eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
375 ویدیو
166 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام دوستان بزرگوار! چشم زخم حقیقت دارد. در نهج البلاغه آمده است: «الْعَيْنُ‏ حَقٌ‏ وَ الرُّقَى حَق‏»؛ «چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نيز حق است». برای در امان ماندن از چشم زخم، توصیه های دینی را باید عمل کنیم؛ مانند: ذکر شریف " ماشاءالله لاقوه الا بالله العلی العظیم "" و یا استفاده از حرز امام جواد علیه السلام. صدقه و استغفار و قربانی کردن نیز از سفارشات دین است. اما تخم مرغ شکستن هیچ مستند شرعی و عقلی ندارد و در ضمن از دوجهت حرام است. یک: شکستن تخم مرغ بدون فایده ی عقلانی اسراف است. دو: در برخی روش ها اسم افرادی را می آوریم که تهمت است. هم اسراف حرام است و هم تهمت. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
ملاقات با امام‌زمان در عصر غیبت کبری.mp3
4.6M
⁉️آیا در عصر غیبت کبری امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟ پاسخ استاد حیدری👇 1⃣مشاهده به این معناست که فرد را ببینیم و بشناسیم بسیاری از افراد که درعصر غیبت با اذن و صلاحدید امام‌زمان به محضر حضرت شرفیاب شدند،حضرت را بعد از جدا شدن می‌شناسند 2⃣درتوقیع‌امام‌عصرآمده هرکس زمان غیبت قبل ازخروج سفیانی و صیحه‌ آسمانی ادعای مشاهده‌ مرا کرد،دروغگو و افترا زننده‌است اما این قاعده‌ کلی استثنادارد،هر که ادعا کندهر موقع خودم بخواهم به محضرحضرت می‌رسم این سخنی‌باطل‌است و افترائی بیش‌نیست 3⃣قاعده‌‌کلی درغیبت‌کبری اینست که امکان ملاقات‌عمومی وجودندارد براساس فرمایش علمای بزرگ شیعه امکان ملاقات عمومی درعصر غیبت میسر نیست اما اگر به صلاحدید حضرت این توفیق نصیب برخی افراد شود امکان رسیدن به محضر حضرت هست سید مرتضی فرمودندماقطع نداریم کسی به امام نرسد و بشر نتواند ایشان را ملاقات کندبلکه این امری غیرمعلوم است که راهی بر قطع به آن نیست و اگر گفته شود علت غیبت امام خوف از ظالمین است در جواب می‌گوئیم این علت درحق اولیاء وشیعیان خاص نیست شیخ‌طوسی در کلمات‌المحققین می‌فرمایند ما تجویز می‌کنیم بسیاری از اولیاء و قائلین به امامت حضرت خدمت ایشان رسیده و نفع برده‌اند 4⃣دیدارامام‌زمان تقوا و عمل‌صالح لازم‌دارد اما اینطور نیست که هر که تقوا و عمل‌صالح داشته‌باشد به محضر حضرت شرفیاب‌شود ♻️خلاصه‌اینکه قاعده‌ کلی درعصر غیبت اینستکه کسی به محضرحضرت شرفیاب نشود امااگر به صلاحدید حضرت این اتفاق رخ‌دهد نیازمند ملزومات‌است که تقوا وعمل‌صالح ازملزومات این توفیق‌است @javadheidari110 @Solalehakhlaghi @ramezan_ghasem110
پرسش: آيا طلب مغفرت برای قاتلین ائمه معصومین اشكال دارد و یا اصلا کار درستی است؟ ✍️پاسخ: ✅دشمنان ائمه(ع) دشمنان خدا هستند. چنان كه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم:«مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ» هر كسي با شما ائمه و اهل البيت (ع) دشمني كند به حقيقت با خدا دشمني ورزيده است. هر كسي با ائمه (ع) دشمني يا مخالفت كند، كافر و مشرك و اهل جهنم است. چنان كه در بسياري از روايات از جمله در همان زيارت بسيار معتبر جامعه كبيره مي خوانيم: 👈« مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيم‏» يعني هر كه با شما(ائمه ) مخالفت كند دوزخ جايگاه اوست، هر كسي منكر امامت و مقام و منزلت شما شود كافر است، و هر كسي بر عليه شما وارد جنگ شود ، مشرك است. و هر كسي امر و فرمان شما را اطاعت نكند در درَك اسفل يعني پايين ترين و بدترين نقطه جهنم جاي او است. 👈با اين وصف چگونه مي توان قاتلين ائمه (ع) - كه لعنت خداوند هر لحظه و هر دم بر آنان باد- را مورد دعا قرار داد در حالي كه دعا و استغفار و طلب آمرزش براي هر كسي بيانگر يك نوع دلسوزي و اظهار محبت و علاقه است. يعني همان چيزي كه در بسياري از آيات قرآن از آن نهي شده است. 👈 در سوره مباركه توبه مي خوانيم: « ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى‏ مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيم » (۱) براي پيامبر (ص) و مؤمنان جايز نيست كه براي مشركان از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كنند، هر چند آن مشركان از نزديكان شان باشند، پس از آن كه بر آن ها روشن شد كه اين گروه اهل جهنم هستند. 