eitaa logo
تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
589 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
5.1هزار ویدیو
516 فایل
جبهه اتحاد دانشگاهیان بصیر ایران
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تخریب‌ چی
🚨 چگونه مارپیچ سکوت را بشکنیم؟ ⭕️ چند شب قبل در منزل داشتم شام می‌خوردم، یکباره صدای مبهم ولی ممتدی را شنیدم. دو سه دقیقه‌ای گذشت ولی صدا ادامه دارد بود. رفتم  پنجره را باز کردم. صدا واضح تر شد. یک نفر از وسط کوچه فریاد می زد: «مرگ بر دیکتاتور» کم کم  یکی دو نفر دیگر هم با او همراهی کردند و شعار دادند: «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» با صدای بلند فریاد زدم: «مرگ بر منافق!» چند ثانیه همه شان سکوت کردند، طبیعتا انتظار شنیدن این شعار را نداشتند و تصور می‌کردند هرچقدر شعار خودشان را تکرار کنند، افراد بیشتری با آنها همراهی خواهند کرد. لذا به محض اینکه دوباره شعارشان را تکرار کردند با صدای رسا تر فریاد زدم: «مرگ بر منافق» چند ثانیه بعد این بار صداهای دیگری به گوش رسید: «مرگ بر ضدولایت فقیه»، «مرگ بر منافق» و... ⭕️ چه اتفاقی افتاده بود؟ خیلی از ساکنین همان کوچه که مخالف شعارهای آنها بودند، احتمالا تا قبل از اینکه شعار «مرگ بر منافق» را بشنوند انگیزه‌ای برای شعار دادن در برابر آنها نداشتند. چرا؟ چون به اشتباه فکر می‌کردند اگر حرف خودشان را بزنند کسی همراهی نمی‌کند و در انزوا هستند. اما وقتی می‌بینند افراد دیگری هم هستند که با آنها همراهی کنند، ترس از انزوا از بین می‌رود و با خیال راحت حرف شان را می‌زنند. لذا آن کسی که اولین بار شروع کرد «مرگ بر دیکتاتور» گفتن، احتمالا فهمید در کوچه خودش هم در اکثریت نیست، چه برسد به اینکه بخواهد نظام را عوض کند. و جالب اینکه از فردایش دیگر هیچ شعاری ندادند. ⭕️ نظریه «مارپیچ سکوت» همین است، یعنی در برابر «جو به ظاهر غالب» تسلیم نشوید و حرف خود را بزنید. اتفاقا در این ایام این کار ضرورت بیشتری دارد، چون جماعت برانداز که سواد و منطق درست و حسابی ندارد، فقط توهمش زیاد است و اتفاقا باید همین توهمش را شکست. شعار در برابر شعار، تجمع در برابر تجمع. این جماعت نه تشکیلاتی‌تر از منافقین و حزب توده هستند و نه بدنه اجتماعی بیشتری از سال ۸۸ دارند، چندی بعد نیز افسرده‌تر و منزوی‌تر خواهند شد. فقط چند روزی عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند... ✍ امیر حسین ثابتی 🚨تخریب‌چی، کانال اخبار خاص 🆔 @takhribchi110 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از تخریب‌ چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این سرود تقدیم به عشقمان، جانمان، روحمان و قائدمان سید علی خامنه‌ای دامت‌برکاته ✍ تخریب‌چی 🚨تخریب‌چی، کانال اخبار خاص 🆔 @takhribchi110 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 صفحه نخست روزنامه ها - دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از خبرگزاری رسا
💢 پیشنهاد نام‌گذاریِ هفته‌ای به نام «هفتۀ وحدت» و برگزاری جشن‌‌هایی به ‌مناسبت میلاد حضرت رسول، اقدام وحدت‌آفرین آقای خامنه‌ای، در راستای زدودن اختلافات در ایرانشهر بود. 🔹 «قبل از انقلاب، اولين بار اين هفتۀ وحدتى را كه امروز معمول شده، ما در ايرانشهر راه انداختيم. ايام ربيع‌الاول شد. من به مسجد نور، مسجدِ رفيق قديمى، آقاى مولوى قمرالدين رفتم و به ايشان گفتم روز دوازدهم، روايت شماست؛ روز هفدهم، روايت ماست. بين اينها فاصلۀ كمى است؛ بياييد از دوازدهم تا هفدهم را جشن بگيريم. و من به‌عنوان حسن نيت، روز دوازدهم را در مسجد آل رسول جشن مى‌گيرم و همين كار را هم كردم. ۱۳۷۹/۸/۱۶» 📚 کتاب برتبعید 📆 به مناسبت هفته وحدت 🆔 @rasanewsagency
