ادامه جلسه «نگاهی تاریخی-اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان»
#بخش_دوم:
🔶 عربستان می گوید شاید بگویید من گاو شیرده هستم اما ما آمریکا را سر کار گذاشتیم و کلی اسلحه از او خریدیم و وضع اقتصادی خیلی خوبی داریم.
🔷 ارزش پول کویت و بحرین و عمان از دلار بیشتر است، لذا مدعی اینند که ما درست رفتار کرده ایم.
🔶 طالبان می گوید ما آمریکا را شکست دادیم و بیرون کردیم، لذا ما بهتریم.
🔷 ماهاتیر محمد در مالزی نیز همین اعتقاد را دارد؛ به هرحال او کشوری فقیر را تبدیل به کشوری کرده که هژمونی آن روی استرالیا و چین هم اثر گذار است.
🔶 در یک ارزیابی کلی همه کارهای انجام شده در کشورهای مختلف یک وجه شکست دارد و یک وجه موفقیت. ما به تجربه های دیگران (در طی تاریخ و کشورهای دیگر در زمان معاصر) کاری نداریم و با آن ها ارتباط برقرار نمی کنیم؛مثلاً: ما تمام تجربه های اردوغان را به شیطنت تعبیر می کنیم، چون نمیدانیم خودمان و دیگران کجای تاریخ ایستاده ایم و نحوۀ مواجهه دیگران را با عینک خودمان غلط می پنداریم.
در تاریخ گذشته خویش ما به پیشرفت های محسوس بسیار زیادی داشته ایم، اما آگاهی تاریخی غیر کافی ما همواره ما را منفعل بار آورده است و ما نتوانسته ایم آن پیشرفت ها را حفظ کنیم؛ مثلاً در مورد علوم مهندسی و معماری عصر صفویه، (و امثالهم که کمتر به آن پرداختیم حتی) اگر آلمانی ها به علم به کار رفته در حمام شیخ بهائی (گرم کردن مخزن آب حمام با یک شمع) دست می یافتند امروز مجبور نبودند دنبال هیزم و زغال سنگ باشند!
🔷 ما کلا دو تخصص آکادمیک در رشتۀ تاریخ داریم: قبل از اسلام (5000 سال) و بعد از اسلام (1400سال) و این تقسیم بندی عجیب و غلط است چون کسی نمی تواند به چند هزار سال تاریخ مسلط شود و تحولات بحث نمی شود.
🔶 هیچ وقت بحث نمی شود که ایرانیان چگونه از پیشا اسلام به پسا اسلام رسیده اند و یا این که مسلمانان از چه مراحلی عبور کردند؛ صرفاً تاریخ مسلمانان به تاریخ پیشامغول و پسا مغول یا قبل استعمار و بعد استعمار تقسیم می شود.
🔷 به عبارت علمی تر تاریخ مسلمانان با ضربه وعامل خارجی توضیح داده می شود انگار مسلمانان هیچ گاه کنشی نداشتند و تحت تاثیر بیگانه بودند.
🔶 مثلاً در زمان شاه عباس به دلیل صادرات زیاد پارچه ابریشم به انگلیس، (اقتصاد) این کشور ورشکست شد و شاه انگلیس فرمان منچستر را مبتنی بر نپوشیدن پارچه ایرانی می دهد (این مسائل کمتر مطرح می شود).
🔷 متاسفانه چون مسلمانان قبل استعمار را چندان نمی شناسند هر بدبختی و خوشبختی را گردن استعمار می اندازند.
🔶 کل مدت استعمار به 150 سال هم نمی رسد و بسیاری از کشورهابه 130 سال نمی رسد! اما تاثیرات بسیار زیادی را طی همین دوران کم گذاشته است.
🔷 مثلا یکی از الهام بخش ترین انقلاب ها انقلاب الجزایر است که اولین وزرای آن بعضاً نمی توانستند به عربی حرف بزنند! اتفاقاً در سرود ملی الجزایر بد و بیراه به فرانسه استعمار گر الجزایر (که مثلا ما به حساب تو می رسیم و غیره) وجود دارد اما زبان آموزش در کشور فرانسه است.
