eitaa logo
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
1.2هزار دنبال‌کننده
704 عکس
41 ویدیو
46 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @seyyednezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
یاداوری جلسه امروز، با موضوع عدالت و مردمی سازی اقتصاد ساعت ١٧:٣٠ برگزار می شود. مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش اول جلسه: عدالت و مردمی سازی اقتصاد با ارائه آقای دکتر رضا تنهایی مقدم، اقتصاددان زمان: دوشنبه 9 آبان ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخش دوم جلسه: عدالت و مردمی سازی اقتصاد با ارائه آقای دکتر رضا تنهایی مقدم، اقتصاددان زمان: دوشنبه 9 آبان ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
خلاصه جلسه عدالت و مردمی سازی اقتصاد/ سخنران: اقای دکتر تنهایی مقدم بسم الله الرحمن الرحیم در هر تحلیل اجتماعی و از جمله تحلیل در مورد عدالت نقطه شروع باید جامعه (و مردم) باشد نه حکومت. لذا تحلیل های اجتماعی که از دولت شروع می کنند دچار انحراف می شوند. چیزی که اصالت دارد جامعه است نه حکومت. 🔹اصولا طبقه بندی تعارض بین طبقات را به همراه دارد فلذا وقتی طبقه بندی مردم/ دولت، سرمایه دار / مردم و امثالهم داریم بین این طبقات تعارض ایجاد می شود. اینجاست که اهمیت نقطه شروع تحلیل اجتماعی مشخص می گردد. 🔹اهم نظریات اجتماعی شهید صدر دو نظریه است: ۱- نظریه استخلاف (خلیفه الله بودن انسان) و ۲- نظریه شهادت 🔹نظریه استخلاف بیان می دارد که انسان خلیفه الله است در زمین و یکی از اصلی ترین شئون این خلافت، «استعمار الارض» به معنای آبادانی زمین (دنیا) است. 🔹حکومت وجودش را از انسان (خلیفه) می گیرد و خود اصالت ندارد. به نوعی حکومت وکیل جامعه است در انجام وظیفه خلافت الهی. این وکالت هم صرفا در جایی است که جامعه امکان انجام این وظیفه را به طور مستقیم نداشته باشد. 🔹پس نتیجه میگیریم که مسئول اصلی و ابتدایی ایجاد عدالت، جامعه است و نه حکومت. جامعه باید عدالت را ایجاد کند. 🔹اجرای عدالت تلازم عین به عین با مردم سالاری دارد. ادامه در بخش دوم... 9 آبان 1401/ منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
خلاصه جلسه عدالت و مردمی سازی اقتصاد/ سخنران: اقای دکتر تنهایی مقدم 🔹استخلاف بیانگر سالار بودن مردم در همه روابط اجتماعی و حتی روابط انسان با طبیعت است. عدالت اصل حاکم بر این روابط و ضامن بر مدار حق بودن آن است. 🔹مردم سالاری را به مردم سالاری سیاسی تقلیل ندهیم. مردم در همه روابط اجتماعی و رابطه با طبیعت، سالار هستند. 🔹ما از بحث استخلاف و خلافت عامه به این نتیجه می رسیم که جامعه محکوم به نقش آفرینی اجتماعی است. یعنی مردم سالاری علاوه بر حق بودن، تکلیف هم هست مثل شرکت کردن در انتخابات که هم حق است و هم تکلیف. 🔹لذا عدالت فقط حق نیست، تکلیف هم هست. عدالت هم اعطای حق است و هم گرفتن حق. 🔹وقتی خلافت انسان در همه عرصه ها باید باشد پس مردم سالاری هم باید در همه عرصه ها باشد. 🔹بنابراین مردم سالاری سیاسی و مردم سالاری اقتصادی هر دو باید باشند و بدون هم محال است تحقق یابند. تا زمانی منابع ثروت در دست عده قلیلی باشد، جمهوریت تحقق پیدا نمی کند. 🔹یک انحراف این است که برخی دنبال مردم سالاری سیاسی اند و معتقدند در عرصه سیاسی جامعه باید فعالانه عمل کند اما نوبت به حوزه اقتصاد که می رسد می گویند جامعه باید منفعل باشد و دولت مکلف است حقوق اقتصادی جامعه را تامین کند. 🔹مردم سالاری اقتصادی یعنی اینکه جامعه خودش در قبال تامین معیشت افرادش مسئول است. مسئولیت دولت صرفا در مواردی است که جامعه امکان ورود نداشته باشد. تازه همان هم به نمایندگی از جامعه است. 🔹انحراف دیگر متوجه نئولیبرالیست هاست. این ها بر خلاف قبلی ها، آزادی اقتصادی را بر آزادی سیاسی ارجح می دانند. لذا حاضرند با یک دولت نظامی کودتاگر (پینوشه) در جامعه آزادی اقتصادی ایجاد کنند. البته کم کم چاقوی نئولیبرالیسم دسته خودش را میبرد و آزادی اقتصادی منجر به انحصار می شود و طبقه بندی ۱ و ۹۹ درصدی را در جامعه به وجود می آورد. 🔹آزادی اقتصادی که به هم بخورد مردم سالاری نیز به هم می ریزد. جریان ثروت و جریان قدرت روی هم اثرگذارند. 🔹اقتصاد مردمی دو شاخصه اصلی دارد: ضد تمرکز و ضد انحصار است. 🔹دولت باید نقش تنظیم گر (حکمرانی) داشته باشد. قرار نیست تمرکز منابع ثروت در دست دولت اتفاق بیفتد و لو اینکه بخواهد ارائه خدمت کند. 🔹در صورتی که اقتصاد مردمی نشود عدالت اجرا نمی شود. 9 آبان 1401/ منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
این جلسه: عدالت و آموزش با ارائه آقای دکتر مرتضی نقره ای، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت زمان: دوشنبه ١۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئوی جلسه: عدالت و آموزش با ارائه آقای دکتر مرتضی نقره ای، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت زمان: دوشنبه ١۶ آبان ۱۴۰۱ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
جلسه عدالت و آموزش از سلسله جلسات آرمان عدالت با ارائه آقای نقره ای پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت و به همت جبهه عدالت خواه مردمی مشهد در منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور برگزار شد. خلاصه نکات جلسه به شرح زیر است. 🔶 مساله عدالت آموزشی ناظر به دو جنبه یا دو عقب ماندگی است. عقب ماندگی از حیث جامعه شناختی در عدالت اجتماعی و عقب ماندگی از حیث معرفت شناختی در پرداختن با دانش نظری پیرامون هم عدالت و هم آموزش. 🔷 عقب ماندگی در بحث آموزش را می توان از دیدگاه های مختلف بررسی کرد که به برخی دیدگاه ها بیشتر پرداخته شده و به برخی کمتر. 🔶 در مجموع عقب ماندگی در عدالت آموزشی را می توان به صورت عدالت آموزشی از حیث کمیت، از حیث کیفیت و از حیث یک دانش آگاهی بخش که عنصر عدالتخواه تربیت می کند دید. 🔷 اول عقب ماندگی در عدالت آموزشی از حیث کمیت: تبعیض بین حاشیه و مرکز، توجه کمتر به مناطق محروم، مثلا در دوره کرونا خیلی از روستاها دسترسی به معلم ندارند. 🔶 دوم عقب ماندگی در عدالت آموزشی از حیث کیفیت: بحث های خصوصی سازی، استعدادهای درخشان، قانون حذف تنوع مدارس. این دو مورد بیشتر مانند عدالت در قوه قضاییه یا عدالت در مدیریت شهری، عدالت در آموزش هستند تا عدالت آموزشی. یعنی برقراری عدالت در حوزه آموزش. اینجا فراگیران مصرف کننده عدالت هستند. ادامه در بخش دوم.... @jebhe_mashhad
جلسه عدالت و آموزش 🔷 سوم عقب ماندگی در فهم عدالت آموزشی به عنوان یک نظمی است که دانش آگاهی بخش را ایجاد می کند و با ایجاد قدرت آگاهی عنصر عدالتخواه تربیت می کند. اینجا فراگیران دیگر صرفا مصرف کننده عدالت نیستند. بلکه مقوم و مولد عدالت اجتماعی اند.یکی از آسیب ها خود این عدالت آموزشی است که به عنوان یک آرمان و هدف و غایتی که میخواهد نظم آینده ما را شکل دهد مطرح نیست. 🔶 در غرب با انقلاب صنعتی و شکل گیری مبانی تمدن جدید به تدریج آموزش در خدمت بازار پیدا شد و برای رفع ظلم و نابرابری ناشی از این نوع آگاهی طبقاتی و استثماری، نظریه پردازان مختلفی ارایه نظر کردند. از دیدگاه هایی رقیق تر مانند جان دیویی تا دیدگاه هایی رادیکال تر مانند ژیرو و اپل. 🔷 مثلا ژیرو می گوید اقتصاد سرمایه داری آموزش را بستری برای بازتولید ارزش های خودش قرار داده است و برای اینکه این را بفهمیم باید بدانیم در مدرسه چه می گذرد. او در حوزه آموزش میخواهد منافع خود را حفظ کند و لذا برای این کار، دانش را گزینش می کند و دانشی را انتخاب می کند که به نفعش است. 🔶 بادیدگاه مذکور، رفتار خشک و کارفرمایانه در مدرسه همان رفتار کارفرما و کارگر در کارخانه است. 🔷 البته چپها باز هم از آرمان توسعه بیرون نمی آیند و لذا بی راه نیست که برخی می گویند کل اندیشه های چپ به نوعی ذیل سرمایه داری است. 🔶 در ایران اما قبل از انقلاب توسعه مدل پهلوی و بعد از انقلاب توسعه تکنوکرات ها و بروکرات های سازندگی مانع اجتماعی و نیز مانع معرفتی شکل گیری فهم سوم از عدالت آموزشی شد. البته آن فهم اول و دوم هم بیشتر با ادبیات چپ ها به فهم جامعه راه پیدا کرده است. اگرچه ما در مبانی اندیشه ای متفکران انقلاب در این زمینه حرفهایی داریم. چیزی که در کشور ما به آن توجه نمی شود این است که ما انقلاب اسلامی را داشته ایم و پس از آن انقلاب فرهنگی رخ داد و دلیل آن هم خواسته تحول و انقلاب در نظام آموزشی بود که به دلایلی چندان موفقیت آمیز نبود و ما میبینم که دو گانه اسلام آمریکایی و اسلام ناب به منابع و فضای دانشگاهی نمی رسد. 🔷لذا دانش و آگاهی ای که کسب می شود به ضرر ماست و خنثی و راکد است و دانشگاه یا جنبش دانشجویی یا قشر روشنفکر نقش اساسی در کشور ندارد. چون آموزشی که داده می شود چه در آموزش و پرورش و چه درجای دیگر نتوانسته در من آگاهی ای ایجاد کند که قدرت عدالتخواهی داشته باشم. 🔶 متاسفانه آموزش ما با همان سیستم قوی و با منطقی خشک با مسائل مواجه می شود. همان شکل کهنه نهاد مدرن آموزش حفظ شده و متربی نهایتا برای تخصص در دانشگاه اماده نمی شود. اما هیچ آگاهی انتقادی نسبت به دانش مورد مطالعه و نسبت آن با اجتمال خود پیدا نمی کند. 🔷 ما توجهی به تحول در ساختار نظام آموزشی نداریم. 🔶 نظام آموزشی ما افراد را دین دار تربیت نمی‌کند؛ بلکه دین دان تربیت می کند همانطور که شیمی دان و ریاضی دان تربیت می کند. این همان شکل فرسوده است که به جای آگاهی عدالتخواهانه یک آگاهی در حد نسخه کوچک یک متخصص دانشگاهی ایجاد نمی کند. آن هم با محتوای به روز نشده و در خیلی جاها اشتباه یا به درد نخور. 🔷 رویکرد نظام آموزشی ما به انقلاب اسلامی یک رویکرد تاریخی است که واقعه ای رخ داد و تمام شد و نه تربیت انسان انقلابی! لذا نباید از وجود برخی تعارضات اجتماعی درون نظام آموزشی تعجب کنیم. 🔶 اگر بخواهیم نسل عدالتخواه (و تحقق بخش یکی از آرمان های اصلی انقلاب) تربیت کنیم آگاهی ما باید قدرت عدالتخواهی را به ما بدهد. 🔷 نظام آموزشی ما بحث آموزش را یک بار می بیند و (نگران) هزینه ای که تحمیل می شود است. در صورتی که نهاد آموزش مرجعی برای بازآفرینی ارزش های انقلابی در قالب دانشی است که آگاهی عدالتخواهانه را به ارمغان بیاورد. ⬅️ لازم به ذکر است صوت کامل این جلسه در کانال جبهه در پیام رسان های ایتا و بله به آدرس @jenbhe_mashhd موجود است. @jebhe_mashhad
این جلسه: نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان با ارائه آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ ساعت ١٧:٣٠ مکان: پنجراه سناباد، قائم ٢٨، پلاک ۵۴ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی در صورت مهیا بودن شرایط پخش زنده از ایتا نیز انجام می شود. @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان بخش اول : ارائه آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ منزل مرحوم استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگاهی تاریخی اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان ✅ بخش دوم پرسش و پاسخ با آقای علی ایوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ و علوم اجتماعی زمان: دوشنبه ٢٣ آبان ۱۴۰۱ منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی @jebhe_mashhad