30.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐شور و نشاط دانشگاه، استاد و دانشجو ❇️دکتر اصلانی: دانشگاه بدون دانشجو و آموزش حضوری نمی تواند پیشرفت کند. آموزش حضوری زمینه اعتلای دانش و دانشگاه است. ✅آموزش فضای مجازی در دوران کرونا به سطح علمی آموزش و پرورش و آموزش عالی ضربات جدی وارد کرد. ❇️دکتر آل یمین: رفت و آمد دانشجویان در دانشگاه شور و نشاط خاصی در دانشگاه و اساتید به وجود می آورد. مباحثات و گفتگوهای علمی حضوری، خلا ها را جبران و گرفتاری ها را به فراموشی می سپارد. ✳️شوقی که در دیدار دانشجویان هست در هیچ کلاس مجازی نمیتواند وجود داشته باشد. در انگلیسی بین house و home فرق می گذارند. ما در دوره کرونا در فضای مجازی در house بودیم اما الان در home هستیم. احساس می کنم در خانه ام زندگی می کنم.
💠اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و معاونت پژوهشی دانشکده‌های معارف اسلامی و علوم سیاسی، حقوق، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت و اقتصاد برگزار می‌کنند: 🔰 *بررسی زمینه‌ها، عوامل، پیامدها و چشم‌انداز اغتشاشات در ایران* 👤 دکتر رضا بنی اسد 🔹 هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) راهکارهای برون‌رفت کسب و کارها از محدودیت شبکه های اجتماعی 👤 دکتر محمدصادق نصراللهی 🔹 هیئت علمی دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) فیلترینگ فضای مجازی و بحران‌های اجتماعی؛ تحلیلی بر ابعاد فیلترینگ به مثابه سیاست فرهنگی_ارتباطی 👤 دکتر احمد مومنی 🔹 هیئت علمی دانشگاه تهران مسئولیت بین المللی دولت‌های حامی رسانه‌های فارسی زبان از منظر حقوق بین الملل 👤 دکتر محمدحسین پیغمبری 🔹 معاون احیای حقوق عامه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی چالش‌های قضایی تجمعات 👤 خانم دکتر نیلوفر مقدمی 🔹 معاون زنان اندیشکده حقوق بشر و شهروندی مسئله هویت انسانی و حقوقی زنان در جمهوری اسلامی ایران 📆 زمان برگزاری: سه‌شنبه ۱۹ مهرماه، ساعت ۲۰:۰۰ 🌐 vc.isu.ac.ir/ch/research-politics
هدایت شده از کانال خبری شهدا🌷
🚨 سندی جدید از سابقه بیماری مهسا امینی 🔺درخواست پدر مهسا برای تغییر محل کار وی به‌دلیل بیماری 🔺 پدر ‎مهسا امینی سال ۹۵ به دلیل شرایط بیماری سخت دخترش درخواست انتقالی داده! ولی تمام این مدت همه جا پر کرد که دخترم حتی سرماخوردگی هم نداشته و مطمئنم کتک خورده! بی‌وجدان تو چطور میتونی تو روی مردمی که بخاطر اراجیف تو اینهمه خسارت جانی و مالی دیدن نگاه کنی؟! ❌ پدر مهسا امینی در این چند روزه بارها حرف خودش رو عوض کرده👇 ✖️ابتدا گفت دخترم اصلا بیماری نداشته و فقط به خاطر سرماخوردگی به پزشک مراجعه کرده. ✖️بعداً که سند حضور مکرر مهسا به بیمارستان و عمل جراحی ایشون منتشر شد، با تغییر حرفش گفت که دخترش عمل داشته ولی عمل برداشت خال بوده! ✖️حالا هم که معلوم شده خودش قبلاً نامه نوشته با اعلام بیماری شدید دخترش درخواست انتقالی داشته. ✔️«میراحمدی» معاون وزیر کشور: 🔹پدر مهسا امینی که کارمند سازمان تامین اجتماعی است یک شهریور سال ۱۳۹۵ به دلیل بیماری فرزندش در نامه‌ای به مدیرکل تامین اجتماعی کردستان خواست تا در اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی مشغول به کار شود. 🔹وی دلیل این انتقال را بیماری دخترش ذکر کرده که باید همیشه تحت مراقبت باشد و هر ماه به بیمارستانی در تبریز مراجعه کند. 🔹فیلمی در اختیار داریم که پدر خانم امینی پس از مشاهده پیکر فرزندش بیان می‌کند که هیچ آثاری ناشی از ضربه به سر وجود ندارد. در آن فیلم وضعیت سر خانم امینی نیز مشخص است. @shohadaye_montazerghaem
هدایت شده از علی .
