eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.9هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
400 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
.: *️⃣سوال یازدهم: جفای سلمان و حضرت زهرا علیها السلام ⚜️توضیح سوال: مطابق روایتی که سید بن طاووس اورده است،سلمان فارسی به فاطمه زهراء سلام الله علیها وارد شده در حالیکه ایشان حجاب کاملی نداشته و گاهی ساق پاهایشان پیدا میشود. در این دیدار زهراء سلام الله علیها به سلمان می گوید به من جفا کردی. حال آیا چنین مطلبی صحیح است؟ 💠↖️جواب: 🅰️اصل روایت : سید بن طاووس روایت مفصلی ذکر کرده است که آنچه ناظر به سوال است این قسمت روایت است که گفته: « .. .قَالَ سَلْمَانُ الْفَارِسِیُّ فَهَرْوَلْتُ إِلَى مَنْزِلِ فَاطِمَهَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ فَإِذَا هِیَ جَالِسَهٌ وَ عَلَیْهَا قِطْعَهُ عَبَاءٍ إِذَا خَمَّرَتْ رَأْسَهَا انْجَلَى سَاقُهَا وَ إِذَا غَطَّتْ سَاقَهَا انْکَشَفَ رَأْسُهَا ْ ثُمَّ قَالَتْ يَا سَلْمَانُ جَفَوْتَنِي بَعْدَ وَفَاةِ أَبِي ص قُلْتُ حَبِيبَتِي‏...؛ سلمان مى‏گوید: من به‌سوی خانه فاطمه حرکت کردم، پس از ورودم به خانه دیدم که فاطمه نشسته و یک قطعه عبا در بردارد ولى هرگاه آن را روى سرش مى‏کشد پاهایش بیرون مى‏ماند و هرگاه پاهایش را مى‏پوشاند سرش نمایان مى‏شود. فاطمه به من فرمود:به پس از پدرم به ما جفا کردی»*1* 🅱️بررسی روایت 1🅱️ این روایت، را سید ابن طاووس به جهت این‌که حضرت زهرا(سلام الله علیها) دعایی را برای رفع تب به سلمان فارسی تعلیم می‌دهد، «حرز حضرت فاطمه‏» نام‌گذاری کرده است. 2🅱️برخی از راویان این روایت، اسمی از آنها در منابع رجالی نیامده و مجهول هستند. از این‌رو، این روایت دارای سند معتبری نیست. مثلا: 🔵حسن بن محمد بن سعيد مي باشد که توثيق ندارد *2* 🔘 جعفر بن محمد بن بشرويه مجهول است *3* ⚫️ عبد الله بن سلمان الفارسي مجهول *4* ⚪️ محمد بن إدريس بن سعيد الأنصاري( مجهول ). 3🅱️سخن فاطمه زهراء تنقیص سلمان نیست چه انکه ابتدا حضرت علی فرمودند :« يَا سَلْمَانُ جَفَوْتَنَا بَعْدَ رَسُولِ اللَّه‏» کلمه «جفوتنا» به معنای دوری کردن است. یعنی مردم از ما دوری کردند تو چرا دوری میکنی. سلمان پاسخ داد: « فَقُلْتُ حَبِيبِي أَبَا الْحَسَنِ مِثْلُكُمْ لَا يُجْفَى غَيْرَ أَنَّ حُزْنِي عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص طَالَ فَهُوَ الَّذِي مَنَعَنِي مِنْ زِيَارَتِكُم‏؛ ای حبیب من مگر میشود از شما دور بود! در فراق رسول الله محزون بودم و نتوانستم به زیارت شما برسم» در ادامه می خوانیم که فاطمه زهراء مشتاق دیدار او بوده است. در نتیجه این حدیث منقصت مقام سلمان نیست. 4🅱️در متن روایت چنین آمده است که: حضرت زهرا سلام‌الله علیها، «عباء» بر سر داشتند. با دقت در معنای «عباء» اشکال سخیف وهابیان روشن می‌شود.در کتاب‌های لغت چنین آمده است: «و هي آخر لباس تلبس عند الحركة الى مقصد؛ عباء، آخرین لباسی است که هنگام حرکت به سمت مقصد پوشیده می‌شود».