#حکم_شرعی
#نفاس
پرسش ۲۱۸ . خون نفاس چيست؟
«نفاس» از ماده «نفس» گرفته شده است. «نفس» چندين معنا دارد كه يكى از اين معانى، خون است.
نفاس در اصطلاح به خونى گفته مى شود كه پس از زايمان، از زن خارج مى شود. زن را در اين هنگام «نفساء» مى گويند. آغاز خون نفاس از زمانى است كه اولين جزء بچه از شكم بيرون مى آيد. بنابر اين خونى كه پيش از آن ديده مى شود، خون نفاس محسوب نمى شود. حداقل آن يك لحظه و حداكثر ده روز است. زن پس از پاك شدن، بايد غسل نفاس به جا آورد.
نکته: در بين برخى از عوام مشهور است كه مى گويند: زنى كه تازه زايمان كرده، بايد روز چهلم غسل (چله) انجام دهد؛ اين سخن هيچ ارزش و اعتبارى ندارد.
پی نوشت:
توضيح المسائل مراجع، م ۵۰۸ و العروة الوثقى، ج ۱، النفاس.احكام بانوان، پرسمان .
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:شرایط پیوستن به وسط نماز میت
سوال: شرایط پیوستن به وسط نماز میت چگونه است؟
جواب. اگر کسی در اثنای نماز میت به امام ملحق شود، می تواند اقتدا کند و در تکبیر تبعیت از امام می نماید و تکبیر اول خودش را اول نمازش قرار می دهد و به وظیفه خود عمل کرده و شهادتین را می گوید و هنگامی که امام مثلا تکبیر سوم را گفت باید با او تکبیر بگوید که تکبیر دوم او باشد، بنا بر این صلوات بر نبی و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرستد و وقتی که امام نماز را تمام کرد بقیه تکبیرها با دعاها را، در صورت امکان هر چند مختصر، می گوید و اگر مردم مهلتش ندادند باید فقط تکبیر را پشت سر هم بدون دعاها در محل ایستادن خود بگوید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش:
منظور از قلب سلیم چه قلبی است؟
#اخلاق_قلب_سلیم
✍️ پاسخ:
خداوند در قرآن می فرماید:
يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ،إِلاَّ مَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ
در آن روز که مال و فرزندان سودی نمی بخشد ،مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید!(1)
برای قلب انسان ، گرایش ها و بینش هایی متصور است و چنانچه قلب انسان بینش ها و گرایش های صحیح را دارا باشد سلیم و در غیر این صورت بیمار است. گرایش ها و بینش های الهی، قلب و دل را زنده و امیال حیوانی، قلب را به سمت بیماریها می کشانند. قلب سلیم از جمله ویژگی هایی است که خداوند، نجات در روز قیامت را به دارا بودن آن منحصر دانسته است.
برای دارا بودن قلب سلیم هم لازم است از حیث علم و ادراک، قلب را تقویت نمود و هم ازجهت گرایش و میل.
بعد علمی و بینشی قلب، از طریق رسیدن به یقین تقویت می شود. بنابراین مبارزه با شک و تردید و رسیدن به یقین می تواند قلب سلیم را برای انسان به ارمغان آورد. تلاش در جهت تثبیت عقاید و رد شدن از گذرگاه شک و رسیدن به توقفگاه یقین، اولین و مهمترین اقدام علمیست در این جهت.
در آیه ای از قرآن آمده است:
ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِيَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً
سپس دلهای شما بعد از این واقعه سخت شد همچون سنگ ، یا سخت تر!(2)
ودر تفسیر این آیه چنین آمده است:
سختی قلب مانند سختی و استحکام سنگ است ،همانگونه که از سنگ هیچ گیاهی نمی روید و خیری ندارد، قلب سخت هم چون سخن حق در آن رسوخ نمی کند،چه بسا از سنگ هم سخت تر است(3)
بنابراین تسلیم شدن در برابر حق و انعطاف پذیر بودن در برابر آن، و خروج از شک و تردید به واسطه یقین، می تواند از جمله راههای مهم بدست آوردن قلب سلیم باشد.
از حیث گرایشها نیز قلب سلیم نصیب کسی خواهد بود که گرایش به توحید را تقویت و از شرک در هر مرتبه ای در امان باشد.
پی نوشت ها:
1.سوره شعراء، آیات88 و 89
2. سوره بقره ، آیه 74
3.تفسیرالمیزان، علامه طباطبایی،ذیل آیه 70 سوره بقره
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
📍📍 ##یاد_داشت
📝📝 موضوع: قبر فاطمه زهراء سلام الله علیها مخفی نیست!
حدس بنده مطابق مستندات ذیل این است که, قبر آن بانوی دو سرا در کنار مزار الهی رسول الله می باشد و شاید بتوان گفت حداقل از زمان امام رضا علیه السلام به بعد محل قبرشان دیگر مخفی نیست.البته خدا آگاه به امور است.
🕳🕳🕳🕳🕳
1️⃣: سخنان معصومان
📍امام علی علیه السلام : «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِك؛درود بر تو اى رسول خدا از من و از دخترت كه در جوار تو فرود آمده»
📒نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص320.
📍امام رضا علیه السلام : «دُفِنَتْ فِي بَيْتِهَا فَلَمَّا زَادَتْ بَنُو أُمَيَّةَ فِي الْمَسْجِدِ صَارَتْ فِي الْمَسْجِدِ؛از حضرت رضا عليه السلام راجع بقبر فاطمه عليها السلام پرسيدم، فرمود: در خانه خود بخاك سپرده شد، سپس چون بنى اميه مسجد را توسعه دادند جزء مسجد شد.».
📒کلینی،الکافی،ج1،ص461،باب مولد الزهراء،حدیث9.
📍امام هادی علیه السلام :«..هی مع جدی؛ ایشان در کنار جدم رسول الله صلی الله علیه و اله دفن شدند.».
📒سید بن طاووس،الاقبال،ج2،ص623.
↘️↘️↘️⤵️⤵️⤵️
2️⃣: سخن بزرگان شیعه
✨1. کلینی (329ق) : ایشان در کتابشان روایت اول را ذکر کردهاند که می توان حدس زد نظرشان همین بوده است.
✨2.شیخ صدوق(381ق) : «..وَ هَذَا هُوَ الصَّحِيحُ عِنْدِي؛قول صحیح در نزد من این است که زهراء سلام الله علیها در کنار پدرش مدفون است».
📒شیخ صدوق،من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 572.
✨3.محمد تقی مجلسی(1070ق):« و قول اول[دفن در کنار رسول الله ] اظهر است و احاديث آن صحيحتر است»
📒محمد تقی مجلسی،لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، ج3، ص: 216.
✨5.علامه مجلسی(1110ق): «و هذا أصح الأقوال في موضع قبرها صلوات الله عليه؛صحیح ترین قول دفن ایشان در کنار رسول الله است.»
📒مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج5، ص: 348.
✨6.سید محسن امین(1371ق): «...واختلف في موضع دفنها فقيل دفنت في بيتها وهو الأصح الذي يقتضيه الاعتبار».
📒امین،اعیان الشیعه،ج1،ص322.
✨7.محمد جواد مغنیه(1400ق):« و الأقرب الأصوب انها دفنت في بيتها المجاور لمسجد أبيها».
📒فقه الإمام الصادق عليه السلام، ج2، ص: .250.
✨8. سید جعفر مرتضی(معاصر):« ونحن وإن كنا نرجح أنها قد دفنت في بيتها».
📒الصحیح من سیره الامام علی،ج10،ص325.
✨9.محمد حسینی جلالی(معاصر) :« ...الاضطرابات التي وقعت في حياتها القصيرة بعد وفاة النبي صلَّى الله عليه وآله تساعد أن تكون قد دفنت في بيتها لوصيّتها بإخفاء قبرها حتى يبقى مجهولا لكي لا ينسى التاريخ الأسباب الداعية إلى ذلك».
📒حسینی جلالی،فهرس التراث،ج1،ص77.
✨10.علامه حسن زاده آملی(معاصر): «حق اين است كه قبر حضرت فاطمه بنت رسول الله (صلوات اللّه عليهما) در مدينه در بقعه رسول اللّه و در جوار آن حضرت است.... بعضى از صاحبدلان به طريق خاصى از علم جفر نيز جواب گرفته است كه «جاى قبر خانه شفيع جميع امّت است»، و صورت لوح آن اين است: (يا عليم قبر فاطمه زهراء- عليها السلام- در چه جاى مدينه است؟بيست و دوم ربيع الآخر هزار و سيصد و نود و هفت ميزان 7 16 124 42+ 82 9 45 441 4374 ج ا ى ق ب ر خ ا ن ه ش ف ى ع ج م ى ع ا م ت ا س ت) ».
📒 هزار و يك كلمه، ج3، ص: 446.
🕳🕳🕳🕳🕳🕳
✍️وزنه
🌐@javadheidari110
#حکم_شرعی
#تبعیت_از_ولی_فقیه
آیا اوامر ولی فقیه برای همه مسلمانان الزام آور است یا فقط مقلدین او ملزم به اطاعت هستند؟ آیا بر کسی که مقلد مرجعی است که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد، اطاعت از ولی فقیه واجب است یا خیر؟
ج. بر اساس مذهب شیعه همه مسلمانان باید از اوامر ولایی ولی فقیه اطاعت نموده و تسلیم امر و نهی او باشند، و این حکم شامل فقهای عظام هم می شود، چه رسد به مقلدین آنان. به نظر ما التزام به ولایت فقیه قابل تفکیک از التزام به اسلام و ولایت ائمّه معصومین(علیهم السلام) نیست.
پی نوشت:
اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری س ۶۲
🌐@javadheidari110
💠 پرسش:
در مکانی که غیبت می شود وظیفه ما چیست؟
#وظایف_مستمعین_غیبت
✍️ پاسخ:
همانگونه که غیبت کردن پشت سر دیگران از گناهان کبیره و حرام محسوب می شود، استماع و شنیدن غیبت نیزحرام است ودر روایات نیز بدین امر اشاره شده است که شنونده غیبت، همچون غیبت کننده مورد مواخذه الهی قرار خواهد گرفت.
حال، چنانچه ناخواسته در مجلسی با شنیدن غیبت مواجه شدیم بر ما لازم است که:
1. با دفاع از شخص غیبت شونده و حفظ آبروی او،میدان غیبت را برای غیبت کننده تنگ نماییم و با این روش به او مجال ادامه گناه را ندهیم.در این شرایط وظیفه ما این است که با رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛از حیثیت او دفاع نماییم.
2.با نهی از منکر، غیبت کننده را از عملش بازداریم.در این شرایط می توان کاملا مودبانه و مستقیم یا غیر مستقیم( متناسب با شرایط مجلس)، نهی از منکر نموده و از ادامه غیبت خودداری نماییم.
3. با کیاست و زیرکی و بسیار ظریف و دقیق محور بحث و گفتگو را تغییر داده و موضوع بحث راعوض نماییم.
3. اگر شرایط برای نهی یا رد غیبت وجود ندارد به بهانه های متفاوت می توانیم مجلس را ترک کنیم.البته اگراعلام ما مبنی بر ترک مجلس به دلیل شنیدن غیبت، موثر است می توانیم دلیل خود برای ترک را بیان نماییم.
4.اگر در شرایط شنیدن غیبت قرارگرفتیم و غیبت کردیم ، مرتکب فعل حرام شده ایم و باید حق الناس معنوی را هرچه سریعتر ادا نماییم لذا اگر غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کنیم و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماییم.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
جهاد و دفاع در اسلام.pdf
173.6K
#پست_پیشگام #جهاد_و_دفاع_در_اسلام
گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
فرزند اوری در اسلام.pdf
172.4K
#پست_پیشگام
#فرزند_آوری_در_اسلام
گردآوری:حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:
آیا عایشه و حضرت امیرالمومنین علیه السلام رابطه ای نیکو داشته اند؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
خیر!!!
در صحیح بخاری، مسند احمد و کتب دیگر اهل سنت آمده است عایشه حتی از بردن نام مولی الموحدین علیه السلام کراهت داشته است.
حَدَّثَنَا عَبْدُ الْأَعْلَى، عَنْ مَعْمَرٍ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللهِ بْنِ عَبْدِ اللهِ، عَنْ عَائِشَهَ قَالَتْ: مَرِضَ
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فِی بَیْتِ مَیْمُونَهَ، فَاسْتَأْذَنَ نِسَاءَهُ أَنْ یُمَرَّضَ فِی بَیْتِی، فَأَذِنَّ لَهُ، فَخَرَجَ
رَسُولُ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ مُعْتَمِدًا عَلَى الْعَبَّاسِ، وَعَلَى رَجُلٍ آخَرَ، وَرِجْلَاهُ تَخُطَّانِ فِی الْأَرْضِ، وَ
قَالَ عُبَیْدُ اللهِ: فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: أَتَدْرِی مَنْ ذَلِکَ الرَّجُلُ؟ هُوَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ، وَلَکِنَّ عَائِشَهَ لَا تَطِیبُ
له نَفْسًا.
مسند احمد ، ج 17 ، ص 220
عبید الله بن عبد الله از عائشه روايت کرده: كه چون رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم مريض گرديد در خانه ی ام المومنين ميمونه بود، عايشه از ديگر همسران حضرت اجازه خواست تا آن حضرت را در خانه خود پرستاري نمايد. و رسول خدا صلّي الله عليه وآله در حالي كه دست بر
گردن عباس و شخص ديگري داشت (نام آن شخص را نمی آورد) و پاهايش بر زمين كشيده ميشد از خانه ميمونه خارج شد.
عبيد الله گفت: ابن عباس گفته است: ميداني آن شخص ديگر كه دست حضرت بر گردن او بود چه كسي بود؟ او علي بن أبي طالب بود، ولی عایشه از او خوشش نمیآید. (از بردن نام او دل خوشي نداشت) .
" حمزه احمد زین " در تحقیق خودش بر مسند احمد، این روایت را تصحیح می کند :
(۲۳۹۴۳) إسناده صحیح
آیا عایشه با کسی که حتی نام او را به زبان نمی آورده است رابطه ای نیکو داشته است؟؟
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
💠 پرسش: در شدائد و سختی ها دعا و تضرّع بهتر است يا سکوت و رضا ؟
#اخلاق_دعا_یا_رضا
✍️ پاسخ:
انسان موجودیست که همواره در پی آرامش روحی و آسایش جسمی است و پاسخ مناسب به این دو بعد دارای اهمیت ویژه ای می باشد. از طرفی مشکلات و سختی ها جزء لاینفک زندگی همه ماست و اصلا جنس دنیا جنس زحمت و سختی است. آنچه از ناحیه ی آموزه های اسلام، در لابلای مشکلات و بلاها و مصائب، بدان سفارش شده ایم از یک طرف صبر و تحمل سختی و رضا بودن به آن است و از طرف دیگر دعا در جهت رفع آن.
دعا امری مطلوب است و به همه ی ما توصیه شده که حتی نمک غذای خویش را هم از طریق دعا درخواست نماییم منتها نکته ظریف و دقیق و مرز حساس بین دعا و صبر این است که انسان در هنگام دعا نیز باید از صبر بهره ببرد و اگر دعا همراه با جزع و بی صبری باشد کمال محسوب نمی شود. همچنین باید در هنگام دعا، برای دفع بلا و مشکل، از خداوند درخواست کمک نمود اما در عین حال مشیت الهی و حکمت او را مد نظر گرفت و کار را به خداوند سپرد.
باید دقت نمود که هدف از دعا برای دفع بلا چیست؟انسان مومن هدفش از دعا و درخواست برای دفع بلا فراهم شدن زمینه اطاعت و عبادت بیشتر است بنابراین دعا با این انگیزه نه تنها منافات با صبر ندارد که منافات با رضا و تسليم هم ندارد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش:
لطفاضرورت و اهمیت محاسبه نفس را بیان کنید؟
#اخلاق_محاسبه_نفس
✍️ پاسخ:
یکی از اموری که در جریان تهذیب نفس مورد سفارش قرار گرفته است بحث ضرورت و اهمیت محاسبه نفس است بدین معنا كه انسان در پايان هر روز به بررسى و محاسبه رفتار خود بپردازد و با بررسی دقیق نسبت به انجام یا عدم انجام تکالیف الهی که بر عهده اش بوده، خود را مورد سنجش قرار دهد و چنانچه رفتارش مطابق با موازین شرع بوده شاکر خداوند باشد و اگر کوتاهی داشته در صدد جبران برآید.
درباره اهميت محاسبه نفس امام كاظم(عليه السلام) مىفرمايند:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَم يُحاسِبْ نَفسَهُ فِى كُلِّ يَوْم فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزادَ اللّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اسْتَغْفَرَ اللّهَ مِنْهُ و تابَ إِلَيْهِ
از ما نيست كسى كه هر روز حساب خود را نرسد، پس اگر عمل نيكى انجام داده از خداوند زياد شدن اعمال خير را طلب كند و اگر كار بدى مرتكب شده، از خداوند آمرزش بخواهد و به سوى او بازگشت كند.(1)
حسابرسی از اعمال منجر می شود که انسان نسبت به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کند و نگذارد آثار تکوینی گناه در روحش باقی بماند در حالی که اگر این حسابرسی وجود نداشته باشد انسان با ارتکاب گناه روی گناه، اصلا متوجه میزان و کمیت و کیفیت گناهان خویش نمی شود وهمین امر تاریکی روح و سیاهی دل را برای او در پی خواهد داشت.
پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) فرموده اند:
حاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحاسَبَ فَهُوَ أَهْوَنُ لِحِسابِكَ غَداً
قبل از آن كه به حساب تو رسيدگى شود، خود به حساب اعمالت برس، چرا كه اين محاسبه، حساب فرداى قيامت را آسان مىكند.(2)
نتیجه محاسبه اعمال در دنیا، سبک شدن و آسان شدن حساب در آخرت است.
پی نوشت ها:
1.اصول كافى، ج 2، ص 453
2. بحارالانوار، ج 77، باب 4، روايت 3
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