eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
399 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده ↙️یکی از موضوعاتی که طرفداران نظریه طراحی هوشمند بر آن تأکید دارند پیدایش اولین سلول زنده است. در زمانی که داروین نظریه خود را مطرح کرد، گمان بر این بود که سلول ساختمانی ساده دارد و لذا پیدایش اولین سلول مسأله بغرنجی برای طبیعت گرایان نبود. خود داروین پیدایش حیات را در برکه های کوچک و گرمی تصور کرده بود که نمکهای آمونیاک، فسفر، نور، گرما و الکتریسیته در آن جمعند. اما با پیشرفتهایی که در زیست شناسی ملکولی رخ داد معلوم شد که سلول دارای ساختمانی بسیار پیچیده است. به گفته مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شناس استرالیایی- انگلیسی، سلول شبیه یک شهر با قطر ده مایل با یک تکنولوژی فوق العاده و شگفت انگیز است که درون یک فضاپیمای غول آسا جای داده شده است. بدین ترتیب تبیین فرایند پیدایش حیات هدف پژوهشهای گسترده پیشازیستی قرار گرفت. از نظر حامیان نظریه طراحی هوشمند، اولین سلول زنده از نمونه های نظم و پیچیدگی سامانمند است که با تبیینهای طبیعی نمی توان آن را توضیح داد و لذا برای تبیین آن باید به سراغ طراح هوشمند فراطبیعی برویم. به عبارت دیگر شرایط محیطی کره زمین و منابع موجود بر روی زمین و یا در اقیانوسها و آتشفشانها گرچه پتانسیل شکل دهی یک سلول را دارند و مواد اولیه آن را فراهم می کنند، اما فرایند پیچیده ساخت سلول و طراحی دقیق آن به گونه ای است که ماده و طبیعت نمی تواند خود به خود موجب شکل گیری آن شده باشد مگر اینکه یک موجود هوشمند این مسیر را جهت دهی کرده باشد. کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاست و سیره ی پیامبر.mp3
620.7K
🌐 پیامبر اکرم و سیاست❗️ ⤵️ سیره ی رسول الله ⤵️ جامعیت دین اسلام ⤵️آیات قرآن ⤵️تاریخ انبیاء 🎶 در کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🖊 سفره انداختن، سنتی است که در برخی از مناطق به جهت بزرگداشت و یادبود وجود نازنین دردانه‌ی حسین بن علی علیهماالسلام، دیده می شود. اصل این سنت و کار هیچ اشکالی ندارد و بهانه‌ای است برای تعظیم و تکریم. 🔺البته در منابع دینی ما برای این کار هیچ مستندی وجود ندارد. 🔹 شایسته است در این نوع مراسم، از خرافات و آداب غلط، دوری شود. ◀️توجه داشته باشیم؛ بدعت به عمل و رفتار جدیدی گفته می شود که برخی آن را به اسم دین و جزء دین به حساب می آورند در حالی که جزء دین نیست. و روشن است مردم عزیز ما این نوع مراسم را جزء دین نمی دانند و فقط برای ادای احترام و یادبود تشکیل می دهند. ✍️ جواد حیدری در کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا خدا دیده می‌شود؟ .......................................................................................................... ✍️ جواد حیدری نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم(رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد. دلایل ممتنع بودن رؤیت خداوند به معنای مذکور، متعدد هست که به دو مورداشاره می‌شود: الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان. درحالی‌که خداوند از تمام این امور منزه است. ب: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود یا تمام ذات الهی را می‌بینیم که لازمه‌ی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن مرکب بودن و دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست. قران کریم می فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشم‌ها او را نمى‏بينند؛ ولى او همه چشم‌ها را مى‏بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمت‌ها، و باخبر از دقايق موجودات،) و آگاه (از همه) چيز است‏». (1) نکته ی دوم: اگر معنای رؤیت خداوند؛ مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیده‌ام عبادت می کنم؟ و وقتی ذعلب میپرسد: کیف تراه؟ حضرت می فرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ‏ الْعُيُونُ‏ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏...»؛ «چشم‌ها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمى‏بيند، ولى دل‌ها با حقايق ايمان او را مى‏بيند». (2) پی نوشت ها: 1. انعام/103 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258 @javadheidari110
💠 خمس مواد مصرفی نسیه‌ای 💬سؤال: آیا به مواد مصرفی خریداری شده قبل از سال خمسی به صورت نسیه که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟جواب: به مواد مصرفی که به صورت نسیه‌ای خریداری شده، خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔴هم اکنون ........... بررسی تحریفات عاشوراء 🔺دانشجویان و اساتید و معاونت های پژوهشی دانشگاه اصفهان @javadheidari110
