هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره امام صادق علیه السلام
〰️〰️〰️
1. پدر و مادر
پدر،باقر العلوم و مادرشان ام فروه نام دارد. از جمله روایاتی که مادرشان نقل فرموده است: «...امام باقر روزی هزار بار برای شیعه دعا میکنه ... چون شیعه بدون علم بر فرجام اعمال صبر میکند» (کلینی،الکافی،ج1،ص479).
.
2.علم به تمام لغتها
از جمله ویژگیای ائمه (ع) علم به تمام لغتهاست. در مورد امام صادق(ع) سخن گفتن به زبان نبطی،عبری،فارسی گزارش شده است.قطب الدین راوندی می نویسد :« دَخَلَ عَلَيْهِ قَوْمٌ مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ فَقَالَ ابْتِدَاءً قَبْلَ أَنْ يُسْأَلَ مَنْ جَمَعَ مَالًا يَحْرُسُهُ عَذَّبَهُ اللَّهُ عَلَى مِقْدَارِهِ فَقَالُوا لَهُ بِالْفَارِسِيَّةِ لَا نَفْهَمُ بِالْعَرَبِيَّةِ فَقَالَ لَهُمْ «هر كه درم اندوزد جزايش دوزخ باشد» » ( الخرائج و الجرائح،ج2،ص753).
.
3. کلام امام
الف) خداوند هیچ حدی ندارد :
به هشام فرمودند: «...وَيْحَهُ، أَمَا عَلِمَ أَنَّ الْجِسْمَ مَحْدُودٌ مُتَنَاهٍ، وَ الصُّورَةَ مَحْدُودَةٌ مُتَنَاهِيَةٌ؟ فَإِذَا احْتَمَلَ الْحَدَّ، احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، وَ إِذَا احْتَمَلَ الزِّيَادَةَ وَ النُّقْصَانَ، كَانَ مَخْلُوقاً».
===
ب) مقابله با غلو :
بشار شعیری -از غالیان پلید زمان خود- فرمود: _ از نزد من بیرون شو! خدا لعنتت کند! نه به خدا سوگند هرگز سقف خانه ای بر من و تو سایه نخواهد انداخت (یعنی نه به خانه ام تو را راه می دهم و نه جایی که تو باشی خواهم آمد). وقتی آن ملعون بیرون رفت، امام فرمود:_وای بر او! چرا به سخن یهودیان معتقد نشد؟! چرا سخن نصرانیان را نگفت؟! چرا به عقیده مجوسیان معتقد نشد؟! چرا به گفتار صابئیان قائل نشد؟! (یعنی غالیان از همه کافران بدترند.) به خدا سوگند هیچ کس مانند این فاجر، خدا را کوچک نشمرده است. او شیطانی است پسر شیطان که از دریا بیرون شده تا یاران مرا گمراه کند. از او بپرهیزید و حاضران این پیام را به غایبان برسانند!من بنده پسر بنده ام. من بنده پسر کنیزم. صلب پدران و رحم مادران مرا در برگرفته است. من قطعاً خواهم مرد و قطعاً برانگیخته خواهم شد. مرا خواهند ایستاند و از من خواهند پرسید. همانا از سخنی که این کذّاب درباره من گفته و برای من ادّعا کرده از من سؤال خواهند کرد. وای بر او! او را چه شده؟! خدا به وحشت دراندازدش! چرا که بر بستر خود آرام گرفته؛ ولی مرا به ترس و فزع انداخته! مرا نگران کرده و از خواب انداخته است! می دانید چرا چنین می گویم؟! برای این که در قبر خود آرام بگیرم [یعنی خداوند مرا به خاطر سکوت در برابر حرف این ملعون مؤاخذه نکند] . (رجال الكشی، ج۱، ص۴۰۰، ح۷۴۶).
