‌کند ، پس اختیار انسان چه می‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : پروردگار عالَم ،حکیم است و مشیّت و اراده او از حکمت او جدا نیست. پس ضلالت و هدایت الهی حکیمانه هست. نکته دوم : خداوند ، درآیات متعدد از قرآن کریم ، راه‌ها و شرایط هدایت و ضلالت را که انسان با اختیار خود انجام می‌دهد، بیان فرموده است ، که به چند نمونه اشاره می‌شود: «...وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه...» ؛ «...و هر كس به خدا ايمان آورد، خداوند قلبش را هدايت مىكند...»(1) در این آیه شریفه ، ایمان ، شرط هدایت است و انسان اختیار دارد ، ایمان بیاورد تا اهل هدایت و یا ایمان نیاورد و اهل ضلالت شود. «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ يَهْديهِمْ رَبُّهُمْ بِإيمانِهِمْ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ في جَنَّاتِ النَّعيم» ؛«(ولى) كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، پروردگارشان آن‌ها را در پرتو ايمانشان هدايت مىكند؛ از زير (قصرهاى) آن‌ها در باغ‌های بهشت، نهرها جارى است»(2) در این آیه مبارکه ، ایمان و عمل صالح را زمینه هدایت الهی برشمرده‌اند که انسان با اختیار خود انجام می‌دهد. «...وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ»؛«...و خداوند، قوم ستمگر را هدايت نمی‌کند»(3) «إِنَّ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآياتِ اللَّهِ لا يَهْديهِمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليم»؛«به يقين، كسانى كه به آيات الهى ايمان نمىآورند، خدا آن‌ها را هدايت نمىكند؛ و براى آنان عذاب دردناكى است.»(4) مشاهده می‌فرمایید که راه ضلالت درآیات قران کریم ، ظلم و عدم ایمان و... بیان‌شده است . نتیجه اینکه : تمام امور ازجمله ضلالت و هدایت به خداوند نسبت داده می‌شود (چه باواسطه و جه بی‌واسطه) اما فعل خداوند حکیمانه و بر اساس حکمت هست . پی‌نوشت: 1. تغابن/11 2. یونس/9 3. نحل/104 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تشویق فرزندان به نماز 1. توجه به دورة‌ نوجواني و ویژگی استقلال طلبي و جلب توجه در او. 2. قطع تذکرات پی در پی. امام علي  مي فرمايند: «الافراط فى الملامة تشب نيران اللجاج ؛ زياده روى و افراط در ملامت و سرزنش، آتشِ عناد و لجاجت را مشتعل مى نمايد.» 3. چون دوستان برای او اهمیت دارند و تعلق به گروه همسالان دارد، ضمن احترام به آنها، از طریق وصل او با دوستان مناسب اقدام کنید. 4. به رأي و انديشه او احترام بگذاريد و اجازه دهيد خودش به ارزش نماز پي ببرد و آن را برگزيند و براي بي‌توجهي‌اش به نماز، حساسيتِ زيادي نشان ندهيد. حساسيت بيش از حد، جلو تفكر او را مي‌گيرد. 5. به روش الگويي خود ادامه دهيد. 6. سعي كنيد به گونه اي عمل كنيد كه آثار نماز و عبادات را در رفتار شما ببيند. مانند خوش اخلاقی، احترام به مردم. 7. همیشه بخصوص قبل از انتقاد و توصیه به نماز، بر صفات خوب او تاکید کنید. 8. از روش القاي غير مستقيم (هدية‌ كتاب دربارة‌ نماز، داستان‌هايي در باب نماز و ...) استفاده كنيد. *** نماز صبح*** سه مرحله اي عمل نماييد: الف. اولين باري كه او را صدا مي زنيد زماني باشد كه خودتان از خواب بيدار مي شويد. ب. بار دوم زماني است كه وضو گرفته ايد و مي خواهيد به نماز بايستيد. ج. و مرحله سوم بعد از اقامه نماز است. در هر سه مرحله، رعايت اين نكات را توصيه مي كنيم: - در مرحله اول و دوم براي صدا زدن، كنار رختخواب او رفته و