eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
385 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه): ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه): ۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. ۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه): غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه): کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه): کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. پی نوشت: سایت مراجع معظم تقلید @javadheidari110 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀🍀?
💠 سوال: منظور از ذکر خداوند چیست؟ ✍ پاسخ: وقتی بحث ذکر مطرح می شود عرف مردم سریعا شخص تسبیح به دستی را تصور می کنند که هرلحظه در حال گفتن اذکار و اوراد است در حالی که مفهوم ذکر، امری وسیع تر از ذکر لفظی و زبانی است. ذکر در جایی بکار می رود که دل انسان متوجه چیزی باشد.حال اگر این توجه تنها با لفظ باشد و به اوراد و اذکار ختم شود ذکر لسانی نامیده میشود.اما اگر این ذکر از زبان به قلب منتقل شود و این یادآوری و توجه و حضور در نفس نیز احساس شود ذکر قلبی شکل خواهد گرفت و اگر انسان در عمل خویش نیز تابع خداوند باشد صاحب ذکر عملی شده است. با توجه به معنای ذکر که همان یاد آوردن است اگر ذکر لفظی نیز انسان را به یاد خداوند بیاندازد دارای ارزش است والا اگر انسان با زبانش ذکر گوید و یادش به خداوند نباشد ذکر زبانی اش جزلغلغه چیزی نیست. خداوند در قرآن مى‌فرمايد: و اذكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلا (1) يعنى ذكر نام خدا باید با تبتّل همراه باشد، و مقصود از تبتّل اين است كه توجه شخص منحصراً به خدا باشد. امام صادق(عليه السلام) در روايتى مى‌فرمايند: مَنْ قَالَ لاَ إِلهَ إِلاّ اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلاصُهُ أَنْ يَحْجُزَهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللّهُ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَل(2) كسى كه با اخلاص لا اله الاّ اللّه بگويد وارد بهشت مى‌شود، و نشانه اخلاص او اين است كه گفتن لا اله الاّ اللّه او را از آنچه خداوند حرام كرده باز مى‌دارد. با دقت در روايت فوق در مى يابيم كه حضرت به هر سه مرحله ذكر اشاره دارند: يكى، گفتن لا اله الاَّ اللّه، كه ذكر لفظى است؛ دوم، همراه بودن ذكر با اخلاص در نيت، كه ذكر قلبى است؛ و سوم، اين كه اخلاص بايد در رفتار شخص اثر گذارد و او را از گناه باز دارد، كه اين ذكر عملى است برای ذکر، مصادیق متعددی بیان شده است و هرکدام ازآن مصادیق می تواند عامل تثبیت یاد خداوند در دلها باشد. به عنوان مثال گاهی خود قرآن ، ذکر معرفی شده است. خداوند می فرماید: إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ؛(3) بى ترديد، ما اين ذكر [قرآن]را به تدريج نازل كرده ايم، قطعاً نگهبان آن خواهيم بود. در واقع، چون آیات قرآن می تواند عامل یاد خداوند باشد عنوان ذکر بر آن اطلاق گردیده است.از همین جا می توان دریافت که خواندن قرآن و تدبر در آیات الهی بهترین عامل یاد خداوند است و هرکس می خواهد در متن زندگی خود یاد خداوند را جاری سازد نباید از قرآن غافل شود. پی نوشتها: 1 مزّمّل(73)، 8. 2 بحار الانوار، ج 93، باب 5، روايت 21. 3 سوره حجر(15) ،آیه 9 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔹امام علی (ع) : 🍃اگر درهای آسمان ها و زمین ها بر بنده ای بسته شود،آن گاه او تقوا را پیش گیرد خداوند راه نجاتی برایش می گشاید. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
