eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روز‌نوشت
"جَون" را می شناسید؟ آری، همان غلام سیاه پوستی که امام را در معرکه ی جنگ تنها نگذاشت و شهد شهادت نوشید. امام مهربانی ها نیز برایش دعا کرد و فرمود: بارالها روى جَوْن را سفید گردان و بوى او را نیکو کن ... و اینچنین اسلام، تقوی را برتر از رنگ پوست می داند. وچه اهل توحش است پلیس آمریکا، آنجا که سر جرج فلوید را زیر زانوهایش بحدی فشار می دهد تا قالب تهی کند. @roznevesht
🔰 نگاهی متفاوت به مرگ ⁉️ شنیدید وقتی کسی میمیره بعضی ها میگن بنده خدا راحت شد!! آیا این حرف درسته؟! 🍃بستگی داره از چه زاویه ای نگاه کنیم اگه منظور از راحت شدن این باشه که از سختی های دنیا راحت شده و دیگر در آسایش است؛ که این فکری اشتباه است چرا که با مرگ تازه بازخورد اعمال دنیایی خود را می بینیم و زمانی راحتی هست که اعمال دنیایی ما قابل قبول باشد پس راحتی برای همه نیست و طبق همان روایتی که پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله فرمودند: اَلدُّنْيَا سِجْنُ اَلْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ اَلْكَافِرِ.(تحف العقول) دنيا زندان مومن و بهشت كافر است. لذا راحتی آخرت برای کسانی است که سختی های دنیا را تحمل و از خوشی های زود گذرش گذشتند. ⁉️ شنیدید بعضی ها وقتی کسی میمیره میگن تمام شد و یا تمام کرد؟!! ✍اگه منظور این باشه که عمرش در زندگی دنیا به پایان رسیده قابل قبول است اما اگر منظور از تمام شدن، نیستی و عدم شدن با مرگ باشد این حرف اشتباه است چرا که با مرگ زندگی تمام نمی شود بلکه شروع می شود و در حقیقت شروع بی پایان است همان گونه که برای فرزندی که متولد می شود می گوییم به دنیا آمد و نمی گوییم ۹ ماهش تمام شد. لذا خداوند ما را آفرید تا باشیم و بمانیم و تمام شدن معنا ندارد. ✅ پس مرگ آغاز زندگی دوباره است در جوار الهی؛ همان گونه که می فرماید: كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنا تُرْجَعُون هر نفسى، چشنده‌ى مرگ است؛ سپس به سوى ما باز گردانده مى‌شويد.(عنکبوت) 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 @javadheidari110
🔹🔹یک نکته 🔹🔹 بحران اقتصادی ، کی پایان می یابد و چه می شود؟ کرونا دقیقا تا کی ادامه خواهد داشت؟ زندگی خانواده فلانی، با این همه مشکل به کجا می انجامد؟ آینده این شغل چیست؟ و ده ها سوال پر ابهام دیگر برای آینده امور... «اگر پایان و نتیجه هر داستان را از قبل بدانی، به یک ماشین تبدیل می شوی. آنچه باعث می شود انسانها انسان باشند دقیقا همین است که از آینده خبر قطعی ندارند...» ✍️لوری مور 🔅به جای آرزوی دانستن نتیجه اتفاقات، با تقویت: تعقل، تفکر، توانمندی‌ها، تداوم تلاش و توکل عملکرد بهتر داشته باشیم تا در مقابل هر نتیجه‌ای، بتوانیم همچنان پایدار و استوار بمانیم. این مفهوم درست آینده نگری است. مراقب شناخت ها و انتخاب های خود باشیم که گام به گام آینده ما را می سازد. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: لعن به چه معناست؟ چرا در زیارت عاشورا بعضی افراد و جریان ها لعن شده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍️پاسخ: نکته اول : لعن در لغت به معنای راندن و دور کردن از رحمت خداوند می باشد. (1) پس اگر می گوییم: «خدا فلانی را لعنت کند» یعنی: خدایا فلان فرد را از رحمت خود دور و عذابت را بر آن نازل کن. نکته دوم: در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام، گروهی از مردم مورد لعن قرار گرفته اند و این امر در زیارت عاشورا تکرار شده است و بیانگر اهمیت موضوع و مطابق با قرآن می باشد. نکته سوم: لعن در زبان قرآن و روایات، نوعی فرهنگ سازی و مرزبندی بین انسان ها است و تذکر می دهد: مواظب باشید در دام این افراد نیافتید و خود به صفات آن ها مبتلا نشوید. نکته چهارم: کسانی که در زیارت عاشورا مورد لعن قرار گرفته اند، افراد و جریان هایی هستند که از مسیر حق دور شده و به نهایت شقاوت و سنگدلی رسیده اند و تمام تلاش خود را برای خاموش کردن نور الهی به کار گرفته اند. نکته پنجم: در لعن کردن باید از نام بردن افرادی که برای برخی از مذاهب مقدس هستند پرهیز شود تا وحدت امت اسلام که مورد تاکید قرآن و روایات می باشد، حفظ و امنیت جامعه ی اسلامی به مخاطره نیافتد. پی نوشت: 1. مفردات راغب، ص 741 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
تخریب قبور ائمه بقیع چرا؟!!؟؟.pptx
2.87M
تنظیم کننده: سرکار خانم رمضان قاسم بر اساس مباحث مطرح شده توسط جواد حیدری 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
۱- از مشهور فقها نقل شده که فرموده‌اند: زمینی که می‌خواهند مسجد شود، باید برای آن صیغۀ وقف خوانده شود‌، مثل آنکه بگوید: « آن را به عنوان مسجد وقف کردم قربة الی اللّه » لیکن بنابر اقوا همین‌که قربة الی اللّه به قصد مسجد آن را بسازد و یک نفر هم به اذن بانی در آن نماز بخواند کفایت می‌کند و مسجد می‌شود.   ۲- کافی بودن معاطات(معامله ای است که در آن صیغه مخصوص نباشد.) در مسجد در جایی می باشد که اصل ساختن به قصد مسجد باشد، به اینکه قصدش از ساختن و تعمیر آن، این است که مسجد باشد خصوصا اگر زمین مباحی را برای مسجد حیازت(در اختیار گرفتن یکی از مباحات عامه (یکی از اسباب ملکیت اموالِ مباح) . ) کند و به همین نیّت آن را بسازد، و اما اگر در آن ساختمان مملوکی باشد مانند خانه یا دکان سپس نیت کند که مسجد باشد و مردم را به نماز در آن وادار کند بدون آنکه صیغه را اجراء نماید، اکتفا به آن مشکل است. ۳- مسجد پس از آن که به عنوان مسجد ساخته شد، اختصاص به قوم و گروه و قبیله و اشخاص خاصی ندارد و همه مسلمانان می توانند از آن استفاده نمایند.   ۴- استفاده از آب مسجد در جهت غیر وضو گرفتن اگر آب وقف برای خصوص وضو گرفتن نمازگزاران معلوم نباشد و عرف رایج در محله مسجد، این باشد که همسایه ها و عبورکنندگان هم از آب آن استفاده می کنند، اشکال ندارد، هرچند احتیاط در این مورد، مطلوب است.   ۵- از کارهایی که با شأن و منزلت مسجد منافات دارد ((مانند ورزش و تمرین ورزشی)) باید پرهیز شود.   ۶- آموزش قرآن، احکام و اخلاق اسلامی و تمرین سرودهای مذهبی و انقلابی در مسجد اشکال ندارد، ولی در هر حال مراعات شأن، قداست وجایگاه مسجد واجب است و مزاحمت نمازگزاران جایز نیست.   ۷- پخش اذان به نحو متعارف برای اعلام داخل شدن وقت نماز به وسیله بلندگو مانع ندارد، ولی پخش آیات قرآنی و دعا و غیر آن از بلندگوی مسجد اگر موجب اذیت همسایگان شود دارای اشکال است. پی نوشت: https://www.leader.ir
Voice 005.m4a
31.72M
در باب در جمع طلاب غير ايراني 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠پرسش: آیا دخیل بستن به ضریح اهل‌بیت علیهم‌السلام و امامزادگان مبنای روایی دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: این کار توجیه عقلی و مستند روایی ندارد و از خرافات است. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: سوال: آيا در نظام جمهورى اسلامى، مخالفت با قوانين و مقررات دولت ـ كه به تصويب مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان رسيده ـ، جايز است؟  جواب:همه مراجع : خير، مخالفت با آن جايز نيست. آیت الله خامنه ای : مخالفت با قوانين و مقررات و دستورات دولت اسلامی که به‌طور مستقيم توسط مجلس شورای اسلامی وضع شده و مورد تأييد شورای نگهبان قرار گرفته‏ اند و يا با استناد به اجازه قانونی نهادهای مربوطه وضع شده ‏اند، برای هيچکس جايز نيست و در صورت تحقّق مخالفت توسط فردی در اين خصوص، بر ديگران تذکر و راهنمايی و نهی از منکر لازم است (البته با وجود شرايط نهی از منکر) آيه اللّه  سيستانى: مخالفت با قوانينى كه نظم اجتماعى را برهم مى زند يا حداقل يك مجتهد جامع شرايط آن را تصويب كرده، جايز نيست. تبصره. ترديدى نيست كه اگر مجلس و شوراى نگهبان، قانونى بر خلاف شرع تصويب و تأييد كنند، اطاعت از آن واجب نيست. پی نوشت:سایت مراجع معظم 💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💠پرسش: چرا دختران باکره را قبل از اعدام صیغه می کنند؟! ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: اين مسئله كه در مجازات دختر باكره پيش از قصاص و كشته شدن، بكارت او گرفته مي شود، يك تهمت آشكاري است كه از سوي دشمنان اسلام وارد شده است و اين فريب كاران هيچ دليلي بر اين اتهام ندارند. در صورتي كه دختر باكره عمدا مرتكب قتل نفس شود و اولياي مقتول درخواست قصاص نمايند. حكم قصاص با همان حالت باكره بودن جاري مي شود. هر كسي كه محكوم به قصاص گردد، با همان حالتي كه محكوم به قصاص و اعدام شده باشد، اعدام مي شود. فرق نمي كند دختر باكره باشد يا غير باكره.(1) پی نوشت: 1. امام خميني، تحرير الوسيله، مؤسسه دار العلم، قم، ج2، كتاب القصاص، م 49. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
🏴السلام علیک یا روح الله الخمینی🏴 از غم دوست در این"می کده" فریاد کشم دادرس نیست که در هجر رخش داد کشم سال ها می‌گذرد حادثه ها می آیند ... انتظار فرج از نیمه خرداد کشم ....🌾 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رساله توجیه المسائل بعضی از افراد ۱_غيبت… تو روشم ميگم. ۲_تهمت… همه ميگن! ۳_دروغ… مصلحتى! ۴_رشوه… شيرينى! ۵_ظلم… حقشه! ۶_مال حرام… پيش سه هزار ميليارد هیچه. ۷_ربا… همه ميخورن! ۸_نگاه به نامحرم… يه نظر حلاله! ۹_مجلس حرام… يک شب که هزار شب نميشه! ۱۰_کمک به نیازمند… اگه خدا ميخواست بهش ميداد!. ۱۱_بی حجابی... دلم پاکه! ۱۲_انفاق... چراغ که خانه رواست مسجد حرام است! ۱۳_یک رنگی... خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو! ۱۴_توبه... بعدا که پیر شدم! ۱۵_فلان فلان شده( فحش)... حالا که دلش می خواهد! ۱۶_دوست دختر و روابط غیر حلال... من راضی اون هم راضی...! ۱۷_تازه بالغ... هنوز بچه است! ۱۸_بیت المال... حق خودم است! ۱۹_مهریه... کی داده کی گرفته! ۲۰_گره گشایی... این مشکل شماست! ۲۱_نهی از منکر... به کسی چه مربوط! ۲۲_حج... پولش را بده به نیازمند! ۲۳_سفرهای خارجی...قرآن گفته در زمین سیر کنید! ۲۴_مطالعه دینی...وقت ندارم! ۲۵_حق خوری... من نخورم یکی دیگه میخوره! @javadheidari110