به آرامي چند مرتبه با اسم يا لقبي كه به آن علاقمند است، او را صدا كنيد و سپس رها نماييد. - در مرحله سوم كنار رختخواب او برويد و با ماسا‍ژ دادن نقاطي از بدنش كه براي او خوشايند است (مثل گردن، لاله گوش، پشت دست و...) به آرامي صدايش بزنيد. - زمانِ بيدار شدنِ او را طوري تنظيم كنيد كه بعد از نماز، به كار مورد علاقه اش مثل ورزش بپردازد. ***نباید های آموزش نماز*** الف. براي نماز، متوسل به زور نشويد چون اينكار باعث خواهد شد كه از نماز خاطرات تلخي در ذهن او به جا بماند. ب. تذكرِ به نماز را زماني مطرح نكنيد كه موقع تفريح و يا ديدن فيلم مورد علاقه او مي باشد. ج. هيچ وقت فرزند خود را (در مورد نماز و يا ساير اموري كه مي خواهيد او را تشويق به انجام آن نماييد)، با سايرين مقايسه نكنيد. بخصوص در جلو جمع. د. نباید ‌احساس خستگي كند. لذا در مورد مستحبات یا تند تند نماز خواندن سخت نگیرید. ه. کتاب «روش های پرورش احساس مذهبی نماز در کودکان و نوجوانان» نوشته آقای دکتر غلامعلی افروز، انتشارات انجمن اولیا و مربیان و «هدایت نوجوان به سوی نماز» آقای دکتر علی قائمی مراجعه نمایید. کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
سوال: کسی که خوابی دیده دیگران براش تعبیر خوبی نکردن آیا به این تعبیر خوابها اعتنا و اعتماد بکنه یا نه؟ پاسخ: در رابطه با خواب و تعابیری که براتون فرمودند چند نکته خدمتتون عرض کنم 💟 افرادی که برای شما خواب تعبیر می کنند یا سایت ها یا کتابهایی که حتی در باب تعبیر خواب نوشته شده هیچ کدام از اینها ارزش علمی و دینی و شرعی ندارند به صورت سالبه ی کلیه یعنی هیچ ارزشی ندارن. مساله ی تعبیر خواب یک عنایت الهی است برای برخی از افراد مثل حضرت یوسف عنایت میشه اینطور نیست که پیش هر کسی بریم تا خوابمان رو تعبیر کنه، چنین تعابیری که برای شما شده هیچ اهمیتی قائل نشید و اصلاً هم نگران نباشید چون ممکنه انسان بدترین خواب را ببینه اما بهترین تعبیر رو داشته باشه بهترین خواب رو ببینه بدترین تعبیر رو داشته باشه ولی نیاز به معبر داره. 💟 بسیاری از خوابها، خوابهای نفسانی است بر اساس روایت مرحوم کلینی در کافی شریف، سه نوع خواب داریم: نفسانی، شیطانی، رحمانی بسیاری خواب ها نفسانی است، بسیاری خوابها شیطانی است که اساساً تعبیری نداره. تشخیص این خوابها بر عهده ی کیست؟ معبر. آیا معبِّر سراغ دارین؟ خیر پس چه کنیم خوابمون رو؟ مرحوم شیخ عباس قمی در بحث باقیات الصالحات مفاتیح بیان فرمودند که خواب را براي کسی نقل نکنید مگر برای عالم و معبر و ناصح. خوب چکار کنیم؟ وظیفه ای در قبال خواب دیدن هایمان نداریم. انسان صدقه بده، برا کسی تعریف نکنه، به هر شکلی که خواب دیده بگه ان شاءالله خیرِ. رندگی مون رو بر اساس عقلانیت، مشورت، تلاش، کوشش، توسل و توکل ان شاءالله پیش ببریم. ♻️شبهات 🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: با سلام مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟ حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1) قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ.... امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که : ...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب... مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2) توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم. شادی روح همه ی اموات صلوات پینوشت : 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231 2. همان ، ص :23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آيا ريختن آب روي قبر در دين اسلام سفارش شده؟