*5* پس مشخص می‌شود، حضرت زهرا سلام‌الله علیها حجاب کامل داشته و علاوه بر آن پارچه‌ی بلندی بر بدن گرفته بودند که با پوشاندن سر، پاهایی که باحجاب دیگر پوشیده شده بود، بیرون می‌ماند. روایاتی تصریح دارد که برخی از زنان عادی و متدیّن آن موقع در زیر عبایی که داشتند، شلواری می‌پوشیدند که تمام پای آنها را می‌پوشاند مانند آنچه امروزه در زیر لباس‌هایی مانند مانتو شلوار می‌پوشند، پیامبر اسلام(ص) فرمود: «خداوند رحمت کند زنانى که پاى خود را با پوشیدن شلوار درست می‌پوشانند»*6* پس ادعای بی حجابی فاطمه زهراء بی اساس است. 5🅱️طبق نظر بزرگان شیعه و سنی، سلمان فارسی پیرمردی با حداقل 250 سال سن بوده‌اند.*7* و بر اساس آیات نورانی قرآن کریم، رعایت حجاب برای بانوان در مقابل مردانی که به خاطر داشتن سن بالا، هیچ میلی به زنان ندارند، لزومی ندارد. قرآن کریم می‌فرماید: «…غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجال…». *8* ✴️نتیجه:وهابی‌ها با استناد به یک روایت ضعیف و با ارائه دادن یک ترجمه غلط، رسوایی دیگری برای خود رقم زدند. 〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶〰️🔹〰️🔶 📌📌پ.ن: 1️⃣(سید بن طاووس،مهج الدعوات و منهج العبادات،ص6و7). 2️⃣( المفيد من معجم رجال الحديث، ص 154). 3️⃣(علي النماري الشاهرودي، مستدركات علم رجال الحديث،ج2،ص191). 4️⃣( همان،ج5،ص26). 5️⃣(التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج‏8، ص: 10). 6️⃣(من لا یحضره الفقیه، ج ‏3، ص 467). 7️⃣(الاستیعاب، ج ۲، ص ۱۹۵). 8️⃣(نور/31). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔹 🔹 🔹 💎•┈••✾••┈•💎 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.: 💢سوال دوازدهم: چرا علی رغم حضور امام علی علیه السلام، زهرای مرضیه ی سلام الله علیها، پشت درب حاضر شدند؟ 🔲توضیح: گفته اند 🔺اولا:مطابق کدام منبع ادعا می کنید حضرت، پشت درب خانه‌اش بوده است. 🔺ثانیا:بر فرض چنین مطلبی را بپذیریم یعنی شما اینقدر علی بن ابیطالب را بی غیرت می دانید که همسرش را به مصاف مردان نامحرم بفرستت و شاهد جسارت به وی باشد. 💬پاسخ: 🏴علت رفتن پشت درب توسط صدیقه شهیده: 🔮آن چه كه از برخي از روايات استفاده مي شود: حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك در ورودي منزل نشسته بود و با ديدن عمر و همراهان وي، درب را به روي آنان بست. مرحوم عياشي در تفسيرش ، نوشته اند: :« ... فلما انتهينا إلي الباب فرأتهم فاطمة صلوات الله عليها أغلقت الباب في وجوههم وهي لا تشك أن لا يدخل عليها إلا باذنها، فضرب عمر الباب برجله فكسره، وكان من سعف، ثم دخلوا فأخرجوا عليا ( عليه السلام ) ملببا.... ؛...چون نزديك خانه رسيديم، فاطمه آنان را ديد و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را كه از شاخه هاي خرما ساخته شده بود، با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند و علي را بيرون آوردند در حالي كه كمرهاي خود را بسته بودند.»✨1✨از برخی روایات دیگر مشخص می شود، حضرت فاطمه پشت در بود و از پشت در با آنها صحبت می کردند تا مانع ورود آنها بشوند. علامه مجلسی می نویسد: « فاطمة فوقفت من وراء الباب؛ فاطمه زهراء پشت در بودند»✨2✨ 🔮دفاع از اصول اعتقادات بر عهده هر مسلمانی است.