🟢🟡🔴
➡️وزارت علوم در حال تغییر؟ ⬅️
وزیر علوم دکتر سید احمدرضا خضری استاد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران را به عنوان مشاور و مدیرکل حوزه وزارتی خود منصوب کرد.
🟣🟡🔴
#انتصابات
🟢🟡🔴
➡️وزارت علوم در حال تغییر؟ ⬅️
با حکم وزیر علوم، دکتر بیژن عبداللهی استاد مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی سرپرست این دانشگاه شد
🟣🟡🔴
#انتصابات
🔴امام خامنهای:
من نسبت به این [مسئلهی حجاب و حیای اسلامی در دانشگاهها] دغدغه دارم و من خواهش میکنم که هم مسئولان دانشگاهها و رؤسای دانشگاهها، هم مدیران وزارتهای مربوط به دانشگاهها، هم خود دانشجوها -بخصوص دخترخانمها- به مسئلهی حجاب، به مسئلهی فاصلهگذاری بین زن و مرد که در اسلام وجود دارد توجّه کنند، به آن اهمّیّت بدهند، موازین شرعی را در دانشگاه رعایت کنند.
۱۳۹۹/۰۲/۲۸
بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی
✍از دولت محترم آقای پزشکیان انتظار می رود این دغدغهی بجای رهبر انقلاب را هم جدی گرفته و به رعایت قانون در دانشگاهها توجه ویژه شود.
اجرای سیاستهای کلی و قانون، قول و قراری است که به طور مکرر توسط رئیس جمهور محترم اعلام شده است و الان انتظار بحق مردم عمل به آنهاست.
#عمل_به_وعده
#قانون_معیار_وفاق_ملی
#مطالبه_اجرای_قانون
🔲دکترجلیل تجلیل (متولد۱۳۱۳در خوی) استاد برجسته و متعهد و انقلابی ادبیات دانشگاه تهران و چهره ماندگار ایران در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ دار فانی را وداع گفت.
وی که شاگرد اساتید بزرگی چون دکتر عبدالرسول خیامپور، دکتر قاضی طباطبایی، استاد ادیب طوسی و استاد احمد ترجانی زاده بود خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد.
اخلاق، تدین و ساده زیستی وی الگوی بسیار خوبی برای نسل جوان امروز ماست.
در سال ۱۳۳۴ لیسانس ادبیات فارسی و در سال ۱۳۴۹ درجهٔ کارشناسی ارشد و دکتری را از دانشگاه تهران اخذ کرد. همچنین همزمان با تحصیل در دانشگاه در حوزهٔ علمیه و تهران به فراگیری فلسفه، منطق، صرف و نحو پرداخت. دکتر تجلیل استاد تمام و باز نشستهٔ دانشگاه تهران و مشغول تدریس در دورهٔ دکتری رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی دانشگاههای تهران است. جلیل تجلیل در دورهٔ ششم (سال ۱۳۸۵) به عنوان یکی از چهرههای ماندگار ایران معرّفی شد.
دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در پی درگذشت دکتر جلیل تجلیلی پیام تسلیت صادر کرد.
📣مراسم ترحیم استاد جلیل تجلیل
زمان: روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ماه، ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰
مکان:مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران
همچنین مجلس ترحیمی نیز هفته آینده با حضور دانشگاهیان در مسجد دانشگاه تهران منعقد میشود.
⭕️شادی روح این استاد متعهد و متخلق فاتحه مع الصلوات
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم.
🔴شایسته سالاری در انتصابات
پزشکیان در مشهد در دیدار تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد:
نگاه اسلامی در انتصابات یعنی افراد شایسته بر سر کار بیایند، مبنای دولت تلاش در انتخاب و انتصاب افراد بر شایستگی است؛ از این رو افراد توانمند و شایسته را قطعاً حفظ خواهیم کرد.