⭕️یک آلمانی روی شیشه عقب ماشینش نوشته بود: نه فیس بوک،نه وات ساپ،نه توییتر،نه اینستاگرام دارد 🔻اما یک میلیارد و هشتصد میلیون دنبال کننده دارد او محمدصَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ پیامبر خداست این یعنی⤵️ قَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كانَ يَرجُو اللَّهَ وَاليَومَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثيرًا ترجمه:⤵️ مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند. 👌🌹
هدایت شده از صفرمرزی
🔴 اینها نخبگان هستند یا بانیان وضع موجود؟ نکته بعد اینکه این روزنامه هم میهن به لطف آقایون اصولگرا بعد از سالها توقیف دوباره اجازه انتشار پیدا کرد تا اینگونه در آتش فتنه ها بدمد و بعنوان یکی از بازوهای رسانه ای غربزدگان آتش توپخانه رسانه ای اش را روی خود دولت محترم بگیرد.... 🇮🇷 کانال خبری تحلیلی صفرمرزی https://eitaa.com/joinchat/309329995Cb940a36589
هدایت شده از خبرگزاری فارس
مدیر تلگرام: واتس‌اَپ را حذف کنید! 🔹پاول دوروف در کانالش نوشت: مهم نیست که شما ثروتمندترین فرد روی زمین باشید؛ اگر واتس‌اپ را روی موبایل خود نصب کرده‌اید، همان‌طور که جف بزوس (مالک شرکت آمازون و از ثروتمندترین اشخاص دنیا) در سال ۲۰۲۰ متوجه شد، تمام اطلاعات شما قابل دسترسی است. 🔹من اینجا به مردم فشار نمی‌آورم که به تلگرام بروند. تلگرام نیازی به تبلیغات اضافی ندارد. می‌توانید از هر برنامه پیام‌رسانی که دوست دارید استفاده کنید، اما از واتس‌اپ دوری کنید. این پیا‌م‌رسان ۱۳ سال است که یک ابزار جاسوسی شده. @Farsna
🔴 تلنگر به شورای شهر شورای شهر پاریس شهروندی افتخاری به مهسا امینی اعطا کرده است ⭕️این نوعی مداخله در امور داخلی ایران است. 📌باید هزینه را برای رژیم فاسد فرانسه بالا برد تا دیگر خیال مداخله در امور داخلی ایران را از یاد ببرد. اولا وزارت خارجه دیپلماتش را اخراج کند. ثانیا دستگاه قضایی حکم جاسوسان فرانسه را صادر و اجرا کند ثالثا چقدر بجا و مناسب است توسط شورای شهر تهران مقابله به مثل شود و نام خیابان نوفل لوشاتو به خیابان روژه گارودی تغییر یابد زیرا حکومت فرانسه بواسطه رد هولوکاست این دانشمند را به زندان محکوم کرد. این کار خیلی برای آنها کردن تمام میشود چون در مکاتبات با سفارت فرانسه و در دادن آدرس مجبورند اسم روزه گارودی را بنویسند تهران،خیابان روژه گارودی، سفارت فرانسه
بسم اللّٰه الرّحمٰن الرّحیٖم جنگ غرب با جمهوری اسلامی بیش از چهل سال غرب دارای حِقد و کینه نسبت به اسلام با تمام سرمایه و امکانات و با تمام عِدَّه و عُدَّه به جنگ با جمهوری اسلامی مشغول است. از قبیل پدید آوردن جنگ قومی و مذهبی، کودتا ها تا جنگ هشت ساله صدام دیوانه با ایران قهرمان، ترورهای سران نظام مقدس جمهوری اسلامی، تحریم ها و جنگ های اقتصادی، جنگ های فتنه‌گران متحد با استکبار با