ولایت مطلقه ی فقیه و عدم عصمت.ogg
684.3K
🎧 اگر لازمه اطاعت مطلق، عصمته؛ ولایت "مطلقه" فقیه به چه معناست؟ مگر ولی فقیه معصوم است؟ 🎤 استاد جواد حیدری #پاسخ_به_سوالات_اعتقادی #ولایت_فقیه 🍂 @Alqadeer 🍂 🍂 @javadheidari110 🍂
هدایت شده از روز‌نوشت
‏تو به ما جرأت طوفان دادی. ‎ https://eitaa.com/roznevesht
سوال : با سلام فاصله بین صف نمازگزاران و افراد در صف نمازجماعت با یکدیگر تا چه اندازه درست است و نماز اشکال ندارد؟ جواب: مقام معظم رهبری: در نماز جماعت لازم است مأموم از سمت جلو و يا سمت راست و يا سمت چپ به امام جماعت و يا به مأمومين اتصال داشته باشد (يعنى فاصله‌اش بيش از يک قدم نباشد)، پس اگر از هيچ يک از اين اطراف اتصال برقرار نباشد، نماز فرادا مى‌باشد. پی نوشت: سایت انهار(portal.anhar.ir)
♻️ فرازهایی از سخنان ناب و بی نظیر امام روح الله ره: ♦️ آنهایی که خواب آمریکا را می‌بینند خدا بیدارشان کند. 📚 صحیفه امام، جلد ۱۹، صفحه ۲۳۰ ♦️ كرارا گفته ام كه روحانی نمای غير مهذب از ساواكی خطرناكتر است... 📚 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۹۰ ♦️ سازش با ظالم، ظلم به مظلومین است/ آنهایی که به ما می گویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور 📚 صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۵۰۰ ♦️ شما هم عمال آمریکائید منتها ملتفت نیستید. یک عاملی داریم که مستقیماً از سفارت آمریکا دستور می گیرد، یک عاملی داریم که برای او کار کند و خودش نمی فهمد، خود آدم نمی فهمد که برای کی دارد کار می کند. 📚 صحیفه امام، جلد ۱۳، صفحه ۷۶ ♦️ هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار می‌آورد. وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب می‌نشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر می‌نشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو می‌آید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب می‌رود. این سنت_الهی است. 📚 صحیفه امام، جلد ۱۰، صفحه ۱۳۰ ♦️ آنهايى كه در خانه‏ هاى مجلل، راحت و بی ‏درد آرميده ‏اند و فارغ از همه رنجها و مصيبتهاى جان فرساى ستون محكم انقلاب و پابرهنه‏ هاى محروم، تنها ناظر حوادث بوده‏ اند و حتى از دور هم دستى بر آتش نگرفته ‏اند، نبايد به مسئوليت هاى كليدى تكيه كنند، كه اگر به آن جا راه پيدا كنند چه بسا انقلاب را يكشبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت_ايران را بر باد دهند، چرا كه اينها هرگز عمق راه طى شده را نديده ‏اند و فرق و سينه شكافته نظام و ملت را به دست از خدا بيخبران مشاهده نكرده ‏اند و از همه زجرها و غربتهاى مبارزان و التهاب و بيقرارى مجاهدان كه براى مرگ و نابودى_ظلم بيگانگان دل به درياى بلا زده‏اند، غافل و بيخبرند... 📚صحيفه امام، جلد ‏۲۰، صفحه ۳۳۴ ♦️ می‌خواهی ذلیل باشی؟ برو_پیوند_کن_با_امریکا همه این حرفها تمام می‌شود، جنگ هیچ نمی‌شود؛ پیوند کن با شوروی، باز هم نمی‌شود! اما چی؟ این است که یک ملت عقب مانده و تا آخر توسری خورده ضعیف. 📚 صحيفه امام، جلد ‏۱۹، صفحه ۲۰۰ ♦️ تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبران ادامه دارد... 