امام باقر به همه شیعیان دستور میدهد با مخالفان وجود امام زمان با سوره قدر مناظره کنند✨3✨امام صادق(علیه السلام می‌فرماید: «خَاصِمُوهُمْ وَ بَینُوا لَهُمُ الْهُدَی الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیهِ وَ بَینُوا لَهُمْ ضَلَالَتَهُمْ ؛ با اهل سنت به مخاصمه بپردازید و هدایتی که خداوند عالم نصیب شما کرده را برای آن‌ها بیان کنید.گمراهی‌هایی که دارند را برای آن‌ها بیان کنید.»✨4✨موسی بن جعفر به محمد بن حکیم فرمودند: « كلم الناس و بين لهم الحق الذي أنت عليه و بين لهم الضلالة التي هم عليها.»✨5✨امام صادق به گروهی از اصحابش فرمود: «بينوا للناس الهدى الذي أنتم عليه و بينوا لهم [ضلالهم الذي هم عليه‏] و باهلوهم في علي بن أبي طالب ع فأمر بالكلام و دعا إليه و حث عليه.» (همان) شیخ طوسی می نویسد: « والتقیة - عندنا - واجبة عند الخوف علی النفس وقد روی رخصة فی جواز الافصاح بالحق عندها؛ در مواردی که ما می‌خواهیم حقانیت اهلبیت و مذهب شیعه را بیان کنیم به ما اجازه داده‌اند، ولو اینکه خوف بر نفس داشته باشیم؛»✨6✨وقتی وظیفه شیعیان که پرورش یافته اهل بیت علهیم السلام هستند چنین است. قطعا فاطمه زهراء که خودش محل نزول جبرئیل و در بیت وحی زندگی میکند مشخص است. فاطمه زهراء به وظیفه اش عمل نمود. عوض اینکه عمل ایشان مورد سوال باشد. باید ازکسانی که به درب خانه‌اش جسارت کردند سوال نمود چرا چنین جسارتی کردند. 🔮باز کردن درب برای نامحرم در مورد زنان پیامبر صلی الله علیه و اله نیز گزراش ده است : « رسول خدا (ص) از خانه زينب دختر جحش بيرون آمد و وارد خانه امّ سلمه شد؛ چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وي بود، مدتي نگذشته بود كه علي آهسته دقّ الباب كرد، رسول خدا (ص) بيدار شد، امّ سلمه پاسخ نداد، پيامبر فرمود: بلند شو و در را باز كن»✨7✨ 🏴عدم دفاع علی علیه السلام 💎اميرمؤمنان عليه السلام در مرحله اول و زماني كه آن ها قصد تعرض به همسرش را داشتند، از خود واكنش نشان داد و با عمر برخورد كرد، او را بر زمين زد، با مشت به صورت و گردن او كوبيد؛ اما از آن جايي كه مأمور به صبر بود از ادامه مخاصمه منصرف و طبق فرمان رسول خدا صلي الله عليه وآله صبر پيشه كرد. در حقيقت با اين كار مي خواست به آن ها بفهماند كه اگر مأمور به شكيبائي نبودم و فرمان خدا غير از اين بود، كسي جرأت نمي كرد كه اين فكر را حتي از مخيله اش بگذراند؛ اما آن حضرت مثل هميشه تابع فرمان هاي الهي بوده است. سليم بن قيس هلالي كه از ياران مخلص اميرمؤمنان عليه السلام است، در اين باره مي نويسد: «...فَوَثَبَ عَلِيٌّ (عليه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِيبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ ...؛ علي عليه السّلام ناگهان از جا برخاست و گريبان عمر را گرفت و او را به شدت كشيد و بر زمين زد و بر بيني و گردنش كوبيد و خواست او را بكشد؛... »✨8✨ 💎علی به وظیفه‌اش عمل نمود . امام کاظم علیه السلام در حدیث مفصلی به عهدی که حضرت علی با رسول الله در صبر بر مصائب داده اشاره فرمودند.