نظام مقدس و دیگر فتنه ها که شمردن و فهرست کردن همه آن ها ضرورتی ندارد که در نهایت همه آن ها نیت پلید خودشان را آشکار کردند بعضی از جوانان فریب خورده و بی خبر را به خیابان ها می کشانند هنجارشکنی می کنند شعارهای ضد اسلام و ارزش های اسلامی سر داده می شود اگر به تاریخ نظر داشته باشیم ریشه این شعارها را در پیش و پس از انقلاب مشروطه و اشعار غرب زدگان و غرب باوران مشاهده می کنیم که دلیل بر این است غرب پیش از انقلاب مشروطه برنامه نابودی ارزش های اسلامی را در ایران و البته دیگر کشورهای اسلامی داشته است برای رسیدن به اهداف پلید و شیطانی خودشان در ایران دیکتاتور خشن و بی رحم رضا پالانی را برای مأموریت می فرستند مأمور بی رحم خشن و دست نشانده به جنگ چادر و مقنعه می رود با پوشش زنان می جنگد که همین جنگ زمینه سقوط خانواده ناصالح پالانی به قعر جهنم را فراهم می کند چنان که آتاترک در ترکیه واهمه‌ای از جنگ با خداوند متعال نداشتند به جنگ با حجاب رفتند. چون که ماموران بی کفایت نتوانستند اهداف خبیث غرب جنایت کار را به نتیجه برسانند ناچاراً بعد همه جنگ ها و تحریم ها بالمباشره و مستقیم به جنگ با اسلام و روحانیت و ارزش های اسلامی وارد شد. ساده اندیشی است تصوُّر شود صرفا چهار جوان خام و غافل چون از بعضی نارسائی ها و سوء استفاده مالی، تبعیض، بی کاری و.... عصبانی هستند به عنوان اعتراض به خیابان آمدند، بلکه روش های ساختار شکنانه و رفتارهای خشونت آمیز و مجرمانه استفاده شده از یک حرکت برنامه ریزی شده دشمنان خارجی حکایت داشته و نشان می دهد غرب با همه داشته ها تلاش در دور کردن مردم از اسلام دارد تا با کینه تاریخی ای که نسبت به اسلام و شکل گیری تمدن نوین اسلامی دارد از اسلام و ایران مقتدر و مستقل انتقام بگیرد. در حالی که دیکتاتوری خصیصه ذاتی نظام سلطه و عوامل وابسته به آن در مناطق جهان است و از رئیسان جمهور آمریکا و شیّادان انگلیس و فرانسه دیکتاتورتر در دنیا وجود ندارد با استفاده از شگرد های جنگ روانی و شناختی این واژه را به دهان جوانان بی اطلاع قرار دادند. تخریب و بدنام سازی انقلاب و عناصری که مانع تداوم غارتگری غرب در ایران شده اند و دروغ پراکنی علیه آنان، بخشی از نقشه و برنامه همیشگی غرب و پادوهای آن از آغاز انقلاب اسلامی بوده است. گذاشتن این واژه در دهان جوانان ترفند امروز آن ها نبوده و نیست بلکه در سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مجله لوموند مقاله ای با عنوان دیکتاتوری ملاها منتشر کرده بود از همان زمان خواسته آن ها بد نام کردن مقامات موثر و مقدس انقلاب اسلامی بوده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فتنهٔ پوشش اجباری را کلید زده بودند که مرحوم آیةاللّٰه طالقانی با فرمایشاتی که افاضه فرمودند فروکش کرد و در طی این سالها که زن ایرانی با کسب عزت و کرامت و رشد علمی چشمگیر