🔶 خواجه نصیر الدین (در قبال) مغول هایی که هیچ فهم مشترکی میان ما و آن ها نیست کاری می کند که غالب به مغلوب تبدیل شود و نسل های بعدی آنان خدمات زیادی را انجام می دهند مثلاً شالوده حرم امام رضا ع به شکل حالیش در زمان تیموریان ریخته می شود. در واقع خواجه نصیر عقلانیت پس از مغول را شکل می دهد.
🔷در مراحل تاریخ مسلمانان نوع نگاه تاریخی به مسائل تغییر می کند برای مثال: در زمان محقق کرکی مرجعیت حکومت از قطب الاقطاب و صوفی اعظم (که یک عنوان صوفی برای شاه صفوی است) به ولی فقیه تغییر می کند (و بیان می شود که) ولی فقیه مهم است نه صوفی اعظم، لذا در زمان حکومت شاه طهماسب کل حکومت خویش را ذیل نائب امام زمان تعریف می کند.
🔶 در همین مراحل نیز ما اساساً با دو نوع استعمار مواجهه داشتیم: کاتولیک و پروتستان. ما استعمار کاتولیک ها را شکست دادیم یعنی: پرتغال و اسپانیا اما در مواجه با استعمار پروتستان، مانند انگلیس و هلند و فرانسه موفق نبودیم.
⬅️ لازم به ذکر است صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است و متن این جلسات ان شالله به زودی منتشر خواهد شد.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
رحیم پور- بایسته های انقلابی گری، مطالبه گری و عدالت خواهی.pdf
1.01M
جزوه بایسته های انقلابی گری، مطالبه گری و عدالت خواهی
این جزوه بر اساس جلسه سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی در جمع مطالبه گران استان خراسان در زمستان ۱۴۰۰ است که توسط جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس تهیه شده است. فهرست مطالب آن به شرح زیر است:
🔹مقدمات عدالتخواهی: معنویت، عقلانیت و عدالت
🔹واقع بینی و واقع گرایی
🔹تبدیل انقلاب ها به نظام و پایان انقلاب ها
🔹ما ضعیف عمل کردیم!
🔹تا رخداد کربلا ۲۰ سال وقت داریم!
🔹نظام یا انقلاب؟ انقلاب می کنیم برای نظام سازی
🔹اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم نظام تضعیف می شود
🔹مطالبه گریی که باعث تضعیف نظام شود خلاف هدف انقلاب است
🔹این نظام فاسد نیست اما در این نظام فساد هست
🔹ما خود شما هستیم و شما خود ما
🔹دسته بندی مسئولین (هنگام خطا): یک عده نمی دانند، یک عده نمیخواهند و مابقی نمیتوانند
🔹حق اعتراض و انتقاد در حکومت اسلامی
🔹رقابت مثبت در پذیرفتن مسئولیت ها
🔹تعیین اولویت ها
🔹مصلحت در زمان حضرت علی ع سکوت و در کربلا شهادت است
🔹سه مساله مهم در عدالتخواهی: ۱- موضوع شناسی، ۲- روش شناسی، ۳- فرجام شناسی
🔹نبود نظارت در کشور
🔹تکلیف این است که به نتیجه کار بیاندیشی
🔹عاقبت برخی انقلابی ها
🔹تذکر به نیروهای امنیتی
🔹ارتباط مسئولین با مردم در نمازهای جمعه
🔹برای مشکلات راه حل پیدا کنید
🔹پرسش و پاسخ
#جزوات_جبهه
#آرمان_عدالت
این جلسه:
تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی
با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر
زمان: دوشنبه ٧ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
پخش زنده از ایتا
#جلسه_دوازدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی
با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر
زمان: دوشنبه ٧ آذر ۱۴۰۱
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_دوازدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
واردات برخی کالاها و تحریم برخی دیگر در کل به منظور ایجاد حس محرومیت برای قشر ضعیف و یا خارج کردن منابع ارزی ایران است.
جلسه با موضوع «تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی» از سلسله جلسات آرمان عدالت با ارائه آقای میثم ظهوریان، دکتری مدیریت و پژوهشگر و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات جلسه به شرح زیر است:
#بخش_اول
🔶 بحث ما با عاریه گرفتن از یک مفهوم قرآنی با نام مترفین است که در آیه 34 مبارکه سبأ آمده است: وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ: و ما هیچ رسول بیم دهندهای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستادهاند کافریم.
