.
#فتنه_ها
🔹 عنْ الإمام أَبِي جَعفَرٍ (علیه السلام) قَالَ :
خَطَبَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ(علیه السلام) النّاسَ فَقَالَ :
أَيّهَا النّاسُ ، إِنّمَا بَدءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهوَاءٌ تُتّبَعُ وَ أَحكَامٌ تُبْتَدَعُ ، يُخَالَفُ فِيهَا كِتَابُ اللّهِ ، يَتَوَلّی فِيهَا رِجَالٌ رِجَالًا ، فَلَوْ أَنّ الْبَاطِلَ خَلَصَ لَمْ يَخْفَ عَلَی ذِي حِجًی ، وَ لَوْ أَنّ الْحَقّ خَلَصَ لَمْ يَكُنِ اخْتِلَافٌ وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَيَجِيئَانِ مَعاً فَهُنَالِكَ اسْتَحْوَذَ الشّيْطَانُ عَلَی أَوْلِيَائِهِ ، وَ نَجَا الّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللّهِ الْحُسْنَی .
ترجمه
🔸 حضرت أمير المؤمنين (علیه السلام) برای مردم سخنرانی كرد و فرمود:
ای مردم همانا آغاز پيدايش آشوب ها فرمانبری هوس ها و بدعت نهادن احكامی است بر خلاف قرآن ،كه مردمی به دنبال مردمی آن را به دست گيرند،
اگر باطل برهنه وآشکار بود بر خردمندی نهان نمی ماند،
و اگر حق آشکار و معلوم بود اختلافی پيدا نمی شد،
ولی مشتی از حق و مشتی از باطل گرفته و آميخته شد و با هم پيش آيند، اينجاست كه شيطان بر دوستان خود چيره شود ، و آنها كه از جانب خدا سبقت نيكی داشتند نجات يابند.
📗 نهج البلاغة ، باب بدعت ها .
@jawaher_kalam
.
👌 آیتالله سید رضا بهاءالدینی (ره) :
#شوق_به_درس
در کتاب «آیت بصیرت» از قول ایشان چنین نقل شده :
🔹 « چنان عشق و علاقه ای به تحصیل داشتم ، که زندگی ام کتاب بود ، و همنشینم درس و بحث و مطالعه .
🔸 با هیچ جلسه ای و برنامه ای به اندازه مجلس درس انس نداشتم ، به طوری که در سن نوجوانی حدود شانزده ساعت کار درسی می کردم .
🔹 به کارهای فکری شوق بسیار داشتم ، به طوری که لحظه ای نمی آسودم و همیشه فکرم مشغول بود ».
☘ @jawaher_kalam
.
👌 آیتالله سید حسین حمامی
بر کرسی تدریس در حوزهء نجف اشرف
🔹 وی در سال ۱۲۹۸ قمری در نجف اشرف متولد شد . لقب حمّامی از جدش ، سید هاشم حمامی به او رسیده است .
🔸 ایشان سال ها در درس : آخوند ملا محمدکاظم خراسانی ، سید محمد کاظم طباطبائی یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی شرکت کرد و در فقه و اصول از نخبگان روزگار گردید . پس از وفات آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی ، جمعی از مقلدین ایشان به آقای حمامی روی آوردند .
🔹 از آثار او :
۱. تعلیقة على کتاب ذخیرة الصالحین .
۲. تعلیقة على هدایة المسترشدین .
۳. حاشیة على کتاب وسیلة النجاة .
۴. تقریرات في الأصول «تقریرات درس آخوند خراسانی» .
۵. تقریرات في الفقه «تقریرات درس طباطبائى یزدی و شیخ الشریعه اصفهانی» .
۶. تقریرات في الحکمة و الکلام .
🍃 @jawaher_kalam
.
#زهد
🔹 قَالَ الإمام أميرالمؤمنين و قائد الغر المحجلين يعسوب الدين علي بن ابي طالب علیهالسلام :
الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرآنِ ، قَالَ اللَّهُ سُبحَانَهُ :
" لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحوا بِما آتاکُم" ، وَ مَنْ لَمْ یَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ یَفْرَحْ بِالْآتِي ، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهدَ بِطَرَفَیهِ .
ترجمه
🔸 حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) ، فرمودند :
زهد بین دو کلمه از قرآن است ، که خداى سبحان فرمود :
« تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید ، و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید» ، کسى که بر گذشته افسوس نخورد ، و به آینده شادمان نباشد ، همه جوانب زهد را رعایت کرده است .
📗 نهج البلاغة ، حکمت 439 .
@jawaher_kalam
.
👌 آیتالله میرزا محمد ارباب قمی (ره)
#اهم_و_مهم
🔸 آن مرحوم، در تواضع و اخلاص زبانزد همگان بود. گویند: در نخستین روزهایى که آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدی درس خود را شروع کرده بودند، معظم له رو به شاگردان خود نمود و فرمود: «ما سالها است «اهم» و «مهم» را به شما درس مى دهیم، در حال حاضر حضور در درس آیت الله حائرى «اهم» است، برخیزید و در درس ایشان حاضر شوید. همه مى روند و تنها دو تن از فرزندانش (مرحوم میرزا محمدتقى اشراقى و میرزا محمدباقر ربانى) باقى مى مانند - که از محضر پدر، استفاده کنند - ولى معظم له از آنان نیز مى خواهد که در درس آیت الله حائرى حاضر شوند.
🔹 نیز ایشان با ورود آیت الله حائرى به قم، نهایت تجلیل و احترام را از ایشان نموده و در راه تأسیس حوزه علمیه قم با ایشان کمال همکارى را نمود.
به نوشته مرحوم شریف رازی صاحب آثار الحجة :
«و دیگر از کسانى که در تأسیس حوزه سهم بسزائى دارد، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین آقاى حاج میرزا محمد ارباب است که بسیار ساعى و مصر بودند در توقف مرحوم آیت الله حائرى در قم، و در تأسیس این دانشگاه روحانى با مرحوم آیت الله حائرى همکارى شایانى نمود».
🍃 @jawaher_kalam
.
✅ فضیلت صلوات در شب و روز جمعه
💠 «عن عمر بن يزيد قال: قال لي أبوعبدالله عليهالسلام :
يا عمر ، إنه إذا كان ليلة الجمعة نزل من السماء ملائكة بعدد الذر في أيديهم الذهب وقراطيس الفضة لا يكتبون إلى ليلة السبت إلا الصلاة على محمّد وآل محمّد (ص) فأكثر منها.»
ترجمه
از حضرت #امام_صادق صلواتاللهعلیه روایت شده است که فرمودند :
🍃 «در هر شب جمعه، فرشتگانی به تعداد مورچگان از آسمان نازل میشوند، در حالی که در دستانشان قلمهای طلا و کاغذهای نقره است؛ این ملائکه تا شبِ شنبه، جز صلوات بر محمّد و آل محمّد (ص) را نمینویسند؛ پس زیاد صلوات بفرستید.»
📚 الکافی (شیخکلینی)، ج۳، ص۴۱۶، ح۱۳ .
تهذیب الاحکام (شیخطوسی)، ج۳، ص۴، ح۹ .
🌿 «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّل فَرَجَهُم وَالعَن وَأهلِک اَعدائَهُم.»
☘ @jawaher_kalam
نادرمیرزا
مؤلف کتاب تاریخ و جغرافی دار السلطنه تبریز
جده پدری وی شاهزنان، دختر شاهرخ افشار بود و ازاینرو، وی خود را منتسب به خاندان افشاریه و صفویه میدانست.
نادرمیرزا انتساب خود، به خاندان صفویه را علتی بر سیادتش میدانست و بدین سیادت فخر میورزید: «نازش من بدین نسب است که پیوندم با رسولالله (ص) باشد» (نادرمیرزا ، 1373: 379).
نادرمیرزا همچنین با دو خاندان بزرگ و تأثیرگذار منطقه آذربایجان، یعنی خاندان دنبلی و جوانشیر، پیوند خانوادگی داشت: «نیای من ازسوی مادر زنی داشت که از دو سوی بزرگزاده بود. پدر، حسینخان دنبلی که به آذرآبادگان بر درگاه شاهنشاه بزرگ فتحعلیشاه اسپهبد خوی و سلماس بود و مادر، دخت ابراهیمخان جوانشیر که سپهسالار بزرگ ارمن و بردع زمین بود» (نادرمیرزا، 1386: 205).
روابط خانوادگی نادرمیرزا، با خاندانهای مهم و تأثیرگذاری چون قاجاریه، صفویه، افشاریه، دنبلی و جوانشیر میتوانست تأثیر مثبتی بر تاریخنگاری وی بنهد؛ چراکه مهمترین رخدادهای سرتاسر ایران و خصوصاً منطقه آذربایجان از زمان صفویه تا قاجاریه، به دست این خاندانها رقم خورده است و ارتباط خانوادگی با ایشان، حتی بهواسطه دریافت یک خاطره تاریخی جزئی نیز میتوانست بسیار ارزشمند باشد.
حیات علمی نادرمیرزا
از همان ایام طفولیت آغاز شد. وی در نهسالگی، در محضر معلمی به نام ملاغلامرضا، خط و زبان فارسی را فراگرفت و در پانزدهسالگی از محضر ملاتقی، ابجد و از محضر عبدالعلی گرمرودی صرفونحو عربی آموخت (نادرمیرزا 1373: 380). نادرمیرزا از هر فرصتی برای تلمذ از محضر علما و ادبای تبریز بهره جست. چنانکه خود گوید: « شوق من به فراگرفتن ادب چنان بود که اگر میرزااحمد یا فرزندان او، از ادبای تبریز، از برزن سواره گذار کردندی ملازمت رکاب آنان همی کردم. یک شعر یا یک مسئله استفاده همی کردم» (نادرمیرزا، 1373: 383).
بدیعالزمانمیرزا که اهتمام ویژهای برای تعلیموتربیت فرزندش، نادرمیرزا، به کار بسته بود به سفارش یکی از علمای تبریز، ملامحمود طسوجی از برجستهترین استادان زمان را به معلمی وی گمارد (نادرمیرزا، 1373: 383).
نادرمیرزا در سال 1260ق/۱۸۴۳م و در هیجدهسالگی، با دختر عمه خویش ازدواج کرد و تنها چهار سال بعد همسرش را از دست داد (نادرمیرزا، 1373: 384 و 385).
وی در بیستوپنجسالگی برای تأمین معاش زندگی به کار در امور دیوانی دارالسلطنه تبریز مشغول شد (نخجوانی، 1343: 347؛ نادرمیرزا، 1373: 384). دراین دوران، برای سه سال مسئول جمعآوری باج و خراج در دارالسلطنه تبریز شده و در این راه سختیهای فراوان و ضررهای بسیار متحمل شد. چنانکه همسرش، همسر دومش، گوید: «هر که به آذرآبادگان بهویژه به شهر تبریز کار باژ و ساو پذیرد، دیوانه باشد و بیمغز و هوشگاه او خشک» (نادرمیرزا، 1386: 119).
در سال 1298ق/۱۸۸۰م، با ارتقاء محمدرحیمخان نسقچیباشی، معروف به علاءالدوله، به مقام سرکشیکچی و قوللرآغاسیباشیگری دارالسلطنه تبریز، نادرمیرزا از مقام خود برکنار و تمامی اموال وی و ازآن جمله کتابخانه ارزشمندش، مصادره شد. وی در این مدت، تنها از حمایتهای میرزاکاظم، وکیل8 آذربایجان برخوردار بود. نادرمیرزا مجدداً در سال 1301ق/۱۸۸۳م، به امور دیوانی اشتغال یافت و به سِمت ناظم شهر تبریز و داروغه بازار رسید و یکسال بعد، ازسوی مظفرالدینمیرزا، ولیعهد، به مقام ندیمباشیگری ولیعهد ارتقا یافت.
سرانجام نادرمیرزا در روز چهارشنبه 10 صفر 1303ق، در تبریز وفات یافت (نخجوانی، 1343: 351 و 352).
@jawaher_kalam
.
برخی از ائمه محترم جماعات
منطقه نیروگاه شهر مقدس قم
در محضر استاد شیخ رضا استادی تهرانی
و امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام ، حضرت حجت الاسلام والمسلمین دانشمند محترم حاج آقا سید جعفر میر عظیمی و فرزند ایشان حجت الاسلام سید کاظم
حفظهم الله تعالى
@jawaher_kalam
.
🏴 إنا لله و إنا إليه راجعون
با نهايت تأسف درگذشت غم انگیز طلبه گرامی، بااخلاق ومؤدب ومتعهد، سرباز مکتب اهل بیت (علیهم السلام) مرحوم شیخ امید بحرانی
را به محضر امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، خانواده محترم ایشان و کلیه طلاب، اساتید حوزه علمیه اصفهان تسليت عرض مینمایم.
⚫️ ایشان عمر کوتاه و پربرکت خویش را در راه تحصیل علوم دینی، جذب نوجوانان و تبلیغ خالصانه دین سپری کردند.
الأربعاء ٢٦ ربيع الثاني ١٤٤٦
چهارشنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۳
💖 @jawaher_kalam
.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین
شهید شیخ بهاءالدین محمدی عراقی (ره)
🔹 ایشان که فارغ التحصیل حوزه علمیه قم بود ، در مدرسه علمیه آیتالله بروجردی به تدریس سطوح و در مسجد اعتمادی کرمانشاه به اقامه جماعت ، تفسیر قرآن و ترویج مکتب اهل بیت (ع) پرداخت .
🍃 @jawaher_kalam
.
آیتالله سید موسی شبیری زنجانی دام ظله :
✳️ حاج آقا سید حسن فرید اراکی میفرمود:
🔸 صاحب جواهر نذر کرده بود، خداوند به او سلامتی بدهد تا جواهر را بنویسد و بعد از آن اگر خدا خواست از دنیا برود.
🔹 صاحب جواهر میفرمود:
درخواست من مستجاب شد، ولی من نمیخواهم بمیرم. لذا ایشان یک ورق از جواهر را گرو نگه داشت.
🔸 بعد از چند سال صاحب جواهر گفت:
مثل اینکه من رفتنی هستم چون دیگر هیچ تعلّقی به دنیا ندارم. سپس آن یک ورق را نوشت و بعد از مدّت کوتاهی از دنیا رفت.
🔹 حاج آقا حسن در ادامه فرمود:
من الآن همان حالت را دارم. ایشان هم در همان بیماری از دنیا رفت.
▪️جرعهای از دریا
👉 @jawaher_kalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد ضیاءآبادی :
🎥 نگویید چون محیط بد بود من هم بد شدم!
🎙 برای آسیه همسر فرعون محیط عذر نشد تا به دستورات الهی عمل نکند.
👌 جوانان محترم اگر محیط شما غرق در شهوات است، شما خودتان را نگه دارید ولو محیط کافر باشد...
☘ @jawaher_kalam
.
🔸 مرجع عالیقدر حضرت آیت الله
حاج شیخ حسین وحید خراسانی دام ظله
و
🔹 مرحوم آیت الله حاج
سید رسول موسوی تهرانی قدس سره
@jawaher_kalam
.
👌 وادی ایمن و بارگاه بابرکت کجاست؟
▪️قال الإمام الصادق (علیه السلام) : «شاطىء الوادي الأیمن» الذي ذکره الله في القرآن هو الفرات ، و «البقعة المبارکة» هي کربلاء .
🔸 امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند : آن «ساحل وادى ایمن» که خدا در قرآن یادکرده فرات است و با «بارگاه با برکت» نیز کربلا است. *.
📚 قرآن مجید ، سوره قصص ، آیه ۳۰ .
📚 بحار الأنوار ، جلد ۵۷ ، صفحه ۲۰۳ ؛ به نقل از تهذیب الأحكام .
@jawaher_kalam
.
⚡️فضیلتی از فضائل زیارت حضرت امام رضا علیه السلام
▪️قال الإمام الرضا عليه السلام :
«مَنْ شَدَّ رَحْلَهُ إِلَى زِيَارَتِي اسْتُجِيبَ دُعَاؤُهُ وَ غُفِرَ لَهُ ذونَبُه . مَنْ زَارَنِي فِي تِلْكَ الْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله وَ كَتَبَ اللَّهُ [تَعَالَى] لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حِجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عمرَةٍ مَقْبُولَةٍ وَ كُنْتُ أَنَا وَ آبَائِي شُفَعَاءَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة ، و هذه البقعة رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ الْجَنَّةِ و مختلف الملائكة ، َلَا يَزَالُ فَوْجٌ يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَ فَوْجٌ يَصْعَدُ إِلَى أَنْ يُنْفَخَ فِي الصُّورِ .
ترجمه
▪️ حضرت امام رضا عليه السلام فرمودند :
«كسی كه بار سفر به سوی من بربندد دعايش مستجاب و گناهانش آمرزيده می شود، پس كسی كه مرا در آن مكان زيارت كند، مانند كسی است كه
رسول خدا صلی الله عليه و آله را زيارت كرده باشد، خداوند برای او پاداش هزار حج و عمره پذيرفته شده می نويسد و من و پدرانم شفيعان او روز قيامت خواهيم بود؛ اين بقعه بوستانی از بوستانهای بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان است؛ آن گونه كه گروهی از آسمان فرو می آيند و گروهی بالا می روند، تا اين كه در صور دميده شود.
📚 بحار الأنوار ، جزء ۴۴ ، صفحه ۱۰۲ .
☘ @jawaher_kalam
.
از راست حضرات :
🔸 مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید علوی غریفی ،
و
🔹 مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سید علی سیستانی
@jawaher_kalam
.
آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی «ره» :
⛔️ صوفیه
📖 از جمله حرام هـای قطعی ، به بیان صـریح قرآن و روایات و عقل و اجماع ، ریا اسـت ؛ یعنی انسان برای غیر خـدا عبادت کند و رضایت غیر خدا را در نظر داشته باشد .
ولی طبق گفته صوفیه ، موضوع ریـا منتفی است ؛ انسـان هرچه را عبادت کنـد ، خـدا را عبادت کرده است . بنابراین ، آیه : لَا أَعبُدُ مَا تَعبُدُونَ ، و آیه : وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ، معنا ندارد !!
📚 تاریخ فلسفه و تصوف ، صفحه ۹۹ .
@jawaher_kalam
.
آیت الله بهجت به نقل از آیت الله سید علی قاضی، فرمود:
بروید مسجد سهله و هر چه دیدید، فردا برای من تعریف کنید.
مرحوم بهجت می فرمود:
شب رفتم مسجد سهله و فردا خدمت مرحوم قاضی رسیدم.
آقای قاضی فرمود: دیشب در مسجد چه دیدی؟!
عرض کردم: اول شب جمعیت خیلی بود و همه مشغول دعا بودند، اما نیمه شب عده ای پیرمرد ماندند که در نمازها، دعاها و سوره های طولانی می خواندند، در قنوت «جوشن کبیر» می خواندند.
اینجا آقای قاضی فرمود: در بین آنها چند تا جوان بود؟!
عرض کردم: من بودم؛
لذا مرحوم قاضی فرمود: اگر در بین آنها جوان پیدا کردی، من هم درس اخلاق را زیاد می کنم.
«تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل»
📗 کتاب عطش حضور ، صفحه ۹۴ .
@jawaher_kalam
.
👌 چشم انتظاری والدین پس از مرگ
☘️ آیت الله سیدعبدالله جعفری (ره) ، از شاگردان علامه طباطبائی (ره) ، با وجود کهولت سنی که داشتند برنامه شان این بود که هر هفته یک روز را کنار قبر مادرشان می روند و روز دیگر را در کنار قبر پدرشان حاضر می شدند.
🍁 در یکی از روزهای سرد زمستانی به ایشان عرض کردم: هوا خیلی سرد است و ممکن است بیماریتان تشدید شود، اگر صلاح می دانید امروز از رفتن به قبرستان منصرف شوید.
💐 فرمودند: « ... این را بدانید که انتظار پدر و مادر از فرزندانشان پس از فوتشان بیشتر از حال حیاتشان می باشد که آن ها به زیارت و دیدارشان بروند».
📚 سلوک با همسر ، صفحه ۵۷ .
☀️ @jawaher_kalam
.
عالم متقی انصاری همدانی
🔸 ... در اين هنگام به موطن اصلى خود همدان مراجعت نموده براى دستگيرى عاشقان و دلباختگان حرم انس الهى سكنى گزيد. با نهايت آرامش و سكون براى رسانيدن حق و تبليغ شريعت غرّاء و ابلاغ احكام و مسائل شرعيّه و معارف الهيّه و تربيت نفوس ناقصه اهتمامى عجيب نمود.
🔹 در هر مسجدى خالى و مخروبه بود، اقامه جماعت مىنمود. بسيارى از اوقات در مسجد پيغمبر (ص) و أخيرا در زاويهاى از مسجد جامع شهر اقامه جماعت داشت. مأمومين او غالبا مردمان پاكدل و پاكيزه ضمير و عارى از هوى و هوس بودند.
🍃 @jawaher_kalam
.
آیتالله میرزا حسن بجنوردی
👌 استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره ایشان می نویسد :
🔹 «این استاد بزرگوار علاوه بر احاطه به علوم اسلامی: فقه و اصول و رجال و حدیث و تفسیر و تسلط به حکمت مشاء و اشراق و تبحر در ادبیات عرب: نحو، صرف، معانی و بیان دارای اخلاقی جذاب، و روحیه ای شاد و متبسم مبرا از عوام فریبی و تظاهر می باشد و سالیان متمادی است که به تدریس خارج فقه و اصول در حوزه پر فیض نجف اشرف اشتغال دارد و محضرشان به واسطه جامعیت پرفیضش طالب هر علمی می تواند از معظم له استفاده نماید. اهل ذوق محضرشان را مغتنم می شمارند.
🔸 زیاده بر ده ها قصیده از فارسی و عربی حفظ دارند. شخصی آزاد، صریح اللهجه، معرا و مبرا از هرگونه تکلف و خود سازی می باشند. چون اهل بعضی از فعل و انفعالات نیستند از ترقی و رسیدن به برخی از مناصب و مقامات ظاهری محروم مانده اند و واقعاً مجهول القدرند و به طور مسلّم حوزه های فعلی کمتر نظیر معظم له را پرورش خواهد داد».
🍃 @jawaher_kalam
.
👌 آیت الله حاج شیخ محمدتقی شوشتری (ره) ، صاحب قاموس الرجال
🔹 ایشان چنان به مطالعه و تألیف مشتاق بود که هیچچیز بهجز فعالیت علمی بر ایشان اهمیت نداشت و در این راه هم از کمترین وقت خویش استفاده میکرد تا جایی که ایشان بخش متاجر کتاب لمعه که از کتب درسی طلاب علوم دینی در حوزههای علمیه است را همراه خود به مکه برده بود و پس از فارغ شدن از مناسک حج مشغول به نوشتن شرح کتاب مذکور شد که پس از مهر ومومها این کتاب تبدیل به کتابی جامع با شرحی علمی در یازده جلد بنام «النجعة في شرح اللمعة» شد.
🔸 شوق علامه شوشتری به مطالعه آنقدر زیاد بود که فرمودند: «من همیشه با کتاب خواب میرفتم و با کتاب بیدار میشدم. حتی میرفتم داخل یک اتاقی، و در را میبستم که کسی نیاید، مطالعه کنم».
☘ @jawaher_kalam
.
#جنگ_با_امام_زمان_ارواحنا_له_الفداء_به_وسيله_قرآن!!
👈🏼 قال الإمام الصّادق علیهالسّلام :
"إن القائم (عج) يلقى في حربه مالم يلق رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم لأن رسول الله (ص) أتاهم وهم يعبدون الحجارة المنقورة والخشبة المنحوتة ، وإن القائم يخرجون عليه فيتأولون عليه كتاب الله ويقاتلونه عليه".
ترجمه
📝 حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند :
حضرت قائم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» در جنگهایش با چیزی مواجه میشود که رسول خدا «صلی الله علیه وآله»مواجه نشد. حقیقت آن است که رسول خدا «ص»به سوی مردم آمد در حالی که آنها سنگهای شکافته شده و چوبهای ساخته شده را میپرستیدند و به درستی که قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف (هنگامی که ظهور میفرماید) علیه او خروج میکنند، سپس قرآن را علیه او تأویل میکنند و (باقرآن) علیه او جنگ میکنند.
📚 منابع
1⃣ بحار الأنوار ، جزء ۵۲، صفحه ۳۶۳ .
2⃣ غیبة النعمانی ، صفحه ۲۹۷ .
🔆 از کانال : #مطالبنابدرمنبر
🆔 @jawaher_kalam
.
مرحوم آیتالله زاهد عابد آقا سید احمد کشفی
(قدس سره الشریف) ، از علمای اصطهبانات
@jawaher_kalam
.
#قرآن_كريم
🌷 حضرت امام صادق (عليه السلام) :
🍂 خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
⚫️ بركتش كم شده، (دائم مشکل مالی دارند.)
⚫️ فرشتگان آن را ترك مى كنند (رحمت و فیض خاص خداوند به آن خانه نازل نمی شود.)
⚫️ شياطين در آن حضور مى يابند.
(نزاع و جدال در آن خانه زیاد است.)
👌 خواندن قرآن در خانه این سه گرفتاری را برطرف می کند.
📚 الكافي ، جزء 2 ، صفحه 499 .
☀️ @jawaher_kalam