🙇🏻♂️تاثیر پذیری کودکان از رسانه ها
روشن است كه درجه تأثير رسانه ها و نيز استقبال همگاني از آن ها شدت و ضعف داشته، تابع متغيّر رشد فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي جامعه مي باشد; چون پيشرفت دانش و فنّاوري سهم اصلي را در نحوه استفاده افراد يك جامعه از رسانه هاي همگاني دارد. به هر روي، اصل تأثير عميق رسانه هاي جمعي قابل انكار نيست و اين به خاطر وقت زيادي است كه افراد صرف خواندن كتاب، مجلّه، روزنامه، تماشاي برنامه هاي تلويزيون، گوش دادن به راديو و رفتن به سينما مي كنند، به گونه اي كه جامعه شناسان هنگام بررسي آثار و پيامد تماشاي تلويزيون در كشورهاي صنعتي، متوجه شدند كه اين رسانه جمعي براي كودكان و نوجوانان 3 تا 16 سال چنان جاذبه اي دارد كه ميانگين وقتي را كه آن ها صرف تماشاي تلويزيون مي كنند، بيش از وقتي است كه در كلاس درس مي گذرانند.
🔹در ميان اقشار جامعه، قشر كودك و نوجوان تحت تأثير شديد رسانه ها، به ويژه تلويزيون، هستند و اين امر از دو جهت قابل توجه است:
نخست اينكه در زماني وسايل ارتباط جمعي با انسان هاي بزرگ و بالغ برخورد مي كنند كه آنان داراي ذهني پرداخته و ساخته شده هستند.
از اين رو، پيام ها كمتر مي توانند در آن ها رسوخ كنند; زيرا شخص از سازوكارهاي دفاعي خاص خود برخوردار است. اما اين امر در مورد كودكان مصداق ندارد; ذهن كودك، ساده و فاقد شبكه به هم پيوسته متشكل از انديشه ها و باورهاست.
هنوز ذهن كودك رموز تحليل عقايد، سنجش و سپس پذيرش يا طرد منطقي آنان را بازنيافته است. بدين روي، كودكان بدون هيچ پناه يا حفاظي در برابر وسايل ارتباط جمعي قرار مي گيرند و سخت تأثير مي پذيرند.
@jebreil1
⭕️آیا آزادی بیان و اندیشه با رسانه های اجتماعی محقق شده است؟!
🔻یک سوال درباره #رسانه های اجتماعی مشهور از چند متفکر رسانه و استاد دانشگاه پرسیده شده است. بسیاری از آنها معتقدند، این شبکهها که قرار بود امیدبخش دموکراسی باشند، تبدیل به ابزار سرمایهداری شدهاند. «نفت جدید سرمایهداری»، قدرت خود را مقابل نیروهای مخالف تحمیل میکند و نمیگذارد عدالت و آزادی تحقق یابد.
گرت لاوینک، #نظریهپرداز رسانه معتقد است:
«وقت آن رسیده که از پلتفرمهای غالب عبور کنیم. دنبال نکردن کافی نیست، باید #فیس_بوک را غیر فعال و حذف کنید. اینکه از نقض حریم خصوصی خود شاکی باشید کفایت نمیکند: وقت آن رسیده که یک کار اساسی کنید. »
@jebreil1
🔴 موسسه جبرئیل را در آپارات دنبال و جدیدترین تولیدات و ویدیوها را مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/jebreil1
#سواد_رسانهای
🚦 نکات کاربردی ارتباطی رسانهای برای ایام خانه نشینی
📍در معرض رگباری اخبار بد قرار نگیریم!
🔸دکتر #عبدالکریم_خیامی، دبیر شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانهای و اطلاعاتی با ارائه ۱۵ نکته کاربردی ارتباطی ـ رسانه ای برای ایام خانه نشینی کرونایی، ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای مهارتهای سواد رسانهای، بر برنامهریزی رسانهای و وضع #رژیم_مصرف_رسانهای برای این دوران تاکید کرد.
🔸يادمان باشد كه ما در منزل انواع رسانهها را در اختيار داريم. وقتتان را بين همه آنها توزيع كنيد و به يكي-دو تا بسنده نكنيد. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلويزيون، راديو، كتاب، لوحهاي فشرده فيلم سينمايي، تلويزيونهاي تعاملي، موسيقي، ويدئوهاي درخواستي اينترنتي، بازيهاي ويدئويي،پ و... البته نميگويم مساوي، ولي ميگويم #متنوع مصرف كنيد. راستي! به كتابهاي دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سري بزنيد در اين روزها.