📚 صحیفه امام، جلد ۱۱، صفحه ۲۶۵ ♦️ دوام و قوام جمهورى_اسلامى ايران بر پايه سياست نه شرقى و نه غربى استوار است و عدول از اين سياست، خيانت به اسلام و مسلمين و باعث زوال عزت و اعتبار و استقلال كشور و ملت قهرمان ايران خواهد بود. 📚 صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۱۵۵ ♦️ تا خیانت بزرگان نباشد، دولتهای خارج نمی توانند تصرف بکنند. خیانت هست که اسباب این می‌شود که اینها راهشان را باز می‌کنند؛ این خیانت است که راه آنها را باز می‌کنند. اگر یک دولت غیرخائن باشد، راه باز نمی‌شود بر آنها که بیایند منافع ما را ببرند. 📚 صحیفه امام، جلد ۸، صفحه ۳۵۲ ♦️ آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند. آن روز است که انحطاط برای خودو برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود. ما در طول مشروطیت از این کاخ نشین ها خیلی صدمه خوردیم. 📚 صحیفه امام، جلد ۱۷، صفحه ۳۷۶ ♦️ از شرّ رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شرّ تربیت یافتگان غرب و شرق به این‌ زودی ها نجات نخواهیم یافت. 📚 صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۴۶ @javadheidari110
💠 پرسش : چگونه می شود مرجع تقلید خود را تغییر داد؟ ........................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: بعضی از مومنین بخصوص جوانان عزیز گاهی تصمیم دارند مرجع تقلید خود را به دلایلی تغییر دهند . (از جمله به گمان سختگیری مرجع در احکام) ولی باید توجه داشت که عدول در تقلید و تغییر دادن مرجع اگر یقین و علم پیدا کند که مرجع دیگر اعلم است؛ لازم است تغییر دهد والا نمی تواند . اما در صورتی که تغییر دلیلی نداشت ومراجع برایش مساوی هستند در این صورت پاسخ مراجع معظم تقلید در این باره متفاوت و بین شرح است: 1.امام و فاضل: آری، رجوع به مساوی جایز است. 1 2.خامنه ای: بنابر احتیاط واجب، رجوع به مساوی جایز نیست2 3.صافی: در خصوص مسائلی که یاد گرفته، بنابر احتیاط واجب رجوع به مساوی جایز نیست. 3 4.مکارم و نوری: در خصوص مسائلی که تقلید (عمل) کرده، رجوع به مساوی جایز نیست. 4 5.بهجت و سیستانی: اگر در علم و ورع مساوی باشند، رجوع به مساوی در مسائل غیر مرتبط به هم جایز است؛ برای مثال نمی تواند در مسائل احکام روزه مسافر باقی بماند و در احکام نماز رجوع کند.5 6پی نوشت: 1-رساله دانشجویی، ص49. 2-خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 31. 3- جامع الاحکام، ج 1، س 18. 4-مکارم، استفتائات، ج 2، س 14 و ج 1، ص 26؛ استفتائات، ج 2، س 12. 5- وسیلة النجاة، ج 1، م 4؛ سیستانی، تعلیقات علی العروة، م 11 و 1 @javadheidari110
✍️در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده حضرت خمینی (ره) در قم یورش بردند و خمینی (ره) را که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند. ✅پس از انتشار خبر دستگيری امام (ره ) در پانزدهم خرداد 1342، بسياری از مردم قم، به منزل ايشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی ، در حدود ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خيابان های اطراف، لبريز از جمعيتي شد که شعار "يامرگ يا خمينی" را با هيجان شديدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بيانيه هايی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره )شدند. 