🔷 شهید صدر در پژوهش های قرآنی و در اشاره به سنت های الهی به مترف و ویژگی های آن اشاره می کند: 1- جنس آن اقتصادی و مخصوص طبقه متنعم و برخوردار و 2- ویژگی اجتماعی: اصالت را در هوسرانی و خوشگذارانی می بیند.
🔶 طبقه مترفین همواره در برابر طبقه دینی در جامعه است.
🔷 جریانی که همواره همراه دین است طبقه مستضعف و محروم است و برای دین هزینه هم می دهد. نمونه هایش در جامعه خود ما مشهود است که در ایام عسر، با نظام اسلامی همراهی دارد.
👈 ادامه مطلب در بخش دوم ...
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
#بخش_دوم از جلسه «تحلیل حوادث اخیر از منظر عدالت اجتماعی» از سلسله جلسات آرمان عدالت:
🔶 ما باید این سنت تاریخی را به رسمیت بشناسیم اما این موضوع در فضای حکمرانی و سیاست گذاری ما منعکس نشده است. بخشی از رضایت ما معطوف به رضایت طبقه مترفین شده است: چون این طبقه صدای بیشتری دارد و میتواند دغدغه های خودش را تبدیل به مساله یک کشور کند.
🔷 جنس دولت روحانی از همین طبقه مترفین بود. متاسفانه با وجود خدمات دولت فعلی و داشتن شعار حمایت از مردم، خطاهایی از جنس سیاست گذاری و فربه کردن طبقه مترفین وجود دارد.
🔶 در سند نقشه راه رشد غیرتورمی دولت که قرار است مبنای سیاست گذاری اقتصادی دولت باشد، مجموعه ای از گذاره های مترقی و حرف های خوب مبتنی بر عدالت اجتماعی وجود دارد اما معافیت های مالی برای قشرهای خاص هم وجود دارد!
🔷 1/8 میلیارد دلار بودجه برای واردات گوشی در نظر گرفته شده که سهم قابل توجهی از ان مربوط به گوشی آیفون است که به لحاظ تعداد مصرف کننده کم اما به نسبت به سهم بودجه ای زیاد است. تا کوچکترین شایعه ای در مورد بازار آیفون مطرح شد بلافاصله از سوی مسئولین امر، سریع رفع نگرانی شد! چون دغدغه طبقه مرفه است.
🔶 یک میلیارد یورو برای واردات خودرو خارجی لحاظ شده و دلیل آن ایجاد رقابت ذکر شده است. اما می دانیم با این مبلغ رقابت شکل نخواهد گرفت بلکه صرفا دغدغه یک عده خاص رفع می شود.
🔷 کتاب هنر تحریم ها: واردات برخی کالاها/ تحریم برخی دیگر در کل به منظور ایجاد حس محرومیت برای قشر ضعیف و یا خارج کردن منابع ارزی ایران است. زیرا خرید برخی کالاهای معاف از تحریم برای قشر محروم اساسا امکان پذیر نیست و منجر به حس محرومیت می شود. از طرفی هم هدف گذاری نسل جدید تحریم ها روی طبقه محروم است.
🔶 زندگی شهید عجمیان را دیدیم که از چه طبقه ای است و همین ها بودند که در ایام عسر همراه انقلاب بودند.
🔷 صدای طبقه محروم شنیده نمی شود و متشکل هم نیستند.
🔶 برگزاری تجمعاتی مانند 22 بهمن و 13 آبان شاید برای یک عده از ما دیگر مفهومی نداشته باشد (به آن عادت کرده باشیم و از ارزش آن غافل باشیم) اما نمونه ای در دنیا ندارد و این پشتیبانی نشان دهنده سرمایه اجتماعی ماست.
🔷 طبقه محروم نسبت به سیاست گذاری ها بیشتر متضرر می شوند اما می بینم که در ایام عسر، همین طبقه در میدان هستند.