👈وقتي مي دانيم كه قاتلين ائمه (ع) به طور قطع و يقين اهل جهنم و در بد ترين و پايين ترين جاي جهنم جايشان است، دعا و طلب مغفرت براي شان اولا- هيچ فايده اي ندارد. چنان كه قرآن كريم در مورد منافقين به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: به هيچ وجه براي شان دعا و استغفار نكن، كه اگر هفتاد ( بلكه هفتاد هزار ) بار هم براي شان استغفار كني خدا آن ها را نمي آمرزد. (۲) ثانيا – كسي براي آن ها دعا و استغفار و دلسوزي كند در قيامت هم نشين و همراه آنان خواهد بود. 💥لذا نه تنها دعا و استغفار براي آنان جايز نيست. بلكه تأكيد قرآن و روايات بر اين است كه نسبت به كفار و مشركين و منافقين و همه كساني كه فكر و عقيده و عمل و رفتارشان در نقطه مقابل قرآن و خدا قرار دارند، اظهار تنفر و دشمني علني داشته باشيد و به پيروي از خدا و فرشتگان آنان را مورد لعنت و نفرين خود قرار دهيد. 👈 زيرا آنان شجره ملعونه و به تعبير قرآن« كلمه خبيثه و شجره خبيثه » هستند (۳) قاتلين و دشمنان ائمه (ع) بعد از آن كه فهميدند حق با آنان است به مخالفت با آنان بر خاستند و راه كفر را در پيش گرفتند. چنين افرادي به حكم آيه ۱۶۱ سوره بقره و ۸۷ آل عمران و آيات زيادي از قرآن مورد لعنت خدا و فرشتگان و همه مؤمنان بلكه همه مردم قرار دارند. 📚پي نوشت ها: ۱. توبه ( ۹)، آيه ۱۱۳ ۲. همان، آيه ۸۰ و سوره منافقون ( ۶۳ )، آيه ۶ ۳. ابراهيم ( ۱۴)، آيه 24 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ "ولایت‌مطلقه" با "حکومت‌مطلقه" چه تفاوتی دارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" 1⃣ ولایت مطلقه ولایتی است که بر پایه‌ی "ولایت" ، "عدالت" و "فقاهت" استوار است اما حکومت مطلقه، حکومتی استبدادی است. 2⃣ ولایت مطلقه هم ناظر درونی (عدالت) و هم ناظر بیرونی (مجلس خبرگان) دارد اما حکومت مطلقه بدون ناظم و چارچوب است. ♻️نتیجه اینکه: واژه‌ی مطلقه نباید ما را فریب دهد زیرا اینطور نیست که ولایت مطلقه با حکومت مطلقه مثل هم باشند زیرا بین ولایت مطلقه و حکومت مطلقه نسبت تباین برقرار است. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
audio_2019-02-20_22-42-05.ogg
1.89M
پیرامون روایت: کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت - توضیح دهید. جـــــــــــــوادحیــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️ در عصر غیبت رهبر جامعه باید در دوره‌ی کوتاهی انتخاب شود یا مادام‌العمر؟ پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے "زیدعزه" ♦️مقدمه در زمانی که قانون اساسی تدوین می‌شد پس از بازنگری آن، برخی نظریات مطرح گردید مِن جمله اینکه برخی معتقدند بودند برای رهبری، زمان مشخص شود که خوشبختانه پذیرفته نشد. 🔘برای پاسخ به این پرسش مطرح شده لازم است ابتدا مفهوم تعیین بازه‌ی زمانی، مادام‌العمر بودن و مادام الوصف بودن رهبری تبیین شود: 1⃣ تعیین بازه‌ی زمانی❌ اگر برای ولایت فقیه مثلا دوره‌ی ده ساله معین شود ممکن است رهبر، قبل از این ده سالِ تعیین شده، خدای‌ناکرده شروط رهبری از او زائل شود. 2⃣ مادام العمر بودن❌ مادام العمر بودن ولایت فقیه به این معناست که بدون هیچ‌گونه شرط و ناظر، فردی رهبری جامعه را تا پایان عمرش بر عهده گیرد که این همان حکومت استبدادی است. 3⃣ مادام الوصف (مادام‌الشرط) بودن✔️ مادام الوصف بودن ولایت فقیه به این معناست که در عصر غیبت، تا زمانی که شروط ولایت فقیه (دین‌شناسی، مدیریت، آگاهی به زمان، عدالت) از او زائل نشود رهبری جامعه را بر عهده دارد. ♻️نتیجه اینکه: ✅ رهبری مادام‌الوصف است نه مادام‌العُمر زیرا اگر برای رهبری مثلا دوره‌ی ده ساله معین شود ممکن است قبل از ده سال شرایط رهبری از او زائل شود پس انتخاب دوره‌ی ده ساله امری واهی است در حالیکه اگر برای رهبری دوره‌ی زمانی تعیین نشود و مادام الشروط و مادام‌الوصف باشد به این طریق تا زمانی که شروط رهبری در او هست رهبری او پابرجا خواهد ماند بعلاوه اینکه هر چه زمان بیشتری از رهبری ایشان بگذرد اشراف بیشتری نسبت به مسائل و اداره‌ی جامعه پیدا خواهند کرد. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ۰ ➠@ramezan_ghasem110
هدایت شده از کشکول مشکول
