eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
404 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠پرسش: اسلام وجود طلسم و جادوگري را تأیید کرده، بااین‌وجود چگونه عدالت خدا اجازه می‌دهد که انسان در برابر طلسمي که از آن بی‌خبر است، ناتوان بماند، آيا اين با اختيار انسان در تضاد نيست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: در نظام هستي بر اساس حکمت الهي، هر چيزي اثر خاصي دارد. طلسم و جادو نيز از اين قاعده مستثنا نيست و داراي منافع مفيد و البته مضر نيز می‌باشند. همان‌طور که از چاقو می‌توان استفاده مطلوب و استفاده نامطلوب کرد. نکته دوم: سوءاستفاده از اين امور، حرام شرعي است و کسي اجازه ندارد با اين امور کساني را در سختي بياندازد و يا اذيت کند. اما همان‌طور که اگر ندانسته چاقو به انسان برخورد کند انسان کشته می‌شود، تأثير اين امور هم مشروط به دانستن و ندانستن نيست. نکته سوم: هیچ‌کسی و هیچ‌چیزی بدون اذن الهي نمی‌تواند ضرر بزند. قرآن کريم می‌فرماید: «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه‏»؛ «ولى هیچ‌گاه نمى‏توانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند». (1) پس با توکل بر خدا، دادن صدقه، استغفار، نماز اول وقت، فرستادن صلوات و تلاوت قرآن کريم؛ خود را از آسیب‌های احتمالي اين امور محفوظ بداريم. پی‌نوشت: 1. بقره/102 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: اگر ازدواج يک مرد با دو خواهر حرام است، چرا حضرت يعقوب علیه‌السلام، دو خواهر را به همسري خود داشت؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: طبق آیات شریفه قرآن کریم، حکم مخصوص خداست و اوست که بنا بر مصالح و مفاسد در هر زمان و شریعتی، حکمی را بیان می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ‏ الْحُكْمُ‏ إِلاَّ لِلَّه‏»؛ «حكم تنها از آن خداست‏». (1) نکته دوم: حکم حرمت ازدواج با دو خواهر مربوط به شریعت پیامبر اسلام است و قبل از آن، این نوع ازدواج حرام نبوده است. قران کریم می‌فرماید: «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ‏ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحيما»؛ «حرام شده است بر شما... اینکه جمع ميان دو خواهر كنيد؛ مگر آنچه درگذشته واقع‌شده». (2) پی‌نوشت‌ها: 1. یوسف/40 2. نساء/23 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: محبوب ترین امام، نزد خداوند کیست؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: پاسخ شما را با نقل روايتي از امام صادق عليه السلام، بيان مي کنيم: زيد شحام از امام صادق عليه السلام مي پرسد: «امام حسن برتر است يا امام حسين؟»؛ حضرت مي فرمايد: « فضل اول ما به آخر ما و فضل آخر ما به اول ما برمي‏گردد»؛ زيد از حضرت مي خواهد بيشتر در اين رابطه صحبت کنند. حضرت ادامه مي دهد: « ما از شجره‏ ى طيبه ‏اى هستيم كه خدا ما را از يك طينت به‏ وجود آورد، فضل ما از جانب خدا و علم ما از اوست، ما امين خدا ميان مردم هستيم و دعوت‏ كنندگان به سوى دين خدائيم و نگهبانان و واسطه ‏ها بين خدا و مردم مى ‏باشيم. اى زيد! هنوز هم برايت توضيح بدهم؟ عرض كردم آرى. فرمود: سرشت ما يكى و علم ما يكى و فضل ما يكى است و همه در نزد خدا يكسانيم». (1) در زيارت جامعه کبيره آمده است: «أَنَّ أَرْوَاحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طِينَتَكُمْ‏ وَاحِدَة»؛ «ارواح شما و نور و طينت شما يکي است». (2) نتيجه اينکه، همه امامان عليهم السلام محبوبيت و مقام يکساني نزد خداوند عالم و رسول نور و رحمت دارا هستند. پي نوشت ها: 1.من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 613 2.بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏25، ص: 363 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: شرایط تطبیق روایات مربوط به ظهور بر مصادیق چیست؟ .................................................................................................. ✍️ پاسخ: برای منطبق کردن روایات بر مصادیق خارجی رعایت چند امر ضروری است : یک : تطبیق باید یقینی باشد . دو : اجتماع تمام معیارهای مذکور در روایات ، در مصداق موردنظر الف ) : تحقق اجتماع همه این علامت‌ها باید بالفعل و در زمان حال باشد نه بالقوه ب ) : منظور از اجتماع تمامی ویژگی‌ها ، ویژگی‌هایی هستند که در روایات معتبر بیان‌شده‌اند نه در روایات ضعیف سوم:تطبیق مبتنی بر تأویل نباشد. چهارم : هماهنگی با معیارها و ضوابط دینی یعنی به خاطر چنین تطبیق مصداقی، اصل و معیاری از اصول و معیارهای دین را زیر پا نگذاریم . مثل احمد اسماعیل بصری که خود را وصی امام مهدی و یمانی می‌خواند ولی برای استدلال به مدعایش به خواب و استخاره تمسک می‌کند که در ضوابط دینی هیچ‌کدام مخصوصاً در مسائل عقیدتی حجت نیستند. تبصره : اگر کسی صلاحیت احراز شرایط ذکر شده را ندارد ، با تبعیت از علمای ربانی ، وظیفه خود را در عمل به شریعت و واقع نشدن در ضلالت ، انجام دهد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
🔴 نوشتن دعا بر روی شرف الشمس؛ امری مستحب یا اقدامی خرافی؟ 🔸امروز 19 فروردین ماه و به اعتقاد برخی روز نوشتن حرز بر روی انگشتر شرف الشمس است؛ اما آیا این اقدام امری مستحبی و برگرفته از آیات و روایات است؟ 📝 در لینک زیر بخوانید🔻 ↪️ snai.ir/999507 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
