🔻معرفی کتاب
« پیام های عاشورا »
اثر:جواد محدثی
«عاشورا»،حادثه ای نبود که در یک نیم روز در سال ۶۱هجری اتفاق بیفتد و از قبل و بعد خود جدا باشد.
هم ریشه در حوادث پیشین و تحولات اجتماعی مسلمانان از زمان رحلت پیامبر(ص) تا سال ۶۰ ه. داشت،هم پیامدها و آثاری که در فکر و عمل مسلمانان داشته ،تا امروز گسترده شده است و تا دامنه ی قیامت نیز امتداد خواهد یافت.
از این رو ، با همه ی کارهایی که تاکنون در شناختن و شناساندن این حماسه ی ماندگار انجام یافته است،زمینه ی چنین تلاشهای فرهنگی همچنان باقی است و در هر زمان به شکلی و در قالبی نو تر، می توان درسهایی از این حادثه تدوین کرد و آموخت و نشر داد،تا جهان و جان های «حقجو»،مجذوب جلوه ها و زیبایی های این حماسه شوند.
سازندگی و تأثیرگذاری عاشورا ، در گرو شناخت و تبیین درسها و پیامها است و از این رهگذر، بیش از «چگونگی» حادثه،باید به «چرایی» آن اندیشید، تا با استفاده از نقاط مشترک و روحِ ساری و جاری در حوادث همگون در پهنه ی تاریخ، سرگذشتهای گذشتگان را عبرت آموز تر ساخت.
در کتاب «پیامهای عاشورا»که در هشت بخش تدوین گشته است،پس از شرح و توضیح عناوین،نویسنده محورهای فرعی آنها را با تأکید بر مستندات تاریخی یا شواهدی از نهضت عاشورا تشریح کرده و در برخی موضوعات ،پیوند این مفاهیم را با تاریخ معاصر نشان داده است.
ناشر: زمزم هدایت
تهیه کننده: پژوهشکده تحقیقات اسلامی
تاریخ انتشار: دوازدهم/۱۳۹۱
تعداد صفحات:۲۵۴
📚
#زنگ_کتاب #معرفی_کتاب_دینی #ویژه_محرم #عاشورا #امام_حسین #کتاب_پیامهای_عاشورا
📚
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
▫️نمایی از فهرست و بخشی منتخب از متن کتاب «پیامهای عاشورا»
اثر :جواد محدثی
🍃کانال برگ و بار...
@javadmohadesi
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)
🚩
#سروده_های_جواد_محدثی #محرم #امام_حسین #عاشورا #شهادت #کربلا #ویژه_محرم #لبیک_یاحسین
#جواد_محدثی #شعر_عاشورایی
🚩
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین محدثی،روز نهم محرم،25تیر1403.mp3
24.07M
🎤 سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین جواد محدثی
🏴 ظهر تاسوعا
۲۵ تیر ۱۴۰۳
🚩 تهران، مسجد امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب
🚩اشک، زبان دل:
چرا برای امام حسین(ع) گریه و عزاداری میکنیم؟
🖋 استاد جواد محدثی
(قسمت ۱)
داستان چیست؟
اگر انسان، عواطف انسانی خود را از دست نداده باشد، اشک و شادی، حالت روحی او را نشان میدهد.
اشک، زبان دل است.
گریه کردن، گاهی اعتراض به یک جنایت است.
نوحهسرایی، گاهی زنده نگه داشتن یاد یک مظلومیت و افشای یک ظالم است. حادثه عاشورا که در سال ۶۱ هجری در کربلا اتفاق افتاد، یکی از بزرگترین جنایتهای بشری درباره گروهی از پاکترین و فداکارترین انسانها بود؛ آن هم از سوی کسانی که خود را پاک و صالح میدانستند؛ اما برای حفظ قدرت خود، دست به یک قتلعام زدند و فرزند پیامبر خدا(ص) را، همراه برادران و فرزندان و یارانش کشتند؛ حتی از کشتن کودک ششماهه هم که تشنه بود و بیتاب، چشم نپوشیدند.
بعضی ظلمها و مظلومیتها، اگر یاد نشود، فراموش میشود.
