هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️پرسش:
چرا خدا راضی شد شمر، امام حسین علیهالسلام را به شهادت برساند؟
🖊پاسخِ استادحیدری"زیدعزه"
1⃣ ارادهی تکوینی الهی بر این تعلق گرفته که انسان اختیار داشته باشد.
2⃣ انسان طبق اختیاری که به او داده شده است هم میتواند کار خیر انجامدهد هم کار شر زیرا قدرت و ارادهی الهی هم به کار خیر تعلق میگیرد هم به کار شر.
3⃣ هر چند ارادهی تکوینی هم بر کار خیر تعلق میگیرد هم بر کار شر، اما خداوند طبق ارادهی تشریعی، رضایت به انجام کار شر ندارد.
4⃣ شمر طبق ارادهی تکوینیِ الهی، اختیار داشت حضرت را به شهادت برساند، اما این به معنای راضی بودنِ خداوند به این امر نیست، چرا که وقتی خداوند همهی انسانها را، طبق ارداهی تشریعی از انجام ظلم به انسانهای عادی باز میدارد، به طریق اولی آنها را از ظلم به حجت خدا نیز باز داشته است.
♦️مثال:
پدری به فرزندش پول میدهد تا هر چه میخواهد بخرد(اراده تکوینی)
اما این پدر راضی نیست فرزندش سیگار بخرد، بلکه میخواهد فرزندش خرید مفیدی داشته باشه (اراده تشریعی)
♻️نتیجه اینکه:
ارادهی تکوینی الهی به کشته شدن امام حسین علیهالسلام تعلق گرفته است، اما ارادهی تشریعی الهی به کشتن امام حسین علیه السلام تعلق نگرفته است.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️پرسش
مگر نمیگویند حیوانات از امامِزمان حساب میبرند، پس چطور در کربلا اسبان روی بدن امام حسین علیهالسلام تاختند⁉️
🖊پاسخِ استاد جواد حیدری "زیدعزه"
اینکه حیوانات بلکه تمام کائنات، باذنالله تحت تصرف و ولایت امام هستند در آن هيچ شکی نیست.
اما این در موقعیست که از طرف امام اِعمالِ ولایت و امرِ به اطاعت شوند و البته آن هم به صورت تکوینی، نه تشریعی.
اگر امام علیهالسلام به صورت تکوینی امرِ به اطاعت حیوان، انسان و جماد داشته باشند؛ همهی کائنات بدون اینکه بتوانند مخالفت کنند در برابر امرِ امام مُطاع و فرمانبردار هستند
اما اگر مثل جریان کربلا و جریان شهادتِ اهلبیت توسط قاتلینِ ملعونشان، امر و اِعمالِ ولایتی از جانب امام نباشد در این مواقع چون امام اعمال ولایت نکردهاند و بر اساس جنبهی "انا بشر مثلکم" رفتار کردهاند، اینجا امر به صورت عادی و طبیعی بر اساسِ اسباب و مسببات ساری و جاری میشود.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
انتقام امامزمان در خونخواهی امامحسین.m4a
4.64M
⁉️انتقام امامزمان "عجلالله تعالی فرجهالشریف" در خونخواهی
امام حسین "علیهالسلام"
چگونه است؟
🔊پاسخِکارشناسبرنامه:استادجوادحیدری
🔘 هرهفته جمعهها⏰12:00
🔰برنامهی چشم به راه
📻رادیو اصفهان
#شبهات_مهدویت
#برنامهی_رادیوئی_چشمبراه
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
https://iycs.ir/%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%a8%d8%ba%d8%b6-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%ac%d9%81%e2%80%8c%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af/
سلام
با آرزوی قبولی عزاداری های همه ی بزرگواران .
خبر ساخت فیلم کوتاه بغض روی سایت انجمن سینمای جوانان تهران
یازهرا🌹
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
🏴
🚩
⁉️چرا عزاداری امام حسین را از ده روز قبل از شهادت ایشان شروع میکنیم؟
✍پاسخ را در چند نکته محضر شما تقدیم میدارم:
⚛ تاسی به اهلبیت علیهمصلواتالله
چراکه بزرگداشت ائمه در شهادت امام
حسین علیهالسلام از اول محرم بوده است شیعه هم با تأسی به سیره پاک آن ذوات مقدس از اول محرم عزاداری خود را آغاز میکنند. ائمه با توجه به محدودیتهایی که برایشان از سوی دستگاههای خلافت ایجاد شده بود در خانه خود عزاداری میکردند و شعرائی را دعوت میکردند و به همراه خانواده به عزاداری میپرداختند.
امام رضا علیهالسلام فرمودند هنگامی که ماه محرم شروع میشد، دیگر کسی پدرم را خندان نمیدید و هر روز ناراحتی او بیشتر میشد تا روز دهم محرم. پس وقتی روز دهم میرسید، آن روز روز مصیبت و اندوه و گریۀ او بود.📚 (امالی صدوق/128)
همچنین روایت مشهور دیگری که وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(علیهالسلام) وارد شد، حضرت برای او ذکر مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(علیهالسلام) را کردند. (دَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ..ان کنت باکیا لشی فبک الحسین..) 📚الأمالي، صفحه 130 - 129
⚛ ذکر مصائبِ قبل از عاشورا
قبل از عاشورا حوادثی رخ داده که هر کدام یک مصیبت است درسته امام حسین را عاشورا کشتند ولی مصیبتها از قبل از عاشورا شروع شد(ورود به کربلا، بسته شدن آب،.. ) که اینها را ما باید بیاد داشته باشیم.
⚛ کسب آمادگی روحی و فکری
ما باید برای ورود به روز عاشورا آمادگی روحی و فکری داشته باشیم، عاشورا مصیبت کمی برای دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت نبوده است، بنابراین برای ایجاد آمادگی در غم بزرگ عاشورا که «مصیبة ما اعظمها و اعظم رزیتها فی الاسلام... عظیم رزیتی» است، اگر عزاداری از روز عاشورا شروع میشد چقدر ذکر مصیبتها در عاشورا دردناکتر و غیرقابل تحملتر میشد.
برای عظمت مصیبت عاشورا همین حدیث نبوی بس که میفرمایند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً»، یعنی «برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.»📚(مستدرک الوسائل/10/318)
این حرارت را هر کسی حس کرده باشد، میداند بیمقدمه وارد روز عاشورا شدن بسیار دشوار است. بنابراین چنین حرارت و گرمایی آمادگی و توجه لازم دارد و دهه اول محرم صرف ایجاد توجه و آمادگی برای روز عاشوراست، همان روزی است که در آن مصیبتی بزرگ واقع شده است.
برگزاری مجالس عزاداری قبل از عاشوارا، نظیر ورود به شب قدر است که حدود بیست روز زودتر برای آن آماده میشویم، زیرا همانگونه که شب قدر سرنوشت ما را رقم میزند عاشورا نیز میتواند نه تنها سرنوشت فردی ما، بلکه سرنوشت یک جامعه را رقم بزند، ملتی که عاشورایی شد مسیرش فرق میکند مثل انقلاب اسلامی که با الهام از نهضت حسینی پیروز شد.
⚛ امامی برای همهی فصول
با وجود اینکه متاسفانه برخی از ما امامحسین علیهالسلام را امام ۱۴۰۰ سال قبل، برخی منحصر به دو ماه محرم و صفر، برخی دیگر منحصر به ماه محرم، برخی نیز منحصر به دههی اول محرم و برخی دیگر امام حسین را منحصر به عاشورا میدانیم، باید بدانیم امام حسین علیهالسلام، نه تنها امام محرم و صفر و... بلکه آن حضرت امامِ همه دورانها هستند و خلاصه کردن امام حسین در روزهای خاص، محروم ساختن خود از برکاتِ ایشان در اوقات دیگر است، زیرا ما در همهی اعصار به امام حسین علیهالسلام محتاج هستیم.
♻️نتیجه اینکه
✨همانگونه که معصومین فرازمان و فرامکان هستند عزاداریشان نیز اختصاص به دوره و زمان خاص ندارد
✨وقتی اهلبیت علیهمصلواتالله اینگونه حزن و اندوهی از روز اول محرم داشتند، ما نیز به عنوان شیعیان و محبین آن حضرات هرگز نمیتوانیم نسبت به این غم عظمی ساکت باشیم، بنابراین برای تاسی به ائمهی هدی علیهمالسلام از روز اول محرم به عزاداری میپردازیم.
زیرا اقدام، قیام، خروج و حرکت اباعبدالله الحسین علیهالسلام یک حرکت ویژه در تاریخ است، حرکتی که در عالم ظاهر موقعیتی که در عالم ظاهر داشت بر هیچکدام از اهل بیت علیهم صلوات الله ایجاد نشد، لذا حرکت ویژه تمجید و تجلیل ویژه می طلبد، و این همان دستوری است که اهل بیت علیهمصلواتالله به ما دادهاند تا عزای حسینبنعلیبنابیطالبعلیهالسلام تعظیم و ویژه برگزار گردد.
✨به عنوان مثال وقتی ما برای یک مهماني بزرگ از چندین روز قبل خود را مهیا میکنیم و یا برای یک مسابقهی مهم از مدتها قبل از آن تمرین میکنیم، همچنین برای نماز قبل از آن وضو میگیریم و کسب آمادگی میکنیم، عزاداری امامحسین علیهالسلام نیز نیاز به آمادگی دارد.
✍مرضیه رمضانقاسم
#عقائد
#شبهات_محرم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
چرا دشمن در واقعهی عاشورا، امام سجاد علیهالسلام را به شهادت نرساند⁉️
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ دشمن امام سجاد را در واقعهی کربلا به شهادت نرساند تا از یک سو افکار عمومی را به این سمت سوق دهد تا مردم تصور کنند امام سجاد با یزید و یزیدیان مشکلی ندارند و با آنان بیعت کردهاند و به زعم خودشان بدین وسیله از فضاحتِ فاجعهی کربلا بکاهند و افکار عمومی را فریب دهند و از آن واقعه منحرف کنند.
2⃣ یزید بعد از اینکه متوجه شد شهادت امام حسین علیهالسلام انعکاس نامطلوبی در جامعه داشته است، سعی کرد ننگ این گناه را از گردن خود باز و سلب مسئولیت کند و فاجعهی کربلا را به گردن عبیداللهبنزیاد و عمربنسعد بیندازد
3⃣ ارادهی الهی بر این بود که امام سجاد علیهالسلام زنده بمانند و ردای امامت به دست ایشان باقیبماند، همانطور که ارادهی خدا در مورد امام حسین علیهالسلام اینگونه نبود.
آنچه مسلم است؛ بیماری امام زینالعابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد (علیه السلام) زنده بمانند و نسل امام حسین (علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همانگونه که در تاریخ ثبتشدهاست، این بیماری سبب نجات ایشان شد. البته دشمن چند مرتبه تصمیم گرفتند حضرت را به شهادت برسانند، اما چون بیماری ایشان شدید بود تصور کردند بیماری خودبخود حضرت را میکشد، پس دلیلی ندیدند که ایشان را بکشند و خود را بدنامتر کنند.📚مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور میکردیم تا به علیبنحسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم از شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مَردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.📚شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص399
♻️نتیجه اینکه:
🍃حضرت امام سجاد علیهالسلام هیچگاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنیامیه و یزید همان موضع امام حسین علیه السلام میباشد.
🍃بر اساس حکمت الهی، ایشان فقط در حماسهی کربلا و عاشورا مدتی بیمار بودند تا جانشان حفظ شود.
🍃ایشان با تدبیر و شجاعت حتی در اسارت نیز وظیفهی امامت و رهبری خویش را بجا آوردند و در مدینه نیز با گريههای خود و ایراد خطبه و روضهخوانيهایشان به بیان معارف الهی در قالب دعا باعث بقای اسلام عزیز شدند، بنابراین اطلاق «امامِ بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔴چرا امام سجاد بیمار بودند⁉️
1⃣نکته ی اول: با مطالعه ی تاریخ و بررسی زندگی امام سجاد علیه السلام به این نکته رهنمون می شویم که حضرت، با سیاست های مختلف و شجاعت مثال زدنی خود، مکتب اهل بیت علیهم السلام و پیروان آن را و در یک کلام، اسلام عزیز را حفظ و باعث بقای آن شدند.
تدبير امام سجاد در اسارت، گريه هاي امام سجاد در مدينه، ایراد خطبه و روضه خواني هاي آن حضرت و بیان معارف در قالب دعا به مدت 35 سال و تبلور آن در زبور آل محمد که همان صحیفه ی سجادیه است، شاهد و گویای این حقیقت است.
پس این گونه نبوده که حضرت سجاد علیه السلام همیشه بیمار بوده و وظائف امامت را معطل گذاشته و اقدامی انجام ندهند.
2⃣نکته ی دوم: آنچه که مسلم است؛ بیماری امام زین العابدین(علیه السلام) تنها در ایام حادثه عاشورا بوده و علت آن، تقدیر الهی بود، برای این که امام سجاد(علیه السلام) زنده بماند و نسل امام حسین(علیه السلام) از این طریق حفظ شود، همان گونه که در تاریخ ثبت شده است، این بیماری سبب نجات ایشان شد. چند بار تصمیم گرفتند حضرت را بکشند، اما چون بیماری او شدید بود گفتند: بیماری او را میکشد، چرا او را بکشیم.(1)
حمید بن مسلم گوید: ما به اتفاق شمر بن ذی الجوشن در خیمه ها عبور می کردیم تا به علی بن حسین(علیه السلام) رسیدیم، دیدیم در شدت مرض در بستر غم و بیماری و ناتوانی خوابیده است، و با شمر جماعتی از رجاله بودند، گفتند: آیا این بیمار را بکشیم؟ من گفتم: سبحان اللَّه چه بی رحم مردمید!. همین مرض او را خواهد کشت. بدین وسیله شر ایشان را از آن حضرت برگردانیدم.(2)
📌نتیجه اینکه: بر اساس حکمت الهی، امام سجاد علیه السلام فقط در حماسه ی کربلا و عاشورا مدتی را بیمار بودند و بعد از حفظ جان حضرت، ایشان با تدبیر و شجاعت و ایفای نقش امامت و رهبری خویش باعث بقای اسلام عزیز شدند و اطلاق «امام بیمار» برای حضرت، به هیچ وجه صحیح و جایز نیست.
📚پی نوشت ها:
1 - مرتضی مطهری، حماسه حسینی، ج 1، ص 97 - 98.
2 - شیخ عباس قمی، منتهی الامال، ج 1، ص .399
#امام_سجاد_ع
#بیماری
#مصلحت_الهی
🚩کانال رسمی استاد جواد حیدری
🆔 @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩 🏴
🏴
🚩
پرســـ❓ــش
⁉️ آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید بیعت کردند؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه"
1⃣ بر حسب این روایت «... إن يزيد بن معاوية دخل المدينة وهو يريد الحج فبعث إلى رجل من قريش فأتاه فقال له يزيد: ...»📚کافی، کلینی، ج8، ص235
برخی گمانکردهاند، امام سجاد با یزید بیعت کرده است.
در حالیکه در ابتدای حدیث نقل شده است: یزید بن معاویه به قصد انجام حج داخل شهر مدینه شد اما طبق آنچه نزد محققین و مورخین ثابت است، عدم ورود یزید به مدینه منوره در ایام خلافتش میباشد. لذا روایت موضوعاً ساقط است و اینکه عبارت (یزید به قصد حج به مدینه آمد) در متن حدیث آمده و از علائم کذب خبر این است که خبری که تواتر از شأنش است، متواتر نقل نشده باشد، و سفر یزید به حجاز در ۳ سال حکومتش را کسی نقل نکرده است و اگر راست بود، نقلش به تواتر میرسید.
اين روایت مخالف با امر قطعی و اجماعی تاریخی است زیرا یزید پس از شهادت امام حسین (علیهالسلام) هیچگاه وارد مدینه نشده است. لذا چون روایت حاوی موضوع تاریخی است، وقتی آن را با قاعدهی عقلایی از حیث تاریخی عرضه میکنیم، مشاهده میکنیم با امر قطعی تاریخی در تعارض است. و این یک علت در وهن و ضعف خبر است که موجب اسقاط روایت از درجه حجیت میشود.
2⃣حضرت در صحيفه سجاديه اينگونه ميفرمايند: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، ......ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافتهگان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافتهاند قرار گيريم.»📚صحيفهی سجاديه، دعاي اول، ص29 (بند 30)
و در جايي ديگر ميفرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما ميباشد»📚مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار،ج45،ص188
♻️نتیجه اینکه:
حضرت امام سجاد علیهالسلام هیچگاه با یزید بیعت نکردند زیرا موضع ایشان در برابر بنیامیه و یزید همان موضع امام حسین علیهالسلام میباشد.
#عقائد
#امامت
#شبهات_محرم
🆔 @javadheidari110
🏴 🚩 🏴 🚩 🏴 🚩🏴 🚩 🏴 🚩
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا حضرت علی یا امام حسن و امام حسین علیهمالسلام در فتح ایران توسط عرب ها! حضور داشتند؟
#کلام_جنگ_ایران_اعراب_حضور_حسنین_علیهما_السلام
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
در منابع معتبر اوليه تاريخي و همچنين منابع متأخر از حضور امام علي علیهالسلام در فتح ايران هيچ گزارشي وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام برخي از منابع مانند طبري (1) و بلاذري (2) به حضور ايشان در فتح ايران اشارهکردهاند؛ اما اين گزارشها از جهات مختلف مخدوش است ازجمله اينکه:
1. در تاريخ خليفه بن خیاط و يعقوبي که هر دو مقدم بر طبري هستند اسمي از حضور امام حسن و امام حسين علیهماالسلام در فتح ايران نيامده است.
2. از اين گزارشها به دست میآید که فتح ايران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجامشده است و زمان عثمان زماني بوده که حضرت علي علیهالسلام در بسياري از موارد تقيه نمیکردند و در حد مشاوره نيز به عثمان کمک نمیکردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگها.
3. در جنگ صفين وقتي امام حسن علیهالسلام به ميدان رفت امام علي فرمودند: از طرف من جلوي اين جوان را بگيريد تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن اين دو (امام حسن علیهالسلام و امام حسين علیهالسلام) به ميدان نبرد دريغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلیالله عليه واله و سلم قطع شود. (3)
چگونه امکان دارد با چنين اکراهي حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر براي جنگ بروند آنهم در زمان عثمان!
4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته میشود) اشارهکرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4)
5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست. (5)
درنتیجه دليل معتبر و موجهي بر حضور اهلبیت در فتح ايران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعيف هستند.
پی نوشت ها:
1. طبري، تاريخ الطبري، ج4، ص 269.
2. بلاذري، فتوح البلدان، ص 326.
3. طبري، تاريخ طبري، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکي، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244.
4. بلاذری، همان.
5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵
@javadheidari110