نامه‌ای از امام صادق(علیه السلام) به عبدالله نجاشی که بر مسئولان (ریز و درشت) واجب است آن را نوشته و در اتاق خود نصب کنند! عبدالله نجاشی از دوست‌داران و پیروان امام صادق (علیه السلام) بوده است. او در عصر خلافت عباسی، به استانداری اهواز منصوب می‌شود. به همین دلیل در نامه ای از امام صادق (علیه السلام) راهنمایی و نصیحت طلب می‌کند. امام صادق (علیه السلام) در پاسخ به این نامه نیز بعد از دعا در حق عبدالله میفرمایند: «خبر والی شدن تو بر اهواز مرا هم خوشحال کرد و هم ناراحت، علت خوشحالی این است که شاید خداوند به وسیله تو به شیعیان عزت دهد و ضعف آنان را بر طرف نماید … و اما ناراحتی‌ام به این دلیل است که مبادا نسبت به دوستان ما لغزشی مرتکب شوی که باعث شود بوی بهشت را هم نشنوی!! بدان که خلاص و رهایی تو در حفظ خون مؤمنین و دست برداشتن از آزار آنان و رفق و مدارا با مردم است و همچنین در تأنی و معاشرت نیکو و نرمی بدون ضعف و صلابت بدون خشونت..... مبادا درهمی را در راه غیر خدا خرج کنی و مثلا به شاعران متملق یا دلقکان دهی ، جوایز و هدایای تو باید به کارمندان و زحمتکشان داده شود. مبادا چیزی از طلا و نقره برای خود بیاندوزی! هیچ گاه سیر کردن شکم های گرسنه که آتش غضب خدا را خاموش می کند کوچک مشمار ! ... بگذار از پستی دنیا به تو خبر دهم: وقتی حسین بن علی (علیهماالسلام) به سمت کوفه روان شد ابن عباس او را به خدا قسم داد که مرو کشته می شوی ! حسین بن علی (علیهماالسلام) فرمود: من خود، جایگاه کشته شدنم را بهتر از تو می دانم و جز فراق دنیا از آن برایم چیزی نمانده! ای ابن عباس آیا میخواهی داستان امیرالمؤمنین (علیه السلام) و دنیا را برای تو بازگو کنم؟ امیرالمؤمنین (علیه السلام) به من فرمود: روزی در هنگامی که فدک تحت اختیار فاطمه (علیهاالسلام) بود به همراه بیلی در قسمتی از آن مشغول کار بودم که ناگهان زنی بسیار زیبا در مقابلم آشکار شد که جمالش دلربا بود… آن زن به من گفت : آیا می خواهی با من ازدواج نمایی تا از این بیل راحت شوی و تمام گنج های زمین را به رویت بگشایم ؟! به او گفتم: تو کیستی ؟ گفت: من دنیا هستم ! به او گفتم که برو و شوهری دیگر طلب کن، تو در شأن من نیستی و با بیل خود مشغول به کار شدم و اشعاری را زیر لب زمزمه نمودم … امیرالمؤمنین (علیه السلام) از دنیا خارج شد در حالی که حق هیچ بنده ای بر گردن او نبود و سائر ائمه (علیهم السلام) نیز این چنین بودند . [ای نجاشی] مواظب باش مؤمنی را نترسانی به فریاد مؤمنین برس! چرا که پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: کسی که به فریاد مؤمنی برسد خداوند در قیامت به فریاد او خواهد رسید . کسی که یک حاجت برادر مؤمن خود را برآورده کند خداوند حاجات کثیره او را برآورده خواهد کرد.... وسائل الشیعه، ج ۱۷، ص۲۱۲ 🎲 کشکول مشکول 🍂 @kashkool_mashkool
🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 🔷 🔹 پرســـ❓ــــش ⁉️از طرفی مجلس خبرگان نظارت بر رفتار رهبر دارد، از طرف دیگر رهبر می‌تواند مجلس خبرگان را عزل کند پس در این صورت اگر شرایط رهبر جامعه زائل شود کسی نمی‌تواند او را عزل کند پس با این وجود ناظر بودن مجلس خبرگان موضوعیتی ندارد؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے "زیدعزه" مشروعیت مجلس خبرگان مشروعیت الهی است و حکومتی نیست یعنی فقهای مجلس خبرگان فقیهان‌ عادلی هستند که بر اساس آموزه‌های دینی، به اذن الهی ولایت دارند تا بر امور رهبری نظارت کنند. بر فرض اینکه مجلس خبرگان یک نهاد حکومتی باشد که توسط رهبر عزل و نصب شوند، حاکمی صلاحیت عزل و نصب آنها را دارد که شروط رهبری را دارا باشد. @javadheidari110 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 🔷 ➠@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 ✨ 🔸 پرســـ❓ــش ⁉️آیا تقیه نوعی دروغ و نفاق است؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️مقدمه: برخی مخالفین به جهت اینکه حقیقت تقیه را فهم نکرده‌اند آن را نفاق و دروغ می‌دانند در حالیکه اگر دقت کنند خواهند دانست که تقیه، مسئله‌ای بدیهی و مورد تصریح قرآن است. 1⃣منظور از تقیه این است که: انسان بواسطه‌ی موافقت با گفتار یا عملی که مخالف حق است، جان خود را نجات دهد. 2⃣تقیه یک تاکتیک موثر است که هر عاقلی در مواضع خاص برای رعایت مصلحت برتر، استفاده می‌کند؛ همانطور که: 〽️حضرت ابراهیم در شکستن هیمنه‌ی بت‌پرستی 〽️مومن آلِ فرعون برای حمایت از موسی 〽️پیامبر اسلام نیز به مدت سه سال برای تبلیغ اسلام به صورت غیر علنی از این روش استفاده کردند. اهل‌ تقیه ایمان‌ و‌ تصدیق‌ قلبی‌ دارند‌ اما بنابر شرایط‌ و مصلحتِ‌ ایجاب‌ شده آنرا مخفی‌ می‌کنند. (قلبا معتقدند اما در عمل‌ نشان‌ نمی‌دهند.) 3⃣آیات تقیه در قرآن: ✨قرآن کریم می فرماید:«وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ وَ قَدْ جاءَكُمْ بِالْبَيِّناتِ مِنْ رَبِّكُم...»