در قسمتی از این حدیث می خوانیم که علی علیه السلام پس از شنیدن اینکه حرمش هتک حرمت میشود با صورت به زمین خورد سپس فرمود : « نَعَمْ قَبِلْتُ وَ رَضِيتُ وَ إِنِ انْتَهَكَتِ الْحُرْمَة »✨9✨احمد بن حنبل از پیشوایان عامی در اين خصوص چنين نقل مي کند: «... إنه سَيَكُونُ بعدي اخْتِلاَفٌ أو أَمْرٍ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ ؛ علي بن ابيطالب عليه السلام فرمودند:رسول خدا صلي الله عليه و آله به من فرمودند:به زودي بعد از من اختلاف و درگيري و اتفاقات بدي خواهد افتاد؛در اين زمان؛اگر توانستي که صلح کني؛پس همين کار را بکن{وظيفه تو اين است که اختلاف و جنگ نکني} »✨10✨هيثمي در خصوص سند اين روايت گويد: «رواه عبدالله ورجاله ثقات»✨A✨همان طور که مي بينيد در روايت از «سين» استفاده شده يعني به زودي. رسول خداصلی الله علیه و اله وظيفه اميرمومنان ع را مشخص کرده و بايد در موقعي که حقش را گرفتند ،صبر کند و اختلاف و جنگ نکند.و اميرالمومنين عليه السلام هم دقيقا همين کار را کرد . 💎پيامبر که شجاعتش فوق شجاعت حضرت علي (ع) بود در مواردي در برابر ظلم هايي که مي ديد صبر مي کرد پيامبر (ص) در برابر چشمش سميه را با وضع فجيعي کشتند و از او هم دفاع نکرد آيا شجاعت پيامبر زير سوال رفت؟! آيا مي شود گفت حضرت شجاعت نداشت ؟ آيا شجاعت ايشان از حضرت علي (ع) کمتر بود؟! چرا پيامبر صلي الله عليه و اله هنگام هجرت به مدينه بخاطر اينکه گرفتار مشرکين نشود، حضرت علي عليه السلام را بجاي خود در بسترش خواباند آيا شجاعت حضرت علي عليه السلام از شجاعت پيامبر (ص) بيشتر بود؟ آيا پيامبر (ص) از مشرکين مي ترسيد؟ پس شما هر جوابي را از پيامبر صلي الله عليه و اله بدهيد ما نيز همان جواب را درباره حضرت علي عليه السلام مي دهيم . 💎اهل سنت اصرار دارند كه امّ كلثوم دختر امير مؤمنان عليه السلام همسر عمر بوده است؛ اما مي بينيم كه هنگامي كه مغيرة بن شعبه اهانت زشتي به امّ كلثوم كرده و او را با امّ جميل، زنا كار مشهور عرب تشبيه و قياس مي كند، عمر هيچ عكس العملي از خود نشان نمي دهد. ابن خلكان در وفيات الأعيان مي نويسد: «ثم إن أم جميل وافقت عمر بن الخطاب رضي الله عنه بالموسم والمغيرة هناك فقال له عمر أتعرف هذه المرأة يا مغيرة قال نعم هذه أم كلثوم بنت علي فقال له عمر أتتجاهل علي والله ما أظن أبا بكرة كذب عليك وما رأيتك إلا خفت أن أرمي بحجارة من السماء؛ ام جميل (كسي كه سه نفر شهادت دادند مغيره با او زنا كرده است، و به خاطر امتناع شاهد چهارم از شهادت، از حد رهايي يافت) در حج، با عمر همراه شده و مغيره نيز در آن زمان در مكه بود. عمر به مغيره گفت: آيا اين زن را مي شناسي؟ مغيره در پاسخ گفت: آري اين امّ كلثوم دختر علي است! عمر گفت: آيا خودت را به بي خبري مي زني؟ قسم به خدا من گمان مي كنم كه ابوبكرة در باره تو دروغ نگفته است؛ و هر زمان كه تو را مي بينم مي ترسم كه از آسمان سنگي بر سر من فرود آيد!»✨B✨همچنین : هنگامي كه ياران رسول خدا صلي الله عليه وآله به خانه عثمان ريختند و همسر او را زده و انگشتش را قطع كردند، او از همسرش دفاع نكرد. طبري، در تاريخش مي نويسد: « وجاء سودان بن حمران ليضربه فانكبت عليه نائلة ابنة الفرافصة واتقت السيف بيدها فتعمدها ونفح أصابعها فأطن أصابع يدها وولت فغمز أوراكها وقال أنها لكبيرة العجيزة وضرب عثمان فقتله؛ سودان بن حمران آمد تا او را كتك بزند، نائله دختر فرافصه (زن عثمان) خود را بر روي او انداخت، سودان شمشير را گرفت و انگشت او را قطع كرد و سپس دست به پشت او زد و گفت: عجب پشت بزرگي دارد، سپس عثمان را زد و كشت.»o✨آیا سائل و شبهه افکن عثمان را هم بی غیرت میداند؟ اهل تسنن از اين مطلب هر پاسخي دادند، ما نيز همان پاسخ را به آن ها خواهيم داد. ♻️نتیجه: الف) بنابر وظیفه ورسالت دینی حضرت فاطمه سلام الله علیها ، از علی علیه السلام دفاع نمود. ب)با دقت در آنچه ذکر گردید، مشخص مي شود که يک مصلحتي بوده است که پيامبر و معصومين بهتر مي دانستند در این مورد به چه صورت برخورد کنند. 〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️▪️〰️▫️〰️ 📌📌 پ.ن 1️⃣(عیاشی،تفسیر العیاشی،ج2،ص67). 2️⃣(مجلسی،بحار الأنوار،ج30،ص293). 3️⃣(کلینی،الکافی،ج1،ص619). 4️⃣(مجلسی،بحار الانوار،ج10،ص452). 5️⃣(مفید،تصحيح اعتقادات الإمامية، ص:71). 6️⃣(طوسی،التبیان فی تفسیر القرآن، ، ج 2، ص 435، باب حکم التقیة ). 7️⃣ (ابن عساکر،تاريخ مدينة دمشق ، ج 42، ص 470). 8️⃣(الهلالي، سليم بن قيس (متوفاي80هـ)، كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568). 9️⃣ (کلینی،الکافی،ج1،ص282). 🔟(احمد بن حنبل،المسند،ج2،ص106،مسند علی بن ابی طالب). 🅰️(مجمع الزوائد ج 7 ص 234). 🅱️(إبن خلكان،وفيات الأعيان و انباء أبناء الزمان، ج6، ص366). 🅾️(طبري، تاريخ الطبري، ج 2، ص 676) ♨️@javadheidari110
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، فیلسوف مجاهد حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان و طلاب معزز تسلیت عرض میکنیم الفاتحه مع الصلوات @javadheidari110
💠پرسش: آیا این مطلب که ،علماء و فقیهان با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،مخالفت می‌کنند ، صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول :در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام ، علم و عالم با تعابیر مختلف تمجید و تعظیم شده‌اند و عالمان به‌عنوان نگهبانان دین ، جانشینان رسول خدا ، معرفی‌شده و از مردم خواسته‌شده است از آنان تقلید و تبعیت کنند.(1) نکته دوم : توجه در منظومه‌ی روایی اهل‌بیت علیهم‌السلام ،انسان را به این نکته رهنمون می‌کند که : بعضی از عالمان هستند که با تأویلات و برداشت‌های خود درصدد انحراف مردم هستند که از تبعیت و پیروی از آن‌ها منع شده است.مرحوم شیخ حرّ عاملی در وسایل الشیعه بابی را با این عنوان گشوده‌اند :« بَابُ عَدَمِ جَوَازِ تَقْلِيدِ غَيْرِ الْمَعْصُومِ ع فِيمَا يَقُولُ بِرَأْيِهِ وَ فِيمَا لَا يَعْمَلُ فِيهِ بِنَصٍّ عنهم»؛«عدم جواز تقلید از کسی که بارأی و نظر خود و بدون در نظر گرفتن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام فتوا می‌دهد»(2) نکته سوم :اما در مورد روایاتی که بیانگر مخالفت اهل علم با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند : الف ) غالب این روایات دارای ضعف سند می‌باشند و برای تخریب چهره علماء که حافظان و نگهبانان دین و مذهب هستند ،جعل‌شده‌اند. ب ) فارغ از بحث سندی ، این روایات ناظر به علماء سوء و منحرف می‌باشند که در تمام دوران حتی بعد از رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بوده‌اند. ج) الفاظ موجود در روایات عام بوده و عالمان دیگر فرقه‌ها و مذاهب را هم که اعتقادی به امام زمان ندارند و یا در شخصیت ایشان دچار انحراف می‌باشند،شامل می‌شود. پی‌نوشت: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 67 2. وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 124 @javadheidari110