===
ج) تعداد ائمه علیهم السلام
« عَنْ عَبْدِ الْعَزِيزِ الْقَرَاطِيسِيِّ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَئِمَّةُ بَعْدَ نَبِيِّنَا ص اثْنَا عَشَرَ نُجَبَاءُ مُفَهَّمُونَ مَنْ نَقَصَ مِنْهُمْ وَاحِداً أَوْ زَادَ فِيهِمْ وَاحِداً خَرَجَ مِنْ دِينِ اللَّهِ وَ لَمْ يَكُنْ مِنْ وَلَايَتِنَا عَلَى شَيْءٍ. » (مفید،الاختصاص،ص233).
.
4. روضه
الف) آتش زدن خانه
« فَخَرَجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَتَخَطَّى النَّارَ وَ يَمْشِي فِيهَا وَ يَقُولُ أَنَا ابْنُ أَعْرَاقِ الثَّرَى أَنَا ابْنُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلِ اللَّهِ ع.؛وقتی خانه را اتش زدند،امام صادق(ع) در بین اتش گام نهاد و فرمود من فرزند اعراق الثري هستم. من پسر ابراهیم ام. »
_____
توضیح: اعراق الثرثی به معني ريشههاي زمين است و آن لقب اسماعيل ذبيح الله است و شايد جهتش اين باشد که اولاد اسماعيل مانند رگ و ريشه در اطراف کرهي زمين پراکنده شدهاند و امام صادق(ع) به اين جهت به آن افتخار ميکند.
_____
ب) جسارت منصور ملعون
ابوالفرج اصفهانی: « ...َ أَرَدْتُ أَنْ أَهْدِمَ رِبَاعَكُمْ وَ أَغُورَ قَلِيبَكُمْ وَ أَعْقِرَ نَخْلَكُمْ وَ أُنْزِلَكُمْ بِالشَّرَاةِ لَا يَقْرَبُكُمْ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْحِجَازِ وَ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَإِنَّهُمْ لَكُمْ مَفْسَدَة .... منصور به امام (ع) گفت: مى دانى براى چه شما را به اينجا خوانده ام ، گفتم : نه ، منصور گفت : مى خواهم تا سيادت و آقايى شما را درهم شكنم ، وحشتى در دلتان افكنم ، نخلستانهايتان را از بيخ قطع كنم و شما را به بالاى كوهها پراكنده سازم تا ديگر نه احدى از اهل حجاز و نه مردى از اهل عراق با شما تماس بگيرد، چون شما موجب فساد هستيد! »( مقاتل الطالبین،ص223).
=======
و در کربلا نیز 😞😞😞
مالِكُ بنُ النَّسرِ الكِندِيُّ ، فَشَتَمَ الحُسَينَ عليه السلام ؛ مالک بن نسر آمد و به امام حسین (ع) فحش داد. (مفید،الإرشاد : ج 2 ص 110)
و شمر نیز:
ای شمر بی مروت از مادرش حیا کن
پای کثیف خود را از سینه اش جدا کن
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از سلاله اخلاقی
#برنامههای_رادیویی
🌻 رادیو تنها رسانهایست که کمتر مورد توجه مردم جامعهی ماست. در صورتی که این رسانه، نسبت به سایر رسانهها مثل تلویزیون و مطبوعات؛ از فواید پرورشی و تربیتی بسیاری برخوردار است. ولی اغلب مردم به این جنبهی رسانه که میتواند در زندگی نسل ما آثار مثبت و شادی ایجاد کند کمتر توجه میکنند:
1⃣ برنامههای رادیو نسبت به سایر رسانهها بسیار "امیدبخشتر" است.
2⃣ برنامههای رادیو نسبت به سایر رسانهها "تفکر برانگیزتر است.
3⃣ و دیگر اینکه نسبت به سایر رسانهها بسیار "شادیآورتر و ابتهاجانگیزتر است.
4⃣ رادیو به دلیل سمعی بودن آن قوهی اندیشه و تفکر را تقویت میکنددولی رسانهها ی دیگر مثل تلویزیون؛ قوه ی خیال و تفکر انسان را پرورش میدهد و ذهن را تنبل میکند.