؛«و مرد مؤمنى از آل فرعون كه- ايمان خود را پنهان مىداشت- گفت:«آيا مىخواهيد مردى را بكشيد بخاطر اينكه مىگويد: پروردگار من «اللَّه» است، در حالى كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان براى شما آورده است؟! »غافر/28 ✨لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»آل‌عمران/28 مومنین کافران را ولی خود قرار ندهند، اگر چنین کنند هیچ سنخیتی با خدا ندارند مگر اینکه قصد تقیه داشته‌باشند ✨مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَ..»نحل/106 اهل مکه مرتد شدند بین‌شان کسی بود که مکره بود اجباراً، بخاطر خوف از کافران کفر بر زبان جاری کرد اما در قلب معتقد به ايمان بود و ظاهرا با کافران همراهی‌کرد در حالیکه قلبش مطمئن به ايمان بود عماربن‌یاسر و... در این آیه اظهار کفر تجویز شده مفسرین شیعه و برخی از مفسران اهل‌سنت تصریح کرده‌اند که از این آیه جواز تقیه فهمیده می‌شود‌ 4⃣برخی اشکال کرده‌اند به اینکه آیات تقیه مربوط به تقیه در مقابل کافر است و چرا شما شیعیان نه تنها در برابر کافران بلکه در مقابل مسلمانانِ از اهل‌سنت نیز تقیه می‌کنید؟ ✍پاسخ:اینجا تنقیح مناط می‌کنیم (تنقیح مناط اصطلاحی فقهی است یعنی استخراج ملاک حکم از خطاب شارع برای تعمیم دادن آن به موارد مشابه) مناط، ملاک و معیارمان خوف از جان و مال و آبروست اینجا بیان مصداق اتفاق افتاده است. بنابراین درست است که آیه به تقیه‌ در برابر کفار اذعان دارد اما مورد آن مخصص نیست یعنی هر کجا خوف از جان و مال و آبرو بود باید تقیه کرد. 5⃣گاهی اتفاق می‌افتد همین تقیه‌ای که واجب است حرام می‌شود: 〽️مواقعی که اگر فرد تقیه کند درست است که جان و مال و آبروی خود او حفظ می‌شود اما چون تقیه‌ی او موجب می‌گردد جان، مال و آبروی دیگری به خطر افتد. اینجا تقیه حرام است. 〽️مواقعی که اصل اسلام در خطر باشد. نظیر اینکه فردی تفسیر قرآنی نوشته که خلاف قرآن است. یا بخواهند کعبه و یا مشاهد مشرفه را خراب کنند در این مواقع نباید تقیه کرد بلکه باید جان، فدای کعبه و شعائر دین گردد. امام خمینی فرمودند:گاهی وقت‌ها تقیه حرام است.آن وقتی که انسان دید که دین خدا در خطر است نمی‌تواند تقیه بکند.آن وقت باید هر چه بشود برود. تقیه در فروع است،در اصول نیست. تقیه برای حفظ دین است،جایی که دین در خطر بود،جای تقیه نیست 📚صحیفه‌امام/ج۸ امام‌حسین تقیه نکردند زیرا اصل اسلام در خطر بود و علی الاسلام السلام. ♻️نتیجه‌اینکه ✳️تقیه از مشخصه‌های مکتب اهل‌بیت می‌باشد که مبتنی بر عقل و فطرت است. تقیه از مسلمات است و شیعه مشهور به تقیه است زیرا بیش از سایر امت‌ها تحت فشار حداکثری از سوی دشمنان بوده‌است؛ لذا تقیه را شعار خود قرار داده‌ و مجبور بوده است به خاطر صلاح حال مسلمین تمسک به تقیه کند. ▫️تقیه مخالفت با حق در ظاهر نه در قلب، برای حفط جان، مال و در شرایط سختی که جرأت اعلام ندارد. ◾️نفاق موافقت با حق در ظاهر و مخفی کردن باطل است. ☑️ تقیه نه تنها نفاق نیست بلکه نقطه‌ی مقابل نفاق است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🆔 @javadheidari110 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 @ramezan_ghasem110