⭕️ 🔹 مراسم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد گرفتن برای اموات، یکی از آداب و رسوم ما ایرانی هاست. ↙️ هر چند گرامیداشت میت و قرائت فاتحه و قرآن و هم چنین، اطعام به دیگران کار پسندیده ای هست، اما : ♦️ این مراسم به هیچ وجه مبنا و مستند شرعی ندارد. یعنی در دین مبین اسلام سفارشی نسبت به برگزاری سومین و هفتمین و چهلمین و سالگرد، برای درگذشتگان، نشده است. ✍️ جواد حیدری در کانال استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از روز‌نوشت
مانتو، عبا یا چادر؟ یکی از سوالاتی که این روزها مخصوصا از جانب خانم‌های محجبه زیاد پرسیده می‌شود این است که قصد دارند از عبا یا مانتوهای بلند به جای چادر استفاده کنند! کثرت این‌گونه سوال‌ها خودش می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که حجاب‌استایل‌ها، پروژه‌ی تاثیرگذاری‌شان را تا حدودی با موفقیت به انجام رسانده‌اند. ترکیب عبا همراه با روسری‌های بلند، فشنِ پیشنهادی حجاب‌استایل‌هایی است که چند سال اخیر تعریف حجاب و زن محجبه را زیر سوال برده‌اند! بر یک زن مسلمان واجب و لازم است که در برابر نامحرم تمام بدن خویش به‌جز صورت و دست‌ها تا مچ را بپوشاند و بدین ترتیب بااحساس امنیت و آرامش در جامعه حضور پیدا کند. حجاب برتر دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است. حجاب از لوازم عقیده دینی محسوب می‌شود و به‌عنوان یکی از ضروریات دین به‌حساب می‌آید. در آیه 59 سوره احزاب می‌خوانیم: «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یدْنِینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ» «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو: جلباب‌ها [روسری‌های بلند یا چادر] خود را بر خویش فروافکنند این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است» (1) «در این‌که منظور از «جلباب» چیست؟ مفسران و ارباب لغت چندمعنا برای آن ذکر کرده‌اند: 1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگی که از روسری بلندتر است و سر و گردن و سینه‌ها را می‌پوشاند؛ 2- مقنعه و خمار (روسری)؛ 3- پیراهن گشاد »(2) طبق آنچه ذکر شد و با رجوع به تفسیر متوجه می‌شویم که قرآن از چادر یا چیزی مانند آن‌ که تمام بدن را بپوشاند، به‌عنوان حجاب برتر نام‌برده است. علاوه بر این درباره پوشش حضرت فاطمه هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک، همین پوشش نقل‌شده است. بنابراین دربرتر بودن چادر شکی نیست. از بین انواع پوشش همواره چادر را به‌عنوان حجاب برتر معرفی نموده‌اند چراکه زن از طریق پوشیدن چادر، قادر خواهد بود تمام برجستگی‌های بدن خویش را بپوشاند و بدین‌وسیله راه رفتن و حضورش در اجتماع جلب‌توجه نمی‌کند. البته استفاده از سایر پوشش‌ها نیز مانند مانتو یا عبا به شرطی که کوتاه و تنگ نباشد و با پوشیدن آن، حد شرعی حجاب رعایت شود بلامانع است؛ اما کسی که چادر را انتخاب می‌کند و قصدش رعایت تمام و کمال پوشش است و درعین‌حال علاوه بر پوشش، خود را ملزم به رعایت حیا در گفتار و رفتار می‌کند، نزد خداوند عزیزتر است. پوشش زن می‌تواند از طریق پوشیدن مانتو، عبا، چادر و یا حتی هر لباس دیگری تأمین شود اما آنچه در نوع پوشش توصیه‌شده این است که پوشش زن مسلمان علاوه بر این‌که باید کامل باشد، نباید موجبات جلب‌توجه نامحرم را نیز فراهم آورد؛ لذا در بین انواع پوشش، چادر به بهترین شکل می‌تواند هم کامل بودن پوشش را تأمین کند و هم به دلیل رنگ تیره آن، منجر به جلب‌توجه نامحرم نشود. در حالی که پوشش عبا هرچند کامل، بلند و حتی تیره رنگ است باز هم به خاطر استایل خاصش سهمی از جلب‌توجه را به خود اختصاص می‌دهد. ضمن اینکه خاصیت پوشانندگی‌اش برای برجستگی‌های بدن کمتر از چادر است. تعبد و بندگی یکی از جنبه‌هایی که نشانگر میزان تعبد و بندگی انسان است، میزان و نوع توجه ما به دستورات الهی است. درواقع انسانی که خود را عبد می‌داند متناسب با آنچه خداوند از او خواسته پیش می‌رود نه هماهنگ با خواسته‌های خود. دقت کنید که حدومرز و چگونگی انجام یک عمل عبادی را، دین برای ما تعیین می‌کند نه خود ما. فلسفه احکام الهی محک زدن تعبد و تسلیم انسان است تا جایی که تمام خواستن‌ها و نخواستن‌های انسان باید در برابر دستورات الهی سرتعظیم فرود آورند. اجر بیشتر شاید انتخاب بعضی امور در زندگی برای ما منجر به‌سختی و خستگی و یکنواختی شود و حتی چشم‌پوشی از برخی استایل‌هایی که دوست داریم مورد رنجش خاطرمان گردد؛ اما مهم هدف و انگیزه الهی ماست. جهاد زن در جامعه و شرایط کنونی حفظ بیشتر و بهتر حجاب است؛ در این شرایط که دشمن، دندان تیز کرده برای چادر سیاه ما، جهادگری ما از طریق حفظ حجاب با چادر الزامی‌تر به نظر می‌رسد. حجاب، افزون بر اینکه تکلیف شخصی بانوان مسلمان است، حق جامعهٔ دینی نیز به‌حساب می‌آید. انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر باعث می‌شود که انسان به این حق اجتماعی پایبندی بیشتری داشته باشد. پی‌نوشت‌ها: 1. احزاب، آیه 59 2. مکارم شیرازی، ناصر، لغات در تفسیر نمونه، قم، انتشارات امام علی بن ابی‌طالب (ع)، چاپ اول، 1387 هـ ش، ص 165. 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht