eitaa logo
علی علیزاده - جدال
20.1هزار دنبال‌کننده
764 عکس
1.6هزار ویدیو
4 فایل
تنها کانال رسمی موسسه جدال و علی علیزاده در ایتا دارای تیک آبی نقد و نظر و پیشنهاد فقط از طریق ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">jedaaltv@gmail.com حمایت مالی از جدال بانک ملی بنام مجید علیزاده 6037-9918-1509-9597
مشاهده در ایتا
دانلود
38.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ترامپ واقعا به دنبال پایان دادن به جنگ ها است؟ در گفتگو با فؤاد ایزدی 📺 youtu.be/tL2OQcQPhCc
🔸آیا ترامپ واقعا به دنبال پایان دادن به جنگ ها است؟ خلاصه گفتگو با دکتر فؤاد ایزدی 🔹نگاه ترامپ به سیاست‌های نظامی و جنگی آمریکا - علیزاده مطرح کرد که ترامپ با تأکید بر صلح‌طلبی و پایان جنگ‌ها، به نوعی نشان می‌دهد که آمریکا دیگر توانایی هزینه‌های سنگین جنگ و ماشین نظامی خود را ندارد. او این رویکرد ترامپ را نماد تلاش برای خروج آمریکا از هژمونی جهانی دانست. - ایزدی توضیح داد که ترامپ توانایی درک نبض مردم آمریکا را دارد و از نارضایتی عمومی نسبت به جنگ‌ها و هزینه‌های مرتبط با آن استفاده کرده تا خود را صلح‌طلب نشان دهد. او گفت که این رویکرد بیشتر یک تاکتیک انتخاباتی است تا استراتژی واقعی. 🔸 نقش لابی‌ها و قدرت‌های اقتصادی در سیاست آمریکا - دکتر ایزدی تأکید کرد که سیاست خارجی آمریکا به شدت تحت تأثیر لابی‌های بزرگ مانند لابی اسرائیل و شرکت‌های اسلحه‌سازی است. او اشاره کرد که حتی در مراسم تحلیف رؤسای جمهور، میلیاردرها و صاحبان شرکت‌های بزرگ جایگاه بالاتری نسبت به مقامات سیاسی دارند. - علیزاده نیز به تحلیل رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز و فایننشال‌تایمز اشاره کرد که از نفوذ الیگارشی بر سیاست‌های آمریکا انتقاد کرده‌اند. 🔹تضادهای داخلی در سیستم سیاسی آمریکا - علیزاده اظهار کرد که ظهور ترامپ محصول ترک‌ها و تضادهای داخلی سیستم آمریکاست. او گفت که ترامپ با درگیر شدن با نهادهای سنتی مانند ناتو و شورای امنیت، نماد شکاف‌های داخلی در آمریکا شده است. - ایزدی توضیح داد که قبل از ۲۰۱۶، رهبری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه بر اساس منافع شخصی عمل می‌کردند و نارضایتی عمومی مردم از این وضعیت به ظهور ترامپ کمک کرد. او ترامپ را نماینده نارضایتی مردم از فساد سیستم سیاسی دانست. 🔸تفاوت نگاه ترامپ و جریان سنتی احزاب به مسائل جهانی - علیزاده پرسید که آیا سیاست خارجی ترامپ با بایدن تفاوت دارد؟ دکتر ایزدی پاسخ داد که بدنه سنتی هر دو حزب به جهانی‌سازی و سیاست‌های تهاجمی علاقه دارند، اما ترامپ و ترامپیست‌ها به دلیل نگاه نژادپرستانه، پوتین را به عنوان یک رهبر سفیدپوست مقتدر می‌پذیرند و تمایل به درگیری با روسیه ندارند. - ایزدی به مثال کمک‌های نظامی به اوکراین اشاره کرد و گفت که ترامپ این کمک‌ها را نه به عنوان حمایت از اوکراین، بلکه به عنوان تقویت صنایع نظامی داخلی معرفی کرده است. 🔹نتیجه‌گیری: ترامپ و فرصت‌طلبی سیاسی - دکتر ایزدی اظهار کرد که ترامپ برای پیروزی در انتخابات از نارضایتی عمومی بهره برد و حزب جمهوری‌خواه را به شکلی که می‌خواست تغییر داد. او همچنین بر این نکته تأکید کرد که رویکرد ترامپ به مسائل جهانی بیشتر تاکتیکی است و به دنبال کسب حمایت برای انتخابات است. - علیزاده نتیجه گرفت که ظهور ترامپ نشان‌دهنده ترک‌های عمیق در ساختار سیستم آمریکاست و سیاست‌های او بازتاب این تضادها و شکاف‌ها است.
آیا_ترامپ_میتواند_جلوی_افول_آمریکا_را_بگیرد؟.mp3
5.79M
آیا ترامپ میتواند جلوی افول آمریکا را بگیرد؟ در گفتگو با دکتر فؤاد ایزدی 📺 youtu.be/fQbddrqr_Sk
37.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ترامپ میتواند جلوی افول آمریکا را بگیرد؟ در گفتگو با دکتر فؤاد ایزدی 📺 youtu.be/fQbddrqr_Sk
علی علیزاده - جدال
آیا ترامپ میتواند جلوی افول آمریکا را بگیرد؟ در گفتگو با دکتر فؤاد ایزدی 📺 youtu.be/fQbddrqr_Sk
🟠آیا ترامپ میتواند جلوی افول آمریکا را بگیرد؟ 🔹خلاصه گفتگو با دکتر فؤاد ایزدی جمهوری اسلامی و عقلانیت در سیاست خارجی علیزاده تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مانند هر دولت دیگری بر اساس منطق بقا و عقلانیت عمل می‌کند و سیاست‌هایش ناشی از تصمیم‌گیری‌های عقلانی برای حفظ نظام و کشور است. او این نگرش را پاسخی به اپوزیسیون دانست که ایدئولوژی را محرک اصلی رفتارهای ایران معرفی می‌کند. دکتر ایزدی نیز با این دیدگاه موافق بود و گفت که هر دولتی، از جمله جمهوری اسلامی، در تصمیم‌گیری‌های کلان خود به دنبال حفظ بقای خود است و رفتارهای عقلانی از آن ناشی می‌شود. ترامپ و تغییر در سیاست خارجی آمریکا ایزدی توضیح داد که ترامپ از نارضایتی عمومی در آمریکا نسبت به سیاست‌های خارجی بهره برد و با شعارهایی مانند پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان و کاهش هزینه‌های نظامی، پایگاه رأی خود را تقویت کرد. او افزود که این رفتار ترامپ نیز نوعی عقلانیت محسوب می‌شود، زیرا با درک نیازهای رأی‌دهندگان و ارائه یک روایت جدید در سیاست خارجی، به پیروزی در انتخابات دست یافت. نقش دولت پنهان در آمریکا ایزدی به نقش "دولت پنهان" (دیپ استیت) در ساختار سیاسی آمریکا اشاره کرد و گفت که این شبکه متشکل از نهادهای امنیتی، اقتصادی و سیاسی است که قدرت واقعی را در اختیار دارند و سیاست‌های کلان کشور را تعیین می‌کنند. او کتابی از کش پتل، یکی از نزدیکان ترامپ، را مثال زد که در آن اسامی اعضای کلیدی دیپ استیت آورده شده است. ایزدی تأکید کرد که دیپ استیت حتی رؤسای‌جمهور را نیز محدود می‌کند و بسیاری از سیاست‌های خارجی و داخلی آمریکا تحت تأثیر آن است. افول آمریکا و چالش‌های داخلی علیزاده به ادعاهای ترامپ درباره جلوگیری از افول آمریکا اشاره کرد و پرسید که آیا این شعارها می‌توانند مانع سقوط قدرت ایالات متحده شوند؟ ایزدی پاسخ داد که افول آمریکا یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است و حتی خود مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان دارند. او گفت که ترامپ ممکن است با سیاست‌های خود روند افول را تسریع کند، اما نمی‌تواند آن را معکوس کند. وی همچنین تأکید کرد که مردم آمریکا این افول را با زندگی روزمره خود احساس می‌کنند و به دنبال تغییراتی بنیادین در سیاست‌های کشورشان هستند. سیاست‌های ترامپ و فرصت‌ها برای ایران ایزدی معتقد است که سیاست‌های ترامپ فرصت‌هایی برای ایران فراهم می‌کرد، اما این فرصت‌ها زمانی محقق می‌شوند که دولتمردان ایران از موضع ضعف عمل نکنند. او به دوران ریاست‌جمهوری روحانی اشاره کرد و گفت که معطل نگه داشتن کشور به امید توافقات خارجی، مانع از استفاده از این فرصت‌ها شد. او تأکید کرد که دولت کنونی باید از تجربیات گذشته درس بگیرد و راهبردی متفاوت اتخاذ کند. تحلیل نهایی و آینده نظم جهانی علیزاده به تحولات جهانی و دوره گذار نظم جهانی اشاره کرد و از ایزدی پرسید که آیا باید از بازگشت ترامپ به قدرت نگران بود؟ ایزدی پاسخ داد که ترامپ ممکن است تهدیداتی برای جهان ایجاد کند، اما این تهدیدات می‌توانند برای ایران نیز فرصت‌ساز باشند. او گفت که سیاست ایران باید مبتنی بر شجاعت و بهره‌برداری از ضعف‌های آمریکا باشد، نه ترس از اقدامات احتمالی آن. در نهایت، او افزود که افول آمریکا روندی اجتناب‌ناپذیر است که باید با دقت مدیریت شود.
ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه در گفتگو با رضا اکبری آهنگر چهارشنبه سوم بهمن ساعت ۱۸ زنده از یوتیوب جدال https://youtube.com/live/B9RI6asUZJ0?feature=share هفته گذشته دو اتفاق اسم انجمن حجتیه را یکبار دیگر بر سر زبانها انداخت. اولی فوت سید حسن افتخارزاده از رهبران این انجمن بود. فوتی که سیلی از پیامهای تسلیت از سوی شخصیتهای سیاسی و اجتماعی و دینی برجسته را به همراه داشت و این سوال را مطرح کرد که آیا این افراد همگی سمپات و حامی حجتیه هستند؟ اتفاق دوم ترور علی رازینی دادستان انقلاب در دهه شصت و همچنین قاضی دادگاه سید حسن افتخارزاده بود. اما انجمن حجتیه چیست و تا چه حد در جمهوری اسلامی نفوذ دارد؟ آیا انطور که اپوزیسیون می‌گوید بخشی از نظام، تربیت کننده درصد عمده‌ای از کارگزاران آن و الهام بخش سویه هایی از ایدئولوژی آخرالزمانی آن است یا شبکه‌ای فرقه مانند و خطری امنیتی برای نظام است؟ اگر خطری امنیتی است پس چطور همچنان بسیاری از مقامات ارشد سیاسی ایران فرزندان خود را به مدارس منتسب به حجتیه می فرستند و روابط شخصی نزدیکی با رهبران حجتیه دارند؟ نقش حجتیه در نظم اقتصاد سیاسی ایران چیست؟ نهادهای اقتصادی چه دولتی و چه خصوصی مثل اتاق بازرگانی تا چه حد زیر نفوذ انجمن حجتیه هستند و شبکه‌های نزدیک به حجتیه چه بخشی از الیگارشی ایران را در اختیار خود دارند؟ اگرچه داشتن تشکیلات و همینطور ساختن شبکه‌های قدرت حقی طبیعی است اما برای انکه این شبکه‌ها نتوانند به منوپولی و انحصار قدرت بپردازند و نهادهای سیاسی دچار تضاد منافع نشوند، این شبکه‌ها باید تا حد...
علی علیزاده - جدال
ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه در گفتگو با رضا اکبری آهنگر چهارشنبه سوم
امکان شفاف شوند. در حالیکه حجتیه اغلب با چراغهای خاموش حرکت کرده. هفته گذشته کتابی با نام «من اطلاعاتی هستم» منتشر شده که ادعا می‌کند خاطرات افسر مسئول میز حجتیه در وزارت اطلاعات در سه دهه گذشته است و به بهانه چاپ این کتاب و همینطور هم فوت سید حسن افتخارزاده تصمیم گرفتیم درینباره با رضا اکبری آهنگر، تدوینگر این کتاب و از مخالفان جدی حجتیه گفتگو کنیم. مسلما حامیان حجتیه حق ابراز نظر در برنامه‌های آتی جدال را خواهند داشت.
فشار حداکثری، جنگ، مذاکره: سناریوهای ترامپ مقابل ایران چیست؟ چهارشنبه سوم بهمن ساعت ده و نیم شب پس از حدود دو سال وقفه، امشب برنامه هفتگی چهارشنبه‌های جدال را از سر می‌گیریم تا فضایی دوطرفه بسازیم که در آن همه افراد معتقد به منافع ملی و استقلال و عدالت بتوانند در آن ازادانه و با صراحت صحبت کنند. روزهای سختی مقابل ایران است و برای مقابله با امپراطوری رسانه‌ای امپریالیسم و متحدان فارسی زبانش در داخل کشور، چاره‌ای جز ایجاد اتحادهای وسیع بین همه نیروهای استقلال خواه نداریم. در کلاب هاوس منتظرتان هستیم. کلاب هاوس: https://www.clubhouse.com/invite/nQgUGG6Gj6QynVNl7b2y1970jge2s5NX10l:FhZqZ-1JsAgOspIktxBK897zO6FyCqcH1gsJZD-JasA پخش زنده در یوتیوب جدال: https://www.youtube.com/watch?v=eYNByLsLAqs
ماجرای چهل و پنج سال درگیری جمهوری اسلامی و انجمن حجتیه در گفتگو با رضا اکبری آهنگر 🔸مقدمه در گفت‌وگوی مفصلی که میان علی علیزاده (میزبان برنامه «جدال») و رضا اکبری آهنگر (پژوهشگر تاریخ معاصر) انجام شد، بحث اصلی پیرامون «انجمن حجتیه» و جایگاه آن در تاریخ انقلاب اسلامی شکل گرفت. علیزاده از سوابق تاریخی انجمن، احتمال نفوذ آن در ساختار قدرت جمهوری اسلامی و واکنش‌های مختلفی که نسبت به آن وجود دارد پرسید. اکبری نیز بر پایه کتاب‌ها، مستندها و مصاحبه‌هایی که طی دو دهه اخیر درباره انجمن انجام داده، تلاش کرد به سؤالات پاسخ دهد. 🔹ماهیت انجمن حجتیه و مواضع فکری اکبری توضیح داد که انجمن حجتیه، از دهه ۱۳۳۰ با محوریت مبارزه با بهائیت شکل گرفت و در ابتدا حساسیت چندانی برنینگیخت. اعضای اصلی انجمن معتقد بودند که تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت جایز نیست و قیام علیه حاکم ظالم را نیز مردود می‌دانستند. به‌گفته اکبری، همین نگاه بعدها با اندیشه‌های امام خمینی (ره) در تضاد جدی قرار گرفت؛ چرا که آیت‌الله خمینی به‌صراحت از ضرورت برپایی حکومت اسلامی و مبارزه با شاه سخن می‌گفت. 🔸موضع امام خمینی و نخستین اختلافات به باور اکبری، تا اوایل دهه ۱۳۵۰ و آغاز جدی نهضت، بسیاری از مذهبیون از جمله برخی شاگردان امام خمینی، با انجمن حجتیه مشکلی نداشتند؛ چراکه گمان می‌کردند «مبارزه با بهاییت» کار مثبتی است. اما از حوالی سال ۱۳۵۰ که مخالفت‌های سیاسی جدی‌تر شد، امام خمینی متوجه شد بخش قابل‌توجهی از اعضای انجمن با ساواک همکاری می‌کنند یا دست‌کم جلوی مبارزات انقلابی را می‌گیرند. اکبری نقل کرد که امام خمینی پس از انقلاب نیز در چند مرحله به انجمن فرصت داد تا با نظام همراه شود، اما نهایتاً مواضع مخفیانه رهبران انجمن، به‌ویژه شیخ محمود حلبی، موجب شد امام به آنان بی‌اعتماد شود و نسبت به خطر این تشکیلات هشدار دهد. 🔹تعطیلی ظاهری انجمن و ادامه فعالیت پنهان در سال ۱۳۶۲ انجمن حجتیه با صدور بیانیه‌ای اعلام تعطیلی کرد. بااین‌حال، اکبری بر این باور است که این اقدام صرفاً پوششی برای فعالیت مخفی و دور از انظار رسانه‌ها بود. به‌عنوان نمونه، «سندربایی» از مراکز اسنادی یا ایراد سخنرانی‌های خصوصی علیه ولایت فقیه و مبارزه مسلحانه با نظام، از جمله مواردی است که او و برخی اسناد وزارت اطلاعات در کتاب «من اطلاعاتی بودم» به آن اشاره دارند. اکبری مدعی است که امام خمینی تا سال ۱۳۶۷ مکرر وجود فعالیت‌های مخفی انجمن را هشدار می‌داد. 🔸مدارس علوی و نیکان: کانون کادرسازی؟ یکی از بحث‌های مهم علیزاده و اکبری، نقش مدارس غیردولتی همچون علوی و نیکان در جذب و پرورش نیروهای مستعد بود. اکبری گفت که این مدارس، به‌واسطه مدیریت و معلمان نزدیک به انجمن، عملاً به کانونی برای کادرسازی نخبگان مذهبی تبدیل شدند. بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی نیز یا در این مدارس تحصیل کرده‌اند یا فرزندان خود را به آنجا فرستاده‌اند. به‌گفته اکبری، این مسئله موجب نفوذ عمیق و ماندگار تفکر انجمنی در ساختار قدرت شده است. بااین‌حال، او تأکید کرد که همیشه بین «بدنه مدارس» و «هسته مرکزی انجمن» باید تفاوت قائل شد؛ چراکه بسیاری از افراد حتی از گرایش اصلی رهبران انجمن بی‌اطلاع بوده‌اند. 🔹مصادیق نفوذ در میان مسئولان اکبری برای نشان دادن نفوذ انجمن، فهرستی از نام‌های سیاسی و اجرایی ارائه کرد که پیش‌تر عضویت یا سمپاتی خود را با انجمن ابراز کرده‌اند. ازجمله جواد مادرشاهی (مشاور اطلاعاتی رئیس‌جمهور در دهه ۱۳۶۰)، محمد نهاوندیان (رئیس دفتر دولت یازدهم)، کمال خرازی، یا افرادی که سابقاً در مدرسه علوی درس خوانده‌اند. درعین‌حال، او تأکید کرد برخی چهره‌ها هم به‌شکل نادرست به انجمن نسبت داده شده‌اند (مثلاً آیت‌الله مصباح یا سعید جلیلی). اکبری گفت که مسئله اصلی، نه صرفاً عضویت رسمی افراد در انجمن، بلکه «ارادت به تفکر حجتیه» و اثرگذاری آن بر دیدگاه سیاسی-اجتماعی برخی مسئولان است.
🔸نگاه امنیتی و جمع‌بندی در پایان، اکبری تصریح کرد که رویکردش حذف فیزیکی یا برخورد صرفاً امنیتی با انجمن حجتیه نیست؛ بلکه معتقد است باید از طریق روشنگری و مناظره‌های عمومی، تفکر انجمن را نقد نمود. علیزاده نیز اشاره کرد که هنر حکمرانی در این است که به‌جای حذف گروه‌های فکری مختلف، زمینه شفافیت و مدیریت همزمان را فراهم کند تا از تبدیل شدن این گروه‌ها به کانون‌های پنهانی قدرت جلوگیری شود. در نهایت، هر دو طرف تأکید کردند که انجمن حجتیه همچنان فعال است و جمهوری اسلامی باید میان بدنه‌ای که صرفاً رویکرد فردی-مذهبی دارد و رهبرانی که عملاً با مبانی انقلاب زاویه دارند، تفکیک قائل شود. 🔹این مصاحبه نشان می‌دهد انجمن حجتیه چگونه در سال‌های طولانی، هم با ساواک در پیش از انقلاب مماس بود و هم با ساختار جمهوری اسلامی پس از انقلاب تعامل پیچیده‌ای داشته است. وجود مدارس و شبکه‌های غیردولتی مذهبی که کادرهای نخبه را پرورش می‌دهند، مهم‌ترین عامل نفوذ و ماندگاری این تشکیلات بوده است. از دید اکبری و برخی نهادهای امنیتی، دغدغه اصلی آن است که انجمن ـ با حفظ جنبه‌های پنهان ـ در سطح مدیریت کلان کشور، عملاً در برابر اندیشه حکومت ولایی خط‌کشی می‌کند و جامعه مذهبی ناراضی را به‌سمت خود جلب خواهد نمود. ازسوی دیگر، علیزاده بر اهمیت شفافیت رسانه‌ای و گفت‌وگو برای حل این چالش تأکید ورزید.
میدان جدال: ظریف در داووس: تاکتیکی هوشمندانه یا سیگنال ضعف پنج شنبه ۴ بهمن ساعت ده و نیم شب زنده از کلاب هاوس و یوتیوب جدال https://www.clubhouse.com/invite/RXpc6LljrDVX0Ln93Y1DAzgkrg6FpOqzR3:Qne5brNaEBEzpJ5TYQcgJN2LOodTAtaCyCA5Y8qbx60 پخش زنده و همزمان در یوتیوب https://youtube.com/live/FstnjeJ02A0?feature=share
انجمن_حجتیه_چیست_و_نظام_با_آن_چه_کرد؟.mp3
6.23M
انجمن حجتیه چیست و نظام با آن چه کرد؟ در گفتگو با رضا اکبری آهنگر 📺 youtu.be/IralPVwZlM4