@jebreil1
#سواد_رسانهای
🚩ما امروزه در جهانی رسانهای شده زندگی می کنیم که رسانه ها در همهی ابعاد زندگی بشری حضور و نقشی پر رنگ و موثر ایفا میکنند.
⏰وقت آن رسیده که پس از غفلتی طولانی (رسانه هراسی و رسانه پرستی)، و عدم توجه به رویکرد درست مواجهه با رسانه ها ( #سواد_رسانه_ای )، به #اصلاح_الگوی_مصرف_رسانه_ای خود پردازیم و با مسلح شدن به فهم و مهارت های سواد رسانه ای، این ابزار مفید را به نفع آینده بشری بهینه کنیم. در غیر این صورت باید منتظر ظهور و تسلط «تمدن نوین رسانه ای» باشیم که بشر آن هیچ سِنخیتی با ارزشها و سبک زندگی بشر پیشین ندارد.
و این یعنی، نابودی انسان!
@jebreil1
💢ابرقدرت آینده جهان ؟
⭕️ توانمندی در هوش مصنوعی تعیین کننده ابرقدرت جهان در قرن پیش روست
موسسه بروکینگز که اغلب به عنوان مهم ترین اتاق فکر دنیا شناخته می شود، در آخرین گزارش اقتصاد جهانی خود اعلام کرده است کشوری که تا سال 2030 نسبت به سایر کشورها استیلای توان هوش مصنوعی داشته باشد، حداقل تا قرن 22 میلادی ابرقدرت اول دنیا خواهد بود.
این گزارش 3 بازیگر اصلی را در این زمینه چین، آمریکا و اتحادیه اروپا می داند و روسیه را با توجه به فعالیت های محدود در زمینه هوش مصنوعی در شمار بازیگران اصلی بر نمی شمارد.
گزارش بروکینگز ضمن اشاره به نقاط قوت این 3 کشور یعنی چین با سرمایه گذاری همه جانبه و سنگین، آمریکا با داشتن برترین نیروهای نو آور و اروپا با زیرساختهای بسیار مناسب، احتمال می دهد که برنده آمریکا خواهد بود گرچه سیاستهای اخیر آمریکا و به ویژه دولت ترامپ کاملا در جهت تضعیف این امر می باشند.
@jebreil1
#سواد_رسانهای
چند مثال از استفاده فرادادهها :
۱- وقتی که شرکتی مثل نِت فلیکس (شرکت جهانی رسانهای که تولیدکننده مجموعههای تلویزیونی آمریکایی است که تا آغاز سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۵ میلیون مشترک دارد) بینندگانش را آنالیز بکند و ذائقه آنها را بفهمد، حالا میتواند سریال های موفق با استفاده از بازیگران و کارگردانان و همچنین سِیر داستانی موفقی را تولید کند.
۲- یک نمونه دیگر در بحث پیشرفت خودروهای خودران هست، که نتیجه استفاده از آنالیز داده های GPS و یک سِری داده دیگر، منجر به این پیشرفت شده است.
۳-خبرها حاکی از این است که در آیندهای نه چندان دور در علوم پزشکی با نمونه DNA های موجود و کامل کردن دایره اطلاعات برای درمان اکثر بیماری ها مخصوصا سرطانها، دارویی ارائه بدهند.
💯میبینیم تا اینجا خیلی هم بد نبوده این اطلاعات ولی باید به یک نکته اعتراف کنیم اون هم اینکه رسانهها نیز هم دارای فرصت و هم تهدید هستند.
مثل یک چاقو (که میتوانید با یک چاقو هم جان یک نفر رو در اتاق عمل نجات بدهید یا با همان چاقو یک نفر رو بکشید)
📲پس مهم هست که چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارند، و چه اهدافی برای آینده دارند...
@jebreil1
🔴 گوگل آینده را به شما میفروشد؛ با اطلاعاتی که از خودتان کسب کرده است
👈به گزارش NBCnews، دوهفته پیش مدیر #گوگل روی صحنه آمد تا محصولات جدید شرکتش را بر پایه پیشرفتهترین فنآوریها معرفی کند؛ مثل دستیاری که میتواند خودکار برایتان با تلفن وقت ملاقات بگیرد یا ابزاری که کمک میکند تا جملهتان را به هنگام نوشتن ایمیل کامل کنید. همه اینها ثمره یک چیز هستند: اطلاعات عظیمی که گوگل هر روز از میلیاردها نفر جمع میکند.