در عرصه جهانی غرب را به چالش جدی کشانده است، مساله زنان را بهانه و کلید واژه به هنجارشکنی و به هم ریختن جامعه ایران اسلامی قرار داده و با نفوذ خود فروخته ها و منافقان و صرف هزینه های هنگفت و انجام فعالیت های مستمر رسانه های غربی و فضای مجازی افراد کم شماری از بی اطلاع ها را به خیابان کشانده و به خیال خام خود فکر می کنند با این تلاشهای بی فرجام و‌مذبوحانه و بزرگنمایی انها می‌توانند موفق به ایجاد خطای محاسباتی و تغییر اذهان مردم و مسئولان شوند . آنها با فعالیتهای رسانه ای شبانه روزی با ویژه برنامه ها در تشدید رفتارهای هنجار شکن و اغتشاشات تلاش بی نهایت می کنند، بر طبل آشوب و اغتشاش مرتب می کوبند غافل از آن که یاری خدا با ملت فداکار و مومن است و، قطعاً توطئه نظام ماتریالیستی فمینیستی غربی را خنثی خواهد شد و در این حرکت‌های مذبوحانه و رسوا، شکست مفتضحانه آمریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه و نظام جنایتکار سلطه و استبداد جهانی غرب به معنای اعم کلمه آشکار است و از آن طرفی نخواهند بست. بلاتردید سران استکبار غربی بی آبرو بودند و بی آبروتر شدند و ناکامی آن ها ثبت ابدی و جاودانه شد خداوندا خداوندا خداوندا تو را شاکریم که دشمنان خودت را رسوا و بی آبرو و جنداللّٰه را عزیز و سربلند ساختی. خداوندا به رهبری معظم انقلاب اسلامی طول عمر و سلامتی عنایت بفرما. آمین رب العالمین ✍دکترعابدین مؤمنی۱۴۰۱/۷/۲۰ دانشیار دانشگاه تهران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵خواندن سرود سلام فرمانده توسط ۵ هزار دانش آموز دختر مدارس شاهد مشهد در حرم مطهر رضوی 🔹دختران دانش آموز مشهدی پاسخ محکمی به اغتشاشگران دادند و بر دهان یاوه گویان و رسانه های معاند زدند
🔻دربارۀ حالِ کنونیِ عزت‌الله ضرغامی 🖋 مهدی جمشیدی ۱. ما با یک «نسلِ مدیریّتیِ فرسوده» مواجه هستیم که خسته شده‌اند، کم آورده‌اند، بیش از این نمی‌توانند، و شاید نمی‌خواهند مسیر انقلاب را ادامه بدهند. ازاین‌رو، «تظاهر به روشنفکری» می‌کنند تا شاید بدنۀ اجتماعی بیابند و کیسه‌ای برای آیندۀ سیاسی‌شان بدوزند. تصوّر کرده‌اند که مسیر قدرت، از رهگذر «چنگ‌کشیدن به چهرۀ ارزش‌ها» می‌گذرد و هرچه که «سیمای منتقدانه» از خود بتراشند و سخن باطل ببافند، بازار مخاطب‌شان، داغ‌تر و پُررونق‌تر خواهد شد. همان راهی را می‌روند که عدّه‌ای رفتند و چند صباحی بر کرسی قدرت تکیه دادند و اینک خانه‌نشین و متروک و مطرود هستند. مثال عینی‌اش علی لاریجانی. عاقبت خوش‌رقصی‌هایش برای جریان غیرانقلابی جز این شد که اکنون خاکسترنشین است و ورشکسته سیاسی به شمار می‌آید؟! ۲. اینان به این اندازه از حضور در قدرت، راضی نیستند. بیشتروبیشتر می‌خواهند. دیدید که چگونه صف کشیدند برای ریاست‌جمهوری. گویا بازنشستگی ندارند؛ اگرچه در قدرت هم که بودند، «نشسته بر کرسی» بودند، نه «ایستاده در میدان». چرخۀ باطل ساخته‌اند و سیری ندارند. معدۀ قدرت‌خواهی‌شان، بی‌اندازه اتساع‌پذیر است. اگر آیت‌الله خامنه‌ای از «چرخش قدرت» سخن نمی‌گفت و در بیانیۀ گام دوّم انقلاب، «جوانان مؤمنِ انقلابی» را به عرصۀ حکمرانی فرانمی‌خواند، بیش از اینها گرفتار این جماعتِ تکراری و تمام‌نشدنی می‌بودیم. ۳. کم‌کم دارند «ریزش» می‌کنند. چیزهای که می‌گویند، نشانگر «اتّفاقات باطنی»‌اشان است. امّا مسأله این است که سقوطِ «خودشان» را به «جامعه» نسبت می‌دهند و در لفافۀ «جانبداری از جامعه»، آن را «متهم» می‌کنند؛ متهم به عبور از ارزش‌های دینی و تفکّر انقلابی. می‌گویند جامعه، دیگر کشش انقلابی ندارد و از راه رفته، بازگشته؛ می‌گویند جامعه، دچار تغییر ارزشی شده؛ می‌گویند جامعه با انقلاب، زاویه پیدا کرده است. حال آن که این اوصاف و احکام، جملگی بازگویی حال درونیِ خودِ اینان است و نه جامعه. «خودشان» را توصیف می‌کنند، امّا رندانه و زیرکانه، سقوط و ریزش خودشان را به «جامعه» نسبت می‌دهند. شده‌اند «زبان جامعه». می‌هراسند از این‌که بگویند «ما» استحاله شده‌ایم. می‌خواهند جامعه را نیز در انحطاط فکریِ خویش، «سهیم» و «شریک» کنند تا هم خود را توجیه کنند و هم دستاویزی برای فشار بر حاکمیّت بیایند. همان سخن حجاریان است؛ فشار از پایین ... . ۴. هنوز درنیافته‌اند که مردم، الگوی مدیریّتیِ «حاج‌قاسم سلیمانی» را می‌پسندند که با وجود حضور چهل‌ساله «در قدرت»، هیچ‌گاه «بر قدرت» نشد و ایدئولوژی‌ انقلابی‌اش رقیق نگشت. نمی‌فهمند «عیان‌سازی وابستگی به ارزش‌ها»، فضیلت نه نقطۀ ضعف. البتّه حتّی برای توجیه خویش، دست تصرّف و تحریف به سوی حاج‌قاسم نیز دراز کردند تا او را «غیرانقلابی» و «منتقد» جلوه بدهند، امّا در همان آغاز راه، آیت‌الله خامنه‌ای برآشفت و گفت عدّه‌ای سعی نکنند وی را «زاویه‌دار با انقلاب» و «بریدۀ از ارزش‌ها» نشان بدهند؛ چراکه وی یک «انقلابی اصیل و ریشه‌دار» بود. حاج‌قاسم، آکندۀ از «محبّت» و «خوش‌بینی» و «ملاطفت» بود، امّا برای «جذب مخاطب به سوی ارزش‌ها»، نه برای «سیّال‌سازی ارزش‌ها» و «نسبی‌کردن مرزهای انقلابی». درونِ حاج‌قاسم، سرشار از «جزمیّت» و «قطعیّت» بود، ولی در عین حال، «گفتگو» و «مدارا» می‌کرد و اهتمام بر «جذب» داشت. در آنجا نیز که حس می‌کرد کسانی به‌طور عامدانه در پی «تقابل با انقلاب» هستند، ابرو در هم می‌کشید و چشم می‌دراند و با عتاب و تلخی سخن می‌گفت؛ چنان‌که با حسن روحانی چنین کرد و او را به عقب راند. حاج‌قاسم سلیمانی، هم «دافعه» داشت و هم «جاذبه». ۵. جمله‌ای که ضرغامی نوشته، وی را در وادی «خواص اغواگر» نشانده است. می‌خواهد «واقعیّت اجتماعی» را تحریف کند؛ همان واقعیّتی که مردم در متن آن زندگی می‌کنند؛ آن هم در اوج جنگ روایت‌ها. در واقع، مرتکب خیانت جنگی شده و از پشت، خنجر زده است. چون می‌داند «بازی روایت»، کارساز