وی در دیدار دیگری با فعالان اقتصادی گفت:
مهمترین نکته این است که بدانیم چه میخواهیم و چگونه باید آن را به دست آوریم؛ اگر نقشه راه و اقدام نداشته باشیم، هرجومرج پیش خواهد آمد و در چنین فضایی اعطای اختیارات بیشتر باعث هرجومرج بیشتر خواهد بود. تفویض اختیارات باید بر اساس یک دستورالعمل روشن و اهداف مشخص انجام شود.
هدایت شده از دانشگاه جامع امام حسین (ع)
28.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️در این آموزش یاد می گیرید که چطور به کمک #هوش_مصنوعی با مقاله حرف بزنید و چت کنید!!!
😳کسانی که مسلط به #زبان_انگلیسی نیستند هم می تونند با #زبان_فارسی با #مقاله انگلیسی چت کنند و جواب بگیرند
💯با این ابزارها، #پژوهش شیرین و قشنگ میشه و شما می تونید ساعت ها بدون خستگی روی کار پژوهشی تمرکز کنید.
💠#هوش_مصنوعی scispace ده ها و شاید صدها کار می تونه برای شما انجام بده که در دوره کاملا به اونا اشاره میشه و نحوه درست کارکردن با این هوش مصنوعی را برای نوشتن مقاله و #پایان_نامه یاد می گیرید.
👈 لینک دوره Research PLUS در ایتا و تلگرام:
@researchplus2
#هوش_مصنوعی
#دورهresearchplus
#مقاله_نویسی
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
🌐 https://Www.ihu.ac.ir
▫️پیامرسان بله، ایتا و روبیکا:
🆔 @ihu_ac_ir
14030613_45844_128k.mp3
1.86M
آستان مقدس مشهد الرضا علیهالسلام مرکز ایران است
هدایت شده از بیداری ملت
سه بیراهه، سه فصلالخطاب
رسانههای اصلاحطلب نوشتند: «پزشکیان مسئلۀ فیلترینگ، برخورد با زنان و افایتیاف را با هماهنگی سران قوا و رهبری پیش میبرد».
رئیسجمهور گفته و نیز در مراسم تحلیف، سوگند یاد کرده که تابع رهنمودهای ولی فقیه است؛ رهنمود ولی فقیه و تکلیف شرعی و قانونی سران قوا و کارگزاران نظام در این سه موضوع، برخلاف آنچه که بدخواهان برایش دندان تیز کردهاند و خیز برداشتهاند، بهترتیب این است:
یک)
امام خامنه ای :
🔻همۀ کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریت میکنند، [درحالیکه] ما افتخار میکنیم به اینکه فضای مجازی را ول کردهایم! این بههیچوجه افتخار ندارد! [منبع]
🔻وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را هدایت میکنند و مدیریت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. [منبع]
🔻فضای مجازی مخصوص ما که نیست، همۀ دنیا امروز درگیرند با فضای مجازی؛ کشورهایی که شبکۀ ملی اطلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند به نفع خودشان و به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند.
بهترینِ کشورها، قویترینِ کشورها، در این زمینهها خط قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزامشدۀ از سوی آمریکا و دستگاههای پشت سر و پشت صحنۀ این قضیه را راه نمیدهند. ما هم باید کنترل کنیم.
ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای ما است، برخلاف آن اصول مسلمۀ ما است، برخلاف همان اجزا و عناصر اصلی هویت ملی ما است، بهوسیلۀ کسانی که بدخواه ما هستند، در داخل کشور توسعه پیدا کند؟ [منبع]
دو)
🔻نام آزادی بر آنچه كه جهتگیری فرهنگ غربی نسبت به زنان است، یک نام دروغین است؛ این، آزادی نیست. [منبع]
🔻یکی از واجبات عملی در جامعۀ ما این است که از نگاه غربیها به مسئلۀ جنسیت بهشدت اجتناب کنیم. [منبع]
🔻امنیت اخلاقی [شامل گشت ارشاد، طرح نور و...]، امنیت اجتماعی جزو وظایف ما است؛ جزو وظایف جمهوری اسلامی است؛ نمیتوانیم اینها را رها کنیم. مظهر این امنیت و عامل وسطِ میدانِ این امنیت عبارت است از نیروی انتظامی. [منبع]
🔻حرام کوچک و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی بهصورت آشکار در کشور انجام بگیرد. [منبع]
سه)
🔻این معاهدات در اصل در یک نقطهای برای منافع و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند پختوپز میشود بعد این را بهواسطۀ دولتهای همسو یا دنبالهرو تصویب میکنند.