به این خاطر توصیه ی اکید داریم که کودکان و نوجوانان و جوانانتان را از سایر رسانهها به سمت رادیو دعوت کنید.
و علاوه بر برنامههای شاد و جذاب رادیو از برنامهی ما هم که در ظهر جمعه از رادیو اصفهان با عنوان چشم به راه پخش میگردد گوش فرا دهید و با جوایز آن خود را مهمان علی ابن موسی الرضا کنید...
کانال اختصاصی پاسخگویی به شبهات 👇👇
@javadheidari110
هدایت شده از سلاله اخلاقی
آیا عمر انسانها در زمان ظهور امام زمان علیهالسلام طولانی میشود علت چیست؟.mp3
3.99M
🦋چشم به راه🦋
طولانی شدن عمر انسانها در زمان ظهور امام زمان علیهالسلام به کدام گزینه مربوط است؟
الف) امور خارقالعاده
ب) رشد بهداشت و گسترش دانش
ج) هر دو مورد
🦋تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه شرکت کنید.
📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به ۳۰۰۰۰۳۳۴۴ ارسال کنید.
هر هفته، یک برنده به قید قرعه جایزهی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت میکند.
#مسابقه
#شهادت_امام_صادق_علیهالسلام_تسلیت_باد
@javadheidari110
هدایت شده از اهلقلموقوللیِّن
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼
🌾
🌼
پرســـ❓ــش
⁉️چرا مردم جریان غدیر را از یاد بردند؟
⁉️چگونه ممکن است این تعداد کثیر به سخن حضرت عمل نکنند و بعد از جریان غدیر منکر آن شوند؟!
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے
"زیدعزه"
🔻مقدمه
سند حدیث غدیر متواتر و غیر قابل خدشه است، همچنین دلالت حدیث بر ولایت مولا نیز با وجود قرینههای متعدد از مسلمات است. اما چرا این همه جمعیت انکار کردند؟!
1⃣ نوع حکومت و سیستم ادارهی مناطق قومی قبیلهای بوده است و طبق حرکت و نظر رهبران و رئیسان آن قبایل، تودهی مردم نیز همراه میشدند.
2⃣ تهدید و تطمیع مردم توسط صاحبان زر و زور و تزویر که جرات بیان حقایق را نداشتند.
3⃣ وقتی در زمان حیات رسول خدا، خلفای اهلسنت به وضوح و بیش از هفتاد مرتبه با امر و نهی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مخالفت کردند هیچ استبعادی ندارد بعد از شهادتشان نیز چنین کنند.
🔻نمونهای از شواهد
علامه شرف الدین در کتاب النص و الاجتهاد به موارد متعددی اشاره دارند:
〽️جریان جیش اسامه و مخالفت صریح خلفا با کلام رسول خدا که فرمود:
لعن الله من تخلف عن جیش اسامه
〽️صلح حدیبیه و مخالفت عمر با رسول خدا
〽️رزیه و مصیبت یوم الخمیس _روز پنجشنبه_ و تهمت هذیان به رسول خدا
♻️خلاصه اینکه:
طبق شواهد تاریخی پیامبر در زمان حیات خویش نه تنها در واقعهی غدیر بلکه بارها به صراحت و کنایه فرموده بودند که علی (علیهالسلام) جانشین و وصی ایشان است و همه بر این امر واقف بودند ولی با این وجود باز عدهای دست از کارشکنی برنداشتند؛ نظیر کارشکنی در جریان حدیث اثنیعشر و... پس بعید نبود بعد از حیات آن حضرت نیز نه تنها خود از فرامین پیامبر سرپیچی کنند بلکه به تطمیع و تهدید دیگران نیز بپردازند.
بنابراین برخی بخاطر حسد، برخی بخاطر عدم فهم درست و صحيح از مساله نبوت و ارتباط نبوت و امامت با مساله خلافت و جانشيني رسول خدا و برخی نیز به خاطر تعصبات قبيلهای در صف مخالفان غدیر قرار گرفتند زیرا سیستم ادارهی آن منطقه سیستم قومی قبیلهای بود و مردم تابع رئیس قبیلهی خود بودند.