بعضی از جنایتکاران اگر افشا نشوند، بهصورت یک قدّیس معرفی میشوند. اینجاست که وظیفه انسانهای آگاه و وجدانهای بیدار، دفاع و همدلی نسبت به مظلوم و مبارزه و جبههگیری علیه ظالم است. این «یاد» و «همراهی» بهشکلهای مختلف است و اشک و گریه، یکی از این راههاست.
واقعه عاشورا چیزی است که هر کس بخواند و بشنود و بفهمد، اگر وجدان انسانی او زنده باشد، حتماً متأثر میشود و اگر متعهد باشد، تأثّر و ناراحتی خود را بهشکلی ابراز میکند، که گریه یکی از این شکلهاست.
▪️خط اهل بیت(ع)
بهعنوان قدرشناسی از پیامبر(ص)، احترام، دوستی و پیوند با خاندان او وظیفه ما مسلمانان است؛ این چیزی است که خود حضرت محمد(ص) از ما خواسته و ما را به دوستی با اهلبیت(ع) سفارش کرده است. در فرهنگ دینی ما عزاداری بر مظلومیت اهلبیت(ع) یکی از نشانههای دوستی و پیوند با آنان است. شادی کردن در تولدهای آنان و اشک ریختن در شهادتهایشان، پیوند قلبی ما را با آنان محکمتر و عمیقتر میکند. اشک ما، شاهد عشق ماست. برپا کردن مراسم عزاداری در عاشورا، نام و خاطره و یاد آنان را زنده نگه میدارد و این احیاگری نوعی تلاش برای خنثی کردن نقشه دشمنان آنان است که هم میخواستند، کسی سراغ این خاندان نرود و هم کسی از جنایتهای دشمنان نسبت به این خاندان پاک، یاد نکند. پس عزاداری ما، نوعی دفاع از حق و مبارزه با باطل و وسیلهای برای اتحاد و تجمع ما بر محور اهلبیت(ع) و عاشورا است.
▪️ پشتوانه دینی و عاطفی
سوگواری در فقدان یک عزیز، هم یک امر طبیعی و عاطفی است که نشاندهنده فعالیت احساسات و عواطف انسانی است و هم نسبت به خاندان پیامبر اسلام(ص)، بهخصوص نسبت به امام حسین(ع) و حادثه عاشورا، یک دستور دینی است. عمل پیامبر خدا(ص) و امامان شیعه(ع) و توصیههای مکرّر آنان نسبت به گریستن بر سیدالشهداء(ع) و یاد کردن مصائب خاندان پیامبر(ص) و مرثیه سرودن برای آنان و برپایی مجالس عزا، هیچ شبههای باقی نمیگذارد که این کار، ریشه در آموزههای دینی دارد و مستند به دستور پیشوایان دین است و کاری عقلانی و مدبّرانه است.
گریه بر شهید و غم فقدان یک عزیز، کاری انسانی و مقدس و ارزشمند است. پیامبر(ص) دستور داده بود که بر جعفربن ابیطالب و زیدبن حارثه که در جنگ تمور شهید شدند، گریه کنند. حضرت زهرا(س) بر سر قبر حمزه سیدالشهدا(ع) حاضر میشد، زیارت میکرد، نماز میخواند، میگریست و یاد آن شهید را زنده نگه میداشت.
سابقه عزاداری بر مظلومّیت خاندان پیامبر(ص) بسیار دیرینه است. پیامبر و امامان، از پیشگامان این مسأله بودند. حضرت صادق(ع) به کُمیت که شاعر اهلبیت(ع) بود، میفرمود تا برای امام حسین(ع) مرثیه بسراید و بخواند و دیگران را هم توصیه به شرکت در این مجالس میکرد. امام رضا(ع) به دعبِل شاعر شیعی دیگر میفرمود: ای دعبل! بر حسین(ع) مرثیه بسرای. تو با این کار ما خاندان را یاری میکنی. تا زنده هستی از یاری ما کوتاهی نکن. حضرت علی(ع) میفرمود: خداوند برای ما پیروانی قرار داده که یاور مایند، در شادی ما شادند و در غم ما غمگیناند. اینگونه نقلها و روایتها بسیار است و همه گواه آن است که خطّ عزاداری بر امام حسین(ع) و مظلومیت اهلبیت(ع) از سوی خود امامان(ع) ترسیم، تبلیغ و ترویج شده است.