اگر یک دولت مستقلی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این کنوانسیون را، این معاهدۀ بینالمللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیونها غالباً این[جور] است.
بعضی از این معاهدات بینالمللی و کنوانسیونها مواد مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ مجلس مستقلاً خودش قانون بگذراند. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، بهخاطر آن جهاتِ مثبت و جنبههای مثبت، قبول بکنیم. [منبع]
🖌 علی نجاتی مهر
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 همه خوبن، دوقطبی نکنید!
خطّی که معاویه ترویج میکرد...
قابل توجه یک عده افرادی که تا حرف می زنیم میگن دو قطبی نکنید.
👤 استاد رحیم پور ازغدی
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از حوزه علمیه خواهران قم
اَللّهُمَّاغْفِرْلِيَالذُّنُوبَالَّتِيتَحْبِسُالدُّعَاءَ
فرازی از دعای پرفیض کمیل
✍️ امام سجاد عليهالسلام:
▪️الذُّنوبُ التی تَرُدُّ الدعاءَ: سُوءُ النِیَّةِ، و خُبثُ السَّرِیرَةِ، و النِّفاقُ مَع الإخوانِ، و تَرکُ التَّصدیقِ بالإجابَةِ، و تأخِیرُ الصلواتِ المَفروضاتِ حتّى تَذهَبَ أوقاتُها، و تَرکُ التّقرُّبِ إلى اللّه ِ عزّوجلّ بالبِرِّ و الصَّدقَةِ و استِعمالُ البَذاءِ، و الفُحشُ فی القَول.
▪️گناهانى که از استجابت دعا جلوگیرى مىکنند عبارتند از: بد نیّتى، خبث باطن (ناپاکی باطن)، دورویى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخیر انداختن نمازهاى واجب تا آن که وقتشان بگذرد، ترک تقرّب جستن به خداوند عزّوجلّ با نیکوکارى و صدقه، بد زبانى و زشت گویى.
📚«معانی الاخبار، ج۲، ص۲۷۱»
🔰@hawzah_khaharan_qom
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔دوره توانمندسازی و دانشافزایی
متقاضیان تدریس کتب انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، در قالب طرح «تعالی» از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان(مدیریت سیاسی اجتماعی) و مدیریت اساتید و نخبگان برگزار میشود.
📆 آخرین مهلت ثبتنام: ۱۸ شهریورماه
💻 نحوه ثبتنام: سامانه طلوع حوزه، سایر، دورههای غیر تحصیلی
☝️جزئیات بیشتر در پوستر
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
هدایت شده از کراسی - اخبار علمی حوزه
🔔استخدام دفتر تبلیغات اسلامی
دفتر تبلیغات اسلامی در نظر دارد به منظور تامین نیروی انسانی خود از میان دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی در رستههای ذیل اقدام به برگزاری آزمون نماید:
اداری / مالی / فناوری اطلاعات / آموزشی / پژوهشی / فرهنگی
آخرین مهلت ثبت نام 10 شهریورماه 1403
آدرس سایت ثبت نام و دریافت دفترچه راهنمای آزمون
daftarjazb.ir
🔊 کراسی؛ اخبار علمی حوزه👇
@Karasy
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️پاسخ منطقی آقای رحیم پور ازغدی به اظهارات آقای پناهیان
مرجئه خطّی بود که معاویه آن را ترویج میکرد، خط امام علی علیه السلام درست در قطب مخالف معاویه است.
🆔 @pedarefetneh 🔜 #پدرفتنه
هدایت شده از جهان نیوز
🔰واکنش روزنامه کیهان به اظهارات حجتالاسلام پناهیان در مورد دوقطبیسازی
🔹روز گذشته حجت الاسلام پناهیان ضمن سخنانی به نقد خطای دوقطبی سازی در جامعه پرداخت و نسبت به آفتهای این اقدام ناصواب متذکر شد.
🔹 اما وی مصادیقی را برای این دوقطبی سازی بیان کرد که به نظر می رسد با منطق کلام ایشان در این جلسه و دیگر اظهاراتشان در تضاد و تعارض باشد.
🔹در بخشی از این اظهارات حجت الاسلام پناهیان از روزنامه کیهان که همواره در خط مقدم جهاد تبیین است به عنوان یکی از مصادیق دوقطبی ساز در جامعه نامبرده و خواستار تعطیلی این روزنامه شد!
🔹حالا روزنامه کیهان در واکنش به این اظهارات پاسخی را در حساب کاربری مجازی خود منتشر کرده که در ادامه می خوانید.
▪️آقای پناهیان کدام طرف ایستادهاید؟!
🔹۱۹ شهریور ۱۳۹۹ که برای دفاع از آقای پناهیان در مقابل هجمه ناجوانمردانه رسانههای زنجیرهای و لشگر مجازیشان و حتی برخی جریانهای داخل جبهه انقلاب نوشتیم و توصیه به رعایت «انصاف» و «اخلاق» کردیم؛ فکرش را هم نمیکردیم که حدود ۴ سال بعد در ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ آقای پناهیان (احتمالا ناخواسته و شاید با مشورت و آدرس غلط برخی اطرافیان) به همان سو بروند و با سخنانی که از یک روحانی بعید به نظر میرسد، آرزوهای چندین و چند ساله دشمنان تابلودار انقلاب علیه کیهان را تکرار کنند!
گزارش کامل را اینجا بخوانید👇
http://www.jahannews.com/news/895506
@jahaannews
jahannews.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚✨دعــای خــروج از مــاه صـفــر
🤍✨برای دوری از بلا و حاجت روایی
سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین"...!
💚✨خــــــداونــــــــدا ...
🤍✨به عزت و جلالت قسم ....
💚✨همه ی دلها را پر از امید
🤍✨همه ی خانه ها را پر از خیر و برکت
💚✨همه ی عزیزانمان را عاقبت به خیر
🤍✨و همه ی بیماران را شفای کامل
💚✨عــــنــــایــــت بــــفــــرمــــا
🤍✨الــــهـــــی آمــــیـــــن🤲
.
هدایت شده از هواداران استاد رحیم پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_رحیم_پور
🔻آقا اینقدر مرزبندی فکری و عقیدتی نداشته باشید... اتحاد و همدلی داشته باشد... همه درست میگن... حقیقت مثل آینه شکسته است... یکم تواضع معرفتی داشته باشید❗️
⬅️ افرادی که این حرف رو میزنند کلاهبردارند❗️
✅کانال#استاد_رحیم_پور/عضوشوید👇
@rahimpourazghadifans
@rahimpourazghadifans
هدایت شده از تاملات حقوقی
🔴آیت الله کعبی نائب رئیس جامعهمدرسین :
به فکر تعمیق آموزه های فقهی و حل روزآمد مسائل جامعه اسلامی بر پایه فقه باشیم
عضو هیئترئیسه خبرگان در مرکز علمی فرهنگی امامحسینع گفت :
حوزه های علمیه می توانند در انسجام اجتماعی، تقویت همبستگی و همدلی و استحکام درونی جامعه اسلامی نقش آفرینی کنند و باید طرح های خود را به نظام جمهوری اسلامی برای کاهش شکاف طبقاتی و تقویت عدالت اجتماعی ارائه دهند.
الحمدلله امروز حوزه های علمیه کشور در مسیر پیشرفت و بالندگی بوده و حوزه ای اثرگذار، روزآمد و تخصصی در رشته های گوناگون علمی متناسب با مقتضیات زمان هستند.
امروز حوزه های علمیه در مسیر اهداف بلند انقلاب اسلامی و تحقق آموزه های اسلام بر پایه مکتب اهل بیت علیهم السلام در تلاش هستند و در مقابل دشمنان اسلام و ایران اسلامی ایستاده و خود را متعهد و مسئول می دانند.
تولید دانش در حوزه های علمیه از زیرساختی ترین نیازها برای پیشرفت و عدالت از سویی و تمدن سازی از سویی دیگر است و طبعا یکی از دانش های بنیادین که در این عرصه، تاثیر ویژه ای دارد، دانش های دینی برآمده از آموزه های اسلام ناب محمدی بر پایه مکتب اهل بیت علیهم السلام است.
آیت الله کعبی افزود :با بیان این که فقه در حوزه های علمیه، دانش عمومی و پایه ای حوزه های علمیه است تاکید کرد:
باید فقه اسلامی به همان سبک اجتهادی و متناسب با مقتضیات زمان و با رویکرد تحول و تولید دانش، مورد توجه قرار گیرد. به فکر تعمیق آموزه های فقهی و حل روزآمد مسائل پیش روی جامعه اسلامی در سطوح گوناگون بر پایه فقه باشیم.
⭕️متن کامل در زیر
https://rasanews.ir/003Cw9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️نامه غیر منصفانه برخی نمایندگان #مجلس در سال۸۲ به رهبری:
تسلیم بشید وگرنه کارتان تمامه!
❇️حضرت امام خامنهای بعدها با اشاره به آن فرمودند:
سوالاتی کردند که باید خودشان پاسخ می دادند. زیرا هم مجلس و هم دولت دست خودشان بود.
تسلیم نشدیم و ایستادیم، و انشاءالله باز هم خواهیم ایستاد.
📣پ.ن.
آنها که با فعالیتها و اقدامات غیرقانونیشان، خروج بر نظام و خروج از نظام کردند، وقتی به نتیجه شوم خود نرسیدند مجبور شدند مجددا به نظام و صندوق رأی ملت که میزان و مبنای اداره امور کشور است بازگردند.
این هنر رهبری مقتدر و بصیر نظام حفظهالله تعالی است که با تشخیص بموقع و اقدام بموقع، صفوف را روشن، توطئه ها را خنثی و همه را به مسیر قانونگرایی و التزام به نظام و اسلام و رعایت قواعد جمهوریت سوق می دهد.
فقیه ولی امر مسلمین به تعبیر امام حسن عسگری علیهالسلام منقذ و نجات غریق ملت است:
«الفقیه من انقذ الناس من اعدائهم.»
خدا بر توفیقات روزافزون الهی ایشان بیفزاید
#قدردان وجود ارزشمند چنین رهبری باشیم.
#هنر_رهبری
#ضامن_عدم_انحراف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸
﷽
🎥 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن نبویان |
اختلافات کار زشت و به نفع ضد انقلاب است.
طرفداران جلیلی و قالیباف دعوا را تمام کنند.
هدایت شده از بسیج دانشگاه تهران
🔹 نامه جمعی از تشکل های دانشجویی خطاب به ریاست قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت در خصوص بازداشت حجتالاسلام والمسلمین ریسمانسنج
▫️هفتهی گذشته روحانی عدالتخواه و انقلابی، حجت الاسلام والمسلمین محسن ریسمانسنج، معاون اجتماعی و مطالبهگری سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان، به موجب پروندهی قبلی که با شائبههای زیادی همراه بوده است، دستگیر و روانه زندان شدند.
▫️محسن ریسمانسنج، نمونهای از سرمایه های مردمی انقلاب اسلامی است که برای دفاع از حقوق عامه، گلاویز شدن با مافیای متصل به قدرت اهواز را به جان می خرد اما علیرغم تمام هزینههایی که در این مسیر میدهد، با حکمی مبهم روانه زندان میشود.
▫️درخواست جنبش دانشجویی مطابق اختیارات قانونی جنابعالی و شرایط و سوابق حجت الاسلام محسن ریسمانسنج این است که در ابتدا جلسهای برای دغدغهمندان و با حضور وکلای پرونده با دادستانی محترم کل کشور صورت پذیرد و پرونده ایشان در دادگاهی همعرض مورد بررسی قرار گیرد.
@Basijut_ir
هدایت شده از عبدالله محمدی
📚تازه های نشر
مقاله «بررسی رابطه نظر و عمل از منظر علامه طباطبایی»
این جُستار در پی تبیین رابطهٔ نظر و عمل در اندیشهٔ علامه طباطبایی با هدف روشنشدن یکی از مهمترین ارکان حکمت عملی؛ یعنی رابطهٔ نظر و عمل از منظر این حکیم نوصدرایی است که با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن واکاوی آثار علامه طباطبایی، در مواردی که ایشان بهصورت مستقل به این مسئله وارد نشده، آن را براساس مبانی وی بازسازی کرده است. حاصل آنکه: علم از منظر علامه طباطبایی مبدأ تمام رفتارهای انسان است. علم و عمل، امور وجودی هستند و درنتیجه، شدت علم سبب شدت عمل میشود. بین نظر و عمل، تعاملی دوطرفه برقرار است. علامه با تأکید بر مفهوم التفات توانسته است عصمت معصومان و نیز تحقق ملکات اخلاقی را نیز با حقیقت علم مرتبط سازد.
نوآوریهای این جُستار عبارتاند از: سازماندهی سخنان پراکندهٔ علامه در این بحث، اصطیاد چهار تقریر از فرایند تعامل نظر و عمل، ارائهٔ تقریری ابتکاری از تأثیر عمل بر نظر، تکمیل دیدگاه علامه با رویکرد وجودی و نیز دخالتدادن حقیقت اعتباریات، نمایانساختن پیامدهای این دیدگاه در علوم انسانی.
پیوند دسترسی مستقیم به مقاله
https://jphilosophy.um.ac.ir/article_44850.html
👤 عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi
EPK_Volume 56_Issue 1_Pages 75-105.pdf
650.5K
❇️«بررسی رابطه نظر و عمل از منظر علامه طباطبایی»
✍دکتر عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
این جُستار در پی تبیین رابطهٔ نظر و عمل در اندیشهٔ علامه طباطبایی با هدف روشنشدن یکی از مهمترین ارکان حکمت عملی؛ یعنی رابطهٔ نظر و عمل از منظر این حکیم نوصدرایی است که با روش توصیفی و تحلیلی، ضمن واکاوی آثار علامه طباطبایی، در مواردی که ایشان بهصورت مستقل به این مسئله وارد نشده، آن را براساس مبانی وی بازسازی کرده است. حاصل آنکه: علم از منظر علامه طباطبایی مبدأ تمام رفتارهای انسان است. علم و عمل، امور وجودی هستند و درنتیجه، شدت علم سبب شدت عمل میشود. بین نظر و عمل، تعاملی دوطرفه برقرار است. علامه با تأکید بر مفهوم التفات توانسته است عصمت معصومان و نیز تحقق ملکات اخلاقی را نیز با حقیقت علم مرتبط سازد.
نوآوریهای این جُستار عبارتاند از: سازماندهی سخنان پراکندهٔ علامه در این بحث، اصطیاد چهار تقریر از فرایند تعامل نظر و عمل، ارائهٔ تقریری ابتکاری از تأثیر عمل بر نظر، تکمیل دیدگاه علامه با رویکرد وجودی و نیز دخالتدادن حقیقت اعتباریات، نمایانساختن پیامدهای این دیدگاه در علوم انسانی.
پیوند دسترسی مستقیم به مقاله
https://jphilosophy.um.ac.ir/article_44850.html
https://eitaa.com/abmohammadi
هدایت شده از عبدالله محمدی
📚گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
✅ از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
✅ جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
❇️خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
❇️مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
✅بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
✅اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
👤عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
https://eitaa.com/abmohammadi👤