🍃سوال چرا در قاره ی آمریکا و استرالیا هیچ پیامبری نیامده؟ 🍃🌺 پاسخ ⚛ بر چه اساسی میگید نیامده اینکه ما نمی دانیم نیامده که دلیل بر نیامدن نیست پس ما علم نداریم که آیا آمده است یا نیامده است پس ندانستن ما دلالت برنیامدن ندارد ⚛ در قرآن کریم آمده:«لکل قوم هاد»همه ی اقوام هدایتگر داشتند. ⚛خداوند در قرآن کریم می فرماید:«و لقد ارسلنا رسلا من قبلک» یا رسول الله قبل تو ما پیامبرانی را ارسال کردیم «منهم‌من قصصنا علیک و منهم من لم نقصص علیک »برخی از انبیا را داستانهایشان را برای تو گفتیم خیلی از اینها هم بودند که قصه ی اینها را برای شما بیان نکردیم. پس اینکه اولا پیامبران زیادی بودند و ثانیا قصه ی اونها برای ما نقل نشده ما نمی دانیم اینها کجا بودند ⚛ پروردگار عالم انبیاء را برای هدایت بشر فرستاده اما به هر دلیلی اگر اتمام حجت بر گروهی نشود اینها حجت ظاهری ندارند اما حجت باطنی که عقل است و به آن پیامبر باطنی هم گویند که دارند فطرت و وجدان دارند اگر بر اساس عقل و فطرت عمل کرده باشند اهل نجاتند قرآن می فرماید:«ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» ما هیچ قومی را عقاب نمی کنیم مگر برایشان اتمام حجت شده باشد. ⚛ اساسا تقسیم بندی قاره ها به آمریکا،استرالیا،چین،ژاپن ... اینها بر می گردد به چند صد سال اخیر و سابقه ی طولانی نداره. تقسیم بندی دنیا در زمان های گذشته که اینچنین نبوده تمام دنیا بر محوریت امپراطوری می گشته امپراطوری بزرگ ایران و روم بعدها به تدریج امپراطوری چین و یونان و امپراطوری های مختلفی اضافه شده. ♻️نتیجه اینکه پیامبران اگر چه در منطقه ی محدودی مبعوث می شدند به امپراطوری ها و ممالک دیگر یا بوسیله ی مبلغ یا توسط نامه معارف خود را می رساندند ╔═ ⚘════⚘ ═ @javadheidari110@ramezan_ghasem110 ⚘════⚘ ═
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 پرســـ❓ــش ⁉️ آیا نسل امام صادق علیه السلام از طرف مادری به دوفرزند پسر ابوبکر یعنی محمد و عبدالرحمان می رسد و امام صادق علیه السلام، به اینکه نوه ی ابوبکر بوده، افتخار کرده‌اند؟ پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻روایت انتساب امام‌صادق به ابابکر در منابع اهل‌سنت 〽️ذهبی این روایت را بدون ذکر سند آورده است و در تهذیب الکمال اگر چه با سند آمده ولی در سند این روایت حفص بن غیاث است که وی نیز در التعدیل و الترجیح روایاتش غیر قابل قبول دانسته شده است. 📚سیر أعلام النبلاء، ج ۶،ص۲۵۵ 〽️ابن عساکر نیز این روایت را از شخصی به نام اسماعیل بن محمد بن فضل نقل می‌کند. در صورتی که ذهبی می‌گوید وقتی ابن عساکر اسماعیل را دید، اسماعیل پیر شده بود و حافظه‌اش خوب کار نمی‌کرد و نیز در سند ابن عساکر معاذ بن مثنی است که احمد بن حنبل وی را از عدالت ساقط می‌داند. 📚المقصد الأرشد فی ذکر اصحاب الامام احمد، ج۳، ص35 🔻روایت انتساب امام صادق به ابابکر در منابع شیعی: 〽️روایت «ولدنی ابابکر مرتین» در منابع شیعی تنها در کشف الغمه آمده است. و اربلی آن را مرسل نقل کرده است. چرا که حافظ عبد العزیز جنابذی مستقیم از امام صادق (ع) روایت کرده در حالی‌که وی متوفای ۶۱۱ ق است و امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ ق به شهادت رسیده است. از طرفی این روایت در هیچ منبع شیعی دیگری ذکر نشده است. 📚کشف الغمة، ج۲،ص۱۶۰نسل امام صادق علیه السلام از طرف مادری به دوفرزند پسر ابوبکر یعنی محمد و عبدالرحمان می رسد. 〽️اُمّ فَرْوه همسر امام باقر (علیه‌السلام) و مادر امام صادق (علیه‌السلام) و دختر قاسم‌بن‌محمد‌بن‌ابی‌بکر است و از طرف مادر نیز به ابوبکر می‌رسد.‌ ام فروه بانویی نیکوکار بوده که امام صادق ایشان را تمجید کرده‌ا‌ند ام‌فروه را راوی حدیث نیز دانسته‌اند. 📚مفید، الارشاد، ص۵۲۶ 〽️ پدر ام فروه فردی بنام قاسم از افراد مورد اطمینان و اصحاب امام سجاد (ع) بود و به فقیه اهل حجاز شهرت داشت. ام فروه در قبرستان بقیع مدفون است. 📚کلینی، الکافی،ج۱، ص۴۷۲ 〽️نام مادر امام صادق (علیه‌السلام)، فاطمه یا قریبه و کنیه‌اش،‌ ام فروة یا‌ ام قاسم بود. مادر ام‌فروه، اسماء دختر عبدالرحمن بن ابی بکر بود. از آنجا که‌ام فروه هم از طریق مادر و هم از طریق پدر از نسل ابابکر است، امام صادق را دوبار نوه‌ی ابابکر خوانده‌اند. اهل سنت روایتی از امام صادق (ع) با مضمون «ولدنی ابابکر مرتین» نقل می‌کنند، در این روایت امام، خود را دوبار فرزند ابابکر خطاب کرده‌اند. این روایت از نظر شیعه جعلی است و با توجه به معیارهای حدیثی اهل سنت نیز قابل اعتماد نیست. 📚الکلینی، ۱۳۸۸، ج۱،ص۳۹۳، باب مولد أبی عبد الله جعفر بن محمد علیه‌السلام 🆔 @javadheidari110 🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸 @ramezan_ghasem110 🌼 🌾 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام صادق علیه السلام 〰️〰️〰️ 1. پدر و مادر پدر،باقر العلوم و مادرشان ام فروه نام دارد. از جمله روایاتی که مادرشان نقل فرموده است: «...