در آستانه شب یلدا سنت‌های باستانی موجب تقویت روحیه ملی‌گرایی و تحکیم بنیان خانواده است استاد حوزه و دانشگاه گفت: سنت‌های باستانی باید عاملی برای تقویت روحیه وطن‌دوستی و محبت به مرزبوم به معنای ناسیونالیسم ممدوح و مثبت باشد و اسلام هم با موضوع مشکلی ندارد بلکه ملی‌گرایی که سبب تقویت روحیهٔ مردمی بشود را می‌پسندد. #شب_یلدا #مصاحبه_خبر_گزاری_فارس http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239 #جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: بنده نوجوان دبیرستانی هستم.با شخصي دوست بودم که نماز نميخواند البته من پايبند هستم و نماز را ميخوانم و حجابم را رعايت ميکنم...اما به دليل بدگماني و قضاوت زود هنگام، دوستم به من در جلوي ديگران ناسزا گفت با القاب زشت در جلوي ديگران...بعد از آن هم هيچ عذرخواهي صورت نگرفت ...حال سوال من اين است که آیا جایز است با او قهر کنم؟ ✍️ پاسخ: در آموزه های اسلام، رفتار خوب داشتن، خوش اخلاق بودن، خوش برخورد بودن، خدمت كردن، و محبت كردن، از جمله اموري معرفی شده اند که مطلوب خداوند می باشند و دوری از دیگران و قهر و کینه مورد مذمت قرار گرفته اند. در روايات آمده است: اگر دو مؤمن به هم ديگر رسند، وقتي مصافحه نموده و به همديگر دست دهند، بين دو انگشت ابهام آنها، يك صد رحمت ريزش ميكند، نود و نه رحمت آن براي كسي است كه ديگري را بيشتر دوست ميدارد.(1) اينگونه روایات نشان می دهند كه اسلام تا چه اندازه تشويق می كند، تا مؤمنين همديگر را دوست داشته باشند. تلاش اسلام بر این است که مؤمنين را از اختلاف دور نموده و روح مهرباني و دوستي را در جامعه تقويت كند تا اختلافی بین دوستان ایجاد نشود و اگر اختلافی ایجاد شد ما موظف شده ایم با عفو و گذشت به این اختلافها پایان دهیم. به همین دلیل در روایت آمده است: «فَلَا يَهْجُرُ أَخَاهُ أَكْثَرَ مِنْ ثَلَاثَةِ أَيَّام»(2) اگر بين شما با كسي، دلخوري و دعوايي پيش آمد، حق نداريد بيش از سه روز به اين دلخوري ادامه دهيد و پس از سه روز بايد با همديگر آشتي كنيد. بنابراین دو مؤمن بيش از سه روز حق ندارند با هم كدورت داشته باشند. بلكه هرچه سريعتر بايد اين كدورت را با گذشت حل نمايند.لذا اگر كدورتي پيدا شد انسان بايد منتظر فرصت باشد تا عذرخواهي كند البته اين اقدام، اندکی شجاعت و گذشت می طلبد. البته گاهی اختلافها لفظی و جزیی است که بلافاصله باید با پیش قدم شدن برای آشتی اختلافها را حل نمود.اما گاهی اختلافات به کشمکش و توهین و تحقیر تبدیل می شود که در این شرایط نیز باید ابتدا با عفو و گذشت برخورد نمود و اگر شخص، از رفتار خود شرمنده و پشیمان نشد برای تنبیه او می توان ارتباط را کم رنگ تر نمود. با توجه به ویژگی هایی که از دوست خود مطرح کردید اگر توانایی تاثیرگذاری بر ایشان را دارید و می توانید ایشان را نیز همچون خود، محجبه و نمازخوان کنید بهتر است مجددا از خطای ایشان بگذرید و با او آشتی کنید. اما اگر احتمال می دهید که این رابطه منجر به تاثیر پذیری شما می شود و ممکن است شما نیز نسبت به حجاب و نماز همچون ایشان، کم اهمیت شوید بهتر است رابطه ای کنترل شده با ایشان داشته باشید. البته می توان با دیگران رابطه کمی داشت اما قهر نبود. بنابراین اگرخواستید رابطه را کم کنید می توانید در عین حالی که آشتی هستید در حد یک سلام و احوالپرسی با او رابطه داشته باشید بدون اینکه قهری درکار باشد. پی نوشت ها: 1. ، علامه مجلسی، بحارالأنوار،سيد إبراهيم ميانجي ، محمد باقر بهبودي، دارالاحیاء التراث ،ج 5، ص 323، باب 17، «أن الملائكة يكتبون أعمال العباد». 