🔶 لایه خط دهنده از همان طبقه مرفه و مترفین است. قهرمان های آن ها از جریان های ضد هویت و ضد دینی است که نماد دینی را آتش می زنند یا به مسجد حمله می کنند. همچنین کنش ضد ملی دارند مانند حمله به تمثال حاج قاسم. ضدقهرمان های آن ها چهره های معنوی و فکری هویت ساز هستند مانند رهبر انقلاب و حاج قاسم.
🔷 این طبقه وقتی از زن حرف میزند، ضد هویت جنسی زن است و مساله اش زنی که متفاوت از مرد است، نیست. بلکه به دنبال سلب نقش مادری، همسری و حیا از جامعه ایران است.
🔶 استراتژی تقی زاده ها تربیت فرعونی است. مبارکه زخرف، آیه 54: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ... فرعون اول هویت جامعه را سلب کرد.
🔷 یکی از اشتباهات/عجائب سیاست گذاری های حکومتی، فیلتر کردن پیام رسان های متن محور مانند تلگرام و در نتیجه مرجعیت پیدا کردن رسانه های تصویر محور مانند اینستاگرام است. درصورتی که مضرات اینستاگرام ده ها برابر بیشتر از تلگرام است و البته تلگرام هم مشکل دارد. آمار بیانگر استفاده 55 تا 60 کاربران از اینستاگرام است. اینستاگرام با مدیریتی که نسبت به محتوا دارد تبدیل به یک پلتفرم سیاسی شده است.
🔶 در کنش گری تصویر محور، هرچه برهنه تر و بی اخلاق تر باشد بیشتر دیده می شود.
🔷 ویژگی های مشترک افراد موثر فضای مجازی (Influencer): 1- جزو طبقه مرفه و پر درآمد هستند. 2- به لحاظ اخلاقی بی حیا و بی ادب است.
🔶 تنها 3 درصد مردم مساله شان آزادی حجاب است اما بازنمایی آن به صورت خواست 90 درصد جامعه است. چون میتوانند دغدغه خودشان را برجسته و مطرح کنند.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashhad موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashhad
#آرمان_عدالت
این جلسه:
حکمرانی شهری در خدمت نابرابری،
شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها
با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_سیزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری،
شهرسازی غیر رسمی در مناطق پیرامونی شهرها
با ارائه آقای محمود نقوی، دکتری شهرسازی و پژوهشگر
زمان: دوشنبه ١۴ آذر ۱۴۰۱
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_سیزدهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی.
این جلسه 14 آذر ماه به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد و در منزل مرحوم استاد حیدررحیم پور برگزار شد.
#بخش_اول
🔹 نابرابری فضایی، ملموسترین شکل نابرابری است و سایر اشکال نابرابری در فضا متبلور میشوند. عدالت آموزشی، عدالت در حوزه سلامت، امنیت، درآمد و ...، تأثیر و نمود خود را در شهر بر جای میگذارد و خوانش نابرابریهای شهر، سایر ابعاد نابرابری را پیش روی ما میگذارد.
🔹از سوی دیگر مسئله مسکن، زمین و مستغلات که رکن اصلی بر هم زننده عدالت شهری است، به دلیل کارکرد اقتصادی امروزش، خود به عنوان تشدید کننده سایر نابرابریها عمل میکند.
🔹در اراضی پیرامون شهر مشهد، 2 اتفاق که غیررسمی و غیرقانونی تلقی میشوند در حال رخ دادن است؛ یکی شکل گیری سکونتگاههای حاشیهای و دیگری، تغییر کاربری و ویلاسازی. اما این دو مسیر که خروجی نهایی آن، افزایش نابرابری فضایی است، چگونه و توسط چه عواملی بروز کرده و پشتیبانی میشوند و وجوه مشترک آنها چیست؟
🔹جمعیت مشهد به طور طبیعی و تحت تأثیر مهاجرت طی دههها روند رشد قابل توجهی داشته و نیاز به مسکن همواره وجود داشته است.
🔹اما در برابر پاسخ به نیاز مسکن خانوارها، قوانین، مقررات و ضوابط شهری و ساختمانی، خط محدوده شهر و قیمت زمین، همواره حداقلی از بها برای امکان سکونت رسمی در شهر را معین کرده است.
👈ادامه دارد...
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha
ادامه خلاصه جلسه حکمرانی شهری در خدمت نابرابری/ دکتر محمود نقوی.