دلی که به حسینبن علی(ع) و اهلبیت پیامبر(ص) عشق ورزد، بیشک در سوگ آنان هم میگرید و با این گریه، مهر و علاقه درونی خود را نشان میدهد و با کربلا و فرهنگ شهادت انس میگیرد و با سیدالشهدا(ع) که سرور همه شهیدان است، هم هدف و همراه میشود و با او بیعت میکند؛ بهتعبیر شهید مطهری(ره):
«گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط و حرمت اوست.»
...ادامه دارد
🔲
#ویژه_محرم #امام_حسین #محرم #عزاداری #عاشورا #زنگ_درنگ
🔲
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
🚩 اشک ، زبان دل:
چرا برای امامحسین (ع) گریه و عزاداری میکنیم ؟
🖋 استاد جواد محدثی
(قسمت ۲)
▪️حفظ فرهنگ شیعی
ما معتقدیم حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر خدا(ص)، در سایه زنده نگه داشتن فرهنگ اهلبیت(ع) بوده است.
از آنجا که حاکمان جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی هم به خود گرفت. بُعد سیاسی در گریه و عزاداری، همان زنده نگه داشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکّل انقلابیون شیعه با محوریت کربلا و شهدای عاشوراست. آن همه ثواب و پاداش که برای آن یاد شده است، علاوه بر جهات تربیتی و اخروی، بهلحاظ آثار و برکات اجتماعی نیز میباشد، تا نقشه ظالمان برای کتمان آن فاجعه بزرگ، خنثی شود.
امامان شیعه از اهرم گریه و سوگواری و برپایی مجالس عزا استفاده میکردند تا مظلومیت حق و راه عاشورا فراموش نشود. هر تجمعّی بهانه و محور میخواهد. هرچه محور گردهمایی مقدّستر و ژرفتر و فراگیرتر باشد، آن تجمعّات هم دیرپاتر و پربارتر خواهد شد و عاشورا و کربلا این ویژگیها را در حدّ اعلاء دارد. بههمین خاطر کربلا محور انقلابیون ظلمستیز شد و حاکمان ستمگر برای زائران و سوگواران حسینی و یادآوران آن حادثه و نوحهسرایان عاشورا محدودیّت و ممنوعیت ایجاد میکردند؛ چون این گریهها و عزاداریها روحیّه ضد ستمگر را تقویت میکرد.
امروز اگر راه و فرهنگ و تعالیم اهلبیت(ع) زنده و باقی است، در سایه همین برنامههای احیاگر است. در چنین مجالسی، کسانی با عنوان خطیب، واعظ، مداح، ذاکر و مرثیهخوان، با وعظ و مرثیه و نوحه، پیوند شیعیان را با ائمه طاهرین(ع)تقویت میکردند و تجمعات عاشورایی، همیشه منشأ بسیاری از تحولها و اجتماعات و بیداری سیاسی اجتماعی و نهضتهای رهاییبخش بوده است.
▪️سخنی از شهید مطهری
در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا، نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه باطل و در حقیقت، نوعی از خودگذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسینبن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
روضههای خانگی و دستههای عزاداری و هیئتهای مذهبی زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برچایی مجالس عزا و نوحهخوانی و سینهزنی و ... هریک بهنوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد. آنچه در مجلههای مختلف و شهدای کوچک و بزرگ (مساجد و تکیهها و حسنیهها بهصورت هیئت پدید آمده و هنوز هم ادامه دارد؛ بهنوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار را به شبکه عاشورایی امام حسین(ع) نشان میدهد که آثار و برکات فراوانی داشته است. شکوه دستههای عزاداری و جاذبه معنوی برمیانگیزد و نتیجهاش رسوخ بیشتر این معتقدات و عواطف دینی در ذهنها و دلهاست.
▪️نقش عزاداری در عصر حاضر
قیام کربلا درسی برای همیشه تاریخ و همه انسانها بود و این درسها هرگز کهنه نمیشود. بزرگداشت آن حماسه و همدلی و همراهی با آن نیز، تضمینکننده سعادت شیعه و مسلمانان متعهد در همه زمانهاست. امروز هم، برگزاری این مراسم و شعائر، تربیتکننده نسل با ایمان و شستشودهنده روح و جان و باورکننده ذهن و اندیشهها نسبت به تعالیم مکتبی است.