تآثيري بر احوال ميت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: در اره آب ريختن بر قبر ميت بايد گفت: يکي از مستحبات پس از دفن ميّت، آب ريختن روي قبر است، بدين ترتيب که رو به قبله بايستي و از طرف سر ميت دور تا دور قبر را آب بريزي و بقية آب را به وسط قبر بريزي.(1) 🔻در مورد کم شدن عذاب ميت رواياتي وارد شده است. امام صادق(ع) فرمود: "تا وقتي که خاک هاي قبر بر اثر پاشيدن آب نم داشته باشد، عذاب از ميّت برداشته مي شود.(2) البته نمي توان چنين روايتي را برای همه ی افراد، قطعي و يقيني دانست و شايد اين روايت ناظر به شخص خاصي باشد، اما استحباب اين عمل به جاي خود باقي است. 🍀در وسائل الشيعه در مورد آب پاشيدن روي قبر رواياتي نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. از ظاهر روايات استفاده مي شود که استحباب مربوط به موقعي است که ميت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روي آن آب بريزند. فقط از يک روايت استفاده مي شود که امام رضا(ع) دستور داد روي قبر يونس بن يعقوب تا چهل ماه يا چهل روز آب بريزند.(3) ريختن آب بر قبر به هنگام دفن ميت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روايت تا زماني که خيسي آب باشد، عذاب از ميت دفع مي گردد.(4) 🔹با توجه به اين روايات نمي توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. اما برخي از فقها آب پاشيدن روي قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زيارت اهل قبور شد، مستحب است روي قبر آب بپاشد.(5) ✍️در روايات براي اين کار علت خاصي ذکر نشده است، اما شايد حد اقل علّت آن اين باشد که خاک قبر در اثر پاشيدن آب سفت و محکم شود تا بدن ميّت از دستبرد حيوانات مانند گورکن مصون بماند. 🔹با توجه به اين استحباب و روايات مربوط به آن، در بين عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و اين کار حرام يا بدعت نيست که از آن منع شود در عين اين که با اين شستن سنگ قبر هم تميز مي شود و نوشته هاي بر قبر، واضح مي گردد. و ممکن است احترام به ميت هم باشد. پي نوشت ها: 1. امام خميني، تحريرالوسيله، نشر موسسه آثار امام خميني، ج 1، ص 91. 2. شيخ عباس قمي سفينه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملي، وسائل الشيعه، نشر دار احجه بيروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نيز: سيد کاضم يزدي عروه الوثقي، نشر دار الکتبالاسلاميه تهران بي تا ج 1، ص 442. 4. امام خميني(ره)، تحريرالوسيله، نشر پيشيين، ج 1، ص 91؛ و نيز : شيخ عباس قمي، سفينه البحار، نشر پيشيين، ج 2، مادة قبر.396، 5. کليني، کافي، تهران، اسلاميه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 پیش بینی علی دایی از اسم رئیس جمهور آینده!😄 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
◼️ سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد. ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام خامنه ای: مهم ترین ابتکار امام خمینی (ره)؛ جمهوری اسلامی است. هم اکنون شبکه ی خبر سیما
امام‌ خامنه‌ای (دام‌ظله) : راز ماندگاری جمهوری اسلامی همراهی دو کلمه‌ی جمهوری و اسلامی در کنار همدیگر ( مردم و اسلام) که همان مردم‌سالاری دینی است. یعنی حاکمیت توأمان اسلام و مردم و از این پس نیز همراهی همین دو کلمه تضمین پیشرفت مستمر خواهد بود.
از بیانات امام خامنه ای: ویژگی های امام خمینی : 1⃣ دانش و معرفت دینی 2⃣ اعتقاد به توانائی و عزم مردم ایمان عجیب ایشان به هر دو بخش نظریه‌، هم بخش اسلامی و هم جمهوری که معرفت عمیق ایشان برگرفته از فهم مسائل اسلام بود. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا امام صادق علیه السلام، به اینکه نوه ی ابوبکر بوده ، افتخار کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نسل امام صادق علیه السلام از طرف مادری به دوفرزند پسر ابوبکر یعنی محمد و عبدالرحمان می رسد. اُمّ فَرْوه همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و از طرف مادر نیز به ابوبکر می‌رسد.‌ ام فروه بانویی نیکوکار بوده که امام صادق (ع) وی را تمجید کرده‌است. وی را راوی حدیث نیز دانسته‌اند. ام فروه، همسر امام باقر (ع) و مادر امام صادق (ع)، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر بود. (1) پدرش قاسم از افراد مورد اطمینان و اصحاب امام سجاد (ع) بود و به فقیه اهل حجاز شهرت داشت. ام فروه در قبرستان بقیع مدفون است. (2) نام مادر امام صادق (ع)، فاطمه یا قریبه و کنیه‌اش،‌ ام فروة یا‌ ام قاسم بود. مادر وی اسماء دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بود. از آنجا که‌ام فروه هم از طریق مادر و هم از طریق پدر از نسل ابابکر است، امام صادق را دوباره نوه ابابکر خوانده‌اند. اهل سنت روایتی از امام صادق (ع) با مضمون «ولدنی ابابکر مرتین» نقل می‌کنند، در این روایت امام خود را دوبار فرزند ابابکر خطاب کرده‌است. این روایت از نظر شیعه جعلی است و با توجه به معیارهای حدیثی اهل سنت نیز قابل اعتماد نیست. (3) روایت انتساب امام صادق (ع) به ابابکر در منابع شیعی: روایت «ولدنی ابابکر مرتین» در منابع شیعی تنها در کشف الغمه آمده است. و اربلی آن را مرسل نقل کرده است. چرا که حافظ عبد العزیز جنابذی مستقیم از امام صادق (ع) روایت کرده در حالی‌که وی متوفای ۶۱۱ ق است و امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق به شهادت رسیده است. از طرفی این روایت در هیچ منبع شیعی دیگری ذکر نشده است. (4) در منابع اهل سنت: ذهبی این روایت را بدون ذکر سند آورده است و در تهذیب الکمال اگر چه با سند آمده ولی در سند این روایت حفص بن غیاث است که وی نیز در التعدیل و الترجیح روایاتش غیر قابل قبول دانسته شده است. (5) ابن عساکر نیز این روایت را از شخصی به نام اسماعیل بن محمد بن فضل نقل می‌کند. در صورتی که ذهبی می‌گوید وقتی ابن عساکر اسماعیل را دید، اسماعیل پیر شده بود و حافظه‌اش خوب کار نمی‌کرد و نیز در سند ابن عساکر معاذ بن مثنی است که احمد بن حنبل وی را از عدالت ساقط می‌داند. (6) پی نوشت ها: 1. مفید، الارشاد، ص۵۲۶ 2. کلینی، الکافی،ج۱، ص۴۷۲ 3. الکلینی، ۱۳۸۸، ج۱،ص۳۹۳، باب مولد أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه‌السلام 4. کشف الغمة، ج۲،ص۱۶۰ 5. سیر أعلام النبلاء، ج ۶،ص۲۵۵ 6. المقصد الأرشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۳، ص35 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
audio_2019-02-20_22-42-05.ogg
1.89M
پیرامون روایت: کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت - توضیح دهید. جـــــــــــــوادحیــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🔺 چند نکته درباره امام صادق علیه السلام 〰️〰️〰️ 1. پدر و مادر پدر،باقر العلوم و مادرشان ام فروه نام دارد. از جمله روایاتی که مادرشان نقل فرموده است: «...امام باقر روزی هزار بار برای شیعه دعا میکنه ... چون شیعه بدون علم بر فرجام اعمال صبر میکند» (کلینی،الکافی،ج1،ص479). . 2.علم به تمام لغتها از جمله ویژگیای ائمه (ع) علم به تمام لغت‌هاست. در مورد امام صادق(ع) سخن گفتن به زبان نبطی،عبری،فارسی گزارش شده است.قطب الدین راوندی می نویسد :« دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ مَنْ جَمَعَ مَالًا يَحْرُسُهُ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَلَى مِقْدَارِهِ فَقَالُوا لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ لَا نَفْهَمُ بِالْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ لَهُمْ «هر كه درم اندوزد جزايش دوزخ باشد» » ( الخرائج و الجرائح،ج2،ص753). . 3. کلام امام الف) خداوند هیچ حدی ندارد : به هشام فرمودند: «...وَيْحَهُ، أَمَا عَلِمَ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ، وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ؟ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ، احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، كَانَ مَخْلُوقاً». === ب) مقابله با غلو : بشار شعیری -از غالیان پلید زمان خود- فرمود: _ از نزد من بیرون شو! خدا لعنتت کند! نه به خدا سوگند هرگز سقف خانه ای بر من و تو سایه نخواهد انداخت (یعنی نه به خانه ام تو را راه می دهم و نه جایی که تو باشی خواهم آمد). وقتی آن ملعون بیرون رفت، امام فرمود:_وای بر او! چرا به سخن یهودیان معتقد نشد؟! چرا سخن نصرانیان را نگفت؟! چرا به عقیده مجوسیان معتقد نشد؟! چرا به گفتار صابئیان قائل نشد؟! (یعنی غالیان از همه کافران بدترند.) به خدا سوگند هیچ کس مانند این فاجر، خدا را کوچک نشمرده است. او شیطانی است پسر شیطان که از دریا بیرون شده تا یاران مرا گمراه کند. از او بپرهیزید و حاضران این پیام را به غایبان برسانند!من بنده پسر بنده ام. من بنده پسر کنیزم. صلب پدران و رحم مادران مرا در برگرفته است. من قطعاً خواهم مرد و قطعاً برانگیخته خواهم شد. مرا خواهند ایستاند و از من خواهند پرسید. همانا از سخنی که این کذّاب درباره من گفته و برای من ادّعا کرده از من سؤال خواهند کرد. وای بر او! او را چه شده؟! خدا به وحشت دراندازدش! چرا که بر بستر خود آرام گرفته؛ ولی مرا به ترس و فزع انداخته! مرا نگران کرده و‌ از خواب انداخته است! می دانید چرا چنین می گویم؟! برای این که در قبر خود آرام بگیرم [یعنی خداوند مرا به خاطر سکوت در برابر حرف این ملعون مؤاخذه نکند] . (رجال الكشی، ج۱، ص۴۰۰، ح۷۴۶). === ج) تعداد ائمه علیهم السلام « عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا ص اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْ‏ءٍ. » (مفید،الاختصاص،ص233). . 4. روضه الف) آتش زدن خانه « فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.؛وقتی خانه را اتش زدند،امام صادق(ع) در بین اتش گام نهاد و فرمود من فرزند اعراق الثري هستم. من پسر ابراهیم ام. » _____ توضیح: اعراق الثرثی به معني ريشه‏هاي زمين است و آن لقب اسماعيل ذبيح الله است و شايد جهتش اين باشد که اولاد اسماعيل مانند رگ و ريشه در اطراف کره‏ي زمين پراکنده شده‏اند و امام صادق(ع) به اين جهت به آن افتخار مي‏کند. _____ ب) جسارت منصور ملعون ابوالفرج اصفهانی: « ...