#امامت_و_ولایت_امیرالمومنین
#شبهات_غدیر
@javadheidari110
🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
@ramezan_ghasem110
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼 🌾 🌼
🌾
🌼
🌾
شروط امامت:
تدریســـ🖊ــــ استادحیــــــدرے زیدعزه
1⃣ معصوم بودن امام
🔻تالی فاسدهای عدم عصمت امام، عبارتند از :
〽️ممتنع بودن تسلسل
امتناع تسلسل یکی از دلائل عصمت امام است
هدف امام محافظت از شرع است بنابراین امام نباید گناه کند اگر گناه کند خودش نیز نیازمند به هدایتگر است اگر هدایتگر او نیز معصوم نباشد او نیز به یک امام دیگر باید رجوع کند و همینطور ادامه پیدا میکند و تسلسل لازم میآید. پس بنابر قاعدهی عقلی، امام عصمت دارد.
〽️حافظ شرع بودن
چون امام حافظ شرع است باید معصوم باشد زیرا تسلسل و نقض غرض لازم میآید.
〽️واجبالاطاعه بودن
کسی واجب الاطاعه است که معصوم باشد پس اگر امام عصمت نداشته باشد و اقدام بر معصیت کند واجب است او را انکار کنیم. زیرا اطاعت و انکار با هم در تضاد است.
〽️عصمت با قدرت و اختیار منافات ندارد
عصمت با قدرت و اختیار منافاتی ندارد
اگر امام نتواند گناه کند و گناه نکند که فضیلتی ندارد.
ممتنع بالذات با قدرت منافات دارد ولی ممتنع بالغیر با قدرت منافات ندارد.
اگر بگوئیم امام گناه نمیکند چون گناه کردن ذاتاً ممتنع و محال عقلی است در چنین فرضی که گناه نکردن هنر نیست.
اما اگر بگوئیم صدور گناه از امام امتناع بالغیر است چنین فرضی با قدرت، اختیار و استطاعت هیچ منافاتی ندارد.
علم و معرفت امام به قبح گناه است که موجب بازدارندگی امام از گناه میشود نه سلب اختیار.
〽️اسوه بودن
تمام اغراض امامت در رهن و گرو عصمت است خدا امامان را قرار داده تا برای ما اسوه باشد زیرا بناست ما را هدایت کنند اما اگر معصوم نباشند موجب ضلالت میشوند. و اگر گناه کنند انحطاط درجهشان نسبت به اقل عوامالناس نیز کمتر میشود.
بنابراین امامان معصوم هستند چون خداوند حکیم است و حکیم نقض غرض انجام نمیدهد.
2⃣ افضل بودن امام
دو قاعده در افضلیت:
۱) ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است.
۲) ترجیح بلا مرجِح قبیح است.
امام باید از هر حیثی اعم از علم، تقوا، شجاعت و... افضلالناس باشد زیرا مقدم کردن مفضول و ترجیح مرجوح بر راجِح قبیح است.
طبق نقل تاریخی بعد از پیغمبر، حضرت علی افضلاند و ابوبکر و ... مفضول.
ابن ابیالحدید معتزلی در مقدمهی شرح نهجالبلاغه در خطبهاش میگوید:«الحمدلله الّذی قدّم المفضول علی الفاضل؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل علی (علیهالسّلام) مقدم داشت.
یعنی او قبول داشته که حضرت علی علیهالسلام فاضل است.
3⃣ انتصابی بودن امام
طبق اعتقاد امامیه، امامت انتصابی است نه انتخابی یعنی حتی پیغمبر هم نمیتواند امام را تعیین کند یعنی خدا باید تصریح کند امام چه کسی است.
پیغمبر در غدیر خم امیرالمومنین را نصب نکردند بلکه پیغام خدا را ابلاغ کردند، پیغمبر فقط مبلغاند. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ...
پس امامت انتصابی است یعنی از طرف خداست.
یکی از دلائل انتصابی بودن امامت عصمت است زیرا عصمت از ویژگیهای امام است، چون فقط خدا علم دارد که چه کسی معصوم است و چون خداوند خالق انسان است فقط اوست که به تمام امور افراد آگاه است پس امام را باید خدا نصب کند، بنابراین هم عصمت و هم سیرهی پیامبر اقتضای نص دارد یعنی پیغمبر در زمان حیات و در زمان حاکمیت ظاهری خودشان هر موقع به سفر میرفتند برای خود جانشین مشخص میکردند و ایشان هیچگاه مردم را بدون قرار دادن جانشین رها نمیکردند وقتی پیغمبر برای خود جانشین میگذاشتند خدا به طریق اولی چنین کاری میکند. این برهان انّی است (از معلول به علت است، از پیغمبر به خدا رسیدیم) مگر ممکن است پیامبر برای مردم جانشین قرار دهد ولی خدا جانشین قرار ندهد.
4⃣ حاکم بودن امام
پیامبر صراحتاً فرمودند: حضرت علی علیهالسلام حاکم است، تسلیم امرش باشید (با عنوان امیرالمومنین به ایشان سلام کنید پیعمبر چندین مرتبه صراحتاً با عناوین مختلف فرمودند: یا علی انت خلیفتی، یاعلی انت ولی کل مومن و مومنه
5⃣ تصریح به نصب امام علی علیه السلام
طبق منابع شیعه و اهلسنت پیامبر به نحو تواتر هر تعبیری که دال بر امامت امیرالمومنین باشد را برای ایشان با عناوینی نظیر:"حاکم"، "خلیفه":«وانت خلِیفتِی فِی کل مؤمِنٍ مِن بعدِی» "ولی": یا علی انت ولی کل مومن و مومنه، "امیر" و ... بکار بردند.
سوال جدی ما از اهلسنت این است که به نظر آنها پیغمبر باید برای علیبنابیطالب چه عناوینی بکار میبردند تا آنها باورتان شود که ایشان اماماند. ولی امان از موقعی که فرد تعصب ورزد و نخواهد مطلبی را بپذیرد.
#تجرید_الاعتقاد
#امامت
@javadheidari110
🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼🌾🌼
@ramezan_ghasem110
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلام_فرمانده
#پاسخ_به_شبهات_همایش_سلام_فرمانده
#فرمانده
✨✨✨✨✨✨
✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇
@khameneieshQ
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
اگر خداوند ، مرکب نیست ، چگونه از روح خود در انسان دمیده است؟
......................................................................................................................................
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: خداوند در سوره حجر می فرماید:«نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي»؛ «و از روح خود در او دميدم». (1)
نکته ی دوم: ترکیب، نوعی نقص و احتیاج است و خداوند از نقص و نیاز منزه است.
اما اینكه آیه كریمه روح دمیده شده را (که مخلوقی از مخلوقات اوست )به خدای متعال نسبت می دهد، فقط برای تكریم و عظمت روح انسانی است .
این نوع «اضافه» در ادبیات، به «اضافه ی تشریفی» معروف است. مانند: «بیت الله»،«شهر الله»،«ثارالله».
خداوند نه خانه و نه ماه و نه خون، دارد ولی از جهت ارزش و شرافت این امور، به خود نسبت داده است و اضافه ی حقیقی نیست.
نکته سوم : از امام صادق علیه السلام ،در مورد آیه شریفه «نفخت فیه من روحی» سوال شد؛حضرت فرمودند:« هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَة»؛«این روح مخلوقی از مخلوقات خداست». (2)
نتیجه اینکه : علت نسبت دادن روح به خدا در آیه شریفه ، شرافت و عظمت روح انسانی می باشد و نه ینکه نعوذ بالله خداوند مرکب از روح و امری دیگر باشد.
پی نوشت ها:
1. حجر/29
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 133
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110