مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_ظهر_تاسوعا_محرم_1442_ه.ق.mp3
8.17M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
ظهر تاسوعا محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۸ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_دهم_محرم
مطلب ۱ : نماز مانع گناه
«اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَر» (عنکبوت/۴۵) در این آیه اثر بسیار بزرگ نماز را اشاره کردند. این نشان دهنده وزن شخصیت آدم است. اولین درجه نماز به درد بخور این است که جلوی گناه کردن آدم را می گیرد. اگر من می توانم به سختی یا به راحتی گناه نکنم، نشان می دهد که نماز من اولین درجه اش را پیدا کرده است. نماز نمی گذارد که من گناه بکنم. در آدم یک قدرتی ایجاد می کند که می تواند به نامحرم نگاه نکند و دروغ نگوید.
اگر آدمی نماز را می خواند و گناهانی را هم انجام می دهد. این مربوط به ناتوانی و نادرستی نمازش است. نادرستی شرعی یعنی نمازش غلط است. نماز غلط تاثیر ندارد. نماز صحیح ناگزیر اثر دارد. و این اثر مراتب دارد.
حداقل اثرش بازداشتن انسان از گناهان و فحشا است. یک رابطه طرفینی وجود دارد. اگر من زحمت می کشم و با سختی و جنگ با نفس از گناه پرهیز می کنم، می توانم نماز حداقلی را بخوانم. یا اگر به دلیلی توانستم نماز صحیح بخوانم، به واسطه آن گناه نخواهم کرد. این قانون برای همگان ثابت است. گناه کمتر نماز بهتر.
این جایگاه اصلی نماز نیست. هر مقامی از مقامات معنوی که انسان به آن می رسد، نشانه آن مرتبه در نماز پیدا می شود. اگر من یک روز گناه نمی کنم و خیال گناه هم نمی کنم، این خودش را در نماز نشان می دهد.
مطلب ۲ : خشوع در نماز
فرمایش دیگری در قرآن است: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ، الَّذينَ هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ، وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون»
خشوع در نماز خاصیت و صفت مومنین است. خشوع در نماز یعنی در نماز عظمت الهی را حس می کند. ما درک درستی نسبت به حضور و عظمت خدا نداریم. در حالت عادی به این احساس نمی رسیم. با ترک گناه به این حساس نمی رسیم. با ترک لغو است که به این جایگاه می رسیم. کسی که از گناه پرهیز کرد، یک درجه از نماز نصیبش می شود. اگر از خیال گناه هم گذر کرد. این یک درجه بالاتر از نماز به دست می آورد.
دوری از لغو مرتبه بالاتری هست. لغو در نگاه هست، در زبان و در گوش هم هست. اگر آدم بتواند از لغو پرهیز کند. آن وقت می تواند نماز بخواند و در آن نماز، خشوع نصیب می شود.
مطلب ۳ : خاصیت اصلاح نماز
«وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحين» (عنکبوت/۹). بعد از اینکه شما توانستید نماز را درست کنید، نماز شما را درست می کند. خاصیت نماز درست این است که آدم را اصلاح می کند، ریا را می برد، بخل را می برد.
آیه دیگر می فرماید قدم اول اگر شما تقوا داشتید و قدم دوم اگر سخن درست گفتید، یعنی طوری سخن گفتید که برای حرف هایتان حجت دارید. ما تعبیر به این سخن درست می کنیم که همه اعمالش صحیح باشد. کسانی که این دو مرحله را داشته باشد ما گناهان اینها را می بخشیم. این گناهان منظور گناهان صدر است، مثلا کینه ای که در گذشته از کسی داشته است. اینها را حل می کند. گناهان سینه اگر حل شود، دیگر هیچ مشکلی برایش در مسیر آخرت وجود نخواهد داشت، چون خودش هیچ مشکلی ندارد. هر کس گناهان دلش از بین برود، ذکر الله الاکبر به دلش می آید که آن بهشت است. ذکر خدا در نماز بالاترین مرتبه نماز است. ذکر خدا یعنی بهشت حقیقی برای فرد حاصل شده است. در جهنم هم همین طور است که آتش در عمق جان فرد است. بخل خودش یک جهنم است. در مقابل شجاعت، سخاوت خودشان بهشت هستند.
.
Www.javedan.ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_دهم_محرم_1442_ه.ق.mp3
17.43M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني آيت الله جاودان
شب دهم محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۸ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_دهم_محرم_1442_ه.ق.mp3
7.95M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب دهم محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۸ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
سخنرانی_حجت_الاسلام_پناهیان_ظهر_عاشورا_محرم_1442_ه.ق.mp3
11.83M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني حجت الاسلام پناهیان
ظهر عاشورا محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۹ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_ظهر_عاشورا_محرم_1442_ه.ق.mp3
7.49M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
ظهر عاشورا محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۹ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
سخنرانی_آیت_الله_جاودان_شب_یازدهم_محرم_1442_ه.ق.mp3
16.23M
📼 #فايل_صوتی| سخنراني آيت الله جاودان
شب یازدهم محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۹ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
مرثیه_سرایی_آقای_کاظم_عبدی_مراد_شب_یازدهم_محرم_1442_ه.ق.mp3
5.76M
📼 #فايل_صوتی| آقای کاظم عبدی مراد
شب یازدهم محرم ۱۴۴۲ ه.ق ( ۹ شهریور ۹۹)
🏠 حسینیه آیت الله شیخ مرتضی زاهد(رحمة الله علیه)
🔰 www.javedan.ir
آدرس اینستاگرام
instagram.com/javedan.ir
کانال آپارات
aparat.com/javedan_ir
کانال سروش :
Sapp.ir/javedan_ir
کانال بله:
Ble.im/javedan_ir
كانال ايتا:
eitaa.com/javedan_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#گزیده_سخنرانی_شب_یازدهم_محرم
مطلب ۱ : علّت حرکت سید الشهدا
حضرت حسین حرکتش، حرکت امر به معروف و نهی از منکر بود. نمی خواست حکومت یزید را بردارد تا خود به جای یزید بنشیند. بنا بر این حکومت حکومت او را برنداشت و بر جای او ننشست.