پیوند زدن دل و جان و عواطف و احساسات نسل امروز و کودکان و نوجوانان با اهلبیت پیامبر(ع) و شهدای کربلا، نقش بازدارنده آنان را نسبت به مفاسد دارد و چراغ یاد و مشعل عزا، آنان را در کورهراههای زندگی، به حسین(ع) و کربلا میرساند و ایمانشان را ریشهدارتر میکند.
پیام عاشورا در مورد یاد و در بستر عزاداری برای عصر حاضر نیز همین است که حماسههای خونین و امیدبخش و انگیزهآفرین شهدا را زنده نگاه داریم و به هر شکل با برنامهریزیهای حسابشده، موضع شهادت، رزمندگان، جبهههای نبرد، تظاهرات و راهپیماییها، مبارزات حقطلبانه و فرهنگ شهادتطلبی، یاد شهدا را زنده بداریم و الهام از عاشورا را جزء فرهنگ عمومی مردم سازیم و درسهای نهضت عاشورا و کربلا را مانند یک درس عمیق، فراگیر سازیم.
عزاداری و گریه و همدلی با عاشورائیان، یکی از گامها و اقدامها برای جاودانه ساختن درسهای قیام عاشوراست.
نشود زمزمــه خون شهیــــدان خامــــــوش
سوز عرفانی این نغمه ز سازی دگر است
حماسه عاشوا که پشتوانهای عقلانی دارد، وقتی با عواطف عمیق آمیخته شود، چنان در روح مردم و فرهنگ جامعه ریشه میدواند که به این راحتی از بین نمیرود و کمرنگ نمیشود. باشد که ما نیز، از احیاگران فرهنگ عاشورا و وفاداران به حماسه کربلا باشیم و در این راه ثابت و استوار بمانیم.
🔲
#ویژه_محرم #امام_حسین #محرم #عاشورا #زنگ_درنگ #عزاداری
🔲
🍃 کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi
سخنرانی حجه الاسلام و المسلمین محدثی،شب دهم محرم،25تیر1403.mp3
46.19M
🎤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی
🏴 شب دهم محرم
۲۵تیر ۱۴۰۳
تهران،مسجد امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب
📕 معرفی کتاب فرهنگ عاشورا
🖋اثر: جواد محدثی
«فرهنگ عاشورا» دائرة المعارفی است در تبیین ۴۲۸ موضوع مربوط به عاشوراست که در طی ۵۱۲ صفحه به صورت الفبایی تنظیم شده است و از کلمه «آب» تا «یوم» را در بر دارد.
در لابلای واژه ها از شیوه ارجاع هم فراوان بهره برده شده و الفاظ نزدیک ، به هم ارجاع شده اند.
همچنین در پایان کتاب ، نمایه های متعددی برای یافتن لغات یا موضوعات مورد نظر به خواننده کمک میکند.
«هدف از تدوین این فرهنگنامه آن بود که یک مجموعه یک جلدی فشرده ، دم دستی و کاربردی ، حاوی لازم ترین دانستنی ها پیرامون موضوعاتی که به آن نهضت جاوید چه در عصر حاضر چه در زمانهای پس از آن تا امروز مربوط میشود ارائه گردد. از این رو مدخل های کناب که به ترتیب الفباست اشخاص، گروه ها، کتابها ، جاها، اصطلاحات ، سنتها، شعائر ، تعالیم مکتبی و محور های دیگر را که به نحوی در ارتباط با فرهنگ عاشوراست را شامل میشود. »
این کتاب ، اثر برگزیده چهارمین دوره کتاب سال ولایت در سال ۱۳۸۱ شد.
خلاصه ی موضوعی این کتاب با عنوان «فرهنگنامه ی عاشورا» انتشار یافته است که بیشتر مناسب دانش آموزان و نوجوانان است.
همچنین این اثر با نام «موسوعة عاشوراء» به زبان عربی ترجمه شده است.
▪️
ناشر:نشر معروف قم
چاپ: دهم۱۳۹۳
تعداد صفحه:۵۴۰
قطع:وزیری/جلدسخت
▪️
#زنگ_کتاب #فرهنگ_عاشورا #نشر_معروف #کتاب_سال_ولایت #عاشورا #امام_حسین #ویژه_محرم #فرهنگنامه_عاشورا #موسوعة_عاشورا
▪️
🍃کانال برگ و بار...
مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی
@javadmohadesi