#بخش_دوم
🔹به عبارت دیگر، هر کس توان پرداخت این بها را نداشته باشد، به طور رسمی نمیتواند شهروند مشهد باشد؛ چرا که طرحهای شهری و ضوابط حاکم و بالارفتن قیمت زمین تحت تأثیر محدود کردن شهر، پاسخی برای آنها ارائه نکرده است.
🔹این دیدگاه، مدافعان نظری خود را نیز داشته است. کرباسچی میگفت تهران را آنقدر گران کنیم که هر کس ندارد، برود.
🔹اما سوال این است، که با توجه به جمیع جهات و با توجه به حقوق اساسی شهروند جمهوری اسلامی، آیا میتوان بخشی از شهروندان را از حق سکونت در شهر محروم کرد؟ و سوال مهمتر اینکه چنانچه طی این سالها چنین کاری کردیم، مردم چه عکسالعملی نشان میدهند.
🔹پاسخ آن دسته از محرومان از حق سکونت، در 2 شکل بروز کرده است: نخست، زیست غیررسمی و ساخت و ساز غیرقانونی در حریم شهر است که به شکل گیری محلات حاشیه شهر منجر شده است.
🔹شکل دوم، زیست منفصل از شهر است که لزوما هم غیررسمی نیست؛ زندگی در روستاها و شهرکهای اطراف به شکل خوابگاهی.
🔹نتیجه این دو پاسخ غیر رسمی اما طبیعی مردم به نیاز رسمی و واقعی خود، عقب ماندگی همیشگی محلات و روستاهای حاشیه شهر (که به مرور به شهر الحاق میشوند) از خدمات شهری است.
🔹در عمل، عدم پاسخ رسمی و برنامهریزی شده به نیاز دهکهای پایین جامعه، منجر به ایجاد محلات غیررسمی شده که پس از الحاق به شهر، با شبکه پیچیده و لاینحلی از مسائل روبرو است که به مراتب هزینه بیشتری را به حاکمیت متحمل میکند.
🔹یک نمونه، موضوع فرسودگی ابنیه و خطر سوانح است؛ که با توجه به توان مردم اقتصادی مردم و ضوابط و قوانینی که مجددا بر اساس همان رویکرد گران شدن شهر بر آنها تحمیل شده، غیرقابل حل است؛ نوعی انسداد توسعه که در نهایت راهکارهای پیشنهادی آن هم از جنس اعیانی سازی و بیرون کردن مردم و شکل گیری حاشیههای جدید است.
🔹این چرخه، به بازتولید دائمی نابرابری منجر می شود و رشد و توسعه شهر در محلات برخوردار و تأثیر آن بر قیمت مستغلات، به طور مضاعف عدالت را در همه ساحات به محاق میبرد.
🔹اما ریشه نگاههای اینچنینی کجاست و چرا با این شرایط روبرو شده ایم؟ ما در عرصه عمل، با 2 طیف فکری مواجهیم.
🔹طیف نخست، نگاه غالب در مجموعه شهرداری است که بر مبنای همان نظریه تهران گران استوار است. در اینجا، نابرابری نه تنها مذموم نیست که پیشران توسعه شهر است. محلات حاشیه شهر، تأمین کننده نیروی کار ارزان برای پیشبرد توسعه شهر خلاق و نوآور و هوشمند و ... هستند. آنها دنباله روی سیاستها و تئوری های توسعه شهری مبتنی بر بازار آزاد و با تأکید ویژه بر مقررات زدایی و شناور بودن برنامهها هستند و طی سالها، گزاره ها و ادبیات خود را تولید کرده اند.
🔹طیف دوم، با ژستی علمی و کمی، به دنبال نشان دادن ظرفیت اکولوژیک مشهد برای جمعیت پذیری، محدودیت ها و هزینه های اقتصادی و زیست محیطی توسعه افقی و ... هستند. تأکید بر کمبود آب در مشهد، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی منابع طبیعی و کشاورزی، استدلال آنها برای محدود کردن شهر و ضوابطی است که عملا به گران شدن شهر منجر می شود. این نگاه بیشتر در سطوح استانی و ملی حکمرانی دیده میشود؛ اما به شدت توسط طیف نخست مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
🔹اما نتیجه نگاه دوم و بازیگری طیف نخست در آن چارچوب چه بوده است؟ محدودیتهایی که به بهانه جمعیت پذیری و ظرفیت توسعه و هزینه زیرساختها ایجاد شده، باعث شده است که به همان میزان جمعیت اما به شکل غیررسمی به ساکنین مشهد افزوده شود، و در آن سوی شهر نیز، تا دهها کیلومتر، اراضی کشاورزی به باغ ویلا تبدیل شود و تمام هزینه های زیرساخت و آب و برق و گاز و تغییر کاربری و تخریب محیط زیست نیز به شهر تحمیل گردد.