امام باقر روزی هزار بار برای شیعه دعا میکنه ... چون شیعه بدون علم بر فرجام اعمال صبر میکند» (کلینی،الکافی،ج1،ص479). . 2.علم به تمام لغتها از جمله ویژگیای ائمه (ع) علم به تمام لغت‌هاست. در مورد امام صادق(ع) سخن گفتن به زبان نبطی،عبری،فارسی گزارش شده است.قطب الدین راوندی می نویسد :« دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ مَنْ جَمَعَ مَالًا يَحْرُسُهُ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَلَى مِقْدَارِهِ فَقَالُوا لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ لَا نَفْهَمُ بِالْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ لَهُمْ «هر كه درم اندوزد جزايش دوزخ باشد» » ( الخرائج و الجرائح،ج2،ص753). . 3. کلام امام الف) خداوند هیچ حدی ندارد : به هشام فرمودند: «...وَيْحَهُ، أَمَا عَلِمَ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ، وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ؟ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ، احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، كَانَ مَخْلُوقاً». === ب) مقابله با غلو : بشار شعیری -از غالیان پلید زمان خود- فرمود: _ از نزد من بیرون شو! خدا لعنتت کند! نه به خدا سوگند هرگز سقف خانه ای بر من و تو سایه نخواهد انداخت (یعنی نه به خانه ام تو را راه می دهم و نه جایی که تو باشی خواهم آمد). وقتی آن ملعون بیرون رفت، امام فرمود:_وای بر او! چرا به سخن یهودیان معتقد نشد؟! چرا سخن نصرانیان را نگفت؟! چرا به عقیده مجوسیان معتقد نشد؟! چرا به گفتار صابئیان قائل نشد؟! (یعنی غالیان از همه کافران بدترند.) به خدا سوگند هیچ کس مانند این فاجر، خدا را کوچک نشمرده است. او شیطانی است پسر شیطان که از دریا بیرون شده تا یاران مرا گمراه کند. از او بپرهیزید و حاضران این پیام را به غایبان برسانند!من بنده پسر بنده ام. من بنده پسر کنیزم. صلب پدران و رحم مادران مرا در برگرفته است. من قطعاً خواهم مرد و قطعاً برانگیخته خواهم شد. مرا خواهند ایستاند و از من خواهند پرسید. همانا از سخنی که این کذّاب درباره من گفته و برای من ادّعا کرده از من سؤال خواهند کرد. وای بر او! او را چه شده؟! خدا به وحشت دراندازدش! چرا که بر بستر خود آرام گرفته؛ ولی مرا به ترس و فزع انداخته! مرا نگران کرده و‌ از خواب انداخته است! می دانید چرا چنین می گویم؟! برای این که در قبر خود آرام بگیرم [یعنی خداوند مرا به خاطر سکوت در برابر حرف این ملعون مؤاخذه نکند] . (رجال الكشی، ج۱، ص۴۰۰، ح۷۴۶). === ج) تعداد ائمه علیهم السلام « عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا ص اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْ‏ءٍ. » (مفید،الاختصاص،ص233). . 4. روضه الف) آتش زدن خانه « فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.؛وقتی خانه را اتش زدند،امام صادق(ع) در بین اتش گام نهاد و فرمود من فرزند اعراق الثري هستم. من پسر ابراهیم ام. » _____ توضیح: اعراق الثرثی به معني ريشه‏هاي زمين است و آن لقب اسماعيل ذبيح الله است و شايد جهتش اين باشد که اولاد اسماعيل مانند رگ و ريشه در اطراف کره‏ي زمين پراکنده شده‏اند و امام صادق(ع) به اين جهت به آن افتخار مي‏کند. _____ ب) جسارت منصور ملعون ابوالفرج اصفهانی: « ...َ أَرَدْتُ أَنْ أَهْدِمَ رِبَاعَكُمْ وَ أَغُورَ قَلِيبَكُمْ وَ أَعْقِرَ نَخْلَكُمْ وَ أُنْزِلَكُمْ بِالشَّرَاةِ لَا يَقْرَبُكُمْ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْحِجَازِ وَ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَإِنَّهُمْ لَكُمْ مَفْسَدَة .... منصور به امام (ع) گفت: مى دانى براى چه شما را به اينجا خوانده ام ، گفتم : نه ، منصور گفت : مى خواهم تا سيادت و آقايى شما را درهم شكنم ، وحشتى در دلتان افكنم ، نخلستانهايتان را از بيخ قطع كنم و شما را به بالاى كوهها پراكنده سازم تا ديگر نه احدى از اهل حجاز و نه مردى از اهل عراق با شما تماس ‍ بگيرد، چون شما موجب فساد هستيد! »( مقاتل الطالبین،ص223). ======= و در کربلا نیز 😞😞😞 مالِكُ بنُ النَّسرِ الكِندِيُّ ، فَشَتَمَ الحُسَينَ عليه السلام ؛ مالک بن نسر آمد و به امام حسین (ع) فحش داد. (مفید،الإرشاد : ج 2 ص 110) و شمر نیز: ای شمر بی مروت از مادرش حیا کن پای کثیف خود را از سینه اش جدا کن ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از سلاله اخلاقی
🌻 رادیو تنها رسانه‌ای‌ست که کمتر مورد توجه مردم جامعه‌ی ماست. در صورتی که این رسانه، نسبت به سایر رسانه‌ها مثل تلویزیون و مطبوعات؛ از فواید پرورشی و تربیتی بسیاری برخوردار است. ولی اغلب مردم به این جنبه‌ی رسانه‌ که می‌تواند در زندگی نسل ما آثار مثبت و شادی ایجاد کند کمتر توجه می‌کنند: 1⃣ برنامه‌های رادیو نسبت به سایر رسانه‌ها بسیار "امیدبخش‌تر" است. 2⃣ برنامه‌های رادیو نسبت به سایر رسانه‌ها "تفکر برانگیزتر است. 3⃣ و دیگر اینکه نسبت به سایر رسانه‌ها بسیار "شادی‌آورتر و ابتهاج‌انگیزتر است. 4⃣ رادیو به دلیل سمعی بودن آن قوه‌ی اندیشه و تفکر را تقویت می‌کنددولی رسانه‌ها ی دیگر مثل تلویزیون؛ قوه‌ ی خیال و تفکر انسان را پرورش می‌دهد و ذهن را تنبل می‌کند. به این خاطر توصیه‌ ی اکید داریم که کودکان و نوجوانان و جوانانتان را از سایر رسانه‌ها به سمت رادیو دعوت کنید. و علاوه بر برنامه‌های شاد و جذاب رادیو از برنامه‌ی ما هم که در ظهر جمعه از رادیو اصفهان با عنوان چشم به راه پخش می‌گردد گوش فرا دهید و با جوایز آن خود را مهمان علی ابن موسی الرضا کنید... کانال اختصاصی پاسخگویی به شبهات 👇👇 @javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
آیا عمر انسان‌ها در زمان ظهور امام زمان علیه‌السلام طولانی ‌می‌شود علت چیست؟.mp3
3.99M
🦋چشم به راه🦋 طولانی شدن عمر انسان‌ها در زمان ظهور امام زمان علیه‌السلام به کدام گزینه مربوط است؟ الف) امور خارق‌العاده ب) رشد بهداشت و گسترش دانش ج) هر دو مورد 🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید. 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید. هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزه‌ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می‌کند. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 پرســـ❓ــش ⁉️چرا مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟ ⁉️چگونه ممکن است این تعداد کثیر به سخن حضرت عمل نکنند و بعد از جریان غدیر منکر آن شوند؟! پاســـ🖊ــــخِ‌ استادحیــــــدرے "زیدعزه" 🔻مقدمه سند حدیث غدیر متواتر و غیر قابل خدشه است، همچنین دلالت حدیث بر ولایت مولا نیز با وجود قرینه‌های متعدد از مسلمات است. اما چرا این همه جمعیت انکار کردند؟! 1⃣ نوع حکومت و سیستم اداره‌ی مناطق قومی قبیله‌ای بوده است و طبق حرکت و نظر رهبران و رئیسان آن قبایل، توده‌ی مردم نیز همراه می‌شدند. 2⃣ تهدید و تطمیع مردم توسط صاحبان زر و زور و تزویر که جرات بیان حقایق را نداشتند. 3⃣ وقتی در زمان حیات رسول خدا، خلفای اهل‌سنت به وضوح و بیش از هفتاد مرتبه با امر و نهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت کردند هیچ استبعادی ندارد بعد از شهادتشان نیز چنین کنند. 🔻نمونه‌ای از شواهد علامه شرف الدین در کتاب النص و الاجتهاد به موارد متعددی اشاره دارند: 〽️جریان جیش اسامه و مخالفت صریح خلفا با کلام رسول خدا که فرمود: لعن الله من تخلف عن جیش اسامه 〽️صلح حدیبیه و مخالفت عمر با رسول خدا 〽️رزیه و مصیبت یوم الخمیس _روز پنجشنبه_ و تهمت هذیان به رسول خدا ♻️خلاصه اینکه: طبق شواهد تاریخی پیامبر در زمان حیات خویش نه تنها در واقعه‌ی غدیر بلکه بارها به صراحت و کنایه فرموده بودند که علی (علیه‌السلام) جانشین و وصی ‌ایشان است و همه بر این امر واقف بودند ولی با این وجود باز عده‌ای دست از کارشکنی برنداشتند؛ نظیر کارشکنی در جریان حدیث اثنی‌عشر و... پس بعید نبود بعد از حیات آن حضرت نیز نه تنها خود از فرامین پیامبر سرپیچی کنند بلکه به تطمیع و تهدید دیگران نیز بپردازند. بنابراین برخی بخاطر حسد، برخی بخاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت با مساله خلافت و جانشيني رسول خدا و برخی نیز به خاطر تعصبات قبيله‌ای در صف مخالفان غدیر قرار گرفتند زیرا سیستم اداره‌ی آن منطقه سیستم قومی قبیله‌ای بود و مردم تابع رئیس قبیله‌ی خود بودند. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مرضیه رمضان‌قاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 شروط امامت: تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه 1⃣ معصوم بودن امام 🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از : 〽️ممتنع بودن تسلسل امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همین‌طور ادامه پیدا می‌کند و تسلسل لازم می‌آید. پس بنابر قاعده‌ی عقلی، امام عصمت دارد. 〽️حافظ شرع بودن چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم می‌آید. 〽️واجب‌الاطاعه‌ بودن کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است. 〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد. ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد. اگر بگوئیم امام گناه نمی‌کند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست. اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد. علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه می‌شود نه سلب اختیار. 〽️اسوه بودن تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت می‌شوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجه‌شان نسبت به اقل عوام‌الناس نیز کمتر می‌شود. بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم‌ نقض غرض انجام نمی‌دهد. 2⃣ افضل بودن امام دو قاعده در افضلیت: ۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است. ۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است. امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضل‌الناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است. طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضل‌اند و ابوبکر و ... مفضول‌. ابن ابی‌الحدید معتزلی در مقدمه‌ی شرح نهج‌البلاغه در خطبه‌اش می‌گوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیه‌السّلام) مقدم داشت. یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیه‌السلام فاضل است. 3⃣ انتصابی بودن امام طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمی‌تواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است. پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغ‌اند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ... پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست. یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگی‌های امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیره‌ی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر می‌رفتند برای خود جانشین مشخص می‌کردند و ایشان هیچ‌گاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمی‌کردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین می‌گذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری می‌کند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد. 4⃣ حاکم بودن امام پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیه‌السلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه 5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام طبق منابع شیعه و اهل‌سنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند. سوال جدی ما از اهل‌سنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علی‌بن‌ابیطالب چه عناوینی بکار می‌بردند تا آنها باورتان شود که ایشان امام‌اند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد. @javadheidari110 🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼 @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ‏ فيهِ مِنْ رُوحي‏»؛ «و از روح خود در او دميدم‏». (1) نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است. اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است . این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله». خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست. نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2) نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد. پی نوشت ها: 1. حجر/29 2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 133 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110