2.شیخ حر عاملی، وسائلالشيعة،عبد الرحیم ربانی، الإسلامية، ج 12، ص 262، باب «تحريم هجر المؤن بغير موجب» آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: گاهي اوقات بحث هايي در مورد به حق بودن اسلام به ميان مي ايد و در اين شرايط ما وقتي مي خواهيم از اسلام دفاع کنيم دلايلمان تنها براي خودمان قانع کننده است ايا بر ما واجب است که اطلاعات ديني خود را در حد يک مُبلغ افزايش دهيم تا در هر جايي از اسلام دفاع کنيم يا بايد در حد خودمان و براي خودمان دلايلي قانع کننده بيابيم ايا جمع اوري اين اطلاعات کار ماست يا کار يک مبلغ؟ ✍️ پاسخ: پسر خوبم از این که می بینیم نوجوان خوب و مومنی همچون شما نسبت به آموزه های اسلام و دفاع از عقاید خود حساس و دقیق است خوشحالیم و برای شما بهترین بهره های معنوی را از خداوند خواهانیم. کسی که خود را در دایره مسلمانان قرار می دهد وظیفه دارد که هم نسبت به عملکرد خویش دقیق و حساس باشد و هم نسبت به رفتارخوب و یا بد دیگران واکنش نشان داده و بی تفاوت نباشد. ما نسبت به مردم جامعه از دو حیث موظف به انجام وظیفه هستیم: یکی در بعد تبلیغ و رساندن پیام اسلام به دیگران و دیگری در بعد امر به معروف و نهی از منکر. شباهت این دوجهت این است که هم تبلیغ و هم امر به معروف و نهی از منکر از وظایف عمومی اجتماع مسلمانان است و همه در هر مقام ومنصبی که هستند و با هرجایگاه فردی و اجتماعی که دارند موظفند هم مبلغ و پیام رسان دین اسلام باشند و هم امر به معروف و نهی از منکر کنند. تفاوت این دو جهت نیز در این است که تبلیغ، نوعی شناساندن از طریق پیام رسانی است .در واقع شما با گفتار و رفتار خود می توانید معرف دین اسلام باشید پس با تبلیغ، درجهت شناخت و کمک به فهم دیگران گام بر می دارید. اما امر به معروف و نهی از منکر تذکر ونصیحت عملی است و هدفش شناساندن نیست بلکه پیشگیری از اشاعه فحشاء درجامعه می باشد. همه ما به نوعی باید مبلغ اسلام باشیم و حامل پیام اسلام، اما از هرکس متناسب با استعداد و توانایی او انتظار می رود که در این جهت گام بردارد.هرچقدر ما در تثبیت عقاید خویش کوشاتر باشیم در اجتماع نیزقادر خواهیم بود بیشتر و بهتراز عقایدمان دفاع کنیم. تبلیغ در اسلام در مرحله اول بر عهده پیامبران و اوصیاء آنان و در مراحل بعد بر دوش عالمان دین گذاشته شده است. در سوره مبارکه نحل امده است که پیامبران وظیفه‌ ای جز ابلاغ آشکار ندارند: «فَهَلْ عَلَى الرُّسُلِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ؛ آيا جز ابلاغ آشكار بر پيامبران [وظيفه‌اى] است؟(1) اما این امر بدین معنا نیست که اگر در جامعه مبلغان تبلیغ دین اسلام را کردند ما نسبت به جامعه بی تفاوت باشیم و دست روی دست بگذاریم.بلکه وظیفه همه ماست که در حد توانایی خود از این عنصر الهی استفاده کرده و از این ابزار در جهت دفاع ازآموزه های اسلامی بهره ببریم. پی نوشت ها: 1سوره نحل(16)، آیه 35 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
▪️کریمه ای و به در گاه تو گدا بسیار ▪️و من مثال همیشه برای تو سربار ▪️تو جلوه گاه حجابی تو از تبار کرم ▪️تویی ملازم زهرا ملازمت مریم 🔳 #وفات_حضرت_فاطمه_معصومه (س) تسلیت باد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