َ أَرَدْتُ أَنْ أَهْدِمَ رِبَاعَكُمْ وَ أَغُورَ قَلِيبَكُمْ وَ أَعْقِرَ نَخْلَكُمْ وَ أُنْزِلَكُمْ بِالشَّرَاةِ لَا يَقْرَبُكُمْ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْحِجَازِ وَ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَإِنَّهُمْ لَكُمْ مَفْسَدَة .... منصور به امام (ع) گفت: مى دانى براى چه شما را به اينجا خوانده ام ، گفتم : نه ، منصور گفت : مى خواهم تا سيادت و آقايى شما را درهم شكنم ، وحشتى در دلتان افكنم ، نخلستانهايتان را از بيخ قطع كنم و شما را به بالاى كوهها پراكنده سازم تا ديگر نه احدى از اهل حجاز و نه مردى از اهل عراق با شما تماس ‍ بگيرد، چون شما موجب فساد هستيد! »( مقاتل الطالبین،ص223). ======= و در کربلا نیز 😞😞😞 مالِكُ بنُ النَّسرِ الكِندِيُّ ، فَشَتَمَ الحُسَينَ عليه السلام ؛ مالک بن نسر آمد و به امام حسین (ع) فحش داد. (مفید،الإرشاد : ج 2 ص 110) و شمر نیز: ای شمر بی مروت از مادرش حیا کن پای کثیف خود را از سینه اش جدا کن ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water @javadheidari110
💠 حدیث روز 💠 🔰عاقبت تجسس در کار مردم 🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيقٍ. 🔻امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: در کار مردم تفتیش مکن که در این صورت بدون دوست می‌مانی. 📚کافی، ج۲، ص۶۵۲ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) : إِنَّمَا شِیعَةُ جَعْفَرٍ مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ اشْتَدَّ جِهَادُهُ وَ عَمِلَ لِخَالِقِهِ وَ رَجَا ثَوَابَهُ وَ خَافَ عِقَابَهُ فَإِذَا رَأَیْتَ أُولَئِکَ فَأُولَئِکَ شِیعَةُ جَعْفَرٍ. 🛑امام صادق علیه السلام فرمود: ❎شیعه جعفری کسی است که: 1⃣حلال خور 2⃣پاکدامن 3⃣ در جهاد سرسخت باشد 4⃣برای رضای خدای خود کار کند 5⃣ به پاداش الهی امیدوار باشد 6⃣از مجازات او بترسد این چنین افرادی شیعیان جعفری هستند.👌 📚منبع: خصال شیخ صدوق، ج. ۱، ص. ۲۹۶ 🆔 @javadheidari110
💠 پرسش: چرا مانند کشورهای دیگر ،زنان را در رعایت حجاب مختار نمی‌گذاریم تا برای مردان عادی شده و از حساسیت مردها کاسته شود؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: با سلام. نکته اول : داشتن حجاب چه برای زنان و چه برای مردان از واجبات مسلم قرانی(1) و روایی (2) می باشد که طبق فتوای همه مراجع معظم ، رعایت آن لازم و ضروری است. نکته دوم: باید به این مسئله توجه کنیم که ، آیا لزوما عادی شدن زن برای مرد مطلوب است؟ جواب منفی است. یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به زن، جذابیت برای مرد و معشوق بودن همیشگی او است ،که اگر این موهبت بزرگ الهی با عادی شدن زن برای مرد از بین برود ،نتیجه‌ای جز سست شدن بنیان خانواده نخواهد داشت. سؤال دیگر این است که: آیا با عادی شدن ظاهر زن برای مرد آسیب‌ها تمام‌شده و مرد دیگر تحریک نمی‌شود؟ پاسخ به این سؤال هم منفی هست . با عادی شدن ظاهر زن برای مرد ، آستانه تحریک‌پذیری مردان بالا رفته و برای ارضاء این غریزه ، همان‌طور که در جوامع غربی به‌وفور دیده می‌شود به انحرافات جنسی (تجاوز با خشونت،هم‌جنس‌گرایی) روی آورده وزنان خود ،برایشان جذابیتی نخواهد داشت. پس رعایت حجاب در جامعه، برای تقویت و استحکام بنیان خانواده‌ها و هم‌چنین جلوگیری از انحرافات جنسی زنان و مردان امری لازم و عقلایی هست. پی‌نوشت: 1. نور/31 2. وسائل‌الشیعه، ج20، ص134 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110