نمی خواست و به این نتیجه هم نرسید. بلکه می خواست با دو جریان مقابله کند: اول اینکه یزید که فاسق ترین فرد روزگار است بر جای پیغمبر نشسته و خلافت او بدعت جدیدی است.
دومین کاری که امام می خواست انجام دهد این بود که جایگاه خدایی خلافت را بشکند و از بین ببرد. این هدف هم متوقع شد.
حضرت مسلم را با جراحات فراوان به دارالعماره آوردند.تشنه بودند، آب خواستند. در پاسخ به ایشان گفتند تو باید صبر کنی تا از حمیم جهنم بنوشی، شایستگی این آب را نداری لیاقت آن را داری. مسلم پرسید تو که هستی؟ گفت: «من کسی هستم که به امام زمانم وفادارم و تو کسی هستی که با امام زمان خودت مخالفت کردی.» این تصور را امام از بین برده است.
مطلب ۲ : دست بردن خلفا در دین
پیامبر به حج آمده بودند به همان روال قبل از مسجد شجره نیت حج کردند. در جاهلیت اینطور بود که از مسجده شجره نیت حج می کردند و عمره را هم ماه رجب انجام می دادند. جبرئیل آمد و گفت تو و همه باید از حج بیرون بیایید و عمره به جا آورید. سپس نیت حج کنید و حج به جا بیاورید. و این روال مسلمین شد. خلیفه پس از پیامبر آمد و همه چیز را به حالت قبل که حالت جاهلیت بود برگرداند. خلیفه این خاصیت را پیدا کرده است که می تواند در دین دست ببرد. با دستور پیامبر مخالفت کند.
امام حسین آمده است فریاد بزند این دستگاه و جریان خلافت نامشروع است و به این هم دستیافت. البته چون یک جریان اجتماعی بود طول کشید اما بالاخره شد. سال بعد از واقعه کربلا هم مردم مدینه را به خاطر اینکه مخالفت با خلیفه کرده اند و قیام بر علیه او کرده اند، قتل عام کردند. اما بعد ها دیگر خلفا این جایگاه را نداشتند.
مطلب ۳ : پشیمانی یزیدیان از کربلا
با فرمایشات حضرت سجاد و حضرت زینب، یزید رسوا شد. کار به اینجا کشید که یزید اظهار پشیمانی کرد. عبید الله بن زیاد را لعن کرد. اجازه داد که اهل بیت عزاداری کنند. البته به سرعت آنها را از شام بیرون فرستاد ولی این بار نه با آن خاری که آمده بودند بلکه با نهایت احترام، عزت و سلامت آنها را به مدینه بازگرداند.
مردم مدینه شورش کردند. یزید ابتدا به عبید الله گفت که برو و مردم مدینه را قتل عام کن. عبید الله در جواب یزید گفت: من دو تا گناه را برای این فاسق به عهده نمی گیرم. همان یک گناه برای من بس است. این پشیمانی عبیدالله می رساند.
عمر سعد فرمانده لشگر از حکومت ری محروم ماند. وقتی از دربار یزید بیرون می آمد، می گفت:«در عالم هیچکس مثل من ضرر نکرده است». عمرسعد هم پشیمان بود.
به قاتل حر می گفتند که تو او را کشتی، قبول نداشت و می گفت من فقط یک نیزه به اسب او زدم. کل لشکر، فرمانده و سرباز پشیمان بودند. اینگونه ابهت دستگاه خلافت فرو ریخت.
مطلب ۴ : ثمره خون حسین علیه السلام
حجاج برای اینکه مردم شام به حج نروند تا عبدالله بن زبیر به زور از آنها بیعت بگیرد، دستور داد در شام یک خانه کعبه ساختند و سنگی هم گذاشتند و گفتند این حجر الاسود است. گفتند دیگر حج را در همین شام انجام دهید و لازم نیست به مکه بروید.
اگر در عصر خلیفه های قبل بود این را هم می پذیرفتند. همه بدعت های قبل از این به نوعی برجای ماند اما ثمره حرکت حضرت حسین این شد که اعتبار مقام خلافت پس از آن شکسته شد و بعد از آن دیگر این بدعت ها در جامعه مسلمین شکل نگرفت. بعد از این ائمه توانستند آن اسلام واقعی زمان پیامبر را زنده کنند. دیگر هیچ خلیفه ای نتوانست در دین دست ببرند. ائمه توانستند آنچه را که خلفا دست در آن برده بودند و بدعت کرده بودند را بشکنند و اسلام اصلی را ارائه دهند. کم کم یک اسلام صحیح در میان مردم قرار گرفت.
Www.javedan.ir