💢 حدود ساعت ده صبح، با ورود نيروهای مسلّح برای تقويت نيروهای شهربانی قم، تيراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و بر همین اساس اعتراضات گسترده‌ای در قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز برگزار شد که با شعارهایی بر ضد شاه و در طرفداری از امام همراه بود. 👨‍✈️مأموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهرهای قم و تهران مستقر بودند به روی تظاهرکنندگان آتش گشودند. مردم نیز با چوب‌ و سنگ به دفاع از خود برخاستند. تظاهرات در آن روز و دو روز بعد نیز ادامه یافت و هزاران نفر از مردم کشته و مجروح شدند. فجیع‌ترین حادثه، قتل‌ عام دهقانان کفن‌پوش ورامینی بود که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند. مأموران نظامی در سر پل باقرآباد با آنها روبرو شده و با سلاح‌های سنگین آنها را قتل عام کردند. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
💠 پرسش: آیا در برزخ ، شفاعت وجود دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : شفاعت مصطلح ، به معنای درخواست تعلق رحمت الهی به بعضی از بندگان ، توسط اولیاء و اوصیاء برای نجات از آتش دوزخ ، مربوط به آخرین منزل از منازل قیامت هست و شامل قبل از آن (برزخ) ،نمی‌شود . این مطلب از روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، فهم می‌شود . عَمرو بن‌ يزيد می‌گوید: به‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ علیه‌السلام‌ عرض‌ كردم‌: من‌ شنيدم‌ كه‌ شما مي‌گفتيد: تمام‌ شيعيان‌ ما با هر كرداري‌ كه‌ دارند در بهشت‌ هستند. حضرت‌ فرمود: اين‌ قول‌ تو را تصديق‌ می‌کنم، سوگند به‌ خدا كه‌ همه‌ در بهشتند.عرض‌ كردم‌: فدايت‌ شوم‌! گناهان‌، بسيار و بزرگ‌اند‌.حضرت‌ فرمود: امّا در قيامت‌ ، پس‌ همه شما در بهشتيد به‌واسطه شفاعت‌ پيامبرِ مُطاع‌ يا به‌ شفاعت‌ وصی آن‌ پيامبر ؛ وليكن‌ من‌ از برزخ‌ شما نگران‌ و در هراس‌ هستم.عرض‌ كردم‌: برزخ‌ چيست‌؟فرمود: برزخ‌ عبارت‌ است‌ از عالم‌ قبر از وقتی‌که‌ انسان‌ مي‌ميرد تا زماني‌ كه‌ قيامت‌ بر پا می‌شود(1) امام صادق علیه‌السلام فرمودند : وَ اللَّهِ مَا أَخَافُ‏ عَلَيْكُمْ‏ إِلَّا الْبَرزخ، فَأَمَّا إِذَا صَارَ الْأَمْرُ إِلَيْنَا فَنَحْنُ أَوْلَى بِكُم‏*به خدا سوگند! تنها از برزخ بر شما مي‌ترسم‌، ولي هنگامی‌که كار به دست ما آيد، ما به شما سزاوارتريم‌(يعنى آنگاه‌که در قيامت اجازه شفاعت به ما بدهند، غير از شمارا مقدم نمى‏داريم)(2) نکته دوم : مطلبی که تقدیم شد ، منافاتی با بعضی از تصرفات اهل‌بیت علیهم‌السلام در عالم برزخ نسبت به عده‌ای از افراد ندارد چون شفاعت مصطلح ، بر چنین تصرفاتی اطلاق نمی‌شود. نکته سوم : توجه داشته باشیم شفاعت اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌صورت مطلق نیست و دارای شرایطی است که در آیات و روایات به آن‌ها اشاره‌شده است. قران کریم می‌فرماید: يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يَشْفَعُونَ إِلاَّ لِمَنِ‏ ارْتَضى‏ وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُون‏* او اعمال امروز و آينده و اعمال گذشته آن‌ها را مى‏داند؛ و آن‌ها جز براى كسى كه خدا راضى (به شفاعت براى او) است شفاعت نمى‏كنند؛ و از ترس او بیمناک‌اند.(3) پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏3، ص: 242 2. تفسير القمي، ج‏2، ص: 94 3. انبیاء/28 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110