🔹 در واقع ما از سویی با برنامهها و مقرراتی (توسط طیف دوم) مواجهیم که اگر نگوییم از واقعیات به دور بودهاند، دست کم در عمل توان اجرایی شدن نداشته و روی زمین اتفاقات کاملا بر خلاف آنها رخ داده است؛ خواه نیاز طبقه محروم به مسکن باشد که در شکل محلات غیررسمی خود را نشان میدهد و برچسبهای منفی میخورد و خواه فشار طبقه سرمایهدار برای پیدا کردن مفری برای انباشت مازاد سرمایهاش، خواه در طبقات آپارتمانهای لوکس و یا باغهای مجلل باشد که به آن مشروعیت بخشی شود.
🔹در این بین، ما نه با اسکان غیررسمی و یا تغییر کاربری غیرقانونی، که در عمل، با یک نوع "غیررسمیسازی" یا "نابرنامهریزی" مواجهیم که هر کس به میزان قدرت خود، توسعه را به جهت دلخواه خود میکشد. و مشخص است وقتی یک سوی طیف، قدرت بیشتری دارد، این چرخه به سوی نابرابری بیشتر خواهد رفت.
👈 صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس @jebhe_mashha موجود است.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:
@jebhe_mashha
#آرمان_عدالت
این جلسه:
مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
پخش زنده از ایتا
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴
منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرمان_عدالت
فیلم جلسه مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب
با ارائه آقای دکتر کامران داوری، رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد
زمان: دوشنبه ٢٨ آذر ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠
#جلسه_چهاردهم
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
@jebhe_mashhad
مشکل این است که آب دولتی است نه ملی/ انتقال آب، تنها راه رفع نگرانی برای تامین آب شرب مشهد نیست و راه حل های دیگر هم دارد.
#بخش_اول
جلسه «مشهد و مساله تعارض منافع در توزیع آب» از سلسله جلسات #آرمان_عدالت با ارائه دکتر کامران داوری و به همت جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی و در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد. خلاصه این جلسه به شرح زیر است:
🔹آب یک ماهیت سه وجهی دارد: ۱- وجه حیاتی: مایه حیات و بقا در زمین است ۲- ماهیت عمومی: استفاده عمومی برای شرب و بهداشت دارد و در هیچ جای دنیا کسی منع نشده است و ۳- وجه اقتصادی. اگر ۱۰۰ هکتار زمین خارج شهر باشد بدون آب، ارزش چندانی ندارد اما با وجود چاه آب قیمت آن ممکن است ۳۰۰ برابر شود.
گاهی این سه وجه با هم قاطی می شود و نتیجه اش سردرگمی برای ماست.
🔹شهید مطهری می گوید ما توحید، نبوت، امامت و معاد را میفهیم اما عدل در هر زمان باید تفسیر شود. باید معنای عدل را باز کنیم. ما نباید به حقوق دیگران صدمه وارد کنیم، به ۱- جانداران، ۲- نسل های آینده و ۳- آب بران.
🔹آب بران هر فرد، نهاد یا سازمانی است که در سهمی از آب شریک است.
در دهه ۴۰ آب ملی اعلام شد. یعنی ۱- مانند زمین که صرفا در اختیار ایرانیان است آب نیز به همین صورت است، ۲- سهمی از آن باید علاوه بر مالیات به مردم برسد، مانند معادن. ۳- حق جور و جفا کردن به آن را نداریم. یعنی اگر آب را خریدیم و مالک آن شدیم (حق نداریم استفاده نادرست از آن بکنیم).
👈 ادامه دارد....
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:@jebhe_mashha