ماهی تازه در زمستان.ogg
1.16M
🌹در محضر قرآن و روایات ♦️عنوان: 🚩طب الرضا علیه السلام ♨️ماهی تازه در زمستان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ابروی تاتو شده را باید از نامحرم بپوشانیم؟ 🔰با توجّه به اين كه تاتو (همانند خالكوبي قديم) با رنگي هماهنگ چشم و لب، براي شكل دادن ابرو، ايجاد سايه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زينت و آرايش دائمي خالكوبي مي‌شود، لطفاً بفرماييد: الف) حكم اين نوع خالكوبي چيست؟ و آيا زينت محسوب مي‌شود؟ ب) عمل تاتو براي شخصي كه آن را انجام مي‌دهد و نيز براي شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد؛چه حكمي دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید: امام خامنه ای: الف و ب) خالكوبي في نفسه اشكال ندارد و اگر زينت محسوب مي‌شود بايد از نامحرم پوشانده شود و تشخيص زينت موكول به نظر عرف است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: الف و ب) چنانچه آرايش غليظي محسوب نشود اشكالي ندارد در غير اينصورت براي انجام دهنده و شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد اشكال دارد. آیت الله العظمی بهجت: الف) زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود. ب) اگر نمي‌پوشاند انجام ندهد. آیت الله العظمی مدنی تبریزی: الف)درصورتيكه پوست روي آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشكال ندارد ولو زينت باشد. البته اگر بانوان اين زينت را انجام دهند بايد از نامحرم بپوشانند. ب) در صورتيكه زن باشد يا مردي كه انجام مي‌دهد محرم باشد و شرائط فوق رعايت شود اشكال ندارد. آیت الله العظمی حسینی سیستانی: الف) اگر عرفاً زينت حساب شود بايد از نامحرم بپوشاند. ب) اشكال ندارد. حكم تاتو(نوعي خالكوبي ابرو)چيست؟. ج) اگر خال زير پوست باشد اشكال ندارد. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: الف) في نفسه مانعي ندارد لكن برزن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زينت است ب) في نفسه مانعي ندارد و اجرت در قبال آن نيز بي اشكال است. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: الف) بلي زينت محسوب مي‌شود. في نفسه اشكالي ندارد. ولي چون زينت محسوب مي شود بايد از نامحرم پوشانده شود. آیت الله العظمی نوری همدانی: اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ريبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد. آیت الله العظمی وحید خراسانی: الف) چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسيدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زينت است و بايد از نامحرم پوشانيده شود و اگر ضرر مهمی دارد يا مانع از رسيدن آب به پوست است جايز نيست. والله العالم) جواب اين سوال از قسمت الف روشن می گردد. پی نوشت: منبع همه فتاوا، استفتائات کتبی است که در مرکز ملی پاسخگویی موجود است . @javadheidari110
audio_2018-12-19_21-41-35.ogg
1.26M
❎چند فرشته برای حضرت مریم فرستاده شده بودند؟ سوره ال عمران ایات 42 و 45 ؛ چندین فرشته سوره مریم ایات 17 تا 21 ؛ یک فرشته این تناقض نیست؟ 🎙جواد حیدری ♻️شبهات @javadheidari110