و فتنه‌افکن است، بر آن است که «بازی‌سازی» کند و خود را به «دیگری‌های گذشته»، نزدیک سازد. در پی «جایابیِ جدید» است برای آینده‌ای که دور نیست. نیاز دارد به چهرۀ تازه و متفاوت با گذشته. این «نیاز سیاسی»‌اش را درک می‌کنم، و نه‌فقط من، که هر مخاطبی می‌فهمد او در چه مداری و با چه هدفی به حرکت درآمده است. ازاین‌رو، کسی او را «باور» نخواهد کرد و این مواضع، حاصلی نخواهد داشت جز فروغلتیدن در مرداب انزوای سیاسی و حاشیه‌نشینیِ اجتماعی. گوارای وجودش این‌همه بی‌تدبیری در تدبیر خویش. ۶. بسیجی‌ها و انتظامی‌ها در خطّ مقدّمِ نبرد، مظلومانه در خون خویش غوطه‌ور می‌شوند و اینان در پشت جبهه، گرای پیشروی و نقطه‌زنی به رسانه‌های دشمن می‌دهند. آقای رئیسی، قصد عزلِ این منصوبِ نابجا را نداری؟! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔻در دفاع از استاد کچویان: فرهیخته‌ستیزیِ نافرهیختگان 🖋 مهدی جمشیدی ۱. سردبیر روزنامۀ «فرهیختگان»، آقای مسعود فروغی، در یادداشتی با عنوان «جناب کچویان! اقناع پیشکش، آتش را زیاد نکنید» مدّعی شده است که استاد کچویان در گفتگوی خویش با شبکۀ افق، همۀ کسانی را که شعار «زن، زندگی، آزادی» می‌دهند به «هرزگی» و «فحشا» متهم کرده است؛ چون ایشان گفته است که از شعار «زن، زندگی، آزادی»، «زن، هرزگی، فحشا» را می‌خواهند. به‌نظرم چنانچه «پیش‌داوری‌های غیرمعرفتی» و «سوگیری‌های لجوجانه» را کنار بگذاریم و صادقانه به سخن ایشان بنگریم، به‌روشنی درخواهیم یافت که مقصود ایشان، بیان خواستِ «تک‌تک» کسانی‌که این شعار را در خیابان سرمی‌دهند نیست، بلکه این «خواست»، به طرّاحان این شعار و همچنین آن عدّه‌ای که در خیابان در پی هرزگی و فحشا هستند بازمی‌گردد، نه «همگان». بسیارند کسانی که فهم سیاسی و درک اجتماعی ندارند و از خاستگاه این شعار و زنجیرۀ فرهنگیِ تعریف‌شده در پشت آن بی‌خبرند و فقط یک «هیجانِ ناگهانی»، آنها را به صحنه کشانده است. چنین کسانی، اهل هرزگی و فحشا نیستند. این تفسیر، آن‌قدر «بدیهی» است که تفسیر دیگری جز آن را فقط با «جوزدگی» یا «غرض‌ورزی» می‌توان توجیه کرد. ۲. استاد کچویان با مطرح‌کردن این «مفاهیمِ جایگزین»، به دنبال آن است که «واقعیّتِ نهفته» را برای مخاطب، آشکار سازد و به او تفهیم کند که الفاظ «زندگی» و «آزادی»، پوشش‌ها و لعاب‌هایی هستند برای «هوس‌بازی» و «لذّت‌پرستی»، و چنانچه این زنجیره ادامه یابد، پرده از این واقعیّت‌ها برداشته خواهد شد. ایشان در همین «نقطۀ آغاز»، سرنوشت و فرجام را بیان می‌کند تا مخاطب جوان، آگاه شود که این «راه»، به کدام «مقصد» می‌رسد. طرّاحان این شعار، با زیرکی دریافته‌اند که باید در مراحل آغازین، مفاهیم «خنثی» و «چندپهلو» بیافرینند تا بتوانند یک «چتر کلّی» ایجاد کنند که بسیاری از جوانان با «ذهنیّت‌های خویش»، و نه بر اساس «دلالت واقعیِ این مفاهیم»، خویش