.: 🛑سوال سیزدهم:اگر درب خانه آتش زدند باید مسجد هم اتش می گرفت ☑️توضیح : شما شیعیان باور دارید،به حکم حدیث رسول الله تنها دربی که در مسجد رسول الله باز می شد. درب خانه علی است. حال اگر بنابر ادعای شما درب را آتش زده باشند حتما باید مسجد رسول الله نیز آتش می گرفت.درحالیکه هیچ گزارشی از آتش گرفتن مسجد رسول الله در عهد خلافت شیخین نرسیده است. 🔲پاسخ: 🔵خانه دو در داشته است گفته شد که خانه بسیاری از صحابه، یک در خروجی به مسجد داشت که مستقیماً از آن وارد مسجد می‌شدند. پس از گذشت مدتی، خداوند به پیامبرش وحی فرستاد که مسجدت را پاکیزه گردان و توصیه کن که کسی آن‌جا نخوابد و دستور بده تا درهایی که به مسجد باز می‌شوند، مسدود گردند... و هیچ شخص جُنُبی نباید در آن رفت و آمد کند.1🏴داد تا درهای متصل به مسجد بسته شوند، خانه علی(ع) را استثنا کرد، که به دنبال آن، برخی لب به اعتراض گشودند، اما با این پاسخ پیامبر(ص) مواجه شدند: «... بهتر است بدانید که من با نظر شخصی خودم هیچ دری را نبسته و هیچ دری را باز نگذاشته‌ام، بلکه تنها دستوری به من داده شد که از آن اطاعت کردم!»2🏴 در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره بسته شدن درهای متصل به مسجد، چنین آمده است: «... دستور بده تا همه درهایی که به مسجد باز می‌شود بسته شود، مگر خانه علی(ع) و مسکن فاطمه(س)...»3🏴درِ دیگری که در نقل‌ها از آن سخن به میان آمده و معروف به «در خانه فاطمه(س)» است، به مسجد النبی(ص) باز نمی‌شد، بلکه به سمت کوچه قرار داشت. ابوهریره گزارش می‌کند: «هنگام ظهر بود که با پیامبر(ص) به بازار قینقاع رفتیم ... پیامبر در فناء خانه فاطمه نشست...»4🏴مقابل خانه قرار دارد.5🏴با توجه به این‌که در نقل دیگری از همین ماجرا گزارش شده است حضرتشان «بر در خانه فاطمه ایستاد»6🏴 می‌توان نتیجه گرفت که این «در» و این «فضای بزرگ پیرامون آن»، درون مسجد قرار نداشت وگرنه ابوهریره باید این‌گونه گزارش می‌کرد که پیامبر(ص) به درون مسجد رفته و در داخل مسجد و مقابل درب خانه فاطمه(س) ایستاد!. حلبي در کتاب سيره به اين مطلب اشاره کرده است: «وجعل لبيت علي كرم الله وجهه باب من الخارج»7🏴 🔵حضرت علی دو خانه داشتند پس از ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س)، پیامبر(ص) از دامادشان خواستند تا برای خود و همسرش خانه‌ای تهیه کند. خانه‌ای که علی(ع) تهیه کرده بود، مقداری با خانه پیامبر(ص) فاصله داشت. پیامبر(ص) دوست داشت که خانه دخترش به او نزدیک‌تر باشد. زهرا(س) خانه حارثه بن نعمان را پیشنهاد کرد. حارثه که از این پیشنهاد آگاه شد، به پیامبر(ص) عرض کرد: من و اموالم در اختیار خدا و پیامبرش هستیم! سپس خانه‌اش را در اختیار علی(ع) و فاطمه(س) قرار داد.8🏴 ❇️نتیجه: اتفاقات رخ داده يا در خانه دوم بوده و يا اينکه از در خارج مسجد بوده است. شبه افکن گفته بود ایشان منکر شهادت دختر رسول الله است لیکن وقتی به همان کتابی که وی آدرس داده مراجعه می کنیم چنین می خوانیم:« ❓روايات و سخناني كه گويندگان در منابر و بعضي از نويسندگان در كتاب هايشان نوشته و گفته اند كه عمر پهلوي فاطمه (سلام الله عليها) را شكسته، به نظر شما درست است؟»مرحوم آيت الله خوئي در پاسخ فرموده است: «اين روايات مشهور و معروف است»9🏴 پناه بر خدا از شر دروغگویان. 🔵محمد جواد حجتی کرمانی می نویسد: «در مورد وفات حضرت زهراء در منابع متقدم و متاخر...وازه وفات به کار رفته است»10🏴 همو کتاب مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی که درباره اثبات شهادت زهراء شهیده نوشته است را «ناکام»در اثبات مدعی ارزیابی میکند(همان) اولاً: وفات كلمه اي است عام كه هم شامل مرگ طبيعي و هم شامل شهادت مي شود؛ زيرا در بسياري از موارد حتي در كتاب هاي معتبر، نسبت به شهادت امام حسين، امير مؤمنان، جعفر طيار عليهم السلام و همچنين در باره خليفه دوم و سوم نيز كلمه وفات به كار رفته است.طبرسي در الإحتجاج مي نويسد:«محمد بن الحنفية بعد وفاة أخيه الحسين صلوات الله عليه»11🏴امير مؤمنان عليه السلام از كلمه «وفات» استفاده شده است:«عن عمرو بن حبشي قال خطبنا الحسن بن علي بعد وفاة علي فقال لقد فارقكم رجل بالأمس لم يسبقه الأولون بعلم....»12🏴 بينيم كه خود آن ها در كتاب هايشان همواره از كلمه «وفات» در باره عمر استفاده كرده اند.