🔻گوگل ۷ سرویس عمده دارد (نظیر یوتیوب، گوگل مپ یا گوگل درایو) که هر کدام هر ماه دستکم به اطلاعات شخصی ۱ میلیارد کاربر دسترسی دارند.
سرویس جستجوی گوگل همینطور به طور پیوسته در حال جمع کردن میلیاردها گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران است که در قبال عرضه مجانی خدمات انجام میشود.
👈 بخشی از این اطلاعات صرف تبلیغات هدفمند میشود و درآمد ۳۱ میلیارد دلاری گوگل، فقط در سه ماه نخست سال جاری، از همین راه به دست آمده است.
〰〰〰〰〰➖〰〰〰〰〰
💠 #موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_جبرئیل
🔸 @jebreil1
⭕️آیا آزادی بیان و اندیشه با رسانه های اجتماعی محقق شده است؟!
🔻یک سوال درباره #رسانه های اجتماعی مشهور از چند متفکر رسانه و استاد دانشگاه پرسیده شده است. بسیاری از آنها معتقدند، این شبکهها که قرار بود امیدبخش دموکراسی باشند، تبدیل به ابزار سرمایهداری شدهاند. «نفت جدید سرمایهداری»، قدرت خود را مقابل نیروهای مخالف تحمیل میکند و نمیگذارد عدالت و آزادی تحقق یابد.
گرت لاوینک، #نظریهپرداز رسانه معتقد است:
«وقت آن رسیده که از پلتفرمهای غالب عبور کنیم. دنبال نکردن کافی نیست، باید #فیس_بوک را غیر فعال و حذف کنید. اینکه از نقض حریم خصوصی خود شاکی باشید کفایت نمیکند: وقت آن رسیده که یک کار اساسی کنید. »
@jebreil1
🚦 #خطای_دید
🔸وقتی حتی نمیتوانیم به چشمان خودمان اعتماد کنیم، چطور به اخبار، تصاویر و کلیپ های فضای مجازی اعتماد می کنیم؟!
📍#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
▫️گویهای موجود در تصویر همگی یکرنگ هستند!
#موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_جبرئیل
🔸 @jebreil1
#سواد_رسانهای
🔊رسانههای گروهی یا رسانههای جمعی مجموعهای از وسایل ارتباطی است که عموماً ارتباطی یک سویه را دنبال میکنند. رسانههای دیداری و شنیداری مانند تلویزیون و رادیو و… از جمله مهمترین رسانههای گروهی هستند.
💯امـروزه وسـایـل ارتـبـاط جمعى در تمامى کشورها نقش حساس و مهمّى را در زمـیـنه هاى مختلف از جمله سیاسى، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگى ایفا مى کنند. اهمیّت رسانه هاى گروهى تا حدى است که دانشمندان در تقسیم بندى مراحل تاریخى تمدن بشر، آن را لحاظ کرده اند. آلوین تافلر تـمـدن بـشـرى را بـه سـه مـرحـله تـقـسـیـم مـیکند کـه شامل مرحله کشاورزى، مرحله صنعتى و مرحله فراصنعتى یا عصر ارتباطات و اطلاعات است. در عـصـر فراصنعتى، قدرت در دست کسانى است که شبکه هاى ارتباطى و اطلاعاتى را در اختیار خود دارند.
🛑از جمله عوامل موثری که بیشترین تاثیر را در بعد فرهنگی جوامع امروزی، به عنوان تکنولوژی نوین عهده دار است، اینترنت می باشد.
#موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_جبرئیل
🔸 @jebreil1
#سواد_رسانهای
🚦به نقطه قوت رقیب حمله کنید!
🔸تبلیغ موفق تبلیغاتی util (حمل و نقل با اتوبوس) با استفاده از تکنیک اقناعی #تخریب_رقیب
📍اگر با هواپیما سفر کنید خیلی از نقاط زیبا را نمی بینید!
#موسسه_آینده_پژوهی_رسانه_جبرئیل
🔸 @jebreil1