✍️ «شرف»، به بزرگى و شرافت و «شمس» به معنای خورشید، در کتاب های لغت، ترجمه شده اند. پس «شرف الشمس» به معنای : شرافت خورشید، می باشد. (1) برخی از کسانی که در علم نجوم و ستاره شناسی فعالیت دارند، از قرار گرفتن ستاره ها در برخی از برج های فلکی، استفاده سعادت (خوبی و صلاح) و نحوست (شومی و فساد) کرده اند و برای آن نام هایی قرار داده اند؛ مانند شرف (بزرگی) و هبوط (فرود آمدن) و در مورد 19 فروردین می گویند: «شرف آفتاب» هنگامى است که در درجه 19 حَمَل (فروردین) باشد. البته در روایتی، شرف خورشید، بدون اشاره به روز معینی، فروردین ماه، معرفی شده است. (وَ الشَّمْسُ فِي الْحَمَل‏). (2) اما سوال مهم این است: « آیا نوشتن برخی از اذکار و اشکال که مشهور به شرف شمس هستند، بر عقیق زرد و به دست کردن آن، از روایات فهمیده می شود یا خیر؟». در تحلیل این نکته باید به چند نکته اشاره کنیم: نکته ی اول: از منظر روایی و تاریخ حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و اولین بار در دیوان منسوب به امام علی علیه السلام و بدون ذکر سند و البته بدون اشاره به روز خاصی، آمده است. (3) نکته ی دوم: با توجه به اینکه، «مستحب بودن» امری در حوزه ی مباحث فقهی است و هر مکلفی وظیفه دارد در عمل به امور مستحبی به فتوای مرجع تقلید خود رجوع کند، باید عرضه بداریم: هر چند برخی از مراجع معظم تقلید، اصل به دست کردن انگشتری که اَشکال و اذکار مشهور به شرف الشمس، روی آن حک شده را از باب رجاء و امید به ثواب بلا اشکال می دانند و البته هیچ اشاره ای به روز 19 فروردین نمی کنند؛ (4) اما برخی از مراجع معظم تقلید، انتساب شرف الشمس به معصومین علیهم السلام را مخدوش دانسته و توصیه می کنند: مومنین برای حفظ از بلایا و مصائب در کنار رعایت احتیاط و تلاش و کوشش، از اذکار و آیات و روایاتی که از معصومین علیهم السلام صادر شده است، استفاده کنند. (5) نکته ی آخر: همان گونه که اشاره کردیم، طرح بحث شرف الشمس از قرن 7 به بعد بوده است. در این ایام برخی با هر قصد و غرضی، به دنبال گره زدن شرف الشمس با جریان و حزب تشکیلاتی «بهائیت» هستند در حالی که این حزب، در قرن سیزدهم و با ادعاهای کذب و دور از عقلانیت، اعلام موجودیت کرده است. نتیجه اینکه: با بررسی روایات آل الله علیهم صلوات الله، حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ عقیق زرد یمنی) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. و حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به امیرالمؤمنین در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود شیعه، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! لذا اکثر مراجع معظم تقلید نیز بر غیر مستند بودن آن تصریح دارند. پی نوشت ها: 1. فرهنگ ابجدي، ص: 524 2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏54، ص: 227 3. ديوان أمير المؤمنين عليه السلام، ص: 393 4. آیت الله تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426، 5. آیات عظام: مکارم، نوری همدانی، سیستانی، سایت هدانا 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
👈چگونه ممکن است امام زمان عجل الله فرجه ۱۲۰۰ سال عمر کند
هدایت شده از پرسمان جهادی
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟ ✍️ در علم پزشکی به عامل بیماری‌زا که در سلول‌های زنده ی یک پیکر تکثیر می‌شود «ویروس_ Virus» می گویند. ویروس‌، قادر است انواع شکل‌های حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتری‌ها و آرکیاها را آلوده کند. این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم. این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.! شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ. یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است. برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند. در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند». اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟ آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟ برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم. روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرج‏المهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958) این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند. روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 656) همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است. وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ». به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ‏ وَ قَالَ‏ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274) روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ‏ يَدَيِ‏ الْقَائِمِ‏ مَوْتٌ‏ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون‏»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 372) در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم: اولا: سند هر دو روایت ضعیف است . ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور. معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ‏ بَيْنَ‏ يَدَيْه‏»؟
هدایت شده از پرسمان جهادی
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور». نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد. از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند. @khameneieshQ
دلائل_زنده_بودن_امام_زمان_عج_استاد_جواد_حیدری.mp3
4.02M
📌 #پادکست | دلائل زنده بودن امام زمان (عج) 🎙استاد جواد حیدری🎙 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 رابطه «چله عظیم قرن!» با فرج امام زمان(عج) 🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان بررسی کرد: 📝 مرسلات: dte.bz/oA5El 📝 خبرگزاری حوزه: hawzahnews.com/news/894600 🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🌐 @Morsalat_ir