"تاليان كلام حق" 🌺آموزش روانخواني و روخواني قرآن🌺 عاشقان واقعي قرآن،كساني هستند كه شب ها قرآن را تلاوت مي كنند و باآن مأنوس هستندو روزها در صحنه پرآشوب زندگي ازآن الهام مي گيرند ارتباط با أدمين براي دريافت انتقادات و پيشنهادات: @taliyane_kalame_hagh https://t.me/taliyanekalamehagh
موعود شناسی تاریخ بعد از ظهور.mp3
46.81M
جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
چه کنیم دل به ندامت بیافتد.ogg
14.26M
چه کنیم دل به ندامت بیافتد؟ #توبه #استغفار جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چه ارتباطی بین شکر و افزایش نعمت وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: خداوند در قرآن می فرماید: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ اگر شکرگزاری کنید ، ( نعمت خود را ) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید ، مجازاتم شدید است!» (1) امام صادق علیه السلام نیز در روایتی می فرمایند: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَاللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ كَلَامُهُ حَتَّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزِيدِ هيچ نعمتى خدا به بنده اى نداد كه آن نعمت را در دل بشناسد و در ظاهر به زبان خدا را سپاس و ستايش كند، و سخنش تمام شود، مگر اين كه براى او به فزونى امر شود. (2) بنابراین شکرگزاری در برابر نعمت خداوند سبب افزون شدن نعمتهاست، که گاه با شکر گزاری، نعمات مادی ما زیاد شده و گاه نعمات معنوی ما افزون می گردد. پی نوشت ها: ۱ سوره ابراهیم، آیه 7 ۲. كافى، ج2، ص95 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: فرزندان آدم چگونه ازدواج کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم و حوا ، سه قول مطرح می باشد . قبل از بیان دیدگاه ها ، این نکته را توجه داشته باشیم ، با توجه به اینکه این مساله، جزء ضروریات دینی نمی باشد، پذیرش هر کدام از دیدگاه ها ، هیچ ضربه ای به اعتقاد فرد نمی زند و خللی در اعتقاد و ایمان او ایجاد نمی کند .پس فرد در پذیرش هر کدام از اقوال مختار می باشد . دیدگاه اول : فرزندان آدم با افرادی از باقیمانده انسان های قبل از نسل آدم و حوا ازدواج کردند. ** با توجه به علم دیرینه شناسی و با توجه به مکالمه فرشتگان با خدا(1) فهمیده می شود که قبل از حضرت آدم انسان هایی شبیه به حضرت آدم زندگی می کرده اند. **این نظریه هیچ تاییدی از قرآن و روایات ندارد، اما چون افرادی ازدواج خواهر و برادر را حرام ذاتی و فطری می دانسته اند، برای فرار از محذور ازدواج خواهر و برادر بدان متوسل شده اند. دیدگاه دوم : خداوند برای فرزندان آدم همسرانی از حوریان یا جنیان فرستاد. این دیدگاه مؤیداتی در روایات حضرات معصومین علیهم السلام دارد(2) اما برخی مضمون روایات را مخالف صریح قرآن و اعتبار عقل می دانند چون جنس حور و جنیان از آدمیان نیستند و نمی توانند از آدمیان فرزند بزایند. در پاسخ به این اشکال باید بگوییم : اولا ، عقل هیچ مخالفت و محذوری با ازدواج جن و حوری با ادمیان ندارد. ثانیا : اگر یک طرف ازدواج فرزند آدم و طرف دیگر حور یا جن باشد ، تکثیر نسل از آدم و حوا ، صادق می باشد و هیچ منافاتی با آیه اول سوره نساء نخواهد داشت .-وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً –(3) و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت دیدگاه سوم : فرزندان آدم ،خواهر و برادر با هم ازدواج کرده اند . ممکن است در اشکال به این دیدگاه گفته شود : محذور ازدواج با محارم چه می شود ؟ در پاسخ گفته می شود : طبق آیات شریفه قرآن کریم ، حکم مخصوص خداست (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه) ( 4) و حکم ممنوعیت ازدواج با محارم تا ان زمان ابلاغ نشده بود. علامه طباطبایى (ره) مىفرماید: حکم ازدواج، یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است. حکم تکوینى نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتداى خلقت به خاطر ضرورت بقاى نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حرام نگردد . بعد که ضرورت برطرف شد، حکم حرمت بیاید.(5) پی نوشت : 1. سوره بقره/30 2. وسائل الشيعة، ج20، ص: 365 3. سوره نساء/1 4. سوره یوسف/40 5. ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص232 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چرا انسان از فکرکردن به مرگ دوری می کند؟ ✍ پاسخ: بعید دانستن مرگ یکی ازآفاتی است که گریبانگیر همه ما انسانها شده است .با وجودی که روزانه اخباری از مرگ و میر افراد مختلف می شنویم و می خوانیم اما باز وقوع این حقیقت را برای خود، امری دور و نیامدنی تصور می کنیم.قدرت و قوت غالب جوانی نیز در این تصوربی تاثیر نیست چرا که وقتی شخص، جسم خود را سالم و قوی می بیند هرگزچشیدن طعم مرگ را در ذهن خویش نمی پروراند. اما همه ما باید بدین باور برسیم که مرگ با هیچ یک از ما تعارف ندارد. نه زمان می شناسد و نه مکان. پاییز و زمستان و بهار و تابستان در چشمش یکسان است.کوچک و بزرگ، پیر و جوان و شب و روز نیز برای او فرقی نمی کند. لذا باید در صدد رفع جهل خویش باشیم و با تفکر و تأمل دراین امر، انگیزه خود را برای آماده کردن توشه آخرت بالا ببریم. برای رفع جهل خویش نیز نیازمند دو گزاره ایم : یکی فکر روشن و دیگری قلب روشن. فکر روشن، انتخاب های ما در متن زندگی را هماهنگ با عقل و شرع رقم خواهد زد و قلب روشن، میزان تاثیر پذیری ما از عبرتها را بالا خواهد برد. با توجه به مأنوس بودن انسان به دنیا ومصادیق آن، مفارقت از دنیا برایش سخت و گران است و هرآنچه او را به یاد این مفارقت بیاندازد نیز او را آزرده خاطر می کند. بنابراین فکر انسان نسبت به مرگ چون منجر می شود انسان به یاد مفارقت و جدایی از دنیا بیافتد برای او آزاردهنده است و به همین دلیل انسان از تفکر در رابطه با مرگ خودداری می نماید وریشه این انس، به حب دنیا بازمی گردد که اگر درمان نشود خسران در دنیا و آخرت را برای او به ارمغان خواهد آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
امامت امیرالمومنین در سنجش خرد.ogg
3.83M
#امامت_حضرت_علی_علیه_السلام #عقل_خرد_منطق_برهان #قاعده_ی_الزام #کتب_اهل_سنت #شجاعت_عدالت_علم #برای_طلاب_اساتید_فعالان_فرهنگی جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🔶 پرسش: وظيفه شرعى شخص که يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مىخواند چيست؟ ................................................... ✍ پاسخ: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا کند. پی نوشت: برگرفته از سایت هدانا بخش نماز قرائت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
تکامل در قیامت.ogg
19.91M
#تکامل_در_آخرت #برزخ_قیامت_بهشت_جهنم #رفع_حجاب #عمل_حساب_جزا_ثواب_عقاب جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
www.Alqadeer.ir.mp3
12.59M
📌 سلسله مباحث اعتقادی 🎧 بررسی تئوری رؤیت حق تعالی - ۱ ▫️ استاد جواد حیدری 🔘 @Alghadir_fa 🔘 @javadheidari110