را در زیر آن تعریف کنند و با آن هم‌صدا شوند. امّا پس از این‌که بدنۀ اجتماعی در راستای این شعار بسیج شد و حرکت و جریان به راه افتاد، به‌تدریج، خویشتنِ واقعی‌شان را عیان می‌کنند. «متفکّرِ عاقبت‌اندیش»، می‌کوشد شعارها و نمادها و گفته‌ها را در همین مرحلۀ ابتدایی، «واسازی» کند و مخاطب را با واقعیّت‌هایی که چندی بعد آشکار خواهند شد، روبرو نماید. روشن است که این منطق، مخاطب جوان را دچار «تردید» می‌کند و به وادی «پرسش» و «تأمّل» می‌افکند و احساسش را مهار می‌کند. ۳. دو بند پیشین، بر اساس خوش‌بینی نگاشته نشده است و چه‌بسا مخاطب از غلظت و شدّت آن تعجب کند. این برداشت، درست است و دلیلش نیز این است که «روزنامۀ فرهیختگان»، در مسیری غلتیده است که من آن را «شبه‌انقلابی‌گریِ متمایل به لیبرالیسم» می‌خوانم. مواضع این روزنامه نشان می‌دهد که پای یک «خطّ» در میان است و بناست با پرچم جبهه و جریان «انقلاب»، همان استدلال‌های فسیل‌شدۀ «جریان روشنفکریِ شبه‌دینی»، تکرار شود. انقلابی که اینها از آن سخن می‌گویند، بیشتر به «اصلاح» شبیه است تا «انقلاب». در ماجرای طرح تنظیم‌گری فضای مجازی، هرچه که در توان داشتند را برای تخریب این طرح و مسدود کردن باب «نفوذ غرب» به‌کار بستند و شعله‌ها افروختند. من این جریان را «خطرناک» قلمداد می‌کنم و معتقدم روایت اینان از انقلاب و انقلابی‌گری، آغشته به «تحریف» و «ناراستی» است. رندانه می‌خواهند «چهرۀ روشنفکرانه» از خویش بسازند. اگر جریان چپ‌، سال‌ها کوشش کرد که از امام خمینی، تصویرسازیِ لیبرالی کند، اینان نیز ارائۀ «روایت لیبرالی از آیت‌الله خامنه‌ای» را در دستورکار خویش قرار داده‌اند. چیزهایی که این روزها می‌نویسند، «تحریف نظرات رهبر انقلاب» است. «مواجهۀ گزینشی» می‌کنند تا خویش را اثبات کنند و حقیقت را در چاه کج‌روایت حبس کنند. سردبیر که این اندازه بی‌ربط و معوج بنویسد، حساب باقی روشن است. به «مهدی فضائلی» استناد کرده‌اند تا نظر «رهبر انقلاب»، آشکار شود! عجبا! چه زبانی «گویاتر» و «رساتر» از زبان رهبر انقلاب؟! ایشان محتاج «سخنگو» و «زبان مکمّل» نیست. هرچه لازم بوده و هست را خود گفته و تصریح کرده است که حکومت اسلامی باید از «حرام اجتماعی»، از جمله کشف حجاب، جلوگیری کند! امّا روزنامۀ فرهیختگان، این پاره از تفکّر ایشان را «حذف» می‌کند تا از آب گل‌آلود، ماهی خویش را صید کند. این بازیِ غیراخلاقی با تفکّر رهبر انقلاب، روا نیست. اعتبارزدایی از متفکّری همچون استاد کچویان که در تمام ایران، نظیر ندارد و کارنامه‌اش، سرشار از خدمات و حسنات به انقلاب است، جفای ناجوانمردانه‌ای است. می‌خواهند «صدای دشمن» را در جبهۀ انقلاب، طنین‌انداز کنند و با «مسأله‌سازی‌های دروغین»، توان ما را بفرسایند. جنگ روایت‌ها، این اندازه «درونی» و «نزدیک» شده است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi